သႏၱိ၏ ရနံ႕
အို ~ သာရိပုတၱရာ
နတၳိက၏ အျဖစ္ကို သိျမင္သည့္ေနာက္
ထင္ရွားေသာ သႏၱိ၊ ခ်ဳပ္ျငိမ္းျခင္း ၌ ~
အသြင္သ႑ာန္သည္ မရွိ၊
ခံစားခ်က္၊ ခံယူခ်က္သည္ မရွိ၊
တံု႕ျပန္မႈ၊ သိစိတ္သည္ မရွိ။
မ်က္စိ၊နား၊နွာေခါင္း၊လ်ွာ၊ ကိုယ္၊ စိတ္ ဒြါရတို႔ မရွိ။
သ႑ာန္၊ အသံ၊ ရနံ႕၊ အရသာ၊ ထိေတြ႕ဆုပ္ကိုင္ႏိုင္ျခင္း မရွိ၊
စိတ္သႏၱာန္တို႔၏ အႏုမာန တို႔သည္လည္း မရွိ။
နတၳိက၏ အျဖစ္ကို သိျမင္သည့္ေနာက္
ထင္ရွားေသာ သႏၱိ၊ ခ်ဳပ္ျငိမ္းျခင္း ၌ ~
အသြင္သ႑ာန္သည္ မရွိ၊
ခံစားခ်က္၊ ခံယူခ်က္သည္ မရွိ၊
တံု႕ျပန္မႈ၊ သိစိတ္သည္ မရွိ။
မ်က္စိ၊နား၊နွာေခါင္း၊လ်ွာ၊ ကိုယ္၊ စိတ္ ဒြါရတို႔ မရွိ။
သ႑ာန္၊ အသံ၊ ရနံ႕၊ အရသာ၊ ထိေတြ႕ဆုပ္ကိုင္ႏိုင္ျခင္း မရွိ၊
စိတ္သႏၱာန္တို႔၏ အႏုမာန တို႔သည္လည္း မရွိ။
အို ~ သာရိပုတၱရာ
စိတ္သႏၱာန္ ခဏကို ေက်ာ္လြန္ျပီးေျမာက္ေသာ အခါ
မသိမႈသည္ မရွိ။ မသိမႈ၏ အပိုင္းအျခားသည္ မရွိ။
ထိုမွ ေနာက္ သႏၱိသို႔ ေရာက္သည့္ အခါ
ဆုတ္ယုတ္ျခင္း (ဝါ) မရဏသည္ မရွိ။
ဆုတ္ယုတ္ျခင္း (ဝါ) မရဏ၏ အပိုင္းအျခား သည္ မရွိ။
ဇာတိ မရွိ၊ ဇရာ မရွိ။
မွတ္တိုင္လည္း မဟုတ္၊ လမ္းလည္း မဟုတ္။
စိတ္သႏၱာန္ ခဏကို ေက်ာ္လြန္ျပီးေျမာက္ေသာ အခါ
မသိမႈသည္ မရွိ။ မသိမႈ၏ အပိုင္းအျခားသည္ မရွိ။
ထိုမွ ေနာက္ သႏၱိသို႔ ေရာက္သည့္ အခါ
ဆုတ္ယုတ္ျခင္း (ဝါ) မရဏသည္ မရွိ။
ဆုတ္ယုတ္ျခင္း (ဝါ) မရဏ၏ အပိုင္းအျခား သည္ မရွိ။
ဇာတိ မရွိ၊ ဇရာ မရွိ။
မွတ္တိုင္လည္း မဟုတ္၊ လမ္းလည္း မဟုတ္။
The Heart Sutra.
ခ်ဳပ္ျငိမ္းျခင္း၊ ျငိမ္းေအးျခင္း၊ သႏၱိ သည္ သခၤါရတို႔ အလြန္၌ ရွိေသာ ေမႊးရနံ႕ပင္ ျဖစ္သည္။ အမတ သို႔ ဦးညႊတ္ေသာ – ႏွလံုးသား၏ ဟင္းလင္းပြင့္အာ ေနမႈ လည္း ျဖစ္သည္။ ပြင့္ဖတ္ တစ္ေထာင္ ျခံရံေသာ ၾကာညိဳပန္း ပြင့္လန္းလာျခင္းလည္း ျဖစ္သည္။ ထိုပုဂၢိဳလ္ အတြက္ အႏၱိမ ၊ ကိစၥတို႔ ျပီးဆံုးသည္ လည္း ျဖစ္ သည္။ ခ်ဳပ္ျငိမ္းျခင္း တည္းဟူေသာ ထိုရနံ႕ကို ရရွိေသာ ခဏ – အၾကင္ ပုဂၢိဳလ္ အတြက္ ျပဳဖြယ္ ကိစၥ တို႔ ျပီးစီး ခဲ့ျပီ ဟု ဆိုရ ေပမည္။ ျဖစ္တည္ေသာ ဘဝ အတြင္း အႏွစ္၌ နတၳိက (ဝါ) သုညတ သို႔ ဆိုက္ေရာက္ ျပီး သည္ ျဖစ္၍ အသြင္သ႑ာန္ မဲ့ျခင္းသာ ၎သႏၱာန္၌ လႊမ္းျခံဳလ်က္ ရွိ၏။ အၾကင္ ပုဂၢိဳလ္ အတြက္ ေကာင္းကင္ျပင္သည္ တိမ္သလႅာတို႔ မရွိ၊ ပကတိ ၾကည္စင္ ျပာလြင္လ်က္ ရွိ၏ ဟု ဆိုပါမည္။
ဤနတၳိက အျဖစ္ကို ဗုဒၶက နိဗၺာန ဟု ေခၚဆို ခဲ့ပါသေလာ။ ထို နတၳိက (ဝါ) သုညတ သည္ ဗလာနတၳိ ဘာမ်ွ မရွိျခင္း မဟုတ္ေပ ။ ျပည့္ဝျခင္း သာ အနက္ ရွိသည္။ ဗလာနတၳိ ကို အမ်ား ထင္ၾကသကဲ့သို႔ မရွိျခင္း၊ ဆုတ္ယုတ္ျခင္း၊ ေပ်ာက္ပ်က္ေန ျခင္း ဟု အနက္ မျပန္။ ဆုတ္ယုတ္ျခင္း သေဘာ မ ဟုတ္။ လစ္ဟာေနျခင္း အနက္ ကို နတၳိက ဟု ေခၚဆိုႏိုင္သည္ မဟုတ္ေပ။ နတၳိက ၏ စင္စစ္ အနက္ အဓိပၸာယ္ မွာ ဗလာ အထီးတည္း ျဖစ္တည္ျခင္း သာ ျဖစ္သည္။ ပစၥည္း အသြင္သ႑ာန္ တို႔ ေပ်ာက္ကြယ္၍ အဆံုး စြန္ေသာ ျဖစ္တည္မႈ သာ ကိန္းဝပ္ လ်က္ ရွိသည္။ အသြင္သ႑ာန္ တို႔ ေပ်ာက္ကြယ္၍ အသြင္သ႑ာန္ မဲ့မႈသာ ကိန္းဝပ္ သည္။ အဆိုျပဳ သတ္မွတ္ခ်က္ တို႔ ေပ်ာက္ကြယ္၍ အမည္နာမမဲ့ျခင္းသာ အထီးတည္း ထင္ရွား လ်က္ ရွိသည္။
နတၳိက ၏ အျဖစ္ သည္ နတၳိ၊ ဘာမွ မရွိျခင္း၊ ဘာမွ မဟုတ္ျခင္း၊ ျငင္းပယ္ ဖယ္ရွားေနျခင္း မဟုတ္။ အဓိပၸာယ္ သတ္မွတ္ ရွင္းျပ၍ မရႏိုင္ျခင္း ဟူ၍သာ ရိုးရွင္းစြာ ဆိုလို ပါသည္။ သင္၏ ေနအိမ္ အတြင္းမွ ပရိေဘာဂ အားလံုး ၊ အသံုးအေဆာင္ ပစၥည္းပစၥယ အားလံုး ရွင္းလင္း ဖယ္ထုတ္လိုက္သကဲ့သို႔ ဟု ပမာဆိုပါမည္။ ထိုသို႔ ျပဳထားေသာ သင့္အိမ္အတြင္းသို႔ – လူတစ္ဦး တစ္ေယာက္ ဝင္ေရာက္၍ ၾကည့္ရွဳရင္း “အို ~ အခု သည္မွာ အဘယ္အရာမွ မရွိပါတကား” ဟု ဆိုမည္။
ထိုသူ သည္ ယခင္က သင့္ အိမ္ကို ေရာက္ခဲ့ဖူးသည္။ ပရိေဘာဂ အမ်ား ကို ျမင္ဖူး မည္။ ယခု သူ မျမင္ရ။ ထို႔ေၾကာင့္ သူေျပာသည္ “ဤေနရာမွာ အဘယ္အရာ မွ မရွိေတာ့ပါကလား။ ဘာမွ မရွိေတာ့ပါကလား” ထိုသူ၏ စကားသည္ အတိုင္းအတာ တစ္ခု အထိ မွန္ကန္ပါသည္။ စင္စစ္ သင့္အေနျဖင့္ ပရိေဘာဂမ်ား ဖယ္ရွား ပစ္လိုက္ျခင္းသာ ျဖစ္သည္။ အိမ္အတြင္း ဧရိယာ နယ္ပယ္သို႔ ဝင္ေရာက္ ခုိေအာင္း ေနသမ်ွ ရွင္းခါ ထုတ္ပစ္လိုက္ျခင္းသာ ျဖစ္သည္။ ယခု ဘာမွ ရွိမေနျခင္း ဆုတ္ယုတ္ေနျခင္း မဟုတ္ေပ။ အိမ္၏ အျဖစ္သည္ အျပည့္အဝ အထီးတည္း က်န္ရစ္သည္။
အဘယ္အရာမွ အေနွာင့္အသြား မရွိေတာ့။
နတၳိက ၏ အျဖစ္သည္ တိမ္သလႅာ ရွင္း ေနေသာ ေကာင္းကင္ႏွင့္လည္း တူပါသည္။ တိမ္ျမဴ တိမ္မႊား တစ္စမ်ွပင္ ထင္က်န္မေနေသာ အခါ၌ ေကာင္းကင္၏ ၾကည္စင္ေနေသာ အျဖစ္သည္ တျပန္႔တျပဴး က်န္ရစ္လ်က္ရွိသည္။ အဘယ္ အရာ မွ မရွိေနျခင္း မဟုတ္ေပ။ တစ္စံု တစ္ရာ ဆုတ္ယုတ္ ပ်က္ျပဳန္း ေနျခင္း မဟုတ္ေပ။ ျမဴမႈန္ အေနွာင့္အသြား ကင္းစင္ေနျခင္း၊ ပကတိ ၾကည္လင္ေနျခင္းသာ ျဖစ္ပါသည္။
………………
Note -
( မဟာစည္ဆရာေတာ္ ~ နိဗၺာနပဋိသံယုတၱကထာ ။ ဒုၾကိမ္၊ ႏွာ ၇၂ – ၇၆ )
နိမိတၱံ သခၤါရာ၊ အနိမိတၱံ နိဗၺာနံ။
နိမိတၱံ၊ အေကာင္ အထည္ ပံုသ႑ာန္ ျဒပ္ ရွိသကဲ့သို႔ ထင္ေသာ နိမိတ္ သည္။ သခၤါရာ၊ သခၤါရတို႔ ေပတည္း။
အနိမိတၱံ၊ ပံုသ႑ာန္ အရိပ္နိမိတ္ ကင္းေသာ သေဘာ သည္။ နိဗၺာနံ၊ နိဗၺာန္ေပတည္း။
“ဝိပႆနာ မရွဳ တဲ့ ပကတိ ပုဂၢိဳလ္ေတြမွာ ျမင္ရာ ၾကားရာ စသည္မွာ ထင္ေပၚလာသမ်ွကို အေကာင္ အထည္ ပံုသ႑ာန္ ျဒပ္ ဝတၳဳ အေနနဲ႔သာ ထင္ျမင္ မွတ္တယ္။ ဝိပႆနာ ရွဳခါစ ပုဂၢိဳလ္ ေတြမွာ လည္း အဲ့ဒီလိုပဲ ထင္ျမင္တယ္။ (ဂစၦေႏၱာ ဝါ ဂစၦာမီတိ ပဇာနာတိ) အစရွိေသာ သတိပ႒ာန္ ေဒသနာေတာ္ ႏွင့္ အညီ “သြား၊ ၾကြ၊ လွမ္း၊ ခ်” စသည္ ရွဳမွတ္ေနေပမယ့္လို႔ သြားေနတဲ့ ကိုယ္ေကာင္ၾကီး ၾကြလွမ္း ခ် ေနတဲ့ ေျခ စေသာ အထည္ျဒပ္ပါ ထင္ျပီး သိေနတယ္။ “ေကြး၊ ဆန္႔” စသည္ျဖင့္ ရွဳမွနတ္ရာမွာလည္း လက္ေျခ ပံုသ႑ာန္ အထည္ျဒပ္ နဲ႔ တကြ ထင္ေပၚတယ္။
အဲ့လို ထင္ေပၚေနတာဟာ သခၤါရ နိမိတ္ ထင္ေနတာပါပဲ။
“ဒါေပမယ့္ ဝိပႆနာ ရွဳသူမွာ ဥာဏ္ရင့္လာတဲ့ အခါ အဲ့ဒီပံုသ႑ာန္ အထည္ျဒပ္ေတြ မထင္ဘူး။ ေတာင့္တင္း လႈပ္ရွား တြန္းကန္ျခင္း စေသာ သေဘာ တရား မ်ွသာ ထင္ေပၚတယ္။ အဲ့ဒီ အခါမွာ ျဖစ္ေပၚျပီး ေပ်ာက္ေပ်ာက္သြားတာ မို႔ မျမဲဘူး ဆိုတဲ့ အသိဥာဏ္ ျဖစ္ေပၚ ပါတယ္။ အထူးအားျဖင့္ ဘဂၤဥာဏ္ ေရာက္တဲ့အခါ အဲ့ဒီ ပံုသ႑ာန္ ပညတ္ေတြ အကုန္ေပ်ာက္သြားတယ္။
ဒါေပမယ့္ ဝိပႆနာ ဥာဏ္ ဆိုတာ ျဖစ္ပ်က္တဲ့ သခၤါရတရားကို ရွဳမွတ္ျပီး သိသိေနတဲ့ ဥာဏ္ ျဖစ္တဲ့အတြက္ သခၤါရ နိမိတ္ကင္းတဲ့ နိဗၺာန္ ကိုေတာ့ မသိ မျမင္ေသး ပါဘူး။ ဒါ့ေၾကာင့္ ရွဳမွတ္တိုင္း ရွဳမွတ္တိုင္း ျဖစ္ပ်က္တဲ့ သခၤါရတရား ၊ သခၤါရနိမိတ္ကိုပဲ သိသိေနပါတယ္။ အဲ့ဒီ သခၤါရကို အနိစၥ၊ ဒုကၡ ၊ အနတၱ အေနနဲ႔ သိသိေန ခိုက္မွာ သခၤါရ ခ်ဳပ္ျငိမ္းတဲ့ နိဗၺာန္ အာရံု မထင္ေပၚေသးဘူး။ ဥာဏ္ ရင့္သန္ ျပည့္စံု တဲ့ အခါမွာ ျမင္မႈ ၊ ၾကားမႈ စေသာ အဲ့ဒီ သခၤါရ နိမိတ္ အာရံုေတြကို ရွဳသိ ရွဳသိ ေနရင္း အဲ့ဒီ သခၤါရ လံုးဝ ဆိတ္သုဥ္းတဲ့ သေဘာ ထဲကို ေရာက္ သြား တယ္။
အဲ့ဒီ အခါမွာ ပံုသ႑ာန္ အရိပ္နိမိတ္ ဘယ္လိုဟာကို မွ မေတြ႕ရပါဘူး။ ျဖစ္ပ်က္သခၤါရ လံုးဝ ဆိတ္သုဥ္း ကင္းျငိမ္းေန တဲ့ သေဘာကိုသာ ထင္ရွားေတြ႕ရတယ္။ အဲ့ဒီလို ေတြ႕ျပီးတဲ့ ေနာက္ ျပန္လည္ ဆင္ျခင္တဲ့ အခါမ်ားမွာလည္း ျဖစ္ပ်က္ သခၤါရ ဆိတ္သုဥ္း ကင္းျငိမ္း တဲ့ သေဘာ ကိုသာ သိရတယ္။”
ေဇယ်
………..
Further Reading ~
~ မဟာစည္ ဆရာေတာ္ – နိဗၺာနပဋိသံယုတၱကထာ
~ Osho – The Heart Sutra: The Fragrance of Nothingness.