Wednesday, March 2, 2011

ဘဝပ်ံခ်ီ



ဘဝပ်ံခ်ီ(၁)

“လူ႔ဘုံ လူ႔ဘ၀ဆုိတာ ကုသိုလ္ကံအခ ေပးႏုိင္သမွ် ခဏေလး တည္းခုိခြင့္ရတဲ့ ‘တည္းအိမ္’ပါ။ အိမ္ရွင္ကုိ ေစာ္ကား ျပစ္မွားမိရင္ေတာ ့ေနာက္တစ္ခါ တည္းခြင့္ရဖုိ႔ မလြယ္ေလာက္ေတာ့ဘူး။


မိမိပထမဆုံး ပညာစသင္တဲ့အခ်ိိန္ကစျပီ မႏၱေလး(အမရပူရ)ကုိေရာက္ခဲ့တာ ႏွစ္ေပါင္း ႏွစ္ဆယ္ေက်ာ္ ဆက္တုိက္ေနခဲ့တာျဖစ္လုိ႔ မႏၱေလး ဇာတိသားလုိ ျဖစ္ေနေပမယ့္ မႏၱေလးသားတုိင္း ဒုံးမေ၀းလွတဲ့ အျငိမ့္သဘင္နဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔ေတာ့ အေတာ္ေလး ဒုံးေ၀းပါ ေသးတယ္။


“ျပည္သူခ်စ္ေသာ အနုပညာသည္မ်ား”လုိ႔ စာအုပ္မ်ိဳးလုိ အေတာ္နွစ္ႏွစ္ ျခိဳက္ျခိဳက္ ဖတ္ရႈဖူးတာကလြဲလုိ႔ လက္ေတြ႔မ်က္ျမင္ အျငိမ့္ၾကည့္ရတာကုိ ၀ါသနာ နည္းခဲ့တယ္။ ငယ္ငယ္ကေတာ့ ေလာကီစာအုပ္ေတြလုိ႔ သတ္မွတ္ထားတဲ့ ဂ်ာနယ္၊ မဂၢဇင္း၊ ၀တၳဳစတာေတြကုိ မဖတ္ရဘူးဆုိတဲ့ ပိတ္ပင္မႈ ေၾကာင့္ ညပုိင္း မီးပိတ္ျပီးတဲ့ အခ်ိန္ေရာက္မွသာ စာကုိ ဖေယာင္းတုိင္မီးနဲ႔ ခုိးဖတ္ရတာ ဆုိေတာ့ စာဖတ္ျခင္းကုိ ၀ါသနာထုံတဲ့ မိမိအေနနဲ႔ အျငိမ့္ အတြက္ အခ်ိန္သိပ္ မေပးျဖစ္ခဲ့လုိ႔ ခုလုိ ဒုံးေ၀းေနတာပါပဲ။


ဒီတစ္ေခါက္ မႏၱေလး ျပန္ေရာက္ေတာ့ အလြန္႔ကုိ ခင္မင္ရင္းနွီးတဲ့ မိတ္ေဆြတစ္ဦးက”ကဲ… ကုိယ့္လူ၊ အျငိမ့္၀ါသနာမပါဘူးဆုိလည္း တစ္ခါ တည္းနဲ႔ စြဲသြားေစမယ္။ ဒါကုိေတာ့ ၾကည့္ျဖစ္ေအာင္ ၾကည့္စမ္းပါ”ဆုိျပီး ေလပါတီမျမရင္ ႏွစ္တစ္ရာျပည့္ အထိမ္းအမွတ္ အျငိမ့္ေခြကုိ ဖြင့္ျပပါတယ္။ မိမိက သိပ္ျပီး စိတ္၀င္စားဟန္ မျပတဲအခါ “ကဲ… ကဲ မႏၱေလး ေနလာျပီး အျငိမ့္ အေၾကာင္းမွ နည္းနည္းပါးပါး တီးမိေခါက္မိ မရွိရင္ ညံ့ရာက်တယ္။ ေဟာဒီ အခန္းကေတာ့ ၾကည့္လည္း ၾကည့္ဖူးျပီး နားလည္း လည္ထားမွျဖစ္မယ္”ဆုိျပီးေတာ့မွ “ျပန္ခ်ီ”ဆုိတဲ့ အခန္းကုိ ဖြင့္ျပရင္ အဓိပၸါယ္ကုိလည္း ရွင္းျပပါတယ္။


သူေျပာျပတဲ့အတုိင္း မိမိ နားလည္သေလာက္ေတာ့ ေလပါတီ မျမရင္တုိ႔ေခတ္တုန္းက နာမည္ႀကီး အျငိမ့္ေတြမွာ ေခါင္းေဆာင္မင္းသမီးနဲ႔ ေရွ႔ထြက္မင္းသမီး တစ္လက္ေလာက္ပဲ ရွိတယ္။ ‘ေရွ႔ထြက္’ဆုိတဲ့ အတုိင္း ေခါင္းေဆာင္မင္းသမီး မထြက္ေသးမီ ေရွ႔ပုိင္းမွာ ေစာေစာ ေရာက္ေနတဲ့ ပရိသတ္ကုိ ေဖ်ာ္ေျဖရင္း ကခြင့္ရတဲ့ မင္းသမီးပါပဲ။ အဲဒီ ေရွ႔ထြက္မင္းသမီးမွာ ပညာစြမ္းျပခြင့္အျဖစ္ ေခါင္းေဆာင္ မင္းသမီး ထြက္ခါနီး ေနာက္ဆုံး ကခြင့္ရတဲ့ အခ်ီကုိ ‘ျပန္ခ်ီ’ လုိ႔ ေခၚပါသတဲ့။


‘ ျပန္ခ်ီ’ ရဲ့ ထူးျခား ခ်က္ကေတာ့ ဒီအခ်ီကုိ ကတဲ့ေနရာမွာ ဆုိင္း အဖြဲ႔နဲ႔ မင္းသမီးတုိ႔ဟာ ႀကိဳ တင္ျပီးညွိႏိႈင္း ဇာတ္တုိက္ထားျခင္း လုံး၀ မရွိဘူး။ မင္းသမီး က သီခ်င္းတစ္ပုဒ္ကုိ ဆုိလုိက္တာနဲ႔ ဆုိင္းကလည္း ပထမေတာ့ အဲဒီသီခ်င္းအလုိက္ပဲ နည္းနည္းပါးပါး တီးလုိက္တယ္။ ေနာက္ေတာ့ သူတီးခ်င္းသလုိ တီးေတာ့တာပဲတဲ့။ ျငိမ့္ျငိမ့္ေညာင္း ေညာင္းေလး တီးေနရာကေန ခပ္ဆတ္ဆတ္ တီးလုံးကုိ ေျပာင္းခ်င္လည္း ေျပာင္းတယ္။ ယုိးဒယား တီးကြက္လုိ ကေန ဘီလူး ဆုိင္း၊ ေမ်ာက္ဆုိင္းလုိ ခပ္ၾကမ္းၾကမ္းတီးလုံးကုိ ေျပာင္းခ်င္ ေျပာင္းတယ္။ ျပီးရင္ ျမိဳင္ထလုိ ခပ္သြက္ သြက္ တီးလုံးမ်ိဳး ျပန္ေျပာင္းခ်င္လည္း ေျပာင္းတယ္။ ဆုိင္းက ဘယ္လုိပဲ ေျပာင္းတီးတီး မင္းသမီးက တီးကြက္ စည္းခ်က္နဲ႔ လုိက္ဖက္ေအာင္ ကျပရတာ ပါပဲတဲ့။


အျငိမ့္ၾကည့္တဲ့ ပရိသတ္က မ်ားေသားအားျဖင့္ေတာ့ ေခါင္းေဆာင္ မင္းသမီးကုိသာ အဓိက ထားၾကတာ ျဖစ္ေပမယ့္ ဒီ “ျပန္ခ်ီ”ဆုိတဲ့ အခန္းကိုေတာ့ မီေအာင္လာေရာက္ျပီး ၾကည့္ၾကပါသ တဲ့။ “ဆုိင္းက ဘယ္လုိတီးလုံးကေန ဘယ္လုိတီးလုံးမ်ိဳးကုိ ေျပာင္းလုိက္မလဲ။ မင္းသမီးေလးက ေကာ တီးလုံးတီးကြက္နဲ႔ အံ၀င္ေအာင္ ကနိုင္ပါ့မလား”ဆုိျပီး ဒီတီးကြက္နဲ႔ ဒီ ‘က’ကြက္ကုိ အလြန္ စိတ္၀င္တစားေစာင့္ၾကည့္ၾကတာ ဆုိကုိး။ အဲဒီမွာ တီးလုံးက အနု၊အၾကမ္း၊ အျငိမ့္၊ အဆတ္ အမ်ိဳးမ်ိဳး ေျပာင္းသလုိ မင္းသမီးကလည္း အားက်မခံ အံ၀င္ခြင္က် ကနုိင္တယ္ဆုိရင္ ပရိသတ္က လက္ခုပ္ တေျဖာင္း ေျဖာင္းနဲ႔ မင္းသမီးတုိ႔ တရင္းတနွီးအျဖစ္ဆုံး ကကြက္ျဖစ္လုိ႔ မင္းသမီးကလည္း ဒီ ‘ ျပန္ခ်ီ’ ကုိ ဂူဏ္ယူ၀င့္ၾကြား ၾကိဳးစားျပီးကတယ္။ ဆုိင္းက လည္း မင္းသမီး ကုိးရုိးကားရားျဖစ္ေအာင္ကုိ အေျပာင္းအလဲေတြ အမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔ အစြမ္းျပၾကတာမုိ႔ ဒီတစ္ည ‘ျပန္ခ်ီ’ ကကြက္ကုိ မမီလုိက္ဘူးဆုိရင္ အျငိမ့္ၾကည့္ရတာလုိ႔ေတာင္ မထင္ၾကဘူးဆုိပဲ။


‘ ျပန္ခ်ီ’မွာ မင္းသမီးရဲ့ ေနာက္ထပ္ အေရးပါတဲ့ အခြင့္ထူးတစ္ခုကေတာ့ ေခါင္းေဆာင္မင္းသမီး အသစ္တင္ျပီး အျငိမ့္သစ္ေထာင္လုိၾကတဲ့ ပုဂၢိဳလ္မ်ားအေနနဲ႔ ‘ျပန္ခ်ီ’ကုိ အေလးထားေလ့ လာၾကပါသတဲ့။ “ဘယ္ေရွ႔ထြက္ မင္းသမီးကေတာ့ ‘ျပန္ခ်ီ’ မွာ ပရိသတ္လက္ခုပ္ၾသဘာ အေပးခံရတယ္။ ပရိသတ္ သေဘာက်တယ္”ဆုိရင္ အဲဒီ မင္းသမီးဟာ မၾကာခင္ ေခါင္းေဆာင္ မင္းသမီး ျဖစ္ခြင့္ရသြားေတာ့တာပဲဆုိတဲ့ အေၾကာင္း ရွင္းျပပါတယ္။


ဟုတ္လည္း ဟုတ္ေလာက္ပါတယ္။ ကႀကိဳးကကြက္ဆုိတာ ဘာမွ သိပ္နားမလည္တဲ့ မိမိ အေနနဲ႔ေတာင္ ဒီကကြက္ဟာ အေတာ္ ျမိဳင္ျမိဳင္ ဆုိင္ဆုိင္နဲ႔ မင္းသမီးေကာ ဆုိင္းအဖြဲ႔ပါ ပညာခ်င္းျပိဳင္ေနၾကတာမုိ႔ အေတာ္ေလး စိတ္၀င္တစား ၾကည့္မိလုိက္သလုိ၊ ၀ါသနာပါလုိ႔ အျငိမ့္ ၾကည့္မယ္ ဆုိရင္ ဒီအခန္းဟာ မင္းသမီးရဲ့ ပညာသားကုိ အျပည့္အ၀ အကဲခတ္ခြင့္ရတဲ့ အခန္းပါလားဆုိတာေလာက္ေတာ့ သေဘာေပါက္သလုိလုိ ရွိလာပါတယ္။


"ျပန္ခ်ီ’ ဆုိတာ ဒီတစ္ညအတြက္ ျပန္ခါနီး ေနာက္ဆုံး ကျပတဲ့ အခ်ီလုိ႔ ဆုိလုိတာလား။ ပရိသတ္က ေနာက္ထပ္ျပန္ျပီး ေတာင္းဆုိလာေအာင္ ပညာကုန္ အစြမ္းျပျပီး ကရတဲ့ အခ်ီလုိ႔ ဆုိလုိတာလားရယ္လုိ႔ေတာ့ သူငယ္ခ်င္းက သဲသဲကြဲကြဲ ရွင္းမျပလုိ႔ အတိအက် မသိလုိက္ရဘူး။ ဇာတ္ခုံေပၚမွာ “ျပန္ခ်ီ” အကေကာင္းရင္ ပရိသတ္က ျပန္လည္ေတာင့္တတယ္။ တစ္ဆင့္ထက္ တစ္ဆင့္ တုိးတက္တဲ့ အခြင့္အလမ္းေတြ ရရွိသြားတယ္ ဆုိတာေလာက္ပဲ သေဘာေပါက္မိတာ ပါ။


ဆန္႔က်င္ဘက္အေနနဲ႔ေတာ့ သူငယ္ခ်င္းက ႏႈတ္နဲ႔ ျဖည့္စြက္ျပီး ေျပာျပတဲ့အထဲမွာ ပါေသး တယ္။ “မင္းသမီးက ျပန္ခ်ီအကေကာင္းလုိ႔ ပရိသတ္က ျပန္လည္ေတာင္းဆုိေနေပမယ့္ သူ႔ အတြက္ သတ္မွတ္ထားတဲ့ အခ်ိန္ေစ့ေတာ့ ေနာက္ထဲျပန္၀င္သြားရတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ လူရႊင္ ေတာ္က ထတဲ့ျပီး “ေအာင္မာ… ေကာင္းမေလးေလာက္ေတာ့ ငါလည္း ကျပတတ္ပါတယ္။ ကဲ.. ဆုိင္းဆရာ ပညာကုိ စမ္းခ်င္သေလာက္ စမ္းလုိက္စမ္း”ဆုိျပိး ကပါေလေရာတဲ့။ ဆုိင္းရဲ့ တီးကြက္ ကတျခား လူရႊင္ေတာ္ ကျပတာက တျခားနဲ႔ “ကေပါက္တိ ကေပါက္ခ်ာ’ ျဖစ္ေနေတာ့မွ ႀကီးတဲံ လူရႊင္ေတာ္က ေျပးလာျပီး ‘နင့္ဟာ ျပန္ခ်ီကပါဆုိေနမွ နင္ကေနပုံက ‘ျပန္ခ်ီ’မဟုတ္ဘူး ‘ကန္ခ်ီ’ ႀကီးဟ ဆုိျပီး” ေျခနဲ႔ကန္ထည့္လုိက္ပါသတဲ့။


တစ္ေလာဆီက ဂ်ာနယ္ေတြထဲမွာ မႏၱေလးက လူရႊင္ေတာႀကီး ဦးေပါစံရဲ့ နာေရးသတင္းကုိ ဓာတ္ပုံေတြ ေဆာင္းပါးေတြနဲ႔ ဖတ္လုိက္ရတယ္။ အဲဒီထဲမွ ဦးေပါစံကုိ ခ်စ္တဲ့ ပရိသတ္မ်ားက လြမ္းသူ႔ပန္းေခြ ပုိ႔ၾကတဲ့အခါ အလယ္မွာ “လူ႔ဘုံမွာ ဇာတ္စုံကဖုိ႔ အဘ ဦးေပါစံ အျမန္ ျပန္လာပါ” ဆုိတဲ့ တမ္းတစာတမ္း ေရးထားတာကုိ ေတြ႔လုိက္ရေတာ့ “ျပည္သူၾကားမွာ ျပည္သူ ေတြခ်စ္ေအာင္ အကေကာင္းခဲ့လုိ႔ ျပည္သူေတြက ျပန္လည္တမ္းတ ၾကတာျဖစ္လိမ့္မယ္။ ဒါကုိပဲ ‘ျပန္ခ်ီ’လုိ႔ ေခၚရေလမလား”လုိ႔ အေတြးေပၚလာမိတယ္။


ဟုတ္တယ္ေလ။ လူ႔ဘုံ လူ႔ဘ၀ဆုိတာ တကယ္ေတာ့ ဘယ္သူမွ အျပီးအပုိင္ေနခြင့္ ရၾကတာ မဟုတ္ပါဘူး။ ဘယ္သူက မွလည္း အျပီးအပုိင္ စီးထားလုိ႔ မရဘူး။ ကံတန္ဖုိး ေပးထား နုိင္သေလာက္ ေခတၱခဏသာ တည္းခုိနားေနခြင့္ရတဲ့ ‘တည္းအိမ္’တစ္ခုမွ်သာပါ။ ကံအဖုိးအခ မကုန္ေသးမီ တည္းခုိခြင့္ရခုိက္ ၾကံစည္၊ ေျပာဆုိ၊ လုပ္ကုိင္ေနၾကတဲ့ ကံသုံးပါးတုိ႔ဆုိတာ ေလာက ဇာတ္ခုံမွာ ကံဇာတ္ဆရာ စီမံတဲ့အတုိင္း ကျပေနၾကရတဲ့ ေလာက ဇာတ္ေဆာင္ ေလာကသားတုိ႔ရဲ့ ‘ျပန္ခ်ီ’ မ်ားလုိ႔ ဆုိနုိင္ပါလိမ့္မယ္။



ကံဇာတ္ဆရာရဲ့ ကုိယ္ပုိင္သံစဥ္မ်ားျဖစ္တဲ့ ရရွိျခင္း၊ ဆုံးရႈံးျခင္း၊ အျခံအရံမ်ားျခင္း၊ အထီးက်န္ျခင္း၊ ကဲ့ရဲ့ျခင္း၊ ခ်ီးမြမ္းျခင္း၊ ခ်မ္းသာျခင္း၊ ဆင္းရဲျခင္း ဆုိတဲ့ ေလာကဓံ ရွစ္ေပါက္ သံစဥ္တီးလုံးမ်ားဟာ ေလာက ဇာတ္ေဆာင္မ်ားနဲ႔ ႀကိဳတင္ညွိႏိႈင္း ဇာတ္တုိက္ထားတာ မဟုတ္ ၾကဘဲ ကံဇာတ္ဆရာ ေပးတဲ့ အခြင့္အလွည့္အတုိင္းသာ ျဖစ္ေနၾကတာပါ။


ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ ေလာကထဲ ေရာက္လာတဲ့ ေလာကသားတုိင္းဟာ ဘ၀ပုိင္ရွင္ ကံဇာတ္ဆရာရဲ့ ေလာကဓံတီးကြက္ကုိ ျငင္းဆန္ခြင့္ မရႏုိင္ၾကပါဘူး။ ဒါဟာလည္း ေလာကနိယာမရဲ့ သတ္မွတ္ ခ်က္တစ္ခု ျဖစ္ေနတယ္ဆုိတာ အားလုံးအသိပါပဲ။ ဘယ္နည္းနဲ႔မဆုိ ဒီတီးကြက္အတုိင္း လက္ခံျပီး လႈပ္ရွား ကျပၾကရမွာပါ။


ဓမၼေဘရီအရွင္၀ီရိယ(ေတာင္စြန္း)

2011-ခု၊ဇန္နဝါရီလ ၁၄-ရက္၊ေသာၾကာေန႔။

ဘဝပ်ံခ်ီ(၂)

ဓမၼေဘရီအရွင္ဝီရိယ(ေတာင္စြန္း)

အဲ… တစ္ခုပဲရွိပါတယ္။ “ေလာကဓမၼ”ဆုိတဲ့တုိင္း ေလာကထဲေရာက္ လာသူမွန္သမွ် မလြဲမေသြ ႀကဳံေတြ႔ရျမဲဆုိတဲ့ အသိတရား ဆင္ျခင္တုံတရား လက္ကုိင္ထားျပီး အလုိက္သင့္ ကျပၾကမလား။ ေလာကဓံနဲ႔ ဆန္႔က်င္ဘက္ ျပိဳင္ဘက္အျဖစ္ ကုိယ့္ေလာဘ ကုိယ့္အတၱကုိ ေရွ႔တန္းတင္ျပီး မရရေအာင္ ၊ မျဖစ္ ျဖစ္ေအာင္ ဇြတ္အတင္း ႀကံဖန္ လႈပ္ရွားၾက ကျပၾကမ လား။ ဒါပဲ ျခားနားပါတယ္။ မ ‘က’ ပဲေတာ့ ေနခြင့္မရွိၾကပါဘူး။ ေနလည္း မေနၾကပါဘူး။


ျမတ္ဗုဒၶရဲ့ အဘိဓမၼာသေဘာတရား အရကေတာ့ ဆင္ျခင္တုံတရား ကင္းမဲ့ျပီး ေလာကဓမၼ အခြင့္အလွည့္အရ ရရွိခြင့္ မေပးတာကုိ မရရေအာင္ယူဖုိ႔ ႀကိဳးစားတာ၊ မရရင္ မေက်မနပ္ ေပါက္ကြဲတာ၊ ေပါက္ကြဲျပီး ထင္ရာစုိင္းတာဆုိတဲ့ အျပဳအမူ(ကကြက္) ေတြဟာ “အေယာနိေသာ မနသိကာရ မသင့္မေလ်ာ္တဲ့ ႏွလုံးသြင္းသေဘာ ထား” ဦးေဆာင္ျပဳ မမူတာ ျဖစ္တယ္တဲ့။ ဒီလုိ ကုိယ့္ရဲ့အခြင့္ အလွည့္ မဟုတ္တာကုိ မရအရ ယူျခင္းဟာ သူတစ္ပါးရဲ့ အခြင့္အလွည့္ကုိ လုယူတဲ့ သေဘာျဖစ္လုိ႔ ေလာကသား အခ်င္းခ်င္းျဖစ္တဲ့ သူတစ္ပါးအတြက္ ကုိယ္ဆင္းရဲျခင္း၊ စိတ္ဆင္းရဲျခင္း(တစ္မ်ိဳးမ်ိဳး ကုိျဖစ္ေစ၊ နွစ္မ်ိဳးလုံးကုိ ျဖစ္ေစ)ကုိ ျဖစ္ေေပၚေစတဲ့အတြက္ ေလာကျပစ္(ေလာက၀ဇၨ) အရ အျပစ္ရွိတဲ့ အကုသိုလ္ အလုပ္မ်ိဳးလုိ႔ သတ္မွတ္ပါတယ္။

ဒီလုိ အေယာနိေသာ မနသိကာရ ဦးေဆာင္တဲ့ ကကြက္မ်ားဟာ ‘ျပန္ခ်ီ’ မျဖစ္ႏုိင္ဘူး။ ‘ကန္ခ်ီ’ မ်ားသာျဖစ္ တယ္။ လူ႔ေလာကႀကီးက ျပန္လည္ ေတာင့္တစရာေကာင္းတဲ့ ကကြက္ မဟုတ္ဘူး။ လူ႔ေလာက ထက္ နိမ့္က် တဲ့ ဘုံဘ၀ကုိ ေရာက္ေအာင္ ကန္ခ်ခံရမယ့္ က ကြက္မ်ိဳးကုိ ဆုိလုိတာပါ။ ေလာကဓမၼအရ ကံရဲ့ အက်ိဳးေပးခြင့္ အားေလွ်ာ္စြာ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ ေလာကဓံ တီးကြက္အလုိက္ ဆင္ျခင္တုံတရားရွိရွိ ႀကံစည္ ေျပာဆုိ ျပဳမူတာမ်ိဳး ကေတာ့ “ေယာနိ ေသာ မနသိကာရ=အက်ိဳးသင့္အေၾကာင္းသင့္ နွလုံးသြင္းမႈ” ေရွ႔သြားဦး ေဆာင္ျပီး ျပဳမူ တာျဖစ္လုိ႔ ေလာကဓမၼနဲ႔ မဆန္႔က်င္တဲ့ အတြက္ ေလာကျပစ္ကင္းတဲ့ ကုသိုလ္အလုပ္မ်ိဳး လုိ႔ သတ္မွတ္ပါ တယ္။


ဒီလုိျပဳမူ(ကျပ)သူမ်ားဟာ အထက္မွာေျပာခဲ့တဲ့ ဥိးေပါစံ တုိ႔လုိပဲ ေလာကႀကီးက ေလာကႀကီးက ျပန္လည္ေတာင့္တ ထုိက္သူ၊ ေတာင့္တျခင္း ခံရသူမ်ားျဖစ္လုိ႔ “ျပန္ခ်ီ”ကုိ ေကာင္းေကာင္း ကနုိင္သူလုိ႔ပဲ ဆုိရမွာပါ။ “ငွက္မ်ား ပ်ံရင္းေသ၊ လူမွာ ႀကံရင္းေသ”ဆုိတဲ့အတုိင္း လူ႔ေလာကထဲ ေရာက္ လာသူ မွန္သမွ် ကံသုံးပါးဆုိတဲ့ ကျခင္းသုံးမ်ိဳးထဲက တစ္မ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔ေတာ့ ကျပေနၾကတာခ်ည္းပါပဲ။ မိမိတုိ႔ ကျပေနတာဟာ ျပန္ခ်ီလား၊ ကန္ခ်ီလားဆုိတာကုိ အခ်ိန္မီ စဥ္းစားသုံးသပ္မိၾကဖုိ႔ ေျပာခ်င္တာပါ။ ဘုရားအစရွိတဲ့ အရိယာသူေတာ္စင္မ်ားနဲ႔ အရိယာတရား နားရည္၀ၾကသူတုိ႔ကေတာ့ “မနုႆတၱ ဘာေ၀ါ ဒုလႅေဘာ လူ႔ဘုံ လူ႔ဘ၀မွာ ကျပခြင့္ႀကဳံရတာဟာ ရခဲတဲ့ အခြင့္ထူး ႀကီးတစ္ခု” လုိ႔ သတ္မွတ္ခံယူၾကပါတယ္။ အရခဲဆုံးကုိ ရရွိခုိက္မွာ ဘယ္လုိ အသုံးခ် မလဲ။

ဘယ္လုိ က,ႀကိဳးမ်ိဳးနဲ႔ ကျပၾကမလဲဆုိတာ ကေတာ့ မိမိတုိ႔ရဲ့ ေ၀ဖန္ သုံသပ္ နုိင္စြမ္း အေပၚမွာသာ တည္ေနပါတယ္။ ေလာကသားအားလုံး ဆႏၵတူ သတ္မွတ္ထားတဲ့ စည္းကမ္း တစ္ခုလည္း ရွိပါတယ္။ “အိမ္္ရွင္ကုိ ဧည့္သည္ မေစာ္ကား ရ” တဲ့။ဟုတ္တာေပါ့ ။ ဘယ္သူပဲျဖစ္ျဖစ္ ကုိယ့္အိမ္မွာ လာျပီး တည္းခုိတဲ့ ဧည့္သည္က အိမ္ ရွင္ကုိ ေစာ္ကားမယ္။ အိမ္ရ်င္နဲ႔ ဆန္႔က်င္ဘက္ ျပဳမယ္ဆုိရင္ အိမ္က ျမန္ျမန္ျပန္နွင္ခ်င္ မယ္။ ဒိလုိလူမ်ိဳးက ေနာက္တစ္ခါ တည္းခုိ ခြင့္ျပဳပါ ဆုိရင္လည္း ဘယ္နည္းနွင့္မွ လက္ခံခ်င္မွာ မဟတု္ပါဘူး။ ဒါက အရုိးသားဆုံး အရွင္းဆုံး လူ႔စည္းကမ္းရဲ့ ဆုံးျဖတ္ ခ်က္ပါ။ အထက္မွာ ေျပာခဲ့တဲ့အတုိင္း ‘လူ႔ဘ၀’ ဆုိတာဟာ ကံ တန္ဖုိးနဲ႔ ေပးျပီး ေခတၱေနခြင့္ ရတဲ့ ‘တည္းအိမ္’တစ္ခုပါ။

လူ႔ဘုံလူ႔ဘ၀မွာ လူသား တစ္ေယာက္အျဖစ္ ေခတၱတည္းခုိ ေနထုိင္ခြင့္ ရခုိက္မွာ အိမ္ရွင္ ၾကည္ျဖဴေအာင္ အလုိက္အထုိက္ က်င့္သုံး ေနထုိင္ တတ္ဖုိ႔နဲ႔ ကုိယ္ေပးထားတဲ့ ကံတန္ဖုိးကုန္ဆုံးလုိ႔ ျပန္လည္ ထြက္ခြာ သြားရရင္ေတာင္ ေနာက္တစ္ခါ ျပန္လာခြင့္ရဖုိ႔ အိမ္ရ်င္က ၾကည္ၾကည္ျဖဴျဖဴ ျပန္လည္ ဖိတ္ေခၚခ်င္ေလာက္ ေအာင္ ျပဳမူက်င့္သုံး (ကျပ)ၾကဖုိ႔ အေရးႀကီး ပါတယ္။ လူ႔ဘ၀ရဲ့ အိမ္ရွင္က ဘယ္သူလဲ။ “သေဗၺသတၱာ ကမၼႆကတာ= သတၱ၀ါမွန္သမွ် ကံရဲ့ အေမြခံမ်ားသာ ျဖစ္တယ္”ဆုိတဲ့စကား။ “ကံျပဳသမွ် နုၾကရတယ္”ဆုိတဲ့စကားေတြကုိ ေထာက္ဆၾကည့္ရင္ လူ႔ဘ၀ ဆုိတဲ့ တည္းအိမ္ရဲ့ ပုိင္ရွင္က “ကံ”ပါ၊ တိတိက်က် ေျပာ ရရင္ လူ႔ဘ၀ ဆုိတာ ကာမသုဂတိဘုံထဲမွာ အက်ံဳး၀င္တာျဖစ္လုိ႔ လူ႔ဘ၀ရဲ့ အိမ္ရွင္ ဟာ ကာမာ၀စရ ကုသိုလ္ကံ ျဖစ္ပါတယ္။


လူ႔ဘုံဘ၀ကုိ လာေရာက္တည္းခုိတဲ့ လူသားတစ္ေယာက္အေနနဲ႔ လူဘ၀ရဲ့ အိမ္ရွင္ ျဖစ္တဲ့ ကာမာ၀စရ ကုသိုလ္ကံကုိ ေက်ာ္လြန္ျပီး စ်ာန္ကုသိုလ္၊မဂ္ကုသိုလ္အထိ ျပဳလုပ္ နုိင္ၾကမယ္ဆုိရင္ လူ႔ဘ၀ အိမ္ရွင္ျဖစ္တဲ့ ကာမာ၀စရ ကုသိုလ္ကံက ၾကည္ျဖဴေက်နပ္ တဲ့အတြက္ ဆန္႔က်င္ဘက္ျပဳသူလုိ႔ မဆုိနုိင္ပါဘူး။ သူ႔ကံအေလ်ာက္ လူ႔ဘုံ လူ႔ဘ၀ထက္ပုိျပီး ျမင့္ျမတ္တဲ့ ဘုံဘ၀အထိ သြားခြင့္ရသူ(သုိ႔မဟုတ္)ဘ၀အားလုံးကုိ လြန္ ေျမာက္ျပီး ဒုကၡဇာတ္ အႀကြင္းမဲ့ ခ်ဳပ္ျငိမ္းသူသာ ျဖစ္မွာပါ။


တကယ္လုိ႔ ကာမာ၀စရကုသုိလ္ကံ အဆင့္ေလာက္ကုိသာ စိတ္ ေစတနာ စင္စင္ ၾကယ္ၾကယ္နဲ႔ ျပဳလုပ္သူဆုိရင္လည္း လူ႔ဘ၀ပုိင္ရွင္နဲ႔ စိတ္ေစတနာရခ်င္း တူညီတဲ့ အတြက္ အိမ္ရွင္ ေက်နပ္တဲ့ အလုပ္ကုိ လုပ္သူျဖစ္လုိ႔ အိမ္ရွင္ၾကည္ဖူတဲ့ ဧည့္သည္မ်ိဳးပဲ ျဖစ္မွာပါ။ ဒီလုိ ဧည့္သည္မ်ိဳးက်ေတာ့ အိမ္ရွင္က ေနသမွ် သက္တမ္း တစ္ေလွ်ာက္လုံး ၾကည္ျဖဴရုံမွ်မကဘူး။ ကံအခေၾကး ကုန္ဆုံးလုိ႔ တည္းခုိ ေနထုိင္ခြင့္ ကန္ေနျပီဆုိရင္ ေတာင္ တတ္နုိင္သမွ် ဆက္ျပီး ေနထုိင္ဖုိ႔ တားမွာပဲ။


ေနာက္ဆုံး တားခြင့္မရေတာ့လုိ႔ ခရီးဆက္ရေတာ့မယ္ဆုိရင္လည္း အထက္မွာ ေျပာခဲ့တဲ့ ဦးေပါစံရဲ့ ေနာက္ဆုံး ခရီးမွာလုိ ပဲ ဇာတ္တူသားအခ်င္းခ်င္းက ၀မ္းနည္းလႈိက္လွဲ ႏႈတ္ဆက္ပုိ႔ေဆာင္ၾကျပီး မၾကာခင္ ျပန္လာဖုိ႔ တမ္းတမ္းတတ ေတာင္းဆုိၾကမွာ မလြဲပါဘူး။ ဒီလုိ ျပဳမူ (ကျပ)တဲ့ အခ်ီမ်ိဳးကို ‘ဘ၀ျပန္ခ်ီ’လုိ႔ တင္စားေျပာလုိက္ခ်င္တာပါ။ တိပိဋက(ေယာ)ဆရာေတာ္ေဟာတဲ့ တရားတစ္ပြဲမွာ ၾကားလုိက္ဖူးတယ္။ ဒကာမႀကီး တစ္ေယာက္တဲ့ လူမႈေရး၊ စီးပြား ေရး စတဲ့ ေလာကအဆင့္အတန္းအရလည္း အလယ္အလတ္တန္း ေလာက္ေတာ့ အဘက္ဘက္က ခ်ိဳ႔တဲ့မႈမရွိဘူးလုိ႔ပဲ ဆုိရမွာပါ။

သူ႔မွာ သမီးေတြ သုံးေယာက္ေလာက္ ေပၚေပါက္ျပီး ေနာက္ဆုံး သားေလးတစ္ေယာက္ ထြန္းေပၚလာေတာ့ တစ္အိမ္လုံးက ဖူးဖူးမႈတ္အလုိလုိက္ၾက၊ ခ်စ္ၾကတာတဲ့။ သားေလးကလည္း မိဘနဲ႔ အစ္မေတြ အလုိလုိက္ၾက၊ ခ်စ္ၾကသေလာက္ အခြင့္အေရး အျပည့္အ၀ယူျပီး အသား ကုန္ဆုိးပါသတဲ့။ ဆယ့္ေလးငါးနွစ္ အရြယ္ေလာက္ ေရာက္ေတာ့ အေဖကလည္း ဆုံးပါးသြားတယ္။ အစ္မေတြလည္း သူ႔အုိးသူ႔အိမ္ ေတြနဲ႔ ခြဲသြားၾကတယ္။ အေမနဲ႔ သားပဲ က်န္ေနေပမယ့္ အေမကုိ ဘာမွ ငဲ့ညွာရေကာင္း မွန္း မသိဘူး။ ဆုိးသည္ထက္ ဆုိးလာရာက ေနာက္ဆုံးေတာ့ ေကာင္းတာေလး တစ္မ်ိဳး ကလြဲလုိ႔ က်န္တာေတြ အကုန္ အစုံ တတ္လာ တယ္။ ကာလေပၚ မူးယစ္ေဆးစြဲျပီး အေမ့ စည္းစိမ္ ကုန္သေလာက္ရွိေတာ့ ကာလေပၚ ေရာဂါပါ စြဲလာလုိ႔ အေမ့မွာ ရွိသမွ်ေနရာ တုိက္ခန္းပါ မက်န္ေရာင္းခ်ျပီး ငါးႏွစ္ေျခာက္ႏွစ္ေလာက္ ကုသေပးရတယ္။ ေနာက္ဆုံးေတာ့ ကုရာနတၳိ ေဆးမရွိဆုိတဲ့ ကာလေပၚ ေရာဂါတုိ႔ သြားရာလမ္းအတုိင္း သြားေတာ့ တာပါပဲတဲ့။

အဲဒီ ခ်စ္လွစြာေသာ တစ္ဦးတည္းေသာ သားကေလး ေသဆုံးသြားတဲ့အခါ မိခင္ႀကီးက သူ့သားရဲ့ နာမည္ကုိ ေအာ္ေခၚတဲ့ျပီး “နင္ အေသေနာက္က်တာကုိ ေတြးမတုိင္း အေမရင္နာသဟဲ့”လုိ႔ ငိုေၾကြးပါသတဲ့။ အေမရင္းကေတာင္ ျပန္လည္ေတာင့္တဖုိ႔ ေနေန သာသာ အျပန္ ေနာက္က်လုိ႔ေတာင္ ရင္နာသူဆုိက တည္းက ဘ၀အိမ္ရွင္ ကံတရားက ဘယ္လုိလုပ္ ျပန္လာခြင့္ ျပဳနုိင္ပါေတာ့မလဲ။

ဒီလုိျပဳမူ ေနထုိင္(ကျပ)တဲ့ အခ်ီ မ်ိဳးေတြကုိေတာ့ မင္းသမီးရဲ့ ‘ျပန္ခ်ီ’ ကကြက္အျပီး ေျပာလုိက္ သလုိ “နင့္ဟာ ျပန္ခ်ီမဟုတ္ဘူး။ ကန္ခ်ီဟ” ဆုိျပီး ဇာတ္တူသား အားလုံးက ေျခနဲ႔မ်ား ၀ုိင္းျပီး ကန္ခ်င္ ၾကမလားပဲ။ သူငယ္ခ်င္းက ေျပာလည္းေျပာ၊ ျပလည္းျပတဲ့ ‘ျပန္ခ်ီ’ တီးလုံးနဲ႔ ကကြက္ကုိ ၾကည့္ရႈ နားေထာင္အျပီး ဘ၀နဲ႔ ဆက္စပ္ေတြးမိတာကုိ ျပန္ေျပာလုိက္တာပါ။


ျပန္ခ်ီ ကကြက္ကေလးမ်ားနဲ႔ ဘ၀လွပ သာယာၾကပါေစ။
ဓမၼေဘရီအရွင္ ၀ီရိယ(ေတာင္စြန္း)