Wednesday, December 4, 2013

ဝိဇၨာ+စရဏ

ဝိဇၨာ+စရဏ

ဝိဇၨာ = သိျမင္ တတ္ေျမာက္မႈ
စရဏ = လုိက္နာ က်င္႔သုံးမႈ
ဤအရာ၌ တင္ျပလိုေသာ ဝိဇၨာစရဏ-ကား အမ်ားဆုိင္ ဝိဇၨာစရဏျဖစ္၏၊

ဘယ္ပုဂၢဳိလ္ ဘယ္သတၱဝါမဆုိ အသိ, အက်င္႔နွစ္မ်ဳိးလုံး လုိအပ္သည္။ အဆင္႔ျမင္႔ေသာ လူနတ္ တုိ႔ကုိ မဆုိထားနွင္႔ အဆင္႔နိမ့္ေသာ အပါယ္ဘုံသား တိရစာၦန္မ်ားပင္ သိတတ္မႈ၊ လုိက္နာက်င္႔သုံးမႈမ်ား လုိအပ္သည္။ သိတတ္မႈ၊ အလုိက္သိမႈ၊ နားလည္မႈ မရွိေသာ တိရစာၦန္မ်ားနွင္႔ ေျပာသည္႔အတုိင္း၊ ခုိင္းသည္႔အတုိင္း၊ ညြန္ၾကားထားေသာသည္႔ အတုိင္း၊ မလုိက္နာ မက်င္႔သုံးေသာ တိရစာၦန္မ်ားကုိ မည္သူကမွ် မၾကည္ျဖဴ၊ လက္မခံ လိုၾက၊ တိရစာၦန္ခ်စ္ေသာသူမ်ားပင္ မသိတတ္၊ မလုိက္နာတတ္ေသာ တိရစာၦန္မ်ားကုိ မခ်စ္ၾကေတာ႔ေပ။

အိပ္ရာေပၚ၊ ေခါင္းအုံးေပၚ စသည္၌ က်င္ႀကီး က်င္ငယ္စြန္႕ေသာ တိရစာၦန္မ်ား၊ စားဦး စားဖ်ားနွင္႔ အျမတ္တနုိးထားေသာ စားဖြယ္ ေသာက္ဖြယ္ အသုံးအေဆာင္မ်ားကုိ ခုိးစား တတ္ ဖ်က္ဆီးတတ္ေသာ တိရစာၦန္မ်ားမွာ အမ်ား၏ ေအာ႔ေၾကာလန္ခံရ၏၊ သည္းခံ ခြင္႔လႊတ္နုိင္သူမ်ားပင္ သည္းမခံ နုိင္ၾက၊ ခြင္႔ မလႊတ္နုိင္ၾက။

ဤသည္ကုိ ေထာက္ရႈျခင္းအားျဖင္႔ တိရစာၦန္မ်ား၌ပင္ သိတတ္မႈ လုိက္နာက်င္႔သုံးမႈမ်ား လုိအပ္ေသး လွ်င္ လူပုဂၢိဳလ္မ်ား၌ကား အထူးေျပာဖြယ္ရာ မလုိေတာ႔ေပ။
လူ - ဟူေသာ ေဝါဟာရကုိ ပါဠိဘာသာ၌ မနုႆ - သိတတ္သူ စိတ္ထားျမင္႔ျမတ္သူ - ဟု သုံးနႈန္းထားသည္။

လူတုိင္း သိတတ္သူ အသိညဏ္ ရွိသူဟုကား မဆုိနုိင္ေပ။ သင္ယူမွတ္သားမွ သိတတ္ သူျဖစ္မည္။ မသင္ယူမမွတ္သားလွ်င္ သိတတ္သူ မျဖစ္နုိင္ေပ။ သင္ဆရာ ျမင္ဆရာအားလုံးထံမွ လိုအပ္ေသာ အသိပညာ အတတ္ပညာမ်ားကုိ သင္ယူ မွတ္သား ရမည္။

သင္ယူျခင္း၏ ရည္ရြယ္ခ်က္ကား တတ္သိရန္ျဖစ္သည္။ တတ္သိျခင္း၏ ဦးတည္ခ်က္ ကား က်င္႔သုံးရန္ျဖစ္သည္။ က်င္႔သုံးျခင္း၏ ပန္းတုိင္ကား အက်ဳိးရရန္ျဖစ္သည္။ လိုအပ္ေသာ အက်ဳိးကုိ မက်င္႔သုံးလွ်င္ မရနုိင္ေပ။ လုိရင္းပန္းတုိင္ လွမ္းကုိင္နုိင္ဖုိ႔ သိရုံမွ်နွင္႔ မၿပီး၊ လိုက္နာ က်င္႔သုံးမွ ၿပီးစီးနုိင္မည္။

အသိမခက္ အက်င္႔ခက္
တခ်ဳိ႕က တတ္သိရုံနွင္႔ ျပည္႔စုံသည္ဟု ထင္ေနၾကသည္။ ဆရာဝန္ဘြဲ႔ရယူ ထားျခင္း သည္ ေဆးကုသရန္ က်န္းမာေရးအတြက္ အေထာက္ကူျပဳရန္ျဖစ္သည္။ ေဆးကုသမႈ လည္းမရွိ က်န္းမာေရးအတြက္လား အေထာက္ကူမျပဳေသာ ဆရာဝန္မ်ားသည္ ဆရာ ဝန္ဘြဲ႔ရရန္ သင္ၾကားရက်ဳိးမနပ္ေသာ ဆရာဝန္မ်ားျဖစ္သည္။ ထုိအတူ ဓမၼာစရိယဘြဲ႕၊ ဘီေအဘြဲ႕စေသာ ဘြဲ႕ထူးဂုဏ္ထူးရရွိသူမ်ားလည္း မိမိတတ္သိမႈဆုိင္ရာ၌ က်င္႔သုံးမႈ မပါလွ်င္ အခ်ည္းနွီးသာ ျဖစ္သည္။

“ေရမရွိကန္၊ ဆန္မဲ႔စပါး
တရားမဲ႔ မင္း၊ ခုိးကင္းသည္႕ မီး ၊
ဤေလးသီးကား၊ ခ်ည္းနွီးမွ်သာ၊
လူမွာ တစ္စိ၊ အက်ဳိးမရွိဘူး ”
ဟူေသာ မဃေဒဝလကၤာ စကားကဲ႔သုိ႔ အက်ဳိးမၿပီးေသာ အရာမ်ားျဖစ္သည္။ ေဆးစာ သက္သက္ျဖင္႔ ေရာဂါမေပ်ာက္ကင္းနုိင္၊ ေဆးေဖာ္စားမွသာ ေရာဂါေပ်ာက္ကင္း နုိင္မည္။
တင္ျပလိုရင္းကား -
“တတ္သိ႐ုံႏွင့္ မၿပီး၊ တတ္သိထားေသာ ပညာရပ္ေပၚ လိုက္နာ က်င့္သုံးဖို႔ လိုေသးသည္”
ဟုျဖစ္သည္။

ဘာသာေရးနယ္ပယ္၌
သိရုံျဖင္႔ ေက်နပ္ေနသူ
လုိက္နာက်င္႔သုံးဖုိ႔ ဝန္ေလးေနသူ
အသိတျခား အက်င္႔တျခား ျဖစ္ေနသူ
ေျပာရုံသာ ေျပာ၍ လက္ေတြ႕ အလုပ္မလုပ္သူမ်ား ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ေတြ႕ရသည္။

ျမတ္စြာဘုရားသည္ -
(၁) ပရိယတၱိ - သိေအာင္သင္ၾကားမႈ
(၂) ပဋိပတၱိ - လိုက္နာက်င္႔သုံးမႈ
(၃) ပဋိေဝဓ - လုိက္နာက်င္႔သုံးမႈ၏ ရလဒ္ ထုိးထြင္းသိျမင္မႈ ဟူ၍ သာသနာသုံးရပ္ ခြင္႔ျပဳခဲ႔သည္။

ပဋိေဝဓ အတြက္ ပဋိပတ္လိုအပ္ေပသည္။ ပဋိပတ္ အတြက္ ပရိယတ္ လုိအပ္သည္။ ျမတ္စြာဘုရားသည္ပင္ အသိဥာဏ္ ဝိဇၨာ၊ အက်င္႔စရဏ တုိ႔ေၾကာင္႔ ဝိဇၨာစရဏ သမၸႏၷဂုဏ္နွင္႔ျပည္႔စုံၿပီး တစ္ေလာကလုံး၏ အပူေဇာ္ခံထုိက္ခဲ႔သည္။

အသိဥာဏ္ ဝိဇၨာ၊ အက်င္႔ စရဏ ၂-မ်ဳိးလုံးနွင္႔ ျပည္႔စုံေသာေၾကာင္႔ ဝိဇၨာစရဏသမၸႏၷ ဂုဏ္ေတာ္ ရရွိသည္ကုိ အေထာက္အထားျပဳ၍ အသိသက္သက္နွင္႔ မၿပီး၊ လုိက္နာက်င္႔ သုံးဖုိ႔လည္း လုိအပ္ေသးေၾကာင္း သိသာသည္။

ဝိဇၨာနွင္႔ စရဏ မကင္းနုိင္သလို ပရိယတ္နွင္႔ ပဋိပတ္လည္း မကင္းသင္႔ေသာ အရာျဖစ္ သည္။ ပရိယတ္မပါလွ်င္ ပဋိပတ္မျပည္႔စုံနုိင္၊ ပဋိပတ္မပါလွ်င္လည္း ဦးတည္ခ်က္ ေပ်ာက္ေနေသာ ပရိယတ္သာျဖစ္မည္။ ပရိယတ္နွင္႔ ပဋိပတ္သည္ တစ္ခုနွင္႔ တစ္ခု မကင္းသင္႔ေသာ အရာျဖစ္ေသာ္လည္း အဓိကနွင္႔သာမည ခြဲဖို႔ေတာ႔ လုိအပ္သည္။

၁။ စာသင္တုိက္မ်ား၌ ပရိယတ္က အဓိက၊ ပဋိပတ္က သာမည။
၂။ ရိပ္သာ တရားတုိက္မ်ား၌ ပဋိပတ္က အဓိက၊ ပရိယတ္က သာမည ျဖစ္ရမည္။
ပရိယတ္ ပဋိပတ္ ၂-မ်ဳိးလုံးကုိ အဓိကထားလွ်င္ ထြန္းထြန္းေပါက္ေပါက္ ေအာင္ျမင္နုိင္ မည္မဟုတ္။
ပရိယတ္သင္ခ်ိန္၌ ပဋိပတ္မကင္းရုံ သာမန္ထား၍ ပရိယတ္ကုိသာ အဓိကထား သင္ၾကားရမည္။ ပဋိပတ္က်င္႔ခ်ိန္၌လည္း ပရိယတ္မကင္းရုံ သာမန္ထား၍ ပဋိပတ္ ကုိသာ အဓိကထားက်င္႔ႀကံရမည္။ သုိ႔မွသာ အဓိကဦးတည္ခ်က္ ပုိမုိထိေရာက္ ေအာင္ျမင္နုိင္မည္။

ညီအစ္ကုိ နွစ္ေယာက္
ပရိယတ္နွင္႔ ပဋိပတ္သည္ မကင္းနုိင္ေသာ ညီအစ္ကုိနွစ္ေယာက္ျဖစ္သည္။ ကုိင္း ကၽြန္းမွီ ကၽြန္းကုိင္းမီွ ဆုိသလုိ တစ္ခုနွင္႔တစ္ခု အခ်င္းခ်င္း မွီတြယ္ေနသည္။ ပရိယတ္ သမားကလည္း ပဋိပတ္သမားကုိ မပုတ္ခတ္သင္႔၊ ပဋိပတ္သမားကလည္း ပရိယတ္ သမားကုိ မပုတ္ခတ္သင္႔၊ အခ်င္းခ်င္း မုဒိတာပြါး အားေပးၾကမွသာ သာသနာျပဳရာ ေရာက္မည္။

ပရိယတ္ ပဋိပတ္ စြယ္စုံ
ယခုအခါ ရန္ကုန္ မဟာစည္ရိပ္သာႀကီး၌ နာယက ဥကၠ႒အျဖစ္ ေဆာင္ရြက္ေနေသာ ျမစ္သားဆရာေတာ္ ဘဒၵ ႏ ၱဝါသဝ- မေထရ္ျမတ္ကား ပရိယတ္ ပဋိပတ္စြယ္စုံ တတ္ ဆရာေတာ္ႀကီး တစ္ပါးျဖစ္သည္။

ပရိယတ္ကၽြမ္းက်င္မႈကုိ-
၁။ သာသနဓဇ သိရီပဝရ ဓမၼစရိယ ဘြဲ႕ရထားျခင္း
၂။ လွ်မ္းလွ်မ္းေတာက္ ပါဠိတကၠသုိလ္ႀကီးမ်ားျဖစ္သည္႔ ရန္ကုန္ အလယ္ေတာရစာ သင္တုိက္၌ (၈)နွစ္၊ စစ္ကုိင္း ရတနာ႔ ဗိမာန္စာသင္တုိက္၌ (၅)နွစ္၊ စာေပပုိ႔ခ်ျခင္း တုိ႔ျဖင္႔ တုိင္းတာၾကည္႔နုိင္သည္။

ပဋိပတ္ ကၽြမ္းက်င္မႈ ကိုကား-
ေက်းဇူးရွင္ ကမာၻ႔သာသနာျပဳ ဆ႒သဂၤ ီတိပုစ ၦက မဟာစည္ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးထံ၌ သတိပ႒ာန္ဝိပႆနာတရားမ်ား နည္းခံ အားထုတ္ခဲ႔ျခင္း
ျမစ္သားၿမိဳ႕၊ တည္းေတာ္ရာ သာသနာ႔ရိပ္သာသုိ႔ မဟာစည္ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးကုိယ္ တုိင္ ေရြးခ်ယ္ေစလႊတ္ေပးခဲ႔ျခင္း ၁၃၄၀-ခုနွစ္မွ ယေန႔အထိ ျမစ္သားရိပ္သာ၌ ေအာင္ျမင္စြာ သာသနာျပဳေနျခင္း ယခုအခါ ရန္ကုန္မဟာစည္သာသနာ႔ ရိပ္သာႀကီး၏ နာယကဥကၠ႒ ျဖစ္ေနျခင္းတုိ႔က သက္ေသခံေနသည္။

ကုိယ္က်ဳိး သူ႕က်ဳိးၿပီးေစသူ
ျမစ္သား ဆရာေတာ္ ဘုရားႀကီး ဘဒၵ ႏ ၱဝါသဝ မေထရ္ျမတ္သည္ ဆရာသမားမ်ားထံ ပရိယတၱိနည္း ပဋိပတၱိနည္း မ်ားကုိ ေပါက္ေပါက္ ေျမာက္ေျမာက္ နည္းခံသင္ၾကားခဲ႔ရုံ မက မိမိကိုယ္တုိင္ သတိပ႒ာန္ဝိပႆနာနည္းမ်ားကုိ က်င္႔သုံးခဲ႔ျခင္းျဖင္႔ ကုိယ္က်ဳိးကုိ လည္း ၿပီးေစခဲ႔သည္။
တဖန္ စာသင္တုိက္ႀကီးမ်ား၌ ပါဠိတကၠသုိလ္ကထိက အျဖစ္ျဖင္႔ ၁၀-နွစ္ေက်ာ္ စာခ် ေပးခဲ႔ျခင္း ျမစ္သားရိပ္သာ ရန္ကုန္ မဟာစည္ရိပ္သာႀကီးတုိ႔၌ ဝိပႆနာတရားမ်ား ျပသေပးျခင္းတုိ႔ျဖင္႔ အမ်ားအက်ဳိးကုိလည္း ၿပီးေစခဲ႔သည္။

ထုိေၾကာင္႔ အသိေရာ အက်င္႔ပါ ပရိယတ္ ပဋိပတ္ စြယ္စုံရ ပုဂၢဳိလ္၊ ကုိယ္က်ဳိး သူ႕က်ဳိး ၂-မ်ဳိး ၿပီးေစေသာ ထိပ္တန္းစာရင္းဝင္ သာသနာ႔အာဇာနည္ ပုဂၢဳိလ္ျဖစ္ေၾကာင္း ဤ ေဆာင္းပါးျဖင္႔ ျမစ္သားဆရာေတာ္အား ဂုဏ္ျပဳပူေဇာ္အပ္ပါသတည္း။ ။

ဆရာေတာ္ ဦးတိေလာကာဘိဝံသ
 ( မဟာစည္သာသနာ႔ရိပ္သာ ေငြရတုနွင္႔ ဂုဏဝိသိ႒ပူဇာစာေစာင္မွ)