ဗုဒၶဘာသာ သာသနာေတာ္သည္ အေဆာက္အအံုမဟုတ္
ဗုဒၶဘာသာ သာသနာေတာ္ဟာ သုတ္၊ ၀ိနည္း၊ အဘိဓမၼာမည္ေသာ ဘုရားရွင္၏ဓမၼေဒသ
နာေတာ္မ်ား ျဖစ္ပါတယ္။ ပရိယတၱိသာသနာ၊ ပဋိပတၱိသာသနာ၊ ပဋိေ၀ဓသာသနာစတဲ့ သာသနာ
ေတာ္သံုးရပ္တြင္ ပရိယတ္သာသနာဟာ အရင္းမူလျဖစ္ပါတယ္။ ပရယတ္သာသနာေတာ္ကို အေျခ
ခံျခင္းမရွိက ပဋိပတၱိသာသနာလည္းမရွိႏိုင္ပါ။ ပဋိေ၀ဓသာသနာလည္း မရွိႏိုင္ပါ။
ဘုရားရွင္သည္ ပရိနိဗၺာန္စံ၀င္ခါနီးအခ်ိန္မွာ
ညီေတာ္အာနႏၵာအား “အာနႏၵ၊ အၾကင္ ဓမၼကို ငါေဟာခဲ့ၿပီးၿပီ။ ထိုဓမၼႏွင့္ ၀ိနယသည္ ငါဘုရားလြန္ေတာ္မူေသာအခါ
သင္တို႔၏ဘုရား(၀ါ) သင္တို႔၏ဆရာအျဖစ္ တည္ရစ္ေပလိမ့္မယ္ ” ဟု မိန္႔ေတာ္မူခဲ့ပါတယ္။
ဗုဒၶသာသနာေတာ္ တည္ၿမဲေအာင၊္ ျပန္႔ပြားေအာင္၊ သန္႔ရွင္းေအာင္လုပ္ဖို႔ဆိုတာ အေဆာက္
အအံုႀကီးေတြက တတ္ႏိုင္တာ မဟုတ္ပါ။ ပရိယတၱိသာသနာႏွင့္ ပရိယတၱိကို အေျခခံေသာ လမ္း
မွန္သည့္ ပဋိပတၱိသာသနာကသာ ဗုဒၶဘာသာ သာသနာေတာ္ကို အရွည္တည္ၿမဲေအာင္ လုပ္ႏိုင္မွာ
ျဖစ္ပါတယ္။
သာဓကမွာ= ဒုတိယသဂၤ ါယနာတင္တဲ့ အခ်ိန္တုန္းက ျမတ္စြာဘုရားႏွင့္တကြ ရဟႏၱာႀကီး
မ်ား သီတင္းသံုး ေနထိုင္သြားတဲ့ ေဇတ၀န္ေက်ာင္းတိုက္ေတာ္ႀကီး၊ ပုဗၺာရံုေက်ာင္းတိုက္ေတာ္ႀကီး၊
ေ၀ဠဳ၀န္ေက်ာင္းတိုက္ေတာ္ႀကီးမ်ားက ထင္ရွားတဲ့ရဟန္းပုဂၢိဳလ္ႀကီးေတြပါတာ မေတြ႕ရပါ။ အျခား
ေသာ သာသနာ့၀န္ေဆာင္ အရွင္မဟာယႆ ဦးေဆာင္ၿပီး သာသနာကို ေစာင့္ေရွာက္တာ ေတြ႕ရ
ပါတယ္။ (ဘုရားပရိနိဗၺာန္ျပဳၿပီး ႏွစ္ ၁၀၀ အၾကာ)
ႏွစ္ေပါင္း ၂၅၀၀ ေက်ာ္ အၾကာ ယခုေခတ္ကို ၾကည့္ရင္လည္း အင္ဒိုနီးရွားတို႔၊ အာဖဂန္
နစၥတန္တို႔ အစရွိတဲ့ႏိုင္ငံေတြက အိႏၵိယျပည္ႀကီး တစ္ျပည္လံုးအႏွံ႕၊ ပါကစၥတန္ ပရွ၀ါ=အစရွိတဲ့
ျပည္မ်ားမွာ ေက်ာက္စာသုေတသန အသီးသီးက ရွာေဖြတူးေဖၚၾကရာ တစ္ျပည္လံုးအႏွံ႕ ဗုဒၶႏွင့္
ဆိုင္ရာ ရုပ္တုေတာ္မ်ား၊ ပစၥည္းမ်ား၊ အေဆာက္အအံုႀကီးမ်ား၊ ေစတီႀကီးမ်ားကို ေတြ႕ရေသာ္
လည္း ျပည္သူအမ်ားမွာ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ား မဟုတ္ၾကေတာ့ပါ။
ထို႔ေၾကာင့္ သာသနာေတာ္ ရွည္တည္ဖို႔ဆိုတာ အေဆာက္အအံုႀကီးေတြ၊ အဓိကမဟုတ္ပါ။
အမ်ားနားလည္ႏိုင္ေသာ ပရိယတၱိစာေပမ်ား ျပန္႔ပြားျခင္း၊ မွန္ကန္ေသာတရားေတာ္မ်ားကို ေလ့
လာက်င့္သံုးေနၾကျခင္းသည္သာ အဓိကျဖစ္ပါတယ္။
အမရပူရၿမိဳ႕၊ ေက်းဇူးေတာ္ရွင္ မဟာဂႏၶာရံုဆရာေတာ္ အရွင္ဇနကာဘိ၀ံသသည္ အမ်ား
ေကာင္းက်ိဳးအတြက္ ပိဋကတ္ သင္ရိုးက်မ္းေပါင္းစံုကို အခ်ိန္ရွိသမွ် ေရးသားထားခဲ့ပါတယ္။ စာ၀ါ
ပို႔ခ်ျခင္းကိုလည္း “ ပ်ံလြန္မူသည့္ ညေနအထိ ” မပ်က္မကြက္ဘဲ ေဆာင္ရြက္ေတာ္မူခဲ့ပါတယ္။
ေသမည့္ေန႔တြင္လည္း “ ဒီေန႔ေတာ့ အခ်ိန္ေစ့ၿပီ၊ မေသေသးရင္ မနက္ဖန္ဆက္ၿပီး ပို႔ခ်ဦးမယ္ ”
ဒီစာမူကိုေရးေနတဲ့သူကိုယ္တိုင္ မ်က္ရည္၀ဲ ေၾကကြဲမိပါတယ္။ အထူးၾကည္ညိဳေလးစားမိပါတယ္။
ဆရာေတာ္ဟာ အမ်ားေကာင္းက်ိဳးအတြက္ ႀကိဳးစားမွဳမ်ားေၾကာင့္ ခႏၶာကိုယ္ ပင္ပန္းမွဳ
မ်ားကို လံုး၀ပင္ပန္းသည္မထင္ေပ။ သတၱ၀ါတို႔ေကာင္းက်ိဳးအတြက္ ဗုဒၶျမတ္စြာ၏ အေလာင္းအ
လ်ာ ဘ၀မ်ားစြာတြင္ ကိုယ္ဆင္းရဲ၊ စိတ္ဆင္းရဲ အမ်ိဳးမ်ိဳးခံကာ ပါရမီျဖည့္ခဲ့ပံုကို အလြန္အားက်
ေတာ္မူခဲ့ပါတယ္။ “ ဘုရားျဖစ္မွ၊ သာ၀ကျဖစ္မွ တပည့္ေတာ္က ၾကည္ညိဳတာ မဟုတ္ပါဘူး။
အေလာင္းေတာ္ဘ၀ကိုပါ ၾကည္ညိဳတာပါ။ ”(တစ္ဘ၀သံသရာ စာမ်က္ႏွာ-၃၅၇)
ဆရာေတာ္ႀကီး၏ ကိုယ္တိုင္ေရး ေထရုပၸတၱိတြင္==
“* ဗုဒၶျမတ္စြာ၊ ေလာင္းလ်ာတုန္းက
ေနာက္ဆံုးအထိ ပါရမီ။
လူနတ္မ်ားစြာ၊ ခ်မ္းသာေရးမို႔
အသက္ေပးလို႔ ျဖည့္ခဲ့သည္။
* ဗုဒၶျမတ္စြာ၊ သာသနာအတြက္ေတာ့
ငါပါအသက္ ဆံုးေစမည္။
* စိတ္မပ်က္ေပါင္၊ ခုလိုေတြးလို႔
ကုသိုလ္ေရးမို႔ ႀကိဳးစားမည္။ ”ဟု ငါးႀကိမ္တိုင္တိုင္ ဥဒါန္းက်ဴးရင့္ခဲ့ေသာ လကၤာျဖစ္ပါတယ္။
တရားခ်စ္ခင္ သူေတာ္စင္တို႔ကလည္း ဆရာေတာ္ႀကီး၏ခံယူခ်က္ ယံုၾကည္ခ်က္အတိုင္း လိုက္နာၿပီး သာသနာေတာ္ တည္ၿမဲေရးအတြက္ ၀ိုင္း၀န္းၾကပါစို႔လို႔ တိုက္တြန္းလိုက္ရပါသတည္း။
{ အမရပူရၿမိဳ႕၊ ေက်းဇူးေတာ္ရွင္ မဟာဂႏၶာရံုဆရာေတာ္ အရွင္ဇနကာဘိ၀ံသ၏ ကိုယ္က်င့္အဘိ
ဓမၼာကို ကိုးကားေရးသားပါသည္။ }
ဦးသိန္းေ၀။