ဗုဒၶ၏ ထမင္းခ်က္နည္း
စိတ္သည္ဆံုးမရန္အလြန္ခက္၏။ အလြန္လ်င္ျမန္၏။ ေရာက္ခ်င္ရာသို႔ ေ၇ာက္တတ္၏။ ထိုစိတ္ကိုယဥ္ေက်းေအာင္ဆံုးမနိုင္လွ်င္ေကာင္း၏။ ယဥ္ေက်းေသာစိတ္သည္ ခ်မ္းသာကိုေဆာင္နိုင္၏။
စိတ္ဟူသည္ယဥ္ေက်းေအာင္ဆံုးမရန္အလြန္ခက္၏။ စိတ္ကိုသူ႔အလိုအတိုင္း အထိန္းအကြပ္မရွိဘဲလႊတ္ေပးျခင္းအားျဖင့္လည္းဆံုးမရန္မသင့္။ ထိုသို႔ ဆံုးမေသာ နည္းသည္မွန္ကန္ေသာနည္းမဟုတ္။ ထိုနည္းျဖင့္ စိတ္ကို ဆံုးမျခင္းျဖင့္ စိတ္သည္ ယဥ္ေက်းမလာဘဲပို၍ရိုင္းသြားမည္ျဖစ္၏။
ပို၍ရိုင္းသည္ႏွင့္ အမွ်ပို၍လည္း ထၾကြ ေသာင္းက်န္းလာမည္ျဖစ္၏။ ထိုေၾကာင့္ထိုဆံုးမနည္းသည္ (အစြန္း) ေရာက္ေသာ ဆံုးမနည္းျဖစ္၏။ ထိုသို႔ေသာအစြန္းေရာက္ဆံုးမနည္းကို ကာမသုခလႅိကႏုေရာဂနည္းဟုဆိုရ၏။
စိတ္ကိုယဥ္ေက်းလာေအာင္အတင္းအဓမၼဖိႏႈိပ္ခ်ဳပ္ခ်ယ္ၿပီးဆံုးမ၍လည္းမရ။ ထိုသို႔ အတင္းအဓမၼဖိႏႈိပ္ခ်ဳပ္ခ်ယ္ဆံုးမလိုက္ပါကလည္း ထိုသို႔ဆံုးမျခင္းသည္စိတ္၏ သဘာ၀ ကိုတိုက္ခိုက္ရာေရာက္၏။ အမွန္အားျဖင့္သဘာ၀သည္ အတိုင္းမသိႀကီးမားေသာ စြမ္းအင္ရွိ၏။ ထိုေၾကာင့္ သဘာ၀ကို တိုက္ခိုက္လွ်င္ တန္ျပန္သက္ေရာက္ (အား) ၏ နိယာမအရ သဘာ၀ကလည္းျပန္လည္ တိုက္ခိုက္လာမည္ျဖစ္သည္။
ထိုအခါ စိတ္သည္ ယဥ္ေက်းမလာသည့္အျပင္ကေသာင္းကနင္းျဖစ္လာမည္ျဖစ္၏။ ကေသာင္းကနင္းျဖစ္ျခင္း ဟူသည္မွာစိတ္၌ေရာဂါရျခင္းပင္ျဖစ္၏။ စိတ္၌ေရာဂါရလွ်င္ စိတ္ေ၀ဒနာရွင္ စာရင္းသို႔ ေ၇ာက္ သြားနိုင္၏။ဤနည္း သည္လည္းမွန္ကန္ေသာ နည္းမဟုတ္။ အစြန္းေ၇ာက္ေသာ နည္းသာလွ်င္ျဖစ္၏။ ထိုနည္းသည္ အတၱကိလမထာႏုေရာဂအတြင္း၀င္၏။
ထိုေၾကာင့္စိတ္သည္ဆံုးမရအလြန္ခက္ေသာစိတ္ျဖစ္ပါ၏။ ထိုစိတ္ကိုယဥ္ေက်းေအာင္ဆံုးမရာ၌ မဇၥ်ိမပဋိပဒါက်ဖို႔လို၏။ မဇၥ်ိမပဋိပဒါက် ပါမွလည္း ဆံုးမနည္းမွန္ကန္ၿပီး စိတ္သည္ ယဥ္ေက်း လာမည္ျဖစ္၏။
မဇၥ်ိမပဋိပဒါက်ေသာ ဆံုးမနည္းကိုထမင္းခ်က္သည္ႏွင့္ဥပမာျပနိုင္၏။
စိတ္က ဆန္၊သဒၶါက အိုး၊သမာဓိက ေရ၊၀ီရိယက မီး၊သတိက ေယာက္မ၊
ပညာက ထမင္းခ်က္သူ၊ဒါန သီလ ဘာ၀နာက ဖိုခံုေလာက္သံုးခု။
ထမင္းနပ္မွ အာဟာရျဖစ္သလို၊စိတ္ယဥ္ေက်းမွခ်မ္းသာ၏။
ထိုေၾကာင့္ဆန္ႏွင့္တူေသာစိတ္ကို
အိုးႏွင့္တူေသာသဒၶါ၌ထည့္ရ၏။ ထိုေနာက္ေရႏွင့္တူေသာသမာဓိကိုအေလာေတာ္ထည့္ရ၏။ ဒါန သီလ ဘာ၀နာတည္းဟူေသာ ဖိုခံုေလာက္သံုးခုေပၚ၌တင္ရ၏။ မီးႏွင့္တူေသာ၀ီရိယကို
ေရႏွင့္လိုက္ေအာင္ထိုးရ၏။ ေယာက္မႏွင့္တူေသာသတိႏွင့္မျပတ္ေမႊရ၏။ ခ်က္သူႏွင့္ တူေသာပညာက နပ္သည္မနပ္သည္ကိုၾကည့္ရ၏။ နပ္ေသာထမင္းသည္သာ အာဟာရိုျဖစ္ေစနိုင္သလို၊ယဥ္ေက်းေသာစိတ္သည္သာခ်မ္းသာကိုျဖစ္ေစနိုင္၏။
စိတ္ကိုယဥ္ေက်းေအာင္ေဆာင္ရြက္ရာတြင္ဣေျႏၵငါးပါးညီညြတ္ေအာင္ထားရ၏။
သဒၶါႏွင့္ပညာကတစ္တြဲ။
၀ီရိယႏွင့္သမာဓိကတစ္တြဲ။
သတိကမူအားလံုးအေပၚ၌ရွိရ၏။
သတိဟူသည္ပိုသည္မရွိ၊လိုသည္သာရွိ၏။
သဒၶါႏွင့္ပညာတို႔ကအပိုအလိုရွိတတ္၏။ ထိုေၾကာင့္အပိုအလိုမရွိ
မွ်ေအာင္ေဆာင္ရြက္ရ၏။
ထိုသို႔ေဆာင္ရြက္မွသာစိတ္သည္ယဥ္ေက်းမည္ျဖစ္၏။
ဣေျႏၵငါးပါးမွ်ေအာင္ေဆာင္ရြက္ရာတြင္ကိုယ္က်င့္သီလကိုျဖဴစင္ေအာင္ေရွ႕ဦးစြာေစာင့္ထိန္းရ၏။
ထိုေနာက္မွပညာမဂၢင္အုပ္စုႏွင့္ သမာဓိမဂၢင္အုပ္စုတို႔ကိုပြါးမ်ားရ၏။ အႀကိမ္မ်ားစြာျပဳရ၏။
ႀကိမ္ဖန္မ်ားစြာျပဳလုပ္ၿပီးေသာအခါ ကိုယ္က်င့္တ၇ား ဆိုင္ရာ သီလမဂၢင္အုပ္စုသည္ခိုင္ခိုင္မာမာ
ေပၚေပါက္လာမည္ျဖစ္၏။ ထိုအခါ ဒုစရိုက္မႈအားလံုးခ်ဳပ္ၿငိမ္း သြားမည္ျဖစ္၏။ ဤသေဘာကို မဇၥ်ိမပဋိပဒါက်ေသာ ဆံုးမနည္းဟုဆို၏။
ဣေၿႏၵ ငါးပါးႏွင့္ပတ္သက္ေသာဆရာေတာ္ႀကီးမ်ား၏လကၤာမ်ား
မဟာစည္ဆရာေတာ္။ သဒၶါလြန္ကဲ၊ ပညာနည္း၊ အလြဲၾကည္ညိဳ၏။ ပညာမ်ားၿပား၊ သဒၶါရွား၊ အမွားၿဖစ္တတ္၏။ သမာဓိၿပင္း၊ ဝီရိယကင္း၊ အပ်င္းၿဖစ္တတ္၏။ ဝီရိယမ်ား၊ သမာဓိပါး၊ စိတ္ထားပ်ံ႕လြင့္၏။ သတိကိုကား၊ ၿမဲစြာထား၊ လြန္ၿငားမရွိေပ။ ဣေၿႏၵငါးအင္ စံုလင္ၿပည့္ဝ တရားရ။
ပညာလြန္ေတာ့လြဲတတ္တယ္။
သတိကိုကျမဲစြာထား၊လြန္ျငားမရွိေပ၊
သဒၶါ၊ပညာခ်ိန္ခြင္လွ်ာ။(မာဃေဒဝ)။
သဒၶါအားသည္၊ပညာနည္းက၊အရည္းမည္ခါ၊ယူမိစၦာ၌၊
သဒၶါေလးျမတ္၊ဆည္းကပ္တတ္၏၊ ပရမတ္အရာ၊မလိမၼာဘဲ၊
သဒၶါႏံု႔နည္း၊ပညာကဲလည္း၊အလြဲေျပးဝင္၊အျမင္ယြင္းစြ၊တိမ္းပါးၾကလ်က္၊
မီးျပသမား၊တြင္းကြ်ံမွားသို႔ဆယ္ပါးေကာင္းမႈ၊
လွဴဝတၳဳကို၊စြန္႔ျပဳမလႊတ္၊
စိတၲဳပါဒ္မွ်၊ ဒါနအလွဴ၊ေျမာက္ေသာဟူ၍အယူေဖာက္လႊဲ၊ မိစၦာစြဲ၏။
သဒၶါ၊ပညာ၊သမာဝီရိ၊ေစာင္းႏွယ္ညွိ၍၊ ညီဘိေသာ္ကား၊က်ိဳးထင္ရွား၏
သဒၶါလြန္လွ်င္ကြန္႔သည္ ပညာလြန္လွ်င္ဆြံသည္၊
ဝီရိယလြန္လွ်င္ျပန္႔သည္၊ သမာဓိလြန္လွ်င္တြန္႔သည္၊
သတိသာလွ်င္လြန္သည္မရွိ။
သဒၶါႏံႈဆြန္၊ ပညာလြန္ေသာ္၊ဝကၤန္ေကာက္က်စ္၊ က်ိဳးမျဖစ္ဘူး။
ပညာမဖက္ သဒၶါနက္က ဆင္းရဲ၏။
သတိလက္လြတ္
ငွက္ေတာင္ကြ်တ္။
သတိမမူဂူမျမင္။
ဥာဏ္ရွိေယာက်ာ္း၊ မွားလတ္ေသာအခါ၊
ေဆးလြန္ရာသို႔၊ ဆရာေနာက္ဆက္အကုခက္၏။
ဒီပဲရင္းဆရာေတာ္။ ပညာဥာဏ္မ်ား၊
သဒၶါပါး၊ အမွားျဖစ္တတ္သည္။
ပညာဥာဏ္နည္း၊ သဒၶါကဲ၊ အလြဲျဖစ္တတ္သည္။
အရွင္နႏၵမာလာဘိဝံသ။
သဒၶါကိုပညာေစာင့္မွလမ္းေျဖာင့္မည္။
က်မ္းကိုး
ဦးေရႊေအာင္၏ဓမၼပဒ။ စာ ၃၂၉-၃၃၀။