Thursday, October 4, 2012

ပညာ သယံဇာတ

 

ပညာ သယံဇာတ 

ပညာအရင္းအျမစ္၊ ပညာရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ စသည္ျဖင့္ ပညာေခတ္မွာ ပညာကို ေရွ႕တန္းတင္လာၾကသည္။ အရင္းအျမစ္အေနႏွင့္ ၾကည့္လွ်င္လည္း ပညာအရင္းအျမစ္ အေရးပါသည္။ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈအေနႏွင့္ ၾကည့္လွ်င္လည္း ပညာရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ ပဓာန က်သည္။ ဤေဆာင္းပါး၌ ပညာကို သယံဇာတဟု တင္စားေျပာခ်င္သည္။ "သဘာ၀ သယံဇာတ ေပါႂကြယ္၀သည့္ ႏိုင္ငံေတြဟာ က်ိန္စာသင့္ေသာ ႏိုင္ငံေတြပဲ" ဟု တစ္ေနရာမွာ ဖတ္မိဖူးသည္။ 

အာဖရိကမွာ စိန္တြင္းေတြ ဖင္ခုထိုင္ထားၿပီး ငတ္ျပတ္ေနေသာ ႏိုင္ငံေတြရွိသည္။ အာရွမွာလည္း တစ္ခ်ိန္က သယံဇာတ ေပါႂကြယ္လွပါသည္ဟု ဂုဏ္ယူ၀င့္ႂကြားခဲ့သည့္ ႏိုင္ငံေတြ ယခု ဓားမေနာက္ပိတ္ေခြး ျဖစ္ေနၾကသည္မွာ အထင္အရွားပင္။ ဘာသယံဇာတမွ် မရွိေသာ ဂ်ပန္တို႔၊ စင္ကာပူတို႔က ေရွ႕တန္းေရာက္ေနၾကသည္။ သူတို႔ႏိုင္ငံေတြမွာ သဘာ၀သယံဇာတ ေျပာပေလာက္ေအာင္ မယ္မယ္ရရ ဘာတစ္ခုမွ်မရွိ။ သို႔ျဖစ္လွ်င္ သူတို႔မည္သည့္နည္းႏွင့္ ေရွ႕တန္းေရာက္ေနၾကသနည္း။ ပညာသယံဇာတေၾကာင့္ဟု ေျပာရေပမည္။

အေရွ႕အလယ္ပိုင္းက အာရပ္ႏိုင္ငံေတြ ေရနံသယံဇာတျဖင့္ ႂကြယ္၀ေနသည္မွာ မွန္ပါသည္။ သို႔ေသာ္ ေနာက္ႏွစ္သံုးေလးဆယ္ဆိုလွ်င္ ထိုေရနံေတြ လံုး၀ခန္းေျခာက္ေတာ့မည္ဟု သိပၸံပညာရွင္ေတြက တြက္ခ်က္ျပေနသည္။

ထို႔ေၾကာင့္ သဘာ၀သယံဇာတသည္ ထာ၀ရမွီခို ဖက္တြယ္အားကိုးသင့္ေသာ အရာမဟုတ္။ သဘာ၀သယံဇာတ ေပါႂကြယ္၀သည့္ ႏိုင္ငံသည္ က်ိန္စာသင့္ေသာ ႏိုင္ငံဟူေသာ အဆိုကို လက္ခံရမလိုရွိသည္။ ပညာသယံဇာတႏွင့္ ကုန္ထုတ္လုပ္မႈ အားမကိုးဘဲ သဘာ၀သယံဇာတအေပၚ အလြန္အကြၽံ မွီခိုျခင္းသည္ လူအၫြန္႔တံုးသလို အနာဂတ္ မ်ဳိးဆက္သစ္တို႔ကိုလည္း အၫြန္႔ခ်ဳိးရာ ေရာက္မေရာက္ စဥ္းစားသင့္သည္။

ယေန႔  ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေသာ ႏိုင္ငံႀကီးတိုင္းကိုၾကည့္က ပညာအရင္းအျမစ္၊ ပညာရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ၊ ပညာသယံဇာတအေပၚ အဓိက မွီခိုတည္ေဆာက္ထားသည္ကို ေတြ႕ရလိမ့္မည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ပညာကို ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံပါ၊ ပညာအရင္းအျမစ္ တည္ေဆာက္ပါ၊ ပညာသယံဇာတ ႂကြယ္၀ေအာင္လုပ္ပါဟု ပညာရွင္ေတြက တတြတ္တြတ္ ေျပာေနၾကျခင္း ျဖစ္သည္။

ပညာဟူသည္
ပညာဟူသည္ ပါဠိေ၀ါဟာရက ဆင္းသက္လာသည္။ (ပ) - ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာ၍ (ညာ) - သိျခင္း ဟု အဓိပၸါယ္ထြက္သည္။ ပညာ၏အဓိပၸာယ္ကို ျမန္မာအဘိဓာန္က "ခြဲျခားသိျမင္ႏိုင္ေသာဉာဏ္၊ အတတ္" ဟုဖြင့္သည္။ တိပိဋက ပါဠိျမန္မာအဘိဓာန္က "အထူးထူး အျပားျပားအားျဖင့္ ေ၀ဖန္ပိုင္းျခား စဥ္းစားဆင္ျခင္ သိျမင္တတ္ေသာ သေဘာတရား၊ အသိ၊ အလိမၼာ၊ ဉာဏ္၊ ပညာ"ဟု ဖြင့္သည္။ ပါဠိသက္ေ၀ါဟာရအဘိဓာန္က "အသိဉာဏ္၊ အျပားအားျဖင့္ သိတတ္ေသာဉာဏ္၊ ဆည္းပူးရေသာ အသိဉာဏ္၊ အသိဉာဏ္ကို ရရာရေၾကာင္း ရွာေဖြဆည္းပူးအပ္ေသာ အတတ္" ဟု ဖြင့္သည္။

ျမန္မာအဘိဓာန္၏ အဖြင့္က အသိပညာ၊ အတတ္ပညာ ပညာႏွစ္ခုကို ဖြင့္သည္။ တိပိဋက ပါဠိျမန္မာအဘိဓာန္က အသိပညာကိုသာ ဦးစားေပးဖြင့္သည္။ ပါဠိသက္ေ၀ါဟာရ အဘိဓာန္ဖြင့္ပံုက အသိပညာ၊ အတတ္ပညာ ပညာႏွစ္ပါးလံုးကို ဖြင့္ေသာ္လည္း အတတ္ပညာသည္ အသိပညာရျခင္းအေၾကာင္း၊ အတတ္ပညာမွေန အသိပညာ ျဖစ္ေပၚရေၾကာင္း အဓိပၸာယ္ေပၚေအာင္ ဖြင့္သည္။ ထိုသို႔ထူးသည္။

ဉာဏ္ပညာဟု တြဲ၍သံုးသည့္အတိုင္း ဉာဏ္ႏွင့္ ပညာသိျခင္း အဓိပၸာယ္အားျဖင့္ အတူတူပင္ျဖစ္၏။ ေ၀ါဟာရသာ ကြဲ၏။၊ ထိုပညာသည္ ကမၼႆကတာပညာ၊ သစၥာႏုေလာမိကပညာ ဟု ႏွစ္မ်ဳိးရွိ၏။ အကုသိုလ္ကံသည္ ကိုယ္ပိုင္ဥစၥာမဟုတ္၊ ကုသိုလ္ကံသည္သာ ကိုယ္ပိုင္ဥစၥာဟု ေ၀ဖန္ပိုင္းျခား သိျမင္ႏိုင္မႈကို "ကမၼႆကတာ ပညာ" ဟုေခၚ၏။ ႐ုပ္နာမ္ဓမၼ သခၤါရေတြဟာ အနိစၥ ၊ဒုကၡ၊ အနတၱေတြခ်ည္းပါပဲလားဟု ပိုင္းျခား႐ႈျမင္မႈကို "သစၥာ ႏုေလာမိကပညာ" ဟု ေခၚ၏။

၀ိဘဂၤပါဠိေတာ္၌ သုတမယပညာ၊ စိႏၲာမယပညာ၊ ဘာ၀နာမယပညာဟု ပညာသံုးမ်ဳိး ေဟာထား၏။ ၾကားဖူးနာဖူး ဖတ္ဖူး မွတ္ဖူးလို႔ သိေသာပညာသည္ သုတမယပညာ ျဖစ္၏။ ကိုယ္ပိုင္ဉာဏ္ျဖင့္ စဥ္းစားေ၀ဖန္၍ သိေသာပညာသည္ စိႏၲာမယပညာ ျဖစ္၏။ ပြားမ်ားအားထုတ္၍ သိေသာပညာသည္ ဘာ၀နာမယပညာ ျဖစ္၏။ အဘိဓမၼာသေဘာအရ ပညာအစစ္သည္ ကုသိုလ္စိတ္ႏွင့္ ယွဥ္တြဲၿပီးေတာ့ ျဖစ္ရ၏။ ေလာကအတတ္ပညာတို႔သည္ ထိုပညာတို႔ႏွင့္စပ္၍ အမ်ားအေပၚ စိတ္ေကာင္း ေစတနာေကာင္း ထားလွ်င္ ပညာျဖစ္ႏိုင္၏။ စိတ္ယုတ္မာေတြထားလွ်င္ ပညာမဟုတ္ေတာ့။ မာယာသာ ျဖစ္ေတာ့၏။ မည္သည့္ အတတ္ပညာမဆို ကုသိုလ္စိတ္ျဖစ္မွ ပညာျဖစ္၏။ အကုသိုလ္စိတ္ျဖစ္လွ်င္ ပညာမျဖစ္ႏိုင္၊ မာယာ ျဖစ္ဖို႔မ်ား၏။

ပညာရွိဖို႔၊ ဉာဏ္ေကာင္းဖို႔
ပညာရွိဖို႔၊ ဉာဏ္ေကာင္းဖို႔ အေၾကာင္းငါးခ်က္ရွိ၏။ အတိတ္ဘ၀က ဉာဏ္ပညာကို ျဖစ္ေစႏိုင္ေသာ ေကာင္းမႈကံ ပါရွိရ၏။ ေဒါသဗ်ာပါဒကင္းေသာ ျဗဟၼာ့ျပည္၌ ျဖစ္ရ၏။ အသိပညာ ရင့္က်က္ရ၏။ ကိေလသာေတြ ေ၀းကြာ၍ ကိေလသာနည္းသူ ျဖစ္ရ၏။ တိဟိတ္ပဋိသေႏၶ ေနခဲ့ၿပီး ဇာတိပညာ ပါရွိသူျဖစ္ရ၏။

ပညာပါရမီ ျဖည့္ဆည္းခဲ့၍ ပညာပါရမီရွိသူတို႔သည္ ပညာရွိၾက၊ ဉာဏ္ေကာင္းၾက၏။ ေဒါသဗ်ာပါဒ ကင္းသူတို႔သည္ ပညာရွိၾက၏။ ဉာဏ္ေကာင္းၾက၏။ အသိပညာ ရင့္က်က္သူတို႔သည္ ပညာရွိၾက၏။ ဉာဏ္ေကာင္းၾက၏။ ကိေလာဘ နည္းပါးသူတို႔သည္ ပညာရွိၾက၏။ ဉာဏ္ေကာင္းၾက၏။ ဇာတိပညာ ပါသူတို႔သည္ ပညာရွိၾက၏။ ဉာဏ္ေကာင္းၾက၏။ ဤကား သၿဂႋဳဟ္ဘာသာဋီကာ၏ အဆိုတည္း။

ဣတိ၀ုတ္ပါဠိေတာ္ အႏၶကရဏသုတ္၌ ပညာရွိေၾကာင္း၊ ဉာဏ္ေကာင္းေၾကာင္းတို႔ကို ေဟာထားေတာ္မူ၏။ "ကုသိုလ္၀ိတက္သံုးမ်ဳိးက ဉာဏ္မ်က္လံုးၾကည္လင္ၿပီး အျမင္စူးရွေအာင္ လုပ္ေပးတတ္တယ္။ ဉာဏ္မ်က္လံုး အားေကာင္းၿပီး အျမင္သန္ေအာင္ လုပ္ေပးတတ္တယ္။ ဉာဏ္ပညာ ဖြံ႔ျဖိဳးတုိးပြားေအာင္ လုပ္ေပးတတ္တယ္။ နိဗၺာန္ေရာက္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္တယ္။ ကုသိုလ္၀ိတက္ သံုးမ်ဳိးဆိုတာ ေနကၡမၼ၀ိတက္၊ အဗ်ာပါဒ၀ိတက္၊ အ၀ိဟႎသာ၀ိတက္တို႔ပဲ"။

ေနကၡမၼ၀ိတက္ဟူသည္ အကုသိုလ္ေတြက လြတ္ေနၿပီး ကုသုိလ္ေတြကို ေတြးေတာေနျခင္းျဖစ္သည္။ ဘုရားအာ႐ုံျပဳ၊ တရားအာ႐ုံျပဳ၊ သံဃာအာ႐ုံျပဳ၊ ကုသိုလ္ကိစၥအာ႐ုံျပဳ၊ အမ်ားေကာင္းက်ဳိးေတြးဆိုလွ်င္ ေနကၡမၼ၀ိတက္ျဖစ္သည္။ ပရဟိတ ၀ိတက္ဟု ဆိုႏုိင္သည္။ အဗ်ာပါဒ၀ိတက္က ေမတၱာႏွင့္ေတြးျခင္း ျဖစ္သည္။ အ၀ိဟႎသာ၀ိတက္က က႐ုဏာႏွင့္ ေတြးျခင္းျဖစ္သည္။ ထိုကုသိုလ္၀ိတက္ သံုးမ်ဳိးကို ေတြးေပးလွ်င္ ပညာရွိမည္။ ဉာဏ္ေကာင္းမည္။ သံယုတ္ပါဠိေတာ္၊ သုတၱနိပါတ္ ပါဠိေတာ္တို႔၌လည္း  ပညာရွိေၾကာင္း ဉာဏ္ေကာင္းေၾကာင္းတို႔ကို ဘုရားရွင္ ေဟာထားခဲ့သည္။ သူေတာ္ေကာင္းတရားကို မမွိတ္မသုန္ ယံုၾကည္မႈ သဒၶါတရား ရွိရမည္။ ပညာရွိထံ ဆည္းကပ္နာခံ မွတ္သားျခင္း ရွိရမည္။ မေမ့မေလ်ာ့ေသာ သတိတရား ရွိရမည္။ စူးစမ္းဆင္ျခင္မႈ ရွိရမည္။ ထိုေလးပါးႏွင့္ ျပည့္စံုလ်င္ ပညာရွိမည္။ ဉာဏ္ေကာင္းမည္။

အဂုၤတၱိဳရ္ပါဠိေတာ္ ပညာ၀ုဒၶိသုတ္၌ ပညာတိုးေၾကာင္း၊ ဉာဏ္ေကာင္းေၾကာင္းတို႔ကို ဘုရားမိန္႔ခဲ့သည္။ သူေတာ္ေကာင္းႏွင့္ ေပါင္းသင္းရမည္။ သူေတာ္ေကာင္းတရား နာၾကားရမည္။ နာခံရမည္။ မွတ္ရမည္။ ႏွလံုးသြင္းမႈ မွန္ရမည္။ တရားက်င့္ရမည္။ သမာဓိအလုပ္ကို လုပ္ရမည္။

အ႒ဂၤုတၱရပါဠိေတာ္၌ ပညာဉာဏ္တိုးပြားေၾကာင္း အက်င့္ေကာင္းရွစ္ပါး ဘုရားေဟာထားခဲ့သည္။ ဆရာသမားအေပၚ ေလးစားရမည္။ အေပါင္းအသင္းေတြအေပၚ ရွက္တတ္၊ ေၾကာက္တတ္ရမည္။ ခ်စ္ခင္ေလးစားမႈ ရွိရမည္။ မၾကာခဏ ခ်ဥ္းကပ္ၿပီး အေၾကာင္းအက်ဳိး ေမးျမန္းေဆြးေႏြးရမည္။ ကိုယ္စိတ္ႏွစ္ပါး စိတ္ၿငိမ္ေအးခ်မ္းစြာ ေနတတ္ရမည္။ ကိုယ္က်င့္သီလ ရွိရမည္။ ဗဟုသုတ ရွိရမည္။ အစအလယ္အဆံုး ေကာင္းျခင္းသံုးပါး ျပည့္စံုေသာ စာေပကို သင္အံဖတ္ၾကား မွတ္သားရမည္။ အကုသိုလ္တရားေတြပယ္ဖို႔ ကုသုိလ္တရားေတြ တိုးပြားဖို႔ ႀကိဳးစားရမည္။ အက်ိဳးမရွိေသာ စကားမေျပာဘဲ အက်ဳိးရွိေသာ စကားေျပာရမည္။ ခႏၶာငါးပါးျဖစ္ပ်က္ကို အဖန္ဖန္ ႐ႈမွတ္ရမည္။

သေမၼာဟ၀ိေနာဒနီ အ႒ကထာ၌ ပညာရွိေၾကာင္း၊ ဉာဏ္ေကာင္းေၾကာင္းတို႔ကို ျပဆိုထားသည္။ လူႀကီးသူမ ဆရာသမားမ်ားထံ ခ်ဥ္းကပ္ၿပီး အဖန္ဖန္ ေမးရမည္။ တစ္ကိုယ္ရည္သန္႔ရွင္းေရး၊ ပတ္၀န္းက်င္သန္႔ရွင္းေရး အထူးဂ႐ုျပဳရမည္။ သဒၶါ၊ ၀ီရိယ၊ သတိ၊ သမာဓိ၊ ပညာ ဣေျႏၵငါးပါး မယုတ္မလြန္ ညီမွ်ေအာင္ က်င့္သံုးရမည္။ အသိဉာဏ္ပညာ မရွိသူတို႔ကို ေ၀းေ၀းေရွာင္ရမည္။ အသိဉာဏ္ပညာ ရွိသူတို႔ကို မွီ၀ဲေပါင္းသင္းရမည္။ ဉာဏ္၏က်က္စားရာ နက္နဲေသာ တရားသေဘာတို႔ကို ဆင္ျခင္ သံုးသပ္ရမည္။ ဣရိယာပုထ္ေလးပါး အသိပညာရရွိေရးသာ စိတ္ၫြတ္ေနရမည္။

မိလိႏၵပဥႇာ ပါဠိေတာ္၌ ပညာရွိေၾကာင္း၊ ဉာဏ္ေကာင္းေၾကာင္းတို႔ကို ျပဆိုထားသည္။ အသက္အရြယ္္ ႀကီးရင့္ရမည္။ အၿခံအရံ အေက်ာ္အေဇာ မ်ားရမည္။ အဖန္ဖန္ ေမးရမည္။ ေရဆိပ္ပမာ ဆရာႏွင့္ ေပါင္းေဖာ္ရမည္။ သင့္ေလ်ာ္ေသာ ႏွလံုးသြင္း ရွိရမည္။ ေဆြးေႏြးတိုင္ပင္ရမည္။ အေစးကူးသူႏွင့္ ေနထိုင္ေပါင္းသင္းရမည္။ သင့္ေလ်ာ္ရာအရပ္၌ ေနရမည္။ အရာရာမွာ ပညာသာ ပဓာနျဖစ္သည္။ ပညာအရင္းအျမစ္၊ ပညာအရင္းအႏွီး၊ ပညာသယံဇာတ အေရးႀကီးသည္။

စိေတၱနနိယ်ေတေလာေကာ- တစ္ေလာကလံုးကို စိတ္က ဦးေဆာင္သည္ဟု ဘုရားေဟာေသာ္လည္း ထိုစိတ္ကို ပညာႏွင့္ထိန္းကြပ္၊ ပညာႏွင့္ ထိန္းေက်ာင္းေပးရမည္။ ပရမတၴနိဗၺာန္ကို သိႏုိင္ျမင္ႏိုင္ဖို႔ မဂ္ပညာ ဖိုလ္ပညာ လိုအပ္သလို ေလာကနိဗၺာန္ကို သိႏိုင္ ျမင္ႏုိင္ ရရွိႏိုင္ဖို႔ ေခတ္ပညာေတြ လိုအပ္တာကေတာ့ အမွန္ပင္ျဖစ္သည္။


အရွင္သံ၀ရာလကၤာရ (ဓမၼပိယဆရာေတာ္)


Weekly Eleven News Journal