Thursday, October 25, 2012

လူခ်မ္းသာ စိတ္ခ်မ္းသာ (၄)


 လူခ်မ္းသာ စိတ္ခ်မ္းသာ
ဦးေႏွာက္ကုိ အျပည့္အဝ သံုးပါ

ခ်မ္းသာခ်င္သူသည္ ေဗဒင္ဆရာ၊ ဓာတ္ဆရာ၊ နတ္ဆရာ တုိ႔ကို အလြန္အကၽြံ အားမကုိးသင့္ေပ။ ေငြကုန္ခံ လူပင္ပန္းခံၿပီး မယံုၾကည္ အားမကုိးသင့္ေပ။ လူအမ်ားစုသည္ ေဗဒင္ကုိ ဝါသနာပါၾက၍ လံုးဝႀကီးေတာ့ မကန္႔ကြက္ လုိပါ။ သာမန္ အပ်င္းေျပ ေတာ္႐ံု တန္႐ံုသာ ေကာင္းသည္။ ေဗဒင္သည္ ဘုရားေဟာ မဟုတ္သကဲ့သုိ႔ ဘုရားေဟာ ေထရဝါဒ ဗုဒၶဘာသာကလည္း လက္မခံပါ။ ေဗဒင္ဟူသည္ သာသနာေတာ္၏ ဆူး၊ ေျငာင့္၊ ခလုတ္သာ ျဖစ္သည္။ အိႏိၵယႏုိင္ငံတြင္ သာသနာ ကြယ္ရျခင္းသည္ ေဗဒင္ဆရာ၊ ဂါထာ၊ မႏၱန္ ဆရာတုိ႔၏ လက္ခ်က္ေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ ေဗဒင္ေၾကာင့္ သာသနာ ကြယ္ႏိုင္သည္ကုိ အထူး သတိျပဳသင့္သည္။

ဘုရားရွင္က “ နံနက္ခင္းမွာ ေကာင္းေသာ ကာယကံ၊ ဝစီကံ၊ မေနာကံ မ်ားရွိၾကလွ်င္ ေကာင္းေသာ နံနက္ခင္း ျဖစ္သည္။ ေကာင္းေသာ နကၡတ္ႏွင့္ ယွဥ္ေနသည္။ မဂၤလာရွိေသာ နံနက္ခင္းျဖစ္သည္။ ေန႔ခင္းသည္လည္း ထုိ႔ အတူပင္ျဖစ္သည္ ” ဟု မိန္႔ေတာ္မူခဲ့သည္။

ဘုရားရွင္က “ ကုိယ့္ကိုယ္ကုိယ္ အားကုိးပါ၊ ကုိးကြယ္ပါ ” ဟု မိန္႔ေတာ္မူခဲ့သည္။ အဓိပၸာယ္မွာ မိမိ၏ကံ၊ ဥာဏ္၊ ဝီရိယကုိသာ အားကုိးပါဟု ဆုိလုိရင္း ျဖစ္သည္။ မိမိ၏ ကာယကံ၊ ဝစီကံ၊ မေနာကံ ေတြကုိ စင္ၾကယ္ေအာင္၊ သန္႔ရွင္းေအာင္၊ ေကာင္းေအာင္ လုပ္ပါ။ မိမိဥာဏ္ပညာကုိ ထက္ျမက္ေအာင္၊ ေကာင္းေအာင္ လုပ္ပါ။ မိမိ၏ ဝီရိယ ကုိ ေကာင္းေအာင္လုပ္ပါ။ ႀကိဳးစားအားထုတ္ပါ။ အပင္ပန္းခံ၊ အဆင္းရဲခံလုပ္ပါ။ လက္ရွိမွာလည္း ကံ၊ ဥာဏ္၊ ဝီရိယတုိ႔ ေကာင္းေနလွ်င္ အတိတ္ကံကလည္း ေထာက္ပံ့မယ္ဆုိလွ်င္ ဘယ္ဘုရားမွ လာတား၍မရပါ။ အတိတ္ကံက အားနည္းေနေသာ္မွ ပစၥဳပၸန္ႀကိဳးစားသေလာက္ ေတာ့ ခံစားခြင့္ရွိမည္သာ ျဖစ္သည္။ အမွန္စင္စစ္ ထိပ္တန္းက ပုဂၢိဳလ္ႀကီးတုိ႔သည္ အတိတ္ကံထည့္၍ စကား မေျပာၾကေပ။

အလုပ္အကိုင္ အဆင္ေျပ၊ ႀကီးပြားခ်မ္းသာ ခ်င္သူတုိ႔သည္လည္း ေဗဒင္ဆရာဆီကုိ သြားၾကသည္။ အိမ္ေထာင္ျပဳ ခ်င္ေသာ အမ်ိဳးသား အမ်ိဳးသမီးတုိ႔သည္လည္း ေဗဒင္ဆရာဆီ သြားၾကသည္။ ရာထူးတက္ခ်င္၊ အာဏာတည္ၿမဲခ်င္ သူတုိ႔သည္လည္း ေဗဒင္ဆ၇ာဆီကုိ သြားၾကသည္။ သုိ႔ျဖစ္၍ ခပ္ၾကမ္းၾကမ္းဆရာေတာ္ တစ္ပါးက ေဗဒင္ေမးတယ္ဆုိတာ ဥစၥာ႐ူး၊ လင္တ႐ူး၊ အာဏာ႐ူးေတြပါဟု မိန္႔ခဲ့သည္။ ႐ူးမ႐ူး ကုိယ့္ကုိယ္ကုိယ္ ဆန္းစစ္ၾကည့္ရန္ ျဖစ္သည္။

သေဘာဥာဏ္ ျပည့္ဝသူ ေထရဝါဒဗုဒၶဘာသာကုိ ေျခေျခ ျမစ္ျမစ္ နားလည္သူ (ေထရဝါဒဗုဒၶဘာသာ စစ္စစ္ျဖစ္သူ) ကံႏွင့္ အက်ိဳးကုိ ျပည့္ျပည့္ဝဝ ယံုၾကည္လက္ခံသူတုိ႔သည္ ေဗဒင္ကုိ စိတ္ဝင္စားျခင္း မရွိၾကေပ။ ရေသ့စိတ္ေျဖသေဘာ၊ အပ်င္းေျပသေဘာေလာက္သာ သေဘာထားၾကသည္။ ဆုိခဲ့ေသာ အ႐ူးေလးမ်ိဳး (တုိ႔ထက္ အလြန္ ငါးမ်ိဳး ေျခာက္မ်ိဳး ရွိခ်င္ ရွိဦးမည္) တုိ႔သာ ေဗဒင္ ကုိ စဲြစဲြလမ္းလမ္း ယံုၾကည္ၾကျခင္း ျဖစ္သည္။

ထုိအမ်ိဳးမ်ိဳးေသာ အ႐ူးတုိ႔ျဖင့္ ႐ူးၾကေသာအခါ မိမိ၏ အသိဥာဏ္ အစစ္အမွန္မွာ ေပ်ာက္ကြယ္သြားသည္။ ဘာေၾကာင့္ေပ်ာက္ကြယ္သည္ဆုိလွ်င္ ေမာဟက ဖံုးထားျခင္းေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ ပုထုဇဥ္အ႐ူးဆုိသည့္အတုိင္း ပုထုဇဥ္သည္ ေမာဟ ဖိစီးမႈေၾကာင့္၊ ေလာဘလွည့္စားမႈေၾကာင့္၊ ေဒါသေခ်ာက္တြန္းမႈေၾကာင့္ ႐ူးေတာ့႐ူးေနၾက သည္သာမ်ားသည္။ အ႐ူးႀကီး အ႐ူးေလးသာ ကြာျခားသည္။ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိယ္ ႐ူးမွန္းမသိ ႐ူးေနၾကသူက အမ်ားစု ျဖစ္သည္။

ေလာဘေၾကာင့္ ႀကီးပြားရသကဲ့သုိ႔ ေလာဘေၾကာင့္လည္း ပ်က္စီးရသည္။ ေလာဘမကင္းသူမွန္သမွ် လုိခ်င္စိတ္ ရွိမည္ျဖစ္သည္။ ေလာကေရးရာ အတြက္ ရခ်င္စိတ္၊ ပုိင္ဆုိင္ခ်င္စိတ္၊ လုိခ်င္စိတ္က ရွိကုိ ရွိရမည္ျဖစ္သည္။ ယင္းစိတ္မ်ိဳး ရွိမွသာ ႀကီးပြားႏုိင္မည္။ သုိ႔ရာတြင္ မေတာ္ေလာဘ မရွိရ၊ မေတာ္ေလာဘ သည္ ပ်က္စီးေၾကာင္း ျဖစ္သည္။

မဟိစၦတာ - အလုိရမက္မ်ားမႈ၊ အႀတိစၦတာ - အလြန္႔အလြန္လုိခ်င္မႈ၊ ပါပိစၦတာ- ယုတ္မာေသာလုိခ်င္မႈ။ အလုိဆုိးမႈ။ အလုိႀကီး အရနည္းဟူသည့္ အတုိင္း ေလာဘသိပ္ႀကီးလြန္းလွ်င္ ရတတ္သည္မဟုတ္။ ေတာ္႐ံု တန္႐ံု သင့္႐ံုကုိသာ လုိခ်င္ရာ၏။ ေတာ္၊ တန္၊ သင့္ ဟူသည္ မိမိ အေနအထားႏွင့္ ျဖစ္ႏိုင္၊ ရႏုိင္ေသာ အတုိင္း အတာမ်ိဳးကုိ ဆုိလုိသည္။ မျဖစ္ႏုိင္၊ မရႏုိင္ေသာ အရာကုိ တမ္းတမ္းစဲြျဖစ္ေနလွ်င္ ပ်က္စီးရန္သာ ရွိသည္။

အလုိဆုိးဟူသည္ မိမိမပိုင္ဆုိင္ေသာ လုိခ်င္စရာမ်ိဳးကုိ မလုိခ်င္ရ။ ရေအာင္ မႀကိဳးစားရ။ မေတာ္မတရား နည္းျဖင့္ ရယူမသံုးစဲြရ။ မိမိမပုိင္ေသာ လုိခ်င္စရာမ်ိဳး ဟူရာ၌ သက္ရွိလည္းပါသည္။ သက္မဲ့လည္းပါသည္။ မိမိမပုိင္ဆုိင္၊ သူတစ္ပါးပုိင္ဆုိင္ေနေသာ ထုိအရာမ်ိဳးကုိ လုိခ်င္ရမၼက္ျဖစ္မႈကုိ အလုိဆုိးဟု ေခၚသည္။ ထုိအလုိဆုိးသည္ ပ်က္စီး ေၾကာင္း တစ္ပါးျဖစ္သည္။ ထုိအလုိဆုိးမ်ိဳး မိမိသ႑ာန္မျဖစ္ေအာင္ ေရွာင္ရွား ရသည္။

ခ်မ္းသာခ်င္လွ်င္ ျဖတ္လမ္းကမသြားႏွင့္

ႀကီးပြားခ်င္သူသည္ ျဖတ္လမ္းမရွာသင့္ေပ။ ျဖတ္လမ္းဟူသည္ ပ်က္စီးေၾကာင္း တစ္ပါး ျဖစ္သည္။ စီးပြားေရး ျဖတ္လမ္းက လုိက္သျဖင့္ ဘ၀ ပ်က္ေနသူေတြ မ်ားစြာ ေတြ႕ဖူးသည္။ စီးပြားေရး သာမက ဘ၀ပါ ပ်က္သြား သျဖင့္ လူညြန္႔တံုး ရေတာ့သည္။ အလ်င္လုိ လမ္းအုိလုိက္ဟု ဆုိခဲ့သည္။ ျမန္ခ်င္လွ်င္ လုပ္႐ုိးလုပ္စဥ္ကုိသာ ေဇာက္ခ်၍ ဇဲြရွိရွိ လုပ္ကုိင္ရသည္။

အႀကံေကာင္းလွ်င္ တစ္ခ်က္ ဟုဆုိသည္။ အႀကံေကာင္းလွ်င္ တစ္ခ်က္တည္းႏွင့္ ႀကီးပြားႏုိင္သည္ဟု အဓိပၸာယ္ ေဆာင္သည္။ ထုိအဆုိအား အားမက်သင့္ေပ။ အႀကံဥာဏ္က တစ္ခ်က္ေကာင္း ႐ံုႏွင့္မျဖစ္၊ အႀကံဥာဏ္က အၿမဲ ေကာင္းေနရန္လုိသည္။ လူသည္ ကံႏွင့္ဝီရိယစိုက္၍ အၿမဲအလုပ္လုပ္ေနရမည္။ အလုပ္လုပ္ တုိင္းလည္း အႀကံေကာင္း ဥာဏ္ေကာင္းက ရွိေနမည္သာျဖစ္သည္။

ဂုဏ္တု ဂုဏ္ၿပိဳင္အရပ္ကုိ ေရွာင္ပါ

ခ်မ္းသာခ်င္သူသည္ ဂုဏ္တဂုဏ္ၿပိဳင္ အရပ္မ်ိဳးကုိ မေနသင့္၊ မသြားသင့္၊ မပါ၀င္သင့္ေပ။ အခ်ိဳ႕ ေတာမက်၊ ၿမိဳ႕မက် ရပ္ကြက္မ်ားတြင္ ဂုဏ္တု ဂုဏ္ျပိဳင္အလြန္မ်ားသည္။ အိမ္နီးနားခ်င္း အၿမဲၿပိဳင္ေနၾကသည္။ ဘာဟင္း ကုိ စားမွ၊ ေဆးခန္းေတာင္ ဘယ္ေဆးခန္းမွ၊ ေဆး႐ံုဆုိ ဘယ္ေဆး႐ံုမွ၊ မီးဖြားတာေတာင္ ဘယ္ေဆးခန္းမွာ ဖြားမွ၊ ကေလးေက်ာင္းထားတာ ဘယ္ေက်ာင္းကုိထားမွ စသည္အၿမဲၿပိဳင္ဆုိင္ ေနၾကသည္။ ၿပိဳင္ဆုိင္ေန ရသျဖင့္ မကုန္ သင့္တာေတြ ကုန္က်ကုန္သည္။ ပစၥည္းတစ္ခုခု မတန္တာ၊ တန္တာ အပထား ဟုိဘက္အိမ္က သံုးလွ်င္ သံုးရမွ ဆုိတာမ်ိဳး အေတာ္ပင္ခက္သည္။

စာသင္ေက်ာင္းဆုိလွ်င္ ဂုဏ္တု ဂုဏ္ၿပိဳင္ေက်ာင္းမ်ိဳး ထားရေသာ မိဘမ်ားေတာ့ မလြယ္ကူေခ်။ အသံုး အေဆာင္ ပစၥည္း၊ ေက်ာင္းမုန္ဖုိးကအစ ဆရာမကန္ေတာ့ တာအထိ အကုန္လိုက္ၿပိဳင္ ေနၾကသည္။ က်ဴရွင္ ဆုိလည္း နာမည္ႀကီး က်ဴရွင္ထားရမွ တရား၀င္သည္။ အားလံုး ပ်က္စီးေၾကာင္းပင္ ျဖစ္သည္။

ခ်မ္းသာခ်င္လွ်င္ စီးပြားေရးကုိသာ ေဇာက္ခ်လုပ္

ႀကီးပြားခ်င္သူသည္ စီးပြားေရးကုိသာ ေဇာက္ခ်လုပ္ကုိင္ရသည္။ ဘုရားႏွင့္စပ္၍ ႀကီးပြားေအာင္ မလုပ္သင့္ သကဲ့သုိ႔ ေက်ာင္းႏွင့္စပ္၍လည္း ႀကီးပြားေအာင္ မလုပ္ထုိက္ပါ။ စီးပြားေရးကိစၥကုိ စီးပြားေရးကိစၥ တစ္ကန္႔၊ ေက်ာင္းကန္၊ ဘုရားကိစၥကုိ ေက်ာင္းကန္ ဘုရားကိစၥ တစ္ကန္၊ သူ႔အကန္႔နဲ႔သူ လုပ္ရသည္။ မေရာေထြး သင့္ေပ။ ဘာသာတရားကုိ မႈိင္းမတုိက္သင့္ေပ။

ႀကီးပြားခ်င္လုိ႔ အဓိ႒ာန္ ပုတီးစိတ္ျခင္း၊ သက္သတ္လြတ္ အဓိ႒ာန္၀င္ျခင္း၊ ဘုရားကုိးဆူ အဓိ႒ာန္၀င္ျခင္း၊ ဓာတ္ ေယာင္ေယာင္၊ နတ္ေယာင္ေယာင္၊ သုိက္ေယာင္ေယာင္၊ နန္းေယာင္ေယာင္၊ ၿဂိဳဟ္ေျပ နံေျပ၊ ယၾတာေခ်ႏွင့္ ဂါထာ မႏၱရား ရြတ္ဖတ္ ပြားသည္မ်ားကုိ စဲြလမ္းယံုၾကည္စြာ မလုပ္သင့္ေပ။ ပုိက္ဆံလုိခ်င္လွ်င္ ပုိက္ဆံလက္ထဲ ေရာက္ေအာင္သာ ရွာရသည္။ အျခားအရာမ်ား မရွာေကာင္းေပ။

ႀကီးပြားခ်င္လွ်င္ စီးပြားေရးကုိသာ ေဇာက္ခ်လုပ္။ ဘာသာေရးကိစၥမ်ား လုိသည္ထက္ မပုိသင့္။ လူသည္ လူႏွင့္ သာတူေအာင္ လုပ္ရန္လုိသည္။ ဘုန္ႀကီးႏွင့္ တူေအာင္ လုပ္ဖုိ႔မလုိ။ လူသည္ လူ႔အလုပ္ကုိသာ လုပ္ရ သည္။

ဘာသာေရးကိစၥက အေပၚယံေၾကာ အကာပိုင္းႏွင့္ အတြင္းသား အႏွစ္သာရပုိင္း ဟူ၍ ႏွစ္မ်ိဳးရွိသည္။ ဘာသာေရး ႏွင့္ ဆက္ႏႊယ္ေသာ ဘုရားပဲြမ်ား၊ အျခားအလွဴအတန္း အခမ္းအနားမ်ား၊ ဘုရားဆင္းတု၊ ဘုရား စြယ္ေတာ္ စသည္မ်ားကုိ ဟုိပင့္၊ သည္ပင့္ကိစၥမ်ား၊ ဘုရားတည္ျခင္း၊ ဘုရားျပင္ျခင္း ကိစၥမ်ား၊ ဂုဏ္ျပဳ ပူေဇာ္ပဲြမ်ား၊ ဘာေန႔ ညာေန႔ စသည့္အခမ္းအနား မ်ားသည္ အေပၚယံေၾကာ အကာကိစၥ မ်ားသာ ျဖစ္သည္။ ထုိကိစၥမ်ားသည္ အတုိင္းအတာႏွင့္သာ ေကာင္းသည္။ သိပ္မမ်ားသင့္ေပ။

ဘုရားဆင္းတု အမ်ိဳးမ်ိဳးႏွင့္ ေစတီပုထုိးမ်ားသည္ သာသနာ မဟုတ္သကဲ့သုိ႔ ဘုရားထုျခင္း၊ ဘုရားတည္ျခင္း၊ ဘုရားျပင္ျခင္း စသည့္ကိစၥ တုိ႔ကုိ ေဆာင္ရြက္ျခင္းသည္လည္း သာသနာျပဳသည္ဟု မေခၚႏုိင္ေပ။ စင္စစ္ သာသနာ ဟူသည္ ဘုရား၏ အဆံုးအမျဖစ္သည္။ ဘုရား၏ အဆံုးအမသည္ ပိဋကသံုးပံုရွိသည္။ ဘုရား၏ အဆံုးအမေတာ္ ပိဋက စာေပမ်ားကုိ ပုိ႔ခ်ျခင္း၊ သင္ယူျခင္း၊ ေဟာျပျခင္း၊ ျပသျခင္း၊ က်င့္ႀကံအားထုတ္ ျခင္းသည္သာ သာသနာျပဳသည္ မည္သည္။

သာသနာျပဳသည္ဟူသည္ မိမိသႏၱာန္တြင္ သာသနာရွိမွ ျပဳလုိ႔ရသည္။ မိမိသႏၱာန္၌ သာသနာမပါဘဲ သာသနာျပဳလုိ႔ မရႏုိင္ေပ။ မိမိ၏ ဖေယာင္းတုိင္မွာ မီးေတာက္ရွိမွ တျခား ဖေယာင္းတုိင္ကုိ မီးကူးလုိ႔ရသည္။ မိမိ ဖေယာင္းတုိင္မွာ မီးမရွိပါဘဲ တျခားဖေယာင္းတုိင္ကုိ မီးကူးလုိ႔ မရႏိုင္ေပ။ တုိးတက္ႀကီးပြားဖုိ႔ ဆုိလွ်င္ သဘာ၀ က်က် ေတြးတတ္ ျမင္တတ္ဖုိ႔၊ သိတတ္ဖုိ႔၊ လုိက္နာ က်င့္သံုးတတ္ဖုိ႔ လုိပါသည္။

သာသနာျပဳ ျမတ္ေကာင္းမႈ
သီလသာသနာ၊ သမာဓိသာသနာ၊ ပညာသာသနာ ဟု သာသနာသံုးရပ္ရွိသည္။ သီလအက်င့္ကုိ ကုိယ္ကုိယ္တုိင္ က်င့္သံုးျခင္းသည္ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိယ္ သာသနာ ျပဳျခင္းမည္ပါသည္။ သမာဓိရေအာင္ တရားထုိင္ျခင္းသည္ မိမိကုိယ္ကုိ သာသာနာျပဳျခင္း မည္ပါသည္။ သူတစ္ပါးအား တရားထုိင္ဖုိ႔ တုိက္တြန္းျခင္းသည္ သာသနာျပဳျခင္း မည္ပါသည္။ ၀ိပႆနာပညာ စသည္မ်ား ရရွိေအာင္ ၀ိပႆနာ အလုပ္ အားထုတ္ျခင္းသည္ မိမိကုိယ္ကုိ သာသနာျပဳျခင္း မည္ပါသည္။ 
 
သူတစ္ပါးအား ၀ိပႆနာအလုပ္ အားထုတ္ဖုိ႔ တုိက္တြန္းျခင္းသည္ သူတစ္ပါးအား သာသနာျပဳျခင္း မည္ပါသည္။ ဘုရားရွင္က ဒါနအမႈျပရမည္ဟု မိန္႔ေတာ္မူသျဖင့္ ဒါနအမႈျပဳျခင္း၊ ျပဳေစျခင္း သည္လည္း သာသနာျပဳသည္သာ ျဖစ္ပါသည္။ သုိ႔ရာတြင္ ယင္းဒါနသည္ သီလ၊ သမာဓိ၊ ပညာ ကုိ အားေပးေသာ ဒါနျဖစ္မွသာလွ်င္ သာသနာျပဳဒါန ျဖစ္ႏိုင္ပါသည္။ ေၾကာက္လုိ႔လွဴျခင္း၊ မေကာင္းတတ္လုိ႔ လွဴျခင္း၊ ဘာမွန္းမသိလွဴျခင္း၊ တစ္ခုခု ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ျဖင့္ လွဴျခင္းတို႔သည္ သာသနာျပဳ ဒါန မျဖစ္ႏုိင္ေပ။

ယခုေခတ္ကာလ သာသနာျပဳ ဘုရားဖူးအဖဲြ႕၊ သာသနာျပဳစခန္း၊ ဘာသာသနာျပဳ၊ ညာသာသနာျပဳ ျဖင့္ သာသနာျပဳ ဆုိေသာ ဧရာမနာမည္ႀကီးကုိ ေဖာေဖာသီသီ လႈိင္လႈိင္ႀကီး သံုးစဲြလ်က္ရွိပါသည္။ သီလ၊ သမာဓိ၊ ပညာ အတြက္ ရည္စူးတာ ဟုတ္ပါရဲ႕လား။ မိမိလုပ္ငန္းေၾကာင့္ သီလ၊ သမာဓိ၊ ပညာ တရားေတြ အဘယ္မွ် တုိးတက္သြားပါသလဲ။ ေသခ်ာစြာ စစ္ေၾကာရန္ လုိမည္ျဖစ္ပါသည္။


(ဓမၼပိယဆရာေတာ္၊ အရွင္သံဝရာလကၤာရ)
ဆက္လက္တင္ျပပါမည္။