လူကို လူလိုျမင္တတ္ျခင္းႏွင္႔ ဓမၼႀကီးစိုးျခင္း
ငါးပါးသီလတြင္ ပါဏာတိပါတ သိကၡာပုဒ္သည္ အစဆုံးျဖစ္၏ ။ ပါဏာတိပါတ
ဟူသည္ တိုက္ရိုက္အားျဖင္႔ သူတပါး၏ အသက္ကို သတ္ျခင္းျဖစ္၏ ။
သြယ္ဝိုက္အနက္အားျဖင္႔ ဆိုရလွ်င္ သူတပါးကို နစ္နာေအာင္ျပဳျခင္သည္လည္း
ပါဏာတိပါတ သိကၡာပုဒ္၏ အနက္၌ ပါဝင္သည္ပင္ ျဖစ္၏ ။
ထို႔ေၾကာင္႔ ပါဏာတိပါတ သိကၡာပုဒ္ကို မက်ဴးလြန္မိေအာင္
ထိန္းသိမ္းေစာင္႔ေရွာက္ရာ၌ သူတပါး အသက္ကို မသတ္မိေအာင္
ထိန္းသိမ္းေစာင္႔ေရွာက္ရသည္႔အျပင္ သူတပါးကို မနစ္နာေအာင္လည္း
ထိန္းသိမ္းေစာင္႔ေရွာက္ရ၏ ။
သို႔မွသာ ကိုယ္က်င္႔သိကၡာပိုင္း၌ ပါဏာတိပါတ သိကၡာပုဒ္၏ မူရင္းရည္ရြယ္ခ်က္သည္ ပို၍ျပည္႔စုံမည္ ျဖစ္၏ ။ ပါဏာတိပါတ သိကၡာပုဒ္၏ အနက္သည္ ပို၍ျပည္႔စုံေလ ပို၍ပို၍ ကိုယ္က်င္႔ျမင္႔မားေလ ျဖစ္၏ ။ ထို႔ေၾကာင္႔ ပါဏာတိပါတသိကၡာပုဒ္၏ အနက္ကို ေအာက္သို႔သက္၍သက္၍လည္း ယူရ၏ ။ အထက္သို႔ တက္၍တက္၍လည္း ယူရ၏ ။ အေလ်ာ္အားျဖင္႔လည္း ယူရ၏ ။ ဆန္႔က်င္ဘက္အားျဖင္႔လည္း ယူရ၏ ။ ဤသို႔ ယူျခင္းမွာ ေနတၳိက်မ္းလာ စာဖတ္နည္း အရ ယူျခင္းျဖစ္၏ ။
သို႔မွသာ ကိုယ္က်င္႔သိကၡာပိုင္း၌ ပါဏာတိပါတ သိကၡာပုဒ္၏ မူရင္းရည္ရြယ္ခ်က္သည္ ပို၍ျပည္႔စုံမည္ ျဖစ္၏ ။ ပါဏာတိပါတ သိကၡာပုဒ္၏ အနက္သည္ ပို၍ျပည္႔စုံေလ ပို၍ပို၍ ကိုယ္က်င္႔ျမင္႔မားေလ ျဖစ္၏ ။ ထို႔ေၾကာင္႔ ပါဏာတိပါတသိကၡာပုဒ္၏ အနက္ကို ေအာက္သို႔သက္၍သက္၍လည္း ယူရ၏ ။ အထက္သို႔ တက္၍တက္၍လည္း ယူရ၏ ။ အေလ်ာ္အားျဖင္႔လည္း ယူရ၏ ။ ဆန္႔က်င္ဘက္အားျဖင္႔လည္း ယူရ၏ ။ ဤသို႔ ယူျခင္းမွာ ေနတၳိက်မ္းလာ စာဖတ္နည္း အရ ယူျခင္းျဖစ္၏ ။
လူဟူသည္မွာ မိမိတစ္ေယာက္တည္း ေန၍ရသည္မဟုတ္။ ပတ္ဝန္းက်င္၌ ေနမွ
ရသူျဖစ္၏ ။ မိမိ၏ အိမ္တြင္း၌ပင္ မိမိအျပင္ အျခားအိမ္သူအိမ္သားမ်ား လည္း
ရွိၾကေသး၏ ။ ထို႔ေၾကာင္႔ မိမိအေနျဖင္႔ အျခားေသာအိမ္သူအိမ္သားမ်ား အေပၚ
စိတ္မခ်မ္းမသာ မျဖစ္ရေလေအာင္ ဆက္ဆံဖို႔လို၏ ။ အကယ္၍ မိမိ၏
အိမ္သူအိမ္သားမ်ားအေပၚ စိတ္မခ်မ္းမသာ ျဖစ္သြားေအာင္ ဆက္ဆံမိမည္ ဆိုပါလ်ွင္
ဤသိကၡာပုဒ္အရ မိမိကိုယ္က်င္႔သိကၡာ ညစ္ႏြမ္းသြားႏိုင္၏ ။
အလားတူပင္ မိမိအိမ္၏ ျပင္ပ၌လည္း အျခားသူမ်ား ရွိၾကေသး၏ ။ ထို႔ေၾကာင္႔ ထိုသူမ်ားႏွင္႔ဆက္ဆံရေသာအခါ ထိုသူမ်ား စိတ္မခ်မ္းမသာ ျဖစ္မသြားရေလေအာင္ ဆက္ဆံဖို႔ လို၏ ။ အကယ္၍ ထိုသူမ်ားစိတ္မခ်မ္းမသာ ျဖစ္သြားေအာင္ ဆက္ဆံမိမည္ ဆိုပါလ်ွင္ ကိုယ္က်င္႔သိကၡာ ရႈေထာင္႔အရ မိမိသည္ လူညံ႔သာျဖစ္၏ ။
အလားတူပင္ မိမိအိမ္၏ ျပင္ပ၌လည္း အျခားသူမ်ား ရွိၾကေသး၏ ။ ထို႔ေၾကာင္႔ ထိုသူမ်ားႏွင္႔ဆက္ဆံရေသာအခါ ထိုသူမ်ား စိတ္မခ်မ္းမသာ ျဖစ္မသြားရေလေအာင္ ဆက္ဆံဖို႔ လို၏ ။ အကယ္၍ ထိုသူမ်ားစိတ္မခ်မ္းမသာ ျဖစ္သြားေအာင္ ဆက္ဆံမိမည္ ဆိုပါလ်ွင္ ကိုယ္က်င္႔သိကၡာ ရႈေထာင္႔အရ မိမိသည္ လူညံ႔သာျဖစ္၏ ။
ငါးပါးသီလ ဆိုသည္မွာ အရိယာသူေတာ္စင္တို႔ ျမတ္ႏိုးေသာ သီလ ျဖစ္၏ ။
ထို႔ေၾကာင္႔ ငါးပါးသီလ ကို တကယ္တမ္း ျပည္႔ဝသည္ထက္ ျပည္႔ဝေအာင္
ေစာင္႔ထိန္းသည္ ဆိုပါလွ်င္ ထိုသို႔ ေစာင္႔ထိန္းေသာ သူကိုလည္း
အရိယာသူေတာ္စင္တို႔က ျမတ္ႏိုးမည္ပင္ျဖစ္၏ ။ ပါဏာတိပါတ သိကၡာပုဒ္သည္
ငါးပါးသီလတြင္ ပါဝင္သည္ျဖစ္ေလရာ ပါဏာတိပါတ သိကၡာပုဒ္ကို
တကယ္တမ္းျပည္႔ျပည္႔ဝဝ ေစာင္႔ထိန္းလွ်င္လည္း ထိုသူကို အရိယာ သူေတာ္စင္တို႔က
ျမတ္ႏိုး မည္ပင္ျဖစ္၏။
သို႔ျဖစ္ေလရာ မိမိအေနျဖင္႔ ပါဏာတိပါတ သိကၡာပုဒ္ ကိုတကယ္တမ္း ျပည္႔ျပည္႕ဝဝေစာင္႔ထိန္းသည္ မထိန္းသည္ကို မိမိ ႏွင္႔ဆက္ဆံသူမ်ားက အဆုံး အျဖတ္ ေပးၾကမည္ျဖစ္၏ ။ မိမိႏွင္႔ဆက္ဆံေသာသူမ်ားက မိမိႏွင္႔ဆက္ဆံရျခင္းကို ျမတ္ႏိုးၾကသည္ ဆိုပါလွ်င္ မိမိသည္ ပါဏာတိပါတ သိကၡာပုဒ္အရ မိမိကိုယ္က်င္႔သိကၡာကို ျပည္႔ဝစြာ ေစာင္႔ေရွာက္သူ ျဖစ္၏ ။ သို႔မဟုတ္ပါက မိမိသည္ မိမိကိုယ္က်င္႔သိကၡာကို ျပည္႔ဝစြာ ေစာင္႔ေရွာက္သူ မျဖစ္ေသး ။
ျမတ္ႏိုး မည္ပင္ျဖစ္၏။
သို႔ျဖစ္ေလရာ မိမိအေနျဖင္႔ ပါဏာတိပါတ သိကၡာပုဒ္ ကိုတကယ္တမ္း ျပည္႔ျပည္႕ဝဝေစာင္႔ထိန္းသည္ မထိန္းသည္ကို မိမိ ႏွင္႔ဆက္ဆံသူမ်ားက အဆုံး အျဖတ္ ေပးၾကမည္ျဖစ္၏ ။ မိမိႏွင္႔ဆက္ဆံေသာသူမ်ားက မိမိႏွင္႔ဆက္ဆံရျခင္းကို ျမတ္ႏိုးၾကသည္ ဆိုပါလွ်င္ မိမိသည္ ပါဏာတိပါတ သိကၡာပုဒ္အရ မိမိကိုယ္က်င္႔သိကၡာကို ျပည္႔ဝစြာ ေစာင္႔ေရွာက္သူ ျဖစ္၏ ။ သို႔မဟုတ္ပါက မိမိသည္ မိမိကိုယ္က်င္႔သိကၡာကို ျပည္႔ဝစြာ ေစာင္႔ေရွာက္သူ မျဖစ္ေသး ။
ပါဏာတိပါတ၏ တရားကိုယ္မွာ ေဒါသျဖစ္၏ ။ သို႔ျဖစ္လ်ွင္
ယင္း၏ဆန္႔က်င္ဘက္မွာ အေဒါသျဖစ္၏ ။ ေဒါသသည္ သူတပါးကို နစ္နာေအာင္ ျပဳတတ္၏ ။
အေဒါသသည္ သူတပါးကို စိတ္ခ်မ္းသာေအာင္ ျပဳတတ္၏ ။ လူဟူသည္မွာ ဓမၼတာအားျဖင္႔
အႏိုင္ရခ်င္သည္ခ်ည္းသာ ျဖစ္၏ ။ ထို႔ေၾကာင္႔လူသည္ မိမိႏွင္႔
ဆက္ဆံရသူမ်ားအေပၚ အႏိုင္ရေလေအာင္ ေဒါသကို အသုံးျပဳသည္လည္း ရွိ၏ ။ အေဒါသကို
အသုံးျပဳသည္လည္း ရွိ၏ ။ အေဒါသဟူသည္မွာ အဘိဓမၼာ တရားကိုယ္အားျဖင္႔
အသုံးျပဳေသာ အမည္ျဖစ္၏ ။ ေလာက ေဝါဟာရအားျဖင္႔ဆိုရလွ်င္ ယင္းကို
ေမတၱာဟူ၍ဆို၏ ။ ထို႔ေၾကာင္႔ သူတပါးအေပၚ အႏိုင္ရေအာင္ အားထုတ္ရာတြင္
ေဒါသျဖင္႔လည္း ႏိုင္ေအာင္အားထုတ္၍ရ၏ ။
ေမတၱာျဖင္႔လည္း ႏိုင္ေအာင္ အားထုတ္၍ရ၏ ။ ေဒါသျဖင္႔ အႏိုင္ရေအာင္အားထုတ္ျခင္းကို အသူရာတို႔က အသုံးျပဳ၏ ။ ေမတၱာျဖင္႔ အႏိုင္ရေအာင္ အားထုတ္ျခင္းကို သိၾကားမင္းအ အသုံးျပဳ၏ ။ ေဒသနာေတာ္အရဆိုလ်ွင္ ေဒါသျဖင္႔ အႏိုင္ရျခင္းသည္ အဓမၼ၏ ျပယုဂ္ ျဖစ္၏ ။ ေမတၱာျဖင္႔ အႏိုင္ရျခင္းသည္ ဓမၼ၏ ျပယုဂ္ ျဖစ္၏ ။ ျမတ္စြာဘုရားသည္ အာဠာဝက ဘီလူးကိုလည္း ႏိုင္ခဲ႔၏ ။ နာဠာဂီရိဆင္ ကိုလည္း ႏိုင္ခဲ႔၏ ။ ထိုသို႔ ႏိုင္ေအာင္အားထုတ္ရာတြင္ ျမတ္စြာဘုရားသည္ ေဒါသကို မသုံး၊ ေမတၱာကိုသာ သုံးေတာ္မူခဲ႔၏ ။ အမွန္အားျဖင္႔ ျမတ္စြာဘုရားသည္ ေဒါသကို ဝါသနာႏွင္႔တကြ ပယ္ေတာ္မူၿပီး ျဖစ္ပါ၏ ။
ေမတၱာျဖင္႔လည္း ႏိုင္ေအာင္ အားထုတ္၍ရ၏ ။ ေဒါသျဖင္႔ အႏိုင္ရေအာင္အားထုတ္ျခင္းကို အသူရာတို႔က အသုံးျပဳ၏ ။ ေမတၱာျဖင္႔ အႏိုင္ရေအာင္ အားထုတ္ျခင္းကို သိၾကားမင္းအ အသုံးျပဳ၏ ။ ေဒသနာေတာ္အရဆိုလ်ွင္ ေဒါသျဖင္႔ အႏိုင္ရျခင္းသည္ အဓမၼ၏ ျပယုဂ္ ျဖစ္၏ ။ ေမတၱာျဖင္႔ အႏိုင္ရျခင္းသည္ ဓမၼ၏ ျပယုဂ္ ျဖစ္၏ ။ ျမတ္စြာဘုရားသည္ အာဠာဝက ဘီလူးကိုလည္း ႏိုင္ခဲ႔၏ ။ နာဠာဂီရိဆင္ ကိုလည္း ႏိုင္ခဲ႔၏ ။ ထိုသို႔ ႏိုင္ေအာင္အားထုတ္ရာတြင္ ျမတ္စြာဘုရားသည္ ေဒါသကို မသုံး၊ ေမတၱာကိုသာ သုံးေတာ္မူခဲ႔၏ ။ အမွန္အားျဖင္႔ ျမတ္စြာဘုရားသည္ ေဒါသကို ဝါသနာႏွင္႔တကြ ပယ္ေတာ္မူၿပီး ျဖစ္ပါ၏ ။
ပါဏာတိပါတ သိကၡာပုဒ္ကို လုံၿခံဳေအာင္ေစာင္႔ထိန္းမည္ဆိုပါလ်ွင္
ေမတၱာရွိမွ ျဖစ္၏ ။ ကရုဏာရွိမွျဖစ္၏ ။ ဥပကၡာရွိမွ ျဖစ္၏ ။
အခ်ဳပ္အားျဖင္႔ဆိုရလွ်င္ ျဗမာၼစိုရ္တရားရွိမွ ျဖစ္၏ ။
ျဗဟၼစိုရ္တရားဆိုသည္မွာ အထူးအဆန္းေတာ႔မဟုတ္ ။ လူကို လူလိုျမင္ျခင္းပင္
ျဖစ္၏ ။ လူကို လူလို ျမင္ေအာင္ ၾကည္႔တတ္ဖို႔ဆိုသည္မွာ
တကယ္ေတာ႔လြယ္သည္မဟုတ္။ က်င္႔ယူမွ ျဖစ္၏ ။ လက္ေတြ႔အျမင္အားျဖင္႔ ဆိုရလွ်င္
လူကိုေတြ႔ျမင္ေသာအခါ လူဟု မျမင္ဘဲ ကုလား၊ တရုတ္ ဟူ၍လည္း ျမင္တတ္၏ ။ အရာရွိ
ရုံးအကူ ဟူ၍လည္း ျမင္တတ္၏ ။
အမွန္အားျဖင္႔ မိမိေရွ႕ေမွာက္၌ လူစစ္စ္ႀကီးရွိပါလ်က္ႏွင္႔ လူကို လူဟူ၍ မျမင္ဘဲ လူမ်ဳိးအလိုက္ခြဲျခား၍ ျမင္ျခင္းသည္လည္းေကာင္း၊ အဆင္႔အတန္းအလိုက္ခြဲျခား၍ ျမင္ျခင္းသည္လည္းေကာင္း၊ ရာထူး ဌာနႏၲရ အလိုက္ ခြဲျခား၍ျမင္ျခင္းသည္လည္းေကာင္း ေကာင္းေသာျမင္ျခင္းမဟုတ္ ။ မေကာင္းေသာျမင္ျခင္းသာ ျဖစ္၏ ။ လူကို လူအျဖစ္ ျမင္မွသာ ေကာင္းေသာ ျမင္ျခင္း ျဖစ္၏ ။ ေကာင္းေသာျမင္ျခင္း ဆိုသည္မွာလည္း ေလာက ရႈေဒါင္႔အရ ေကာင္းေသာျမင္ျခင္းျဖစ္၏ ။
ဓမၼရႈေထာင္႔အရ ေကာင္းေသာျမင္ျခင္းဆိုသည္မွာ လူကိုေတြ႕လ်ွင္ လူဟူ၍မျမင္ဘဲ ရုပ္နာမ္ ဟူ၍သာ ျမင္ျခင္းျဖစ္၏ ။ လူကိုေတြ႕လွ်င္ တရုတ္ ကုလားစသည္ အားျဖင္႔လည္း ေကာင္း၊ သူေဌး ဆင္းရဲသား စသည္အားျဖင္႔လည္းေကာင္းျမင္ျခင္းသည္ သာသနာပ ကာလ၌လည္း ရွိ၏ ။ ထို႔ေၾကာင္႔ ထိုအျမင္မ်ဳိးသည္ ဘဝအျမင္ေဟာင္းသာ ျဖစ္၏ ။ ဘဝ အျမင္သစ္ မဟုတ္။ ယင္းအျမင္မ်ဳိးသည္ ပပဥၥ အျမင္မ်ဳိး ျဖစ္ေလေသာေၾကာင္႔ ယင္းအျမင္မ်ဳိးတြင္ တဏွာ သေဘာလည္းပါ၏၊ မာနသေဘာလည္းပါ၏၊ ဒိဌိသေဘာလည္းပါ၏ ။
အမွန္အားျဖင္႔ မိမိေရွ႕ေမွာက္၌ လူစစ္စ္ႀကီးရွိပါလ်က္ႏွင္႔ လူကို လူဟူ၍ မျမင္ဘဲ လူမ်ဳိးအလိုက္ခြဲျခား၍ ျမင္ျခင္းသည္လည္းေကာင္း၊ အဆင္႔အတန္းအလိုက္ခြဲျခား၍ ျမင္ျခင္းသည္လည္းေကာင္း၊ ရာထူး ဌာနႏၲရ အလိုက္ ခြဲျခား၍ျမင္ျခင္းသည္လည္းေကာင္း ေကာင္းေသာျမင္ျခင္းမဟုတ္ ။ မေကာင္းေသာျမင္ျခင္းသာ ျဖစ္၏ ။ လူကို လူအျဖစ္ ျမင္မွသာ ေကာင္းေသာ ျမင္ျခင္း ျဖစ္၏ ။ ေကာင္းေသာျမင္ျခင္း ဆိုသည္မွာလည္း ေလာက ရႈေဒါင္႔အရ ေကာင္းေသာျမင္ျခင္းျဖစ္၏ ။
ဓမၼရႈေထာင္႔အရ ေကာင္းေသာျမင္ျခင္းဆိုသည္မွာ လူကိုေတြ႕လ်ွင္ လူဟူ၍မျမင္ဘဲ ရုပ္နာမ္ ဟူ၍သာ ျမင္ျခင္းျဖစ္၏ ။ လူကိုေတြ႕လွ်င္ တရုတ္ ကုလားစသည္ အားျဖင္႔လည္း ေကာင္း၊ သူေဌး ဆင္းရဲသား စသည္အားျဖင္႔လည္းေကာင္းျမင္ျခင္းသည္ သာသနာပ ကာလ၌လည္း ရွိ၏ ။ ထို႔ေၾကာင္႔ ထိုအျမင္မ်ဳိးသည္ ဘဝအျမင္ေဟာင္းသာ ျဖစ္၏ ။ ဘဝ အျမင္သစ္ မဟုတ္။ ယင္းအျမင္မ်ဳိးသည္ ပပဥၥ အျမင္မ်ဳိး ျဖစ္ေလေသာေၾကာင္႔ ယင္းအျမင္မ်ဳိးတြင္ တဏွာ သေဘာလည္းပါ၏၊ မာနသေဘာလည္းပါ၏၊ ဒိဌိသေဘာလည္းပါ၏ ။
ပပဥၥ ဟူသည္မွာ တဏွာ မာန ဒိဌိ တို႔၏ အမည္ျဖစ္၏ ။ တပ္မက္ျခင္းသည္
တဏွာျဖစ္၏ ။ ေမာက္မာျခင္းသည္ မာန ျဖစ္၏ ။ အခိုင္အမာ ယူျခင္းသည္ ဒိဌိ ျဖစ္၏ ။
အမွန္အားျဖင္႔ ပပဥၥ ဟူသည္မွာ ေလာက၏ အတြင္းသရုပ္ျဖစ္၏ ။ သုံးဆယ္႔တစ္ဘုံ သည္
ေလာက၏ အျပင္ပုံသဏၭန္ ျဖစ္၏ ။ လူကို လူအျဖစ္ျမင္ျခင္းသည္ သာသနာပ သာသနာတြင္း
ႏွစ္မ်ဳိးလုံး၌ ရွိ၏ ။
ထို႔ေၾကာင္႔ ထိုအျမင္မ်ဳိးသည္လည္း ဘဝ အျမင္ေဟာင္းသာျဖစ္၏ ။ ဘဝ အျမင္သစ္ မဟုတ္ေသး ။ လူကို ရုပ္နာမ္အျဖစ္ျမင္မွသာ ဘဝ အျမင္သစ္ ျဖစ္၏။ ထိုအျမင္မ်ဳိးသည္ သာသနာပ၌မရွိဘဲ သာသနာတြင္း၌သာ ရွိ၏ ။ ထို႔ေၾကာင္႔ လူကို လူဟု မျမင္ဘဲ ရုပ္နာမ္ အျဖစ္ျမင္ျခင္းသည္ ဘဝ အျမင္သစ္ ျဖစ္သည္ဟု ဆိုျခင္း ျဖစ္၏ ။ လူကို လူအျဖစ္ ျမင္ျခင္းသည္ ျဗဟၼစိုရ္အျမင္မည္၏ ။ လူကို ရုပ္နာမ္အျဖစ္ ျမင္ျခင္းသည္ ဒိ႒ိဝိသုဒၶိ အျမင္မည္၏ ။
ထို႔ေၾကာင္႔ ထိုအျမင္မ်ဳိးသည္လည္း ဘဝ အျမင္ေဟာင္းသာျဖစ္၏ ။ ဘဝ အျမင္သစ္ မဟုတ္ေသး ။ လူကို ရုပ္နာမ္အျဖစ္ျမင္မွသာ ဘဝ အျမင္သစ္ ျဖစ္၏။ ထိုအျမင္မ်ဳိးသည္ သာသနာပ၌မရွိဘဲ သာသနာတြင္း၌သာ ရွိ၏ ။ ထို႔ေၾကာင္႔ လူကို လူဟု မျမင္ဘဲ ရုပ္နာမ္ အျဖစ္ျမင္ျခင္းသည္ ဘဝ အျမင္သစ္ ျဖစ္သည္ဟု ဆိုျခင္း ျဖစ္၏ ။ လူကို လူအျဖစ္ ျမင္ျခင္းသည္ ျဗဟၼစိုရ္အျမင္မည္၏ ။ လူကို ရုပ္နာမ္အျဖစ္ ျမင္ျခင္းသည္ ဒိ႒ိဝိသုဒၶိ အျမင္မည္၏ ။
သာသနာတြင္း၌ ပါဏာတိပါတ သိကၡာပုဒ္ကို လုံျခဳံေအာင္ ေစာင္႔ထိန္းရာ၌
သီလ အဆင္႔မွာ အဓိသီလ အဆင္႔ သို႔ တုိင္ေအာင္ ေစာင္႔ထိန္းရ၏ ။ သီလ အဆင္႔သာ
ေစာင္႔ထိန္းပါက သံသရာတြင္းခ်မ္းသာကို သာ ေပးႏိုင္၏ ။ အဓိသီလ
အဆင္႔သို႔ေရာက္ေအာင္ ေစာင္႔ထိန္းမွသာ သံသရာလြန္ခ်မ္းသာ ကိုလည္း ေပးႏိုင္၏ ။
သံသရာတြင္းခ်မ္းသာကိုလည္း ေပးႏိုင္၏ ။ ခ်မ္းသာ ႏွစ္မ်ဳိးလုံးကို ေပးႏိုင္၏
။
ပါဏာတိပါတ သိကၡာပုဒ္ကို အဓိသီလ အဆင္႔သို႔ ေရာက္ေအာင္ ေစာင္႔ထိန္းမည္ ဆိုပါလ်ွင္ ပါရမီသေဘာပါဖုိ႔လို၏ ။ ပါရမီသေဘာ ဟူသည္မွာ အနစ္နာခံသည္႔ဘက္မွ ေနႏိုင္ေအာင္ ႀကိဳးစားျခင္း ျဖစ္၏ ။ အနစ္နာခံသည္႔ဘက္မွ ေနႏိုင္ျခင္းဟူသည္ လူသာမာန္တို႔ လုပ္ႏုိင္ေသာ အလုပ္မဟုတ္။ တကယ္တန္းျမင္႔ျမတ္သူမ်ားသာ လုပ္ႏိုင္ေသာ အလုပ္မ်ဳိး ျဖစ္၏ ။ ထို႔ေၾကာင္႔လည္း ပါရမီဟူ၍ ဆိုျခင္းျဖစ္၏ ။ ပါရမီ၏ အနက္မွာလည္း ျမင္႔ျမတ္သူတို႔၏ အလုပ္ ဟူ၍ ျဖစ္၏ ။ ပါဏာတိပါတ သိကၡာပုဒ္ကို ေစာင္႔ထိန္းရာ၌ ပါရမီသေဘာ ပါဝင္သည္ႏွင္႔ တျပိဳင္နက္ ယင္းသီလသည္ အရိယ သစၥာကို သိဖို႔အတြက္ အားႀကီးေသာ အေၾကာင္း ျဖစ္လာ၏ ။ အားႀကီးေသာ အေၾကာင္းကို ဥပနိႆယ ဟူ၍ဆို၏ ။
ပါဏာတိပါတ သိကၡာပုဒ္ကို အဓိသီလ အဆင္႔သို႔ ေရာက္ေအာင္ ေစာင္႔ထိန္းမည္ ဆိုပါလ်ွင္ ပါရမီသေဘာပါဖုိ႔လို၏ ။ ပါရမီသေဘာ ဟူသည္မွာ အနစ္နာခံသည္႔ဘက္မွ ေနႏိုင္ေအာင္ ႀကိဳးစားျခင္း ျဖစ္၏ ။ အနစ္နာခံသည္႔ဘက္မွ ေနႏိုင္ျခင္းဟူသည္ လူသာမာန္တို႔ လုပ္ႏုိင္ေသာ အလုပ္မဟုတ္။ တကယ္တန္းျမင္႔ျမတ္သူမ်ားသာ လုပ္ႏိုင္ေသာ အလုပ္မ်ဳိး ျဖစ္၏ ။ ထို႔ေၾကာင္႔လည္း ပါရမီဟူ၍ ဆိုျခင္းျဖစ္၏ ။ ပါရမီ၏ အနက္မွာလည္း ျမင္႔ျမတ္သူတို႔၏ အလုပ္ ဟူ၍ ျဖစ္၏ ။ ပါဏာတိပါတ သိကၡာပုဒ္ကို ေစာင္႔ထိန္းရာ၌ ပါရမီသေဘာ ပါဝင္သည္ႏွင္႔ တျပိဳင္နက္ ယင္းသီလသည္ အရိယ သစၥာကို သိဖို႔အတြက္ အားႀကီးေသာ အေၾကာင္း ျဖစ္လာ၏ ။ အားႀကီးေသာ အေၾကာင္းကို ဥပနိႆယ ဟူ၍ဆို၏ ။
ျမတ္စြာဘုရား အေလာင္းေတာ္ သုေမဓာ ရွင္ရေသ႔သည္ ဒီပကၤရာ ျမတ္စြာဘုရားထံေတာ္၌ ဘုရားျဖစ္ရန္ ဆုေတာင္းေတာ္မူခဲ႔၏ ။ ဤသည္မွာ ပိဋကတ္ေတာ္မ်ား၌ ေဖာ္ျပေသာ တုိက္ရိုက္အနက္ျဖစ္၏ ။ ယင္းအနက္ကို ဆန္႔၍ၾကည္႔လ်ွင္ သုေမဓာရွင္ရေသ႔သည္ ကိေလသာမ်ားကို ဝါသနာနဲ႔တကြ ပယ္ႏိုင္ေသာ အရဟတၱ မဂ္ ဥာဏ္ေတာ္ကိုလည္း ရလို၏ ။ အလုံးစုံကို သိေတာ္မူႏိုင္ေသာ သဗၺညဳတ ဥာဏ္ေတာ္ကိုလည္း ရလို၏ ။ ဤႏွစ္မ်ဳိးသည္သာလွ်င္ အေလာင္းေတာ္ သုေမဓာရွင္ရေသ႔ေတာင္းေသာ ဆု ျဖစ္၏ ။ အျခားဆုမ်ားကို သုေမဓာရွင္ရေသ႔မေတာင္းခဲ႔ ။
ေလာကတြင္ အသာစံျခင္းႏွင္႔ အနာခံျခင္းဟူ၍ ႏွစ္မ်ဳိးရွိေလရာ
အနာခံျခင္းဟူသည္မွာ လြယ္ကူေသာ အလုပ္မဟုတ္။ ေလာဘ အမွဴးျပဳေသာ ကိေလသာမ်ားကို
ပါးေအာင္က်င္႔ႏိုင္မွ ျဖစ္၏ ။ ကိေလသာ ပါးလာသည္ႏွင္႔ အမွ် အနာခံျခင္းသည္
ပြားလာမည္ ျဖစ္၏ ။ ကိေလသာမ်ား အကုန္အစင္ခ်ဳပ္ျငိမ္းသြား လ်ွင္ကား
အနာခံျခင္းဟူသည္ အျပည္႔ အစုံ ျဖစ္လာမည္ ျဖစ္၏ ။ ဝါသနာႏွင္႔တကြ
ကိေလသာမ်ားကို ပယ္သတ္ႏိုင္ပါမူ ေလာကတြင္ အႏႈိင္းမဲ႔ အနစ္နာ ခံႏိုင္သူ
ျဖစ္လာ၏ ။ ထိုေၾကာင္႔ ဝါသနာႏွင္႔တကြ ကိေလသာမ်ားကို ပယ္သတ္ႏိုင္ေသာ အရဟတၱမဂ္
ဥာဏ္ေတာ္ကို ရျခင္း ဟူသည္မွာ ေလာကတြင္ အႏႈိင္းမဲ႔ အနစ္နာ ခံႏိုင္ျခင္းပင္
ျဖစ္၏ ။ ေဝါဟာရျခင္းသာ ျခားနား၏ ။ အနက္ျခင္းကား အတူတူပင္ျဖစ္၏ ။
ထိုေၾကာင္႔ အေလာင္းေတာ္ သုေမဓာရွင္ရေသ႔ ဒီပကၤရာ ျမတ္စြာဘုရားထံေတာ္၌ ဘုရားျဖစ္ရန္ အရဟတၱမဂ္ ဥာဏ္ေတာ္ေတာင္းျခင္း ဟူသည္မွာ ေလာကတြင္ အႏႈိင္းမဲ႔ အနစ္နာ ခံႏိုင္သူဘဝကို ေတာင္းျခင္းပင္ျဖစ္၏ ။ သုေမဓာရွင္ရေသ႔သည္ ေဗာဓိမ႑ဳိင္၌ အရဟတၱ မဂ္ဥာဏ္ေတာ္ကို ရေတာ္မူေသာအခါ သူ၏ သႏာၱန္၌ ကိန္းေနေသာ ကိေလသာ ဟူသမ်ွကို ဝါသနာႏွင္႔တကြ ပယ္သတ္လိုက္ႏိုင္ေသာေၾကာင္႔ သူသည္ ေလာကတြင္ အႏႈိင္းမဲ႔ အနစ္နာခံႏိုင္သူ ျဖစ္လာေလ၏ ။
ထိုေၾကာင္႔ အေလာင္းေတာ္ သုေမဓာရွင္ရေသ႔ ဒီပကၤရာ ျမတ္စြာဘုရားထံေတာ္၌ ဘုရားျဖစ္ရန္ အရဟတၱမဂ္ ဥာဏ္ေတာ္ေတာင္းျခင္း ဟူသည္မွာ ေလာကတြင္ အႏႈိင္းမဲ႔ အနစ္နာ ခံႏိုင္သူဘဝကို ေတာင္းျခင္းပင္ျဖစ္၏ ။ သုေမဓာရွင္ရေသ႔သည္ ေဗာဓိမ႑ဳိင္၌ အရဟတၱ မဂ္ဥာဏ္ေတာ္ကို ရေတာ္မူေသာအခါ သူ၏ သႏာၱန္၌ ကိန္းေနေသာ ကိေလသာ ဟူသမ်ွကို ဝါသနာႏွင္႔တကြ ပယ္သတ္လိုက္ႏိုင္ေသာေၾကာင္႔ သူသည္ ေလာကတြင္ အႏႈိင္းမဲ႔ အနစ္နာခံႏိုင္သူ ျဖစ္လာေလ၏ ။
သုေမဓာရွင္ရေသ႔သည္ ေလာကတြင္ အနစ္နာခံႏိုင္ရုံမ်ွႏွင္႔ ေက်နပ္သူမဟုတ္။
သူတပါးအက်ဳိးကို အေဆာင္ရြက္ႏိုင္ဆုံးလည္း ျဖစ္လိုေသးသည္။ အမွန္အားျဖင္႔
အနစ္နာခံဖို႔ အျပင္ သူတပါးအက်ဳိးကိုလည္း ေဆာင္ရြက္ဖို႔ လိုေသး၏ ။
သူတပါးအက်ဳိးကို ေဆာင္ရြက္ရာတြင္ အသိဥာဏ္ထက္ေလ ပို၍ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ေလျဖစ္၏ ။
ထိုေၾကာင္႔ သုေမဓာ ရွင္ရေသ႔သည္ ဒီပကၤရာ ျမတ္စြာဘုရား၏ထံေတာ္၌ သဗၺညဳတ
ဥာဏ္ေတာ္ကို ရရွိရန္ဆုေတာင္းျခင္း ျဖစ္၏ ။ သဗၺညဳတ ဥာဏ္ေတာ္ကို ရပါမွ
ေလာကတြင္ သူတပါး၏ အက်ဳိးကို အႏိႈင္းမဲ႔ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္မည္ ျဖစ္၏ ၊
ထိုေၾကာင္႔ သဗၺညဳတ ဥာဏ္ေတာ္ကို ရျခင္းဟူသည္မွာ ေလာကတြင္ သူတစ္ပါး၏
အက်ဳိးကို အႏႈိင္းမဲ႔ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ျခင္း ျဖစ္ပါ၏ ။
အေလာင္းေတာ္ သုေမဓာရွင္ရေသ႔သည္ ဘုရားျဖစ္ေတာ္မူေသာ အခါ
လူနတ္ျဗဟၼာ သတၱဝါ အေပါင္းတို႔၏ ဆရာျဖစ္လာ၏ ။ ထိုအခါ “သတၳာေဒဝ မႏုႆာနံ ”
ဟူေသာ ဂုဏ္ေတာ္ကို ရေတာ္မူ၏ ။ သို႔ျဖစ္ေလရာ ျမတ္စြာဘုရား၏ ဘဝ က်င္႔စဥ္ကို
ေလ႔လာျခင္းအားျဖင္႔ ေလာကတြင္ အေရးအႀကီးဆုံးႏွင္႔ အေတာင္႔တ ထိုက္ဆုံးမွာ
အနစ္နာခံျခင္းႏွင္႔ သူတပါးအက်ဳိးကို ေဆာင္ရြက္ျခင္းျဖစ္၏ ။
တကယ္တမ္းအနစ္နာခံၿပီး တကယ္တမ္း သူတပါး၏ အက်ဳိးကို ေဆာင္ရြက္မည္ ဆိုပါလ်ွင္ အျခားအျခားေသာ အက်ဳိးတရားမ်ားကို အထူးေတာင္႔တဖို႔ မလို။ သူ႔အလိုေလ်ွာက္ “ ေျခေပါက္ ” ၍လာၾကမည္ ျဖစ္၏ ၊ ယုံမွားဖြယ္မရွိ။ ျမတ္စြာဘုရား၏ ျဖစ္ေတာ္စဥ္က သက္ေသခံပါ၏ ။ ယင္းတုိ႔ေနာက္ မလိုက္ပါဖိုိ႔ အေရးႀကီး၏ ။ အမွန္အားျဖင္႔ အနစ္နာခံျခင္းသည္ အေျပာမဟုတ္ဘဲ အလုပ္ျဖင္႔ အရဟတၱမဂ္ဥာဏ္ေတာ္ကို ေတာင္းျခင္းပင္ ျဖစ္၏ ။ သူတစ္ပါး အက်ဳးိေဆာင္ရြက္ျခင္းသည္လည္း သဗၺညဳတ ဥာဏ္ေတာ္ မဟုတ္ေစကာမူ ထက္ျမက္ေသာ ဥာဏ္ေတာ္ကို အေျပာျဖင္႔မဟုတ္ဘဲ အလုပ္ျဖင္႔ ေတာင္းျခင္းျဖစ္၏ ။
တကယ္တမ္းအနစ္နာခံၿပီး တကယ္တမ္း သူတပါး၏ အက်ဳိးကို ေဆာင္ရြက္မည္ ဆိုပါလ်ွင္ အျခားအျခားေသာ အက်ဳိးတရားမ်ားကို အထူးေတာင္႔တဖို႔ မလို။ သူ႔အလိုေလ်ွာက္ “ ေျခေပါက္ ” ၍လာၾကမည္ ျဖစ္၏ ၊ ယုံမွားဖြယ္မရွိ။ ျမတ္စြာဘုရား၏ ျဖစ္ေတာ္စဥ္က သက္ေသခံပါ၏ ။ ယင္းတုိ႔ေနာက္ မလိုက္ပါဖိုိ႔ အေရးႀကီး၏ ။ အမွန္အားျဖင္႔ အနစ္နာခံျခင္းသည္ အေျပာမဟုတ္ဘဲ အလုပ္ျဖင္႔ အရဟတၱမဂ္ဥာဏ္ေတာ္ကို ေတာင္းျခင္းပင္ ျဖစ္၏ ။ သူတစ္ပါး အက်ဳးိေဆာင္ရြက္ျခင္းသည္လည္း သဗၺညဳတ ဥာဏ္ေတာ္ မဟုတ္ေစကာမူ ထက္ျမက္ေသာ ဥာဏ္ေတာ္ကို အေျပာျဖင္႔မဟုတ္ဘဲ အလုပ္ျဖင္႔ ေတာင္းျခင္းျဖစ္၏ ။
သို႔ျဖစ္၍ ပါဏာတိပါတ သိကၡာပုဒ္ကို ထိန္းသိမ္းေစာင္႔ေရွာက္ရာ၌
သူတစ္ပါး အသက္ကို မသတ္မိေအာင္ ေရွာင္က်ဥ္ယုံမ်ွ ႏွင္႔ မေက်နပ္ေသးဘဲ
သူတစ္ပါး အသက္ကို ရွည္ေအာင္၊ သူတစ္ပါး စိတ္ခ်မ္းသာ ကိုယ္ခ်မ္းသာ ျဖစ္ေအာင္
အားထုတ္ရ၏ ၊ ဒုစရိုက္ႏွင္႔ သုစရိုက္ ဟူ၍ ရွိေလရာ ဒုစရုိက္ကို
မက်ဴးလြန္လ်ွင္ သုစရိုက္ ျဖစ္၏ ။ သို႔ရာတြင္ သုစရိုက္ျဖစ္ရုံမ်ွႏွင္႔
မေက်နပ္ေသးဘဲ ပုညကိရိယာ အဆင္႔ ေရာက္ေအာင္ပါ ႀကိဳးစားရ၏ ။ သီလသည္ ပုညကိရိယာ၌
ပါဝင္ပါ၏ ။
သခၤ်ာေဝါဟာရျဖင္႔ ေျပာရမည္ဆိုလ်ွင္ ဒုစရိုက္သည္ “ အႏုတ္ ” ျဖစ္၏ ။ သုစရိုက္သည္ “ သုည ” ျဖစ္၏ ။ ပုည ကိရိယာသည္ “ အေပါင္း ” ျဖစ္၏ ။ အႏုတ္ ႏွင္႔ အေပါင္းသည္ သုညကို အေၾကာင္းျပဳ၍ ရရွိျခင္း ျဖစ္သျဖင္႔ သုညသည္ မ်ားစြာ တန္ဘိုး ႀကီးပါ၏ ။ ထုိ႔နည္း အတူ အႏုတ္ ျဖစ္ေသာ ဒုစရိုက္ ႏွင္႔ အေပါင္း ျဖစ္ေသာ ပုညကိရိယာတို႔သည္ သုည ျဖစ္ေသာ သုစရိုက္ကို အေၾကာင္းျပဳ၍ ျဖစ္ေပၚရျခင္း ျဖစ္သျဖင္႔ သုစရိုက္သည္ မ်ားစြာ တန္ဘိုးႀကီးေလ၏ ။
သခၤ်ာေဝါဟာရျဖင္႔ ေျပာရမည္ဆိုလ်ွင္ ဒုစရိုက္သည္ “ အႏုတ္ ” ျဖစ္၏ ။ သုစရိုက္သည္ “ သုည ” ျဖစ္၏ ။ ပုည ကိရိယာသည္ “ အေပါင္း ” ျဖစ္၏ ။ အႏုတ္ ႏွင္႔ အေပါင္းသည္ သုညကို အေၾကာင္းျပဳ၍ ရရွိျခင္း ျဖစ္သျဖင္႔ သုညသည္ မ်ားစြာ တန္ဘိုး ႀကီးပါ၏ ။ ထုိ႔နည္း အတူ အႏုတ္ ျဖစ္ေသာ ဒုစရိုက္ ႏွင္႔ အေပါင္း ျဖစ္ေသာ ပုညကိရိယာတို႔သည္ သုည ျဖစ္ေသာ သုစရိုက္ကို အေၾကာင္းျပဳ၍ ျဖစ္ေပၚရျခင္း ျဖစ္သျဖင္႔ သုစရိုက္သည္ မ်ားစြာ တန္ဘိုးႀကီးေလ၏ ။
ျမတ္စြာဘုရား၏ က်င္႔ထုံးကို ၾကည္႔မည္ဆိုပါလ်ွင္ သုစရိုက္သည္
အနစ္နာခံျခင္း သေဘာကိုေဆာင္၍ ပုညကိရိယာသည္ သူတစ္ပါး၏ အက်ဳိးကို ေဆာင္၏ ။
အမွန္အားျဖင္႔ ျမတ္စြာဘုရား၏ အလိုေတာ္ အရ လူတိုင္းတြင္ အနစ္နာခံဖို႔
တာဝန္လည္း ရွိ၏ ၊ သူတစ္ပါး အက်ဳိးကို ေဆာင္ရြက္ဖို႔ တာဝန္လည္း ရွိ၏ ။
ထိုတာဝန္ႏွစ္ရပ္ကို မိမိတို႔ စြမ္းႏိုင္သမ်ွ ေဆာင္ရြက္မွသာ ေလာက၌ “ ဓမၼ ”
ႀကီးစိုး၍ ေလာကသည္ ျငိမ္းခ်မ္းမည္ ျဖစ္၏ ။
ေလာက၌ ဓမၼ ႀကီးစိုးျခင္းဟူသည္မွာ မိမိတို႔၏ ကိုယ္က်င္႔ သိကၡာကို စည္းစိမ္ဥစၥာတုိ႔ ႏွင္႔ လည္းေကာင္း၊ ရာထူး ဌာနႏၲရတို႔ႏွင္႔ လည္းေကာင္း၊ ဂုဏ္ပကာသန တို႔ႏွင္႔လည္း ေကာင္း မလဲ ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
ေလာက၌ ဓမၼ ႀကီးစိုးျခင္းဟူသည္မွာ မိမိတို႔၏ ကိုယ္က်င္႔ သိကၡာကို စည္းစိမ္ဥစၥာတုိ႔ ႏွင္႔ လည္းေကာင္း၊ ရာထူး ဌာနႏၲရတို႔ႏွင္႔ လည္းေကာင္း၊ ဂုဏ္ပကာသန တို႔ႏွင္႔လည္း ေကာင္း မလဲ ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
(ဦးေရႊေအာင္ ၊ ဘဝအျမင္သစ္၊ အခန္း ၃ )