Saturday, May 11, 2013

အေမ့အိမ္(သီရီေဂဟာ)



အေမ့အိမ္(သီရီေဂဟာ)

ေလာကထဲရွိ လူသားတိုင္း အေမရွိၾကသလို က်က္သေရ မဂၤလာအေပါင္း ခေညာင္းေသာ သီရိေဂဟာေခၚ အေမ့အိမ္လည္း ရွိၾကသည္သည္သာ။ ၾကိဳးစားမႈအလီလီ၊ တိုးတတ္မႈအေထြေထြ၊ ေျပာင္းလဲမႈအဖံုဖံုတို႔ေၾကာင့္ အေမ့အိမ္ႏွင့္ ေ၀းကြာေနၾကရေပမဲ့ လူတိုင္း၏ ႏွလံုးသားမွာ မေမ့ႏိုင္စရာ၊ အျမဲတမ္း သတိရစရာ ေနရာအျဖစ္ အေမ့အိမ္က ထာ၀ရ တည္ရွိေနသည္သာတည္း။

ဘ၀ေပး အေျခအေနေၾကာင့္ ႏိုင္ငံရပ္ျခား တိုင္းတစ္ပါးသို႔ ေရာက္ေနသူျဖစ္ေသာ္လည္း မိမိႏွလံုးသား၀ယ္ ေနရာယူႏွင့္ေသာ အေမ့အိမ္ကား ဘယ္ေသာအခါမွ် ေပ်ာက္ပ်ယ္ မသြားခဲ့ေပ။ ေခတ္မွီပါသည္ဆိုေသာ ေနရာ၊ တိုက္တာ၊ အသံုးအေဆာင္မ်ားႏွင့္ အသံုးအေဆာင္ ပစၥည္းမ်ားကို သံုးေဆာင္ ခံစားေနရေစဦးေတာ့ အေမ့အိမ္၏ ရိုးရွင္းမႈ ေႏြးေထြးမႈ သာယာခ်မ္းေျမ႕မႈ ဟန္ေဆာင္ျခင္းကင္းမႈကိုကား တုပႏိုင္ဦးမည္ မဟုတ္ပါေပ။ အေကာင္းဆံုးဆိုေသာ ဟိုတယ္မွ စားေသာက္ဖြယ္ရာမ်ား စားေသာက္ေနရေသာ္လည္း အေမ့အိမ္၏ ပဲဟင္း ခ်ဥ္ေပါင္းဟင္းႏွင့္ အညာငါးပိေထာင္းတို႔ကို တမ္းတေနမိျမဲပင္။ ေခတ္မီလွသည့္ ကားေကာင္းၾကီးမ်ား၊ ေလယာဥ္မ်ားႏွင့္ အျမန္ဆံုးဆိုေသာ က်ည္ဆန္ရထားတို႔္ကို စီးေနရစဥ္ေသာ္မွလည္း ငယ္စဥ္ေတာင္ေက်း ကေလးဘ၀က အေမ့လက္ကိုတြဲကာ ခုန္ေပါက္ ေျပးလႊား ေဆာ့ကစား ခဲ့ေသာ ရြာလမ္းကေလးသည္သာ မိိမိႏွလံုးသား၀ယ္ ထာ၀ရ ေနရာယူဆဲပါတည္း။

အေမ့အိမ္သည္ ထန္းရြက္မိုး ၀ါးထရံကာထားကာ ေခတ္မွီ အသံုးေဆာင္ ပစၥည္းဆို၍ ဘာတစ္ခုမွ် မရွိသည့္ သာမန္အိမ္ကေလးမွ်သာ ျဖစ္ေသာ္လည္း သား သမီးမ်ားအတြက္မူ ထိုအိမ္သည္ ဘုရင့္နန္းေတာ္အလား ခမ္းနားထည္၀ါလွပါ၏။ အေမ့အိမ္တြင္ ရာသီဥတုကို အန္တုရန္ ပန္ကာ၊ အဲယားကြန္း တစ္ခုမွ် မရွိပါေပ။ သို႔ေသာ္ ထိုအိမ္တြင္ ေနခဲ့ရစဥ္က ပူသည္ဟု တစ္ခါမွ်ပင္ မထင္ခဲ့ေပ။ အျပင္မွ အလုပ္အကိုင္လုပ္၍ ျဖစ္ေစ၊ ေက်ာင္းတတ္ရာမွျဖစ္ေစ၊ ျပန္လာစဥ္ အိမ္ေရာက္သည္ႏွင့္ အေမ့ေမတၱာရိပ္၊ အေမ့အၾကင္နာ အျပံဳးမ်က္ႏွာေၾကာင့္ ေအးျမသြားျမဲပင္။ ပင္ပန္းမႈမ်ား ေျပေပ်ာက္သြားျမဲပင္တည္း။

လူတိုင္းအိမ္ ရွိၾကသည္သာ။ သို႔ေသာ္ ထိုအိမ္တိုင္းသည္ ဘ၀မွာ မေမ့ႏိုင္စရာ သီရိေဂဟာ အိမ္မ်ိဳးေတာ့ ျဖစ္ႏိုင္မည္ မဟုတ္ေပ။ အေမရွိေသာ အိမ္သည္သာ သားသမီးမ်ားအတြက္ မေမ့ႏိုင္စရာ သီရိေဂဟာ ျဖစ္ႏိုင္သည္သာ။ အိမ္သက္သက္သည္ သာမန္အိမ္မွ်သာ ျဖစ္၏။ ထိုသာမန္ျဖစ္ေသာ အိမ္တြင္ အေမ၏ ေမတၱာ ကရုနာ မုဒိတာ ဥေပကၡာ ဂုဏ္တို႔ျဖင့္ ေပါင္းစပ္လိုက္ေသာ အခါတြင္မွသာ အိမ္၏ဂုဏ္သည္ ထက္ျမတ္ တိုးတတ္လာကာ သီရိေဂဟာ အမည္ရလာျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ အေမ၏ အႏိႈင္းမ့ဲ ဂုဏ္အရည္အခ်င္္းမ်ားက ထိုအိမ္ထဲမွာ ရွိေနေသာေၾကာင့္သာ မူလက သာမန္အိမ္ကေလးသည္ သာယာ ေပ်ာ္ရႊင္ဖြယ္ရာ ျဖစ္ေနရျခင္းပါ။ ထို႔ေၾကာင့္ က်က္သေရ မဂၤလာအေပါင္းႏွင့္ ျပည့္စံုလာ၍သာ သီရီေဂဟာဟု ေခၚတြင္ၾကျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ အကယ္၍ ထိုအိမ္တြင္ အေမအေဖတို႔ မရွိၾကေတာ့ေသာအခါတြင္မူ မိဘတို႔၏ အႏိႈင္းမဲ့ ေမတၱာရိပ္မ်ား၊ ကရုဏာ အၾကင္နာ အေငြ႔အသက္မ်ား၊ မုဒိတာ ေပ်ာ္ရႊင္ ခ်မ္းေျမ႕ဖြယ္ရာမ်ား ဆိတ္သုန္း ေပ်ာက္ကြယ္သြားၾကေပလိမ့္မည္။ ထိုေရာအခါ ထိုအိမ္သည္လည္း သီရိေဂဟာ အမည္ရေတာ့မည္ မဟုတ္ပါေပ။

အိမ္ကို ပါဠိလို ‘ေဂဟ’ ေခၚ၍ ခ်စ္ျခင္း ေမတၱာ ကာမဂုဏ္ အာရံုတို႔၏ တည္ရာ၊ ေနထိုင္နားခိုရာ ေနရာဟု ဆိုလို၏။ ‘ေဂဟႆိတေပမ’ ဟူသည္ ထိုအိမ္တြင္ ေနထိုင္သူ ဇနီး ခင္ပြန္းတို႔သည္ အခ်င္းခ်င္ ၁၅၀၀ အခ်စ္ ေမတၱာတို႔ျဖင့္ ရစ္ပတ္ ေႏွာင္ဖြဲ႔ထားျခင္းပင္တည္း။ အိမ္ေထာင္ဟူသည္္ ဇနီး ခင္ပြန္းတို႔ လင္မယား ႏွစ္ဦး အခ်င္းခ်င္း ၁၅၀၀ အခ်စ္ ေမတၱာတို႔ျဖင့္ အထပ္ထပ္ ရစ္ပတ္ ခ်ည္ေႏွာင္ထားကာ ရုန္းထြက္ရန္ မလြယ္ကူေလာက္ေအာင္ ပိတ္ေလွာင္ ကာဆီးထားေသာ ေနရာဟု ဆိုလိုပါသည္။

အိမ္ဟူသည္ အမိုး အကာရွိရံုႏွင့္ အိမ္ဟု သတ္မွတ္ႏိုင္မည္ မဟုတ္ေပ။ သည္အိမ္ထဲသို႔ ၀င္လိုက္လွ်င္ ေအးျမမႈ ေႏြးမႈတို႔ ရွိပါမွ ့အိမ္အမည္ႏွင့္ လိုက္ဖက္ေပလိမ့္မည္။ တစ္ခ်ိဳ႕အိမ္တြင္ ‘သီရိေဂဟာ’ ဟူေသာ ဆိုင္းဘုတ္ေလး ခ်ိတ္ဆြဲထားၾက၏။ ထိုသို႔ ဆိုင္းဘုတ္ ခ်ိတ္ဆြဲထားရံုႏွင့္ တကယ္ က်က္သေရရွိ၍ ေအးခ်မ္းေသာ ့အိမ္ျဖစ္ေရာ့လားဟု ေေမးလွ်င္ မေသခ်ာဟုသာ ေျဖဆိုရေပမည္။ တခ်ိဳ႕အိမ္သည္ သီရိေဂဟာဟူေသာ ဆိုင္းဘုတ္ ခ်ိတ္ဆြဲ မထားေသာ္လည္း တကယ္ က်က္သေရရွိေနၾက၏။ တခ်ိဳ႕အိမ္သည္ သီရိေဂဟာဟူေသာ ဆိုင္းဘုတ္ ခ်ိတ္ဆြဲထားေသာ္လည္း အမွန္ တကယ္ က်က္သေရမရွိ ျငိမ္းခ်မ္းမႈႏွင့္ တူတာဆို၍ တစ္စံုတစ္ခုမွ် ရွာမရေေခ်။ အမွန္တကယ္ ေနြးေထြး ျငိမ္းခ်မ္းမႈ ဆိုသည္ အျပင္ပန္း ဆိုင္းဘုတ္ေလး ခ်ိတ္ဆြဲထားရံုမွ်ႏွင့္ အလိုလိုျဖစ္ေပၚလာသည္ မဟုတ္ေပ။

တစ္ခ်ိဳ႕ေသာ အိမ္သည္ကား ခမ္းနားထည္၀ါစြာ တည္ေဆာက္ထား၏။ ေနခ်င္စဖြယ္ တန္ဖိုးၾကီး အသံုးအေဆာင္ ပစၥည္းအမ်ိဳးမ်ိဳးတို႔ျဖင့္ တန္ဆာဆင္ထားၾက၏။ ပန္းအမ်ိဳးမ်ိဳးတို႔ျဖင့္ ဥယ်ာဥ္သဖြယ္ မြမ္းမံထားၾက၏။ ထိုသို႔ အမ်ိဳးမ်ိဳးအဖံုဖံု တန္ဆာဆင္ရံုမွ်ျဖင့္လည္း အမွန္တကယ္ ေနြးေထြး ျငိမ္းခ်မ္းမႈမ်ား အလိုလိုျဖစ္ေပၚလာမည္ မဟုတ္ေပ။ ဆိုလိုသည္မွ တကယ္ေနြးေထြး ျငိမ္းခ်မ္းမႈဟူသည္မွာ အျပင္ပန္းႏွင့္မဆိုင္ အတြင္းစိတ္ခံစားမႈ ေမတၱာ အၾကင္နာ ကရုဏာ တရားတို႔ႏွင့္ သက္ဆိုင္ေပသည္။



တစ္ခါတစ္ရံ သူတစ္ပါးအိမ္တြင္ ထမင္းဖိတ္ေက်ြး၍ သြားစားေသာအခါတြင္ “ကိုယ့္အိမ္လို သေဘာထားစားေနာ္” ဆိုေသာစကား ေျပာၾကားသည္ကို ၾကားဖူးၾကေပလိမ့္မည္။ ထိုစကား၏ အဓိပၸါယ္သည္ ကိုယ္အိမ္မွာ စားသလို လြတ္လြတ္ လပ္လပ္စားပါ၊ အားနာစရာ မလို၊ ငါအစားမ်ားလို႔ သူက တစ္မ်ိဳးျမင္မလား၊ သူက တစ္မ်ိဳးထင္မလား စသည္စသည္ သို႔ေလာ သို႔ေလာ ငဲ့ကြက္စရာမလို ထည့္တြက္စရာ မလိုဟု ဆိုလိုပါသည္။ ထိုသို႔ အဘယ္ေၾကာင့္ စဥ္းစားၾက၊ ထင္္ၾကသနည္း။ မိမိအိမ္ မိသားစုတြင္ ဟန္ေဆာင္စရာမလို၊ ရင္ထဲ ရွိသည့္အတိုင္း၊ စိတ္ထဲရွိသည့္အတိုင္ ေျပာၾက၏။ ေဒါသျဖစ္လွ်င္လည္း ေဒါသျဖင့္ပင္ ေအာ္ၾက ဟစ္ၾက၏။ ေမတၱာျဖစ္လွ်င္လည္း ရီၾက ေမာၾက ေပ်ာ္ရႊင္ၾကျမဲပင္။

အျပင္တြင္မူ လူတိုင္းသည္ ရင္ထဲ စိတ္ထဲတြင္ ေဒါသျဖစ္လွ်င္ေသာ္မွ ဟန္ေဆာင္ကာ ျပံဳံးခ်ိဳစြာ ႏႈတ္ဆက္ေလ့ ရွိၾကပါ၏။ “လာလည္တာ ၀မ္းသာစြာ ၾကိဳဆိုပါ၏” ဆိုေသာ္လည္း စိတ္ထဲကမူ လက္မခံလိုၾကေပ။ စသည္စသည္ လူမႈပတ္၀န္းက်င္သည္ ဟန္ေဆာင္မႈေတြနဲ႔သာ ဖံုးလႊမ္းေနၾက၏။ ဤသည္ကိုပင္ ေလာက ယဥ္ေက်းမႈဟု ဆိုၾက၏။ အကယ္၍ သင္သည္ ထိုသို႔ေသာ ယဥ္ေက်းမႈကို မလိုက္နာလို ရင္ထဲ စိတ္ထဲရွိတိုင္း ေျပာမည္ ဆိုပါကလည္း ေလာက ယဥ္ေက်းမႈကို နားမလည္ေသာ လူ႔ခြစာဟု သမုတ္ၾကေပလိမ့္မည္။

သို႔ေသာ္လည္း ထိုသို႔ ဟန္ေဆာင္မႈေတြနဲ႔သာ ဖံုးလႊမ္းေနၾကေသာ ဤေလာကၾကီးတြင္ ဟန္ေဆာင္မႈကင္းရာ ေနရာတစ္ခု အမွန္တကယ္ ရွိေနပါ၏။ ထိုေနရာကား အျခားမဟုတ္၊ အေမ့အိမ္ပင္ ျဖစ္ပါသည္။ မွန္ပါသည္။ ဟန္ေဆာင္မႈတို႔ျဖင့္ မႊမ္းထံု ခ်ယ္သထားေသာ ေလာကယဥ္ေက်းမႈထဲ က်င္လည္ေနၾကေသာ သားသမီးတိုင္းသည္ အေမ့အိမ္သို႔ ျပန္ေရာက္လွ်င္ ဟန္ေဆာင္မႈတို႔ ကြာက်ျမဲ။ ပကတိ ကေလးအသြင္ ျဖဴစင္ေနျမဲ။ ရိုးသား စင္ၾကယ္ေနျမဲပင္တည္း။ ထိုသို႔ အဘယ့္ေၾကာင့္ ေျပာင္းလဲသြားၾကသနည္းဟူမူ အေမ့အိမ္ဟူေသာ ေမတၱာအရိပ္ေအာက္သို႔ ခိုလႈံ၀င္ေရာက္ရျခင္း၏ အက်ိဳးေက်းဇူးေၾကာင့္ပင္ ျဖစ္ပါသည္။

လူအမ်ိဳးမ်ိဳး ႏိိုင္ငံ အေထြေထြ ရွိေလသည့္အတြက္ အိမ္္၏ အနက္အဓိပၸါယ္သည္လည္း အမ်ိဳးမ်ိဳး အဖံုဖံု ကြဲျပားႏိုင္ပါ၏။ ဆိုလိုခ်က္ မတူႏိုင္သလို၊ နားလည္ သေဘာေပါက္မႈလည္း  ျခားနားစြာ ရွိႏိုင္သည္သာ။ သို႔ေသာ္ ထိုအိမ္သည္ သားသမီးတိုင္းအတြက္ ေႏြးေထြးမႈ၊ ၾကင္နာမႈ၊ အခ်စ္ ေမတၱာ၊ အၾကင္နာ၊ ေစတနာတို႔ျဖင့္ ျပည့္နွက္ေနေသာ မိဘတို႔၏ အရိပ္ အာဝါသေလးကိုပင္ အိမ္ဟု ေခၚတြင္ရေပမည္။ စိန္ ေရႊ ေငြ စေသာ တန္းဖိုးၾကီး ရတနာပစၥည္းမ်ားႏွင့္ ဂုဏ္ပကာသန၊ အတၱ မာန ဟန္ေဆာင္မႈတို႔မွ လြတ္ကင္းေနေသာ ေနရာေလးတစ္ခုပင္ ျဖစ္ပါသည္။.ဤသို႔ေသာ သေဘာ အနက္အဓိပၸါယ္ ဖြင့္ဆိုခ်က္တြင္မူ ကန္႔ကြက္မည့္သူ မရွိ၊ အားလံုး သေဘာတူ လက္ခံၾကေပလိမ့္မည္။

ဘုရားရွင္ကိုယ္ေတာ္တိုင္ မိဘေမတၱာ၏ ေအးျမပံုကို အရိပ္ႏွင့္ ခိုင္းႏႈိင္းကာ ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့၏။ သစ္ပင္၏ အရိပ္သည္ ခရီးပန္လာသူ ခရီးသြားတို႔အတြက္ ေအးျမေစ၏။ ေခ်ြးတိတ္ေစ၏။ အပူဒဏ္မွ ကာကြယ္ေပး၏။ စိတ္ပင္ပန္းျခင္း၊ ကိုယ္ပင္ပန္းျခင္းကို ျငိမ္းေပ်ာက္ေစ၍ ေအးခ်မ္းသာယာေစ၏။ ထိုသစ္ပင္ရိပ္ထက္ ေဆြမ်ိဳးတို႔၏ အရိပ္သည္ ပို၍ ေအးျမ၏။ ေဘးအႏၱရာယ္အေပါင္းမွ ကာကြယ္ေပး၏။ စိတ္၏ ေအးခ်မ္းျခင္း၊ ကိုယ္၏ ေအးခ်မ္းျခင္းကို ျဖစ္ေစ၏။

ထိုေဆြမ်ိဳးတို႔၏ အရိိပ္ထက္ မိဘတို႔၏ အရိပ္သည္ ပို၍ ေအးျမ၏။ ေဘးအႏၱရာယ္အေပါင္းမွ ကာကြယ္ေပး၏။ စိတ္ပင္ပန္းျခင္း၊ ကိုယ္ပင္ပန္းျခင္းကို ျငိမ္းေပ်ာက္ေစ၍ ေအးခ်မ္းသာယာေစ၏။ မိဘအရိပ္ထက္ သာလြန္ေသာ ေအးရိပ္သာကို ဤကမၻာေပၚ၀ယ္ လွည့္ပတ္ကာ ရွာေသာ္လည္း ဘယ္ေေသာအခါမွ် ေတြ႔ႏိုင္မည္ မဟုတ္ပါေပ။ ဘုရားရွင္္က မိဘတို႔၏ ေမတၱာရိပ္သည္ လြန္စြာေအးျမေၾကာင္း ကိုယ္တိုင္ သိရွိသလို ေလာကထဲရွိ သားသမီးတိုင္းကိိုလည္း တကယ္ နားလည္ေစလိုရင္း ျဖစ္ပါသည္္။ (ဗုဒၶ၀င္-၅၊ ၃၈။ ဓမၼပဒ။)

တစ္ခ်ိဳ႕ေသာ သားသမီးတို႔သည္ မိဘႏွင့္ အတူေနစဥ္က မိဘေမတၱာတို႔၏ လြန္စြာ ေအးျမပံုကို တကယ္ နားမလည္ၾက၊ မသိရွိခဲ့ၾကေပ။ သို႔ေသာ္ ထိုသားသမီးတို႔သည္ သူတို႔ကိုယ္တိုင္ သားသမီးမ်ား ရရွိကာ မိဘေနရာကို ကိုယ္တိုင္ ေရာက္ရွိလာေသာအခါတြင္မူ မိဘေမတၱာတို႔၏ လြန္စြာ ေအးျမပံုကို တကယ္ နားလည္ခဲ့ၾကေပျပီ။ သို႔ေေသာ္ ထိုသို႔ နားလည္လာခ်ိန္တြင္ မိဘတို႔သည္ လူ႔ေလာကတြင္ မရွိၾကေတာ့ေပ။ အလာေကာင္းေပမယ့္ အခါေႏွာင္းခဲ့ေလျပီတည္း။

မိဘမ်ား ရွိစဥ္က လူအမ်ား ၀င္ထြက္ သြားလာေနၾက၍ အျမဲ စည္ကားေနေသာ အေမ့အိမ္သည္ အေမအေဖတို႔ မရွိၾကေသာအခါ ပကတ တတ္ဆိတ္လ််က္ လူသူမေနေသာ အိမ္ႏွယ္သာတည္း။ မိဘမ်ားရွိစဥ္က ေခ်ာင္းေပါက္မတတ္ ေျခရာခ်င္း ထပ္ေနခဲ့ေသာ အေမ့အိမ္သြား လမ္းကေလးသည္လည္း မိဘမ်ား မရွိၾကေသာအခါတြင္မူ သြားမည့္သူ မရွိေတာ့၍ ေတာျဖစ္ေနကာ လမ္းပင္ ေပ်ာက္ေနေတာ့သည္။

ဤသို႔ေသာ ေလာကထံုးစံ ေလာကဓံတရားကို သေဘာေပါက္ နားလည္ကာ မိဘမ်ား ေလွ်ာက္ခဲ့သည့္ ေကာင္းေသာလမ္းကို ဆက္ေလွ်ာက္၊ မိဘတို႔ ေမွ်ာ္လင့္ခဲ့သည့္လမ္းကို ဆက္ေဖာက္ကာ မိမိတို႔သည္လည္္း တစ္ခ်ိန္တြင္ မိဘေနရာကို အစား၀င္ကာ ေနရာ ယူၾကရဦးမည္သာတည္း။ ထိုအခ်ိန္သို႔ ေရာက္လွ်င္ မိမိတို႔၏ အိမ္သည္လည္း သား သမီးတို႔ႏွင့္ ပြါးစီးလ်က္ သီရိေဂဟာႏွယ္ ျငိမ္းခ်မ္း ေပ်ာ္ရႊင္စြာ ဆက္လက္ စည္ကားေနဦးမည္မွာ ေျမၾကီးလက္ခတ္ မလႊဲပင္တည္း။

အခ်ိဳ႕ေသာ သား သမီးတို႔သည္ ငယ္စဥ္က အေမ့အိမ္၏ အႏွစ္သာရကို မသိ နားမလည္ၾက၍ အေမ့အိမ္မွ ထြက္ေျပးကာ အျပင္ေလာကတြင္ ကိုယ္ထူကိုယ္ထ ေနထိုင္ခ်င္ၾက၏။ တကယ့္တကယ္ အရြယ္ေရာက္ကာ အျပင္ေလာကတြင့္္ အလုပ္လုပ္ရင္း ကိုယ္ထူကိုယ္ထျဖင့္ ေနထိုင္ၾကရျပီ ဆိုေသာအခါတြင္မူ အေမ့အိမ္ကို ျပန္လည္သတိရျမဲ။ တမ္းတေနျမဲသာတည္း။

အဘယ့္ေၾကာင့္ နည္းဟူမူ။ မိဘမ်ားက လိမၼာေစခ်င္၍ ဆံုးမသည္ကုိ မိမိတို႔ ငယ္စဥ္က ခ်ဳပ္ခ်ယ္သည္ဟု ထင္မွတ္ခဲ့၏။ ဓာတ္မတည့္ေသာ အစားအစာကို မစားဖို႔ တားျမစ္ေသာအခါ ႏွေျမာသည္ဟု အျမင္လြဲျပန္၏။ အသံုးႏွင့္ အျဖဳန္းကို သိေအာင္ သင္ျပသည္ကို ကပ္ေစးႏွဲသညဟု တစ္မ်ိဳး၊္ လက္ေပါကပ္သညဟု တစ္သြယ္ သမုတ္လြယ္ၾကျပန္၏။ စသည္ စသည္ သား သမီးတိုင္းမွာ ေထာက္ျပစရာ ဥပမာအဖံုဖံု သာဓကမ်ိဳးစံု ရွိေနႏိုင္၏။ သို႔ေသာ္လည္း ထိုအရာမ်ားသည္ ကိုယ္တိုင္ အရြယ္ေရာက္လာေသာအခါ ေရမွာ အရုပ္ေရးသည့္ႏွယ္ သာတည္း။ မခိုင္မာေသာ အေၾကာင္းျပခ်က္ ဆင္ေျခမ်ားသာတည္း။ တစ္လြဲ ဆံပင္ေကာင္းေနျခင္းသာတည္း။

အေမႏွင့္ အတူေနစဥ္က အေမႏွင့္ အေမ့အိမ္၏ အေရးပါပံု၊ ေႏြးေထြး လံုျခံဳ ျငိမ္းခ်မ္းပံုကို သား သမီးတိုင္း နားမလည္ခဲ့ၾကေပ။ အေနေ၀းေသာအခါတြင္မူ အေမ့အိမ္၏ ျပည့္စံုသာယာမႈတို႔သည္ တေရးေရး ထင္ျမင္လာျမဲ၊ သတိရလာျမဲ္၊ ေတာင့္တလာျမဲပင္တည္း။ ထိုအခ်ိန္တြင္မူ အေမအေဖတို႔သည္ လူ႔ေလာကတြင္ ရွိၾကေတာ့မည္ မဟုတ္ေပ။ အလာေကာင္းခ်င္ေပမဲ့ အခါေႏွာင္ခဲ့ေလျပီတည္း။ ေနာင္တဟူသည္ အခါေႏွာင္းမွ ရတတ္မွန္း တန္းဖိုးၾကီးၾကီး၊ ဘ၀ႏွင့္ရင္းကာ ေပးဆပ္ျပီးမွသာ အသိတရား ရခဲ့ျခင္းပါတကား။

သား သမီးတိုင္းသည္ အရြယ္ေရာက္ကာ ဘြဲ႔ဒီဂရီေတြရ၊ လုပ္ငန္းကိုယ္စီ လုပ္ကိုင္လ်က္ ေလာကဓံ ေရစီး၀ယ္ လႈိင္းေလဒဏ္ကို အလံမလွဲ အားခဲၾကိဳးစားကာ ေနရာတိုင္းမွာ လူၾကီးလူေကာင္း ေနရာယူလ်က္ ပတ္၀န္းက်င့္ တန္းတူ ရင္ေဘာင္တန္းျပီး ၾကိဳးစားေနၾကပါေသာ္လည္း အလုပ္အားရက္ အေမ့အိမ္သို႔ ျပန္လည္ ေရာက္ရွိလာၾကခ်ိန္တြင္မူ တကယ့္ ပိဘီ ကေလးမ်ားႏွယ္ ျပန္ျဖစ္ သြားတတ္ျမဲပင္။

အျပင္မွာ သို႔မဟုတ္ အလုပ္ထဲမွာ အဆင္မေျပမႈ၊ အခက္အခဲ တစ္ခုခု ၾကံဳလာလွ်င္ေသာ္မွ အိမ္ျပန္ေရာက္၍ အေမ့ကို ရင္ဖြင့္ျပလိုက္လွ်င္ ေ၀ဒနာ တစ္၀က္ သက္သာျမဲ။ အေမရဲ့ လမ္းညႊန္မႈ၊ အားေပးႏွစ္သိမ့္မႈ တစ္ုခု ၾကားလိုက္ရလွ်င္မူ အဆိုပါ ခံစားခ်က္ ေ၀ဒနာမ်ားသည္ ပိန္းၾကာဖက္တြင္ ေရမတင္သလို ကင္းစင္ လြင့္ေပ်ာက္ျမဲပင္။ ရင္မွာ ပူျပင္းလွစြာ ေတာက္ေလာင္ေနေသာ မီးကို ေရေအးႏွင့္ ေလာင္းကာ ျငိမ္းလိုက္သည့္ႏွယ္ အပူကင္းကာ ျငိမ္းေအးရျမဲပင္။ ဤသည္ပင္ မိဘမ်ား၏ ခ်စ္ျခင္း ေမတၱာတို႔ျဖင့္ အရာရာတိုင္းကို ေက်ာ္လႊားႏိုင္ျခင္းပင္ မဟုတ္ပါလား။

အျပင္မွာ ေတြ႔သည့္ လူတိုင္းကို စိတ္ပါလက္ပါ ျပံဳးျပ ႏႈတ္ဆတ္၊ တစ္ခါတစ္ခါ စိတ္မပါလည္း ျပံဳးျပ ႏႈတ္ဆက္ေနရျပီး၊ သံတမန္ ဆက္ဆံေရးလို႔ အမည္တပ္ရမည့္ ေလာကထံုးစံၾကား ေန႔စဥ္က်င္လည္ေနရ၏။ ၾကာလာေတာ့ စိတ္ေတြကလည္း ႏြမ္းလ်၊ အရာရာ သူတစ္ပါးထက္ ပိုၾကိဳးစားႏိုင္မွ တန္ကာက်တဲ့ ယေန႔ေခတ္ရဲ့ စီးပြါးေရး ေရစီးေၾကာင္းမွာ ေမ်ာပါရင္း ခႏၶာကိုယ္လည္း ပင္ပန္းလွေပါ့။ သည္သို႔သည္ႏွယ္ ပင္ပန္းလာခဲ့ရသမွ်တို႔သည္ အေမ့အိမ္ျခံဝင္းဝမွာ အေမ့မ်က္နွာကို ျမင္လုိက္ရသည္ႏွင့္ အဆိုပါ စိတ္ညစ္စရာမ်ားက ခြာခ်ခဲ့တဲ့ အေရခြံလုိ ဟုိတစ္စဒီတစ္စ အိမ္အျပင္မွာ က်န္ခဲ့ရျမဲေလ...။

မိသားစုရဲ့ လြတ္လပ္စြာ ေအာ္ဟစ္ ရီသံေလးေတြ၊ စေနာက္သံေတြ၊ တခါတခါ ကရုဏာ ေဒါေသာျဖင့္ ေအာ္ဟစ္ ဆူပူတတ္၊ ဆံုးမတတ္သည့္ ေမေမ့အသံေတြ၊ ေလာကၾကီးအေၾကာင္း၊ လူေတြအေၾကာင္း၊ ဘဝအေၾကာင္း၊ စသည္စသည္ ျဖစ္ေၾကာင္းစံုစြာ ဘ၀သင္ခန္းစာမ်ားကို ကိုယ္ေတြ႔ ျဖစ္စဥ္ႏွင့္ သာဓကျပကာ သင္ခန္းစာေပး ဆံုးမတတ္သည့္ အေဖ့အသံေတြ။ အျပင္မွာ ဟန္ေဆာင္ ဆက္ဆံရသမွ် အိမ္ေရာက္မွ အတိုးခ်လ်က္ ေမာင္ႏွစ္မ တစ္ေတ အခ်င္းခ်င္းြ ရင္ထဲရွိသလို ေအာ္ၾက ဟစ္ၾက၊ ျငင္းခုန္ၾက၊ အေတြ႔ၾကံဳဖလွယ္ၾက။ တစ္ခါတစ္ခါ ရန္ျဖစ္လုိက္ၾက၊ ျပန္ခ်စ္လုိက္ၾကႏွင့္ အေမ့အိမ္ရဲ့ သာယာ ၾကည္ႏူးဖြယ္ရာ အသံမ်ိဳးစံုသည္ မည္သို႔ေသာအရာႏွင့္မွ် မလဲႏိုင္သလို၊ ဘယ္ေသာအခါမွလည္း မေမ့ႏိုင္သည့္ အေမ့အိမ္၏ ေအးခ်မ္း ေနြးေထြးလွေသာ ကာရန္မဲ့သည့္ သီခ်င္းသံသာေတြပါပဲေလ။

မိဘမ်ားကလည္း သား သမီးမ်ား အရြယ္ေရာက္၍ အိမ္ေထာင္ ရက္သားက်ကာ ေျမးမ်ားပင္ ရရွိေနၾကျပီး ျဖစ္ေသာ္လည္း သူတို႔စိတ္ထဲတြင္ တကယ္ အရြယ္မေရာက္ေသးေသာ ပီဘီ ကေလးႏွယ္ အျမဲထင္ေနဆဲသာ။ မိဘမ်ားက သား သမီးတိုင္းကို အျမဲတမ္း ကေလးလိုျမင္၊ ကေလးလို ဆက္ဆံေန၍လား မသိ။ သား သမီးတိုင္းကလည္း မိဘႏွင့္ ေတြ႔လွ်င္ အလိုလို ကေလး ျပန္ျဖစ္သြားျမဲပင္။ ဒါသည္လည္း ေလာကတြင္ ျဖစ္ရိုး ျဖစ္စဥ္ နိယာမ တစ္ခုႏွယ္ပင္တည္း။

မိဘ(၂)ဦးက သား သမီး(၁၀)ေယာက္ကို ေက်ြးေမြးႏိုင္၏။ သား သမီး (၁၀)ေယာက္က မိဘ(၂)ပါးကို ျပန္လည္ မေက်ြးေမြးႏိုင္ၾက” ဟု ေလာကထဲတြင္ ဆိုရိုးစကားတစ္ခုအလား ထင္မွတ္မွားရေလာက္ေအာင္ တြင္က်ယ္စြာ ၾကားေနရ၏။ မိဘ(၂)ပါးက မည္သို႔ေသာ အခက္အခဲ အက်ပ္အတည္း ေတြ႔ၾကံဳပါေစ ဒူးမေထာက္ လက္မေျမာက္ဘဲ ေလာကဓံကို ၾကံ့ၾကံ့ခံကာ သား သမီးမ်ားကို မေတာင့္မတ မေၾကာင့္ၾကရေအာင္ ေက်ြးေမြး ျပဳစု ေစာင့္ေရွာက္ႏိုင္ခဲ့ၾက၏။ ထိုသား သမီးမ်ာ အရြယ္ေရာက္လာၾကေသာအခါ ကိုယ္စီကိုယ္စီ အိမ္ေထာင္ အသီးသီးက်ကာ သား သမီးမ်ား ကိုယ္စီ ရရွိလာၾကေသာအခါတြင္မူ မိအိုဖအိုတို႔ကို သတိမရၾက၊ မ ဘက္လို၍ မိုက္ဘက္ပါသည္လား။ တစ္စိမ္းဖက္ေတာ့ မက်က္ေတာ့သည္လား မသိေတာ့။  မိဘတို႔ကို မလုပ္ေက်ြးခ်င္ မျပဳစုခ်င္ၾကေတာ့ေပ။ သူေက်ြးႏိုး ငါေက်ြးႏိုး၊ သူ႔အလွည့္လိုလို ငါ့အလွည့္လိုလိုႏွင့္သာ မိဘမ်ားမွာ သား သမီးမ်ား ရွိၾကေသာ္လည္း ေလာကထဲ၀ယ္ မ်က္ႏွာငယ္ႏွင့္သာ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္မဲ့စြာ ဆက္လက္ ရွင္သန္္ေနရရွာသည္။

လူေလာကထဲ၀ယ္ ထိုသို႔ေသာ သား သမီးမ်ားသည္ အမ်ားစု ျဖစ္ေနၾက၍သာ အထက္ပါ ဆိုရိုးစကား ေပၚထြန္းလာရျခင္းေပတည္း။ သား သမီးတိုင္း ေနာင္မွ ေနာင္တ မရေစခ်င္ေပ။ မိဘမ်ား အသက္ထင္ရွား ရွိေနစဥ္ကပင္ မိဘေက်းဇူးေၾကြး မိမိတတ္ႏိိိုင္သမွ် ျပန္လည္ ေပးဆပ္ရမည္သာတည္း။ မိိမိကိုယယ္တိုင္က သားေကာင္း သမီးေကာင္း ပီသမွသာလွ်င္ မိဘေကာင္း ျဖစ္လာေပမည္။ မိမိအလွည့္က်စဥ္က မိဘေက်းဇူးတရားကို မသိ နားမလည္ မေပးဆပ္ခဲ့ပါလွ်င္ ထိုသို႔ေသာ မိဘေက်းဇူး မသိနားမလည္သူကို ေလာက၏ ဒဏ္ခတ္ျခင္းကို ဧကန္ခံၾကရေပလိမ့္မည္။ ထိုသို႔ေသာ မိဘေက်းဇူး မသိနားမလည္သူကို သူ၏ သား သမီးတို႔သည္လည္း သူလုပ္သလို လိုက္လုပ္ကာ သူေဖာက္ခဲ့ေသာလမ္းအတိုင္းသာ လိုက္ပါ ေလွ်ာက္လွမ္းၾကမည္သာတည္း။ ကိုယ္ျပဳေသာဒဏ္ ကိုယ္ျပန္ခံရသည္မွာ ထံုးတမ္းစဥ္လာ ေလာကဓမၼတာပင္တည္း။

သာသနာ၀င္ကို ၾကည့္ၾကပါ။ ဘုရားရွင္လက္ထက္က ရာဇျဂိဟ္ျပည့္ရွင္ အေဖဘုရင္ကိုသတ္ကာ နန္းတတ္လာခဲ့ေသာ အဇာတသတ္မင္း၏ ေလွ်ာက္ခဲ့ေသာလမ္းကို လမ္းမွန္အလား အထင္မွားကာ သားေတာ္ အဆက္ဆက္ အေဖတိုင္းကိုသတ္ နန္းတတ္ခဲ့ၾကတာ နန္းစဥ္(၇)ဆက္ တိုင္ေအာင္ပါပဲေလ။ (၇)ဆက္ေျမာက္ ေရာက္ေသာအခါ အေဖသတ္ေသာ မင္းမ်ိဳးစဥ္ဆက္ကို ငါတို႔အလိုမရွိ ဟုဆိုကာ ျပည္သူအမ်ားက ညီညီညာညာႏွင့္ျဖဳတ္ခ်ခဲ့လို႔ အဇာတသတ္ကစခဲ့တဲ့ အေဖသတ္ဇာတ္လမ္း ဤမွ်ႏွင့္ဇာတ္သိမ္းခဲ့ရတာ အမ်ားတကာလည္းအသိ စာေပမွာလည္း အထင္အရွားရွိခဲ့တာပါေလ။

သားသမီးတိုင္းအတြက္ အေမ့ေမတၱာ၏ အေရးပါမႈသည္ ဆံုးစမထင္သလို အေမ့အိမ္၏ လႊမ္းမိုးႏိုင္မႈကလည္း ႏိႈင္းဆဖြယ္ မျမင္ပါေပ။
“ဗဟုပကာရာ ဘိကၡေ၀ မာတာပိတေရာ ပုတၱာနံ”
မိဘတို႔၏ေမတၱာႏွင့္ ဂုဏ္ေက်းဇူးတို႔သည္ လြန္စြာမ်ားျပားေသာေၾကာင့္ ထုတ္ေဖာ္ခ်ီးၾကဴးရလွ်င္ ကုန္ႏိုင္ဖြယ္မျမင္။ ဘုရားရွင္ကိုယ္ေတာ္တိုင္ တစ္ျခားေသာ တရားတို႕ကို မေဟာၾကားပဲ မိဘတို႔၏ ေမတၱာႏွင့္ ဂုဏ္ေက်းဇူးသက္သက္ကိုသာ ေဟာၾကားလွ်င္ေသာ္မွ ဘုရားရွင္၏ အသက္တမ္းသာ ကုန္သြားရာ၏။ မိဘတို႔၏ ေမတၱာႏွင့္ ဂုဏ္ေက်းဇူးတို႔ကား ေဟာၾကား၍ မကုန္ႏိုင္ေပ။

တစ္ကမၻာလွ်င္၊ မဟာျဗေဟၼ၊ လွ်ာကုေဋျဖင့္၊
ဆန္းေနဂိုဏ္းညီ၊ ဂါထာစီ၍၊ ခ်ီးၾကဴးျမြတ္ေဖာ္၊
ဆိုလွည့္ေသာ္လည္း၊ ႏွစ္ေဖာ္မိဘ၊ ဂုဏကဲလြန္၊
အေနကန္ကို၊ ေ၀ဖန္ခ်ီးေျမွာက္၊ ျပီးမေရာက္လိမ့္။
ျဗဟၼာေပါင္း ကုေဋကုဋာက လွ်ာေပါင္း ကုေဋကုဋာ ဖန္ဆင္းျပီး၊ ေျပာၾကားလွ်င္ေသာ္မွ အသက္တမ္း ကမၻာႏွင္ခ်ည္ကာ သကတမ္းရွည္ၾကာေသာ ထိုျဗဟၼာတို႔၏ အသက္သာ ကုန္သြားေပမည္။ မိဘတို႔၏ ေမတၱာႏွင့္ ဂုဏ္ေက်းဇူးတို႔ကား ေျပာၾကား၍ မကုန္ႏိုင္ေပ။

ထိုေၾကာင့္ပင္ ဘုရားရွင္ ကိုယ္ေတာ္တိုင္က မိဘတို႔၏ ေမတၱာ ေက်းဇူးတရားတို႔ကို ဂုဏ္ျပဳ၍ ၁။ဘုရား၊
၂။တရား။
၃။သံဃာ။
၄။မိဘ။
၅။ဆရာ ဟူေသာ အနႏ ၱ(အႏႈင္းမဲ့)ေက်းဇူးရွင္ (၅)ဦးတြင္ ထည့္သြင္းကာ ေဟာေတာ္မူခဲ့ျခင္း ျဖစ္ပါ၏။


ေလာကထဲတြင္ လူဟူ၍ တည္ရွိေနသ၍ မိဘႏွင့္ သား သမီးတို႔သည္လည္း ဆက္လက္ တည္ရွိေနဦးမည္သာတည္း။ မိဘမ်ား ရွိေနသမွ် သီရိေဂဟာ တည္းဟူေသာ အေမ့အိမ္သည္လည္း သား သမီးမ်ားႏွင့္အတူ ေပ်ာ္ရႊင္ စည္ကားစြာ ထာ၀ရ ဆက္လက္ တည္တံ့ေနဦးမည္သာတည္း။

ေလာကရွိ လူသားတိုင္း မိဘမရွိေသာ သားသမီးဟူ၍ မရွိၾကသလို၊ သားသမီး မရွိေသာ မိဘဟူ၍လည္း မရွိေကာင္းေပ။ ထိုသို႔ဆိုလွ်င္ ေလာကထဲရွိ လူသားတိုင္း အေမ့အိမ္တည္းဟူေသာ သီရိေဂဟာမွ ကင္းလြတ္သူ ဟူ၍ ရွိႏိုင္ေတာ့မည္ မဟုတ္ပါေပ။ လူတိုင္း အေမ့အိမ္မွာ ခိုလႈံခဲ့ၾကဘူးသည္သာ။ ေခ်ြးသိပ္ကာ ေမွးမွိတ္ နားေနခဲ့ၾကဘူးသည္သာ။ အေမေျပာေသာ ပံုျပင္ေလးေတြကို နားဆင္ရင္း ဘ၀အေမာေတြမွ ေမ့ေျမာခဲ့ၾကဘူးသည္သာတည္း။

အေမ့ေမတၱာရိပ္မွာ နားခိုရင္း၊ ေမွးမွိတ္ အပန္းေျဖရင္း၊ ပညာရင္ႏို႔ ေသာက္စို႔ရင္း ၾကီးျပင္းခဲ့ရေသာ သားသမီးတို႔သည္ အေမ့အိမ္မွခြဲခြါကာ အေမညႊန္ျပေသာလမ္းကို ေလွ်ာက္လွမ္းရင္း၊ ေလာကအေၾကာင္း လူေတြအေၾကာင္း သင္ယူရင္း၊ ဘ၀ပညာေတြ သင္ခန္းစာေတြကို ရွာေဖြရင္း၊ အေမေပးေသာ အားမာန္တို႔ျဖင့္ ေလာကဓံကို အန္တုရင္း အေမ့အိမ္ကို သတိရလ်က္၊ အႏႈိင္းမဲ့ အေမ့ေက်းဇူးကို ေအာက္ေမ့လ်က္၊ အႏႈိင္းမဲ့ေေက်းဇူးေၾကြးကိိို ဆပ္၍မကုန္ႏိုင္ေသာ္လည္း မိမိတတ္ႏိုင္သမွ် ေပးဆပ္လ်က္၊ သီရိေဂဟာမည္ေသာ အေမ့အိမ္မွ ေ၀းကြာေနရေေသာ္လည္း ညစဥ္ညတိုင္း သတိရ ေအာက္ေမ့လ်က္၊ ေန႔စဥ္ေန႔တိုင္း အေမအေဖတို႔ကို ေတာင္းပန္ ကန္ေတာ့လ်က္၊ အေမ့အိမ္ကို လြမ္းဆြတ္တသ ေအာက္ေမ့ သတိရေနေသာ အေ၀းေရာက္ သားကို အေမ နားလည္ ခြင့္လႊတ္ေပးကာ အခ်စ္ေမတၱာေတြ ပို႔ေပးပါဦးအေမ။ ။

(Mother Day母親節 အေမေန႔ကို ဂုဏ္ျပဳလ်က္)
ဦးဥကၠံသ
သာသနတကၠသီလ မဟာဓမၼာစရိယ M.A.(Buddhism)