၀ဋ္မွာအၿမဲ ငရဲမွာအပ
"၀ဋ္မွာအၿမဲ ငရဲမွာအပ ဆိုသည္ေၾကာင့္လည္း ဒီ၀ဋ္ေႂကြး မကုန္ခမ္းေသးသ၍
….လည္စင္းခံ ဆပ္မယ္ေမ…. " စီးတီးအက္ဖ္အမ္ကေန ပ်ံ႕လြင့္လာတဲ့ သီခ်င္းေလးကို
က်မစိတ္ဝင္စားစြာ နားေထာင္ေနမိတယ္။ စိတ္၀င္စားရျခင္းရဲ႕ အေၾကာင္းရင္းကေတာ့
က်မ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသူဘဝမွာ နာမည္ႀကီးအဆိုေတာ္ စိုင္းထီးဆိုင္ရဲ႕
'ေမာင့္လျပည့္၀န္း' သီခ်င္းတစ္ပုဒ္ ျဖစ္ခဲ့တာရယ္ အခုအခ်ိန္မွာေတာ့ ေနာက္ထပ္
အဓိပၸာယ္တစ္မ်ိဳးျဖစ္တဲ့ တတိယအရြယ္ အပိုင္းအျခားမွာ သံေဝဂရယူေစႏိုင္တဲ့
၀ဋ္ေႂကြးနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး အေတြးစ ရွည္ခဲ့ရျခင္းပါ။
က်မဖတ္ဘူးခဲ့တဲ့
စာအုပ္တစ္အုပ္ကို ျပန္လည္လို႔ သတိရၿပီး စာသားေတြကို စာဖတ္သူတို႔အတြက္
ပို႔စ္တစ္ပုဒ္ ျဖစ္လာေစဘို႔ ပံုေဖာ္ေနမိတယ္။ ကံ-ကံရဲ႕အက်ိဳးကို
ယံုၾကည္သက္၀င္မွလည္း '၀ဋ္လည္တတ္တယ္' ဆုိတဲ့စကားကို လက္ခံမွာျဖစ္သလို
၀ဋ္ေႂကြးဆိုတာ မေၾကမခ်င္းဆပ္ရမည့္ သေဘာကို ေဆာင္ေနတယ္ဆိုတာလည္း အႂကြင္းမဲ့
ယံုၾကည္သင့္ပါတယ္။ ၀ဋ္ဆင္းရဲ ဒုကၡအေပါင္းကေန လြတ္ေျမာက္လိုစိတ္ ရွိေစဘို႔
ဝဋ္ေႂကြးအေၾကာင္းကို အတြင္းက်က် သိဘို႔လိုအပ္ပါတယ္။
မေကာင္းမႈကံရဲ႕ အက်ိဳးဆက္ ဘယ္ေလာက္ ေၾကာက္စရာေကာင္းတယ္ ဆိုတာလည္း ဓမၼပဒမွာ-
"မေကာင္းမႈကို ျပဳထားသူသည္
ေကာင္းကင္သို႔ ပ်ံတက္ေသာ္လည္း မလြတ္ႏိုင္ေပ။ သမုဒၵရာသို႔ ၀င္ေရာက္
ေနထိုင္ေသာ္လည္း မလြတ္ႏိုင္ေပ။ ေတာင္ႀကိဳ ေတာင္ၾကား ေျပး၀င္ေနေသာ္လည္း
မလြတ္ေပ။ ဤတစ္ေလာကလံုး၌ မိမိျပဳလုပ္ထားေသာ မေကာင္းမႈမွ လြတ္ေျမာက္ႏိုင္ေသာ
ေနရာကား သားၿမီးဖ်ား တစ္ေနရာစာမွ် မရွိေပ" လို႔ ျမတ္ဗုဒၶ ရွင္ေတာ္ဘုရားက
ေဟာထားပါတယ္။
'၀ဋ္မွာအၿမဲ ငရဲမွာအပ' ဆိုရိုးစကားဟာလည္း ျမတ္စြာဘုရားရွင္
ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့တဲ့ တရားေတာ္ကို အစြဲျပဳၿပီး ျဖစ္ေပၚလာတဲ့
စကားရပ္ျဖစ္ပါတယ္။ အဓိပၸာယ္ဆက္စပ္မႈကေတာ့ '၀ဋ္မွာအၿမဲ' ဆိုတာ အေၾကာင္း
ကမၼ၀ဋ္ေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ အက်ိဳး ၀ိပါက၀ဋ္ျဖစ္ပါတယ္။ ထို အက်ိိဳး
၀ိပါက၀ဋ္ဟာလည္း အေၾကာင္း ကမၼ၀ဋ္နဲ႔ တူညီစြာ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့အခါမွာ '၀ဋ္လည္တယ္'
လို႔ ေျပာဆိုသံုးႏႈန္းၾကေလ့ရွိပါတယ္။ 'ငရဲမွာအပ' ဆိုတဲ့စကားမွာ 'ငရဲ'
ဆိုတဲ့ ေ၀ါဟာရဟာ 'နိရယ' ဆိုတဲ့ အဓိပၸာယ္ကေတာ့ ခ်မ္းသာကင္းေသာ
ဘံုဌာန(သို႔မဟုတ္) အလြန္ဆင္းရဲေသာ ဘံုဌာနလို႔ အဓိပၸာယ္ရပါတယ္။
အဲဒီဘံုဌာနကို က်ေရာက္လာသူမ်ားဟာ
ေကာင္းမႈ ကုသိုလ္ကံကို လံုး၀ ျပဳခြင့္မရဘဲ ဆင္းရဲဒုကၡ အမ်ိဳးမ်ိဳးကို
နည္းမ်ိဳးစံုနဲ႔ ခံစားေနၾကရပါတယ္။ ခ်မ္းသာျခင္းရယ္လို႔ တစ္စိတ္ တစ္ေဒသ
မရွိႏိုင္တဲ့ ေနရာဌာန ျဖစ္ပါတယ္။ 'ငရဲမွာအပ' ဆိုတဲ့ စကားမွာ 'ငရဲ'ကိုသာ
အဓိကထားၿပီး ေခါင္းစဥ္တပ္ ေခၚဆိုေနေပမယ့္ ဆင္းရဲခံစားရျခင္း၊ ေကာင္းမႈ
ကုသိုလ္ျပဳျခင္းကင္းတဲ့ တိရစၧာန္ ၿပိတၱာ အသူရကာယ္ ဘံုေတြပါ၀င္ပါတယ္။
'အပ'
ဆိုတာ အပါယ္ေလးဘံုကမွ အပျဖစ္ျခင္း 'ကင္းလြတ္ျခင္း' လို႔ အဓိပၸာယ္ရပါတယ္။
'ငရဲ'ကို ဘယ္လို'ပ'မလဲဆုိေတာ့ ငရဲဟာ ၀ဋ္(၀ိပါက္)လို မဟုတ္ မေကာင္းမႈ
အကုသိုလ္ကံကို ျပဳလုပ္ရင္ ငရဲကိုက်တတ္တယ္လို႔ ဆိုေပမယ့္လည္း
အကုသိုလ္ျပဳမိတိုင္း ငရဲကိုက်ေရာက္တတ္တာ မဟုတ္ပါ။ အကုသိုလ္ကို အမွန္တကယ္
ျပဳပါရက္ ငရဲနဲ႔လြဲတတ္တဲ့ သာဓကမ်ားလည္း ရွိပါတယ္။
-ဘုရင့္အက်ဥ္းေထာင္မွာ
ငါးဆယ့္ငါးႏွစ္ကာလပတ္လုံး ခုိးသူသတ္ရာထူးကုိ ထမ္းေဆာင္ခဲ့တဲ့ (၀ါ)
ငါးဆယ့္ငါးႏွစ္လုံးလံုး ေသဒဏ္ေပးခံၾကရတဲ့ ခုိးသူေျမာက္မ်ားစြာကုိ
သတ္ျဖတ္ခဲ့ရတဲ့ တမၺဒါ႒ိကဟာ
ဆြမ္းလွဴျခင္း တရားနာျခင္း တရားကို ဆင္ျခင္ ရႈမွတ္ျခင္းဆိုတဲ့
ကုသိုလ္ေတြကိုျပဳတဲ့အတြက္ ေရာက္ရမည့္ ငရဲကို ဆိုခဲ့ၿပီးခဲ့တဲ့ ကုသိုလ္နဲ႔
အပ ျပဳလိုက္ျခင္းေၾကာင့္ ေသလြန္တဲ့အခါ တုသိတာနတ္ျပည္မွာ ျဖစ္ရပါတယ္။
- အလားတူ ေသလုဆဲဆဲ မဌကု႑လီ မည္တဲ့
လုလင္ဟာ သူ႔မွာ ကုသိုလ္ေကာင္းမႈ မရွိ အကုသိုလ္ကံမ်ားသာ ရွိၿပီး ေသရင္
ငရဲကို ေရာက္ရမွာျဖစ္ေပမယ့္ ျမတ္ဗုဒၶအား ေလ်ာင္းအိပ္လ်က္က
ရွိခိုးခဲ့တာေၾကာင့္ ေသလြန္တဲ့အခါ တာဝတႎသာ နတ္ျပည္မွာ နတ္သားျဖစ္ရပါတယ္။
ရွိခိုးတဲ့ ကုသိုလ္ေကာင္းမႈနဲ႔ ငရဲကို 'အပ' ျပဳလိုက္ျခင္းျဖစ္ပါတယ္။
- ရဟႏၲာ အရွင္ေသာဏရဲ႕ ဖခင္ မုဆိုးဟာ
အသက္ႀကီးကာမွ ဘုန္းႀကီးထံမွာ ခို၀င္ၿပီး ရဟန္းျပဳခဲ့ပါတယ္။
မက်န္းမမာျဖစ္ၿပီး ေသခါနီးမွာ သူျပဳခဲ့တဲ့ အကုသိုလ္မ်ား အက်ိဳးေပးခ်ိန္
ေရာက္လာတဲ့အခါ ရဟႏၲာ အရွင္ေသာဏဟာ ဖခင္ ဦးပဥၨင္းႀကီး ေသလြန္ရင္
ငရဲက်ေရာက္မွာကို သိေတာ္မူတဲ့အတြက္ 'ငါသို႔ေသာ သား ရွိပါလ်က္ ငရဲသို႔
မက်ေစသင့္' လို႔ ဆင္ျခင္ၿပီး သာမေဏမ်ားကို ပန္းမ်ား ခူးယူေစၿပီး
ေစတီရင္ျပင္မွာ ထားေစခဲ့တယ္။
ဦးပဥၨင္းႀကီး လဲေလ်ာင္းရာ ေညာင္ေစာင္းကိုလည္း
ေစတီရင္ျပင္ဘက္ ေရႊ႕ေစၿပီး "ဦးပဥၨင္းႀကီးအတြက္ ပန္းလွဴထားတယ္ အာရံုျပဳပါ"
လို႔ သတိေပးခဲ့ရာ ဦးပဥၨင္းရဲ႕ စိတ္အစဥ္မွာ ငရဲနိမိတ္မ်ား ေပ်ာက္ၿပီး
နတ္ဘံုေရာက္မည့္ အာရံုမ်ား (ဂတိနိမိတ္မ်ား) ေျပာင္းလဲထင္ေပၚလာၿပီး ငရဲကို
လတ္တေလာ ျဖစ္ေပၚတဲ့ ကုသိုလ္စိတ္နဲ႔ 'အပ' ျပဳလိုက္ႏိုင္ပါတယ္။
- အရွင္အဂၤုလိမာလကိုေတာ့
လူသိမ်ားၾကပါတယ္။ လက္ညွိဳးေပါင္း တစ္ေထာင္ျပည့္ေအာင္ ျဖတ္မယ္ဆိုတဲ့ အႀကံနဲ႔
ကမ္းကုန္ေအာင္ မိုက္ေနတဲ့ လူသတ္သမားႀကီးျဖစ္ပါတယ္။ လက္ညွိဳးတစ္ေထာင္
ျပည့္ဘို႔ တစ္ေခ်ာင္းသာ လိုေတာ့တဲ့ေန႔မွာ ျမတ္စြာဘုရားက
ကယ္ခြ်တ္ေတာ္မူတဲ့အတြက္ ပရိနိဗၺာန္ စံလြန္ေတာ္ မူတဲ့အခါ နိဗၺာန္သို႔သာ
၀င္စံေတာ္ မူရပါတယ္။ ျပဳခဲ့မိတဲ့ အကုသိုလ္တို႔ေၾကာင့္ ငရဲကို မလားေရာက္ရပါ။
ရဟႏၲာျဖစ္တဲ့အထိ တရားဓမၼကို နာယူက်င့္ႀကံတဲ့ ကုသိုလ္ကံျဖင့္ ငရဲကို 'အပ'
ျပဳလိုက္ျခင္းပဲျဖစ္ပါတယ္။
ဆိုခဲ့ၿပီးတဲ့ အေၾကာင္း အခ်က္တို႔ကို
ရည္ရြယ္ၿပီး "ငရဲမွာအပ" လို႔ ဆိုထံုးျပဳၾကျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ '၀ဋ္မွာအၿမဲ
ငရဲမွာအပ'ဆိုတဲ့ စကားဟာ အပါယ္ေလးဘံုကေန မလြတ္ကင္းႏိုင္ေသးတဲ့
ပုထုဇဥ္မ်ားအတြက္ စံျပဳ ပံုခိုင္းခဲ့တဲ့ စကားမဟုတ္ပါ။ အပါယ္ေလးဘံုကို
မလားေရာက္ႏိုင္ေတာ့မဲ့ (သို႔မဟုတ္) အပါယ္ေလးဘံုကေန ကင္းလြတ္ၿပီး ျဖစ္တဲ့
အရိယာ သူေတာ္စင္မ်ားကို ရည္ညႊန္းၿပီး ပံုစံခိုင္းႏိႈင္း
စံျပဳေျပာဆိုထားျခင္းသာ ျဖစ္ပါတယ္။
ေသာတာပန္ အစရွိတဲ့ အရိယာ ပုဂၢိဳလ္မ်ားဟာ
အပါယ္ေလးဘံုကို ေရာက္ေစႏိုင္တဲ့ အကုသိုလ္ အေၾကာင္းတရားတို႔ကို ဆိုင္ရာ
မဂ္ကုသိုလ္နဲ႔ အၿပီးအပိုင္ အႂကြင္းမဲ့ ပယ္သတ္ၿပီး ျဖစ္ပါတယ္။
အပယ္ေလးဘံုသို႔ အက်ိဳးမေပး အပ-ျဖစ္သြားျခင္းကို၊ လြတ္ေျမာက္သြားျခင္းကို
'ငရဲမွာ အပ' လို႔ တင္စား ေခၚဆိုထားျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။
၀ဋ္လည္ျခင္း ၀ဋ္လိုက္ျခင္းကို ဘုရား
ရဟႏၲာပုဂၢိဳလ္ႀကီးမ်ားကအစ ေရွာင္လြဲလို႔ မရပါ။ အၿမဲဧကန္ တူေသာ အက်ိဳးကို
ေပးေလ့ရွိတဲ့အတြက္ '၀ဋ္မွာအၿမဲ' လို႔ဆိုျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ ကလ်ာဏ ပုထုဇဥ္ဟာ
ကုသိုလ္ေကာင္းမႈကို ႀကိဳစားျပဳက အပါယ္ေလးပါးကေန လြတ္ႏိုင္ေပမယ့္ ၀ိပါက၀ဋ္က
မည္သူမွ မလြတ္ႏိုင္ပါ။ ဘုရား ရဟႏၲာ အစရွိတဲ့ အရိယာျမတ္တို႔လည္း အတိတ္က
ျပဳခဲ့တဲ့ အကုသိုလ္ကံေၾကာင့္ ေရာက္ရွိရာ ဘဝမွာ တစ္ခါတစ္ရံ ဆင္းရဲႀကီးစြာနဲ႔
ေတြ႔ႀကံဳ ခံစားရတတ္ပါတယ္။
ေရွးပညာရွိတို႔ရဲ႕ '၀ဋ္မွာအၿမဲ ငရဲမွာအပ' ဆိုတဲ့
ဆိုရိုးစကားေလးရဲ႕ အဓိပၸာယ္ရွင္းလင္းခ်က္ေလးကို တကၠသိုလ္သွ်င္သီရိ
ေရးသားတဲ့ '၀ဋ္ေႂကြးဟူသည္' ကေန ေကာက္ႏႈတ္ ေရးသားခဲ့ျခင္းျဖစ္ပါတယ္။
ပံုေလးေတြကို ဂိုဂယ္လ္ကေန ကူးယူျခင္းျဖစ္ပါတယ္။
ႏွစ္သစ္နဲ႔အတူ စိတ္ဓာတ္အစဥ္ ၾကည္လင္ေအးျမ ခ်မ္းသာသုခနဲ႔ ျပည့္၀ၾကပါေစ။
ေမတၱာျဖင့္
အန္တီတင့္