ခ်စ္သူကုိ တရားေဟာပါ
ျမတ္စြာဘုရား လက္ထက္ေတာ္က
သားအမိႏွစ္ေယာက္ရွိပါတယ္။ သမီးရဲ့နာမည္က ေကသကာရီလုိ႔ေခၚပါတယ္။ တစ္ေန႔
အိမ္တံခါးဝမွာ ထုိင္ျပီး သမီးက အေမ့ရဲ့ဦးေခါင္းမွာ သန္းရွာေပးေနပါတယ္။
အဲဒီအခ်ိန္မွာပဲ ရဟန္းေတာ္ေတြ အမ်ားႀကီး အိမ္ေရွ႔ကဆြမ္းခံ ၾကြသြားတာကုိ
ျမင္လုိက္ရပါတယ္။ ဒီေတာ့ သမီးေကသကာရီက အေမလုပ္သူကုိေမးပါတယ္။
“အေမ.. ဒီရဟန္းေတြဟာ ပထမအရြယ္ရုပ္ရည္အဆင္း လွလွပပရွိပါလ်က္နဲ႔ ဘာမွလည္း မပ်က္ဆီးေသးဘဲနဲ႔ ဘာျဖစ္လုိ႔ ရဟန္းျပဳၾကတာလဲ”
ဒီေတာ့ အေမလုပ္သူက ျပန္ေျပာျပပါတယ္။
“သမီး.. ျမတ္စြာဘုရားပြင့္ေနတယ္။ ျမတ္စြာဘုရား တရားနာၾကားၿပီး ရဟန္းျပဳၾကတာ”
သားအမိ နွစ္ေယာက္ သန္းရွာရင္း
စကားေျပာ ေနတုန္းမွာပဲ ေသာတာပန္ ဒကာ တစ္ေယာက္ အိမ္တံခါးဝ ေရာက္လာပါတယ္။
သားအမိႏွစ္ေယာက္ ေျပာတဲ့စကားကုိလည္း ၾကားသြားပါတယ္။
အေမလုပ္သူက အိမ္ေ႕ရွေရာက္လာတဲ့
ေသာတာပန္ဒကာကုိ “ဥပသကာႀကီး… တစ္ခုမသိ လုိ႔ေမးပါရေစ။ အမ်ိဳးေကာင္းသားေတြ
စည္းစိမ္ေတြစြန္႔၊ ေဆြမ်ိဳးမိတ္ေဆြ ေတြစြန္႔ၿပီး ျမတ္စြာဘုရား ထံမွာ
ရဟန္းျပဳၾကတယ္။ ဘာအက်ိဳးကုိျမင္လုိ႔ ရဟန္းျပဳၾကတာလဲ”လုိ႔ ထပ္ဆင့္ေမးၾကည့္
ပါတယ္။
ေသာတာပန္ ဒကာကလည္း “ ကာမဂုဏ္ရဲ့
အျပစ္ကုိျမင္လုိ႔ ရဟန္းျပဳၾကတာပါ”လုိ႔ ေျပာျပ ပါတယ္။ ေသာတာပန္ ဒကာကဆက္ျပီး
သရဏဂုံနဲ႔ ငါးပါးသီလအေၾကာင္းကုိ ေျပာျပေပးျပီး က်င့္သုံးရင္ ရမယ့္
အက်ိဳးရလဒ္ ေတြကုိပါ ေျပာျပပါတယ္။
ေသာတာပန္ ဒကာရဲ့စကားၾကးရေတာ့
ေကသကာရီက စိတ္ဝင္စားသြားျပီး “သရဏဂုံနဲ႔ ငါးပါးသီလကုိ ကြ်န္မတုိ႔
မိန္းမသားေတြ က်င့္သုံးရင္ေကာ သင္ေျပာျပတဲ့ မ်က္ေမွာက္တမလြန္ အက်ိဳးေတြ
ရႏုိင္သလား”လုိ႔ ေမးလုိက္ပါတယ္။ ေသာတာပန္ ဒကာကလည္း “သမီးရယ္ ဒီတရား ေတြဟာ
လူသား အားလုံးနဲ႔ ဆုိင္ပါတယ္။
လူသားအားလုံး က်င့္ဖုိ႔ ေဟာထားတာပါ”လုိ႔ ျပန္ေျပာ ျပပါတယ္။ ေနာက္ ေသာတာပန္ ဒကာက ေကသကာရီကုိ သရဏဂုံနဲ႔ ငါးပါးသီလကုိ ကုိယ္တုိင္ တုိင္ေပး ပါတယ္။ ေကသကာရီက ငါးပါးသီလကုိ ခံယူၿပီးေတာ့ “ဥပသကာႀကီးရယ္ သရဏဂုံ ငါးပါးသီလ ထက္ျမင့္တဲ့ တရားရွိေသးလား”လုိ႔ ဆက္ေမးလာျပန္ပါတယ္။
လူသားအားလုံး က်င့္ဖုိ႔ ေဟာထားတာပါ”လုိ႔ ျပန္ေျပာ ျပပါတယ္။ ေနာက္ ေသာတာပန္ ဒကာက ေကသကာရီကုိ သရဏဂုံနဲ႔ ငါးပါးသီလကုိ ကုိယ္တုိင္ တုိင္ေပး ပါတယ္။ ေကသကာရီက ငါးပါးသီလကုိ ခံယူၿပီးေတာ့ “ဥပသကာႀကီးရယ္ သရဏဂုံ ငါးပါးသီလ ထက္ျမင့္တဲ့ တရားရွိေသးလား”လုိ႔ ဆက္ေမးလာျပန္ပါတယ္။
ဒီအခါမွာေတာ့ ေသာတာပန္ဒကာက ေကသကာရီ
တရားကုိ ေတာ္ေတာ္ စိတ္ဝင္စားေနၿပီ ဆုိတာသိရသလုိ တရားပါရမီ ရွိသူဆုိတာလည္း
သိလုိက္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ တရားကုိ ဆက္ေဟာျပေပးပါတယ္။
“ရွိတာေပါ့၊ ခ်စ္သမီး
ေသခ်ာနားေထာင္ပါ။ ဆံပင္၊ ေမြးညင္း၊ ေျခသည္း၊ လက္သည္း၊ သြား၊ အေရ၊ အသား၊
အေၾကာ၊ အရုိး၊ ရုိးတြင္းခ်င္ဆီ၊ အညွိဳ႔၊ နွလုံး၊ အသည္း၊ အေျမွး၊ အဖ်ဥ္း၊
အဆုတ္၊ အူမ၊ အူသိမ္၊ အစာသစ္၊ အစာေဟာင္း၊ ဦးေဏွာက္၊ သည္းေျခ၊ သလိပ္၊ ျပည္၊
ေသြး၊ ေခြ်း၊ အဆီခဲ၊ မ်က္ရည္၊ ဆီၾကည္၊ ႏွပ္၊ တံေတြး၊ အေစး၊ က်င္ငယ္၊ အဲဒီ
သုံးဆယ့္ႏွစ္ေကာ႒ာသ ကမၼ႒ာန္းကုိ အျပန္ျပန္ အလွန္လွန္စီးျဖန္းပါ။
ဒီကေနတစ္ဆင့္တက္ၿပီး အဆင္းျဖစ္ပ်က္၊ အသံျဖစ္ပ်က္၊ အနံ႔ျဖစ္ပ်က္၊
အရသာျဖစ္ပ်က္၊ ၾကမ္းေခ်ာ ျဖစ္ပ်က္၊ တြန္းတုိးျဖစ္ပ်က္၊ ပူေအးျဖစ္ပ်က္၊
ျမင္ျဖစ္ပ်က္၊ ၾကားျဖစ္ပ်က္၊ နံျဖစ္ပ်က္၊ လ်က္ျဖစ္ပ်က္၊ ေတြ႔ထိျဖစ္ပ်က္၊
ျဖစ္ပ်က္ ျဖစ္ပ်က္ အဲဒီလုိ ႏွလုံးသြင္းပါ”လုိ႔
သုံးဆယ့္ႏွစ္ေကာ႒ာသကမၼ႒ာန္းနဲ႔ ျဖစ္ပ်က္ကမၼ႒ာန္း ကုိ ေသခ်ာေဟာျပေပးၿပီး
ျပန္သြားပါတယ္။
ေကသကာရီလည္း ေသာတာပန္ ဒကာေဟာျပ
ေပးခဲ့တဲ့ ကမၼ႒ာန္းကုိ ေန႔စဥ္ပြါးမ်ား အားထုတ္ လုိက္တာ မၾကာမီ ကာလမွာပဲ
ေသာတာပန္ တည္သြားပါတယ္။လူ႔ျပည္မွာ သက္တမ္းေစ့ေနၿပီး ကြယ္လြန္ေတာ့ တာဝတိ
ံသာနတ္ျပည္မွာ နတ္သမီးအျခံ အရံ တစ္သိန္းနဲ႔ သိၾကားမင္းရဲ့ မိဖုရားငယ္
ျဖစ္သြားရပါတယ္။
(ဝိမာနဝတၳဳအ႒ကထာ၊ေကသကာရီဝတၳဳ)
တရားေဟာတယ္လုိ႔ ေျပာလုိက္ရင္ ရဟန္းကလူကုိ ေဟာတာကုိပဲ ေျပးေျပးျမင္ေလ့ရွိပါ တယ္။ ဒီဝတၳဳေလး မွာေတာ့ လူအခ်င္းခ်င္းပဲ ေဟာလုိက္လုိ႔ ေကသကာရီ ေသာတာပန္တည္ သြားတာပါ။ လူေထာင္ေသာင္း ပရိသတ္ကုိ ေဟာမွရယ္ မဟုတ္ပါဘူး၊ တစ္နာရီ ႏွစ္နာရီ ေဟာမွရယ္ လည္း မဟုတ္ပါဘူး။ လူအခ်င္းခ်င္း တစ္ေယာက္တည္းကုိ ေဟာလည္း တရားက တရားပါပဲ။ အလွဴတကာ့ အလွဴေတြထဲမွာ တရားအလွဴဟာ အျမတ္ဆုံးဆုိတာ အားလုံး သိပါတယ္။
တရားအလွဴ ေပးလွဴလုိက္တာဟာ
အမတဒါန=နိဗၺာန္အလွဴကုိ ေပးလွဴလုိက္တာပါ။ ဒီေတာ့ ကုိယ့္မိတ္ေဆြကုိ ဆယ္မိနစ္၊
ဆယ့္ငါးမိနစ္ ကုိယ့္သိသ ေလာက္ေလး ေျပာျပေပးလုိက္ ရင္လည္း
အမတဒါန=နိဗၺာန္အလွဴကုိေပးလွဴလုိက္တာပါပဲ။
တရားေဟာၿပီးတဲ့အခါ “ဘုရားတပည့္ေတာ္
ေဟာေျပာေပးရေသာ ကုသိုလ္ေကာင္းမႈ အဖို႔ဘာဂသည္ နိဗၺာန္၏ အေထာက္အပံ့ျဖစ္ပါေစ။
ဘုရားတပည့္ေတာ္ ေဟာျပတဲ့ တရားေလးကုိ နာၾကားၿပီး တရားအသိေလး ေတြရသြားၾကပါေစ။
ရသည့္အားေလ်ာ္စြာ က်င့္ႏုိင္ၾကပါေစ၊ က်င့္ႏုိင္ သည့္အားေလ်ာ္စြာ မဂ္ဖုိလ္
နိဗၺာန္ရဲ့ အေထာက္အပံ့ ေကာင္းေတြရသြားၾကပါေစ”လုိ႔ ေမတၱာပုိ႔
ေပးလုိက္ရမွာပါ။ အထူးသျဖင့္ တရားေဟာၿပီးတုိင္း နိဗၺာန္ကုိ ဆုေတာင္းတဲ့
အေလ့ေလးကုိ ထုံထား ရမွာပါ။ ဒါဆုိကုိယ္ေဟာတဲ့ တရားကုိ ပုိၿပီး
တန္ဖုိးထားသြားမွာပါ။ “ငါျပဳတဲ့ကုသိုလ္ဟာ ေပါ့ေပါ့တန္တန္ မဟုတ္ဘူး။
နိဗၺာန္အထိ ဦးတည္ေနတယ္”ဆုိၿပီး ကုိယ့္ကုသိုလ္အေပၚ အားရ ေက်နပ္ေနေတာ့မွာပါ။
ဒီလုိပါပဲ။ ကုိယ့္ခင္ပြန္းကုိလည္း
ေဟာျပေပးရမွာပါ။ ကုိယ့္ဇနီးကုိလည္း ေဟာျပေပးရမွာပါ။ ကုိယ့္သားသမီး ကုိလည္း
ေဟာျပေပးရမွာပါ။ ကုိယ့္မိဘကုိလည္း ေဟာျပေပးရမွာပါ။ ကုိယ့္ခ်စ္သူ ကုိလည္း
ကုိယ္သိသေလာက္ ေဟာျပေပးရမွာပါ။ ခ်စ္သူသဘာဝ သံေယာဇဥ္အေၾကာင္း၊
ေမတၱာအေၾကာင္း၊ သီခ်င္းေလးေတြအေၾကာင္း၊ အိပ္မက္အေၾကာင္း၊
ပန္းေလးေတြအေၾကာင္း၊ ပစၥည္းေလးေတြ အေၾကာင္း စသည္ျဖင့္ ေျပာျပရမွာပါပဲ။
ဒီသံေယာဇဥ္ အေၾကာင္းေတြအျပင္ တစ္ခါတေလ ကုိယ္သိ သေလာက္ ကုိယ္ေလ့လာ ထားသေလာက္ တရားစကားေလး ေတြလည္း ေျပာျပေပးရမွာပါ။ ဒါနအေၾကာင္း၊ သီလအေၾကာင္း ေတြအျပင္ ဒီကတစ္ဆင့္တက္ၿပီး ဝိပႆနာရႈပုံ အေၾကာင္း ေလးေတြလည္း ေျပာျပေပးရမွာပါ။ အဲဒီလုိ ေျပာျပေပးေနရင္ ကုိယ့္ခ်စ္သူကုိ တရားအလွဴ ေပးလွဴေနတာပါပဲ။
ဒီသံေယာဇဥ္ အေၾကာင္းေတြအျပင္ တစ္ခါတေလ ကုိယ္သိ သေလာက္ ကုိယ္ေလ့လာ ထားသေလာက္ တရားစကားေလး ေတြလည္း ေျပာျပေပးရမွာပါ။ ဒါနအေၾကာင္း၊ သီလအေၾကာင္း ေတြအျပင္ ဒီကတစ္ဆင့္တက္ၿပီး ဝိပႆနာရႈပုံ အေၾကာင္း ေလးေတြလည္း ေျပာျပေပးရမွာပါ။ အဲဒီလုိ ေျပာျပေပးေနရင္ ကုိယ့္ခ်စ္သူကုိ တရားအလွဴ ေပးလွဴေနတာပါပဲ။
ေမြးေန႔နီးလာလုိ႔ ကုိယ့္ခ်စ္သူက
ကုိယ့္ကုိ “ဘာလုိခ်င္သလဲ”လုိ႔ ေမးလာရင္ “ေသာၾကာ, စေန, တနဂၤေႏြ ႏွစ္ညအိပ္
သုံးရက္ တရားစခန္း ဝင္ေပးပါ”လုိ႔ ေတာင္းလုိက္ရုံပါ။ ဒါဆုိသူ႔အတြက္ ေရာ
ကုိယ့္အတြက္ေရာ အျမတ္ဆုံး ကုသိုလ္ေတြျဖစ္သြားတာပါ။
သုံးရက္ဆုိေတာ့ တရားစခန္း
ဝင္ေပးရမယ့္ ကုိယ့္ခ်စ္သူအတြက္ မခက္သလုိ ေသာၾကာ စေန တနဂၤေႏြဆုိေတာ့ ေသာၾကာ
ညေနရုံးကအျပန္ တရားစခန္းဝင္၊ တနဂၤေႏြေန႔ခင္းျပန္ထြက္၊ ၿပီးရင္ ဘုရားကုိ
အတူတူသြား၊ ဘယ္ေလာက္ ေပ်ာ္ဖုိ႔ေကာင္းသလဲ။
ဘုရားမွာ အတူတူပန္းကပ္၊ ၿပီးေတာ့
ဘုရားေပၚမွာ တရားစခန္းက ျပန္ထြက္လာတဲ့ ခ်စ္သူက ကုိယ္နာခဲ့တဲ့ တရားေလးေတြ၊
အားထုတ္ခဲ့ရတဲ့ တရားသေဘာ ေလးေတြ ျပန္ေျပာျပေပၿပီး ကုိယ္ေဆာက္တည္ခဲ့ရတဲ့
သီလကုသိုလ္၊ ကုိယ္ပြားမ်ား အားထုတ္ခဲ့ရတဲ့ ဝိပႆနာ ဘာဝနာ ကုသုိလ္ေတြကုိလည္း
ကုိယ့္ခ်စ္သူကုိ အမွ်ေပးေဝလုိက္မယ္ ဆုိရင္လည္း ခ်စ္သူရဲ့ သာဓုေခၚသံဟာ
ကုိယ့္အတြက္ေတာ့ ကမၻာေပၚမွာ အသာယာဆုံး အသံတစ္ခု ျဖစ္ေနေတာ့မွာပါ။
ဒါတင္မကပါဘူး။ အမွ်ေဝသံ၊ သာဓုေခၚသံေတြဟာ စည္းခ်က္ညီ “ပါရမီသံစဥ္”
တစ္ခုအျဖစ္ ဘဝအဆက္ဆက္ တည္တံ့ပ်ံ႕လြင့္ ေနေတာ့မွာပါ။
ကုသိုလ္ေကာင္းမႈေတြ အတူတူျပဳခဲ့ရင္
ဘဝအဆက္ဆက္ ဆုံေတြ႔ဦးမွာပါပဲ။ ဘဝအဆက္ ဆက္ဆုံေတြ႔ တဲ့အခါ ကုိယ္လည္း
တရားရွိဘုိ႔လုိသလုိ ကုိယ့္ခ်စ္သူလည္း တရားရွိဘုိ႔လုိပါတယ္။ ေနာက္ဘဝေတြမွာ
ျပန္ေတာ့ဆုံပါရဲ့ ကုိယ္ကေတာ့ တရားရွိၿပီး ကုိယ့္ခ်စ္သူက တရားမရွိရင္,
မရွိခဲ့ရင္ အဆင္မေျပလွပါဘူး။ ဥပမာ- ကုိယ့္ခ်စ္သူက “ေဒါသမီးလွ်ံ၊ အက်ည္းတန္၊
သည္းခံလွပသည္”ဆုိ တဲ့အတုိင္း ေဒါသႀကီးခဲ့လုိ႔ ေဒါသႀကီးေနလုိ႔ ရုပ္ဆုိး
အက်ည္းတန္ ေနမယ္။
ေနာက္- “ညွဥ္းဆဲသူ ကား၊ အနာမ်ား၊ သနားက်န္းမာသည္”ဆုိတဲ့အတုိင္း ကုိယ့္ခ်စ္သူက သူတစ္ပါး, သူတစ္ပါးေတြကုိ ညွဥ္းဆဲခဲ့လုိ႔ အနာေရာဂါ ထူေျပာေနမယ္ ဆုိရင္ ကုိယ္ပဲ ေဆးကုေပး ေနရမွာပါ။ အကုသိုလ္ရဲ့ အက်ိဳးကုိ ကုိယ္က မခံရေပမယ့္ ကုိယ့္ခ်စ္သူကုိ ၾကည့္ျပီး ကုိယ္ပါစိတ္ဆင္းရဲ ေနရေတာ့မွာပါ။ ဒီေတာ့ ကုိယ္လည္းတရားရွိဘုိ႔ လုိသလုိ သူလည္းတရားရွိဘုိ႔ လုိျပန္ပါတယ္။
ေနာက္- “ညွဥ္းဆဲသူ ကား၊ အနာမ်ား၊ သနားက်န္းမာသည္”ဆုိတဲ့အတုိင္း ကုိယ့္ခ်စ္သူက သူတစ္ပါး, သူတစ္ပါးေတြကုိ ညွဥ္းဆဲခဲ့လုိ႔ အနာေရာဂါ ထူေျပာေနမယ္ ဆုိရင္ ကုိယ္ပဲ ေဆးကုေပး ေနရမွာပါ။ အကုသိုလ္ရဲ့ အက်ိဳးကုိ ကုိယ္က မခံရေပမယ့္ ကုိယ့္ခ်စ္သူကုိ ၾကည့္ျပီး ကုိယ္ပါစိတ္ဆင္းရဲ ေနရေတာ့မွာပါ။ ဒီေတာ့ ကုိယ္လည္းတရားရွိဘုိ႔ လုိသလုိ သူလည္းတရားရွိဘုိ႔ လုိျပန္ပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ ကုိယ့္ခ်စ္သူလည္း
တရားရွိဘုိ႔ ကုိယ္က ကုိယ့္ခ်စ္သူကုိ တရားေဟာ ေပးရမွာပါ။ ေတာ္ၾကာေနာက္ဘဝမွာ
ေလျဖတ္တ ဲ့ခ်စ္သူနဲ႔ ျပန္ဆုံေနရင္ ဘယ္လုိလုပ္မလဲ။ ဒီလုိျပန္ဆုံမယ္
ဆုိရင္ေတာ့ ကုိယ့္ဟာကုိ ေတြးသာၾကည့္ပါေတာ့။ အမွ်ေဝသံ, သာဓုေခၚသံ ေလးေတြဟာ
သံေယာ ဇဥ္ေတြၾကားမွာ အခါအားေလွ်ာ္စြာ ၾကားေနမွ ေနာက္ဘဝပါ
စိတ္ေအးစိတ္ခ်ရမွာပါ။ သတိထားပါ၊ ေလျဖတ္တဲ့ ခ်စ္သူနဲ႔ ျပန္ဆုံေနမွာကုိ။
ဒီေနရာမွာ အမွ်ေဝတာနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ေျပာျပခ်င္ပါေသးတယ္။
အမွ်ေဝတဲ့ေနရာမွာ ၁။ ဒါနျပဳၿပီး
အမွ်ေဝတာရယ္၊ ၂။ သီလ ေဆာက္တည္ၿပီး အမွ်ေဝတာ ရယ္၊ ၃။ သမထဝိပႆနာ ပြါးမ်ားၿပီး
အမွ်ေဝတာရယ္ဆုိၿပီး သုံးမ်ိဳးရွိပါတယ္။
၁။
ဒါနျပဳၿပီးအမွ်ေဝရင္ အမွ်ေဝတဲ့သူဟာ ဒါနကုသိုလ္ကုိထပ္မံရရွိပါတယ္။ လူတစ္ရာ
သာဓုေခၚရင္ ဒါနကုသိုလ္ တစ္ရာ ထပ္မံရရွိပါတယ္။ လူတစ္ေထာင္ သာဓုေခၚရင္
ဒါနကုသိုလ္ တစ္ေထာင္ ထပ္မံရရွိပါတယ္။ သာဓုေခၚၾကတဲ့ လူတစ္ရာ ၊လူတစ္ေထာင္
ေတြလည္းဒါနကုသိုလ္ ကုိ ရၾကပါတယ္။
၂။ သီလ
ေဆာက္တည္ၿပီး သီလကုသိုလ္ကုိ အမွ်ေဝရင္ သီလကုသိုလ္ကုိ ထပ္မရေတာ့ ပါဘူး။
ဒါနကုသိုလ္ ကုိပဲရရွိပါတယ္။ သာဓုေခၚတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြက်ေတာ့ သီလကုသိုလ္
မရၾကပါဘူး။ ဒါနကုသိုလ္ကုိပဲရၾကပါတယ္။
၃။
သမထဝိပႆနာ ပါြးမ်ာၿပီး အမွ်ေဝရင္ သမထဝိပႆနာ ကုသိုလ္ေတြ ထပ္မရေတာ့ပါ ဘူး။
ဒါနကုသုိလ္ကုိပဲရပါတယ္။ သာဓုေခၚတဲ့ သူေတြလည္း သမထဝိပႆနာ ကုသိုလ္ကုိေတာ့
မရပါဘူး၊ ဒါနကုသုိလ္ကုိပဲရရွိပါတယ္။
အမွ်ေဝတာနဲ႔ သာဓုေခၚတာဟာ ဒါနထဲမွာပါပါတယ္။ ဒီသုံးမ်ိဳးကုိ သဒၶမၼရံသီ ဆရာေတာ္ႀကီး က မွတ္ရလြယ္ေအာင္ ေဆာင္ပုဒ္ေလး စီေပးထားပါတယ္။
၁။ ဒါနေဝလွ်င္၊ ဒါနပင္၊ အမွန္ပင္ ရရွိသည္။
၂။ သီလေဝလွ်င္၊ ဒါနပင္၊ အမွန္ပင္ ရရွိသည္။
၃။ ဘာဝနာေဝလွ်င္၊ ဒါနပင္၊ အမွန္ပင္ ရရွိသည္။
စိတ္ထဲမွာ ရွင္းၾကရဲ့လား မသိပါဘူး။ မရွင္းေသးဘူးဆုိရင္ ပုညႀကိယဝတၳဳ (၁၀) ပါးကုိ အာရုံ ျပဳၾကည့္ လုိက္ပါ။
ပုညႀကိယာ ဝတၳဳ(၁၀)ပါး
၁။ဒါန=ေပးကမ္းလွဴဒါန္းမႈ၊ ၂။
သီလ=၅-ပါး ၊ ၈-ပါး၊ ၁၀-ပါးစေသာ သီလ ေဆာက္တည္မႈ၊ ၃။ ဘာဝနာ-
ကမၼ႒ာန္းစီးျဖန္းမႈ၊ ၄။ အပစာယန= အသက္သိကၡာႀကီး သူအား အရုိအေသျပဳမႈ၊ ၅။
ေဝယ်ာဝစၥ= သူမ်ားကုသိုလ္ ကိစၥ၌ ကူညီေဆာင္ရြက္မႈ၊ ၆။ပတၱိဒါန= မိမိရေသာ
ကုသိုလ္အဖုိ႔ကုိ အမွ်ေဝမႈ၊ ၇။ ပတၱာႏုေမာဒန= မိမိသုိ႔ ေရာက္လာေသာ
ကုသိုလ္အဖုိ႔ကုိ ဝမ္းေျမာက္ ဝမ္းသာ သာဓု ေခၚမႈ၊ ၈။ ဓမၼႆဝန=တရားနာမႈ၊ ၉။
ဓမၼေဒသနာ= လာဘ္လာဘကုိ မငဲ့ဘဲ တရားေဟာမႈ၊ ၁၀။ ဒိ႒ိဇုကမၼ= အယူကုိ
ေျဖာင့္မတ္စြာျပဳမႈ။
ဒီ(၁၀)ပါးကုိ ဒါန- သီလ - ဘာဝနာထဲ ျပန္သြင္းပုံ လကၤာေလးကုိ အရင္က်က္ထား လုိက္ရ ေအာင္ပါ။
ဒါန၊ သီလာ၊ ဘာဝနာ သုံးျဖာစဥ္၍ခင္း။
စႏွစ္ကုိလယ္၊ လယ္ႏွစ္ကုိစ၊ ေနာက္မွ ေနာက္ခ်င္းသြင္း။
ကဲ..ရျပီလား။ လကၤာကုိ
ရွင္းျပရေအာင္ပါ။ ပုညႀကိယာဝတၳဳ (၁၀)ပါးကုိ ေသခ်ာျပန္ၾကည့္ ထားလုိက္ပါ။
တတ္ႏုိင္ရင္ ခဲတံေလးနဲ႔လုိက္တုိ႔လုိက္ပါ။ ဒါန-သီလ-ဘာဝနာကုိ အစဥ္အတုိင္း
ထားလုိက္ပါတဲ့၊ အစျဖစ္တဲ့ အပစာယန၊ ေဝယ်ာဝစၥ (၂)ပါးကုိ အလယ္ျဖစ္တဲ့ သီလထဲမွာ
သြင္းလုိက္ပါတဲ့။ အလယ္ျဖစ္တဲ့ ပတၱိဒါန၊ ပတၱာႏုေမာဒန(၂)ပါးကုိ အစျဖစ္တဲ့
ဒါနထဲမွာသြင္းလုိက္ပါတဲ့။ ေနာက္ျဖစ္တဲ့ ဓမၼႆဝန၊ ဓမၼေဒသနာ၊
ဒိ႒ိဇုကမၼ(၃)ပါးကုိ ဘာဝနာထဲမွာ သြင္းလုိက္ပါတဲ့။ ဒီခြဲျပပုံေလးကုိ
အာရုံျပဳလုိက္ရင္ ဘာေတြဟာ ဘယ္ထဲမွာ ပါတယ္ဆုိတာ ခြဲျခားသိလုိ႔ ရပါၿပီ။
အမွ်ေဝတာ၊ သာဓုေခၚတာဟာ ဒါနထဲမွာ ပါတဲ့အတြက္ ဒါနကုသိုလ္ပဲရတာပါ။ တရားနာတာ
၊တရားေဟာတာ ကေတာ့ ဘာဝနာထဲမွာ ပါေနပါတယ္။
ဒါကုိေထာကၿပီး ကုိယ့္ခ်စ္သူကုိ
တရားေဟာတာ၊ ကုိယ့္ခ်စ္သူေဟာတဲ့ တရားကုိနာတာ ေတြဟာ ဘာဝနာထဲမွာ ပါေနပါတယ္။
လုိရင္းကေတာ့ ကုိယ့္ခ်စ္သူ၊ ကုိယ္ခ်စ္တဲ့သူကုိ တရားေဟာတာဟာ အမတဒါန= နိဗၺာန္
အလွဴ၊ အျမတ္ဆုံး အလွဴႀကီးကုိ ေပးလွဴလုိက္ တာပါပဲ။
အေမကုိခ်စ္တယ္၊ အေဖကုိခ်စ္တယ္၊
သားသမီးကုိခ်စ္တယ္၊ သူငယ္ခ်င္းကုိခ်စ္တယ္၊ မိတ္ေဆြကုိခ်စ္တယ္၊ ခ်စ္သူကုိ
ခ်စ္တယ္ဆုိရင္ တရားေဟာရမွာပါ၊ တရားေဟာရင္း အျမတ္ဆုံး ကုသိုလ္ေတြယူရမွာပါပဲ။
ျမတ္စြာဘုရား လက္ထက္ေတာ္က
ဝၯမာတာေထရီ ဆိုတာရွိပါတယ္။ သူလူ႔ဘဝတုန္းက သူ႔ရဲ့သားေလးရဲ႕ နာမည္က ဝၯပါ။
ဝၯဆုိတာ တုိးပြါးျခင္းလုိ႔ အဓိပၸါယ္ ရပါတယ္။ သားနာမည္ကုိ အစြဲျပဳၿပီး
“ဝၯမာတာ=တုိးပြါးအေမ”လုိ႔ေခၚၾကတာပါ။
ေယာကၤ်ားဆုံးၿပီး ကာလတစ္ခု ၾကာေတာ့
ဘိကၡဳနီမဝတ္ပါတယ္၊ ဘိကၡဳနီမ ဝတ္ေတာ့လည္း ဝၯမာတာ ေထရီရယ္လုိ႔ ေခၚေဝၚ ထင္ရွား
သြားျပန္ပါတယ္။ ကမၼ႒ာန္းကုိ ႀကိဳးစား အားထုတ္လုိက္တာ ရဟႏၱာ ျဖစ္သြားပါတယ္။
ေနာက္လူ႔ဘဝမွာ က်န္ခဲ့တဲ့သား
“ေမာင္တုိးပြါး”ကုိေခၚၿပီး ကုိရင္ဝတ္ေပးပါတယ္။ သားကုိရင္ အသက္ ႏွစ္ဆယ္
ျပည့္ျပန္ေတာ့လည္း ရဟန္းေဘာင္ကုိ ပုိ႔ေဆာင္ေပးျပန္ပါတယ္။ သားရဟန္း
ဝၯေထရ္ဟာ စာသင္ရင္း ပိဋကတ္သုံးပုံကုိ ကြ်မ္းက်င္ တတ္ေျမာက္ သြားပါတယ္။
သားရဟန္းက တရားေဟာျပန္ ေတာ့လည္း နာမည္ေက်ာ္ ဓမၼကထိက တစ္ပါးျဖစ္သြား
ျပန္ပါတယ္။ နာမည္ေက်ာ္ စာတတ္ ဓမၼကထိက ျဖစ္လာေတာ့ ၾကည္ညိဳသူေတြ ေပါၿပီး
လာဘ္လာဘေတြ ေပါခ်င္တုိင္းေပါေန ပါေတာ့တယ္။ တရား ေဟာတာနဲ႔ပဲ အခ်ိန္ကုန္
ေနတဲ့အတြက္ ဝိပႆနာတရား အားထုတ္မႈကုိ မလုပ္ႏုိင္ပါဘူး။ ဒါကုိမိခင္ေထရီမက
မႏွစ္ သက္ပါဘူး။
တစ္ေန႔မွာေတာ့ ဓမၼကထိက သားရဟန္းဟာ
မိခင္ ဘိကၡဳနီမ ေက်ာင္းကို သကၤန္းမရုံဘဲၾကြ လာပါတယ္။ ေက်ာင္းထဲေရာက္ေတာ့
မိခင္ေထရီမက တုတ္ကုိကုိင္ျပီး “အုိ.. သားရဟန္း ဘာျဖစ္လုိ႔ သကၤန္းမရုံဘဲ
ဘိကၡဳနီမ ေက်ာင္းကုိလာရတာလဲ သင့္အမူအယာကုိ ျပန္ၾကည့္ပါဦး၊ တရားေဟာတာ၊
ဂႏၳဓုရလုပ္တာနဲ႔ပဲ အခ်ိန္ပုပ္ေနတယ္။ မာန္မာန ကလည္း တက္ၾကြ ေနေသးတယ္၊
ရဟန္းတစ္ပါး တကယ္လုပ္ရမယ့္ ဝိပႆနာ
ဘာဝနာ အလုပ္ကုိ သာလုပ္ပါ။ ကုိယ္ဟန္ ေၾကာ့ေၾကာ့ေမာ့ေမာ့နဲ႔ အမူအယာ
ကုိျပင္ပါ” လုိ႔ဆုိျပီး ခပ္တင္းတင္းေလး ေျပာလုိက္ ပါေတာ့တယ္။
သားရဟန္းလည္း မိခင္ေထရီမ
ေျပာစကားၾကားရေတာ့ ခ်က္ခ်င္းသတိရၿပီး “မိခင္.. ကြ်ႏု္ပ္မွားပါၿပီ၊
ေနာင္ဒီလုိ အမူအယာေတြနဲ႔ မေနေတာ့ပါဘူး”လုိ႔ ဝန္ခံကတိ ေပးလုိက္ပါတယ္။
သားရဟန္း သတိဝင္သြားေတာ့ မိခင္ေထရီမႀကီးက သားရဟန္းကုိ ဂါထာေလးေတြနဲ႔ ထပ္မံ ေဟာျပ ေပးျပန္ပါတယ္။
သားရဟန္းဟာ မိခင္ေက်ာင္းက
ျပန္ခဲ့ၿပီး တရားေဟာမႈေတြကုိ လုံးဝရပ္လုိက္ပါတယ္။ မိခင္ ျဖစ္ေစခ်င္တဲ့
ဝိပႆနာ ဘာဝနာ ပြါးမ်ားမႈကုိပဲ ႀကိဳးစားအားထုတ္ ပါေတာ့တယ္။ ပါရမီပါၿပီးသား
ဆုိေတာ့ မၾကာမီကာလမွာပဲ ရဟႏၱာ ျဖစ္သြားပါေတာ့တယ္။
ဇာတ္သိမ္းေတာ့ သားရဟန္းေရာ မိခင္ေထရီမႀကီးေရာ အရတၱဖုိလ္ ကုိယ္စီရၿပီး ပရိနိဗၺာန္ စံသြားၾကပါတယ္။
ဇာတ္သိမ္းပုိင္းေလးက သိပ္လွတာပါ။
ဘယ္အခ်ိန္ ျပန္ဖတ္ဖတ္ လွေနတာပါပဲ။ ေနာက္ဆုံး ေတာ့ အားလုံးအားလုံးဟာ
ဒီအတုိင္းပဲ ဇာတ္သိမ္းၾကဖုိ႔ လုိရင္းပါ။ သံသရာ ဘယ္ေလာက္ရွည္ၾက
ရဦးမယ္မသိပါဘူး။
ဒီဝတၳဳေလးမွာလည္း မိခင္က သားကုိ
တရားေဟာတာပါ။ တရားေဟာတဲ့ ေနရာမွာလည္း ရုိးရုိးဣေျႏၵ ရရထုိင္ၿပီး ေဟာတာေတာင္
မဟုတ္ပါဘူး။ တုတ္ကုိကုိင္ၿပီး ခပ္တင္းတင္း ေလးေဟာ လုိက္တာပါ။
ဒီသာဓကေလးေတြ ေထာက္ၿပီး သားအမိခ်င္း၊ ဇနီးေမာင္ႏွံခ်င္း၊ ညီအစ္ကုိ ေမာင္နွမခ်င္း၊ မိတ္ေဆြခ်င္း၊ ခ်စ္သူခ်င္း ကုိယ္သိထားတဲ့ တရားေလးေတြကုိ ေဟာေပးရမွာပါပဲ။ ေဟာေပးရင္ ကုသိုလ္ေတြရေနတာပါပဲ။
ဒီလုိပါပဲ။ ရဟန္းအခ်င္းခ်င္း
လည္းေဟာရမွာပါပဲ။ ကုိယ္ခ်စ္တဲ့ရဟန္း၊ ကုိယ္သံေယာဇဥ္ရွိ ရွိတဲ့ရဟန္းကုိ
ေဟာရမွာပါပဲ။ စာေတြအေျခခံရွၿပီ းသားဆုိေတာ့ ေဟာသူေရာ နာသူေရာ ပုိလုိ႔
ေတာင္သေဘာေပါက္ လြယ္ဦးမွာပါ။ ခ်စ္တဲ့ရဟန္း အခ်င္းခ်င္း ေဟာမွလည္း ပုိၿပီး
လက္ခံတာပါ။
လုိရင္းကေတာ့ တရားေဟာၿပီးတုိင္း
“ဘုရားတပည့္ေတာ္ တရားေဟာေျပာရေသာ ကုသိုလ္ ေကာင္းမႈ အဖုိ႔ဘာဂသည္ နိဗၺာန္၏
အေထာက္အပံ့ ျဖစ္ပါေစ။ ဘုရားတပည့္ေတာ္ ေဟာတဲ့တရား ေလးကုိနာၾကားၿပီး
ကုိ..ဘယ္သူ၊ မ…ဘယ္သူတရား အသိေလးေတြ ရသြားပါေစ။ ရသည့္အား
ေလွ်ာ္စြာက်င့္ႏုိင္ပါေစ။ က်င့္ႏုိင္သည့္ အားေလွ်ာ္စြာ မဂ္ဖုိလ္ နိဗၺာန္ရဲ့
အေထာက္အပံ့ ေကာင္းေတြ ရသြားပါေစ”လုိ႔ နိဗၺာန္ကုိ ဆုေတာင္းတာရယ္၊ ေမတၱာပုိ႔
တာရယ္ကုိ အေလ့အက်င့္ အထုံေလး လုပ္ထားရမွာပါ။ ကုိယ့္ရဲ့ တရားေဟာေျပာ မႈဟာ
နိဗၺာန္ရဲ႕ အေထာက္အပံ ေကာင္းေတြ ဆုိတာကုိလည္း အထူးအာရုံ ျပဳထားရမွာပါ။
ကုိယ္ခ်စ္တဲ့ မိဘ၊ ကုိယ္ခ်စ္တဲ့
သားသမီး၊ ကုိယ္ခ်စ္တဲ့ဇနီး၊ ကုိယ္ခ်စ္တဲ့ ခင္ပြန္း၊ ကုိယ္ခ်စ္တဲ့ မိတ္ေဆြ၊
ကုိယ္ခ်စ္တဲ့ သူငယ္ခ်င္း၊ ကုိယ္ခ်စ္တဲ့ ခ်စ္သူကုိ ကုိယ္သိတဲ့ တရားေလး
ေတြကုိ သိသေလာက္ ေဟာလုိက္ဖုိ႔ပါပဲ။
ဘဝမွာ ဘယ္သူကုိပဲ ခ်စ္ခ်စ္၊ ခ်စ္တဲ့သူကုိ တရားေဟာ လုိက္ဖုိ႔ပါပဲ ။ တရားေဟာလုိက္ရင္ အျမတ္ဆုံးကုသိုလ္ေတြ ျဖစ္သြားတာပါပဲေလ။
ရေဝႏြယ္(အင္းမ)
က်မ္းကုိး၁။ ဝိမာနဝတၳဳေတာ္ႀကီး ။ ၿမိဳ႕မိဆရာေတာ္
၂။ အေျချပဳသၿဂိဳဟ္။ အရွင္ဇနကာဘိဝံသ
၃။ သိေကာင္းစရာ ဓမၼပေဒသာ (တတိယတြဲ)
သဒၶမၼရံသီရိပ္သာဆရာေတာ္
၄။ ေထရီအပဒါန္ဝတၳဳေတာ္ႀကီး။ အရွင္ဓမၼႆာမီဘိဝံသ