သူ႔အရပ္ ႏွင့္ သူ႔ဇာတ္(1)
လူတုိင္းအတြက္ပ႒ာန္း( ဣႁႏၵိယပစၥၥည္း)
“ဣႁႏၵိယပစၥည္း”ဆိုတာ ျမန္မာလိုေတာ့ “အစိုးရတဲ့ ပစၥည္း”လို႔ အဓိပၸာယ္ ရပါတယ္။ ဘာကို အစိုးရ တာလဲလို႔ေမးမယ္ ဆိုရင္ေတာ့ ပ႒ာန္းပစၥည္းေတြကို အမည္ေပးထားပံုႏွင့္ ပတ္သက္လို႔ အရင္ကလဲေျပာခဲ့ ဖူးပါတယ္၊
“အက်ိဳးပစၥယုပၸန္ကို ေထာက္ဆၿပီး အေၾကာင္းပစၥည္း တရားတို႔ကို အမည္ေပး တယ္ ” ဆိုတာေလ။
အက်ိဳးပစၥယုပၸန္နဲ႔ အတူတူျဖစ္တဲ့ပစၥည္းကို သဟဇာတပစၥည္း၊ အက်ိဳးပစၥယုပၸန္ ျဖစ္ခ်ိန္မွာ ထင္ရွားရွိေနေသးတဲ့ပစၥည္းကို အတၳိပစၥည္း၊ အဝိဂတ ပစၥည္း။ ထင္ရွားမရွိေတာ့တဲ့ ပစၥည္းမ်ိဳးကို နတၳိပစၥည္း၊ ဝိဂတပစၥည္း စသည္ အမည္ေပးပါတယ္။ အခုလဲ ဘာကိုအစိုးရလို႔ ဣႁႏၵိယပစၥည္းေခၚ သလဲဆိုရင္ “အက်ိဳးပစၥယုပၸန္တရားတို႔ကို အစိုးရတဲ့အတြက္ေၾကာင့္”လို႔ သေဘာေပါက္ ရပါလိမ့္မယ္။
ပစၥည္းတရားက ပစၥယုပၸန္တရားကို အစိုးရတယ္ဆိုတာ ဒီပစၥယုပၸန္တရားက ဒီပစၥည္းတရားရဲ႕ ခြင့္ျပဳခ်က္အတိုင္းသာ ျဖစ္ခြင့္ရေနတဲ့ သေဘာမ်ိဳးကို ဆိုလိုတာပါ။ ဥပမာ အဆင္းကိုျမင္ၿပီးသိတဲ့ စကၡဳဝိညာဏ္စိတ္ဆိုတာ မ်က္စိလို႔ေခၚတဲ့ စကၡဳပသာဒ အၾကည္ဓာတ္႐ုပ္ဝတၳဳကို မွီခြင့္ရရွိမွသာ အဆင္းကို “ျမင္တယ္သိတယ္” ဆိုတဲ့ ဒႆနကိစၥကို ေဆာင္ရြက္ခြင့္ရတယ္၊ (ျမင္ခြင့္ရတယ္)၊
စကၡဳဝတၳဳခ်ိဳ႕တဲ့ (မ်က္စိကန္း) ေနလို႔ျဖစ္ေစ၊ မ်က္လံုးမွိတ္ထားလို႔ျဖစ္ေစ ႐ူပါ႐ံုနဲ႔ စကၡဳဝတၳဳတို႔ ေတြ႕ဆံုခြင့္မရခဲ့လွ်င္ စကၡဳဝိညာဏ္ စိတ္ဟာလည္း စကၡဳအၾကည္ဓာတ္ကို မွီခိုခြင့္မရတဲ့အတြက္ ျမင္ျခင္းကိစၥကို ေဆာင္ရြက္ခြင့္မရပါဘူး။ အဲဒီလို အမိန္႔မေပးေသာ္လည္း ေပးသလို ျဖစ္ေနတဲ့သေဘာကိုပဲ ဣႁႏၵိယ(အစိုးရတယ္)လို႔ ေခၚတာပါ။
ပ႒ာန္းပစၥည္းေတြထဲမွာ “အစိုးရတယ္” ဆိုတဲ့ ပစၥည္းႏွစ္ခုရွိပါတယ္။ အဓိပတိပစၥည္းနဲ႔ ဣႁႏၵိယပစၥည္းပါ။ ဒီပစၥည္းႏွစ္မ်ိဳး ဘာထူးသလဲဆိုရင္ေတာ့ အဓိပတိပစၥည္းက အျခားအဓိပတိ တရားမ်ားကို တားျမစ္ၿပီး တစ္ပါးတည္းသာ အစိုးရတယ္၊ ခႏၶာကိုယ္ရဲ႕ တစ္စိတ္တစ္ေဒသကိုသာမက နယ္ပယ္အားလံုးကို အစိုးရတယ္၊ ဒါေၾကာင့္ တစ္ျပည္လံုးကို အစိုးရတဲ့ ျပည္ရွင္မင္းမ်ားနဲ႔တူတယ္လို႔ ဥပမာေပးပါတယ္။
ဣႁႏၵိယပစၥည္းကေတာ့ အျခားဣႁႏၵိယ ပစၥည္းတရားေတြကို ဟန္႔တားျခင္းမရွိဘဲ ပစၥယုပၸန္တရားတို႔ကို မိမိသို႔ အစဥ္လိုက္ေစျခင္း မွ်သက္သက္ အျဖစ္နဲ႔ အစိုးရပါတယ္။ ျပည္နယ္အစိုးရမ်ား၊ ဝန္ႀကီးဌာနကို အုပ္ခ်ဳပ္တဲ့ ဝန္ႀကီးမ်ားနဲ႔တူတယ္လို႔ ဥပမာေပးၾကပါတယ္။
အဓိပတိပစၥည္းက ဒီခႏၶာကိုယ္မွာ တစ္ခ်ိန္မွာ အဓိပတိတရားတစ္ခုသာ ျဖစ္ခြင့္ရွိတယ္၊ အျခားၿပိဳင္ဘက္ အဓိပတိဆိုတာ မရွိရဘူး။ ဣႁႏၵိယေတာ့ ဒီခႏၶာကိုယ္မွာ စကၡဳ၊ ေသာတစတဲ့ ပသာဒဝတၳဳေတြ တစ္ၿပိဳင္နက္ အမ်ားႀကီးျဖစ္တည္ခြင့္ရွိတယ္။ အခ်င္းခ်င္းဟန္႔တား ကန္႔ကြက္ျခင္း မရွိပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ဣႁႏၵိယပစၥည္းကို ဣႁႏၵိယပစၥေယာ = တစ္ျပည္တြင္း၌၊ ခ်င္းခ်င္းမဟန္႔၊ သီီးမသန္္႔႔ဘဲ၊ ခြြဲဲခန္္႔႔ပိိုုင္စ္စား၊ မင္္းးအမ်ားသိိုုု႔႔။ သံံုုုးးပါးျပားလတ္၊ သဟဇာတ္ႏွင့္။ ဓာတ္္ပၪၥဝိဉယဏ၊ ကမဂုဏ္အား၊ တူဆယ့့္္ငါးတြင္၊ အျခားမေသြ၊ မိမိသို႔လိုက္ေစျခင္းဟူေသာ ဣႁႏၵိယသတၲိထူးျဖင့္၊ ေက်းဇူးျပဳျခင္း လကၡဏာရွိေသာ နာမ္ဣေႁႏၵတရားကိုယ္ ရွစ္ပါးဟူူေသာ သဟဇာတိႁႏိၵိယိယ၊ မဇၩိိမယု က၊ ပသာဒ႐ုပ္ငါးခု ဟူေူေသာ ပုေရဇာတိႁႏိၵိယိယ၊ ဇီဝီတ႐ုုပ္္တည္္းးဟူေူေသာ ႐ူပဇိဝိတႁိႁႏိၵိယ သံုးပါး ပစၥည္းတရား” လို႔ အနက္ျမန္မာျပန္တာပါ။
အဘိဓမၼာ ဝိဘင္းက်မ္းမွာ ဣေႁႏၵတရားမ်ားကို အေရအတြက္ရႏိုင္သမွ် ခြဲျခမ္းေဝဖန္ၿပီး (၂၂)မ်ိဳး ေဟာေတာ္မူပါတယ္။
တရားကိုယ္အေနနဲ႔ ေရတြက္မယ္ဆိုရင္ေတာ့ စကၡဳ၊ ေသာတ၊ ဃာန၊ ဇိဝွာ၊ ကာယ၊ မန(စိတ္)၊ ဣတၳိဘာဝ၊ ပုမၻာဝ၊ ႐ုပ္ဇီဝိတ၊ နာမ္ဇီဝိတ၊ ေဝဒနာ၊ သဒၶါ၊ ဝီရိယ၊ သတိ၊ သမာဓိ၊ ပညာဆိုၿပီး (၁၆)ပါး ရွိပါတယ္။
ဒီ (၁၆)ပါးထဲမွာ၊ စကၡဳစတဲ့ငါးပါးရယ္၊ ဣတၳိဘာဝ၊ ပုမၻာဝ၊ ႐ုပ္ဇီဝိတတို႔ရယ္ ေပါင္း(၈)ပါးက ႐ုပ္ဣေႁႏၵမ်ားျဖစ္ပါတယ္။
နာမ္ဇီဝိတ၊ စိတ္(မန)၊ ေဝဒနာ၊ သဒၶါ၊ ဝီရိယ၊ သတိ၊ သမာဓိ၊ ပညာ ဆိုၿပီး နာမ္ဣေႁႏၵကလဲ(၈)ပါးပဲ ရွိပါတယ္။
ဒီတရားေတြ အစိုးရပံုနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ဣႁႏၵိယဝိဘင္းအ႒ကထာမွာ ျပထားတာကေတာ့ -
စကၡဳေႁႏၵစတဲ့ ငါးပါးတို႔က စကၡဳဝိညာဏ္စတဲ့ ငါးပါးကို မိမိရဲ႕ အျခင္းအရာသို႔ လိုက္ေစျခင္းျဖင့္ အစိုးရတယ္။
မနိေႁႏၵက သဟဇာတ္(အတူျဖစ္ဖက္)တရားတို႔ကို မိမိအလိုသို႔ လိုက္ေစျခင္းျဖင့္ အစိုးရတယ္။
ဘာဝ႐ုပ္(၂)ခုတို႔က လက္ေျခတို႔ရဲ႕ သြယ္လ်ျခင္း၊ ဖုထစ္ျခင္းစတဲ့ ေမြးရာပါအသြင္သဏၭာန္၊ အရြယ္အားေလွ်ာ္စြာ ျဖစ္ေပၚတတ္တဲ့ မုတ္ဆိတ္ က်င္စြယ္ရွိမႈ မရွိမႈစတဲ့ အရိပ္နိမိတ္၊ ဗန္း၊ ဆန္ေကာ၊ ထြန္၊ ထယ္စသည္တို႔နဲ႔ ကစားျခင္းစတဲ့ အျပဳအမူ၊ ကႏြဲ႕ကလ်ႏိုင္ျခင္း ၊ ေဒါက္ခ်ီ ေမာက္ခ်ီႏိုင္ျခင္းစတဲ့ ေျပာဆို သြားလာဟန္ အမူအရာတို႔ကို အစိုးရတယ္။
႐ုပ္ဇီဝိတက အတူျဖစ္ဖက္ ကမၼဇ႐ုပ္တို႔ကို၊ နာမ္ဇီဝိတက အတူျဖစ္ဖက္နာမ္တရားတို႔ကို ေစာင့္ေရွာက္အစိုးရတယ္။
သုခ၊ ဒုကၡ၊ ေသာမနႆ၊ ေဒါမနႆေဝဒနာတို႔က ခ်စ္ျခင္း၊ မုန္းျခင္း၊ ေလာဘျဖစ္ျခင္း၊ ေဒါသျဖစ္ျခင္းစတဲ့ ၾကမ္းတမ္းတဲ့ အျဖစ္ကို ေရာက္ေစတဲ့ ခံစားမႈကို၊ ဥေပကၡာေဝဒနာက အလယ္အလတ္အျခင္းအရာကို ေရာက္ေစတဲ့ ခံစားမႈကို အစိုးရတယ္။
သဒၶါစတဲ့ ဣေႁႏၵငါးမ်ိဳးတို႔ကေတာ့ မယံုၾကည္မႈ၊ ပ်င္းရိမႈ၊ ေမ့ေလ်ာ့မႈ၊ ပ်ံ႕လြင့္မႈ၊ အမွန္မသိမႈတို႔ကို လႊမ္းမိုးဖယ္ရွားၿပီး ယံုၾကည္မႈ၊ ႀကိဳးစားအားထုတ္မႈ၊ အာ႐ံုကို မေပ်ာက္ပ်က္ေအာင္ ေအာက္ေမ့ သတိရမႈ၊ စိတ္ကို အာ႐ံုအေပၚမွာက်ေရာက္တည္ၿငိမ္မႈ၊ အမွန္အတိုင္း ပိုင္းျခားသိျမင္မႈကစၿပီး သံေယာဇဥ္ေတြ အဆင့္ဆင့္ ပယ္သတ္မႈကိစၥေတြကို အစိုးရတယ္လို႔ ဖြင့္ဆိုပါတယ္။
႐ုပ္ဣေႁႏၵ(၈)ပါးထဲက ဣတၳိဘာဝ႐ုပ္၊ ပုမၻာဝ႐ုပ္(၂)မ်ိဳးကို ပ႒ာန္းေဒသနာေတာ္မွာ ဣႁႏၵိယပစၥည္းအျဖစ္နဲ႔မေဟာပါဘူး။
မေဟာရျခင္းရဲ႕ အေၾကာင္းကေတာ့ ဘာဝ႐ုပ္(၂)ခုတို႔ဟာ ေယာက်ာ္း၊ မိန္းမတို႔ရဲ႕ အသြင္သဏၭာန္၊ ၿပံဳးဟန္ ရယ္ဟန္၊ ကစားခုန္လႊား အျပဳအမူ၊ သြားလာလႈပ္ရွားမႈ အသြင္အျပင္ စသည္ကို အစိုးတရျပဳရမွာျဖစ္ပါတယ္။ လူ႔ျပည္မွာ ပထမဆံုး ပဋိသေႏၶဝိညာဏ္နဲ႔အတူ ဘာဝ႐ုပ္တို႔ တစ္ၿပိဳင္နက္ ျဖစ္ေပၚလာေသာ္လည္း အသြင္သဏၭာန္ စသည္တို႔က ရက္သတၲ(၇)ပတ္ ေက်ာ္ေလာက္မွ စတင္ျဖစ္ေပၚလာတာ ျဖစ္လို႔ ဘာဝ႐ုပ္ရွိတိုင္း အသြင္သဏၭာန္ စသည္ကို အစိုးရမႈ မၿမဲပါဘူး။
ျဗဟၼာတို႔ သဏၭာန္မွာက်ေတာ့ ပုရိသအသြင္သဏၭာန္ ထင္ရွားရွိေပမယ့္ ပုရိသဘာဝ႐ုပ္ ရယ္လို႔ မရွိျပန္ပါဘူး၊ ဒါေၾကာင့္ ဘာဝ႐ုပ္ တို႔ရဲ႕အစိုးရမႈဟာ မၿမဲဘူးလို႔ ဆိုရပါလိမ့္မယ္။ ဒါ့အျပင္ ဖြားျမင္ၿပီးလို႔ လူလားေျမာက္သည့္ တိုင္ေအာင္လည္း ဘာဝ႐ုပ္ တို႔ေၾကာင့္ ေယာက်ာ္း၊ မိန္းမရယ္လို႔ျဖစ္ၿပီး ေမြးရာပါ အသြင္သဏၭာန္ေတြ ရွိေနသည့္ တိုင္ေအာင္၊ အျပဳအမူတို႔ အမူအရာတို႔က ပံုမွန္ဟုတ္ခ်င္မွ ဟုတ္ပါမယ္၊ ေယာက်ာ္းလ်ာ၊ မိန္းမလ်ာေတြ ျဖစ္ေနတတ္တာတို႔၊ တခ်ိဳ႕ဆိုရင္ လိင္ေျပာင္းသြားတာတို႔အထိ ရွိၾကလို႔လည္း ဘာဝ႐ုပ္တို႔ရဲ႕ အစိုးရမႈဟာ မၿမဲပါဘူး။ အဲဒီလို အစိုးရမႈမၿမဲတဲ့အတြက္ ဣႁႏၵိယပစၥည္းအျဖစ္နဲ႔ မေဟာဘူးလို႔ အ႒ကထာဆရာက မိန္႔ဆိုပါတယ္။
ထပ္ၿပီးစိစစ္ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ ဘာဝ႐ုပ္တို႔က အစိုးရတယ္ဆိုတဲ့ အသြင္သဏၭာန္တို႔၊ ပံုစံ၊ ဟန္ပန္အမူအရာတို႔ဆိုတာေတြဟာ ပရမတၳတရားေတြ မဟုတ္ပါဘူး၊ ပညတ္အထူးေတြ သာျဖစ္ပါတယ္၊ ဒါေၾကာင့္လဲ ဣႁႏၵိယပစၥည္းအျဖစ္နဲ႔ မေဟာတာလို႔ ဆိုႏိုင္ပါလိမ့္မယ္၊
အထူးသျဖင့္ ပရမတၳတရားကိုသာ ေဟာတဲ့ ပဥႇာဝါရလို ေနရာမ်ိဳးမွာဆိုရင္ ေဟာလို႔ကို မရလို႔ မေဟာတာျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။
ပ႒ာန္းဣႁႏၵိယပစၥည္းမွာ မေဟာေပမယ့္ ဘာဝ႐ုပ္တို႔ရဲ႕ အစိုးရတဲ့ အရွိန္အဝါကို ေလွ်ာ့တြက္လို႔ေတာ့ မရပါဘူး။ ပဋိသေႏၶစိတ္ရဲ႕ ဥပါဒ္အခိုက္မွာ ဘာဝ႐ုပ္(၂)ခုထဲက တစ္ခုခု ပါလာၿပီဆိုရင္ ပဋိသေႏၶစိတ္ရဲ႕ ႒ီအခိုက္မွာျဖစ္တဲ့ ဥတုဇ႐ုပ္ကစၿပီး ျဖစ္ျဖစ္သမွ်႐ုပ္ေတြဟာ ဘာဝ႐ုပ္တို႔ရဲ႕ အမိန္႔အတိုင္းပဲ လိုက္နာရပါတယ္။ ဆိုလိုတာကေတာ့ ဣတၳိဘာဝ႐ုပ္ရွိသူရဲ႕ သႏၱာန္မွာ ျဖစ္ျဖစ္သမွ် ကမၼဇ၊ စိတၲဇ၊ ဥတုဇ၊ အာဟာရဇ႐ုပ္ေတြဟာ မိန္းမတို႔ရဲ႕ အသြင္သဏၭာန္၊ ခႏၶာကိုယ္ အခ်ိဳးအစားမ်ားခ်ည္းျဖစ္ရပါတယ္။ ဘယ္ဥတုဇ႐ုပ္ အာဟာရဇ႐ုပ္ကမွ မုတ္ဆိတ္ က်င္စြယ္ရယ္ လို႔ ျဖစ္မသြားပါဘူး၊ ဘာဝ႐ုပ္အမိန္႔အတိုင္းပဲ ႀကီးျခင္း၊ ေသးျခင္း၊ ခိုင္မာျခင္း၊ သြယ္လ်ျခင္းတုိ႔ ျဖစ္ေပးရပါတယ္၊
ဒါေၾကာင့္ ဘာဝ႐ုပ္တို႔ကို ဣႁႏၵိယပစၥည္းအျဖစ္နဲ႔မေဟာေပမယ့္ ဣႁႏၵိယတရားအေနနဲ႔ေတာ့ မရွိမျဖစ္ထည့္သြင္းထားရတာပါ။ ဒါနဲ႔ေတာင္ အထီးမဟုတ္ အမမဟုတ္ဆိုတဲ့ ဗ႐ုတ္သုတ္ခေတြက ဝင္ေႏွာက္ခ်င္ပါေသးတယ္။
ဘာဝ႐ုပ္တရားမ်ားနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ေနာက္ထပ္ အသိအျမင္ ရွင္းထားဖို႔လိုတာ တစ္ခုလည္း ရွိပါေသးတယ္။ အဲဒါကေတာ့ လူ႔ဘဝမွာ လူျဖစ္ရတာခ်င္း အတူတူျဖစ္ေပမယ့္ “မိန္းမျဖစ္ရတာက ကုသိုလ္ကံအားနည္းလို႔၊ ေယာက်ာ္းျဖစ္ရတာက ကုသိုလ္ကံ အားႀကီးလို႔” ဆိုၿပီး အထင္အမွတ္ မွားေနၾကတဲ့ ကိစၥပါ။ အထင္အမွတ္ မွားသလို ဒီလိုပဲ မွားမွားယြင္းယြင္း ေျပာၾကဆိုၾကတာေတြလည္း ၾကားဖူးၾကမယ္ ထင္ပါတယ္။
အမွန္ကေတာ့ ေယာက်ာ္း မိန္းမျဖစ္ရတာဟာ ကုသိုလ္ကံအနည္း အမ်ားနဲ႔ မဆိုင္ပါဘူး၊ အဂၤုတၲရနိကာယ၊ သတၲကနိပါတ္၊ သံေယာဂသုတ္ (အံ၊၂-၄၄၀)မွာ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ ေဟာေတာ္ မူတာကေတာ့ - “မိန္းမဟာ မိန္းမရဲ႕ဘဝ၊ မိန္းမတို႔ရဲ႕အမူအက်င့္နဲ႔အဝတ္ တန္ဆာတို႔ကိုပဲ သာယာ ႏွစ္သက္ေနမယ္၊ မိန္းမအျဖစ္နဲ႔ပဲ ေယာက်ာ္းမ်ားအေပၚလဲ သာယာႏွစ္သက္ စြဲလမ္း ေနမယ္ ဆိိုုရင္ မိန္းမဟာ မိန္းမအျဖစ္က္ကိိုု မလြန္ေျမာက္ႏုိင္ဘူူးး၊ မိန္းမေသၿပီီးးရင္ မိန္းမပဲ ျပန္ျဖစ္ေနမယ္။ ေယာက်ၤာမ်ားလဲ အလားတူပူပဲ ေယာက်ာ္းဘဝမွာ သာယာၿပီး ေယာက်ာ္း အျဖစ္နဲ႔ပဲ မိန္းမမ်ား အေပၚပဲ သာယာစြဲလမ္းမယ္ဆိုရင္ (ကာေမသု မိစၦာစာရကံလို ကံတစ္ပါးပါးကဟန္႔တားျခင္း မျပဳေသးသမွ်) ေယာက်ာ္းေသၿပီး ရင္ ေယာက်ာ္းပဲ ျပန္ျဖစ္ေနမယ္”လို႔ မိန္႔ပါတယ္။
ေယာက်ာ္းျဖစ္ျခင္း၊ မိန္းမျဖစ္ျခင္းဆိုတာ ကုသိုလ္ကံ အႀကီးအေသးနဲ႔ မဆိုင္ဘူး အစြဲဥပါဒါန္နဲ႔သာ ဆိုင္တယ္လို႔ ဆိုလိုတာပါ။
မွန္ပါတယ္၊ ေယာက်ာ္း မိန္းမျဖစ္ရတာ၊ အထီးအမျဖစ္ရတာဟာ ကုသိုလ္ အကုသိုလ္နဲ႔ဆိုင္မယ္၊ ကုသိုလ္ကံ အႀကီးအေသးနဲ႔ ဆိုင္မယ္ဆို ရင္ ျမတ္စြာဘုရားရွင္တို႔ရဲ႕ ပါရမီျဖည့္စဥ္ကာလ ဘဝျဖစ္ရပ္ေတြထဲမွာ ဘုရားေလာင္းၿပီးရင္ ကုသိုလ္တရား အလြန္အားႀကီးတဲ့ ယေသာဓရာ အေလာင္း ဟာ ေယာက်ာ္းဘဝေတြ ေျပာင္းလဲျဖစ္သြားႏိုင္ၿပီး ကုသိုလ္အားနည္းတဲ့ ေဒဝဒတ္အေလာင္းက မိန္းမျဖစ္သြား ေလာက္ပါတယ္။ တျခား အသေခ်ၤ တိုင္ေအာင္ ပါရမီေတြျဖည့္ၾကရတဲ့ ေခမာေထရီတို႔ ဓမၼဒိႏၷာတို႔စတဲ့ ေထရီမႀကီးေတြရဲ႕ အေလာင္းေတြ လည္း ကုသိုလ္ အားႀကီး သူေတြပဲ ျဖစ္ၾက လို႔ ေယာက်ာ္းဘဝေတြေျပာင္းလဲ ျဖစ္သြားၾကမွာေပါ့။ ဒီလိုသာ ကုသိုလ္ကံအားႀကီးလို႔ ေယာက်ာ္း ဘဝေျပာင္း ၿပီးျဖစ္ၾကမယ္ဆိုရင္ ပါရမီျပည့္သူ တိုင္း ေယာက်ာ္းခ်ည္း ျဖစ္သြားၾကေလာက္ပါတယ္။
ျမတ္စြာဘုရားရွင္(သံေယာဂသုတ္မွာ) ေဟာေတာ္မူတဲ့အတိုင္း ဘယ္ေလာက္ပဲ ကုသိုလ္ေတြ ပါရမီေတြ အားႀကီးေနေန မိန္းမဘဝ အေပၚဥပါဒါန္ မျပတ္သမွ် မိန္းမသာျဖစ္ရတယ္၊ ေယာက်ာ္းဘဝ ဥပါဒါန္မျပတ္သမွ် ေယာက်ာ္းသာျဖစ္ရတယ္လို႔သာ အျမင္ရွင္းရွင္းမွတ္ယူၾကဖို႔ပါ။
အေျပာင္းအလဲအေနနဲ႔ ျဖစ္လိုရင္ေတာ့ မိန္းမက မိန္းမဘဝအေပၚမွာ ဥပါဒါန္ျပတ္ၿပီး ေယာက်ာ္းဘဝကို ရည္သန္တဲ့ သီလစတဲ့ ကုသိုလ္ျ ပဳရင္ ေယာက်ာ္း ဘဝကို ေျပာင္းလဲတယ္။ ေယာက်ာ္းမ်ားကေတာ့ ကာေမသုမိစၦာစာရကံ က်ဴးလြန္မိရင္ ေယာက်ာ္းဘဝက မိန္းမဘဝ ကို ေျပာင္းလဲ တယ္လို႔ က်မ္းဂန္မ်ားမွာ ဆိုပါတယ္။ ကမၻာ့လူဦးေရမွာလည္း ေယာက်ာ္းဦးေရကေလ်ာ့ၿပီး မိန္းမဦးေရက တိုးေနပါတယ္။ စဥ္းေတာ့ စဥ္းစားစရာပါပဲ၊ အထူးသျဖင့္ ေယာက်ာ္းမ်ားအေနနဲ႔ ကိုယ့္ကိုယ္က်င့္တရားကို စိစစ္ဆင္ျခင္ၿပီး သတိထား စရာေကာင္းတဲ့ အခ်က္ပါပဲ။
ဣႁႏၵိယပစၥည္းအျဖစ္နဲ႔ ေဟာထားတဲ့ ႐ုပ္ဣေႁႏၵ(၆)ပါးထဲမွာ စကၡဳ၊ ေသာတစတဲ့ ပသာဒဣေႁႏၵ(၅)ပါးတို႔က အက်ိဳးပစၥယုပၸန္ျဖစ္တဲ့ ဝိညာဏ္စိတ္ေတြ မျဖစ္မီ ေရွးကႀကိဳတင္ၿပီးျဖစ္ၾကလို႔ ပုေရဇာတပစၥည္းလဲမည္ပါတယ္။ ပစၥယုပၸန္တရားေတြအေပၚ အစိုးရတဲ့အတြက္ ဣႁႏၵိယပစၥည္းလဲမည္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီဣေႁႏၵ(၅)ပါးကို “ပုေရဇာတိႁႏၵိယ” ပစၥည္းလို႔ေခၚပါတယ္။
႐ုပ္ဇီဝိတကေတာ့ ကလာပ္တူ ကမၼဇ႐ုပ္ေတြကို ေစာင့္ေရွာက္ၿပီး အစိုးရတဲ့အတြက္ ႐ူပဇီဝိတိႁႏၵိယပစၥည္းလို႔ပဲ ေခၚပါတယ္။
ဒီေနရာမွာ အဘိဓမၼာနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ သိမွတ္စရာကေလးေတြ နည္းနည္းရွိပါတယ္။ ဒီဣႁႏၵိယပစၥည္းမွာပါတဲ့ “ဇီဝိတ” ဆိုတာ ျမန္မာလို “အသက္”လို႔ ေခၚတဲ့တရားပါပဲ။ နာမ္ဇီဝိတက နာမ္တရားတို႔ရဲ႕ အသက္ျဖစ္ပါတယ္။ ႐ုပ္ဇီဝိတက ကမၼဇ႐ုပ္တို႔ရဲ႕ အသက္ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီခႏၶာကိုယ္ႀကီးထဲမွာ အသက္လို႔ေခၚစရာ ဒီပရမတၳတရား (၂)ပါး (႐ုပ္ဇီဝိတနဲ႔ နာမ္ဇီဝိတ)ကလြဲလို႔တျခား အတၲçလိပ္ျပာ၊ ဝိညာဥ္ေကာင္ဆိုတာ လံုးဝမရွိပါဘူး။
ေနာက္ထပ္သိစရာတစ္ခုက နာမ္ဇီဝိတတရားဟာ စိတ္ေစတသိက္ဆိုတဲ့ နာမ္အားလံုးတို႔ရဲ႕ အသက္ျဖစ္ပါတယ္။ ႐ုပ္ဇီဝိတကေတာ့ ကမၼဇ႐ုပ္တို႔ရဲ႕ အသက္သာျဖစ္ပါတယ္။ ႐ုပ္အားလံုး (၄မ်ိဳးလံုး)တို႔ရဲ႕ အသက္မဟုတ္ပါဘူး။
႐ုပ္တရားေတြအေၾကာင္း အာဟာရပစၥည္းမွာလဲ အထိုက္အေလ်ာက္ေျပာခဲ့ၿပီးေပမယ့္ ဒီမွာလဲ ထပ္ေျပာပါဦးမယ္။ ဒီခႏၶာႀကီးဆိုတာ ကမၼဇ႐ုပ္ေတြ၊ စိတၲဇ႐ုပ္ေတြ၊ ဥတုဇ႐ုပ္ေတြ၊ အာဟာရဇ႐ုပ္ေတြဆိုတဲ့ ႐ုပ္(၄)မ်ိဳးအစုအေပါင္းႀကီးျဖစ္ပါတယ္။
ဒီ႐ုပ္(၄)မ်ိဳးထဲမွာ ကမၼဇ႐ုပ္ကလြဲလို႔ ၾကြင္း႐ုပ္(၃)မ်ိဳးတို႔က ပစၥပၸန္မွာ ထင္ရွားရွိတဲ့ စိတ္၊ ဥတု၊ အာဟာရတို႔ေၾကာင့္ျဖစ္ၾကတာပါ။
ဒါေၾကာင့္ဒီ႐ုပ္(၃)မ်ိဳးတို႔ကို သူတို႔ရဲ႕ မိဘသဖြယ္ျဖစ္တဲ့ စိတ္çဥတုçအာဟာရတို႔က ထင္ရွားရွိၿပီး ေစာင့္ေရွာက္ေပးေနၾကတဲ့အတြက္ မိဘရဲ႕ေစာင့္ ေရွာက္မႈကို ရေနတဲ့သားသမီးမ်ားနဲ႔တူပါတယ္၊ တျခားအေစာင့္အေရွာက္ မလိုအပ္ပါဘူး။ သီးျခား “႐ုပ္သက္”ရယ္လို႔ ရွိစရာ မလိုအပ္ေတာ့ဘူးလို႔ ဆိုလိုပါတယ္။
ကမၼဇ႐ုပ္ေတြဆိုတာကေတာ့ အတိတ္ကျပဳခဲ့တဲ့ကံေၾကာင့္ ျဖစ္ၾကတဲ့ ႐ုပ္ေတြျဖစ္လို႔ သူတို႔ျဖစ္ေပၚခ်ိန္မွာ သူတို႔ရဲ႕မိဘသဖြယ္ ျဖစ္တဲ့ ကံတရားက ထင္ရွားမရွိေတာ့ပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ကမၼဇ႐ုပ္ေတြဟာ မိဘမဲ့သားသမီးမ်ားသဖြယ္ ျဖစ္ေနပါတယ္။
မိဘမဲ့လိုျဖစ္ေနတဲ့ ကမၼဇ႐ုပ္ေတြကိုေတာ့ သူတို႔အထဲကပဲ တျခားတာဝန္ကိစၥအထူးမရွိတဲ့ ဇီဝိတ႐ုပ္က “အကိုႀကီး အဖအရာ၊ အမႀကီး အမိအရာ” ဆိုသလို ေစာင့္ေရွာက္ေပးေနရပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဇီဝိတ႐ုပ္ဆိုတာ ႐ုပ္အားလံုးတို႔ရဲ႕ အသက္မဟုတ္ဘဲ ကမၼဇ႐ုပ္တို႔ရဲ႕ အသက္သာျဖစ္ရတာပါ။
ဓမၼေဘရီအရွင္ဝီရိယ(ေတာင္စြန္း)
မွတ္ခ်က္။ ဆက္လက္ေဖၚျပေပးသြားပါမည္။
ေမတၱာမ်ားျဖင့္