Thursday, October 20, 2011

ေကာင္းခ်ီးမဂၤလာ


ေကာင္းခ်ီးမဂၤလာ


“ဘာေၾကာင့္ ငါက ေက်းဇူးတင္ရမွာလဲ၊ ေက်းဇူးတင္ရမွာက အလွဴရွင္က တင္ရမွကြ”

(ဂ်ပန္ဘုန္းေတာ္ႀကီး ေဆဆက္စု)

ေကာင္းတဲ့ဂုဏ္သတင္း ေက်ာ္ေစာထင္ရွားျခင္းဟာ ေလာကအျမင္မွာ ထင္ရွားတဲ့ “ေလာကပကာသန”နဲ႔ ဓမၼအျမင္အရ ထင္ရွားတဲ့ “ဓမၼပကာသန”လုိ႔ ႏွစ္မ်ဳိး ႏွစ္စားရိွပါတယ္။

ေလာက ပသာသန-ဆိုတာ ေတာင့္တျခင္း၊ ေမာ္ႀကြားျခင္း၊ အျမင္မွားျခင္းဆုိတဲ့ (တဏွာ၊ မာန၊ ဒိ႒ိ) တရားေတြ မကင္းတဲ့အတြက္ သံသရာဝဋ္ဒုကၡေတြ ပုိျပီး ရွည္လ်ားေစတတ္ပါတယ္။ ဓမၼပကာသန-ဆိုတာကေတာ့ သာသနာေတာ္လုိ႔ေခၚတဲ့ ျမတ္ဗုဒၶရဲ႕ အဆံုးအမနဲ႔အညီ ထင္ရွားတာျဖစ္လုိ႔ သာသနာစံမီွတဲ့ ထင္ရွားေက်ာ္ၾကားမႈပါ။ တစ္နည္းေျပာရရင္ သာသနာတြင္းသားတုိင္း အေလးထားရမည့္ ေက်ာ္ၾကားမႈမ်ဳိး ျဖစ္ပါတယ္။

ေလာကနဲ႔ ဓမၼ (သို႔) သာသနာ ဒီႏွစ္မ်ဳိး ယွဥ္လုိက္ရင္ သာသနာ့စံ၊ ဓမၼစံ-ဆိုတာ ဆင္းရဲအားလံုး ခ်ဴပ္ျငိမ္းရာ နိဗၺာန္အထိ အေထာက္အကူျပဳႏိုင္တာျဖစ္လုိ႔ သာသနာနဲ႔ ႀကံဳက်ဳိးနပ္လုိသူတိုင္း အေလးထားခံယူရမည့္ ပကာသနလည္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ေလာကနဲ႔သာ ရင္းႏီွးကၽြမ္းဝင္ၾကတဲ့ ပုထုဇဥ္မ်ားဟာ သာသနာနဲ႔ ၾကံဳတုန္းမွာ စြမ္းႏိုင္ရာရာ သာသနာျပဳ၊ ကုသိုလ္ေကာင္းမႈ တစ္ခုခုကို လုပ္ျပီးတိုင္း ဓမၼစံ ဓမၼပကာသနကို အေလးမထားၾကဘဲ တစ္ဘဝစာေတာင္ျပည့္ေအာင္ မခံတတ္တဲ့ ေလာကပကာသနကိုပဲ လုိလားေတာင္းတေနတတ္ၾကပါတယ္။ တစ္သိန္းတန္ေရႊခြက္ထက္ ရက္တက္(စိမ္ရည္)ကို ပုိျပီး အေလးထားတတ္တဲ့ သေဘာေပါ့။

ဂ်ပန္ဘုန္းေတာ္ႀကီးမ်ားရဲ႕ အတၳဳပတၱိမ်ားထဲက ေဟာဒီ အျဖစ္အပ်က္ကေလးကို ၾကည့္ၾကည့္ပါဦး။

(Kamakura) “ကံမာကူရ” မွာရိွတဲ့ “အင္ဂါကုဂ်ိ” (Engakuji Temple) ေက်ာင္းမွာ ေက်ာင္းထုိင္ဆရာေတာ္ “ေဆဆက္စု” ေက်ာင္းထုိင္စဥ္က စာသင္သားေတြမ်ားလြန္းလုိ႔ ေက်ာင္းေဆာင္အသစ္ ေဆာက္ဖုိ႔လိုေနတယ္။ အဲဒီၿမိဳ႕က ကုန္သည္ႀကီးတစ္ဦးျဖစ္တဲ့ “အူေမဓူေဆေဘ” က ေက်ာင္းေဆာက္လုပ္ေရးအတြက္ “ရေယာ”လုိ႔ ေခၚတဲ့ ေရႊဒဂၤါငါးရာလွဴဖုိ႔ ဆံုးျဖတ္လုိက္ပါသတဲ့။ အဲဒီအသျပာကို ဆရာေတာ္ဆီ ယူလာတယ္။ ဆရာေတာ္ ေဆဆက္စုက “ေကာင္းၿပီ၊ ထားခဲ့ေပါ႔” လုိ႔ မိန္႔တယ္။ အူေမဓူက ေရႊဒဂၤါးထုပ္ကို ဆရာေတာ္ဆီ ဆက္ကပ္တယ္။ ဒါေပမယ့္ ဆရာေတာ္ရဲ႕ အမူအရာသေဘာထားကိုေတာ့ တယ္ဘဝင္မက်ဘူး။ “ရေယာ”ဆိုတဲ့ ေရႊဒဂၤါ သံုးျပားေလာက္ရိွရင္ေတာင္ သာမာန္လူတစ္ေယာက္ဖုိ႔ အရင္းအႏီွးျပဳၿပီး တစ္သက္လံုး အသက္ေမြးႏိုင္တာ။ အခုသူက ေရႊဒဂၤါငါးရာႀကီးမ်ားေတာင္ လွဴတာကို ဆရာေတာ္က ေက်းဇူးတင္စကားေလး တစ္ခြန္းတစ္ေလမွ် မဟဘဲကိုး။

“အိတ္ထဲမွာ ေရႊဒဂၤါငါးရာပါဘုရား”လုိ႔ အူေမဓူက ဆရာေတာ္ ရိပ္မိေအာင္ ေလွ်ာက္လုိက္တယ္။
“ဒကာႀကီး ခုနက ေျပာၿပီးသားပဲ”လုိ႔ ဆရာေတာ္က မိန္႔တယ္။
“တပည့္ေတာ္ဟာ ခ်မ္းသာတဲ့ကုန္သည္ႀကီးတစ္ဦး ဆိုတာေတာင္မွ ေရႊဒဂၤါငါးရာဆိုတာ နည္းတာ မဟုတ္ဘူးဘုရာ့”လုိ႔ အူေမဓူက ဆုိျပန္တယ္။
“ဒီလုိ လွဴတဲ့အတြက္ ဒကာႀကီးကို က်ဴပ္က ေက်းဇူးတင္စကား ဆိုေစခ်င္တာလား”လုိ႔ ဆရာေတာ္က ေမးေတာ့ -
“ဆိုဖုိ႔ေကာင္းတာေပါ့ဘုရား”လုိ႔ ျပန္ေလွ်ာက္တယ္။
“ဘာေၾကာင့္ ငါက ေက်းဇူးတင္ရမွာလဲဟဲ့၊ ေက်းဇူးတင္ရမွာက အလွဴရွင္က တင္ရမွာကြ”လုိ႔ မိန္႔ၾကားလုိက္ပါသတဲ့။

ကဲ ျဖစ္ရပ္ကေလးကေတာ့ ဒါပါပဲ။ စဥ္းစားၾကည့္စမ္းပါ။ ဆရာေတာ္ေဆဆက္စုရဲ႕ စကားထဲက “ငါက”ဆိုတဲ့ နာမ္စားေလးဟာ သူ႔ကိုယ္သူကိုယ္စားျပဳၿပီး ေျပာတာဆုိရင္ေတာ့ သာမာန္လူတစ္ေယာက္အတြက္ “လွဴမိတာ မွားေပါ့”လုိ႔မ်ား ထင္မွားမိေလမလားပဘဲ။ နေဘးက ၾကားရသူဆုိရင္လည္း “ဘုန္းႀကီးက ဂ်စ္ကပ္ကပ္နဲ႔ လွဴတဲ့လူ ေစတနာပ်က္ေအာင္လုပ္တယ္”လုိ႔ ျပစ္မွားမိမယ္ ထင္တယ္။

ေသေသခ်ာခ်ာ စဥ္းစားႀကည့္ရင္ေတာ့ ဆရာေတာ္ေျပာတဲ့ “ငါက”ဆိုတာ သူ႔ကိုယ္သူ ကိုယ္စားျပဳတာ မဟုတ္ပါဘူး။ သူ ထမ္းေဆာင္ေနတဲ့ သာသနာေတာ္ကို ကုိယ္စားျပဳေျပာတာပါ။

ေျပာလုိရင္းကေတာ့ သာသနာေတာ္နဲ႔ ၾကံဳတုန္းၾကံဳခုိက္ သာသနာျပဳ အလွဴတစ္ခု ျပဳလုပ္တဲ့အခါမွာ “သာသနာေတာ္က ဒါယကာရဲ႕ ေက်းဇူးကို သိရမွာလား၊ ဒါယကာက သာသနာေတာ္ရဲ႕ ေက်းဇူးကို သိသင့္တာလား”လုိ႔ ေမးလုိရင္း ျဖစ္ပါတယ္။ တကယ္လုိ႔ သာသနာက ဒါယကာအေပၚ ေက်းဇူးတင္သင့္တယ္လို႔ ထင္မွား ေတာင့္တေနတယ္ဆိုရင္ သူ႔အလွဴဟာ ေစတနာမမွန္တဲ့ အလွဴျဖစ္သြားမွာေပါ့။ ဒီလုိ ေမးလုိက္တာကို သေဘာေပါက္သြားလုိ႔ “ဟုတ္ေပသားပဲ။ ဒါယကာက သာသနာေက်းဇူးကို သိၿပီး လွဴရမွာပါကလား”ဆိုတဲ့ အသိရသြားခဲ့ရင္ “လွဴတာလည္း မွန္သြားမယ္၊ ပ်က္ေနတဲ့ ေစတနာလည္း ေကာင္းမြန္သြားမယ္” ဒီလုိရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႔ ဆရာေတာ္က ေမးခြန္းထုတ္ခဲ့တာ ျဖစ္သလုိ ဒကာကလည္း သေဘာေပါက္သြားပံုရပါတယ္။ ဘာမွ ထပ္မေလွ်ာက္ေတာ့ဘဲ ေက်နပ္သြားပါတယ္။ ဒီလုိ ေက်နပ္ၿပီး လွဴဒါန္းမွလည္း ေလာကပကာသန ကင္းေဝးၿပီး ဓမၼပကာသန ေပၚလြင္ထင္ရွားတဲ့ အလွဴစစ္ႀကီး ျဖစ္သြားမွာပါ။

ဓမၼပကာသနသမားရဲ႕ အလွဴဟာ လွဴသူအတြက္ေရာ သာသနာအတြက္ပါ ဘယ္ေလာက္အေရးပါသလဲဆိုတာ သေဘာေပါက္ဖုိ႔ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ရဲ႕ ေက်ာင္းဒကာ အနာထပိဏ္သူေဠးႀကီးရဲ႕ စိတ္ထားကိုလည္း အကဲခတ္ၾကည့္ေစခ်င္ပါတယ္။

အနာထပိဏ္သူေဠးႀကီးက ဘုရားရွင္နဲ႔ သံဃာေတာ္မ်ားအတြက္ ေက်ာင္းေတာ္ႀကီး ေဆာက္လုပ္ဖုိ႔ ေဇတမင္းသားရဲ႕ ဥယ်ာဥ္ေျမကို ေရႊဒဂၤါေတြ အျပည့္ခင္းၿပီး ေပးေခ်တဲ့အခါ (၁၈)ကုေဋ ခင္းၿပီးတဲ့ အခ်ိန္မွာ မုခ္ဦးေနရာေလးပဲ က်န္ေတာ့တယ္။ ဒီအတြက္ ေပးေခ်ဖုိ႔ ဘဏၰေတြ ထပ္အယူခိုင္းတဲ့အခါမွာေတာ့ ေဇတမင္းသားက လက္ကာၿပီး တားတယ္။ မေပးပါနဲ႔ေတာ့။ ဒီေနရာေလးကိုေတာ့ သူအလွဴပါဝင္ ပါရေစေပါ့။ ဒါေပမယ့္ ဒီအတုိင္းေတာ့ မဟုတ္ဘူး။ ဒီေနရာေလးမွာ မုခ္ဦးတပ္ၿပီး ေက်ာင္းအမည္ကိုလည္း “ေဇတဝန”လုိ႔ သူ႔နာမည္နဲ႔ ကမၺည္းထုိးေပးရမယ္လုိ႔ ေတာင္းဆိုပါတယ္။ အနာထပိဏ္သူေဠးႀကီးက ေက်ေက်နပ္နပ္ ခြင့္ျပဳတယ္။ ဒါေၾကာင့္ဘုရားရွင္ရဲ႕ ေက်ာင္းေတာ္ႀကီးဟာ အားလံုးေပါင္း (၅၄)ကုေဋ အကုန္အက်ခံတဲ့ ေက်ာင္းဒကာ အနာထပိဏ္ရဲ႕ အမည္မေပါက္ဘဲ မုခ္ဦးဒကာ ေဇတမင္းသားအမည္ပဲ ေပါက္တယ္။

ဒါက ေလာကပကာသနအရ ထင္ရွားတဲ့ အမည္ပါ။ ဓမၼပကာသနအရေတာ့ အနာထပိဏ္ရဲ႕ ရည္ရြယ္ခ်က္၊ သူ႔ရဲ႕ အႏွစ္နာခံမႈတုိ႔ေၾကာင့္ သာဝတၳိျပည္မွာ ျမတ္ဘုရားရွင္ရဲ႕ သာသနာဟာ ေနအေထာင္၊ လအေထာင္ပမာ ထြန္းလင္းခဲ့သလုိ ေဇတမင္းသားတုိ႔လုိ ထင္ရွားတဲ့ အမ်ဳိးအႏြယ္ေတြက စၿပီး ဘုရားရွင္ မၾကြေရာက္မီ သာသနာကို ၾကိဳတင္ ၾကည္ညိဳၾကသူေတြ ျဖစ္လာၾကတယ္။

ဒီေန႔အထိ ျမတ္ဗုဒၶရဲ႕ ေဒသနာေတြကို နာယူဖတ္႐ႈေလတိုင္း “အနာထပိဏ္ေဆာက္လုပ္တဲ့ ေဇတဝန္ေက်ာင္း”ဆုိၿပီး ေက်ာင္းဒကာႀကီးရဲ႕ ဂုဏ္သတင္းက ပ်ံ႕ႏွ႔ံေနဆဲ၊ ၾကားရသူတုိင္း သာဓုေခၚေနၾကဆဲ ျဖစ္သလုိ ေနာင္ဘုရား အဆူဆူတို႔ရဲ႕ သာသနာအဆက္ဆက္အထိလည္း ထင္ရွားေနဦးမွာ မလြဲပါဘူး။
တကယ့္ ပကာသန အစစ္ကို စိစစ္ေရြးခ်ယ္ႏိုင္ၾကပါေစေသာ္ ....

သာဓု၊ သာဓု၊ သာဓု.....

ဓမၼေဘရီ အရွင္ဝီရိယ (ေတာင္စြန္း)