Tuesday, August 30, 2011

ဥပုသ္သယ္

ဥပုသ္သယ္

ဥပုသ္သည္လို႔ မေရးဘဲ “ဥပုသ္သယ္”လို႔ သတ္ပံုကို ျပင္ၿပီး ျမန္မာ အေခၚအတိုင္း ေရးလိုက္ပါတယ္။ ဥပုသ္ဆိုတာ ဥေပါသထ-ပါဠိကို ပါဠိသက္ ေဝါဟာရအေနနဲ႔ ေခၚဆိုျခင္းပါ။ ဥပုသ္နဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ဥပုသ္ႏွစ္မ်ိဳးကို မွတ္သားရပါ့မယ္။ ရဟန္းေတာ္မ်ား ဥပုသ္နဲ႔ လူမ်ား ဥပုသ္တို႔ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

လျပည့္လကြယ္ ဥပုသ္ေန႔ေတြမွာ ပါတိေမာက္ ျပျခင္း၊ (႐ြက္ဆိုျခင္း)ကို တေက်ာင္းတိုက္လံုး ရဟန္းေတာ္မ်ား သိမ္ ေက်ာင္းေဆာင္မွာ စုေပါင္း ေဆာင္႐ြက္ၾကရတယ္။ ဒါကို ဝိနည္းပညတ္ေတာ္အရ ကံေဆာင္တယ္၊ ဥပုသ္ျပဳတယ္လို႔ ေခၚဆို တယ္။ ေဆာင္းပါးမွာေတာ့ လူမ်ားနဲ႔ပတ္သက္ တဲ့ ဥပုသ္အေၾကာင္းကိုပဲ ေရးပါမယ္။


ဥပုသ္ဆိုတာ- လူတို႔ ေဆာက္တည္တဲ့ အဂၤါ႐ွစ္ပါးနဲ႔ျပည့္စံုတဲ့ သီလရဲ့အမည္ပါ။ ေဆာက္တည္ထားတဲ့ သီ္လကို လံုၿခံဳေအာင္ ေစာင့္ထိန္းျခင္း ဟာ ေကာင္းမႈ႔(ကုသိုလ္) ျဖစ္ပါတယ္။ ေဆာက္တည္လို႔ဘဲျဖစ္ျဖစ္၊ အဓိ႒ာန္လို႔ဘဲျဖစ္ျဖစ္ သီလနဲ႔ေနျခင္းက အရိယာတို႔လို ေနထိုင္ျခင္းမ်ိဳး ျဖစ္ပါတယ္။ သီလေစာင့္တယ္ဆိုတာ မြန္းလြဲခ်ိန္အစာ မစားျခင္း၊ သူ႔အသက္မသတ္ျခင္းစတဲ့ သီလေတြနဲ႔အတူေနျခင္းဘဲ ျဖစ္တယ္။


သီလေဆာက္တည္ထားရင္ သီလက ကိေလသာ ရန္သူေတြကို အနီးကပ္ ေလာင္ကြ်မ္းပစ္ႏိုင္စြမ္း႐ွိတယ္။ သူ႔အသက္သတ္၊ သူ႔ဥစၥာခိုးစတဲ့ အကုသိုလ္ အမႈ႔ေတြကိုလည္း မလြန္က်ဴးျဖစ္ေတာ့ဘူး၊ သီလစင္ၾကယ္သူ တရား အားထုတ္ခ်ိန္မွာ သီလက သမာဓိကို ေထာက္ကူေပးတယ္။


ဥပုသ္နဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ႐ွစ္ပါးသီလသာ ႐ွိတယ္၊ ကိုးပါးသီလမ႐ွိဘူးဆိုၿပီး စာေရးသူ ကိုးပါးသီလေပးတိုင္း အေမးခံ ရတယ္။ သူတို႔အေျပာကေ တာ့ ေမတၲာဟာ သီလမဟုတ္ဘူး၊ ဘာဝနာသာ ျဖစ္တယ္ဆိုတဲ့ အမ်ားသိေန တဲ့ အေၾကာင္းျပခ်က္နဲ႔ ေျပာေလ့႐ွိၾကတယ္။ ဆရာေတာ္ႀကီးေတြ လည္း ေပးေနလို႔ ေပးတာေပါ့လို႔ဘဲ ျငင္းခုန္ မေနခ်င္တာနဲ႔အလြယ္ ေျပာျဖစ္ခဲ့တာ မ်ားပါတယ္။


တစ္ေန႔ စာခ်ဆြမ္းဝိုင္းမွာ ဆြမ္းစားၾကရင္းနဲ႔ ကိုးပါးသီလကိစၥ စကား စပ္မိၾကေတာ့ ကိုးပါးသီလဆိုတာ ပိဋကတ္မွာ အမွန္႐ွိတာကို မသိၾက လို႔ ေျပာၾကတာမို႔ အားလံုးသိသြားေအာင္ ေဆာင္းပါးေရးသင့္ေၾကာင္းကို စာခ်ဆရာေတာ္မ်ားက အႀကံျပဳၾကတယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ “ဥပုသ္သယ္” အမည္နဲ႔ ေဆာင္းပါးကို ေရးျခင္းျဖစ္ပါတယ္။


အဂၤုတၲိဳရ္အ႒ကနိပါတ္မွာ ရဟန္းေတာ္မ်ား၊ ဝိသာခါေက်ာင္းအမ၊ ဝါေသ႒ဒကာနဲ႔ ေဗာဇၥ်ဒကာမတို႔ကို အေၾကာင္းျပဳၿပီး အဂၤါ႐ွစ္ပါးနဲ႔ျပည့္စံုတဲ့ ဥပုသ္ေစာင့္ျခင္းဟာ အက်ိဳးႀကီးမာေၾကာင္းကို ေဟာၾကားေတာ္မူပါတယ္။ အဂၤါ႐ွစ္ပါးဆိုတာကေတာ့ ဒီကေခတ္မွာ ေဆာက္တည္ေနၾကတဲ့ ပါဏာတိပါတအစ ဥစၥာသယနမဟာသယန အဆံုး႐ွိတဲ့ သီလ႐ွစ္မ်ိဳးဘဲျဖစ္ပါ တယ္။(အ႒ကနိပါတ္၊အဂၤုတၲိဳရ္၊ဥေပါသထဝဂ္)


ဒါ့အျပင္ နဝကနိပါတ္ အဂၤုတၲိဳရ္မွာ နဝဂၤဥေပါသထသုတ္အမည္နဲ႔ အဂၤါကိုးပါးနဲ႔ျပည့္စံုတဲ့ဥပုသ္ကို ေဆာက္တည္ ျခင္းဟာလည္း အက်ိဳးမားေၾကာင္း ရဟန္းေတာ္မ်ား အား ထပ္ဆင့္ေဟာေတာ္မူျပန္ပါတယ္။

႐ွစ္ပါးသီလရဲ့အဆံုးမွာ ေမတၲာ အထြဋ္တပ္ၿပီး ေမတၲသဟဂေတနစတဲ့ ကိုးပါးေျမာက္အဂၤါထည့္သြင္း ေဆာက္တည္ၾကရမွာကို ေဟာျပေတာ္မူပါတယ္။ ခုအခါ ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ားက ေမတၲသဟဂေတန ေစတသာ-ေနာင္ ပါဠိကို အနည္းငယ္ေျပာင္းၿပီး ကိုးပါးသီလေပးၾကပါတယ္။ အဓိပၸါယ္ကေတာ့ ပါဠိေတာ္နဲ႔ တသေဘာတည္း ျဖစ္ပါတယ္။ (နဝကနိပါတ္၊အဂု္တၲိဳရ္၊စာမ်က္ႏွာ-၁၉၂။)


ယင္းပါဠိေတာ္ရဲ့အဖြင့္ အ႒ကထာမွာ ေဝေနယ်တို႔အလို(ဆႏၵ၊အဇၥ်ာသယ)အတိုင္း ႐ွစ္ပါးသီလရဲ့အဆံုးမွာ ေမတၲာဘာဝနာကို ထည့္သြင္းၿပီး “အရပ္ဆယ္မ်ာႏွာ၌ ေမတၲာစိတ္ ျဖန္႔၍ ေနျခင္း” ဆိုတဲ့ ကိုးပါးေျမာက္ အဂၤါတစ္ခုကို ေပါင္းထည့္ၿပီး ကိုးပါးသီလ ေပးၾကရမွာကို ဖြင့္ဆိုပါတယ္။ (အံ၊႒၊၃။၂၆၆။)


“႐ွစ္ပါးသီလေဆာက္ထိန္းမွာလား၊ ႐ွစ္ပါးသီလမွာ ေမတၲဘာဝနာအထြဋ္တပ္ၿပီး ကိုးပါးသီလ ေဆာက္တည္မွာလား” ဆိုတာ ဥပုသ္ေစာင့္မည့္သူမ်ားဆႏၵကို ေမးၿပီး သီလကို တိုင္ေပးရပါမယ္။ ဒါေလာက္ဆို ကိုးပါးသီလလည္း ေဆာက္တည္ လို႔ရတာကို သေဘာေပါက္ၾကမယ္ ထင္ပါတယ္။


နာမည္ေက်ာ္ဓမၼကထိကမ်ားကိုယ္တိုင္ ပရိတ္သတ္မ်ားစြာရဲ့အလယ္မွာ တရားေဟာရင္း ကိုးပါးသီလမ႐ွိဘူး-ဆိုကာ ႐ံႈ႔ခ်ကဲ့ရဲ့ေနတာကို ၾကားဖူးတယ္။ တခ်ိဳ႔ကိစၥက ပိဋကတ္စာေပ ႏွံ႔စပ္ပါမွ ေျပာၾကရင္ ေကာင္းပါတယ္။တရားနဲ႔ပတ္သက္ရင္ လူအမ်ားစုက ဘုန္းႀကီး ေျပာရင္ အမွန္ခ်ည္း ထင္ၾကတာ မဟုတ္လား ၊ဓမၼကထိကကိုယ္တိုင္ ေျပာေတာ့ ပိုဆိုးေတာ့မေပါ့။


ဘယ္လို ဥပုသ္ေဆာက္တည္ၾကရမွာလဲ?

ဥပုသ္ေဆာက္တည္မဲ့သူဟာ “မနက္ဖန္ ဥပုသ္ေစာင့္မယ္ဆိုရင္ ဒီေန႔လိုက လုပ္ေဆာင္သင့္တဲ့ကိစၥေတြကို ႀကိဳတင္ေဆာင္႐ြက္ထားၾကရ ပါမယ္။ ေနာက္ေန႔မွာ သီလကို ဘာေၾကာင့္ၾကမွ မ႐ွိဘဲ ေစာင့္ထိန္းႏိုင္ဖို႔ ျဖစ္ပါတယ္။


ဥပုသ္ေန႔ နံက္ေစာေစာ ရဟန္း၊ ရဟန္းအမ်ိဳးသမီး၊ ဆယ္ပါးသီလေစာင့္ထိန္ထားတဲ့ ဥပသကာ၊ ဥပသိကာမ-ေလးဦး တစ္ဦးဦးထံမွ နႈတ္ကဆိုၿပီး ဥပုသ္သီလကို ေဆာက္တည္ၾကရပါမယ္။ အကယ္၍ ပါဠိလို မဆိုႏိုင္ရင္ “ဘုရားပညတ္တဲ့ ဥပုသ္ သီလကို ေဆာက္တည္ပါ၏” လို႔ ျမန္မာလို လိုက္ဆိုေစရပါမယ္။ ေဆာက္တည္တယ္ဆိုတာ အဓိ႒ာန္(စိတ္မွာစြဲစြဲၿမဲၿမဲ အသိ အမွတ္)ျပဳျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။


သီလေပးမဲ့သူမ႐ွိရင္ေတာ့ ကိုယ္ဖာသာကို သီလေဆာက္တည္ရပါမယ္။ ယေန႔ေခတ္မွာ ဘုရားဆင္းတုေတာ္၊ ေစတီ ေတာ္ေတြရဲ့ေ႐ွ႔မွာ ကိုယ္ဖာသာ သီလယူေနၾကတာ စာလာေပလာနဲ႔ ညီညြတ္ပါတယ္။ အျခားသူထံမွာဘဲ သီလယူçယူ၊ကိုယ္ဖာ သာဘဲ သီလယူ ယူ ေဆာက္တည္လို႔ ရပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ နႈတ္ကေတာ့ ဆိုၾကရပါမယ္။


သီလေဆာက္တည္ထားသူဟာ အျခားသူမ်ားနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ ကိစၥမ်ားကို မလုပ္ၾကရ၊ သီလႀကီးနဲ႔ ေဈးေရာင္းေဈး ဝယ္ေတြကိုလည္း မျပဳလုပ္ရ။ ေန႔လည္စာ စားေသာက္ၿပီးခ်ိန္မွာေတာ့ နိစၥဘတ္ရဟန္းကဲ့သို႔ ေက်ာင္းေတာ္သြား တရားနာျခင္း၊ တရားအားထုတ္ၿခင္း၊ ပုတီးစိပ္ျခင္းစတဲ့ ကမၼ႒ာန္းတစ္မ်ိဳးမ်ိဳးကို ဆင္ျခင္ ႏွလံုးသြင္း ေနၾကရပါမယ္။ (အဂၤုတၲိဳရ္၊တိက နိပါတ္ အ႒ကထာ။ႏွာ-၁၉၉၊၂၀ဝ။)


သီလေဆာက္တည္ၿပီရင္ေတာ့ ဥပုသ္ထြက္တဲ့ေန႔(အခ်ိန္)တိုင္ေအာင္ သီလေတြကို တစ္ပါးခ်င္းစီ၊ ဒါမွမဟုတ္ ႏွစ္ပါး သံုးပါး၊ ဒါမွမဟုတ္ သီလ အားလံုးကို မက်ိဳးမေပါက္၊ မပ်က္စီးေအာင္ ထိန္းသိမ္းထားၾကရပါမယ္။ အဲလို ဥပုသ္သီလကို မက်ိဳး မေပါက္မပ်က္စီးေအာင္ သယ္ေဆာင္ ထားႏိုင္တဲ့အတြက္ ဥပုသ္ေစာင့္သူ( သီတင္းသည္) ကို ဥပုသ္သယ္လို႔ ေခၚဆိုရတာပါ။ ဒါေၾကာင့္ ေဆာင္းပါးကို ဥပုသ္သည္လို႔ မေရးဘဲ ေရးထံုး ကို ေျပာင္းၿပီး “ဥပုသ္သယ္” လို႔ ေရးလိုက္တာ။


ဒီကေန႔ေခတ္မွာေတာ့ ေက်ာင္းတြင္းဥပုသ္ ၊တစ္ထိုင္ဥပုသ္လို႔ ကာလအပိုင္းအျခားနဲ႔ သတ္မွတ္ၿပီး(ကာလပရိယႏၱ) ဥပုသ္ေစာင့္ၾကတယ္။ ဥပုသ္ထြက္တဲ့ေန႔တိုင္ေအာင္ ဥပုသ္ကို မသယ္ၾကေတာ့ဘူး၊ ေက်ာင္းတြင္းဥပုသ္ကို ေက်ာင္းေတာ္က မျပန္ခင္အထိ၊တစ္ထိုင္ဥပုသ္ကို ထိုင္ၿပီးသီလ ယူခိုက္သာ ေစာင့္တဲ့ သေဘာပါ။ သူတို႔ကို “ဥပုသ္မသယ္” လို႔ဆိုရမယ္ထင္ရဲ့။


“ေဆာက္တည္ထားတဲ့ သီလကို လံုၿခံဳေအာင္ေစာင့္ထိန္းျခင္းဟာ ေကာင္းမႈ႔(ကုသိုလ္)တစ္မ်ိဳး ျဖစ္တယ္” ဆိုတဲ့စကား အရ ေဆာက္တည္ထားတဲ့ သီလကို ထိန္းမထားရင္ ဥပုသ္ေစာင့္ေပမယ့္ ေကာင္းမႈ႔ကုသိုလ္ ျပည့္ျပည့္ဝ၀ ရျခင္း၊ မရျခင္း ဆိုတာဟာ စဥ္းစားၾကရမဲ့ကိစၥ ျဖစ္လာပါတယ္။ ဥပုသ္ေစာင့္ၿပီး ကုသိုလ္မရရင္ ဘာလုပ္မွာလဲ ?


ဥပုသ္ကို ဘယ္လိုထိန္းမွာလဲ? မက်ိဳးေအာင္၊ မေပါက္ေအာက္၊ မၾကားေအာင္၊ မေပ်ာက္ေအာင္ ထိန္းၾကရပါမယ္။


အဆံုးျဖစ္တဲ့ ဥစၥာသယနမဟာသယန သီလပ်က္ရင္ က်ိဳးတယ္လို႔ဆိုပါတယ္။ ဝတ္ထားတဲ့ပုဆိုး၊လံုခ်ည္ အနားပ်က္သ လိုမ်ိဳးတဲ့။ အလယ္ျဖစ္တဲ့ မုသာဝါဒနဲ႔သုရာေမရယ ပ်က္ရက္ ေပါက္တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ ဝတ္ထားတဲ့ ပုဆိုးလံုခ်ည္ အလယ္ က ေပါက္သလိုမ်ိဳးတဲ့။ အစသီလ ႏွစ္ပါး၊ သံုးပါး ပ်က္ရင္ေတာ့ ေပ်ာက္တယ္ လို႔ ဆိုပါတယ္။ေက်ာကုန္းက အေမြးတစ္မ်ိဳး၊ဝမ္း ဗိုက္က အေမြးတစ္မ်ိဳး ေပါက္ေနတဲ့ႏြားကို ႏြားက်ားလို႔ ဆိုရသလိုမ်ိဳးတဲ့။ ဟိုသီလ က်ိဳးပ်က္၊ ဒီသီလက်ိဳးပ်က္နဲ႔ ဆိုရင္ေတာ့ ႏြားရဲ့ခႏၶာကိုယ္မွာ ဟိုနားအေမြးတမ်ိဳး ၊ဒီနားကအေမြးတစ္မ်ိဳးနဲ႔ ႏြားေပ်ာက္လို ေပ်ာက္တဲ့သီလလို႔ ဆိုပါတယ္။ အဲလိုမ်ိဳးေတြ မျဖစ္ေအာင္ သီလကို လံုၿခံဳေစရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။


ဒါ့အျပင္ သီလေစာင့္ထိန္းလိုက္ရင္ “ငါေတာ့ ဘာ ရ၊ ရမယ္၊ဘာျဖစ္မယ္” ဆိုတဲ့ တဏွာရဲ့ေက်းကြ်န္ ဥပုသ္ေစာင့္ထိန္း ျခင္းမ်ိဳးလည္း မျဖစ္ေစ ရဘူးတဲ့။ တစ္ခ်ိဳ႔က ဘာျဖစ္ခ်င္လို႔၊ ဘာရခ်င္လို႔ဆိုတဲ့ ရည္႐ြယ္ခ်င္နဲ႔ ဥပုသ္ရက္႐ွည္ ေစာင့္တတ္ၾကတယ္။ ဒါမ်ိဳးကို တဏွာေစခိုင္း လို႔ ေစာင့္တဲ့ ဥပုသ္၊တဏွာ့ကြ်န္ ဥပုသ္လို႔ ဆိုပါတယ္။


ပညာ႐ွိသူေတာ္ေကာင္းမ်ား ခ်ီးမြမ္းခံႏိုင္တဲ့ သီလမ်ိဳး၊ စိတ္စင္ၾကယ္ၿပီး သမာဓိကို ေထာက္ကူျဖစ္ေစႏိုင္တဲ့ သီလမ်ိဳး ျဖစ္ေအာင္ ထိန္သိမ္းၾကရမွာတဲ့။ အမ်ားစုက ဥပုသ္သာ ေစာင့္ေနၾကတာရယ္ ဒီလိုမ်ိဳး က်က်နန မသိၾကဘူး။


ဥပုသ္ေန႔-ဥပုသ္သီလပက္သက္ၿပီး ဥပုသ္ေန႔မ်ားကို ပိဋကတ္ေတာ္မွာ ျပဆိုထားပါတယ္။

တစ္လမွာ ေလးဥပုသ္႐ွိပါတယ္။ လဆန္း ၊ လဆုတ္(ဂ)ရက္(အ႒မီ)၊လျပည့္၊ လကြယ္(၁၅)ရက္ (ပႏၷရသီ)၊လကြယ္ (၁၄)ရက္(စာတုဒၵသီ) ဥပုသ္ေန႔တို႔ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီရက္မ်ားကိုေတာ့ လူအမ်ား လက္ခံထားတဲ့ ဥပုသ္ေန႔မ်ားျဖစ္လို႔ (ပကတိ စာရိတၲ) ဥပုသ္ေန႔ မ်ားလို႔ ေခၚဆိုတယ္။


ထိုေန႔မ်ားရဲ့ ေ႐ွ႔ေနာက္ကပ္လွ်က္(အႀကိဳ+အပို)ျဖစ္တဲ့ (၇)ရက္၊(၉)ရက္၊(၁၃)ရက္၊(၁)ရက္ေန႔မ်ားကိုေတာ့ ပါဋိဟာရိ ယ(အဝင္+အထြက္) ဥပုသ္ေန႔မ်ားလို႔ ေခၚဆိုတယ္။


ဒါ့အျပင္ ဝါမကပ္မီ နယံုလျပည့္ေက်ာ္(၁)ရက္မွ ဝါဆိုလျပည့္အထိ တစ္လ၊ ဝါတြင္း သံုးလ၊ သီတင္းကြ်တ္ လျပည့္ ေက်ာ္(၁)ရက္မွ တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ထိ တစ္လ၊ဒီ(၅)လကိုလည္း ပါဋိဟာရိယဥပုသ္ ေစာင့္သံုးရာ ကာလ-လို႔ ဆိုၾကတယ္။


ဒါ့အျပင္ ဝါမကပ္မီ နယံုလျပည့္ေက်ာ္(၁)ရက္မွ ဝါဆိုလျပည့္အထိ တစ္လ၊ သီတင္းကြ်တ္လျပည့္ေက်ာ္ (၁)ရက္မွ တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ထိ တစ္လ၊ တပိုတြဲလျပည့္ေက်ာ္(၁)ရက္မွတေပါင္းလျပည့္ထိ တစ္လ-ေပါင္းသံုးလကိုလည္း ပါဋိဟာရိ ယဥပုသ္ေစာင့္သံုးရာကာလ-လို႔ အျခားဆရာမ်ား က ဆိုၾကျပန္တယ္။


ပထမဝါ ဆိုၾကတဲ့ ရဟန္းေတာ္မ်ားရဲ့ ပဝါရဏာျပဳရာ သီတင္းကြ်တ္လျပည့္ႏွင့္ ဒုတိယဝါ ဆိုၾကတဲ့ ရဟန္းေတာ္မ်ားရဲ့ ပဝါရဏာျပဳရာ တန္ေဆာင္မုန္း လျပည့္အတြင္း(၁၅)ရက္စီကိုလည္း ပါဋိဟာရိယဥပုသ္ေန႔လို႔ ဆိုၾကတယ္။


“အလံုးစံုေသာေန႔တို႔၌ လူတို႔ေစာင့္ထိန္းအပ္ေသာ အ႒ဂၤသီလကို ဥပုသ္ဟုေခၚ၏” လို႔ ဋီကာမ်ားမွာ ဆိုေသာေၾကာင့္ အ႒ဂၤဥပုသ္သီလကို ဥပုသ္ေန႔တို႔မွ မဟုတ္၊ ႏွစ္သက္ရာေန႔တို႔မွာလည္း ေကာင္းမႈ႔လိုလား သူမ်ားအဖို႔ ေဆာက္တည္လို႔ရ ပါတယ္။(ဒီ၊ဋီ၊၂။၁၉၃။မ၊ဋီ၊၃။၃၅၅။)


အဂၤုတၲိဳရ္က်မ္းမွာေတာ့ တစ္လမွာ (၅)ရက္ေန႔ကို ပဥၥမီဥပုသ္ ၊(၈)ရက္ကို အ႒မီဥပုသ္၊(၁၄)ရက္ကို စာတုဒၵသီဥပုသ္၊ (၁၅)ရက္ကို ပႏၷရသီ-အားျဖင့္ ဥပုသ္ေန႔(၈)ရက္႐ွိေၾကာင္းကို ဆိုပါတယ္။


မိမိတတ္ႏိုင္တဲ့ရက္ေတြမွာ ဥပုသ္ေစာင့္လို႔ ရေနတဲ့သေဘာပါ။ ဒါေၾကာင့္ ေ႐ွးဘိုးဘြားမ်ားဟာ ဝါတြင္းဝါပ ရက္႐ွည္ ဥပုသ္ေစာင့္တတ္ၾကပါတယ္။ ဒါကို ဥပုသ္ႀကီးဝင္ေနတယ္လို႔ ဆိုတယ္။


(၈)ရက္ ဥပုသ္ေန႔ေတြမွာ နတ္မင္းႀကီးေလးပါးရဲ့ အေစအပါး နတ္အမတ္မ်ား၊(၁၄)ရက္ လကြယ္ဥပုသ္ေန႔ ေတြမွာ နတ္မင္းႀကီးေလးပါးရဲ့ သားေတာ္ မ်ား၊(၁၅)ရက္ လျပည့္ဥပုသ္ေန႔မွာ နတ္မင္းႀကီးေလးပါး လူျပည့္ကို ဆင္းၾကၿပီး လွည့္လည္ စစ္ေဆးၾကပါသတဲ့။


“လူသားေတြ အ႒ဂၤဥပုသ္သီလ ေဆာက္တည္ၾကပါရဲ့လား ၊မိဘကို က်က်နနျပဳစု လုပ္ေကြ်းၾကပါရဲ့လား၊ ရဟန္းသံဃာမ်ားကိုေရာ လွဴဒါန္းၾကပါရဲ့ လား” ဆိုတာေတြကို ေ႐ႊေပလြာမွာ ေရးမွတ္ၾကၿပီး သုဓမၼာနတ္သဘင္ အစည္းအေဝးမွာ တင္ျပၾကပါသတဲ့။


နတ္မင္းမ်ား တင္ျပတဲ့အခါ-အကယ္၍ လူသားေတြ အဲဒီကုသိုလ္ေကာင္းမႈ႔ေတြကို အားမထုတ္ၾကဘူး ဆိုရင္ သိၾကား မင္းႀကီးက“ဒို႔ နတ္ျပည္ႀကီး မွာေတာ့ နတ္သားနတ္သမီးေတြ ဆိတ္သုဥ္းၾကေတာ့မွာဘဲလို႔” ဆိုကာ ၿငီးတြားေတာ္မူပါသတဲ့။


ကုသိုလ္ေကာင္းမႈ႔ေတြကို လူသားေတြအားထုတ္ၾကရင္ သိၾကားမင္းႀကီးက“ အိန္း ငါတို႔ နတ္ျပည္ႀကီးမွာေတာ့ နတ္သား နတ္သမီးေတြနဲ႔ ျပည့္ၾကပ္ စည္းကားေန႔ေတာ့မယ္ေဟ့” ဆိုကာ အားရဝမ္းသာ ျဖစ္ပါသတဲ့။


ဒီပိဋကတ္ေတာ္ကို ေထာက္ဆရင္ သႀကၤန္မွာ သိၾကားမင္း ဆင္း၊ မဆင္း မသိနိုင္ေပမယ့္ ဥပုသ္ေန႔ေတြမွာ နတ္မင္း ႀကီးနဲ႔ သားေတာ္မ်ား ၊အေျခြအရန္နတ္မ်ား လူျပည္ဆင္းၾကၿပီး စူးစမ္းတာကို သိရ႐ံုမွ်မက အ႒ဂၤဥပုသ္ သီေဆာက္ တည္ျခင္းဟာ နတ္ျပည္ဧကန္ေရာက္ႏိုင္ တာကိုပါ ေတြ႔ရပါတယ္။ ဒါနေတြ အလြန္အမင္း လွဴဒါးန္းၿပီး ငါးပါးသီလမွ် မလံုၿခံဳဘူးဆိုရင္ နတ္ျပည္ ေရာက္ဖို႔ မေသျခာဘူးတဲ့၊ ဒါနနဲ႔သီလ ကြာျခားခ်က္ျဖစ္ပါတယ္။ (တိကအဂၤုုတၲိဳရ္၊၁။၁၄၁-၁၄၃။)


ဘုရား႐ွင္လက္ထက္ေတာ္က လူသားမ်ား နတ္ျပည္ကို အေတာ္ေမွ်ာ္မွန္းၾကပံုရတယ္။ ေဒသနာေတာ္ေတြ မွာ နတ္ျပည္ ေရာက္ေၾကာင္း အက်င့္ေကာင္းေတြကို အေလးေပး ေဟာထားတာကို ေတြ႔ရလို႔ပါ။ ဒီကေန႔ေခတ္ တခ်ိဳလူမ်ား အေမရိကစတဲ့ ႏိုင္ငံျခားတိုင္ျပည္မ်ားကို ေရာက္ဖူး ခ်င္ၾကသလိုမ်ိဳးေနမွာ။


ဥပုသ္နဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ဥပုသ္သံုးမ်ိဳးကို ဘုရား႐ွင္ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့ပါတယ္။


ဝိသာခါေက်ာင္းအမႀကီးလွဴဒါန္းတဲ့ ပုဗၺာ႐ံုေက်ာင္းေတာ္မွာ ဘုရား႐ွင္ သီတင္းသံုးေနေတာ္မူခိုက္ ဝိသာခါေက်ာင္း အမဟာ လျပည့္ဥပုသ္ေန႔ မြန္းတိမ္းခ်ိန္မွာ ေက်ာင္းေတာ္သို႔ ေရာက္လာတယ္။


ျမတ္စြာဘုရားကို ႐ွိခိုးဦးခ်ၿပီးေနာက္ ဘုရား႐ွင္က “ ဝိသာခါ၊ေန႔လည္အခ်ိန္ႀကီး ဘယ္က လွည့္လာတာလဲ”


“ဒီေန႔ ဥပုသ္ေန႔မိုလို႔ ဥပုသ္ေစာင့္ရေအာင္ လာတာပါဘုရား”


ဥပုသ္ေစာင့္ျခင္းဟာ ခုေခတ္လို မနက္မွာသာ ေစာင့္လို႔ရတာမဟုတ္၊ ေန႔လည္ပိုင္းမွာလည္း ဥပုသ္ေစာင့္ႏိုင္တယ္။ ကုသိုလ္ဆိုတာ အခ်ိန္မေ႐ႊး လုပ္ေဆာင္လို႔ရတဲ့သေဘာပါ။ ကုသိုလ္အလိုက္ ေကာင္းက်ိဳး လည္းရနိုင္တာပါဘဲ။


စကားစပ္လို႔ အနာထပိဏ္ေက်ာင္းဒကာႀကီးရဲ့ ေနအိမ္က အလုပ္သမားတစ္ဦးဟာ ညေနမွ ဥပုသ္ေစာင့္ၿဖစ္တယ္။ တစ္ေနကုန္ အလုပ္ လုပ္ထားရတာမို႔ အစာလြန္ ေလဆန္ ေသဆံုးသြားတယ္။ အဲဒီညေနပိုင္း ေစာင့္ထိန္းလိုက္တဲ့ ဥပုသ္ ကုသိုလ္ေၾကာင့္ ႐ုကၡစိုးနတ္ႀကီး ျဖစ္သြား တယ္။(ဓမၼပဒ)


“ ဝိသာခါ၊ ဥပုသ္(၃)မ်ိဳး ႐ွိတယ္”


“ မွန္ပါ၊အမိန္႔ ႐ွိပါဘုရား”


ႏြားေက်ာင္းသားဥပုသ္-ႏြားေက်ာင္းသားဟာ တစ္ေနကုန္ ႏြားေက်ာင္းၿပီး ညေနေစာင္းမွာ ႏြားပိုင္႐ွင္မ်ားကို ႏြားမ်ား အပ္ၿပီး၊ ညစာ စားၿပီးေနာက္ အိမ္ေ႐ွ႔ကြတ္ျပစ္ေပၚ ပက္လက္လွန္ ေခ်ပလႅင္ခ်ိတ္ၿပီး ဒီလို စဥ္းစားေနပါတယ္။


“ငါ ကေန႔ ႏြားေတြကို အေ႐ွ႔ေတာ စားက်က္မွာ ေက်ာင္းၿပီး၊႐ြာေတာင္ဖက္ ေရကန္မွာ ေရခ်(ေရတိုက္) ခဲ့တယ္၊ မနက္ဖန္က် ႐ြာအေနာက္ စားက်က္မွာ ေက်ာင္းၿပီး ၊႐ြာေျမာက္ဖက္က ကန္မွာ ေရခ်မယ္” လို႔ ႀကံစည္ စိတ္ကူးေနသလို-


“ကေန႔ အျခားဥပုသ္သယ္ေတြနဲ႔ ဘာေလး စားရတာ ေကာင္းလိုက္တာ၊ ေနာက္တပတ္ ဥပုသ္က်ရင္ ေတာ့ ဘယ္လိုေလး လုပ္စားရေအာင္ ဘာေလးေတာ့ ယူသြားရဦးမယ္” လို႔ ေနကုန္ စားေသာက္ဖို႔ကိုသာ စဥ္းစားေနတတ္တယ္ ၊အဲလိုမ်ိဳး ဥပုသ္သည္ကို ႏြားေက်ာင္းသားဥပုသ္ လို႔ ေခၚတယ္၊ ဥပုသ္ေစာင့္ေပမယ့္ အက်ိဳးႀကီးႀကီးမားမား မရနိုင္ဘူး-ဝိသာခါ”


႐ွိတတ္ပါတယ္၊ ဥပုသ္သယ္အခ်င္းခ်င္း ေနာက္တပတ္ဥပုသ္မွာ သူက ဘာခ်က္ခဲ့၊ ငါက ဘာ ယူခဲ့မယ္-ဆိုကာ တိုင္ ပင္ၿပီး ေက်ာင္းေတာ္မွာ ဥပုသ္ထိန္းဖို႔ထက္ အစားကိုသာ အေလးထားတတ္တာမ်ိဳးေတြ၊ ဒါ့အျပင္ ေလာဘနဲ႔ယွဥ္တဲ့ စိတ္ကူး စိတ္သမ္းေတြနဲ႔ အခ်င္းခ်င္းေျပာဆို ႀကၿပီး ေနကုန္သြားတာမ်ိဳးေတြဟာလည္း အက်ိဳး မမ်ားတဲ့ႏြားေက်ာင္းသားဥပုသ္ပါဘဲ။


နိဂဏၭဥပုသ္-ဝိသာခါ၊ နိဂဏၭဆိုတဲ့ရဟန္းေတြဟာ သူတို႔ သာဝကေတြကို ဥပုသ္ေန႔မွာ ဒီလို ဥပုသ္ေစာင့္ ခိုင္းၾကတယ္။


“အရပ္ေလးမ်က္ႏွာရဲ့ ယူဇနာတစ္ရာ ဟိုဘက္မွာ႐ွိၾကတဲ့သတၲဝါေတြကို မသတ္ပါဘူး”လို႔ ဆိုေစကာ ေဆာက္ထည္ ခိုင္းတယ္။ သူ႔ဥပုသ္က ယူဇနာတစ္ရာအတြင္းမွာ႐ွိတဲ့ သတၲဝါေတြကိုေတာ့ သတ္ႏိုင္တယ္လို႔ အဓိပၸါယ္ရေနတယ္။


အဝတ္ေတြ အကုန္ခြ်တ္ၿပီး “ ငါဟာ ဘာကိစၥမဆို ဘယ္သူ႔အတြက္ဘဲျဖစ္ျဖစ္ ဘဲေနရာမွာမဆို ေၾကာင့္ၾကမ႐ွိ၊ သူမ်ား ကလည္း ငါ့အေပၚမွာ ဘာဘဲျဖစ္ျဖစ္ ဘယ္ေနရာမွာမဆို ေၾကာင္းၾကျဖစ္စရာမလိုဘူး” လို႔ ခိုင္းၿပီး ေဆာက္တည္ေစတယ္။


မိမိနဲ႔ သက္ဆိုင္တဲ့ ဇနီးမယားသမီးသား ကြ်န္အမႈ႔လုပ္သားေတြကို မိမိက သိသလို၊သူတို႔ကလည္း မိမိကို သိတယ္။ အဲလို သိရင္သစၥာ၊ မသိရင္ မုသာဝါဒဆိုကာ ေဆာက္တည္ေစတယ္။


“ အဲလို ဥပုသ္ေစာင့္ထားသူဟာ တစ္ညလြန္လို႔ ေနာက္တစ္ေန႔မွာ သူမ်ားပစၥည္း မေပးဘဲနဲ႔သံုးေဆာင္ရင္ အဒိႏၷာဒါန ျဖစ္တယ္ -ဆိုကာ ေဆာက္ တည္ေစတယ္။ ကေန႔ေတာ့ သူမ်ားပစၥည္း မေပးဘဲ ယူငင္သံုးေဆာင္ရင္ အဒိႏၷာဒါနမျဖစ္ ဘူးဆိုတဲ့ သေဘာ သက္ေရာက္ပါတယ္။ နိဂဏၭရဟန္း မ်ားက သူတို႔ သာဝေတြကို သို႔ႏွယ္ ဥပုသ္ေစာင့္ခိုင္းပါတယ္ ။ဘာမွ အက်ိဳးမ႐ွိတဲ့ ဥပုသ္ျဖစ္တယ္၊ဝိသာခါ”


အရိယာဥပုသ္-ဝိသာခါ၊အရိယာဥပုသ္ဆိုတာ ညစ္ႏြမ္းေနတဲ့စိတ္ကို စင္ၾကယ္ေစခ်င္တဲ့လံုးလနဲ႔“ဣတိပိ ေသာ ဘဂဝါ အရဟံ-စတဲ့ ဗုဒၶဂုဏ္ေတာ္ ေတြ၊ သြာကၡာေတာ ဓေမၼာ-စတဲ့ တရားဂုဏ္ေတာ္ေတြ၊ သုပၸဋိပေႏၷာစတဲ့ သံဃဂုဏ္ေတာ္ေတြ၊ မက်ိဳးမေပါက္တဲ့ မိမိသီလေတြ၊ နတ္ျပည္(၆)ထပ္႐ွိ နတ္သား နတ္သမီးေတြ ဟာ သူေတာ္ေကာင္းတရား(၇)ပါးနဲ႔ ျပည္စံုလို႔ နတ္ျပည္ေရာက္ၾကတယ္၊ ငါ့မွာလည္း အဲဒီ သူေတာ္ေကာင္းတရား (၇)ပါး ႐ွိတယ္-ဆိုကာ နတ္ေတြကို သက္ေသအရာ ထားၿပီး မိမိရဲ့ သူေတာ္ေကာင္းတရားေတြကို ပြားမ်ား ေနရမယ္။


“အဲလို ပြားမ်ားေနတဲ့ ဥပုသ္သယ္ကို ဘုရားနဲ႔၊ တရားနဲ႔၊ သံဃာနဲ႔၊ သီလနဲ႔၊ နတ္နဲ႔အတူေနတဲ့ဥပုသ္သယ္ လို႔ ေခၚဆိုရ တယ္၊ဝိသာခါ။ အဝတ္ေလွ်ာ္တဲ့အခါ အဝတ္ခ်ည္သက္သက္ ေလွ်ာ္လို႔မရဘူး၊ ေရရယ္၊ ဆပ္ျပာ မႈန္႔ရယ္၊ ေလွ်ာ္ဖြတ္သူရဲ့ အား စိုက္ထု ႐ိုက္မႈ႔ရယ္ ဒါေတြစံုလင္မွ အဝတ္စင္သလိုမ်ိဳး သီလေဆာက္တည္ထား သူဟာလည္း အဲလိုဂုဏ္ေတာ္ေတြပြားမွ စိတ္ၾကည္လင္ႏိုင္တယ္၊ ႏွစ္လိုဝမ္ေျမာက္ျခင္း႐ွိႏိုင္တယ္၊ စိတ္အညစ္ အေၾကးေတြ႐ွိမယ္ဆိုရင္လည္း စင္ၾကယ္ႏိုင္တယ္။


အဲလိုဂုဏ္ေတာ္ေတြကို ပြားမ်ားၿပီးေနာက္မွာေတာ့ “ရဟႏၱာအ႐ွင္ျမတ္ႀကီးေတြဟာ သူ႔အသက္ သတ္ျခင္း၊ သူ႔ဥစၥာ ခိုးျခင္း၊ အျမတ္အက်င့္ ေမထုန္က်င့္ျခင္း၊ မုသားေျပာျခင္း၊ ေသရည္အရက္ေသာက္ျခင္း၊ မြန္းတိမ္းခ်ိန္စား ေသာက္ျခင္း၊ ကျခင္း သီဆိုျခင္း ၊ျမင့္ျမတ္တဲ့ေနရာ ေနျခင္းေတြမွ အသက္ထက္ဆံုးေ႐ွာၾကဥ္ၾကသလို၊ ဒီကေန႔ ငါလည္း သူ႔အသက္သတ္ျခင္းစတဲ့အမႈ႔ ေတြကို ေ႐ွာင္ၾကဥ္ျခင္းနဲ႔ ရဟႏၱာ အ႐ွင္ျမတ္ႀကီးေတြကို အတုလိုက္နိုင္ တဲ႔ေန႔၊ ဥပုသ္လည္း ကေန႔ စာင့္ထိန္းၿပီး ျဖစ္တယ္” လို႔ဆင္ျခင္ရမယ္။ အဲလို စိတ္စင္ၾကယ္ေစၿပီး မွ ေစာင့္တဲ့ ဥပုသ္မ်ိဳးကို အရိယာဥပုသ္လို႔ ေခၚဆိုတယ္။အရိယာဥပုသ္ကို ေဆာက္တည္ႏို္င္ပါမွ အက်ိဳးႀကီးမာ းစြာရႏိုင္တယ္ ဝိသခါ” လို႔ ေဟာျပေတာ္ မူပါတယ္။


ညစ္ပတ္စုတ္ေပေနတဲ့သူဟာ အဝတ္သစ္ ဝတ္ၿပီး ပြဲလမ္းသဘင္ လူေတာတိုးဝင္လို႔ မသင့္ေတာ္သလို၊ စိတ္မစင္ၾကယ္ ဘဲနဲ႔ သီလေဆာက္တည္ရင္ အလကားဘဲ အက်ိဳးမမ်ားဘူး၊ ေရမိုးခ်ိဳးကိုယ္ကိုသန္႔စင္ၿပီးမွ အဝတ္သစ္ဝတ္ကာ လူေတာသူေတာ ဝင္ပါမွ သင့္ေတာ္သလို စိတ္စင္စင္ၾကယ္ၾကယ္နဲ ႔သီလေစာင့္ႏိုင္ပါမွ ေကာင္းက်ိဳးရတယ္ဆိုတာကို နားလည္ၾကရပါမယ္။


“လူသားေနထိုင္ရာ ဤကမၻာ ေလာကႀကီးမွာ႐ွိတဲ့ စိန္ ေ႐ႊ ေငြစတဲ့ ရတနာေတြအျပင္၊ တစ္ေလာကလံုး ကို အုပ္စိုးတဲ့ မင္းဧရာဇ္အျဖစ္နဲ႔ အုပ္စိုးရေစဦးေတာ့၊ အဲဒါေတြ အာလံုးကို အဂၤါ႐ွစ္ပါးနဲ႔ျပည့္စံုတဲ့သီလနဲ႔ ႏိႈင္းယွဥ္မယ္ဆိုရင္ တစ္ဆယ့္ေျခာက္ စိပ္ စိပ္ တစ္စိပ္ေတာင္ လူ႔စည္း စိမ္းေတြက မမွီႏိုင္၊ မတုပႏိုင္ဘူးတဲ့။ ဘာလို႔လဲ ဆိုရင္? ဥပုသ္သီလနဲ႔ျပည့္စံု သူဟာ နတ္ျပည္ကို ဧကန္ေရာက္ၿပီး နတ္စည္း စိမ္ကို ခံစားမွာ ေသျခာသတဲ့။ လူ႔စည္းစိမ္းဆိုတာ နတ္စည္းစိမ္ကို ဘယ္လိုမွမယွဥ္နိုင္နတ္စည္း စိမ္နဲ႔ယွဥ္ရင္ လူ႔စည္းစိမ္ဆိုတာ ဘာမွ ေျပာပေလာက္တာ မဟုတ္လို႔ပါဘဲ ဝိသာခါ” လို႔ မိန္႔ေတာ္မူၿပီး ေဒသနာကို အဆံုး သတ္ေတာ္မူပါတယ္။


အက်ိဳးအလြန္မ်ားတဲ့ ဥပုသ္သယ္မ်ိဳးျဖစ္ေအာင္ ေဆာက္တည္ၾကဖို႔ကို တိုက္တြန္းရင္း-

အ႐ွင္ပညာသီဟာဘိဝံသ(ပဥၥနိကာယ္)

ေမတၱာမ်ားျဖင့္