Tuesday, September 2, 2014

ဆရာ့့အရိပ္


ဆရာ့့အရိပ္

အရိပ္သည္ အမ်ိဳးမ်ိဳးရွိႏိုင္၏။ သူ၏အဓိပၸါယ္သည္လည္း ကြဲျပားျခားနားစြာ အမ်ိဳးမ်ိဳးရွိႏိုင္သည္သာ။ ဤေနရာ၌ ဆိုလိုေသာ အရိပ္ဟူသည္ ေနပူဒဏ္မွ ကာကြယ္ေပးျခင္း အဓိပၸါယ္ရ၏။ ေအးျမျခင္း သေဘာကို ေဆာင္၏။ စိတ္၏ ေအးခ်မ္းျခင္း၊ ကိုယ္၏ ေအးခ်မ္းျခင္းကိုလည္း ျဖစ္ေစႏိုင္၏။ ဤသေဘာကို ေပၚလြင္ေစရန္ ဗုဒၶကိုယ္ေတာ္တိုင္ ဤတရားကို ေဟာၾကားခဲ့စဥ္က အရြက္ၾကဲ၍ အရိပ္ရနည္းေသာ သစ္ပင္ေအာက္၌ သီတင္းသံုး ေနေတာ္မူကာ ေဟာေတာ္မူခဲ့ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ အရိပ္နည္းေသာ သစ္ပင္သည္ အပူဒဏ္မွ လံုေလာက္စြာ ကာကြယ္မႈ မေပးႏိုင္သလို ေအးျမျခင္း သေဘာကိုလည္း ျပည့္ဝစြာ ေပးေဆာင္ႏိုင္မည္ မဟုတ္ေပ။ အပူဒဏ္မွ ကာကြယ္မႈ ေပးျပီး၊ ေအးျမျခင္းကို ေပးေဆာင္ႏိုင္ေသာ အရာကား အရိပ္ပင္ျဖစ္ေၾကာင္း သိေစလိုရင္း ျဖစ္ပါသည္။

အခ်ိန္ကား ဗုဒၶဘုရားရွင္ သက္ေတာ္ထင္ရွားရွိစဥ္က ျဖစ္၏။ ေနရာကား ကပိလဝတ္ျပည္ နယ္စပ္ ႏွင့္ ေကာသလတိုင္း သာဝတၳိျပည္ နယ္စပ္အနီးတြင္ ျဖစ္၏။ ဗုဒၶဘုရားရွင္သည္ ကပိလဝတ္ျပည္ ဘက္ျခမ္း၌ ပူျပင္ေးသာ ေနေရာင္ျခည္ဒဏ္ကို ကာကြယ္ႏိုင္စြမ္း မရွိိေသာ အရြက္က်ဲ၍ အရိပ္ရ နည္းေသာ သစ္ပင္ေအာက္ဝယ္ သီတင္းသံုးေနေတာ္မူ၏။ ထိုသစ္ပင္ႏွင့္ မနီးမေဝးေသာ အရပ္ဝယ္ ဝိဋဋဴဘမင္း၏ သာဝတၳိျပည္နယ္စပ္၌ အရြက္ထူထဲျပီး အရိပ္ေကာင္းေသာ ပေညာင္ပင္ တစ္ပင္ လည္း ရွိ၏။

ဝိဋဋဴဘမင္းသည္ မင္းအျဖစ္ကို ရျပီးေနာက္ သာကီဝင္ မင္းတို႔အေပၚ ေရွးကနာခဲ့ဖူးသည့္ ရန္ညိဳး အတိုင္း “သာကီဝင္ တစ္မ်ိဳးလံုးကို မ်ိဳးျဖဳတ္ သတ္ေတာ့အံ့” ဟု ၾကံစည္ျပီးလွ်င္ မ်ားစြာေသာ စစ္သည္ ဗိုလ္ပါအေပါင္းႏွင့္ သာဝတၳိျပည္မွ ထြက္လာခဲ့၏။ နယ္စပ္ကို ေက်ာ္၍ ကပိလဝတ္ျပည္ နယ္ထဲသို႔ ေရာက္ေသာအခါ ေနပူက်ဲက်ဲ၌ အရိပ္ရနည္းေသာ သစ္ပင္ေအာက္ဝယ္ သီတင္းသံုး ေနထိုင္ေတာ္မူေသာ ျမတ္စြာဘုရားကို ျမင္ေလ၏။ ထိုအခါ ဘုရားရွင္၏ အနီးအပါးသို႔ ခ်ဥ္းကပ္ ခစား၍ ရွိခိုးျပီးလွ်င္….

“ဘုန္းေတာ္ၾကီးေသာ ျမတ္စြာဘုရား၊ အဘယ့္ေၾကာင့္ ဤသို႔ပူျပင္းေသာအခါ၌ အရိပ္နည္းေသာ သစ္ပင္ရင္း၌ သီတင္းသံုး ေနေတာ္မူရပါသနည္း။ အရွင္ဘုရား တပည့္ေတာ္၏ နယ္စပ္ဝယ္ တည္ရွိေသာ အရိပ္ေကာင္းသည့္ ပေညာင္ပင္ရင္း၌ သီတင္းသံုး ေနထိုင္ေတာ္မူပါဘုရား” ဟု ေလွ်ာက္ထားခဲ့၏။

ထိုအခါ ျမတ္စြာဘုရားသည္ ဝိဋဋဴဘမင္း၏ ဖိတ္ၾကားခ်က္ကို “ရွိပါေစေတာ့ မင္းၾကီး” ဟု ပယ္ျမစ္ေတာ္မူခဲ့ေလသည္။ ဆက္လတ္၍ အရိပ္ (၆)မ်ိဳးတရားကို ရွင္းလင္း ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့၏။

မင္းၾကီး
၁။ သစ္ပင္ရိပ္သည္ အရိပ္ခိုလႈံသူအေပါင္းကို ေအးျမေစ၏။ အပူဒဏ္မွ ကာကြယ္ေပး၏။ စိတ္၏ ေအးခ်မ္းျခင္း၊ ကိုယ္၏ ေအးခ်မ္းျခင္းကို ျဖစ္ေစ၏။
၂။ ထိုသစ္ပင္ရိပ္ထက္ ေဆြမ်ိဳးတို႔၏ အရိပ္သည္ ပို၍ ေအးျမ၏။ ေဘးအႏၲရာယ္အေပါင္းမွ ကာကြယ္ေပး၏။ စိတ္၏ ေအးခ်မ္းျခင္း၊ ကိုယ္၏ ေအးခ်မ္းျခင္းကို ျဖစ္ေစ၏။
၃။ ထိုေဆြမ်ိဳးတို႔၏ အရိပ္ထက္ မိဘတို႔၏ အရိပ္သည္ ပို၍ ေအးျမ၏။ ေဘးအႏၲရာယ္အေပါင္းမွ ကာကြယ္ေပး၏။ စိတ္၏ ေအးခ်မ္းျခင္း၊ ကိုယ္၏ ေအးခ်မ္းျခင္းကို ျဖစ္ေစ၏။
၄။ ထိုမိဘတို႔၏ အရိပ္ထက္ ဆရာတို႔၏ အရိပ္သည္ ပို၍ ေအးျမ၏။ ေဘးအႏၲရာယ္အေပါင္းမွ ကာကြယ္ေပး၏။ စိတ္၏ ေအးခ်မ္းျခင္း၊ ကိုယ္၏ ေအးခ်မ္းျခင္းကို ျဖစ္ေစ၏။
၅။ ထိုဆရာတို႔၏ အရိပ္ထက္ မင္းတို႔၏ အရိပ္သည္ ပို၍ ေအးျမ၏။ ေဘးအႏၲရာယ္အေပါင္းမွ ကာကြယ္ေပး၏။ စိတ္၏ ေအးခ်မ္းျခင္း၊ ကိုယ္၏ ေအးခ်မ္းျခင္းကို ျဖစ္ေစ၏။
၆။ ထိုမင္းတို႔၏ အရိပ္ထက္ ဓမၼဟူေသာ တရားအရိပ္သည္ ပို၍ ေအးျမ၏။ ေဘးအႏၲရာယ္အေပါင္းမွ ကာကြယ္ေပး၏။ စိတ္၏ ေအးခ်မ္းျခင္း၊ ကိုယ္၏ ေအးခ်မ္းျခင္းကို ျဖစ္ေစ၏။
ေလာက၌ အေအးျမဆံုး စိတ္၏ ေအးခ်မ္းမႈ၊ ကိုယ္၏ ေအးခ်မ္းမႈကို အေပးႏိုင္ဆံုးေသာ အရိပ္သည္ အျခားမဟုတ္။ ဤဓမၼဟူေသာ တရား၏ အရိပ္ပင္တည္း” ဟု ေဟာေတာ္မူ၏။

ထိုအခါ ဝိဋဋဴဘမင္းသည္ ‘အင္း ျမတ္စြာဘုရားရွင္သည္ သူ၏ ေဆြမ်ိဳးမ်ားကို ေစာင့္ေရွာက္ရန္ ၾကြေတာ္မူလာျခင္း ျဖစ္ေပလိမ့္မည္’ ဟု ၾကံစည္ ေအာက္ေမ့ကာ ျမတ္စြာဘုရွင္းကို ရိုေသစြာ ရွိခိုးျပီ၍ မိမိစစ္တပ္ကို ျပန္လည္ဦးလွည့္ကာ သာဝတၳိျပည္သို႔ ျပန္လာခဲ့ေလသည္။ ျမတ္စြာ ဘုရားရွင္သည္လည္း ေကာင္းကင္ခရီးျဖင့္ ေဇတဝန္ေက်ာင္းေတာ္သို႔ ျပန္ၾကြေတာ္မူေလသည္။ (ဗုဒၶဝင္၊ ၅၊ ၃၈၊ ဓမၼပဒ)

သစ္ပင္ရိပ္သည္ အပူဒဏ္မွ ကာကြယ္ေပးျခင္း၊ ေအးျမေစျခင္းသက္သက္ကိုသာ ေပးစြမ္းႏိုင္၏။ ေဆြမ်ိဳးရိပ္၊ မိဘရိပ္၊ ဆရာရိပ္တို႔သည္ ေအးျမျခင္း၊ ေဘးအႏၲရာယ္မွ ကာကြယ္ျခင္းကိုလည္း ေပးစြမ္းႏိုင္ရံုမက ေမတၱာရိပ္၊ ကရုဏာရိပ္၊ မုဒိတာရိပ္၊ ဥေပကၡာရိပ္တို႔လည္း ပါလာေၾကာင္း နားလည္ႏိုင္ပါ၏။ မင္းရိပ္ စိုးရိပ္သည္လည္း လက္ေအာက္ခံ ျပည္သူျပည္သားတို႔အား ရင္ဝယ္သား ႏွင့္မျခား အုပ္ခ်ဳပ္သည္ဆိုလွ်င္ အၾကင္နာရိပ္၊ ေက်းဇူးရိပ္တို႔လည္း ပါလာေၾကာင္း သိႏိုင္ပါသည္။

ထိုအရိပ္အမ်ိဳးမ်ိဳးတိုတြင္ ဤေနရာ၌ ဆရာ၏အရိပ္ကိုသာ ေျပာလိုရင္း ျဖစ္ပါသည္။ ဆရာ အရိပ္သည္ ေဆြမ်ိဳးအရိပ္၊ မိဘအရိပ္တို႔ထက္ သာလြန္ေၾကာင္း အဘယ့္ေၾကာင့္ ဘုရားရွင္က ေဟာေတာ္မူခဲ့ရသနည္း။ စဥ္းစားသင့္ပါသည္။

အေဒြစၥ ဝစနာ ဗုဒၶါ၊ ဘုရားရွင္တို႔သည္ စကားႏွစ္ခြ ဆိုေလ့မရွိ။’ တစ္ခြန္းတည္းေသာ စကားကိုသာ ဆိုေလ့ရွိ၏။ ထိုတစ္ခြန္းသည္လည္း မွန္ကန္ေသာ စကားသာ ျဖစ္ပါ၏။ ဘုရားစကား အမွားမရွိေပ။ ေဆြရိပ္မ်ိဳးရိပ္ထက္ မိဘရိပ္တို႔္ သာလြန္ေၾကာင္းမွာ သိသာထင္ရွားပါ၏။ ေဆြမ်ိဳးမ်ားသည္ ကူညီ ႏိုင္၊ ေထာက္ပံ့ႏိုင္၊ ေစတနာ ေမတၱာထားႏိုင္ေသာ္လည္း မိဘက မိမိသားသမီးကို ေစာင့္ေရွာက္ သလိုမ်ိဳး ရင္အုပ္မကြာ ကိုယ္ဖိရင္ဖိ ေစတနာ၊ ေမတၱာ၊ ကရုဏာတို႔ ပံုေအာျပီး ခ်စ္ႏိုင္မည္ကား မဟုတ္ပါေပ။ ဤသို႔ဆိုလွ်င္ ေဆြရိပ္မ်ိဳးရိပ္ထက္ မိဘရိပ္တို႔္ သာလြန္ေၾကာင္း ထင္ရွားလွပါ၏။

မိဘမ်ားသည္လည္း ေစတနာ၊ ေမတၱာ၊ ကရုဏာတို႔ ပံုေအာျပီး ခ်စ္ႏိုင္သည္ကား မွန္ပါ၏။ သို႔ေသာ္ ထိုသို႔ ခ်စ္ႏိုင္သည္ကား မိမိ၏ သားသမီးမ်ားကိုသာ ျဖစ္၏။ အျခားသူမ်ားကို မဟုတ္ေပ။ ထပ္မံခ်ဲ႕ထြင္ စဥ္းစားၾကည့္ၾကဦးစို႔။ သားသမီး အရင္းမဟုတ္သည့္ အေဖဘက္မွ ပါလာေသာ သားသမီးမ်ားကို အေမ(မိေထြး)သည္ မိမိသားသမီးမ်ားႏွင့္ တန္းတူ ခ်စ္ႏိုင္ပါမည္လား။ မထင္ေပ။ ထို႔အတူ အေမဘက္မွ ပါလာေသာ သားသမီးမ်ားကို အေဖ(ပေထြး)သည္ မိမိသားသမီးမ်ားႏွင့္ တန္းတူထား၍ ခ်စ္ႏိုင္မည္ မဟုတ္ပါေပ။ ဆိုလိုသည္မွာ မိဘမ်ားက သားသမီးကို ခ်စ္ေသာ အခ်စ္ေမတၱာတို႔သည္ ႏႈိင္းဆ မရေအာင္ ၾကီးမားသည္ကား မွန္၏။ မိမိဘဝႏွင့္ပံုျပီး ခ်စ္ႏိုင္သည္ ဆိုလွ်င္လည္း ျဖစ္ႏိုင္သည္သာ။

ထို႔ေၾကာင့္ “မာတာပိတုဂုေဏာ အနေႏၲာ” “မိဘတို႔၏ ေမတၱာဂုဏ္သည္ ေရတြက္မရ။ အနႏၲ။” ဟု ဘုရားရွင္က ေဟာေတာ္မူခဲ့ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ထိုအဓိပၸါယ္သည္ သားသမီးမ်ားအေပၚ ထားရွိေသာ မိဘေမတၱာကို ဆိုလို၏။ သားသမီးမ်ားက မိဘတို႔အေပၚ တုန္႔ျပန္ဆပ္ရန္ သိတတ္ရမည့္ ေက်းဇူးတရားကို သရုပ္ေဖာ္ျခင္း ျဖစ္၏။ ထို ‘မာတာပိတုဂုဏ’ ဟူသည္ မိဘႏွင့္ သားသမီးမ်ားသာ ဆိုင္၏။ အျခားသူမ်ားႏွင့္ မဆိုင္ေပ။ ဤသို႔ဆိုလွ်င္ မိဘေမတၱာသည္ သားသမီးမ်ားအတြက္သာ ျဖစ္၍ အကန္႔အသတ္ရွိ၏။ ထို႔အတူ မိဘအရိပ္သည္လည္း အကန္႔အသတ္ႏွင့္ပင္။ သားသမီးမ်ား အတြက္ သက္သက္သာ ေအးျမေစႏိုင္၏။ ေဘးရန္အေပါင္းမွ ကာကြယ္ေပးႏိုင္၏။

ဆရာ့အရိပ္ကား ဤသို႔မဟုတ္ျပီ။ အကန္႔အသတ္မရွိျပီ။ အတိုင္းအဆမရွိ က်ယ္ျပန္႔သလို မႏႈိင္း ယွဥ္ႏိုင္ေအာင္ ၾကီးမားပါ၏။ ဆရာတပည့္ဟူသည္ ဆယ္ေယာက္လည္း မဟုတ္။ တစ္ရာလည္း မက။ တစ္ေထာင္လည္း မကျပီ။ ေသာင္းႏွင့္ခ်ီေအာင္လည္း ရွိႏိုင္၏။ သိန္းႏွင့္ ခ်ီ၍လည္း ရွိႏိုင္သည္ သာ။ ဆရာ၏ ပညာအရွိန္ ၾကီးမားလွ်င္ ၾကီးမားသေလာက္ တပည့္ အေရအတြက္ကလည္း မ်ားလာ ျမဲပင္တည္း။ ထို႔အတူ ဆရာ့အရိပ္သည္လည္း က်ယ္ျပန္႔လာ ေပလိမ့္မည္။ ဆရာ့ထံ တိုက္ရိုက္ ပညာသင္ေသာ တပည့္မ်ားလည္း ရွိႏိုင္သလို၊ အေဝးေရာက္ တပည့္မ်ားလည္း ရွိႏိုင္ပါ၏။

ဆိုလိုသည္မွာ ဆရာႏွင့္ပတ္သက္၍ သင္ဆရာ၊ ျမင္ဆရာ၊ ၾကားဆရာဟူ၍ ရွိသည္ဆိုလွ်င္ သင္တပည့္၊ ျမင္တပည့္၊ ၾကားတပည့္မ်ားလည္း ရွိႏိုင္သည္ပင္။ ဆရာ့ထံ လာေရာက္၍ ပညာ ဆည္းပူး သင္ယူေနၾကေသာ တပည့္မ်ားသည္ သင္ဆရာ၏ တပည့္မ်ားျဖစ္ပါ၏။ ထိုသို႔ ဆရာ့ထံ တြင္ တိုက္ရိုက္လာေရာက္၍ကား ပညာမသင္ဖူးေပ။ သို႔ေသာ္ ထိုဆရာေရးေသာ စာအုပ္မ်ားကို ဖတ္၍ ထိုဆရာကို ၾကည္ညိဳေလးစား၏။ အတုယူလိုက္နာ၏။ ထိုတပည့္မ်ိဳးသည္ ျမင္ဆရာ၏ တပည့္မ်ား ျဖစ္ပါ၏။

အခ်ိဳ႕တပည့္မ်ားသည္ ထိုဆရာေဟာေသာ တရားစကားမ်ားကို တိုက္ရိုက္ျဖစ္ေစ၊ တိတ္ေခြမွ တဆင့္ျဖစ္ေစ နာယူရ၍ မိမိဘဝအေျခအေန ေျပာင္းလဲခဲ့၏။ အေျခအေန ေကာင္းခဲ့၏။ ဆရာကို အတုယူကာ လိုက္နာက်င့္ၾကံ၏။ မေကာင္းက်င့္မ်ားကို ပယ္ႏိုင္ကာ ေကာင္းက်င့္မ်ားကို က်င့္ႏိုင္၏။ ေလာကတြင္ ထိုသို႔ေသာ တပည့္မ်ိဳးလည္း ရွိႏိုင္သည္သာ။ ထိုသို႔ေသာ တပည့္မ်ိဳးသည္ ၾကားဆရာ၏ တပည့္မ်ားပင္ မဟုတ္ပါေလာ။ ဤကဲ့သို႔ ခ်ဲ႕ထြင္ စဥ္းစားၾကည့္လွ်င္ မိဘအရိပ္ထက္ ဆရာအရိပ္ သာလြန္ေၾကာင္းမွာ ထင္းရွားလွပါ၏။ ဆရာ့အရိပ္သည္ ၾကီးမားသလို က်ယ္ျပန္႔ေၾကာင္း သေဘာေပါက္ႏိုင္ပါသည္။

ဓမၼဟူေသာ တရားအရိပ္တို႔ကို ခိုလံႈသူသည္ ေအးျမ၏။ တည္ၾကည္ ျငိမ္သက္၏။ စိတ္ဆင္းရဲျခင္းမွ လြတ္ေျမာက္၍ ခ်မ္းသာ၏။ ထို႔ထက္ ဝဋ္ဆင္းရဲအေပါင္းမွ လြတ္ေျမာက္၍ ခ်မ္းသာစစ္ ခ်မ္းသာမွန္ျဖစ္ေသာ နိဗၺာန္သို႔ ေရာက္ႏိုင္၏။ ထိုဓမၼဟူသည္ ဘုရားရွင္က ေဟာေတာ္မူခဲ့ေသာ ပိဋကတ္သံုးပံု အလံုးစံုပင္ ျဖစ္ပါသည္။ ဘုရားရွင္ ပရိနိဗၺာန္စံယူခ်ိန္မွစ၍ ထိုဓမၼကို သံဃာက ထိမ္းသိမ္းခဲ့ရ၏။ ေစာင့္ေရွာက္ခဲ့ရ၏။ ႏွစ္ေပါင္း (၂၅ဝဝ)ေက်ာ္ေသာ ယေန႔ေခတ္တိုင္ေအာင္ သံဃာကပင္ လက္ဆင့္ကမ္းကာ သယ္ေဆာင္လာခဲ့ရ၏။

ထိုသံဃာအား ဘုရားရွင္ ကိုယ္ေတာ္တိုင္ ယံုၾကည္စိတ္ခ်စြာျဖင့္ ဓမၼကို အပ္ႏွင္းခဲ့ျခင္း ျဖစ္၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ဓမၼအရိပ္ကို ခိုလႈံလိုသူသည္ သံဃာ့အရိပ္ကိုလည္း ခိုလႈံသင့္၏။ သံဃာ့အရိပ္ကို ခိုလႈံျခင္းသည္ ဓမၼအရိပ္ကို ခိုလႈံုျခင္း ျဖစ္သလို ဆရာ့အရိပ္ကိုလည္း ခိုလႈံုျခင္းပင္ ျဖစ္ပါသည္။ ဆရာ့အရိပ္ႏွင့္ ဓမၼအရိပ္သည္ ဆက္စပ္ေန၏။ ထိုသံဃာျဖစ္ေသာ ဆရာကပင္ ဓမၼကို ေဟာေျပာ ျပသ ဆိုဆံုးမျခင္းျဖစ္ရာ ဆရာအရိပ္သည္ပင္ ဓမၼအရိပ္ မည္သလို ထိုဓမၼအရိပ္ကိုလည္း ဆရာ အရိပ္ဟု ဆိုႏိုင္သည္သာ။

ဓမၼအရိပ္ေၾကာင့္ ေအးခ်မ္းမႈ ရရွိပံုကို ထင္ရွားေအာင္ ျပရလွ်င္ အမိျမန္မာျပည္ကို ၾကည့္ရမည္ ျဖစ္သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ အရမ္းမခ်မ္းသာေသာ္လည္း စားစရာအတြက္ မပူပင္ရ။ ေနစရာ အတြက္၊ ဝတ္စရာအတြက္ မပူပင္ရေပ။ မိမိႏိုင္ငံထြက္ ပစၥည္းမ်ားျဖင့္ ေနႏိုင္၊ စားႏိုင္၊ ဝတ္ႏိုင္ၾက၏။ လံုေလာက္ျခင္းကို ဆိုလိုပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ငတ္မြတ္ေခါင္းပါးျခင္းဟူေသာ ဒုဗၺိကၡႏၲရ ကပ္ေဘးမွ လည္း ကင္းေဝးေနပါ၏။ စစ္ေဘးစစ္ဒဏ္၊ ရာသီဥတုေဘးရန္မ်ား မရွိျခင္းေၾကာင့္ သတၱႏၲရ ကပ္ေဘးမွ ကင္းေဝးေနပါ၏။ ကူးစက္ေရာဂါ အမ်ိဳးမ်ိဳးႏွင့္ ယေန႔ ေနာက္ဆံုးေပၚ ေရာဂါမ်ား အျဖစ္ နည္းပါးေသာေၾကာင့္ ေရာဂႏၲရ ကပ္ေဘးမွလည္း ကင္းေဝး ေနပါ၏။ ဤသို႔ျဖစ္ျခင္းသည္ ဓမၼ အရိပ္ေၾကာင့္ဟုပင္ ဆိုခ်င္ပါ၏။ ‘ဓေမၼာ ဟေဝ ရကၡတိ ဓမၼစာရီ’ တရားကို ေစာင့္ထိန္းျခင္းေၾကာင့္ တရားက ျပန္လည္ ေစာင့္ေရွာက္ျခင္းပင္ ျဖစ္ပါသည္။

ဗုဒၶဝါဒတည္းယူေသာ ဓမၼရိပ္သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ အမ်ိဳးသားအေတြးအေခၚအျဖစ္ တင္စားရ ေလာက္ေအာင္ ထြန္းကားခဲ့ေၾကာင္းကိုလည္း ေမ့ထား၍ မျဖစ္ေပ။ ေခတ္အဆက္ဆက္ ျမန္မာ လူမ်ိဳးတို႔၏ ယဥ္ေက်းမႈ၊ အႏုပညာ၊ စာေပ၊ ပညာေရး၊ လူမႈေရးမွစ၍ ႏိုင္ငံေရးအထိ ဆက္စပ္ ေလ့လာေသာ္ ဗုဒၶေဟာျမြတ္ ပိဋကတ္ေတာ္မွလာေသာ (တစ္နည္း) ဓမၼအရိပ္ျဖစ္ေသာ အဆိုအမိန္႔ မ်ား၊ လိုက္နာဖြယ္ရာမ်ား၊ လမ္းညြန္မႈမ်ားသည္ မည္မွ်အထိ စိမ့္ဝင္ေနေၾကာင္းကို ေတြ႔ရွိရမည္သာ ျဖစ္ပါသည္။

ပမာျပရေသာ္ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈ အႏုစာေပမ်ားထဲမွ ဓမၼအရိပ္ျဖစ္ေသာ ပိဋကတ္ေတာ္လာ အယူ အဆမ်ား၊ အဆိုအမိန္႔မ်ား၊ လိုက္နာဖြယ္ရာမ်ား၊ က်င့္ဝတ္ စည္းကမ္းမ်ား၊ ၾကီးပြါးေရး လမ္းညြန္ မႈမ်ား စသည္တို႔ကို ထုတ္ႏႈတ္ၾကည့္ေသာ္ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈသည္ သုညသာ က်န္ရွိေတာ့မည္ ျဖစ္ေၾကာင္း အံ့ၾသဖြယ္ ေတြ႔ရေပလိမ့္မည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဓမၼရိပ္သည္ ျမန္မာႏိုငံ၌ မည္မွ်အထိ လႊမ္းမိုး ခဲ့ေၾကာင္း နားလည္သေဘာေပါက္ႏိုင္ပါသည္။

လူ႔ေလာက လူ႔ဘဝ၌ အစစအရာရာ ဆံုးမသြန္သင္ ညြန္ၾကားရန္အတြက္ မိဘသည္ အေရးၾကီးဆံုး ျဖစ္၏။ မိမိတို႔သည္ လူ႔ေလာကမွ ထြက္ေျမာက္၍ သာသနာ့ေဘာင္သို႔ ဝင္ေရာက္လာျပီးခ်ိန္တြင္ မိဘမ်ားႏွင့္ မသတ္ဆိုင္ေတာ့ေပ။ အျမဲ မဆက္ဆံရေတာ့ေပ။ ထို႔ေၾကာင့္ မိမိတို႔ဘဝကို လမ္းမွား မေရာက္ေအာင္၊ လမ္းေၾကာင္းမွန္ေအာင္ အစစအရာရာ ဆိုဆံုးမ ညြန္ၾကားရန္အတြက္ မိဘ ကိုယ္စား ဥပဇၥ်ာယ္ဆရာကို ယူၾကရ၏။ ဆိုဆံုးမေပးမည့္ ဆရာကို သတ္သတ္ မွတ္မွတ္ထားရ၏။ သာသနာ့ေဘာင္ဝယ္ ဆရာဟူသည္ မိဘပင္ ျဖစ္ပါသည္။ မိမိတို႔ဘဝ တိုးတတ္ရန္ ဥပဇၥ်ာယ္ ဆရာ၏ စကားကို နားေထာင္ၾကရ၏။ အဆံုးအမကို လိုက္နာၾကရ၏။ ဤသည္ပင္လွ်င္ သာသနာ့ ႏြယ္ဝင္တို႔၏ ဆရာ တပည့္ ဆက္ဆံေရးပင္ ျဖစ္ပါသည္။ ဤသာဓကကို ၾကည့္လွ်င္လည္း ဆရာ့အရိပ္က သာလြန္ေၾကာင္း ထင္ရွားေနေလျပီ။

ထို႔ျပင္ ဘုရားရွင္က ေက်ာင္းထိုင္ရဟန္းေတာ္တို႔တြင္ ရွိရမည့္ အရည္အခ်င္းမ်ားကို ေဖာ္ထုတ္ ေဟာျပရာ၌ (၁ဝ)ဝါ ရျပီးျဖစ္ရမည္ဟု ပါရွိေလသည္။ ထိုသာဓကကို ၾကည့္လွ်င္ သာသနာ့ေဘာင္၌ (၁ဝ)ဝါ ရျပီးမွသာလွ်င္ တစ္နည္းအားျဖင့္ အသက္(၃ဝ)ေက်ာ္ျပီးမွသာလွ်င္ ဆရာႏွင့္ကင္း၍ ေနသင့္ေသာအရြယ္၊ အဆံုးအမ ကင္းလြတ္ေသာအရြယ္ဟု ဆိုလိုပါသည္။ အသက္(၃ဝ)ႏွစ္ ဟူသည္ ငယ္ေတာ့ေသာ အရြယ္ကား မဟုတ္ပါေလ။ ယခုေခတ္ လူ႔ဘဝ၏ ပ်မ္းမွ် (၇၅)ႏွစ္ သက္တမ္းျဖင့္ တြက္ၾကည့္လွ်င္ လူ႔ဘဝ၏ သက္တမ္း ထက္ဝက္နီးပါးသို႔ပင္ ေရာက္ရွိေနေလျပီ။ ထိုသို႔ေသာအရြယ္က်မွ ဆရာအရိပ္မွ ခြါကာ သီးသန္႔ေနလိုက ေနထိုင္ႏိုင္ေၾကာင္း ဆိုလိုရင္း ျဖစ္ပါသည္။ ဤစနစ္ကို ၾကည့္လွ်င္လည္း ဆရာ့အရိပ္သည္ သာသနာ့ေဘာင္၌ လြန္စြာ အေရးပါ ေၾကာင္း ခ်ဲ႕ထြင္ေျပာဖြယ္ မလိုေတာ့ျပီ။

တပည့္ေကာင္းတစ္ေယာက္ မျဖစ္ခဲ့သူသည္ ဆရာေကာင္းတစ္ေယာက္ ဘယ္ေတာ့မွ မျဖစ္ႏိုင္ေပ။ ထို႔ေၾကာင့္ ငယ္ရြယ္စဥ္က တပည့္ေကာင္းတစ္ေယာက္ ျဖစ္ရန္လည္း လြန္စြာမွ အေရးၾကီးလွပါ၏။
ဆရာမျပ နည္းမက်’ ဆိုသလို ဆရာမသင္ျပလွ်င္ ငါးပိဖုတ္တာေတာင္မွ နည္းလမ္း မက်ေၾကာင္း ဆရာ၏ အေရးပါပံုကို ငယ္စဥ္ကတည္းက ၾကားခဲ့ဘူး၊ မွတ္သားခဲ့ဘူးပါသည္။ အရြယ္ေရာက္၍ စာေပမ်ား ေလ့လာမိေသာအခါ “အတတ္ပညာ၊ ဟူသည္မွာကား၊ ဆရာတို႔ထံ၊ နည္းခံတိုးဝင္၊ မသင္ မေမး၊ အေရးမထား၊ မတတ္ျငားဘူး” ဟု မဃေဒဝလကၤာ၌ ဆရာႏွင့္ကင္း၍ တပည့္ေကာင္း တစ္ေယာက္ျဖစ္ရန္ မလြယ္ကူေၾကာင္း ထပ္ေလာင္း၍ သိရွိရကာ ဆရာအရိပ္၏ အဓိပၸါယ္ နက္နဲပံုကို ေတြ႔ရျပန္သည္။

မိမိတို႔ ဘဝခရီးလမ္းကို ျပန္လည္မွန္းဆလို႔ တမ္းတၾကည့္လွ်င္ မိမိတို႔ တပည့္အားလံုးသည္ ဘဝ ခရီးလမ္းကို မပင္မပန္း ေလွ်ာက္လွမ္းႏိုင္ရန္အတြက္၊ ရည္မွန္းခ်က္ ပန္းတိုင္ကို အလြယ္တကူ လွမ္းကိုင္ႏိုင္ရန္အတြက္ ဆရာ့အရိပ္မွာ ခိုလံႈရင္း၊ နားေနရင္း၊ ဆရာ၏ ပညာရင္ႏို႔ကို ေသာက္စို႔ရင္း၊ ဆရာမွ်ေဝေသာ ပညာအေမႊကို လက္ခံရယူရင္း၊ ဆရာ၏ ေမတၱာ ေစတနာ မုဒိတာတို႔ကို မွ်ေဝခံစားရင္း တစ္ဆင့္ထက္ တစ္ဆင့္ ျမင့္သည္ထက္ ျမင့္လာခဲ့ရျခင္း ျဖစ္ၾကပါသည္။

ယခုအခါတြင္ မိမိတို႔ တပည့္မ်ားသည္ ပညာမ်ားစံုခဲ့သလို ဘဝလမ္းဝယ္ တစ္ေယာက္ တစ္လမ္းစီ ေလွ်ာက္လွမ္းေနၾကရျပီး၊ တစ္ေယာက္တစ္ေနရာစီ ေရာက္ရွိေနၾကရေလျပီ။ သာသနာျပဳ တာဝန္ မ်ားကို ကိုယ္စီ ထမ္းေဆာင္ေနၾကရေလျပီ။ သို႔ေသာ္ ဆရာႏွင့္ အတူမေနရ၍ ဆရာ့ ေက်းဇူးေၾကြး ကိုကား အနီးကပ္ ျပဳစုလုပ္ေကၽြးျခင္းျဖင့္ ေက်းဇူး မဆပ္ႏိုင္ေသာ္ျငားလည္း ဓမၼနည္းအားျဖင့္ကား ေက်းဇူးဆပ္ႏိုင္ခဲ့၍ ရင္၌ မ်ားစြာပင္ ဝမ္းေျမာက္ ဂုဏ္ယူမိပါသည္။

ဥ႒ာနာ ဥပ႒ာနာစ၊ သုႆုတာ ပရိစာရိကာ။
သကၠစၥံ သိပၸဳဂၢဟဏံ၊ ဂရံု အေရာစေယ ဗုေဓာ။ (ဓမၼနီတိ)

ဗုေဓာ၊ လိမၼာေသာ တပည့္သည္။ ဥ႒ာနာစ၊ ဆရာသင္ျပေပးမႈကို စားေမးပြဲ ေအာင္ေစရန္ ၾကိဳးစား အားထုတ္ျခင္းျဖင့္လည္းေကာင္း။  ဥပ႒ာနာစ၊ ဆရာ့အလုပ္ကို ကူလုပ္ေပးျပီး အနီးကပ္ ျပဳစု လုပ္ေကၽြးျခင္းျဖင့္လည္းေကာင္း။ သုႆုတာစ၊ ဆရာ့စကားကို ရိုေသစြာ နားေထာင္ျခင္းျဖင့္ လည္းေကာင္း။ ပရိစာရိကာစ၊ ဆရာ့ေျခရင္း၌ ခစား၍ ရိုေသျမတ္ႏိုး လက္စံုမိုး၍ ရွိခိုးပူေဇာ္ ဖူးေမွ်ာ္မာန္ေလွ်ာ့ ကန္ေတာ့ျခင္းျဖင့္လည္းေကာင္း။ သကၠစၥံ၊ ရိုေသစြာ။ သိပၸဳဂၢဟဏံ၊ အတတ္ ပညာကို စိတ္ပါဝင္စားစြာ သင္ယူျခင္းျဖင့္လည္းေကာင္း။ ဂရံု၊ အေလးအျမတ္ျပဳရာ ျမတ္ဆရာကို။ အာေရာစေယ၊ ေက်းဇူးဆပ္ျခင္းျဖင့္ ႏွစ္သက္အားရစြာ ရႊင္လန္းေစရာသတည္း။

      ၁။ ဆရာကို ရွိခိုးျပီး ေက်းဇူးဆပ္ပါမည္။
      ၂။ ဆရာ့စကားကို နားေထာင္ျပီး ေက်းဇူးဆပ္ပါမည္။
      ၃။ ဆရာ့အလုပ္ကို ကူလုပ္ေပးျပီး ေက်းဇူးဆပ္ပါမည္။
      ၄။ ဆရာသင္ျပမႈကို စိတ္ပါဝင္စားစြာ ဂရုတစို္က္ သင္ယူျခင္းျဖင့္ ေက်းဇူးဆပ္ပါမည္။
      ၅။ ဆရာသင္ျပမႈကို စာေမးပြဲေအာင္ေစျပီး ေက်းဇူးဆပ္ပါမည္။

ဆရာ့အရိပ္ယူသည္ ပညာပင္ျဖစ္၏။ ဆရာ့ေစတနာကို ပညာျဖင့္ သရုပ္ေဖာ္ျပီး၊ ဆရာ့ေမတၱာကို ေအးျမသည့္ အရိပ္ႏွင့္ တင္စားထားျခင္းသာ ျဖစ္ပါသည္။ ဆရာ့ေစတနာ၊ ဆရာ့ေမတၱာ၊ ဆရာ့ ပညာတို႔သည္ ဆံုးစမထင္သလို ဆရာ့အရိပ္ကလည္း ႏိုင္းဆဖြယ္ မျမင္ပါေပ။ ထို႔ေၾကာင့္ပင္ ဘုရားရွင္ ကိုယ္ေတာ္တိုင္က ဆရာ့ေက်းဇူးတရားတို႔ကို ဂုဏ္ျပဳ၍ အနႏၲ(၅)ပါးတြင္ ဆရာကို ထည့္သြင္းျပီး ေဟာေတာ္မူခဲ့ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ေလာကထဲရွိ လူသားတိုင္းသည္ မိဘႏွင့္ မကင္းႏိုင္ ၾကသလို ဆရာႏွင့္လည္း မကင္းႏိုင္ၾကေပ။ ‘တပည့္မရွိေသာ ဆရာဟူသည္ မရွိေကာင္းသလို၊ ဆရာ မရွိေသာ တပည့္’ ဟူသည္လည္း ေလာကတြင္ မရွိေကာင္းေပ။

ဤသို႔ဆိုလွ်င္ ေလာက၌ ဆရာ့အရိပ္မွ ကင္းလြတ္သူဟူ၍ ရွိႏိုင္ေတာ့မည္ မဟုတ္ပါေပ။ လူတိုင္း လူတိုင္း ဆရာ့အရိပ္မွာ ခိုလံႈၾကဖူးသည္သာ။ ဆရာ့အရိပ္မွာ ေခၽြးသိပ္နားေနကာ အပန္းေျဖၾက ဖူးသည္သာတည္း။ ထို႔ေၾကာင့္ မိမိတို႔တပည့္အားလံုးသည္ ဆရာ့အရိပ္မွာ ခိုလံႈရင္း၊ နားေနရင္း၊ ေခၽြးသိပ္အပန္းေျဖရင္း၊ အနႏၲေက်းဇူးတရားတို႔ကို ေအာက္ေမ့ သတိရရင္း၊ ဆရာ့ေက်းဇူးေၾကြးကို တတ္ႏိုင္သမွ် ဆပ္ရန္ၾကိဳးစားရင္း ဆရာ၏ အနႏၲဂုဏ္ကို အာရံုျပဳျပီး ဦးႏွိမ္မာန္ေလွ်ာ့ကာ ရိုေသစြာ ကန္ေတာ့လိုက္ပါတည္း။

ဤေဆာင္းပါးျဖင့္ မဟာဂႏၲဝါစကပ႑ိတ ဘြဲ႔တံဆိပ္ေတာ္ရေတာ္မူေသာ ဘဒၵႏၲ ဝိနယာလကၤာရ ဆရာအရွင္ျမတ္အား ဂုဏ္္ျပဳပူေဇာ္လိုက္ပါသည္။

အရွင္ဥကၠံသ သာသနတကၠသီလ မဟာဓမၼာစရိယ M.A.(Buddhism) 

(ဘဒၵႏၲ ဝိနယာလကၤာရ၏ မဟာဂႏၲဝါစကပ႑ိတ ပူေဇာ္ပြဲ အထိမ္းအမွတ္စာေစာင္မွ)