Wednesday, September 17, 2014

တရားအေပါင္းခ်ဳပ္သည္ သတိ


တရားအေပါင္းခ်ဳပ္သည္ သတိ 

ကြ်န္ေတာ့္သူငယ္ခ်င္းေတြထဲ ငယ္ငယ္ကတည္းက စကားေျပာေကာင္းသူေတြ ရွိခဲ့တယ္ဗ်ာ။ ႀကီးလာေတာ့ နာမည္ရေအာင္ျမင္တဲ့ တရားလႊတ္ေတာ္ေရွ႕ေန၊ စာအသင္အျပေကာင္းတဲ့ ေက်ာင္းဆရာ၊ အေျပာအေဟာလည္းေကာင္း၊ စာအေရးလည္းေကာင္းတဲ့ ေဗဒင္ဆရာႀကီးေတြ ျဖစ္လာၾကပါတယ္။ ကြ်န္ေတာ္ အလြန္ဂုဏ္ယူပါတယ္ ခင္ဗ်ာ။ ကြ်န္ေတာ္တို႔ကို စာသင္ေပးခဲ့ၾကတဲ့ ဆရာ၊ ဆရာမေတြထဲမွာလည္း စကားေျပာ ေကာင္းလွတာေတြ ရွိခဲ့ပါတယ္။

 ျမန္မာစာ၊ အဂၤလိပ္စာ ဆရာသာမက သခ်ၤာသင္ျပတဲ့ ဆရာကလည္း စကားေျပာေကာင္းတာကို ၾကံဳခဲ့ရပါတယ္။ သူတို႔ထဲမွာ ႐ိုက္တတ္တဲ့ ဆရာလည္းပါ။ အ႐ိုက္ခံရေပမယ့္လည္း ကြ်န္ေတာ္တို႔ ေက်နပ္ခဲ့ၾကပါတယ္။ ျပ႒ာန္း စာအုပ္မ်ားၿပီး ခက္ခဲနက္နဲမႈရွိတဲ့ စိတ္ႀကိဳက္ ျမန္မာစာလို ဘာသာရပ္ကိုသင္တဲ့ ကြ်န္ေတာ္ တို႔ဆရာဟာ အခ်ိန္ရဲ႕တစ္ဝက္ တစ္ခါတေလ တစ္ဝက္ေက်ာ္ ေလာက္အထိ ကြ်န္ေတာ္တို႔ကို စကားေတြေျပာေနခဲ့တာခင္ဗ်ာ။

ဆရာ့စကားမွာ ကြ်န္ေတာ္တို႔ေတြ ကပါလို႔ ဒီအထဲ ကမွ သင္ခန္းစာဆီ ကူးေျပာင္းလိုက္တာ တစ္ေအာင့္ပါပဲ။ သူ သင္တဲ့ သင္ခန္းစာ လည္း ၿပီးတယ္။ အခ်ိန္လည္း ေစ့သြားပါတယ္။ ေနာက္ခံ အေၾကာင္းေတြ အမ်ဳိးမ်ဳိးနဲ႔ စိတ္ကူး ခံစားမႈအမ်ဳိးမ်ဳိးရွိတတ္ၾကတဲ့အရြယ္ ကြ်န္ေတာ္တို႔မွာ ရႊင္လန္း ေပါ့ပါးေနၾကၿပီး သင္ခန္းစာကိုလည္း နားလည္ရရွိလိုက္ၾကပါတယ္။ ဆရာတို႔ရဲ႕တပည့္ျဖစ္ရတာ မေမ့ႏိုင္ဘဲ တျဖည္းျဖည္း ဂုဏ္ယူရတာပိုလို႔သာ ေနပါတယ္။

 စကားနဲ႔ စာသင္တဲ့ဆရာ၊ စကားနဲ႔ ရင္းႏွီးခ်စ္ခင္မႈကို ပိုေစတဲ့သူငယ္ခ်င္း၊ စကားနဲ႔ အသိ အလိမၼာရေစတဲ့ အေမ၊ သတိိရွိေအာင္ စကားေျပာေပးတတ္တဲ့ အဘိုးတို႔ေၾကာင့္ စကားေျပာ ေကာင္းသူေတြကို တန္ဖိုးထားမိသလို စကားေကာင္းေျပာတာမွန္သမွ်ေတြကိုလည္း ေက်နပ္ရတာ ေက်းဇူးတင္မဆံုးေအာင္ပါဘဲ။ စာေရးဆရာတိုင္း၊ စာေရးေကာင္းတိုင္း စကားေျပာေကာင္းတာ မဟုတ္ေပမယ့္ စကားေျပာေကာင္း၊ စကားေကာင္းေျပာၾကတဲ့ စာေရးဆရာေတြကိုေတာ့ ပြဲေတာင္းၿပီးရင္း ေတာင္းၾကလ်က္ပါပဲ။

“စကား” ဆိုတာကေတာ့ ေျပာဆိုေနၾကရမွာပါ။ လူ႔ယဥ္ေက်းမႈ ျဖစ္တာကို။ လူမ်ဳိးအလိုက္ “ဘာသာစကား” ျဖစ္တာကို။ သူနဲ႔ ဆက္သြယ္ၾကရ၊ ဆက္ဆံၾကရပါတယ္။ စကားႂကြယ္တဲ့ ျမန္မာမႈမွာ စကားေၾကာရွည္၊ စကားေခၚ၊ စကားခံ၊ စကားခင္း၊ စကားစ၊ စကားစစ္ထိုး၊ စကား စပ္၊ စကားတံရွည္၊ စကားတင္းဆို၊ စကား ထာဝွက္၊ စကားထည့္၊ စကားနာထိုး၊ စကား ႏိုင္လု၊ စကားႏိႈက္၊ စကားပလႅင္ခံ၊ စကားပ်ဳိး၊ စကားပ်က္၊ စကားဖ၊ စကားဖာ၊ စကားေဖာင္ဖြဲ႕၊ စကားဖန္ထိုး၊ စကားလက္ဆံုက်၊ စကားလြန္၊ စကားဝိုင္းဖြဲ႔၊ စကားဦးသန္းဆို ၿပီး ျပဳမူေျပာဆိုတဲ့ ႀကိယာေတြရွိပါတယ္။ စကားက်၊ စကားႀကီး၊ စကားက်ယ္၊ စကားကုန္တို႔လို နာမ္နဲ႔ ႀကိယာဝိေသသနေတြလည္း ရွိပါေသးတယ္။

 ျမန္မာစကားပံုေတြနဲ႔ ျမန္မာ ဆို႐ိုးစကားေတြလည္း အမ်ားႀကီး၊ မ်ားမွမ်ား၊ ေကာင္းမွေကာင္းေတြ ပါပဲဗ်ာ။ ဂုဏ္ယူရပါတယ္။ “ေရကူးညာတင္၊ ေကာက္ပင္ရိတ္လွီး၊ ေရစီးေဖာင္ဆန္၊ အိုးတန္ဆန္ခတ္၊ ဆီပြတ္ က်ည္ေပြ႔၊ ဆင္ေဝွ႔ရန္ေရွာင္၊ ေတာင္သူယာ ခုတ္၊ ၾကက္ဆုတ္ခြပ္ပစ္၊ ေရစစ္ကရား၊ ေရသြားေသာသြင္ ခက္တင္ေမာင္းနင္း” ဆိုၿပီး စကားႀကီးဆယ္မ်ဳိးဟာ ျမန္မာ့လူေနမႈ အေျခခံကေန ဥပမာပံုယူလာခဲ့တဲ့ စကားေျပာနည္းေတြပါ။

ဒီလိုစကားေျပာနည္းေတြနဲ႔ စကားအလွႂကြယ္ဝခဲ့ၾကလို႔ သမိုင္းမွာ အေရးလွခဲ့ တာေတြကိုလည္း ၾကားဖူးနားဝရွိခဲ့ရပါတယ္။ အမ်ဳိးသားပညာဝန္ ဦးဖိုးက်ားက ကေလးသူ ငယ္တို႔ေတြ စာေရး စာဖတ္လည္း တတ္၊ မြန္ျမတ္သည့္ အရည္အခ်င္းသံုးပါး (လက္႐ံုးရည္၊ ပညာရည္၊ ႏွလံုးရည္) လည္း ရၾကေအာင္ စကားလြယ္ျဖင့္ အေၾကာင္းအရာကို ရွင္းလင္းလြယ္ကူစြာ ေရးသားသည္ ဆိုသည့္ “ျမန္မာ့ဂုဏ္ရည္ ရာဇဝင္ဖတ္စာမွာ ပညာရည္၊ ႏႈတ္ရည္ေကာင္းေသာ ပင္းယ စႀကိဳသူ ျမတ္” ကို ထုတ္ေဖာ္ျပခဲ့ပါတယ္။ ျမန္မာေတြ စကားအလွေတြနဲ႔ စကားႂကြယ္ဝခဲ့ၾကတာ။ ေရွးေရွးကတည္းက ပညာရည္ ႏွလံုးရည္ ျပည့္ဝတဲ့ စကားေကာင္းေတြကို နားရည္ဝခဲ့ ၾကျဖစ္မွာလို႔ ယူဆပါတယ္။

 ဘုရားရဲ႕ အဆံုး အမကေတာ့ “စကားေျခာက္ခြန္း၊ လူ၌ ထြန္း၊ ေလးခြန္းကိုပယ္၊ ႏွစ္ခြန္းတည္” လို႔ မွတ္သားရပါတယ္။
(၁) ဟုတ္မွန္အက်ဳိးရွိ၊ သူနာလို၊
(၂) ဟုတ္မွန္အက်ဳိးမရွိ သူမနာလို၊
(၃)ဟုတ္မွန္အက်ဳိးမရွိ သူနာလို၊
(၄) ဟုတ္မွန္၊ အက်ဳိးမရွိသူ မနာလို၊
(၅) မဟုတ္မမွန္၊ အက်ဳိးမရွိသူ နာလို၊
(၆) မဟုတ္မမွန္၊ အက်ဳိးမရွိ၊ သူမနာလို…ဆိုတဲ့
စကားေျခာက္ခြန္းမွာ တစ္နဲ႔ႏွစ္ျဖစ္တဲ့ စကားႏွစ္မ်ဳိးကိုပဲ ေျပာလို႔ၫႊန္ခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါက ေလာကီေရး ေလာကုတၱရာမွာပါ မွန္ကန္သင့္ျမတ္တဲ့ စကားမို႔လို႔ လူႀကီးသူမေတြကအစ လိုက္နာ က်င့္သံုး ရမယ္လို႔ ေဟာခဲ့တာ ႏွစ္ေပါင္း ဘယ္ေလာက္ေတာင္ ၾကာျမင့္ခဲ့ပါၿပီလဲ ခင္ဗ်ာ။

ဒီလိုေျပာရမယ့္ စကားကို ေျပာတဲ့အခါ မွာလည္း “စကားအဂၤါ ေလးတန္” ရွိျပန္တယ္လို႔ ဆံုးမျပန္ပါတယ္။ “ေျပျပစ္စြာ ေျပာ၊ ခ်စ္ႏွစ္သက္ဖြယ္ ေျပာ၊ ဟုတ္တိုင္းမွန္ရာ ေျပာ၊ တရားသျဖင့္ ေျပာ” လို႔ဆိုပါတယ္။ ပါဠိလို သုဘာသိတ၊ ပိယ ဝါစာ၊ သစၥာ၊ ဓမၼျဖစ္ၿပီး မန္လည္ဆရာေတာ္ႀကီးက မဃေဒဝလကၤာသစ္မွာ-
ေျပာက ေျပျပစ္၊ ခ်စ္ႏွစ္လို႔ရန္ ဟုတ္မွန္ေျဖာင့္သား၊ တရားညီစြာ နီတိလာတိုင္း၊ အဂၤါေလးပံု ျပည့္စံုစကား၊ ခိုင္တည္ၾကား၍. . . လို႔ ဖြဲ႔ဆိုမိန္႔ခဲ့ပါတယ္။

“ခ်စ္ႏွစ္သက္ဖြယ္ ခ်စ္ႏွစ္လို႔ရန္” ဆိုတာ ကေလးေလးေတြ ေျပာသလို မပီကလာပီကလာနဲ႔ တီတီတာတာ ခြ်ဲခြ်ဲပ်စ္ပ်စ္ေျပာတာ။ ေလေအးကေလး ေလျပည္ထိုးတာ ဟုတ္မယ္မထင္ပါဘူး။ စကားမွန္လို႔ စကားေကာင္းျဖစ္ဖို႔ ႏွစ္လိုစရာ မွတ္သားနာယူစရာ ျဖစ္တာကိုသာ ေျပာတာပါ။ “စကားဆိုေထြ သူလိုေစ” လို႔ဆိုပါတယ္။ ကြ်န္ေတာ္တို႔ေတြ စဥ္းစားဆင္ျခင္လိုက္နာသင့္ၿပီး ေလာကကို အမွန္ေတြျပေနတဲ့ ဆို႐ိုးစကားေတြမွာ “စကားနည္းရန္စဲ”၊ “စကားမ်ား အမွားပါ”၊ “စကားစကား ေျပာဖန္မ်ား စကားထဲက ဇာတိျပ” ဆိုတဲ့စကားေတြ ရွိေနပါတယ္။

လူေတြ အခ်ိန္တိုင္းေန႔တိုင္းမွာ ေျပာေနၾကတဲ့စကား၊ ပညာရွင္ေျပာေတာ့ ေဟာေျပာပို႔ခ်ခ်က္၊ အႀကီးအမွဴး လူႀကီးႁမြက္ၾကားေတာ့ မိန္႔ခြန္းျဖစ္ပါတယ္။ ျမတ္စြာဘုရား တရားေတြ ေဟာၾကားခဲ့တာလည္း “စကားေတာ္” နဲ႔ပါပဲ။ ဒါေၾကာင့္ “စကားေနာက္ တရားပါ” ဆိုတဲ့ စကား တစ္ခြန္းက ေျပာလိုက္တဲ့ စကားဟာ မွန္ကန္ေသာ သစၥာ၊ ဓမၼ ျဖစ္ရသလို တရားအႏွစ္သာရနဲ႔ အညီလည္း ျဖစ္ရမယ္လို႔ ျမန္မာမႈမွာ လက္ခံထားၾကတာပါ။

“စကားကို လက္လြတ္မေျပာနဲ႔”၊ “တရားလက္လြတ္မျပဳနဲ႔၊ မေျပာနဲ႔” လို႔ ေရွးလူႀကီး သူမ၊ ပညာရွိေတြက အခ်င္းခ်င္းကိုပဲျဖစ္ျဖစ္၊ သားသမီးတပည့္ လူငယ္ေတြကိုပဲျဖစ္ျဖစ္ ဆံုးမသြန္သင္ ေျပာၾကားခဲ့ၾကတာဟာ ကိုယ္တိုင္လည္း က်င့္သံုးၿပီးမွ ဆင့္ကမ္းေျပာၾကား ခဲ့ၾကတာပါ။ ကြ်န္ေတာ္တို႔ေတြရဲ႕ မ်က္ေမွာက္ဘဝ၊ ဒီမွာဘက္ပိုင္းမွာေတာ့ စကားသံနဲ႔ဟန္ပန္က ဒီလိုပါ။ “ငါေျပာသလိုလုပ္၊ ငါလုပ္သလိုမလုပ္နဲ႔”

 ဆရာေအာင္သင္းရဲ႕ “စကားေကာင္း” ေဆာင္းပါးမွာ ေလာကနီတိအဆိုအမိန္႔နဲ႔ဖြင့္ၿပီး ဆရာေတြးျပ ေရးျပထားတာကို ႏွစ္သက္ မွတ္သားရပါတယ္။ ေလာကနီတိက သမုဒၵရာသည္ ေရ၌ မေရာင့္ရဲ။ မ်က္စိသည္ ခ်စ္ေသာ သူကို ျမင္ျခင္း၌ မေရာင့္ရဲ။ ပညာရွိသည္ စကားေကာင္း၌ မေရာင့္ရဲ ျဖစ္ပါတယ္။ အဂၤလိပ္လိုလည္း ေဖာ္ျပထားၿပီး တတိယ အဆိုကThe wise is not contented in good speech ပါ။ စကားေကာင္းေတြ ၾကား နာရပါ မ်ားလာရင္ စကားေကာင္းရဲ႕အရသာ ကို ႏွစ္သက္ေလေလျဖစ္ၿပီး မေရာင့္ရဲႏိုင္ရွိ ေလေလလို႔ ဆိုပါတယ္။

 ခုမ်ားေတာ့ စကားေကာင္းေတြရဲ႕ အရသာကို မေရာင့္ရဲႏိုင္ ျဖစ္ရသေလာက္ “စကားပ်က္ေတြ” ေတြ ၾကားၾကားေနရတာကေတာ့ အလြန္စိတ္ပ်က္ၿပီး ေအာ့ႏွလံုးနာၾကရတာပါပဲ။ ေျပာလည္း ေျပာခဲပါ၊ ေျပာရင္လည္း တည္ပါဆိုတဲ့ ကြ်န္ေတာ္တို႔ ျမန္မာစကားမွာ သြန္သင္ထားတဲ့ စကားတစ္ခြန္း က “ဆိုခဲေစျမဲေစ” ပါ။ ရွိၾကပါရဲ႕လားဗ်ာတို႔။

တာဝန္အရွိဆုံးဆိုသူေတြ။ အဖြဲ႔အစည္း ဥကၠ႒ဆိုသူေတြ ေျပာေျပာေနတဲ့ ေျပာေျပာလာေနတဲ့ စကားေတြကေတာ့ သူတို႔ရင္ထဲ ဦးေႏွာက္ထဲကလာတဲ့ စကားေကာင္း စကားမွန္ေတြေကာ ဟုတ္ရဲ႕လား။ ဘာလို႔လဲဆိုေတာ့ ႏိုင္ငံနဲ႔အဝန္းမွာ နားခါးတယ္ဆိုတဲ့ စိတ္ပ်က္သံေတြက လႊမ္းေနလို႔ပါပဲ။ တစ္ေန႔ တစ္ေန႔ ၾကားရၾကားရ နားဝမသက္သာတဲ့ စကားနဲ႔ အေၾကာင္းအရာ ေတြက သမိုင္းျဖစ္လို႔ ေနပါၿပီ။

 ကြ်န္ေတာ္တို႔ လူေတြအျပန္အလွန္ စကားေျပာေနၾကတာ “ငါ့စကားႏြားရ” ေျပာတာကေတာ့ ယဥ္ေက်းမႈ အဆင့္နိမ့္ရာ က်ပါတယ္။ ကုိယ္ေျပာတာ မွန္ရာ တရားစြာ ေျပာရင္ လူေတြ နားေထာင္လက္ခံၾကမွာ ျဖစ္သလို လူေတြက မွန္တာကိုေျပာ၊ တရားတာကို ေတာင္းဆိုရင္လည္း ကိုယ္က နားေထာင္လိုက္ေလ်ာ ေပးၾကရမွာပဲ မဟုတ္ဘူးလား ခင္ဗ်ာ။ ျပည့္ရွင္ဘုရင္မင္းျမတ္တို႔ရဲ႕ စကားဆိုရင္ “မင္းတို႔စကား မိုးႀကိဳးသြား” လုိ႔ဆိုတဲ့အတိုင္း မုိးႀကိဳးသြားပမာ တိက်ခိုင္ျမဲပါတယ္လို႔ ဆိုထံုးထားခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီလိုသာပဲ စကားကတိတည္ၾကည္ဖို႔ ဆိုရင္ ထြက္ၿပီးဆင္စြယ္ ဝင္တယ္မရွိသလို ေထြးၿပီးသား တံေတြးျပန္မ်ဳိ႐ိုး မရွိပါ။ “မင္းမွာ သစၥာ၊ လူမွာ ကတိ” ကိုယ့္အတၱေလာဘအတြက္ ကိုယ့္မိသားစုနဲ႔ အသိုင္းအဝိုင္းအတြက္သာ သစၥာဆိုတာ ရွိေနၿပီး စကားကတိကို ျပတ္ျပတ္သားသားမဆိုဘဲ လွီးလႊဲစကားေတြ ေျပာဆိုသံ ၾကားေနရတာလည္း စကားထဲက ဇာတိျပ ယဥ္ေက်းမႈ နိမ့္ေနတာပါပဲ။ ဒါဟာ လူအေပါင္းႏွင့္ခ်ီၿပီး လူမ်ဳိးနဲ႔ခ်ီၿပီး ဂုဏ္ယူစရာ မဟုတ္ပါဘူးခင္ဗ်ာ။ တကယ္ဂုဏ္ယူ ၾကရမွာက “စကားအေပါင္း အုပ္သည္ကတိ၊ တရားအေပါင္းခ်ဳပ္သည္ သတိ” ျဖစ္မွ ဂုဏ္ယူရမွာပါ။ ျမန္မာတို႔ရဲ႕ စကားေကာင္းေတြမွာ တရားေတြနဲ႔ခ်ည္းပါခင္ဗ်ာ။ -

Written by: ရဲထြတ္နီ

http://www.news-eleven.com/