ကံဆိုတာ ဘာလဲ
ဗုဒၶဘာသာဝင္ တစ္ေယာက္အေနျဖင့္ ကံဆိုတာ ဘာကိုဆိုလိုသည္ကို ျပည့္ျပည့္ဝဝ သိသင့္ေပသည္။ အဘယ့္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ကံ-ကံ၏ အက်ိဳးကို ယံု၍ၾကည္မွသာလွ်င္ ဗုဒၶဘာသာအစစ္ မည္ေပမည္။ ကံသည္ ကမၼ=ျပဳလုပ္ျခင္း ဟူေသာ ပါဠိစကားမွ ဆင္းသက္လာသည့္ ပါဠိပ်က္စကား တစ္ခုပင္ ျဖစ္သည္။ ျမန္မာတို႔သည္ ပါဠိစကားကို ဘာသာျပန္ရာ၌ ကံဟူေသာ ပါဠိပ်က္စကားကို ဘာသာမျပန္ဘဲ ျမန္မာစကားအျဖစ္ျဖင့္ ‘ကံ’ ကို ‘ေမြးစား’ ၍ ယူလိုက္သျဖင့္ တခ်ိဳ႕လူတို႔ အဓိပၸာယ္အယူအဆ လြဲေနၾကျခင္း ျဖစ္သည္ဟု ယူဆမိပါသည္။
ကံကို မ်ားေသာအားျဖင့္ ယူဆထားၾကသည္မွာ အတိတ္ဘဝက မိမိျပဳလုပ္ခဲ့ေသာ အေၾကာင္းမ်ားေၾကာင့္ ယခုဘဝတြင္ အေကာင္းအဆိုး ခံစားေနၾကျခင္း ျဖစ္သည္ဟုပင္ ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ကံေကာင္းသည္၊ မေကာင္းသည္ ဟူေသာ အသံုးအႏႈန္း၌ အတိတ္ဘဝက မိမိျပဳခဲ့ေသာ ေကာင္းမႈ၊ မေကာင္းမႈဟု အမ်ားက ယူဆထားၾကသည္။ အမွန္အားျဖင့္ နားလည္သေဘာေပါက္မႈ လြဲေနၾကျခင္း ျဖစ္သည္။ ကံကို ျပဳလုပ္ေျပာဆိုၾကံစည္ျခင္းဟု အတိတ္ေရာ ပစၥဳပၸန္ပါ အက်ံဳးဝင္ၿပီး ကာယကံ၊ ဝစီကံ၊ မေနကံ သံုးပါးစလံုး သေဘာပါေအာင္ ဘာသာျပန္ထားႏိုင္ပါက ကံအေၾကာင္းကို ပိုမိုသေဘာေပါက္ နားလည္လိမ့္မည္ဟု ယံုၾကည္မိပါသည္။
လူတစ္ဦးတစ္ေယာက္၏ ကံေကာင္းမႈသည္ ယခုပစၥဳပၸန္ အလုပ္ေကာင္းမႈေပၚ၌ အမ်ားႀကီး တည္ရွိေၾကာင္း သိရွိလာပါက မိမိ၏ ပစၥကၡအလုပ္မ်ားကို ေကာင္းေအာင္ ျပဳလုပ္ေျပာဆို ၾကံစည္လာျခင္းအားျဖင့္ ယခုဘဝတြင္ပ္င ေကာင္းက်ိဳးခ်မ္းသာမ်ားကို ရႏိုင္ေပသည္။ လူတိုင္းသည္ ေကာင္းတာလုပ္လွ်င္ ေကာင္းက်ိဳးခံစားရမည္။ မေကာင္းတာလုပ္လွ်င္ မိမိပင္ ယခုဘဝ၌ ဆိုးက်ိဳးခံစားရမည္ဟူေသာ ကံ-ကံ၏ အက်ိဳးကို ႏွစ္ႏွစ္ကာကာ ယံုၾကည္လာပါက မေကာင္းမႈမ်ားကို ပယ္လာႏိုင္သည္ႏွင့္အမွ် သာယာစိုေျပေသာ ဘဝတစ္ခုကို ဖန္တီးႏိုင္ၾကမည္ဟု ယံုၾကည္မိပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ကံအေၾကာင္းကို ျပည့္ျပည့္စံုစံု သိရွိရန္အတြက္ က်မ္းစာမ်ားမွ ထုတ္ႏုတ္တင္ျပရျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
ယခုဘဝတြင္ လူတို႔ ေတြ႔ၾကံဳေနရေသာ ေကာင္းမႈ မေကာင္းမႈ (ကံ) ျဖစ္ရပ္တို႔သည္ မည္သည့္ပုဂၢိဳလ္ တန္ခိုးရွင္မွ ဖန္ဆင္းျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာရျခင္း မဟုတ္ဘဲ မိမိအတိတ္က ျပဳလုပ္ခဲ့သည့္ အလုပ္ အေျပာအဆို အၾကံအစည္ႏွင့္ ယခု ပစၥဳပၸန္တြင္ ျပဳလုပ္ေျပာဆို ၾကံစည္ျခင္းတို႔၏ အက်ိဳးတရားမ်ားသာလွ်င္ ျဖစ္ေပသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ မည္သူမျပဳ မိမိမႈဟု အတိုေကာက္ မွတ္သားသင့္ေပသည္။
ေလာက၌ လူတို႔ ျပဳလုပ္ေျပာဆို ၾကံစည္ၾကသည္မ်ားသည္ အလုပ္သစ္ (ကံသစ္)မ်ား ျဖစ္၍ ယခု ျဖစ္ပ်က္ေသာ အေၾကာင္းျခင္းရာတို႔သည္။ မိမိျပဳလုပ္ခဲ့ေသာ ေကာင္းေသာအလုပ္၊ ဆိုးေသာအလုပ္တို႔၏ ရလာဒ္မ်ားပင္ျဖစ္ေၾကာင္း တထစ္ခ် ယံုၾကည္ထိုက္ေပသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အတိုေကာက္အားျဖင့္ “ျပဳလွ်င္အသစ္၊ ျဖစ္လွ်င္ အေဟာင္း” ဟု မွတ္သားရာ၏။
ကံႏွင့္ပတ္သက္၍ ပထမဦးစြာ မွားယြင္းသည့္ အယူအဆ သံုးမ်ိဳးကို သိထားသင့္ေပသည္။
(၁) သင္ ေတြ႔ၾကံဳခံစားေနရေသာ အေကာင္းအဆိုး ဟူသမွ်တို႔သည္ ေရွးေရွးဘဝမ်ားစြာက ျပဳလုပ္ခဲ့ဖူးေသာ အေၾကာင္းသက္သက္ေၾကာင့္သာလွ်င္ ျဖစ္သည္ဟု မွားယြင္းစြာ ယံုၾကည္ယူဆထားလွ်င္ သင္သည္ ပုေဗၺကတေဟတုဒိ႒ိ ျဖစ္ေနေလၿပီ။
(၂) သင္ ေတြ႔ၾကံဳခံစားေနရေသာ အေကာင္းအဆိုး ဟူသမွ်တို႔သည္ ေလာကကို အစိုးရေသာ (ဝါ) ကမာၻေလာက၏ သက္ရွိသက္မဲ့ အရာဝတၳဳအားလံုးကို ဖန္ဆင္းတတ္ေသာ ဘုရား၊ ျဗဟၼာ၊ ဗိႆႏိုး စေသာ တန္ခိုးရွင္တို႔၏ ဖန္ဆင္းမႈေၾကာင့္သာ ျဖစ္သည္ဟု မ်ားယြင္းစြာ ယံုၾကည္ယူဆထားလွ်င္ သင္သည္ ဣႆရနိမၼာနေဟတုဒိ႒ိ ျဖစ္ေနေလၿပီ။
(၃) သင္ ေတြ႔ၾကံဳခံစားေနရေသာ အေကာင္းအဆိုး ဟူသမွ်တို႔သည္ ျဖစ္ေစတတ္ေသာအေၾကာင္း၊ ေထာက္ပံ့တတ္ေသာအေၾကာင္းမ်ား လံုးဝမရွိဘဲ ပကတိ အလိုလိုသာ ျဖစ္ေပၚလာၾက၏၊ (ဝါ) ဘာအေၾကာင္းမွ်မဟုတ္ဘဲ သူ႔အလိုလို ျဖစ္ေပၚလာၾကသည္ဟု မွားယြင္းစြာ ယံုၾကည္ယူဆထားလွ်င္ သင္သည္ အေဟတုကပစၥယဒိ႒ိ ျဖစ္ေနေလၿပီ။
ဤသို႔ ျပဆိုခဲ့ၿပီးေသာ မွားယြင္းသည့္ အယူအဆမ်ိဳးမွ ကင္းလြတ္၍ ေအာက္ပါအတိုင္း ယံုၾကည္မွသာလွ်င္ သင္သည္ ကံ-ကံ၏ အက်ိဳးကို ယံုၾကည္ေသာ မွန္ကန္ေသာအယူကို လက္ခံ ထားသူ ျဖစ္ေပမည္။
(က) ေကာင္းေသာအမႈတို႔ကို ျပဳလုပ္ေျပာဆို ၾကံစည္လွ်င္ ေကာင္းေသာအက်ိဳးကိုသာ ခံစားရမည္။
(ခ) မေကာင္းေသာအမႈတို႔ကို ျပဳလုပ္ေျပာဆို ၾကံစည္လွ်င္ မေကာင္းေသာ အက်ိဳးကိုသာ ေတြ႔ၾကံဳခံစားရမည္ ဤသို႔ ေတြ႔ၾကံဳခံစားရျခင္းသည္။
(၁) ေရွးေရွးေသာ အတိတ္ဘဝမ်ားက ျပဳလုပ္ခဲ့ေသာ အေၾကာင္းကံမ်ားေၾကာင့္ လည္းေကာင္း၊
(၂) ယခု ပစၥဳပၸန္ဘဝ၌ ျပဳလုပ္ခဲ့ေသာ အေၾကာင္းကံမ်ားေၾကာင့္ လည္းေကာင္း။
ဤအေၾကာင္း ႏွစ္ပါးေၾကာင့္ လည္းေကာင္း၊ သို႔မဟုတ္ ယင္းႏွစ္ပါးအနက္မွ တစ္ပါးပါးေၾကာင့္သာလွ်င္ ျဖစ္သည္ဟု သင္ ယံုၾကည္ထားလွ်င္ သင္သည္ ကံ-ကံ၏ အက်ိဳးကို ယံုၾကည္သူ ကမၼႆကတာသမာဒိ႒ိ အစစ္ ျဖစ္ေလၿပီ။
႐ူပေဗဒပညာ၌ သိပၸံပညာရွင္တို႔သည္ မေဖာက္မျပန္ မွန္ကန္ေသာ နိယာမသေဘာတရား တစ္ခုကို ေတြ႔ရွိထားသည္။ ယင္းသည္ကား သက္ေရာက္မႈတိုင္း၌ တူညီေသာ တန္ျပန္သက္ေရာက္မႈ ရွိသည္။ (In every action there is an equal and opposite reaction) ဟူေသာ နိယာမပင္ ျဖစ္သည္။ ဗုဒၶသည္ ထိုနိယာမကို လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ေပါင္း ၂၅၀၀ ေက်ာ္ကပင္ ေတြ႔ရွိခဲ့ၿပီး ျဖစ္သည္။
ျပဳလုပ္ေျပာဆို ၾကံစည္မႈမ်ား၌ တန္ျပန္သက္ေရာက္မႈ ရွိသည္ဟူေသာ သေဘာတရားမွာ အျငင္းပြားရန္ အေၾကာင္းရွိရကား ယင္းသက္ေရာက္မႈသည္ မည္သည့္အခ်ိန္ ျဖစ္ေပၚလာမည္ကိုသာ မသိႏိုင္ေသာ္လည္း အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈ အမွန္ျဖစ္ေပၚလာမည္ကို ယံုမွားဖြယ္ မျဖစ္သင့္ေခ်။ တစ္နည္းအားျဖင့္ဆိုလွ်င္ ေကာင္းေသာအလုပ္ (ကံ)ကို ျပဳလုပ္သူသည္ ေကာင္းေသာအက်ိဳးမ်ားကိုသာ ခံစားရၿပီး၊ မေကာင္းေသာအလုပ္ (ကံ)ကို ျပဳလုပ္သူသည္ မေကာင္းေသာ ဆိုးက်ိဳးကိုသာ ခံစားရမည္မွာ သဘာဝတရားတစ္ခုပင္ ျဖစ္သည္။ ယင္း ေကာင္းက်ိဳး ဆိုးက်ိဳးတို႔ကို မည္သည့္အခ်ိန္ ေတြ႔ၾကံဳခံစားရမည္နည္း။ ခ်က္ခ်င္း ေတြ႔ၾကံဳခံစားရမည္ေလာ၊ မည္မွ်ၾကာေသာ အနာဂတ္ကာလ၌ ခံစားရမည္ေလာဆိုသည့္ အခ်က္တြင္သာ ကြဲလြဲမႈ ရွိႏိုင္ေပသည္။
ဤေနရာတြင္ ျမတ္စြာဘုရား ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့ေသာ “ရဟန္းတို႔၊ ေစတနာကို ကံဟူ၍ ငါဘုရား ေဟာ၏။ ေစတနာတံ ဘိကၡေဝ ကမၼံဝဒါမိ” ဟူေသာ ေဟာၾကားခ်က္ကို ဆင္ျခင္ပါက မိမိျပဳလုပ္မႈ အေၾကာင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာမည္ျဖစ္ေသာ ေကာင္းက်ိဳး ဆိုးက်ိဳးတို႔ႏွင့္ ေတြ႔ၾကံဳရမည့္ ကာလအပိုင္းအျခားကို မွန္းဆ သိႏိုင္ေပမည္။
ေစတနာဟူေသာ စကား၏ အဓိပၸာယ္မွာ ေစ့ေဆာ္မႈ၊ စိတ္အားထက္သန္မႈ သေဘာပင္ ျဖစ္သည္။ ေကာင္းမႈ မေကာင္းမႈကို ျပဳလုပ္ရာ၌ စိတ္အားထက္သန္မႈ ႀကီးမားသည္ႏွင့္အမွ် ခ်က္ခ်င္း အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈ ရွိသည္။ (၎အျပင္ မျပစ္မွားထိုက္ေသာ ပုဂၢိဳလ္ ၁၀ ပါးကို ျပစ္မွားပါက ယခုဘဝတြင္ပင္ မေကာင္းက်ိဳးမ်ားကို ခံစားရမည္ ျဖစ္သည္။ မျပစ္မွားထိုက္ေသာ ပုဂၢိဳလ္ ၁၀ ပါးမွာ- ၁။ ျမတ္စြာဘုရာ၊ ၂။ ပေစၥက ဗုဒၶါ၊ ၃။ အဂၢသာဝက၊ ၄။ ရဟန္းသံဃာ၊ ၅။ အမိ၊ ၆။ အဖ၊ ၇။ အေလးအျမတ္ျပဳအပ္ေသာသူ၊ ၈။ ဆရာသမား၊ ၉။ ေကၽြးေမြးေပးကမ္းဖူးေသာသူ၊ ၁၀။ အက်ိဳးအေၾကာင္းျပ၍ ဆံုးမေသာသူ။)
ထိုသို႔ ေကာင္းမႈ၊ မေကာင္းမႈ ျပဳလုပ္ပါက ေတြ႔ရွိရမည္ျဖစ္ေသာ အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈႏွင့္ ပတ္သက္၍ တင္ျပရာဝယ္ တရားဂုဏ္ေတာ္ ေျခာက္ပါးထဲမွ “အကာလိေကာ” ဂုဏ္ေတာ္ကို ရည္ၫႊန္း၍ ထပ္မံ ေျဖရွင္း တင္ျပလိုပါသည္။ ျမတ္စြာဘုရား၏ တရားေတာ္သည္ က်င့္ၾကံသူအား အခ်ိန္မေရြး အက်ိဳးေပးသည္ဟူေသာ ဂုဏ္ေတာ္ႏွင့္ ျပည့္စံုေပသည္။ “အကာလိေကာ” ဂုဏ္ေတာ္သည္ စိတ္ႏွင့္ဆိုင္ေသာ ဂုဏ္ေတာ္ျဖစ္၍ ကုသိုလ္ေကာင္းမႈ ျပဳလုပ္ေနသည့္ အခ်ိန္အတြင္း၌ ျပဳလုပ္သူ၏ စိတ္အစဥ္သည္ ၾကည္လင္ရႊင္လန္း ေအးျမခ်မ္းသာေနေသာ အက်ိဳးကို ခ်က္ခ်င္း ခံစားေနရျခင္း၊ ေကာင္းေသာသတင္း အေက်ာ္အေစာကို ရရွိျခင္း၊ မေကာင္းမႈ ျပဳလုပ္ေနသူသည္ ယင္းသို႔ ျပဳလုပ္ေနသည့္ အခ်ိန္အတြင္း၌ စိတ္ပူပန္ရျခင္း၊ စိုးရိမ္ရျခင္း၊ စိတ္တည္ၿငိမ္ ခ်မ္းသာမႈ မရွိျခင္း၊ မေကာင္းေသာ သတင္းေက်ာ္ေစာမႈ စေသာ ဆိုးက်ိဳးတို႔ကို ခ်က္ခ်င္း ခံစားရေပမည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ေကာင္းမႈ မေကာင္းမႈ ျပဳလုပ္ၾကသူမ်ားသည္ စိတ္သေဘာအရ ခ်က္ခ်င္း အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈ ရွိသည္ကို သတိျပဳသင့္ေပသည္။
၎ျပင္ သာမန္လူတို႔ နားလည္ေနၾကသည့္အတိုင္း ကုသိုလ္ေကာင္းမႈျပဳလွ်င္ ခ်က္ခ်င္းပင္ စီးပြားဥစၥာ တိုးတက္၍ ခ်မ္းသာေတာ့မလို၊ မေကာင္းမႈျပဳလွ်င္လည္း ခ်က္ခ်င္းပင္ ဒုကၡမ်ားႏွင့္ ရင္ဆိုင္ရေတာ့မည္ဟု ထင္ၾကသည့္ အယူအဆမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍ ပိုမိုရွင္းလင္းေအာင္ ေအာက္ပါဥပမာျဖင့္ တင္ျပလိုေပသည္။
ေကာင္းမႈ၊ မေကာင္းမႈမ်ားကို ျပဳလုပ္ရာ၌ ေတြ႔ၾကံဳရမည့္ အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈကို ထင္ရွားေအာင္ ဥပမာျပရမည္ ဆိုပါက ေရကန္တစ္ခု၏ အလြန္တည္ၿငိမ္ေသာ ေရမ်က္ႏွာျပင္ေပၚသို႔ ေကာင္းမႈ၊ မေကာင္းမႈႏွင့္တူေသာ ခဲတစ္ခုကို ပစ္ခ်လိုက္ပါက ေရႏွင့္ခဲ ထိလွ်င္ထိခ်င္း ေရလႈိင္းတို႔သည္ အရစ္လိုက္ အရစ္လိုက္ ေပၚထြက္လာကာ ေရမ်က္ႏွာျပင္က်ယ္သည္ႏွင့္အမွ် လႈိင္းျပန္႔၍ လႈပ္ရွား သြားၾကေလသည္။
ထို႔အတူပင္ ေကာင္းမႈ၊ မေကာင္းမႈ အႀကီးအေသးႏွင့္ တူေသာ ခဲအႀကီးအေသး၊ ေစတနာႏွင့္တူေသာ ပစ္အား အရွိန္ျပင္းမႈ၊ ေပ်ာ့္မႈေပၚမူတည္၍ ေရလႈိင္း အရစ္အဝိုင္းတို႔သည္လည္း ခဲႀကီးလွ်င္ ႀကီးသည့္အေလ်ာက္၊ ခဲေသးလွ်င္ ေသးသည့္ပမာဏအေလွ်ာက္၊ အရွိန္အဟုန္ျပင္းလွ်င္ ျပင္းသည့္အေလွ်ာက္၊ အရွိန္အဟုတ္နည္းလွ်င္ နည္းသည့္အေလွ်ာက္ လႈိင္းအရစ္အဝိုင္း အႀကီးအေသးမ်ား၊ လႈိင္းေခါင္း အနိမ့္အျမင့္မ်ား၊ လႈိင္းေျပးအရွိန္ အေႏွးအျမန္မ်ား တစ္ခုၿပီးတစ္ခု ေပၚထြက္လာကာ ကမ္းေျခအထိ လႈပ္ရွားသြားၾကသည္။
ဤဥပမာကို တင္စားရာ၌ ခဲအႀကီးအေသးကို ကံအႀကီး၊ အေသး ဟူ၍လည္းေကာင္း၊ ေစတနာေကာင္းမႈ ယုတ္ညံ့မႈကို ေရထဲသို႔ ပစ္ခ်လိုက္ေသာ ခဲ၏ အရွိန္အဟုန္ ႀကီးငယ္မႈ ဟူ၍လည္းေကာင္း၊ လႈိင္းေျပး အရွိန္ေႏွးမႈ ျမန္မႈသည္ အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈ အခ်ိန္ ဟူ၍လည္းေကာင္း၊ လႈိင္းတစ္ရစ္ၿပီး တစ္ရစ္ ေပၚလာေသာ အရစ္အဝိုင္းတစ္ခုသည္ ဘဝတစ္ခု ဟူ၍လည္းေကာင္း၊ ေရမ်က္ႏွာျပင္ အက်ယ္သည္ ဘဝမ်ားစြာ က်င္လည္ရေသာ သံသရာ ဟူ၍လည္းေကာင္း တင္စား၍ ဆင္ျခင္ၾကည့္ပါက အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈ၊ ခံစားရမႈ သေဘာမ်ားကို ပို၍ ထင္ရွားစြာ သိျမင္ႏိုင္ပါသည္။
ထို႔အတူ ႀကီးမားေသာ အေကာင္းအဆိုး ကံတစ္ခုကို ထက္သန္ေသာ ေစတနာအရွိန္အဟုန္ျဖင့္ ျပဳလုပ္ပါက တန္ျပန္သက္ေရာက္မႈသည္ အရွိန္အဟုန္ႀကီးသည္ႏွင့္အမွ် ခ်က္ခ်င္းျဖစ္ေပၚလာ၍ သံသရာမွ မလြတ္ေျမာက္မခ်င္း ဘဝမ်ားစြာ ခံစားရမည္ကို ဤဥပမာျဖင့္ ထင္ရွားေလာက္ၿပီဟု ယူဆမိပါသည္။
ဤေနရာ၌ အတိတ္ကံ ပစၥၽပၸန္ကံႏွစ္ပါးတို႔၏ အေၾကာင္းကို ေကာင္းစြာသိရွိရန္ ထပ္မံတင္ျပလိုပါသည္။ ေလာက၌ ျဖစ္ပ်က္မႈ အျခင္းအရာ အားလံုးတို႔သည္ ကံ၊ ဉာဏ္၊ ဝီရိယအေပၚ၌ တည္၏။ ကံဟု ဆိုရာ၌ အတိတ္ႏွင့္ ပစၥၽပၸန္ ကံႏွစ္ခုစလံုးကို ဆိုလိုသည္။
အတိတ္ကံကို အေျချပဳ၍ ျဖစ္ေပၚလာရေသာ အေၾကာင္းျခင္းရာတို႔ကို ပစၥၽပၸန္၌ ကံျဖင့္လည္းေကာင္း၊ ဉာဏ္ျဖင့္လည္းေကာင္း၊ ဝီရိယျဖင့္လည္းေကာင္း ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲ၍ မရႏိုင္ေပ။ ပံုစံျပရေသာ္ တိရစာၦန္စေသာ ဘဝမ်ား၌ သေႏၶတည္လာရျခင္း၊ ႐ုပ္ရည္အဆင္း လွပစြာ ပဋိသေႏၶတည္လာရျခင္း၊ ပိဋိသေႏၶဉာဏ္ ထက္ျမက္ျခင္း၊ ထံုထိုင္းညံ့ဖ်င္းျခင္း စေသာ အခ်က္မ်ားသည္ အတိတ္ဘဝကံ၏ စီမံဖန္တီးမႈမ်ားေၾကာင့္သာျဖစ္၍ ယခု ပစၥၽပၸန္ ကံ၊ ဉာဏ္၊ ဝီရိယတို႔ျဖင့္ ျပဳျပင္၍ မရႏိုင္ေပ။
ေလာကီ၊ ေလာကုတၱရာ ႀကီးပြားမႈအတြက္ ေကာင္းေသာ ျပဳလုပ္ေျပာဆို ၾကံစည္မည့္ သုစ႐ိုက္တရားတို႔သည္ လည္းေကာင္း၊ မိမိ၏ ပ်က္စီးဆုတ္ယုတ္မႈအတြက္ ျပဳလုပ္ေသာ ဒုစ႐ိုက္တရားတို႔သည္ ပစၥၽပၸန္ကံဟု မွတ္ယူေလသည္။
အတိတ္ႏွင့္ ပစၥၽပၸန္ကံတို႔၌လည္း ေအာက္ပါအတိုင္း သံုးမ်ိဳးသံုးစား ရွိၾကသည္။
အတိတ္ကံ
(၁) ႀကီးမားေသာ အတိတ္ကံ၊
(၂) အလယ္အလတ္ျဖစ္ေသာ အတိတ္ကံ၊
(၃) အနည္းငယ္ေသာ အတိတ္ကံ၊
ပစၥၽပၸန္ကံ
(၁) ႀကီးပြားျဖစ္ထြန္ရန္ရွိေသာ ကံ၊
(၂) တည္တံ့႐ံုမွ်သာ ျဖစ္ထြန္းႏိုင္ေသာ ကံ၊
(၃) ယုတ္ေလ်ာ့ရန္အဖို႔သာရွိေသာ ကံ။
အတိတ္ကံႀကီးသူ သံုးေယာက္
အၾကင္သူသည္ ႀကီးမားေသာ အတိတ္ကံ၏ အက်ိဳးေက်းဇူးေၾကာင့္ စည္းစိမ္ဥစၥာျပည့္စံု၍ ျမင့္ျမတ္ေသာ မင္းမ်ိဳး၊ သူေဌးမ်ိဳးတို၌သာ လူလာျဖစ္ေသာ္ျငားလည္း ထိုသူသည္ ေလာကီႀကီးပြားမႈအတြက္ ႀကီးပြားျဖစ္ထြန္းရန္ရွိေသာ ပစၥၽပၸန္ကံကို ျပဳလုပ္မီွဝဲ၏။ ထိုသူ၏ ေလာကီႀကီးပြားခ်မ္းသာ ဂုဏ္ရွိန္တို႔သည္ ဆုန္ယုတ္ျခင္းမရွိ၊ တည္တံ့႐ံုသာလည္း မေန၊ ႀကီးပြားတိုးတက္ျခင္းသာ ျဖစ္ကုန္၏။
အၾကင္သူသည္ ႀကီးမားေသာ အတိတ္ကံေၾကာင့္ ျမင့္ျမတ္ေသာ ဘဝကို ရေသာ္လည္း တည္တံ့႐ံုမွ်သာ ျဖစ္ထြန္းႏိုင္ေသာ ပစၥၽပၸန္ကံကို ျပဳလုပ္မွီဝဲ၏။ ထိုသူ၏ ေလာကီစီးပြားခ်မ္းသာ ဂုဏ္ရွိန္တို႔သည္ တိုးတက္ျခင္းလည္း မရွိ၊ ဆုတ္ယုတ္ျခင္းလည္း မရွိ၊ တည္တံ့႐ံုမွ်သာ ရွိ၏။
အၾကင္သူသည္ ႀကီးမားေသာ အတိတ္ကံေၾကာင့္ ျမင့္ျမတ္ေသာ ဘဝကို ရေသာ္လည္း ယုတ္ေလ်ာ့ရန္အဖို႔သာရွိေသာ ပစၥၽပၸန္ကံကို ျပဳလုပ္မွီဝဲ၏။ ထိုသူ၏ ေလာကီစီးပြားခ်မ္းသာ ဂုဏ္ရွိန္တို႔သည္ တိုးတက္မႈကို မဆိုထားႏွင့္ တည္တ့ံမႈပင္ မရႏိုင္ဘဲ ဆုတ္ယုတ္ပ်က္စီးျခင္းသာ ျဖစ္ကုန္၏။
အတိတ္ကံ အလတ္ရွိသူ သံုးေယာက္
အၾကင္သူသည္ အလယ္အလတ္ျဖစ္ေသာ အတိတ္ကံအတြက္ေၾကာင့္ လူလတ္တန္းစားဘဝ၌ ျဖစ္၏။ ထိုသူသည္ ေလာကီ အက်ိဳးစီးပြားအတြက္ ႀကီးစြာျဖစ္ထြန္းရန္ရွိေသာ ပစၥၽပၸန္ကံကို ျပဳလုပ္မွီဝဲ၏။ ထိုသူ၏ ေလာကီစီးပြားခ်မ္းသာ ဂုဏ္ရွိန္တို႔သည္ ႀကီးပြားတိုးတက္ျခင္းသာ ျဖစ္ကုန္၏။
အၾကင္သူသည္ အလယ္အလတ္ျဖစ္ေသာ အတိတ္ကံေၾကာင့္ လူလတ္တန္းစားဘဝ၌ ျဖစ္၏။ ထိုသူသည္ တည္တံ့႐ံုမွ်သာျဖစ္ေသာ ပစၥၽပန္ကံကို မွီဝဲျပဳလုပ္၏။ ထိုသူ၏ ေလာကီႀကီးပြားခ်မ္းသာ ဂုဏ္ရွိန္တို႔သည္ တည္တံ့႐ံုမွ်သာ ျဖစ္ကုန္၏။
အၾကင္သူသည္ အလယ္အလတ္ျဖစ္ေသာ အတိတ္ကံအတြက္ေၾကာင့္ လူလတ္တန္းစားဘဝ၌ ျဖစ္၏။
ထိုသူသည္ ဆုတ္ယုတ္ရန္ျဖစ္ေသာ ပစၥၽပၸန္ကံကို မွီဝဲျပဳလုပ္၏။ ထိုသူ၏ ေလာကီစီးပြားခ်မ္းသာ ဂုဏ္ရွိန္တို႔သည္ မိမိ၏ ပင္ရင္းဘဝ အေျခအေန၌ပင္ မတည္တ့ံႏိုင္ဘဲ ဆုတ္ယုတ္ပ်က္စီးျခင္းသို႔ ေရာက္ရ၏။
အတိတ္ကံ ငယ္သူ သံုးေယာက္
အၾကင္သူသည္ ေသးႏုပ္ သိမ္ငယ္ခဲ့ေသာ အတိတ္ကံအက်ိဳးေၾကာင့္ သူဆင္းရဲဘဝ၌ ျဖစ္၏။ ထိုသူသည္ ႀကီးပြားဖို႔ရန္ျဖစ္ေသာ ပစၥၽပၸန္ကံကို မွီဝဲျပဳလုပ္၏။ ထိုသူ၏ ေလာကီစီးပြားခ်မ္းသာ ဂုဏ္ရွိန္တို႔သည္ တိုးတက္ႀကီးပြားကုန္၏။
အၾကင္သူသည္ ေသးသိမ္ခဲ့ေသာ အတိတ္ကံေၾကာင့္ သူဆင္းရဲဘဝ၌ ျဖစ္၏။ ထိုသူသည္ တည္တံ့႐ံုမွ်သာျဖစ္ေသာ ပစၥၽပၸန္ကံကို မွီဝဲျပဳလုပ္၏။ ထိုသူ၏ ေလာကီစီးပြားခ်မ္းသာ ဂုဏ္ရွိန္တို႔သည္ တည္တံ့႐ံုမွ်သာ ျဖစ္ကုန္၏။
အၾကင္သူသည္ ေသးသိမ္ခဲ့ေသာ အတိတ္ကံေၾကာင့္ သူဆင္းရဲဘဝ၌ ျဖစ္၏။ ထိုသူသည္ ယုတ္ေလ်ာ့ရန္ျဖစ္ေသာ ပစၥၽပၸန္ကံကို မွီဝဲျပဳလုပ္ျခင္းေၾကာင့္ မိမိပင္ရင္းဘဝထက္ပင္ ယုတ္ေလ်ာ့ကာ ဆင္းရဲသည္ထက္ ဆင္းရဲ၏။
အထက္ပါ အျခင္းအရာမ်ားကို ယခုေခတ္ မ်က္ေမွာက္ ပတ္ဝန္းက်င္၌ ျဖစ္ပ်က္ေနေသာ ျဖစ္ရပ္မ်ားႏွင့္ ပံုစံျပရမည္ဆိုပါက ေကာင္းျမတ္ေသာ ဘဝ၌ ျဖစ္ၾကသည့္ အရာရွိႀကီးမ်ား၊ သူေဌးမ်ား၊ လူရည္တတ္မ်ား၏ သားသမီးအခ်ိဳ႕သည္ ပစၥၽပၸန္ကံျဖစ္သည့္ ယခုဘဝတြင္ ျပဳလုပ္ေျပာဆို ၾကံစည္မႈတို႔၌ ဆုတ္ယုတ္မႈကိုသာ ျပဳလုပ္ၾကသျဖင့္ မိဘမ်ား တိမ္းပါးၿပီးေနာက္ လူလတ္ပိုင္းအရြယ္တို႔၌ ဆင္းရဲဒုကၡ ေရာက္ၾကရသူမ်ားကို မိမိပတ္ဝန္းက်င္တြင္ အမ်ားအျပား ေတြ႔ႏိုင္ေပသည္။
ထို႔အတူပင္ အတိတ္ဘဝကံ သိမ္ငယ္ခဲ့၍ ယခုဘဝ ပထမအရြယ္၌ ေအာက္တန္းက်ခဲ့ေသာ္လည္း ငယ္စဥ္က ပညာႀကိဳးစားသင္ခဲ့ျခင္း၊ အသိအလိမၼာရွိျခင္း၊ ဝီရိယရွိျခင္း စေသာ တိုးတက္ျဖစ္ထြန္းဖို႔သာရွိသည့္ ပစၥၽပၸန္ကံကို ျပဳလုပ္ေျပာဆို ၾကံစည္ျခင္းေၾကာင့္ ယခုဘဝ လူလတ္ပိုင္းအရြယ္တို႔တြင္ ရာထူးဌာနႏၲရႀကီးမ်ား အျဖစ္ျဖင့္လည္းေကာင္း၊ စီးပြားတိုးတက္ေနေသာ ကုန္သည္ႀကီးမ်ား အျဖစ္ျဖင့္လည္းေကာင္း တည္ရွိေနၾကသည့္ ေတာင္သူလယ္သမား၊ အလုပ္သမား၊ စာေရး စာခ်ီႏွင့္ ေစ်းသည္ကေလးမ်ားတို႔၏ သားသမီးမ်ားကိုလည္း ပတ္ဝန္းက်င္၌ အမ်ားအျပား ေတြ႔ရွိႏိုင္ေပသည္။
ထို႔ေၾကာင့္ ေလာကီႀကီးပြားမႈႏွင့္ ပတ္သက္၍ ပဋိသေႏၶ ဝမ္းတြင္းပါ အဂၤါခ်ိဳ႕ယြင္းျခင္း၊ ႐ုပ္ရည္လကၡဏာ လွပတင့္တယ္မႈရွိျခင္း၊ ပဋိသေႏၶဉာဏ္ ခ်ိဳ႕ယြင္း၍ ေပါေၾကာင္ၾကာင္ ျဖစ္ေနျခင္း၊ မိန္းမလ်ာဘဝတို႔၌ ျဖစ္ရျခင္း စေသာ အခ်က္မ်ားမွအပ ေလာကီႀကီးပြား တိုးတက္မႈတို႔သည္ ပစၥၽပၸန္ကံဟုေခၚေသာ ယခုဘဝ၌ ျပဳလုပ္ေျပာဆို ၾကံစည္မႈတို႔ကို ဉာဏ္၊ ဝီရိယႏွင့္ယွဥ္ကာ ျပဳလုပ္မွသာလွ်င္ အဓိကအက်ဆံုးျဖစ္ေၾကာင္း တင္ျပအပ္ပါသည္။
ကံႏွင့္ပတ္သက္၍ ကံေလးမ်ိဳးကိုလည္း ခြဲျခား၍ သိသင့္ပါေသးသည္။
(၁) ဥပပီဠက ကံ
(၂) ဥပေစၧဒက ကံ
(၃) ဇနက ကံ
(၄) ဥပထမ ၻက ကံ
ဥပပီဠကကံ ဟူသည္မွာ ကုသိုလ္ကံ အက်ိဳးေပးေနသည့္ၾကားမွ ကပ္ေရာက္ ႏွိပ္စက္ ပ်က္စီးတတ္ေသာကံ ျဖစ္သည္။
ထင္ရွားေအာင္ ရွင္းလင္းတင္ျပရေသာ္ လူတစ္ဦးစီ တစ္ဦးစီ၌ အတိတ္ဘဝသံသရာ အစမွျပဳခဲ့ၾကေသာ ေကာင္းမႈ၊ မေကာင္းမႈ ကံတို႔သည္ ေရတြက္ျခင္းငွာပင္ မစြမ္းႏိုင္ေအာင္ မ်ားျပားခဲ့ပါသည္။ ယင္းတို႔အနက္မွ တစ္ခုေသာ ကုသိုလ္ကံေၾကာင့္ အၾကင္သူသည္ လူ႔ဘဝ၌ လူလာျဖစ္ခဲ့ျငားေသာ္လည္း အတိတ္ဘဝက ျပဳခဲ့ေသာ ႀကီးမားသည့္ အကုသိုလ္ကံမ်ားက ‘ငါတို႔သာ ေရွးဦးစြာ အခြင့္ရျငားအံ့၊ အသင့္ကို လူ႔ျပည္၌ ျဖစ္ခြင့္မေပးဘဲ အပါယ္ေလးဘံု၌သာ ျဖစ္ေစအံ့။ ယခုမူ သင္သည္ လူ႔ဘံု၌ ျဖစ္ေလၿပီ။ သင္ျဖစ္ခ်င္ရာဘံု၌ ျဖစ္ပါေစ၊ ငါ အကုသိုလ္ကံသည္ သင္ လူသားကို ႏွိပ္စက္ရေပဦးမည္’ ဤသို႔ မေျပာဆိုေသာ္လည္း ေျပာဆိုဘိသကဲ့သို႔ ျပဳခဲ့ေသာ အကုသိုလ္ ကံမ်ားက အခြင့္သာလွ်င္ သာေသာအခါ၌ ကပ္၍ ႏွိပ္စက္ေလေတာ့သည္။ ႏွိက္စက္ပံုကား-
ဆိုခဲ့ၿပီးေသာ အကုသိုလ္ ျပဳခဲ့ဖူးသူသည္ အမိဝမ္းတြင္း၌ ပဋိသေႏၶ ေနသည္မွစ၍ မိဘႏွစ္ပါးတြင္ ကုိယ္စိတ္ မခ်မ္းမသာျဖစ္ရျခင္း၊ အိမ္၌ရွိေသာ ပစၥည္းဥစၥာတို႔ ဆံုးပါးပ်က္စီးျခင္း၊ ထိုသူႏွင့္ပတ္သက္ေသာ မိဘ၊ ေမာင္ႏွမသားခ်င္းတို႔မွာ ၎ကံႏွင့္ ကံခ်င္းဆက္ေနသျဖင့္ ဒုကၡအဖံုဖံု ေတြ႔ၾကံဳရျခင္း၊ ၎ကိုယ္တိုင္ အနာေရာဂါ ထူေျပာျခင္း၊ အေက်ာ္အေစာ ကင္းမဲ့ျခင္း၊ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးျခင္း စေသာ ဒုကၡမ်ားျဖင့္ ႏွိပ္စက္ျခင္း ခံရတတ္သည္။
ဥပေစၧဒကကံမွာ ကုသိုလ္ကံ အက်ိဳးေပးေနသည့္ၾကားမွ ဝင္၍ အၿပီးအပိုင္ ျဖတ္ခ်တတ္ေသာ ကံကို ဥပေစၧဒကကံဟု အမည္တြင္သည္။
ထပ္မံ ထင္ရွားေအာင္ ရွင္းလင္းျပရေသာ္ ဥပေစၧဒကကံသည္ အတိတ္ဘဝမ်ားစြာက မိမိျပဳခဲ့ေသာ သူတစ္ပါး သတ္ျဖတ္ခဲ့သည့္ အကုသိုလ္ကံေၾကာင့္ ယခုဘဝတြင္ ေကာင္းက်ိဳးခံစားေနရသည့္ ၾကားမွဝင္၍ တစ္စံုတစ္ခုေသာ အေၾကာင္းေၾကာင္းေၾကာင့္ မေမွ်ာ္လင့္ဘဲ အသက္အႏၲရာယ္ ဆံုးရျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။
ဇနကကံမွာ အေကာင္းအဆိုး ႏွစ္ခုစလံုးကို ျဖစ္ေစတတ္သည့္ ပဋိသေႏၶကို ျဖစ္ေစတတ္ေသာ ကံပင္ ျဖစ္သည္။ အတိတ္ဘဝက ကုသိုလ္ေကာင္းမႈ အရွိန္ေၾကာင့္ သုဂတိဘံု၌ ျဖစ္ရျခင္း၊ မေကာင္းေသာ အကုသိုလ္ကံေၾကာင့္ အပါယ္ေလးဘံု၌ ျဖစ္ရျခင္း စေသာ သေဘာတရားပင္ ျဖစ္သည္။
ဥပထမၻကကံသည္ ကူညီေထာက္ပံ့တတ္ေသာ ကုသိုလ္ကံ ျဖစ္သည္။ ဤကံ၏ သေဘာကား ဥပပီဠကကံႏွင့္ ဆန္႔က်င္ဘက္သေဘာ ျဖစ္၏။ ဘဝမ်ားစြာက ျပဳခဲ့ေသာ ကုသိုလ္ကံ အရွိန္ေၾကာင့္ နတ္ျပည္၌မျဖစ္ဘဲ လူ႔ျပည္၌ ျဖစ္ခဲ့ေသာ ထိုကံမ်ားက ‘ငါတို႔သာ ေရွးဦးစြာ အခြင့္ရျငားအံ့၊ သင့္အား လူ႔ျပည္၌ျဖစ္ခြင့္မေပးဘဲ နတ္ျပည္၌သာ ျဖစ္ေစအံ့။ ယခုမူ သင္သည္ လူ႔ဘံု၌ ျဖစ္ခဲ့ေလၿပီ။ ျဖစ္ခ်င္ရာ ဘံု၍ျဖစ္ပါေစ၊ ငါ ကုသိုလ္ကံသည္ သင့္အား ကူညီေထာက္ပံ့မႈကို ျပဳရေပေတာ့မည္’ ဟု ေျပာဆိုသည့္အလား ထိုသူ အမိဝမ္းတြင္း၌ ပဋိသေႏၶေနစဥ္ကပင္ မိဘတို႔သည္ စိတ္ခ်မ္းသာ ကိုယ္က်န္းမာစြာ ေနရျခင္း၊ စီးပြားဥစၥာ တိုးတက္လာျခင္း၊ ဂုဏ္ရွိန္သတင္း ေက်ာ္ေစာလာျခင္း၊ ဆံုးပါးသြားၿပီဟု ယူဆထားေသာ ပစၥည္းမ်ား ျပန္ရရွိျခင္း၊ ၎တို႔ႏွင့္ ဆက္စပ္ေနသူ မိဘေဆြမ်ိဳး သားခ်င္းမ်ား ခ်မ္းသာျခင္း၊ ၎ကိုယ္တိုင္ ႀကီးပြားခ်မ္းသာရျခင္း စသည့္ အက်ိဳးေက်းဇူးမ်ားကို ရသည့္ကံပင္ ျဖစ္သည္။
ကံ-ကံ၏ သေဘာတရားတို႔သည္ အေတာ္ဆန္းၾကယ္လွေပသည္။ အနတကၠမ သံသရာမွ မိမိျပဳခဲ့ေသာ္ ကုသိုလ္ကံ၊ အကုသိုလ္ကံတို႔သည္ ေရတြက္ျခင္းငွာ မရႏိုင္ေအာက္ေအာင္ပင္ မ်ားျပားလွ၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ဆရာေတာ္တစ္ပါးက မိန္႔ဆိုဖူးသည္မွာ “တို႔ကိုယ္စီတြင္ သဲလွည္းအစီး ကိုးရာတိုက္ရွိေသာ သဲပြင့္မ်ားႏွင့္ ညီမွ်ေသာ ကုသိုလ္၊ အကုသိုလ္ကံေတြ ရွိၾကတယ္” ဟု မိန္႔ၾကားဖူးသည္။ ယင္း ကုသိုလ္၊ အကုသိုလ္ကံတို႔သည္ အခြင့္သင့္သလို အက်ိဳးေပးတတ္ေၾကာင္းကိုလည္း သတိျပဳသင့္ေပသည္။
၎အျပင္ “သဒီသံပါကံ ဇေနတီ” ဟူေသာ တရားေတာ္အရ ကံသည္ တူေသာအက်ိဳးကို ေပးတတ္ပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ မိမိျပဳသလို မိမိျပန္ခံစားရတတ္သည္။ ဘဝသံသရာတစ္ခုလံုး၌ ကံသာလွ်င္ အဖ၊ ကံသာလွ်င္ အမိ၊ ကံသာလွ်င္ မိမိအားထားရာျဖစ္ေၾကာင္း ျမတ္စြာဘုရားသည္ အဂၤုတၳိဳရ္ဒသကနိပါတ္ သံသပၸနီယသုတ္ေတာ္၌ ေအာက္ပါအတိုင္း ေဟာေတာ္မူခဲ့ပါသည္။
“ရဟန္းတို႔ သတၱဝါတို႔မည္သည္ မိမိျပဳေသာအမႈ (ကံ) သာလွ်င္ ကိုယ္ပိုင္ဥစၥာ ရွိကုန္၏။ မိမိျပဳေသာအမႈ (ကံ) သာလွ်င္ အေႁခြအရံ ရွိကုန္၏။ မိမိျပဳေသာအမႈ (ကံ) သာလွ်င္ အေၾကာင္း ရွိကုန္၏။ မိမိျပဳေသာအမႈ (ကံ) သာလွ်င္ အေဆြအမ်ိဳး ရွိကုန္၏။ မိမိျပဳေသာအမႈ (ကံ) သာလွ်င္ ကိုးကြယ္ရာကုန္၏၊ (ဝါ) တည္ရာရွိကုန္၏။ ေကာင္းသည္လည္းျဖစ္ေသာ၊ မေကာင္းသည္လည္း ျဖစ္ေသာ အၾကင္အမႈ (ကံ) ကို ျပဳၾကေလကုန္၏။ ထို မိမိျပဳေသာအမႈ (ကံ)၏ ေကာင္းေမြ ဆိုးေမြကိုသာလွ်င္ မိမိတို႔ ခံယူၾကရကုန္သည္ျဖစ္၏” ဟု ေဟာေတာ္မူခဲ့ေပသည္။
မိမိျပဳလုပ္ေသာအလုပ္ (ကံ) သာလွ်င္ ကိုးကြယ္ရာ (ကံ) သာလွ်င္ ေဆြမ်ိဳးမိတ္ေဆြျဖစ္ေၾကာင္း မွီခိုအားထား လဲေလ်ာင္းရာျဖစ္ေၾကာင္းကို ယခုေလာက ျဖစ္ပ်က္မႈမ်ားႏွင့္ ႏိႈင္းယွဥ္ၾကည့္လွ်င္ ပိုမိုထင္ရွားစြာ ေတြ႔ျမင္ႏိုင္ေပသည္။
ပုထုဇဥ္သဘာဝအေလ်ာက္ မ်ားေသာအားျဖင့္ သာမန္ပုဂၢိဳလ္တို႔သည္ မိမိထက္ ဂုဏ္ရွိသူ၊ အာဏာရွိသူ၊ ပစၥည္းခ်မ္းသာသူ၊ ထင္ေပၚေက်ာ္ၾကားသူမ်ားႏွင့္ မိမိကို အက်ိဳးေက်းဇူး ျပဳႏိုင္သူမ်ားသာ ေပါင္းသင္းလိုၾကသည္။ ထိုပုဂၢိဳလ္သည္ ပစၥဳပၸန္အလုပ္ (ကံ) မေကာင္းမႈမ်ားကို ျပဳခဲ့မိျခင္းေၾကာင့္ လည္းေကာင္း၊ အတိတ္ကံ အေၾကာင္းမလွျခင္းအားျဖင့္ လည္းေကာင္း၊ မူလတိုးတက္ေနေသာ အဆင့္မွ ႐ုတ္တရက္ ေလ်ာ့က်သြားေသာအခါ ထိုပုဂၢိဳလ္ထံသို႔ ဝင္ထြက္သြားလာ ေနၾကသူမ်ားသည္ အဝင္အထြက္မရွိေတာ့ဘဲ ေရွာင္ၾကဥ္သြားၾကသည္ကို ေလ့လာၾကည့္႐ႈပါက ေတြ႔ရေပသည္။ ထိုပုဂၢိဳလ္ ဒုကၡေတြ႔သည့္အခါ၌ မည္သူမွ် အားမကိုးရဘဲ ျဖစ္ေနသည္ကိုလည္း ေတြ႔ျမင္ႏိုင္ေပသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ပစၥၽပၸန္ (ကံ) လုပ္ကိုင္ ေျပာဆိုၾကံစည္မႈ ေကာင္းဖို႔သာလွ်င္ ဘဝ၏အာမခံခ်က္ျဖစ္ေၾကာင္း တင္ျပရျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
ကံႏွင့္ပတ္သက္၍ ကံခ်င္းဆက္စပ္မႈ အေၾကာင္းကိုလည္း အနည္းငယ္ တင္ျပလိုေပသည္။ ေကာင္းမႈ၊ မေကာင္းမႈ ျပဳလုပ္သည့္အခါမ်ား၌ အေပါင္းအသင္းမ်ားျဖင့္ ျပဳလုပ္တတ္ၾကသည္။ အတိတ္ဘဝက အတူျပဳခဲ့ေသာ ကံအက်ိဳးေၾကာင့္ ယခုဘဝတြင္ အတူခံစားျခင္း၊ စံစားျခင္းမ်ားကို ခံယူရသည္။ မိဘ၏အလုပ္ ကံေကာင္းျခင္းေၾကာင့္ ဇနီး၊ သားသမီးမ်ား အက်ိဳးခံစားရသလို သားသမီးမ်ား၏ အလုပ္ (ကံ) ေကာင္းျခင္းေၾကာင့္ မိဘေဆြမ်ိဳးမ်ားလည္း အက်ိဳးခံစားရပံု၊ ၎တို႔ အလုပ္မေကာင္းျခင္းေၾကာင့္ မွီခိုေနသူတို႔ပါ ဒုကၡေတြ႔ၾကံဳရေသာ သာဓက ေလာကျဖစ္ရပ္အစံုတို႔ကို သင္ခန္းစာယူၿပီး ကံဆက္စပ္ေနသူတို႔သည္ တစ္ဦးကိုတစ္ဦး ေကာင္းေသာကံမ်ား ျပဳလုပ္မိၾကရန္ အျပန္အလွန္ ေ- ာက္ေရွာက္သင့္ေၾကာင္း တင္ျပအပ္ပါသည္။