အသက္ အရြယ္လည္း ႀကီးရင့္၊ အမ်ိဳးႏြယ္ လည္းျမတ္၊ အသုိင္းအဝုိင္း ၾကားမွာလည္း ထင္ေပၚေက်ာ္ ၾကားတဲ့ ပုဏၰားႀကီး တစ္ေယာက္ ျမတ္ဗုဒၶအထံ ေရာက္ရွိ လာခဲ့တယ္။ သူ႔အမည္က ေဝရဥၨတဲ့။
ေဂါတမဟာ အရြယ္သာ ငယ္ေပမယ့္ မာန္မာနႀကီးသူ။ ကုိယ့္ထက္ အသက္ သိကၡာ ႀကီးရင့္သူေတြကုိ လည္း အရုိအေသ ေပးရ ေကာင္းမွန္းမသိ။ ေတာ္ေတာ္ရုိင္းသူလုိ႔ သူက ၾကားထားခဲ့တာ။ အဲဒီၾကားမႈ.က ခုကုိ္ယ္တုိင္ ဆုံလုိက္ရေတာ့ ၾကားထားတာေတြက မွန္ေပသား။ ငါ့လုိ သက္ႀကီးရြယ္အုိ ပုဏၰား တစ္ေယာက္ ကုိေတာင္ အရုိအေသ မေပးခဲ့ဘူး။ ေဂါတမကုိေတာ့ ျပစ္တင္ ေစာဒနာမွ ေတာ္ေတာ့မယ္ ဆုိတဲ့ အေတြးနဲ႔ ေဝရဥၨက ျမတ္ဗုဒၶကုုိ - အုိေဂါတမ၊ သင့္ကုိ လူအမ်ားက ေျပာၾကတယ္။ သင္ဟာ အရြယ္ ငယ္သေလာက္ မာန္မာန ႀကီးရင့္သူ။ အသက္ သိကၡာႀကီးသူေတြ ကုိလည္း ရုိေသ ရေကာင္းမွန္း မသိသူ။ ဧည့္ဝတ္မေက်သူလုိ႔ ငါၾကားသိထား ခဲ့တာ။ ခုၾကားသိထားတဲ့အတုိင္း မွန္ေပသား-လုိ႔ ျပစ္တင္စကား ေျပာၾကားခဲ့တယ္။
ဒီေတာ့ ဗုဒၶက-အုိေဝရဥၹပုဏၰား၊ မိခင္ၾကက္မရဲ့ ရင္ေငြ႔ထုံမႈ.ေၾကာင့္ ရွစ္လုံး၊ ဆယ္လုံး၊ ဒါမွမဟုတ္ တစ္ဆယ့္ႏွစ္လုံးစတဲ့ ၾကက္ၿမဳံ တြင္းရွိ ၾကက္ဥ ေတြထဲက ေျခလက္ ႏႈတ္သီးကုိ အရင္းျပဳကာ ဥခြံကုိ ေဖာက္ခြဲကာ ဦးစြာ ပထမဆုံး ထြက္လာတဲ့ ၾကက္ငယ္ကုိ ေပါက္ဖြား လာသမွ် ၾကက္ငယ္မ်ားထဲမွာ အႀကီးလုိ႔ ဆုိရမလား၊ ဒါမွ မဟုတ္၊ အငယ္လုိ႔ ဆုိရမလားလုိ႔ အေမးရွိေတာ့ ေဝရဥၹာ ပုဏၰားႀကီးက အုိေဂါတမ ပထမဆုံး ဥခြံကုိ ေဖာက္ထြက္ကာ ေပါက္ဖြားလာတဲ့ ၾကက္ငယ္ကုိ ၾကက္ငယ္အားလုံး ထဲမွာ အႀကီးလုိ႔ ဆုိရမည့္ အေၾကာင္း ျပန္လည္ ေလ်ွာက္ၾကားတယ္။ ဒီေတာ့ ဗုဒၶက-ပုဏၰားႀကီး နည္း တူပဲေပါ့။ မွန္မွန္ကန္ကန္ မသိတတ္ေပမယ့္ မမွန္မကန ္ဆုိလ်င္ျဖင့္ သိတတ္ျပန္တဲ့ အဝိဇၨာဆုိတဲ့ ေမာဟဥခြံ ဖုံးကာထားတဲ့ သတၱဝါေတြရဲ့ အလယ္မွာ အဲဒီ အဝိဇၨာဥခြံ အဖုံးအကာကုိ ဦးစြာ ပထမဆုံး ေဖာက္ထြက္ကာ ဝိဇၨာ အလင္းေရာင္ကုိ ဦးစြာျမင္တဲ့ ငါဘုရားကုိလည္း အားလုံးထဲမွာ အႀကီးဆုံးလုိ႔ ဆုိရေၾကာင္းကုိ ရဲရဲဝံ့ဝံ့ မိန္႔ေတာ္ မူလုိက္တယ္။
ေဝရဥၨနဲ႔ ျမတ္ဗုဒၶ အျပန္ျပန္ အလွန္လွန္ စကားေတြ ေျပာဆုိ ေဆြးေႏြးအၿပီး ေဝရဥၨ ပုဏၰားႀကီးက ျမတ္ စြာဘုရား အသက္ အရြယ္ အရ အရွင္ေဂါတမက အငယ္ျဖစ္ေပမယ့္ အရွင္က ဝိဇၨာဉာဏ္ အလင္းကုိ အလ်င္ရသူမုိ႔ အရွင္သာလ်င္ အႀကီး ျဖစ္ပါေပတယ္။ အက်ိဳးအေၾကာင္းျပ ဆုံးမေတာ္မူတဲ့ အရွင္ဘုရား ရဲ့ စကား မ်ားကလည္း မ်က္စိလည္ လမ္းမွားေနသူကုိ လမ္းမွန္ကုိ ညႊန္ျပေပးသလုိ၊ ေမွာက္ထားတဲ့ အုိး ကုိ လွန္ျပလုိက္သလုိ၊ အေမွာင္ၾကားမွာ စမ္းတဝါးဝါးနဲ႔ မျမင္ ဝုိးဝါး ျဖစ္ေနသူကုိ မီးရွဴး တန္ေဆာင္ ထြန္း ည ွိျပသ လုိက္သလုိ အလြန္မွ ရွင္းလင္း လွပါေပရဲ့၊ ေကာင္းမြန္ လွပါေပရဲ့။ ဒီေန႔ကစလုိ႔ အသက္ထက္ဆုံး အကြ်ႏ္ုပ္အား တပည့္ရင္းခ်ာ တစ္ဦး အျဖစ္ မွတ္ယူေတာ္မူပါ၊ တပည့္ေတာ္အိမ္သုိ႔ ႂကြေရာက္ၿပီးလည္း ဆြမ္းအလွဴ ခံယူေတာ္မူပါ-လုိ႔ ေလွ်ာက္ၾကား တဲ့အေၾကာင္း ဖတ္ရတယ္။
ငယ္စဥ္ ရဟန္းျဖစ္စ ဓမၼာစရိယတန္း အတြက္ ဝိနည္း ပိဋကတ္လာ ပါရာဇိကဏ္ က်မ္းစာကုိ သင္ယူ စဥ္က ဒီအေၾကာင္း အရာ ေလး ဖတ္လုိက္ရေတာ့ ႏွစ္သက္ သေဘာက် ျဖစ္မိလုိက္တာ၊ ေျပာမျပတတ္ ႏုိင္ေအာင္ပါပဲ။ ဗုဒၶမိန္႔ေတာ္မူတဲ့ အဝိဇၨာဥခြံ ဆုိတဲ့ အေၾကာင္းကုိ အဝိဇၨာ အခြံအကာ ထူထူထဲထဲ ရွိေန ဆဲမုိ႔ ေရးေရးေလး သေဘာ ေပါက္ဟန္ ရွိခဲ့ေပမယ့္ ႏွစ္ႏွစ္ၿခိဳက္ၿခဳိက္ေတာ့လည္း နားမလည္ ႏုိင္ခဲ့ပါဘူး။ သုိ႔ေပမယ့္ ဥပမာျဖစ္တဲ့ ၾကက္ဥမ်ားနဲ႔ ၾကက္ၿမဳံတစ္ခုရဲ့ အသြင္သ႑ာန္ ကေတာ့ ေတြ႔ျမင္ေနၾက အရာမုိ႔ ျပည့္ျပည့္ဝဝ နားလည္ ႏုိင္ခဲ့ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အကြယ္ အကာ ဥခြံေၾကာင့္ ပိန္းပိတ္ေအာင္ ေမွာင္ေနၿပီး မလႈပ္ ႏုိင္ေလာက္ေအာင္ က်ဥ္းက်ပ္လြန္းတဲ့ ဥခြံတြင္းမွာ ေနထုိင္ရတဲ့ ငွက္ငယ္ေလး ေတြအေၾကာင္း စဥ္းစား မိလုိက္လုိ႔လည္း ငွက္ေလးေတြကုိ သနားစိတ္ ျဖစ္ခဲ့ မိလုိက္ပါေသးတယ္။
တကယ္ေတာ့ ဗုဒၶ အလုိအရ ဆုိလ်င္ေတာ့ အဝိဇၨာ ဥခြံထဲက ေဖာက္မထြက္ ႏုိ္င္ေသးသူမွန္သမွ် အေကာင္ေတာင္ မေပါက္ေသးတဲ့ အေနအထားမို႔ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ ျပန္ၾကည့္ေတာ့ ငယ္တယ္ လုိ႔ေတာင္ မွ မဆုိႏုိင္ေသးတဲ့ သေဘာေပါ့။ ဥခြံအေမွာင္ထဲက သတၱဝါ တစ္ေကာင္မုိ႔ သနားစတမ္း ဆုိလ်င္ျဖင့္ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိယ္ပင္ သနားလွခ်ည္ရဲ့ ဆုိတဲ့ စကားလုိ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ သနားရမယ့္ အေနေပါ့ေလ။
ရဟန္းဆုိတာ ငွက္တစ္ေကာင္ ပမာ အေတာင္သည္သာ ဝန္ရွိစြာ လြတ္လပ္ ေပါ့ပါးစြာ တြယ္ရာမဲ့ စိတ္ထားနဲ႔ က်င္လည္ကာ ေနထုိင္ တတ္ရမယ္တဲ့။ အတြယ္ကင္းျခင္းနဲ႔ ဝန္ေပါ့ျခင္းကုိ ငွက္တစ္ေကာင္ ဘဝ နဲ႔ ႏႈိင္းလုိ႔ မိန္႔ၾကား ထားခဲ့ဖူးတာ။
တေန႔မွာေတာ့ မေဟသီ မဂၢဇင္းထဲကေန အမွတ္မထင္ ကဗ်ာေလး တစ္ပုဒ္ ဖတ္လုိက္ရတယ္။ ကဗ်ာက ငွက္၏ ဒႆနတဲ့။
ငွက္၏ ဒႆန
ဥခြံထဲ
ေလလည္းမတိုး
ေနေျပာက္မထိုး
စိုးရြံ႕ ေႀကာက္ဆဲ၊
ေန႔ရက္ေစ့ေျမာက္
ဥခြံေပါက္သည္
ေရာက္ျခည္သစ္
ခ်စ္တတ္ျပီ။ ။
စမ္းစမ္းတင္ (မေဟသီ ၁၉၉၁)
မေဟသီမွာ ဖတ္ခဲ့ ရကတည္းက မွတ္မွတ္ သားသားရွိေနခဲ့လုိ႔ အလြတ္ ရေနမိတဲ့ ကဗ်ာတစ္ပုဒ္။ မေမ့ မေပ်ာက္ႏုိင္ ေလာက္ဖူးဆုိတာ ေသခ်ာေနေပမယ့္ ပုိၿပီးေသခ်ာေစဖုိ႔ မွတ္စု စာအုပ္ထဲ ကူးေရးထားခဲ့ တာ။ ဒါေပမယ့္ ေနရာအေရႊ႕အေျပာင္းေၾကာင့္ ကူးေရးထားတဲ့ မွတ္စု စာအုပ္ေလးက ေနရာေဟာင္း နဲ႔အတူ ေပ်ာက္လြင့္လုိ႔ သြားခဲ့ေပမယ့္ ဦးေႏွာက္ထဲမွာ အမွတ္ထင္ထင္ရွိေနခဲ့တဲ့ ကဗ်ာ ေလးကေတာ့ ထင္က်န္ကာ ရွင္သန္လုိ႔ ေနဆဲေပါ့။ ဒီကဗ်ာေလးကုိ မွတ္မိေနမိတာက ကဗ်ာေနာက္က ဒႆန ေၾကာင့္ပါ။ သာမန္ၾကည့္ရင္ ငွက္ကေလး တစ္ေကာင္ရဲ့ ဘဝ အစ ျဖစ္စဥ္ကုိ ေရးဖြဲ႔ ထားဟန္။ သုိ႔ေပမယ့္ ငွက္တစ္ေကာင္ရဲ့ ဒႆနဆုိတဲ့ ဒီကဗ်ာ ေလးဟာ ငွက္တစ္ေကာင္ အေၾကာင္း ဆုိတာထက္ သတၱဝါ တစ္ဦး၊ ဒါမွ မဟုတ္လည္း လူတစ္ေယာက ္အေၾကာင္း ေျပာျပေနတယ္ ဆုိတာကုိ ကဗ်ာဖတ္သူတုိင္း သိၾကမွာပါပဲ။
က်ပ္တည္း က်ဥ္းေျမာင္းလွတဲ့ ဥခြံထဲမွာ ေလလည္းမတုိး၊ ေနလည္း မထုိးတဲ့ ဘဝနဲ႔ ေနေနတဲ့ ဥခြံ ထဲက ငွက္ေလး။ ဥခြံက ကြယ္ကာ ထားေတာ့ သူ႔ဘဝဟာ ပုိမုိ လုံၿခဳံေနတယ္လုိ႔ ခံစား မိေလမလား။ ဘဝဆုိတာ ဥခြံ တစ္ခုထဲ ေလာက္သာ က်ယ္ျပန္႔တယ္လုိ႔ ထင္ေကာင္းလည္း ထင္ေနမွာ။ ေမွာင္မုိက္ မုိ္က္မွာ က်ဥ္းေျမာင္း က်ပ္တည္းစြာ ေနထုိင္ရျခင္းဆုိတာ ဘဝရဲ့ အဆုံးသတ္ မဟုတ္ဘူးဆုိတာ စဥ္းစား ေကာင္းမွလည္း စဥ္းစားမိမွာ။ ေနမတုိး ေလမခ၊ မေၾကာင့္မက် ေနေနရျခင္း ဆုိတာ လွပတဲ့အရာလုိ႔ မဆင္ျခင္ မစဥ္းစားပဲ ယုံၾကည္ ေနရင္လည္း ယုံၾကည္ ေနမွာေပါ့။ ေနာက္ၿပီး ျပင္ပ ကမၻာႀကီးထဲကုိ ထြက္ ၾကည့္ရမွာကုိလည္း စုိးရြံ႔ ေၾကာက္လန္႔ ျဖစ္ေကာင္းလည္း ျဖစ္ေနမွာေပါ့ေလ။
ငွက္တစ္ေကာင္ရဲ့ ဒႆန အေၾကာင္းကုိ ႏွစ္ၿခိဳက္ သေဘာက် မိေနခဲ့တာ ၾကာလွတဲ့ ကုိယ္ကုိယ္တုိင္က ေတာ့ တကယ့္ ဥခြံထဲက ငွက္ငယ္ တစ္ေကာင္ႏွယ္။ ေနျခည္မထုိး၊ ေလျပည္ မတုိးတဲ့ ဘဝမ်ိဳးနဲ႔ ေနေန ရတာကုိ ႏွစ္သက္ သေဘာက် ေနခဲ့တာ။ ေနျခည္မထုိးလုိ႔ အလင္းမဲ့၊ ေလျပည္ မတုိးလုိ႔ အခ်င္းမဲ့ျဖစ္ေန တာကုိေတာင္မွပဲ သတိမထား မိႏုိင္ေလာက္ေအာင္ ပါပဲ။ ကုိယ္ကုိယ္တုိင္ ဥခြံထဲက ငွက္တစ္ေကာင္ ပမာ ျဖစ္ေနတာကုိ သတိမထား မိႏုိင္ ေလာက္ေအာင္ပါပဲ။ ေျမမွာေလွ်ာက္ဖုိ႔ ေျခေထာက္ေတြ၊ ေလမွာ ပ်ံဖုိ႔ ေတာင္ပံေတြနဲ႔ အစာေကာက္ဖုိ႔ ႏႈတ္သီးေတြ ရွိေနတာကုိ ေမ့ထားလုိ႔။ မသုံးပဲထားတဲ့ ေျခေထာက္ အားနဲ႔ ပ်ံဝဲမၾကည့္တဲ့ အေတာင္ေတြရဲ့ အဟုန္ကုိ ဘယ္လုံပုံနဲ႔ သိႏုိင္ပါ့မလဲ။ ပ်ံမွသြားမွ အစြမ္းအစကုိ သိႏုိင္မယ္ မဟုတ္လား။
ဥခြံထဲမွာ ဆုိလ်င္ေတာ့ ကုိယ့္ဘဝ ပုိမုိ လုံၿခဳံတန္ေကာင္း လုံၿခဳံမွာပါ။ ဒါေပမယ့္ ငွက္တစ္ေကာင္ဆုိတာ ဥခြံထဲမွာ အစဥ္ထာဝရ ေနေနရုံနဲ႔ ဘဝအလွက ျပည့္စုံ သြားႏုိင္တာမွ မဟုတ္တာ။ ဥခြံထဲမွာခ်ည္း ကိန္းေအာင္း ေနသင့္တာမ်ိဳးမွလည္း မဟုတ္တာ။ ခ်ိန္တန္ေစ့ ေရာက္လ်င္ျဖင့္ ငွက္ဆုိတာ ေပါက္ရ စၿမဲပဲ မဟုတ္လား။ ေကာင္းကင္ က်ယ္က်ယ္ထဲမွာ ေလဟုန္ဆန္ဖို႔ သဘာဝကုိက ေတာင္ပံတစ္စုံ ဖန္တီးလုိ႔ ေပးထားတယ္ေလ။ ဥခြံထဲမွာသာ ဘဝကုိ ကုန္ဆုံး သြားမယ္ဆုိလ်င္ အေတာင္တစ္စုံ ဖန္တီး ေပးထားျခင္းဆုိတာ ငွက္တစ္ေကာင္ အတြက္ အပိုသက္သက္သာ ျဖစ္ေလမွာေပါ့။ အက်ဥ္းအေမွာင္ ကုိ ေၾကာက္လ်င္ျဖင့္ အက်ယ္နဲ႔ အလင္းကုိ ကြယ္ကာထားတဲ့ အခြံအကာကုိ ေဖာက္ထြင္းလုိ႔ ထြက္ရ မယ္ေလ။
အျပင္ ေလာက ထဲကုိ ထြက္လာတဲ့ ငွက္တစ္ေကာင္အတြက္ ေလဆန္ကုိလည္း ပ်ံတန္ပ်ံရမယ္။ ေနဒဏ္ကုိလည္း ခံတန္ခံရမယ္။ ေလတုိးလုိ႔ အေတာင္က်ိဳးေကာင္းလည္း က်ိဳးမယ္၊ ေနထုိးလုိ႔ အေရာင္ ညိွဳးေကာင္းညွိဳးမယ္။ စုိးရြ႔ံ႕စရာ အနႏၲနဲ႔ အပ်ံသင္စ ငွက္တစ္ ေကာင္ရဲ့ဘဝဟာ အစစ လွပ ေကာင္းမွလည္း လွပလိမ့္မယ္။ သုိ႔ေပမယ့္ ဥခြံဝကေန စလုိ႔ ျမင္ရတဲ့ အလင္းစနဲ႔ လတ္ဆတ္တဲ့ ေလေျပတစဟာ ေကာင္းကင္ က်ယ္က်ယ္ထဲကုိ ပ်ံသန္းမယ့္ ငွက္တစ္ေကာင္ရဲ့ ဘဝအစအတြက္ အင္အားစ ုတစ္ခုေတာ့ ျဖစ္မွာ အေသအခ်ာပါပဲ ဆုိတဲ့အေတြးနဲ႔ ဥခြံထဲကေန ေဖာက္ထြက္ဖုိ႔ ေျခ တစ္လွန္း စလုိက္တယ္။ ကမၻာေလာကႀကီးက ကုိယ့္ကုိယ္ အစိမ္း သက္သက္ ငွက္တစ္ေကာင္ အျဖစ္ ရက္စက္စြာ ဥေပကၡာ ျပဳလိမ့္မယ္ေတာ့ မဟုတ္ဘူးဆုိတဲ့ ယုံၾကည္ခ်က္ ေလးတစ္ခုနဲ႔ေပါ့ေလ။
ဗုဒၶမိန္႔ၾကားတဲ့ အဝိဇၨာ ဥခြံကုိ ေဖာက္မထြက္ ႏုိင္ေသးသည့္တုိင္ ဘဝ တစ္ခုအတြက္ ကန္႔သတ္မႈျဖစ္ေစ တဲ့ အခြံအကာ အလႊာ အထပ္ထပ္ကုိေတာ့ ေက်ာ္ျဖတ္ကာ ေဖာက္ထြက္လုိ႔ ၾကည့္ရမယ္ေလ။ ငွက္ဆုိ တာ တစ္ပင္တစ္ကုိင္း ထဲမွာတြယ္ကာ အစဥ္ နားေနတတ္တဲ့ သတၱဝါမ်ိဳးမွ မဟုတ္တာ။ နားလည္း နားေနလုိ႔ သင့္တာမ်ိဳး မွလည္း မဟုတ္တာ။ ။
ေရးသးသူ- အရွင္ဉာဏိကာဘိဝံသ
(ကာလီဖုိးနီးယားတကၠသုိလ္)