ဗိုလ္ ၅ ပါးနဲ ့သရဏဂံု ပြားရမယ္၊
(၁)သဒၶါဗိုလ္၊ (၂)ဝီရိယဗိုလ္၊ (၃)သတိဗိုလ္ (၄)သမာဓိဗိုလ္၊ (၅) ပညာဗိုလ္
သဒၶါ၊-- ဝီရိယ -- -သတိ----- သမာဓိ -- ပညာ
(သရဏဂံု) သတိ
ဝီရိယ သမာဓိ
သဒၶါ၊ ပညာ
သရဏဂံုပြားတာနဲ ့ကမၼ႒ာန္း ထိုင္တာအတူတူေပါ့၊
ဗုဒၶံ သရဏံ ဂစၦာမိ ၊ပြားေတာ့ဘုရားဂုဏ္၊ တစ္ဂုဏ္ဂုဏ္နဲ ့စိတ္ႏွစ္ထားရမွာ၊ ကမၼ႒ာန္းက်ေတာ့ ဗုဒၶါႏုႆတိ ကမၼ႒ာန္းေပါ့၊
ဓမၼံ သရဏံ ဂစၦာမိ ၊ပြားေတာ့တရားဂုဏ္၊ ကမၼ႒ာန္းနည္း ၄၀၊ ဘာဘဲပြားပြားဓမၼနယ္ကမလြတ္ပါဘူး၊ စားေတာ့စားတယ္၊သြားေတာ့သြားတယ္၊လာေတာ့လာတယ္၊အိမ္ေထာင္သားေမြးရင္းကမွတ္ရတဲ့ ကိုယ္လုပ္တာကိုယ္သိေအာင္၊ သတိနဲ ့ၾကည့္ေနရတဲ့တရားႏွလံုးသြင္း ဆင္ျခင္ၿပီး အပၸမာဒသတိနဲ ့ေနတာကိုေခၚတယ္၊
သံဃံသရဏံ ဂစၦာမိ ၊ပြားေတာ့သံဃာဂုဏ္၊ တစ္ဂုဏ္ဂုဏ္ထဲ စိတ္ႏွစ္စိတ္ပစ္သြင္းထားရမွာ၊ ကမၼ႒ာန္းက်ေတာ့ သံဃာႏုႆတိ ကမၼ႒ာန္းေပါ့၊
ရွင္းရွင္းေျပာျပရရင္
တျခားအာရုံထဲသြားေနတဲ့စိတ္ကို ဘုရားအာရု ံ၊တရားအာရုံ၊ သံဃာအာရုံထဲေျပာင္း ပို ့ထားဘို ့ဘဲ၊
စိတ္နဲ ့ကိုယ္ပစၥဳပၸန္ တည့္တည့္မွာခ်ိန္ေပးၿပီးစံုတြဲအလုပ္လုပ္ေနေစဘို ့ဘဲ၊
သဒၶါ၊ ပညာ
သဒၶါ နဲ ့ပညာ ညီရတယ္၊ သဒၶါလြန္ေတာ့ ရာဂ၊ပညာလြန္ေတာ ့မာန တဲ့၊ဒါ ့ေၾကာင့္ သဒၶါ နဲ ့ပညာခ်ိန္ခြင္လွ်ာညီေစရမယ္၊
သဒၶါရွိေပမယ့္ ပညာရွိဘို ့က်ေတာ့ ျဖည့္မွျပည့္တာမ်ိဳး၊ ဒါ့ေၾကာင့္ သဒၶါ ပါရမီရယ္ လို ့မဆို၊ ပညာပါရမီလို ့သာ ဆိုထားတယ္။ က်င့္မွျဖည့္မွ ျပည့္လို ့ပါရမီလို ့ဆိုတာ၊
ပညာရွိလွ်င္ေတာ့ သတိေလးနဲ ့လမ္းရွင္းေပးလိုက္ရုံနဲ ့ေရွ ့ျမင္ကြင္းလင္းသြားေရာေပါ့၊ ရွင္းေတာ့ ထင္းထင္းၾကီးေပၚလာလို ့မာန္မဝင္သာ၊သဒၶါပါရမွာကိုး၊
ပညာဆိုတာအားလံုးသိသင့္တာႀကီးဘဲ၊မသိသင့္တာမရွိဘူး၊မလုပ္သင့္တာဘဲရွိတာ၊
ပညာသိနဲ ့သညာသိ ဘယ္လိုခြဲလဲ၊
ပညာဆိုတာက အရာဝတၳဳတစ္ခုကို ေရွ ့မွာကိုင္ၿပီးထိုင္ၾကည့္ေနသလို၊ သညာဆိုတာက ကိုယ္တိုင္မျမင္ဘူးဘဲနဲ ့ သူေျပာလူေျပာအတိုင္းလိုက္ေျပာေနတာမ်ိဳး၊
ပညာ ဆိုတာ ကြဲကြဲျပားျပားသိတာ၊ သံုးမ်ိဳးရွိတယ္။
သုတသိ = အၾကားသိ = သူမ်ားေျပာလို ့သိတာ၊ ကိုယ္ပိုင္ပညာမဟုတ္ဘူး၊
စိႏၱသိ = သုတကိုကိုင္ ကိုယ္တိုင္ဉာဏ္နဲ ့ႏႈိက္ေတြးလိႈက္ေတြးတာမ်ိဳးမို ့ဖက္ စပ္ကိုယ္ပိုင္ဉာဏ္ ဘဲရွိေသးတယ္၊ တစ္ကိုယ္တည္းပိုင္မဆိုႏိုင္ေသးဘူး၊
ဘာဝနမယသိ = ကိုယ္ခႏၶာအရင္းတည္၊ ဓမၼသရဏံဂံုကို သတိနဲ ့တြဲၿပီး ရႈၾကည့္ရာကေပၚထြက္လာတဲ့ ဘာဝနမယ အသိမ်ိဳးက်မွ ကိုယ္ပိုင္ပညာဆိုရတယ္၊
တရားဉာဏ္ပြင့္တာနဲ ့ဘုရားဉာဏ္၊သံဃာဉာဏ္ ပါ ပြင့္လိုက္လာလို ့ မိမိခႏၶာၾကား ဉာဏ္က်က္စား မိတာနဲ ့ကိုယ္ပိုင္သိတဲ့ပညာအစစ္ဆိုရတယ္၊
ပညာ သံုးမ်ိဳးထဲမွာ အျမတ္ဆံုးျဖစ္တဲ ့ပညာစစ္ရွိသြားရင္ သဒၶါစစ္ရသြားတာဘဲ။
ပံုျပင္ေလးတခုေျပာျပမယ္၊
သီဟိုဠ္(သီရိလကၤာ)ေခတ္က၊ ရဟန္းေတာ္တစ္ပါးအၿမဲဝတ္အျဖစ္နဲ ့ဘုရားရင္ျပင္ ေတာ္မွာ တံျမက္စည္းလွည္းတယ္၊လွည္းၿပီးတိုင္းလည္းသူလွည္းထားလို ့သန္ ့ျပန္ ့ေန တဲ့ရင္ျပင္ေတာ္ၾကည့္ ပီတိ တဖြားဖြားနဲ ့ဘုရားေရွ ့ေျခစံုရပ္ၿပီး၊ဂုဏ္ေတာ္ပြားေလ ့ရွိ တယ္၊
သူဒီလိုစ်ာန္ကုသိုလ္လုပ္ေနတာၾကည့္ၿပီး၊ မာရ္နတ္ကမ်က္စိေနာက္လာတယ္၊ သူက တံျမက္စည္း လွည္းၿပီးတိုင္း ေမ်ာက္ေယာင္ေဆာင္ၿပီးသန္ ့ေနတဲ ့ရင္ျပင္ေတာ္ေပၚ အမႈိုက္ေတြျပန္ ့ေနေအာင္လိုက္ ေႏွာက္ယွက္၊ ရဟန္းကစိတ္မဆိုး၊တိုးၿပီဘဲလွည္းသတဲ့၊ ေနာက္ရက္က်ေတာ့ ႏြားေယာင္ေဆာင္ေခ်း ပါ၊ေနာက္ရက္က်ေတာ့ လူေယာင္ေဆာင္ၿပီးဖင္တြန္းသြားျပန္၊ ရဟန္းရဲ ့သတိဈာန္ ဉာဏ္ဝင္ေနတဲ့ စိတ္ကေလး မခံခ်င္လာေအာင္ေပါ့၊ ရဟန္းကလဲစိတ္မဆိုး၊စိတ္မဆိုးလို ့သတိ မပ်က္၊ သတိမပ်က္ေတာ့ ဒါအဖ်က္ဆိုတာရိပ္မိသြား၊ စစ္ေတာ့ေပၚ၊ ေပၚေတာ့ မာရ္နတ္ဆိုတာ ဘုရားရွင္ ကိုသက္ရွိမွီထားတာ၊မျမင္ဘူးလို ့ဖန္ဆင္းျပပါေပါ ့၊ သည္ေတာ့မာရ္နတ္က ဖန္ဆင္းျပ၊ ဘုရားအသြင္ျမင္ရတာနဲ ့ရဟန္းမွာ ပီတိေတြတိုး၊ ဂုဏ္ေတာ္အေပၚ အသိနဲ ့တိုးတိုးၿပီး အာရုံပြားလိုက္ တာ ရုပ္နာမ္ကြဲ၊ ေၾကာင္းက်ိဳးသိ၊ ျဖစ္ပ်က္ျမင္ႏႈန္းနဲ ့ျဗဳန္းဆို ရဟန္းကိစၥၿပီးသြားဆိုဘဲ၊
သိေစလိုရင္းက အသိနဲ ့အရွိအေပၚမွာ တင္ပြားေနဖို ့ကိုေျပာျပေနတာ၊ တံျမက္စည္း လွည္းတာကို သိေစခ်င္တာမဟုတ္ဘူး၊
ဘာမဆို ယုတ္တာဘဲျဖစ္ျဖစ္၊ ျမတ္တာဘဲျဖစ္ျဖစ္၊ ကိုယ္လုပ္သမွ် အရွိ ကိုယ္ပိုင္စိတ္နဲ ့သိခြင့္ရေအာင္ အထိေပၚ သတိတင္ ဆင္ျခင္စိတ္နဲ ့ခံစားၾကည္ ့ေနဘို ့ဘဲ၊ သူ ့ဟာသူ ယုတ္ခ်င္ယုတ္၊ျမတ္ခ်င္ျမတ္ သတိမ်က္ေျချပတ္မခံဘဲ ျမင္တိုင္း၊ၾကားတိုင္း၊ သရဏဂံု ပြားၾကည့္၊တခ်က္မဟုတ္၊ အခ်က္ခ်က္ပြား ရမယ္၊သရဏဂံုသတၱိက အာသေဝါတရား ေလးပါးကိုကုန္ခန္းေျခာက္ေသြ ့ေစတယ္၊ တခ်က္ပြားရင္ရွိသမွ် ကိေလသာ ေနစရာမရွိျဖစ္ရတယ္၊ သရဏဂံုတခ်က္ကိုင္ရင္ ကိုယ့္စိတ္လည္း တစ္ခ်က္ပိုင္သြားၿပီ၊ သရဏဂံုတခ်က္ထိေရာ စိတ္ကလည္းတစ္ခ်က္သိေနေရာ၊ ေနာက္ဆံုးသီလ၊သမာဓိ၊ပညာေတြျပည့္စံုၿပီး ဘာကိုမွမလိုခ်င္ေတာ့တဲ ့ရဟႏၱာ လိုေလေသး မရွိျပည့္စံုေနတဲ ့ဘဝကို ေရာက္ႏိုင္တယ္၊
သရဏဂုံက ပဲခူးဆားဘဲ၊ သူမပါရင္ ဘာမွခရီးမေရာက္ဘူး၊ရတနာ ၃ ပါးကိုသာရုိေသ၊ေစလိုရာေစလို ့ရတယ္၊
သရဏဂံု နဲ ့ေလ့က်င့္ေပးေနတာက သီလ၊
အကယ္၍မ်ားအသက္နဲ ့သီလပ်က္စရာ ႏွစ္မ်ိဳးၿပိဳင္လာမယ္ဆိုရင္ အသက္ကိုသာ ဇြတ္မွိတ္ လႊတ္လိုက္၊ သီလကိုေတာ့မရရေအာင္တြယ္ထား၊ဘာေၾကာင့္လဲဆို လူျဖစ္တံုးသာ က်င့္ခြင့္ရတဲ့အက်င့္မ်ိဳးမို ့ဒီအက်င့္ပ်က္သြားရင္ ဆယ္သက္မက ဆံုးရႈံးရတတ္လြန္းလို ့ပါ၊
လူက်င့္ကိုတာဝန္ခံတာကသီလ၊ သီလကိုတာဝန္ခံတာက သရဏဂံု၊ သရဏဂံု သတိ ကင္းေနရင္ လူစိတ္ကင္းၿပီး ကာယကံ၊ဝစီကံ၊မေနာကံအမွားေတြ ေစာ္ကားမိမွာ အမွန္ဘဲ၊ လူျပည္ေရာက္ရက္နဲ ့လူစိတ္ကင္းရင္ လူျဖစ္ရႈံးျပန္ရမွာေပါ့၊
သရဏဂံုနဲ ့သီလကို အသက္ထက္အေရးထားၿပီးသတိိိနဲ ့ေစာင့္ထိမ္းရင္မဂ္တံခါး၊ ဖိုလ္တံခါး၊နိဗၺာန္ တံခါး ေရာက္ႏိုင္တယ္၊သီလ၊သမာဓိ၊ပညာဆိုတဲ ့သိကၡာသံုးရပ္ကို သရဏဂံုနဲ ့ပိုင္းပိုင္းၿပီးတက္သြား၊
ဂုဏ္ေတာ္မ်ား
ဘုရားဂုဏ္ေတာ္
(၁) အရဟံ = ကိေလသာကင္းစင္ေတာ္မူေသာ၊
ဆိတ္ကြယ္ရာတြင္မေကာင္းမႈကိုျပဳေတာ္မမူေသာ၊
လူနတ္ျဗဟၼာသတၱဝါတို ့၏ပူေဇာ္အထူးကိုခံေတာ္မူထိုက္ေသာျမတ္စြာဘုရား
(၂) သမၼာသမၺဳေဒၶာ= သိစရာအားလံုးတို ့ကိုအမွန္အတိုင္းကိုယ္ပိုင္ဉာဏ္ ျဖင့္သိေတာ္ မူေသာျမတ္စြာဘုရား
(၃) ဝိဇၨာစရဏသမၸေႏၷာ= အသိဉာဏ္ေရာ၊အက်င့္ပါျပည့္စံုေတာ္မူေသာ ျမတ္စြာဘုရား၊ (ဝိဇၨာ ၃ ပါး၊ ဝိဇၨာ ၈ ပါး၊ စရဏ ၁၅ ပါးႏွင့္ျပည့္စံုေတာ္မူ ေသာျမတ္စြာဘုရား၊
(၄) သုဂေတာ= ေကာင္းေသာစကားကိုသာ ဆိုေတာ္မူေသာျမတ္စြာဘုရား၊
(၅) ေလာကဝိဓူ= ေလာက ၃ ပါးကို သိေတာ္မူေသျမတ္စြာဘုရား၊
(၆) အႏုတၱေရာ ပုရိသဒမၼသာရထိ = ဆံုးမထိုက္ေသာသတၱဝါတို ့ကိုအတုမရွိ ဆံုးမ ေတာ္မူတတ္ေသာျမတ္စြာဘုရား၊
(၇)သတၱာေဒဝမႏုႆနံ = နတ္လူတို ့၏ဆရာတဆူျဖစ္ေတာ္မူေသာျမတ္စြာဘုရား၊
(၈) ဗုေဒၶါ= သစၥာ ၄ ပါး(ဒုကၡသစၥာ၊သမုဒယသစၥာ၊နိေရာဓသစၥာ၊မဂၢသစၥာ)ကို ကိုယ္တိုင္လည္းသိေတာ္မူ၊သူတစ္ပါးကိုလဲ သိေအာင္ေဟာ ေတာ္မူေသာ ျမတ္စြာဘုရား၊
(၉) ဘဂဝါ= ဘုန္းေတာ္ ၆ ပါးႏွင့္ျပည္ ့စံုေတာ္မူေသာ ျမတ္စြာဘုရား၊
(ဘုန္းေတာ္ ၆ ပါးဆိုတာ
ဣႆရယ = မိမိစိတ္ကိုေရာ၊တစ္ေလာကလံုးကိုပါအစိုးရေတာ္မူေသာျမတ္စြာဘုရား၊
ဓမၼ =မဂ္၊ဖိုလ္ နိဗၺာန္တရားႏွင့္ျပည့္စံုေတာ္မူေသာျမတ္စြာဘုရား၊
ယသ = မ်ားျပားေသာ အျခံအရံ၊ျပန္ ့ႏွ ံ့ေသာအေက်ာ္အေစာႏွင့္ျပည့္စံုေတာ္မူေသာ ျမတ္စြာဘုရား၊
သီရိ=အတုမရွိေသာ က်က္သေရေတာ္ႏွင့္ျပည့္စံုေတာ္မူေသာျမတ္စြာဘုရား၊
ကာမ= လိုအင္ဆႏၵေတာင့္တမႈမွန္သမွ် ခဏခ်က္ျခင္းျပည့္ေတာ္မူေသာျမတ္စြာဘုရား၊
ပယတၱ= အတုမရွိေသာ လံု ့လဝိရိယႏွင့္ ျပည့္စံုေတာ္မူေသာျမတ္စြာဘုရား၊
တရားဂုဏ္ေတာ္
(၁) သြာကၡာေတာ=ေကာင္းစြာေဟာၾကားထားေသာတရား၊
(၂)သႏၵိ႒ိေကာ=ကိုယ္တိုင္က်င့္၍ သိျမင္ႏိုင္ေသာတရား၊
(၃)အကာလိေကာ=ခ်က္ခ်င္းအက်ိဳးေပးတတ္ေသာ တရား၊
(၄)ဧဟိပႆိေကာ=စမ္းသပ္အစစ္ေဆးခံႏိုင္ေသာတရား၊
(၅)ၾသပေနယ်ိေကာ=ေဆာင္ယူက်င့္သံုးထိုက္ေသာတရား၊
(၆) ပစၥတၱံေဝဒိတေဗၺာ ဝိညဴဟိ= ပညာရွင္တို ့သာလက္ခံသိျမင္ႏိုင္ေသာတရား၊
သံဃံဂုဏ္ေတာ္
(၁) သုပၸ႗ိပေႏၷာ=စိတ္အညစ္အေၾကးကင္းရန္ ေကာင္းစြာက်င့္ၾကံ၏၊
(၂) ဥဇုပၸ႗ပေႏၷာ=ေျဖာင့္မွန္စြာက်င့္ၾကံ၏၊
(၃) ဉာယပၸ႗ိပေႏၷာ=နိဗၺာန္ကိုရရန္ ရည္သန္၍က်င့္ၾကံ၏၊
(၄) သာမိစိပၸ႗ပေႏၷာ=ရုိေသထိုက္ေအာင္က်င့္ႀကံ၏၊
ယဒိဒံ စတၱာရိ ပုရိသယုဂါနိ အ႒ ပုရိသပုဂၢလာ ဧသ ဘဂဝေတာ သာဝကသံေဃာ = အစံုအားျဖင့္ ေလးပါး၊ သီးျခားအားျဖင့္ ရွစ္ေယာက္ ရွိေသာ အရိယာသံဃာေတာ္သည္
(၅) အာဟုေနေယ်ာ= အေဝးမွယူေဆာင္လာေသာပစၥည္းကို ေပးလႈထိုက္၏၊
(၆) ပါဟုေနေယ်ာ=ဧည့္သည္အတြက္ ရည္ရြယ္ထားေသာ ပစၥည္းကို ေပးလႈထိုက္၏၊
(၇)ဒကၡိေဏေယ်ာ=ေကာင္းက်ိဳးရရန္စိတ္ရည္သန္၍ လႈရန္ထိုက္တန္၏၊
(၈) အဥၥလိကရဏီေယာ=အရုိအေသေပးျခင္းငွါ ထိုက္တန္၏၊
(၉)အႏုတၱရပုညေကၡတၱံ ေလာကႆ= ေကာင္းမႈျပဳလုပ္ရန္႒ာနေကာင္းအျဖစ္တည္ ရွိ၏၊
ဤဓမၼစာမ်က္ႏွာမွ အဘိဓမၼာဆိုင္ရာေမးခြန္းမ်ားအတြက္ေလ့လာထားရန္၊
၁)ဗိုလ္၅ပါးကိုေရးျပ၍ သဒၶါ ႏွင့္ ပညာညီရန္ ဘာလုပ္ရမည္နည္း၊
၂)ဘုရားဂုဏ္ေတာ္၊တရားဂုဏ္ေတာ္၊သံဃာဂုဏ္ေတာ္မ်ားကို အဓိပၸါယ္ႏွင့္တကြေရးျပပါ၊
၃) သရဏဂံု ႏွင့္ သီလ အေရးပါဆက္စပ္ပံုကိုေဖာ္ျပပါ၊
၄) ပညာသိ နဲ ့သညာသိ ဘယ္လိုကြဲျပားသနည္း၊ရွင္းျပပါ၊
၅) သဒၶါစစ္၊ပညာစစ္ရေအာင္ ဘာလုပ္ရမလဲ၊
ဝနဝါသီ ေဥယ်ဓမၼသာမိေထရ္(မဟာေဗာဓိျမိဳင္ဆရာေတာ္ဘုရား)