ကုသိုလ္ျဖစ္ပြါး
ႏွလံုးသြင္းတရား
လူ႕ဘဝရလာလို႕ရွိရင္ နံပါတ္(၁) အေရးအႀကီးဆံုးလို႕ ေျပာရမယ့္အရာက ကုသိုလ္ရေအာင္ စိတ္ကို ျပဳျပင္တတ္ဖို႕ ။ စိတ္မထားတတ္လို႕ရွိရင္ ကုသိုလ္မျဖစ္ဘူး။ စိတ္ထားတတ္မွ ကုသိုလ္ ဆိုတာ ျဖစ္တယ္။ အကုသိုလ္ေတြ ဆိုတာကေတာ့ သံသရာက အက်င့္ပါေနေတာ့ လြယ္လြယ္ ေလးနဲ႕ ျဖစ္တယ္။
လူေတြရဲ႕စိတ္မွာ အကုသိုလ္ျဖစ္တဲ့ အႀကိမ္ေတြ ေလ်ွာ့ခ်ႏိုင္ဖို႕ ျဖစ္လာသမ်ွေသာ စိတ္ေတြ အေပၚမွ
ေတြးေတာမႈ ဆိုတာနဲ႕ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့လည္း ဆင္ျခင္စဥ္းစား ထိုက္တယ္။ ေလာဘနဲ႕ ေတြးတဲ့အေတြးလား ေဒါသနဲ႕ေတြးတဲ့အေတြးလား အေကာင္းအဆိုး အေၾကာင္းအက်ဳိးကို ခြဲျခား သိႏိုင္စြမ္းမရွိတဲ့
ကမၼ႒ာန္းအလုပ္ဆိုတာ မေနာကံ ဘာဝနာျဖစ္လို႕ စိတ္နဲ႕မွတ္ဖို႕လိုပါတယ္။ ကမၼ႒ာန္းဆိုသည္မွာ မေနာကံအရာ စိတ္အလုပ္သာ ျဖစ္ပါတယ္။ physical posture ဘယ္လိုပဲေနေန လူ႕ ရဲ႕ position ဘယ္လိုပဲထားထား
အေရးအႀကီးဆံုးကေတာ့ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာမွာ သတိတရားရွိဖို႕ ဆင္ျခင္ဥာဏ္ျဖစ္ေပၚဖို႕ အဓိက ထားရမယ္။ ေန႕အခ်ိန္မွာ လမ္းေလ်ာက္ရင္း ထိုင္ရင္းနဲ႕ ကုသိုလ္မျဖစ္ေအာင္ ဆို႕ပိတ္တတ္တဲ့ နီဝရဏတရားေတြကို သုတ္သင္ရမယ္ ။ စင္ၾကယ္ေစရမယ္။
စိတ္ရဲ႕ အညစ္အေၾကးေတြကို မျဖစ္ေပၚလာေအာင္ ေကာင္းျမတ္တဲ့ အာရံု တစ္ခုအေပၚမွာ သတိနဲ႕ ဆင္ျခင္တံုတရားနဲ႕ ေနသြားတာဟာ ကမၼ႒ာန္းအားထုတ္တယ္လို႕ ေခၚတာပါပဲ။ မိမိသႏၲာန္မွာ ျဖစ္တဲ့ အာရံုတစ္ခုခုကို ဆင္ျခင္သံုးသပ္ၿပီးေတာ့ စိတ္ထဲမွာ အကုသိုလ္မျဖစ္ေအာင္ လုပ္ေဆာင ္ရမယ္။
လူ႕ဘဝရေနတဲ့ အခိုက္မွာ အေရးအႀကီးဆံုးက ကုသိုလ္ရဖို႕ပဲ။ အာရံုေတြအေပၚမွာ ေလာဘ မျဖစ္ေအာင္ ေဒါသမျဖစ္ေအာင္ ေမာဟမျဖစ္ေအာင္ သတိေဆာင္ၿပီးေတာ့ သမၸဇညတရား ဆင္ျခင္တံုတရား လက္ကိုင္ထားၿပီး ေနထိုင္ရတယ္။ ဒါကိုလည္း ကမၼ႒ာန္းတရား အားထုတ္တယ္ လို႕ ဆိုလို႕ရတယ္ေပါ့။
ျမန္မာစကားမွာ 'စိတ္ထားတတ္ရင္ ျမတ္တယ္' လို႕ ေျပာၾကတယ္ေပါ့။ ဘယ္အရာရာပဲျဖစ္ျဖစ္ စိတ္မထားတတ္ရင္ (သို႕မဟုတ္) ေယာနိေသာ မနာသိကာရ မရွိဘူးဆိုရင္ ကုသိုလ္ မရႏိုင္ဘူး။ ကုသိုလ္အားလံုးရဲ႕ ျဖစ္ေပၚလာရာ မုခ္ဦးလို႕ ေျပာရမွာက 'ေယာနိေသာမနသိကာရ' ပါပဲ။ ဆိုလိုတာက 'ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ ကုသိုလ္မွန္သမ်ွဟာ ေယာနိေသာ မနသိကာရေပၚမွာ အေျခခံတယ္လို႕ ေျပာတာ။
ေယာနိေသာမနသိကာရ ဆိုတာ ဘယ္လိုအာရံုပဲလာလာ wise attention ဆင္ျခင္ဥာဏ္နဲ႕ ႏွလံုး သြင္းတတ္တာ။ ပိုၿပီးနားလည္ေအာင္လို႕ ေျပာရရင္ ကုသိုလ္ျဖစ္ေအာင္ ႏွလံုးသြင္းတာကို ေယာနိေသာ မနသိကာရလို႕ ေျပာႏိုင္တယ္။ ဘယ္အရာပဲျဖစ္ျဖစ္ ဆင္ျခင္တံုတရားဟာ အင္မတန္ပဲ အေရးႀကီးတယ္။ ေလာကမွာဆင္ျခင္မႈ စြမ္းအားျဖင့္ အကုသိုလ္ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားကို ဖယ္ရွားႏိုင္တယ္။
တရားဆိုတာ လက္ေတြ႕က်င့္သံုးရမွာ ကိစၥႀကံဳတိုင္း ႀကံဳတိုင္း ႏွလံုးသြင္းတတ္ရမယ္။ မ်ားေသာအားျဖင့္ concentration လုပ္တာကိုပဲ ကမၼ႒ာန္းထိုင္တယ္လို႔ အမ်ားကေျပာၾကတယ္။ concentraton မလုပ္ရဘူး မဟုတ္ဘူး လုပ္ရတယ္။ contemplation လုပ္ရင္း ပါလာတဲ့ concentration ဟာလည္း အင္မတန္ တန္ဖိုးရွိပါတယ္။
contemplation
ဆိုတာ အခုေျပာတဲ့ ဆင္ျခင္မႈ စြမ္းအားေတြပဲ။ မွန္မွန္ကန္ကန္ ဆင္ျခင္ တတ္ရမယ္။ မွန္မွန္ကန္ကန္
ေတြးေတာတတ္ ရမယ္။ မွန္မွန္ကန္ကန္ ဆင္ျခင္ ေတြးေတာ တတ္ျခင္းဟာ တန္ဖိုးအလြန္ႀကီးမားပါတယ္။
အဲဒါကိုပဲ ပညာလို႕ေခၚပါတယ္။ အဲဒါကိုပဲ အႏုပႆနာလို႕ လည္းေခၚတယ္ေပါ့။
ကိုယ့္ရဲ႕ သဘာဝေတြကို ဆင္ျခင္ စဥ္းစားတယ္ဆိုတာ အမ်ားအားျဖင့္ ဓမၼာႏုပႆနာထဲမွာ အက်ဳံးဝင္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အဖန္ဖန္ အထပ္ထပ္ ဆင္ျခင္သံုးတတ္ျခင္းဆိုတဲ့ contemplation ဟာ ဘဝမွာ အင္မတန္မွ တန္ဖိုးရွိတယ္။
ဒါေၾကာင့္မို႕ contemplation (ႏွလံုးသြင္းဆင္ျခင္မႈ) ဟာ အသက္အရြယ္မေရြး က်န္းမာသူပဲျဖစ္ေစ မက်န္းမာသူပဲျဖစ္ေစ စိတ္အလုပ္သက္သက္သာ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ မိမိစိတ္ကေလးမွာ အကုသိုလ္ေတြ မျဖစ္ရေအာင္ အကုသိုလ္ေတြနဲ႕ ဆိုင္ရာေတြ မေတြးေတာေအာင္ ေကာင္းတဲ့အာရံုနဲ႕ အစားထိုးတာ ျဖစ္တယ္။
ကိုယ့္ရဲ႕ သဘာဝေတြကို ဆင္ျခင္ စဥ္းစားတယ္ဆိုတာ အမ်ားအားျဖင့္ ဓမၼာႏုပႆနာထဲမွာ အက်ဳံးဝင္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အဖန္ဖန္ အထပ္ထပ္ ဆင္ျခင္သံုးတတ္ျခင္းဆိုတဲ့ contemplation ဟာ ဘဝမွာ အင္မတန္မွ တန္ဖိုးရွိတယ္။
ဒါေၾကာင့္မို႕ contemplation (ႏွလံုးသြင္းဆင္ျခင္မႈ) ဟာ အသက္အရြယ္မေရြး က်န္းမာသူပဲျဖစ္ေစ မက်န္းမာသူပဲျဖစ္ေစ စိတ္အလုပ္သက္သက္သာ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ မိမိစိတ္ကေလးမွာ အကုသိုလ္ေတြ မျဖစ္ရေအာင္ အကုသိုလ္ေတြနဲ႕ ဆိုင္ရာေတြ မေတြးေတာေအာင္ ေကာင္းတဲ့အာရံုနဲ႕ အစားထိုးတာ ျဖစ္တယ္။
ေမတၱာျဖင့္
Thein Naing Ohn
( မွတ္ခ်က္-ဆရာေတာ္ေဒါက္တာ အရွင္နႏၵမာလာဘိဝံသဒ၏ ကုသိုလ္ျဖစ္ပြား ႏွလံုးသြင္း