Tuesday, March 17, 2015

ေလးစားတယ္၊ တန္ဖိုးထားတယ္ဆိုတာ

 ေလးစားတယ္၊ တန္ဖိုးထားတယ္ဆိုတာ


လူလူခ်င္း ဆက္ဆံတာမွာ Values ကို ဆက္ဆံမွပဲ ေကာင္းတယ္။

မ်ားေသာအားျဖင့္ ဘ၀ကို ေလးလံေစတာ၊ စိတ္ကို ေလးလံေစတာဟာ ျမင့္ျမတ္တဲ့ values ေတြကို ေနာက္ကြယ္မွာ ထားၿပီးေတာ့ ကိုယ့္ရဲ႕အတၱကို ေရွ႕တန္းတင္ၿပီး ငါက ဘယ္လို၊ ငါ့ကားက ဘယ္လုိ၊ သူ႕ကားက ဘယ္လို၊ အဲဒါမ်ဳိးေတြေၾကာင့္ ေလးလံတယ္။ အရာရာတိုင္းကို အတၱရႈေဒါင့္ကေန ၾကည့္ေနလို႕ ေလးလံတာ။

အတၱစြဲႀကီးႀကီးနဲ႕၊ ေသးသိမ္တဲ့စိတ္နဲ႕၊ သေဘာထားေသးတဲ့စိတ္နဲ႕ ဘ၀ကို ေနသြားေနတာ ေလးလံတယ္။ အတၱစြဲကို ေလွ်ာၿပီး မာနကိုလည္း ေလွ်ာၿပီး၊ သေဘာထားႀကီးတဲ့စိတ္နဲ႕ ျမင့္ျမတ္တဲ့ values တစ္ခုကို တန္ဖိုးထားၿပီးေတာ့ ဘယ္လိုအေျခအေနမွာျဖစ္ျဖစ္ ဒီ values ကိုု အေပ်ာက္မခံပဲနဲ႕ ကိုယ့္ဘ၀ကိုကုိယ္ေနသြားမယ္ဆိုရင္ ပိုၿပီးေတာ့ ေပါ့ပါးမယ္။

(လြတ္လပ္မႈရဲ႕အရသာဆိုတာ အဲဒီလိုေနမွ ခံစားမိတာ။ values ကို ခံစားမိမွ လြတ္လပ္မႈရဲ႕အရသာ ေပၚတာ။ relationships ေတြဆိုရင္လည္း values ကို ခံစားမိမွ အရသာေပၚလာတယ္။)

Value ဆိုတာက ပုဂၢိဳလ္သတၱ၀ါ အတၱ မဟုတ္ဘူး၊ ျမင့္ျမတ္တဲ့ သေဘာတရားတစ္ခုပဲ၊ တန္ဖိုးထားစရာတစ္ခုပဲ ျဖစ္ေနေတာ့၊ ကိုယ့္ရဲ႕ပုဂၢိဳလ္အတၱ မာနနဲ႕ မဆိုင္ပဲနဲ႕ တစ္ေလာကလံုးက တန္ဖိုးထားစရာေကာင္းတဲ့ ျမင့္ျမတ္တဲ့ value ကို ကိုယ့္ဘ၀မွာ အျမင့္ဆံုးေနရာမွာ အေကာင္းဆံုးေနရာမွာထားလိုက္ၿပီးေတာ့ အဲဒီ value ကိုယ့္ဘ၀မွာ အေကာင္အထည္ ေပၚဖို႕ကိုပဲ ဦးစားေပးၿပီးေတာ့ ေနသြားတာ ေက်နပ္စရာအေကာင္းဆံုးပဲ။ လြတ္လပ္မႈလည္းအရိွဆံုးပဲ။
အတၱစြဲနဲ႕ ေနရတာ မလြတ္လပ္ဘူး။

ျမင့္ျမတ္မႈကို တန္ဖိုးထားၿပီးေနရတာ လြတ္လပ္တယ္။
(အထူးသျဖင့္ လူေတြမွာ လူအခ်င္းခ်င္း ဆက္ဆံေရး သေဘာထားမွန္ဖို႕လိုတယ္။ လူအခ်င္းခ်င္း ဆက္ဆံေရးမွာ value ကို အဓိကထားဖို႕ ပိုၿပီးေတာ့လိုတယ္။)

ဟုတ္တယ္။
(ဘယ္သူဘယ္၀ါဆိုတဲ့ သတ္မွတ္ခ်က္ေတြ မဟုတ္ေတာ့ပဲ အဲဒီလူရဲ႕ တန္ဖိုးထားစရာေကာင္းတဲ့ ျမင့္မားတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္ ရည္မွန္းခ်က္ေတြကို တန္ဖိုးထားၿပီး ေလးေလးစားစား ဆက္ဆံတာ ျဖစ္သြားတယ္။ value ျဖစ္သြားတဲ့အခါမွာ သိပ္ကိုေကာင္းတာပဲ။ အဲဒီျဖစ္သြားတဲ့ feeling က ကိုယ့္မွာ အင္မတန္ေလးနက္တဲ့ သေဘာထား ျဖစ္သြားၿပီး။ အမွန္ေတာ့ လူလူခ်င္းဆက္ဆံတာမွာ value ကို ဆက္ဆံမွပဲ ေကာင္းတယ္။)

လူဆိုတာ ဘယ္ဟာကို ေခၚတာလဲ။ ဒီခႏၶာကိုယ္ ပံုပန္းသဏၰာန္၊ အေရာင္အေသြး၊ အသက္အရြယ္၊ လူမ်ဳိး ဒါေတြကို ေခၚတာလား၊ အဲဒါကို ခ်စ္တာလား။

အခုနက ေျပာခဲ့တဲ့ “ေဆာ့ခေရးတီး” ဆိုပါေတာ့။ သူ႕ကို ျမင္လည္း မျမင္ဖူးဘူး။ သူဟာ တစ္ခ်ိန္တုန္းက ဂရိ (Greek) လူမ်ဳိး၊ အခုေခတ္ ဂရိလူမ်ဳိးနဲ႕ေတာင္ တူတယ္လို႕ မေျပာႏိုင္ဘူး။ ရုပ္ရည္ ေခ်ာေမာတယ္လို႕လည္း ေျပာလို႕မရဘူး။ သူ႕ဆီကလည္း ကုိယ္က ဘာမွ ရစရာမရိွဘူး။ ဒါေပမယ့္ သူ ဘယ္လို ေနသြားသလဲဆိုတာကို သိရတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ အဲဒီ သူ ေနသြားပံုဟာ ကိုယ့္အတြက္ တန္ဖိုးထားစရာ value ျဖစ္ေနတယ္။ အဲဒီေတာ့ သူ႕ကို ေလးစားတယ္၊ တန္ဖိုး ထားတယ္ဆိုတာ အဲဒီ value ကို တန္ဖိုးထားတာပဲ။

ဒီလို ေနပံုေနနည္း၊ ဒီလို စိတ္ထား၊ ဒီလို အသိဉာဏ္၊ ဒီလို လြတ္လပ္မႈမ်ဳိးကို တန္ဖိုးထားတယ္ ဆိုတာ ျဖစ္သြားတယ္။ Socrates ကို တန္ဖိုးထားတယ္ဆိုတာ သူ႕ခႏၶာကိုယ္ႀကီးကို တန္ဖိုးထားတာ မဟုတ္ဘူး။ သူ႕စိတ္ဓာတ္၊ သူေနသြားပံု၊ သူ႕သေဘာထားေတြကို တန္ဖိုးထားတာ။ သူ႕ရဲ႕ ေလးနက္မႈ၊ ျမင့္ျမတ္မႈ၊ လြတ္လပ္မႈကို တန္ဖိုးထားတာ။

သူ႕ရဲ႕ေလးနက္မႈလို႕ေတာင္ ေျပာလို႕မရဘူး၊။ တကယ္ေတာ့ ေလးနက္မႈ ျမင့္ျမတ္မႈ လြတ္လပ္မႈကို တန္ဖိုးထားတာပဲ။ သူဆိုတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ မလိုေတာ့ဘူး။ အဲဒီ ေလးနက္မႈကို ျမင့္ျမတ္မႈတို႕ လြတ္လပ္မႈတို႕ ဆိုတာဟာ သူပိုင္တာ မဟုတ္ဘူး။ သူက embodiment လို႕ ဆိုရမွာေပါ့ေလ။ သူက ေလးနက္မႈ ျမင့္ျမတ္မႈ လြတ္လပ္မႈကို လက္ေတြ႕အေကာင္အတည္ေဖာ္ၿပီး ေနသြားတာပဲ။ ဒါေပမဲ့ လြတ္လပ္မႈဟာ သူပိုင္တဲ့အရာ မဟုတ္ဘူး။ လြတ္လပ္မႈဟာ ဘယ္သူမွ မပိုင္ဘူး။ အားလံုးအတြက္ေတာ့ ျဖစ္တယ္။

လြတ္လပ္တဲ့ ေနပံုေနနည္းနဲ႕ ေနမယ္ဆိုရင္ လြတ္လပ္ေနတယ္။ ေလးနက္မႈ၊ ျမင့္ျမတ္မႈ၊ လြတ္လပ္မႈဟာ ပံုေပၚလာတယ္။
(စာအုပ္ထဲကလူျဖစ္ျဖစ္၊ ကိုယ္နဲ႕သိပ္ရင္းႏီွးတဲ့သူျဖစ္ျဖစ္ သိပ္မရင္းႏွီးသူျဖစ္ျဖစ္၊ သူတို႕ရဲ႕ value ေတြ၊ သူတို႕မွာရိွေနတဲ့ တန္ဖိုးထားစရာေလးေတြကိုပဲ တန္ဖိုးထားၿပီးေတာ့ ေနသြားမယ္ဆိုရင္ သိပ္ကို ေပါ့ပါးေနမယ္။ ဘ၀ဟာ ေနခ်င္စရာလည္း ပိုေကာင္းေနမယ္။)

ဟုတ္တယ္။ သူ႕မွာ တန္ဖိုးထားစရာေလးေတြ စိတ္ေနသေဘာထားေလးေတြ၊ သူ႕ေစတနာ၊ သူ႕ေမတၱာ၊ အဲဒါေတြကို အာရံုျပဳၿပီးေတာ့ ေလးစားတဲ့စိတ္ တန္ဖိုးထားတဲ့စိတ္ ခ်စ္တဲ့စိတ္နဲ႕ ဆက္ဆံရတာ အင္မတန္ ေလးနက္တယ္။ သူ႕ဆီက ဘာရႏိုင္သလဲဆိုတဲ့ အေတြးမ်ဳိးေတြနဲ႕ ေတြးၿပီးေတာ့ ဆက္ဆံရရင္ သိပ္ေက်နပ္မႈ မရႏိုင္ဘူး။ စိတ္ဆင္းရဲမႈကိုပဲ ရမယ္။

ဆရာေတာ္ဦးေဇာတိက (မဟာၿမိဳင္ေတာရ)