Monday, March 16, 2015

အားေပးစကား


အားေပးစကား

လူေတြဟာ တစ္ခါတစ္ရံ စိတ္အားေတြ တက္ၾကြၿပီးေနတဲ့အခါမ်ဳိးရိွတယ္။ သို႕ေသာ္ တစ္ခါတစ္ရံ အခက္အခဲေတြနဲ႕ ၾကံဳေတြ႕ေနရတဲ့အခ်ိန္မွာ စိတ္ဓာတ္ေတြ ဆုတ္နစ္သြားတတ္ၾကတယ္။ ဒီလို စိတ္ဓာတ္ေတြ က်ေနတဲ့အခါမွာ ၀ိုင္း၀န္းၿပီးေတာ့ အားေပးစကားေျပာၾကရတယ္။

စိတ္ဓာတ္အက်ဆံုးအခ်ိန္

လူေတြ စိတ္ဓာတ္အက်ဆံုးအခ်ိန္ဟာ ဘယ္အခ်ိန္လဲလို႕ တရားခ်စ္ခင္သူေတာ္စင္ပရိသတ္တို႕ သိဖို႕လိုတယ္ေနာ္၊ လူတုိင္းလူတိုင္း ေနာက္ဆံုးၾကံဳေတြ႕ရမယ့္ “တစ္ေန႕ေသာအခ်ိန္” ဆိုတာ ဘယ္အခ်ိန္လဲ ? ေသခါနီးအခ်ိန္ေပါ့။ လူတိုင္းလူတိုင္း မေရွာင္လႊဲႏိုင္ဘူး၊ တစ္ေန႕က်ေတာ့ ၾကံဳေတြ႕ရမယ္ဆိုတဲ့ ေနာက္ဆံုးအခ်ိန္မွာ စိတ္အားအငယ္ဆံုး၊ စိတ္ဓာတ္အက်ဆံုးအခ်ိန္လို႕ ဆိုလိုတယ္။

ပညာနဲ႕ဆင္ျခင္ၿပီးမွ လုပ္သင့္ပံု

အဲဒီအခ်ိန္မွာ က်န္တဲ့သူေတြက ဘာလုပ္သင့္သလဲ၊ လုပ္သင့္လုပ္ထိုက္တယ္ဆိုတာ ဘာေတြလဲ၊ ခုေခတ္မွာ ဘာေတြလုပ္ေနၾကလဲ၊ ဒါကို ေလ့လာသံုးသပ္ၿပီး ၾကည့္ဖို႕လိုတယ္၊ ကိုယ္လုပ္တဲ့ အလုပ္ေတြဟာ မွန္ကန္မႈ ရိွရဲ႕လား၊ ခုေခတ္လူေတြ လုပ္ေနၾကတာ မွန္ကန္မႈရိွရဲ႕လား၊ တကယ္ “အားေပးစကား” ေျပာတာ ဟုတ္ရဲ႕လား၊ အားေပးစကားေျပာတာမ်ဳိး မဟုတ္ဘဲ ေခ်ာက္တြန္း တာမ်ဳိး ျဖစ္ေနသလားလို႕ စဥ္းစားဆင္ျခင္သင့္တယ္။ မစဥ္းစားဘဲလုပ္တဲ့ လုပ္ရပ္မွန္သမွ်ဟာ ေကာင္းက်ဳိးခ်မ္းသာကို မေပးႏိုင္ဘူး၊ အရာရာဟာ ပညာနဲ႕ ဆင္ျခင္ၿပီးေတာ့မွ လုပ္သင့္တယ္။

အားေပးစကား အလိုအပ္ဆံုးအခ်ိန္


ျမတ္စြာဘုရားက “အမ်ဳိးသား ဥပါသကာ တစ္ေယာက္ျဖစ္ေစ၊ အမ်ဳိးသမီး ဥပါသိကာမ တစ္ေယာက္ျဖစ္ေစ စဥ္းစားဉာဏ္ရိွတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ဟာ စဥ္းစားဉာဏ္ရိွတဲ့ပုဂၢိဳလ္တစ္ေယာက္ ေနမေကာင္းထိုင္မသာျဖစ္လို႕ အသက္အႏၱရာယ္ စိုးရိမ္ရေလာက္တဲ့ အခ်ိန္အခါမ်ဳိးမွာ အားေပး စကား ေျပာရမယ္၊ ဆံုးမစကားေျပာရမယ္” လို႕ေျပာတာ။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ စိတ္ဓာတ္ အက်ဆံုး၊ အားအငယ္ဆံုး ျဖစ္တတ္သည့္အတြက္ အားေပးစကား ေျပာဖို႕လိုတယ္၊ ဒါကို လူတိုင္း လူတိုင္း တစ္ေန႕မၾကံဳ တစ္ေန႕ေတာ့ ၾကံဳေတြ႕ၾကရမွာပဲ။

လူတိုင္း လူတိုင္း ေမြးလာတဲ့ အခ်ိန္ကေနစၿပီး တစ္ေန႕တစ္ေန႕ ဘယ္ကိုသြားေနတာတုန္းဆိုရင္ အိုျခင္းဆီ သြားေနတာ။ အိုျခင္းကေန ဘယ္ကို သြားေနတာတုန္းဆိုရင္ နာျခင္းဆီ သြားေနတာ၊ နာျခင္းကေန ဘယ္ကိုသြားေနတာတုန္းဆိုရင္ ေသျခင္းဆီ သြားေနတာ၊ ဒါေၾကာက္စရာစကား မဟုတ္ဘူး၊ တခ်ဳိ႕က ေသစကားေျပာရင္ မဂၤလာမရိွဘူး နိမိတ္မရိွဘူး၊ ဒီလိုထင္တယ္၊ မေသမွာ က်ေနတာပဲေနာ္။

ကိုယ္ဘယ္ကို သြားေနတာတုန္းဆိုတာ သိဖို႕မလိုဘူးလား၊ ကိုယ္ဘယ္သြားေနတယ္ဆိုတာ သိရမယ္၊ လူေတြက ေျပာၾကတယ္ “ဘယ္မွ မသြားဘူး, အိမ္မွာေနတာ”။ သို႕ေသာ္ အိမ္ေနရင္း အသက္က ႀကီးႀကီး မသြားဘူးလား၊ ႀကီးသြားေနေတာ့ ဘယ္သြားေနသလဲလို႕ ထင္တုန္း၊ အိုတဲ့ဆီ သြားေနတာ၊ အိုတဲ့ဆီကေနၿပီးေတာ့ နာတဲ့ဆီ မေရာက္ဘူးလား၊ ေအး နာတဲ့ဆီကေန ေနာက္ ဘယ္ေရာက္သြားတုန္း။

ဆရာေတာ္ႀကီးတစ္ပါးက ကမၼ႒ာန္း ႏွလံုးသြင္းခိုင္းသလိုပဲ၊ “ခံႏိုင္ရင္ခံ မခံႏိုင္ရင္ေသ” ဆိုတာ၊ ဟုတ္တယ္ မဟုတ္လား၊ အိုျခင္းဆင္းရဲ နာျခင္းဆင္းရဲကို ခံႏိုင္တဲ့အေျခအေနရိွတဲ့အခ်ိန္မွာ ခံေနၿပီးေတာ့ မခံႏိုင္တဲ့ အေျခအေနမွာ ေသသြားတာေပါ့။ အဲဒီေသျခင္းဆင္းရဲနဲ႕ လူ႕ဘ၀ဟာ အဆံုးသတ္ၾကရတယ္၊ ျမတ္စြာဘုရားလည္း ဒီလိုပဲ အဆံုးသတ္တယ္၊ ရွင္သာရိပုတၱရာ၊ ရွင္ေမာဂၢလာန္တို႕လည္း ဒီလိုပဲ အဆံုးသတ္တယ္။

သို႕ေသာ္ အဆံုးသတ္ကေလးေကာင္းေအာင္ လုပ္ေပးလို႕ရတယ္။ လူေတြဟာ အဆံုးသတ္ ေကာင္းဖို႕အတြက္၊ အေသေကာင္းဖို႕အတြက္ အေနေကာင္းဖို႕ဆိုတာလည္း လိုအပ္တယ္လို႕ ေျပာၾကတယ္ေနာ္။ လူေတြရဲ႕စိတ္ဓာတ္ ဆိုတာက ေနာက္ဆံုးအခ်ိန္ေရာက္လို႕ရိွရင္ အားငယ္ တတ္တယ္၊ ဒီလို အားငယ္လာလို႕ရိွရင္ အားေပးစကားေျပာရမယ္။


အားေပးစကားေျပာရမယ္

လူေတြဟာ အေနတတ္ဖို႕လိုသလို အေသတတ္ဖို႕လည္း လိုေသးတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ျမတ္စြာ ဘုရားက ဒီသုတၱန္မွာ ဘာေဟာထားသလဲဆိုေတာ့ “ေနမေကာင္းထိုင္မသာ ျဖစ္ၿပီးေတာ့ ေရာဂါ ေ၀ဒနာျဖစ္ေနတဲ့ ပညာရိွတဲ့ ပုဂၢိဳလ္တစ္ေယာက္ကို ပညာရိွတဲ့ မိတ္ေဆြတစ္ေယာက္က အားေပး စကား ေျပာသင့္တယ္” လို႕ ေဟာထားတယ္၊ ဒါ အက်ဳိးရိွလို႕ေျပာတာ၊ အားေပးစကား ေျပာရမယ္။

ႏွစ္ဦးႏွစ္ဖက္ ပညာရိွရမယ္

ျမတ္စြာဘုရားက အားေပးစကားေျပာဖို႕ ဒီသုတၱန္မွာ သင္ေပးထားတယ္။ အားေပးစကား ေျပာရမယ္ဆိုရင္ ဘယ္လိုေျပာမလဲ၊ ဒီေနရာမွာ သတိထားဖို႕ရာက အားေပးစကားေျပာတဲ့ သူကလည္း ပညာရိွတဲ့ပုဂၢိဳလ္ ျဖစ္ရမယ္၊ အားေပးစကားအေျပာခံရတဲ့ပုဂၢိဳလ္ကလည္း ပညာရိွတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ ျဖစ္ရမယ္၊ ဆင္ျခင္တံုတရားရိွတဲ့ပုဂၢိဳလ္ ျဖစ္ရမယ္။ လူမိုက္ကိုသြားၿပီး အားေပးစကား ေျပာလို႕ မရဘူး၊ လက္ခံခ်င္မွ လက္ခံမယ္၊ ေျပာရင္ “ငါမေသေသးဘူး၊ ငါေသမယ္ထင္လို႕ လာေျပာတာလား” ဆိုၿပီး ရန္ေတာင္ေတြ႕လႊတ္လိုက္ဦးမယ္။

အဲဒီေတာ့ အားေပးစကားေျပာတဲ့ပုဂၢိဳလ္ကလည္း ပညာရိွရမယ္၊ အားေပးစကား အေျပာခံရတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ကလည္း ပညာရိွတဲ့ပုဂၢိဳလ္ျဖစ္ရမယ္။ ဒါေၾကာင့္ ျမတ္စြာဘုရားက “ပညာရိွတဲ့ ဥပါသကာ သည္ ပညာရိွတဲ့ ဥပါသကာ ေနမေကာင္းထိုင္မသာျဖစ္ေနရင္ အားေပးစကား ဆံုးမစကားေျပာပါ” လို႕ ေဟာတာ။ ဒီလို အားေပးစကားေျပာလိုက္ရင္ အက်ဳိးရိွတယ္။ ဘယ္လို အားေပးစကား ေျပာရမတုန္းဆိုေတာ့ ဒီအခ်က္(၄)ခ်က္နဲ႕ ေျပာရမယ္။


အားေပးစကား(၁)

လူ၀တ္ေၾကာင္ေတြကို ဘာေျပာရမလဲဆိုရင္ …
(၁) “မင္းမွာ ဘုရားအေပၚမွာ အသိဉာဏ္နဲ႕ ႏွစ္ႏွစ္ကာကာ ယံုၾကည္တဲ့ သဒၶါတရားေတြ ရိွေနတယ္၊ ဘာမွ ေၾကာက္စရာမလိုဘူး၊ စိတ္ေအးလက္ေအး ေနႏိုင္တယ္”။
“ျမတ္စြာဘုရားရဲ႕ဂုဏ္ေတာ္ေတြကို သိၿပီးေတာ့ ႏွစ္ႏွစ္ကာကာ ယံုၾကည္တဲ့သဒၶါတရား မင္းမွာ ရိွေနရင္ ဘာမွေၾကာက္စရာ မလိုဘူး၊ မေကာင္းတဲ့ဘ၀ ဘယ္ေတာ့မွ မေရာက္ဘူး၊ အဲဒီသဒၶါက ကယ္သြားလိမ့္မယ္၊ ဒါေလးအားကိုး” လို႕ ေျပာပါတဲ့။

ပညာပါတဲ့ သဒၶါ

ပညာရိွတဲ့သဒၶါႏွင့္ ကိုးကြယ္ရမယ္ဆိုတာ ျမတ္စြာဘုရားရဲ႕ ဂုဏ္ေတာ္ေတြ အာရံုျပဳလိုက္၊ အရဟံ ဆိုၿပီး ႏွလံုးသြင္းလိုက္၊ “တို႕မွာ ေလာဘေတြရိွတယ္၊ ေဒါသေတြရိွတယ္၊ ေမာဟေတြရိွတယ္၊ ျမတ္စြာဘုရားရဲ႕ စိတ္ထဲမွာ အဲဒီ ေလာဘ ေဒါသ ေမာဟ ဆိုတာ လံုး၀ မရိွဘူး၊ ဘုရားရဲ႕စိတ္ဟာ ျဖဴစင္လိုက္တာ”၊ ေဟာ - အရဟံ ဂုဏ္ေတာ္ကို အာရံုျပဳတဲ့ အခါမွာေနာ္၊

“ကိေလသာ အာသေ၀ါ ေတြက လံုး၀ကင္းေနလို႕ျမတ္စြာဘုရားက စိတ္ဆိုးတယ္ဆိုတာ မရိွဘူး၊ ေလာဘျဖစ္တယ္ဆိုတာ မရိွဘူး၊ မသိဘူးဆိုတာလည္း မရိွဘူး၊ ေလာဘ ေဒါသ ေမာဟ ကင္းတဲ့ ဘုရားပဲ။ ဒီလို ေလာဘ ေဒါသ ေမာဟေတြ ကင္းေနသည့္အတြက္ေၾကာင့္ တစ္ေလာကလံုးမွာ ေနတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြက ဦးညႊတ္ၿပီးေတာ့ ရိွခိုးထိုက္တဲ့ဘုရားပါလား” လို႕ အရဟံဂုဏ္ေတာ္ကို ေအာက္ေမ့ၿပီး ရိွခိုးပါ။ ဒီလိုကိုးကြယ္ပါ။

မဟာနာမ္မင္းႀကီးကို ျမတ္စြာဘုရားေဟာထားတဲ့ သုတၱန္တစ္ခုမွာ “မဟာနာမ္ မပူနဲ႕၊ သီလနဲ႕ ထံုမႊမ္းထားတဲ့စိတ္၊ သမာဓိစြမ္းအားေတြနဲ႕ ထံုမႊမ္းထားတဲ့စိတ္၊ ပညာစြမ္းအားေတြနဲ႕ ထံုမႊမ္းထား တဲ့ စိတ္ဟာ ဘယ္ေတာ့မွ ေအာက္ကိုမက်ေစဘူး၊ ဥပမာ ေထာပတ္အိုးႀကီးကို ေရထဲမွာ ခြဲလိုက္မယ္ ဆိုရင္ အိုးကြဲေတြက ေအာက္က်သြားတယ္၊ ေထာပတ္ေတြကေတာ့ အေပၚတက္ လာမယ္။ ဆီအိုးႀကီးကို ခြဲလိုက္မယ္ဆိုရင္လည္းအိုးကြဲေတြက ေအာက္ကို ေရာက္သြားေပမယ့္ ဆီကေတာ့ ေရေပၚတက္လာမွာပဲ”။

ဒီအတိုင္းပဲ ဘုရား ၾကည္ညိဳစိတ္ကေလးက အေပၚတက္လာမွာပဲ၊ ဘာမွပူစရာ မရိွဘူး၊ ဒါေၾကာင့္ အားေပးရမယ္။ “လူ႕ျပည္က မေကာင္းတဲ့ခႏၶာကိုယ္ႀကီးကို စြန္႕ၿပီးေတာ့ နတ္ျပည္ကိုသြား” လို႕ အားေပးတယ္ဆိုတာ ေျမအိုးကိုခြဲၿပီးေတာ့ ေရႊအိုးႀကီးကို ရယူတာပဲတဲ့။

အားေပးစကား(၂)

(၂) ေနာက္တစ္ခုက “ဓေမၼ အေဝစၥပသာေဒန သမႏၷဂေတာ” တဲ့၊ “ဘာမွအားမငယ္နဲ႕၊ မင္းမွာ ဓမၼအေပၚမွာယံုၾကည္တဲ့ အသိဉာဏ္သက္၀င္တဲ့ သဒၶါတရားေတြ ရိွတယ္၊ ဓမၼကို ႏွစ္ႏွစ္ကာကာ ယံုၾကည္တယ္”၊ ျမတ္စြာဘုရားေဟာတဲ့တရားသည္ ဘယ္ေတာ့မွ လြဲမွားတာ မရိွဘူး၊ ဒါ ဓမၼရဲ႕ ဂုဏ္တစ္ခုပဲ။

သြာကၡာေတာ - ျမတ္စြာဘုရားဟာ အက်ဳိးနဲ႕အေၾကာင္းနဲ႕ ဆီေလ်ာ္ေအာင္ ေဟာထားသည့္ အတြက္ လြဲလြဲေခ်ာ္ေခ်ာ္ တစ္ခုမွ မရိွဘူး။ သႏၵိ႒ိေကာ - ကိုယ္တိုင္က်င့္ ကိုယ္တိုင္သိႏိုင္တဲ့တရား ျဖစ္တယ္။ အကာလိေကာ - အခုက်င့္ အခုရတဲ့တရား ျဖစ္တယ္၊ ဧဟိပႆိေကာ - ကိုယ့္ရဲ႕ မိတ္ေဆြသဂၤဟေတြကို လာၿပီး လုပ္ၾကည့္စမ္းပါလို႕ ဖိတ္ေခၚထိုက္တဲ့ တရားမ်ဳိးျဖစ္တယ္။ ၾသပေနယ်ိေကာ - အခုပဲ စိတ္ထဲမွာ ႏွလံုးသြင္း အခုပဲ စိတ္ခ်မ္းသာ သြားေစႏုိင္တယ္။ ပစၥတၱံ ေ၀ဒိတေဗၺာ ၀ိညဴဟိ - ပညာရိွေတြဟာ အသီးသီး ကိုယ္က်င့္လွ်င္ ကိုယ္ခံစားရတယ္တဲ့။

ဘုရား တရားေတာ္ေတြရဲ႕ဂုဏ္ရည္ေတြကို ဒီလို ႏွစ္ႏွစ္ကာကာသိၿပီး ယံုၾကည္တဲ့ သဒၶါတရားဟာ စိတ္ဓာတ္ေလးကို ျဖဴစင္ေစတယ္တဲ့။ အဲဒီ ျဖဴစင္တဲ့ စိတ္ဓာတ္ကေလးဟာ ခႏၶာကိုယ္ႀကီးက ဘယ္ေနရာက မေကာင္း ေကာင္းေကာင္း သူက ေကာင္းတဲ့ဘံုကို ယူေဆာင္သြားမွာပဲ၊ ဒါေၾကာင့္ အားငယ္စရာ ဘာရိွလဲ၊ ဘာမွမရိွဘူး။

တစ္ခ်ဳိ႕ဆိုရင္ ဥပမာ - ခရီးသြားတယ္၊ ဟိုမွာ ေဆြမ်ဳိးအရင္းအခ်ာေတြ ရိွတယ္၊ ဒီအိမ္ကို ပိတ္ထားခဲ့ ၿပီးေတာ့ ဟိုကိုသြားတယ္၊ ဟိုမွာလည္း ကိုယ့္ေဆြမ်ဳိးေတြက ကိုယ့္ကို ႀကိဳေနမယ္လို႕ သိလို႕ရိွရင္ အားငယ္မႈ ျဖစ္ရဲ႕လား? မျဖစ္ဘူး၊ ထို႕အတူပဲ ကုသိုလ္ေကာင္းမႈလုပ္တဲ့ ပုဂၢိဳလ္ဆိုတာ အားငယ္စရာဘာတစ္ခုမွ မရိွဘူး။

ျမတ္စြာဘုရားက “ပုညာနိ ပဋိဂၢဏွႏိ ၱ” – “ကုသိုလ္ေတြက ၾကိဳေနၾကမွာ” တဲ့။ ဘယ္ဘံုကိုသြားသြား ကိုယ္လုပ္ထားတဲ့ကုသိုလ္ေတြ ကိုယ့္ရင္ထဲႏွလံုးထဲ စိတ္ဓာတ္ထဲမွာ ျဖဴစင္ၿပီးေတာ့ေနတဲ့ ကုသိုလ္ ေတြက ကိုယ့္ကို ၾကိဳေနၾကမွာတဲ့။ အဲဒါေၾကာင့္ ဒီလို အားေပးစကားေျပာရမယ္တဲ့။ အားေပးစကား ေျပာရမွာက “ကိုယ့္မွာ အားကိုးစရာေတြ အမ်ားႀကီးရိွတယ္၊ ဘာမွမပူနဲ႕၊ ဓမၼဟာ တကယ္ အားကိုး စရာအစစ္ ျဖစ္တယ္”။

အားေပးစကား(၃)

(၃) သံေဃ အေ၀စၥပသာဒ၊ ထို႕အတူပဲ အရိယာသံဃာေတြကို ၾကည့္လိုက္၊ သုပၸဋိပေႏၷာ - ဘုရားေဟာတဲ့အတိုင္း မွန္မွန္ကန္ကန္ က်င့္ေနၾကတယ္၊ ဥဇုပၸဋိပႏၷ - လမ္းစဥ္မွန္မွန္က်င့္တယ္၊ သာမိစိပၸႏၷ - ဘယ္ေတာ့မွ လြဲလြဲမွားမွာ မက်င့္ဘဲနဲ႕ သင့္ေလ်ာ္ေအာင္က်င့္တယ္။ အက်င့္ မွန္ကန္ ေတြကို က်င့္ထားသည့္အတြက္ေၾကာင့္၊ အာဟုေနယ် - အေ၀းကပစၥည္းေတြ ယူလာၿပီးေတာ့ ပူေဇာ္ထိုက္တယ္၊ ပါဟုေနယ် - ဧည့္သည္ေတြအတြက္ သီးသန္႕ထားတဲ့ ပစၥည္းဥစၥာေတြနဲ႕ ပူေဇာ္ထိုက္တယ္၊ ဒကၡေဏယ် - ေနာင္ဘ၀အက်ဳိးရဖို႕ ရည္စူးလွဴထိုက္တယ္၊

အဥၨလိကရဏီေယာ - လက္အုပ္ ခ်ီထိုက္တယ္၊ အႏုတၱရံ ပုညေကၡတၱံ ေလာကႆ - ေလာကရဲ႕ ကုသိုလ္ေကာင္းမႈ လုပ္စရာ လယ္ေျမယာလို ျဖစ္တယ္တဲ့။ ကုသိုလ္ပင္ ပ်ဳိးခ်င္ရင္ သံဃာမွာပဲ ပ်ဳိးရတယ္လို႕ ေျပာတာေနာ္။

အဲဒီလို အားကိုးစရာ သံဃာေပၚမွာ ႏွစ္ႏွစ္ကာကာ ယံုၾကည္တဲ့သဒၶါတရား ျဖစ္ေနတဲ့အတြက္ ပူစရာ မလိုဘူး၊ ႏွစ္စဥ္ႏွစ္တိုင္း ဒီမွာ ၀ိနည္းစာျပန္ပြဲႀကီးေတြ က်င္းပေနတယ္၊ ၀ိနည္းျပန္ဆိုေနၾကတဲ့ သံဃာေတြကို လွဴမယ္တန္းမယ္၊ လက္အုပ္ေလးတစ္ႀကိမ္ ခ်ီလိုက္မယ္၊ ေဖ်ာ္ရည္ေလးတစ္ခြက္ တိုက္မယ္၊ ေရေလးတစ္ခြက္ တိုက္မယ္ဆိုရင္ ကုသိုလ္ေတြ မရဘူးလား၊ အမ်ားႀကီးရတယ္ေနာ္။

ဒီလို သံဃာကိုၾကည္ညိဳတဲ့ သံဃအေ၀စၥပသာဒဆိုတဲ့ ပညာနဲ႕သဒၶါတရားေတြ၊ ပညာနဲ႕အသိရိွရိွ ယံုၾကည္တဲ့ သဒၶါတရားေတြ ကိုယ့္ရင္ထဲ ႏွလံုးထဲမွာ ရိွေနလို႕ ဘာမွမပူနဲ႕လို႕ အားေပးစကား ေျပာပါတဲ့။


အားေပးစကား(၄)

(၄) ေနာက္တစ္ခု အားေပးစကားက “ဘာမွမပူနဲ႕၊ စိတ္ထဲမွာ အားတင္းထား၊ မင္းမွာ ကိုယ္က်င့္ တရားေတြရိွတယ္၊ မင္းဘယ္ေတာ့မွ ငါးပါးသီလ မေဖာက္ဖ်က္ဘူး၊ လံုျခံဳတယ္၊ ဟိုတုန္းက မလံုျခံဳ လွ်င္လည္း အခု ေဆာက္တည္လိုက္၊ အခု လံုျခံဳသြားၿပီ၊ ဟိုတုန္းက မလံုခဲ့ေပမယ့္ အခုအိပ္ယာထဲ လဲေနတဲ့အခ်ိန္မွာ ငါးပါးသီလ ေဖာက္ဖ်က္တာ ရိွေသးလား၊ ကိုယ့္မွာ ေသငယ္ေဇာနဲ႕ေမ်ာေနတာ ျခင္ေလးေတြ ဘာေလးေတြ သတ္ႏိုင္ဦးမလား၊ မသတ္ေလာက္ေတာ့ဘူး၊ ငါးပါးသီလက ျပည့္ျပည့္၀၀ လံုလံုျခံဳျခံဳပဲ။

ပါဏာတိပါတ၊ အဒိႏၷာဒါန၊ ကာေမသုမိစၦာစာရ၊ မုသာ၀ါဒ၊ သုရာေမရယ ဆိုတဲ့ ဒီကံငါးပါးက လံုျခံဳၿပီးေတာ့ သီလျဖဴစင္ေနတယ္၊ အခုေဆာက္တည္ အခု ျဖဴစင္ေနတာ၊ မေကာင္းတာေတြ ဘယ္လိုပဲလုပ္ခဲ့ လုပ္ခဲ့ ေကာင္းတာေတြလုပ္တဲ့အခ်ိန္ကစၿပီး ႏွလံုးသြင္းလိုက္မယ္ဆိုရင္ စိတ္ဟာ ၾကည္ႏူးဖြယ္ျဖစ္တယ္။

ကိုယ့္သီလေလးကို ကိုယ္အာရံုျပဳ၊ တစ္ႀကိမ္တစ္ခါတုန္းက ငါးပါးသီလကို ခ်ဳိးေဖာက္ခဲ့ေပမယ့္ ဒီအခ်ိန္မွာ မခ်ဳိးေဖာက္ဘူးလို႕ ႏွလံုးသြင္းလိုက္မယ္ဆိုရင္ ႏွလံုးသြင္းလိုက္တာနဲ႕ ခ်က္ခ်င္း ကုသိုလ္က ျဖစ္လာတာ။

ရွင္အဂၤုလိမာလႀကီးကို ျမတ္စြာဘုရားက အဂၤုလိမာလပရိတ္ကို ေဟာတဲ့အခါမွာ “ယေတာ’ဟံ ဘဂိနိ အရိယာယ ဇာတိယာ ဇာေတာ နာဘိဇာနာမိ သဥၥိစၥ ပါဏံ ဇီ၀ိတာ ေ၀ါေရာေပတာ” အရိယာဇာတ္ျဖစ္တဲ့ ရဟန္းဘ၀ရလာတဲ့အခ်ိန္ကစၿပီး ေသေစလိုတဲ့စိတ္နဲ႕ ဘယ္သတၱ၀ါမွ မသတ္ပါဘူးလို႕ေျပာတာ။

အရင္တုန္းက သတ္လိုက္တာ တကယ့္လူသတ္သမားႀကီးပဲ၊ ၿပီးခဲ့တာေတြကို ျပန္မေတြးနဲ႕၊ ရဟန္း ျဖစ္တဲ့ေန႕ကစၿပီး ဘယ္သူ႕မွ မသတ္ေတာ့ဘူးဆိုတာမ်ဳိးလိုပဲ 

သီလဟာအခုေဆာက္တည္ရင္ ေဆာက္တည္တဲ့ အခ်ိန္ကစၿပီး “ငါ ငါးပါးသီလလံုတယ္” လို႕ စိတ္ထဲမွာထား၊ အားတင္း၊ အရိယာေတြ ျမတ္ျမတ္ႏိုးႏိုး ေစာင့္ထိန္းတဲ့ ဒီ ငါးပါးသီလ ျပည့္ျပည့္စံုစံု က်င့္ၾကံႀကိဳးကုတ္ အားထုတ္ပါ၊ သီလရိွေနသည့္အတြက္ေၾကာင့္ ဘာမွမပူနဲ႕ အားတင္းထား၊ အဲဒီလို အားေပးစကား ေျပာရမယ္။

ဒါဆိုရင္ ေနမေကာင္းသူတစ္ေယာက္ စိတ္ကေလး ၾကည္ႏူးမသြားဘူးလား၊ သူ႕မွာ အားကိုး စရာေတြ ရိွတယ္ေပါ့၊ ဘုရားေပၚမွာ ၾကည္ညိဳတဲ့ သဒၶါတရားရိွတယ္၊ တရားေပၚမွာ ၾကည္ညိဳတဲ့ သဒၶါတရား ရိွတယ္၊ သံဃာေပၚမွာ ၾကည္ညိဳတဲ့သဒၶါတရားရိွတယ္၊ ငါးပါးသီလကို ျမတ္ျမတ္ႏိုးႏိုး ေစာင့္ထိန္းထားတာရိွတယ္၊ တကယ္အားကိုးစရာေတြ မဟုတ္လား၊ ဒါက အားေပးစကားေျပာတာ၊ ဒီလိုအားကိုးစရာေတြ ေျပာျပၿပီး သူ႕ကိုဆက္ၿပီးေတာ့ ေျပာရမယ့္စကားေလးေတြ က်န္ေသးတယ္။

တြယ္တာမႈကင္းေစရန္

ဆက္ၿပီး သူ႕ကိုေျပာ၊ လူေတြဆိုတာ အတြယ္အတာေလးေတြ ရိွတတ္တယ္၊ ဥပမာ - မိဘေတြ ဆိုရင္ သားသမီးအေပၚမွာ တြယ္တာတယ္၊ အိမ္ေထာင္ဦးစီးေတြဆိုရင္ သားမယားေတြေပၚမွာ တြယ္တာမယ္။

ဒီေတာ့ (၁) မိဘေတြေပၚမွာ တြယ္တာတဲ့စိတ္ ရိွေသးလား မရိွဘူးလား၊ ေမး၊ ရိွေနေသးရင္ အဲဒီ တြယ္တာတဲ့စိတ္ မထားပါနဲ႕၊ သတၱ၀ါဆိုတာ ကိုယ့္ ကံနဲ႕ကိုယ္လာတာ၊ တြယ္တာၿပီးေနလည္း ေသမွာပဲ၊ မတြယ္တာဘဲေနလည္း ေသမွာပဲ၊ ေသမွာ အတူတူေတာ့ တြယ္မေနပါနဲ႕လို႕ ေျပာရမယ္။

ဒါေပမယ့္ ခုေခတ္ အဲဒီလိုေျပာရင္ ရန္လုပ္ေနမလား မသိဘူးေနာ္၊ မိဘေပၚမွာ တြယ္တာတဲ့ စိတ္ရိွလည္း ေသမွာပဲ၊ မိဘေပၚမွာ တြယ္တာတဲ့စိတ္ မရိွလည္း ေသမွာပဲ၊ ေသမယ့္အတူတူေတာ့ ဘယ္သူ႕ေပၚမွာမွ မတြယ္တာပါနဲ႕လို႕ ေျပာပါတဲ့။ 

ေနာက္တစ္ခုက (၂) သားမယားေတြေပၚမွာ တြယ္တာတဲ့စိတ္ ရိွသလားလို႕ေမး၊ ေမးတဲ့အခါ ရိွတယ္ ဆိုရင္လည္းေျပာ၊ တြယ္တာတဲ့စိတ္ရိွလည္း ေသမွာပဲ၊ တြယ္တာတဲ့စိတ္မရိွလည္း ေသမွာပဲ၊ ေသမည့္အတူတူေတာ့ ဘယ္သူ႕အေပၚမွ မတြယ္နဲ႕၊ အားလံုး လြတ္လြတ္ကၽြတ္ကၽြတ္ စိတ္ကို လႊတ္လိုက္ပါလို႕ေျပာ

စိတ္ရဲ႕ အတြယ္အတာက ေတာ္ေတာ္ဆိုးတယ္၊ စိတ္တြယ္တာမႈေၾကာင့္ ဒုကၡေရာက္တယ္၊ ျမန္မာေတြကလည္း ေျပာတတ္တယ္ေလ၊ ခုႏွစ္ရက္တိတိ အိမ္ေပၚကမဆင္းဘူးလို႕ ေျပာၾကတယ္။ ေသသူက မဆင္းလို႕ ဘာလို႕ ေလွ်ာက္ေျပာၾကတာပဲ၊ ဒါ အတြယ္အတာရိွရင္ေတာ့ ျဖစ္တတ္တယ္။

(၃) ပစၥည္းဥစၥာေတြ တြယ္တာသလား၊ တြယ္တာမႈကို ျဖဳတ္ရမယ္၊ တစ္ခုခ်င္း တစ္ခုခ်င္း ျဖဳတ္သြားရမယ္၊ ျဖဳတ္ကို ျဖဳတ္ရမယ္၊ တြယ္တာမႈဆိုတာ အလြန္ဆိုးတယ္ေနာ္။ 

ဒါေၾကာင့္ အတြယ္အတာ မထားပါနဲ႕လို႕ ေျပာေပးရမယ္၊ မတြယ္ေစနဲ႕ေနာ္၊ တြယ္ရင္ အိမ္ေပၚက မဆင္းဘူးဆိုတာ ဟုတ္မယ္။ ပစၥည္းလည္း မတြယ္ေစနဲ႕၊ ဘာမွမတြယ္ရဘူး၊ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုလည္း မတြယ္ေအာင္ သတိထားရမယ္။ တြယ္တာမႈဆိုတဲ့ နိကႏၱိ ဆိုတာ အလြန္ဆိုးတယ္၊ အတြယ္ရိွရင္ ေသာတာပန္ပုဂၢိဳလ္ ျဖစ္ဦးေတာ့ ဟိုအထက္ မေရာက္ႏိုင္ဘူး၊ တြယ္တယ္ဆိုတာ ဆြဲထားတာပဲေလ၊ ဆြဲထားရင္ ဒီေနရာပဲ ျပန္လာမွာေပါ့။

(၄) ျဖစ္ရာ(ဘဝ) ကိုလည္း မတြယ္ပါနဲ႕တဲ့၊ လူဆိုတာက အတြယ္အတာရိွတဲ့ေနရာ ျပန္ျပန္ၿပီးေတာ့ ေမြးတတ္တယ္ေနာ္ သတိထား။ အတြယ္အတာ ရိွေနရင္ အဲဒီမွာပဲ ျပန္ျဖစ္တတ္တယ္ေနာ္။ အကုသိုလ္ႀကီးႀကီး မရိွဘူးဆိုရင္, ကုသိုလ္ကလည္း ႀကီးႀကီး မရိွဘူးဆိုရင္ အဲဒီမွာပဲ ျပန္ျဖစ္တတ္တယ္၊ ဒါအတြယ္အတာရဲ႕သေဘာ။

ဒါေၾကာင့္ အတြယ္အတာကို တစ္ခုခ်င္း တစ္ခုခ်င္း ျဖဳတ္ပါတဲ့။ မိဘေပၚ တြယ္တာတဲ့စိတ္၊ ငဲ့တဲ့စိတ္ မထားပါနဲ႕။ သားသမီးေတြေပၚ တြယ္တာတဲ့စိတ္၊ ငဲ့တဲ့စိတ္ မထားပါနဲ႕။ ပစၥည္းဥစၥာေတြအေပၚမွာ တြယ္တာတဲ့စိတ္၊ ငဲ့တဲ့စိတ္ မထားပါနဲ႕။ တျဖည္းျဖည္းခ်င္း တစ္စခ်င္း ျဖဳတ္သြားလိုက္။ လူ႕ဘံု လူ႕ဘ၀လည္း တြယ္တာတဲ့စိတ္၊ ငဲ့တဲ့စိတ္ မထားပါနဲ႕။ ဒီ့ထက္ေကာင္းတဲ့အေပၚမွာ ေရႊ႕လိုက္စမ္းပါ။

လူ႕ဘံုထက္ စတုမဟာရာဇ္နတ္ဘံုက ေကာင္းတယ္၊ လူ႕ဘံုက အတြယ္အတာေတြကို ျဖဳတ္လိုက္ပါ၊ လူျပန္မျဖစ္ခ်င္စမ္းပါနဲ႕၊ နတ္ျဖစ္ေအာင္ ႀကိဳးစားပါ၊ ေဟာ - အတြယ္အတာက နတ္ျပည္ဘက္ ေရာက္သြားၿပီ။ တစ္ခါ နတ္ျပည္မွာလည္း စတုမဟာရာဇ္နတ္ထက္ တာ၀တိ ံသာက ပိုခ်မ္းသာတယ္၊ တာ၀တိ ံသာေပၚမွာ အတြယ္ေလးကို ေရႊ႕လိုက္တယ္၊ တာ၀တိ ံသာေပၚတြယ္တဲ့ အတြယ္ေလးကို တာ၀တိ ံသာထက္ ပိုေကာင္းတဲ့နတ္ဘံု ယာမာနတ္ဘံု ရိွတယ္လို႕ ယာမာနတ ္ဘံုေပၚ တြယ္တာမႈက ေျပာင္းမသြားဘူးလား။

နတ္ျပည္ေျခာက္ထပ္ တစ္ခုခ်င္း တစ္ခုခ်င္း ေျပာင္းေျပာင္းၿပီး ေကာင္းသည္ထက္ ေကာင္းတာေတြ ေရြးေရြးသြားလိုက္တာ ေနာက္ဆံုး ျဗဟၼာ့ျပည္၊ ျဗဟၼာ့ျပည္က ပိုေကာင္းတာေပါ့၊ ကမၻာခ်ီၿပီးေတာ့ အသက္ရွည္တယ္။ ျဗဟၼာ့ျပည္ကိုတြယ္တဲ့ စိတ္ကေလး ေပၚလာတဲ့ အခါက်ေတာ့ သူ႕ကိုလည္း ျပန္ျဖဳတ္တယ္၊ ျဗဟၼာ့ဘံုဆိုတာလည္း အသက္ရွည္ေပမယ့္လို႕ မခိုင္ျမဲဘူး၊ တစ္ေန႕က်ရင္ ေျပာင္းလဲသြားဦးမွာပဲ၊ အေျပာင္းအလဲ မရိွတာက သကၠာယနိေရာဓ ခႏၶာကိုယ္ႀကီး လံုး၀ခ်ဳပ္ၿငိမ္း သြားတဲ့ နိဗၺာန္ပဲ။ အတြယ္အတာေတြ ျဖဳတ္ျဖဳတ္သြားၿပီး နိဗၺာန္ထိေအာင္ ပို႕ေပးလိုက္တယ္။

အတြယ္လြတ္ရင္

အဲဒီပုဂၢိဳလ္ဟာ တဒဂၤ တစ္ခဏအားျဖင့္ေတာ့ နတ္ျပည္ေရာ ျဗဟၼာ့ျပည္ေတြေရာ ပထမ လိုခ်င္ လာတယ္။ ေနာက္ဆံုး အဲဒီ လိုခ်င္မႈ တြယ္တာမႈေတြ အားလံုးျဖဳတ္ၿပီးေတာ့ ခႏၶာကိုယ္ႀကီး ခ်ဳပ္ၿငိမ္းတဲ့ နိဗၺာန္ကို ပို႕မပစ္လိုက္ဘူးလား။ ဒီေတာ့ သူ႕စိတ္ကေလးဟာ အတြယ္အတာေတြ အားလံုးက လြတ္သြားတယ္၊ အတြယ္အတာလြတ္သြားတဲ့အခါ ရဟႏၱာပုဂၢိဳလ္ရဲ႕ စိတ္ဓာတ္မ်ဳိးလို ျဖစ္သြားပါတယ္လို႕ ျမတ္စြာဘုရားက ေဟာတယ္။

အတြယ္အတာေတြ တျဖည္းျဖည္း ျဖဳတ္သြားလုိက္တာ ေနာက္ဆံုး နိဗၺာန္ထိေအာင္ ရည္မွန္းခ်က္ ေရာက္သြားၿပီးေတာ့ နိဗၺာန္ေရာက္ရိွသြားတယ္။ အဲဒီ တြယ္တာမႈေတြက လြတ္သြားတဲ့ အခုအေျခ အေနမ်ဳိးနဲ႕ ရဟႏၱာပုဂၢိဳလ္ရဲ႕ ကိေလသာအာသေ၀ါေတြက လြတ္သြားတဲ့ အေျခအေနမ်ဳိးနဲ႕ သြားမတူဘူးလား၊ တူတယ္ေနာ္။

ရွစ္ပါးသီလေဆာက္တည္တဲ့အခါေတာင္ ျမတ္စြာဘုရားက “ရဟႏၱာပုဂၢိဳလ္မ်ားသည္ သူ႕အသက္ကို သတ္ျခင္းမွ ရာသက္ပန္ ေရွာင္ေတာ္မူၾကသည္၊ ငါလည္းပဲ ဒီကေန႕ သူမ်ားအသက္ကို သတ္ျခင္းမွ ေရွာင္ၾကဥ္ျခင္းဆိုတဲ့ ပါဏာတိပါတာ ေ၀ရမဏိသိကၡာပုဒ္ကို ေဆာက္တည္ထားတယ္၊ ဒီကေန႕ ငါလည္း ရဟႏၱာလို က်င့္ရေလၿပီ” လို႕ ကိုယ့္စိတ္ထဲမွာ ႏွလံုးသြင္းဖို႕ ဥေပါသထသုတ္မွာ ေဟာထားတာရိွတယ္၊ အလြန္ေကာင္းတဲ့စနစ္ေတြပဲ။

“အဲဒါလိုပဲ အတြယ္အတာေတြကို တျဖည္းျဖည္းျဖဳတ္သြားလိုက္တာ ေနာက္ဆံုး နိဗၺာန္ ေရာက္ သြားတယ္။ အဲဒီ နိဗၺာန္ေရာက္သည္ထိေအာင္ တြယ္တာမႈ ေတြက လြတ္ကင္းသြားတဲ့ စိတ္ဓာတ္ ေလးရဲ႕ အေနအထားမ်ဳိးေလးဟာ ရဟႏၱာပုဂၢိဳလ္ေတြ ကိေလသာ အာသေ၀ါေတြက လြတ္သြားတဲ့ အေျခအေနမ်ဳိးေလးနဲ႕ သြားတူပါတယ္တဲ့။ ဒီလိုထိေအာင္ အားေပးစကား ေျပာၿပီးေတာ့ မိတ္ေဆြ သဂၤဟေတြကို အခ်င္းခ်င္း ကူညီေပးပါ” လို႕ ျမတ္စြာဘုရားက သုတၱန္မွာ ေဟာလိုရင္း ျဖစ္တယ္။

ဒါေၾကာင့္ တရားခ်စ္ခင္ သူေတာ္စင္ပရိသတ္အေပါင္းတို႕သည္ ဗုဒၶျမတ္စြာ ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့တဲ့ အင္မတန္အားငယ္ေနတဲ့ အခ်ိန္မ်ဳိးမွာ “အားေပးစကား” ေျပာရမယ္၊ ေနာက္ဆံုးေန႕အတြက္ အားေပးစကား ေျပာသလိုပဲ ေန႕စဥ္လည္းပဲ အားေပးစကားေျပာရမွာပဲ၊ ေန႕စဥ္နဲ႕အမွ်လည္း “အိုေနတာ မပူနဲ႕၊ နာေနတာလည္း မပူနဲ႕၊ ေသရမွာလည္း မပူနဲ႕၊ ငါ့မွာဘာရိွတုန္း၊ ဘုရားကို ယံုၾကည္တဲ့သဒၶါတရားရိွတယ္၊ တရားကို ယံုၾကည္တဲ့သဒၶါတရား ရိွတယ္၊ ငါးပါးသီလငါလံုတယ္” လို႕ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုေရာ အားမေပးထိုက္ဘူးလား၊ အားေပးစကား ကိုယ့္ကိုယ္ကိုလည္းေျပာ၊ သူတစ္ပါးကိုလည္း ေျပာမိေအာင္ေျပာ။

ဒါေၾကာင့္ တရားခ်စ္ခင္ သူေတာ္စင္ ပရိသတ္တို႕သည္ ဗုဒၶျမတ္စြာ ေဟာၾကားေတာ္မူအပ္တဲ့ ဒီမဟာနာမသုတ္ထဲမွာလာတဲ့ “အားေပးစကား” ဆိုတဲ့ တရားကို လိုက္နာက်င့္သံုးၿပီး အတြယ္ အတာေတြ လံုး၀လြတ္ေျမာက္ကာ နိဗၺာန္ခ်မ္းသာကို ကုိယ္စီကိုယ္ငွ မ်က္ေမွာက္ျပဳႏိုင္္ၾကပါေစ ကုန္သတည္း။

ေမတၱာျဖင့္
ေဒါက္တာ အရွင္နႏၵမာလာဘိ၀ံသ ၏

အားေပးစကား တရားေတာ္ မွ ထုတ္ႏႈတ္ပူေဇာ္ပါသည္။