Monday, March 30, 2015

စိတ္၏ထြက္ေပါက္မ်ား


စိတ္၏ထြက္ေပါက္မ်ား

ထြက္ေပါက္ဆိုတာကို ပါဠိဘာသာနဲ႕ ေဖာ္ျပတဲ့အခါ ဗုဒၶျမတ္စြာက ‘နိႆရဏ’ ဆိုတဲ့ စကားလံုးကို အသံုးျပဳထားတယ္။ ‘နိႆရဏ’ ဆိုတာ ထြက္ေပါက္ပဲ၊ တစ္စံုတစ္ခု အခက္အခဲ အၾကပ္ အတည္းေတြနဲ႕ ၾကံဳေတြ႕ေနတဲ့အခါမွာ လူေတြဟာ ထြက္ေပါက္ရွာေလ့ ရိွၾကတယ္။ ေလွာင္ပိတ္မိ ေနၿပီဆိုရင္ ပိုပိုဆိုးလာၿပီး ေပါက္ကြဲသြားတတ္တယ္။ ေလေတာင္မွပဲ ေလွာင္ပိတ္ထားမယ္ဆိုရင္ ေပါက္ထြက္သြားႏိုင္တယ္။ ထို႕အတူပဲ လူေတြရဲ႕စိတ္ကို ထြက္ေပါက္မေပးဘဲနဲ႕ စိတ္ဖိစီးမႈေတြကို ခ်ဳပ္တည္းထားမယ္ဆိုရင္ ေပါက္ကဲြသြားႏိုင္တယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္မို႕ ႏွလံုးကြဲတာတို႕၊ အသဲ ကြဲတာတို႕ျဖစ္တာ။

မွန္ကန္တဲ့ ထြက္ေပါက္တစ္ခုရဖို႕ အင္မတန္မွ အေရးႀကီးတယ္။ ျမတ္စြာဘုရားက “စိတ္၏ ထြက္ေပါက္မ်ား” ဆိုတာကို ညႊန္ျပေတာ္မူထားတယ္။ ေန႕စဥ္ဘ၀မွာ စိတ္နဲ႕ပတ္သက္ၿပီး အၾကပ္ အတည္း တစ္စံုတစ္ရာ ေတြ႕လာမယ္ဆိုရင္ ေဟာဒီ ထြက္ေပါက္မ်ားကို အသံုးခ်ၿပီး ေျဖေလ်ာ့လို႕ ရႏိုင္တယ္။ ေနာက္ဆံုးမွာ စိတ္ဟာ လံုး၀လြတ္ေျမာက္သြားတဲ့ အေျခအေနတစ္ခုကို ေရာက္ရိွ သြားႏိုင္တယ္။ လံုး၀လြတ္ေျမာက္သြားတဲ့ စိတ္ဓာတ္ေလးဟာ ဘယ္အခါကာလမွ ျပန္လည္ၿပီး အက်ဥ္းအၾကပ္ ေတြ႕တယ္ဆိုတာ မရိွဘူး၊ ဘယ္အခါကာလမွ ျပန္လည္ၿပီး ပိတ္မိတာ၊ ဖိစီးတာ မရိွေတာ့ဘူး။

စိတ္ရဲ႕လႈပ္ရွားမႈမ်ားကို emotion လို႕ ေခၚၿပီး စိတ္ဖိစီးမႈကို stress လို႕ေခၚတယ္။ စိတ္ဖိစီးမႈေၾကာင့္ စိတ္ထဲမွာ အက်ဥ္းအၾကပ္ေတြ ျဖစ္ေပၚေနလို႕ရိွရင္ ဘယ္လိုလုပ္ၿပီး ဒီအၾကပ္အတည္းက ရုန္းထြက္မလဲဆိုတာ စိတ္ထဲမွာပဲ ျပန္ရွာရတယ္ေပါ့။ ဒါေၾကာင့္မို႕ စိတ္၏ထြက္ေပါက္မ်ားက ထြက္ႏိုင္ဖို႕ ေလ့က်င့္ထားၾကရမွာ ျဖစ္တယ္။

နိႆရဏသုတ္

အဲဒီလို ေလ့က်င့္ထားဖို႕ စိတ္၏ထြက္ေပါက္ေတြနဲ႕ ပတ္သက္ၿပီး ျမတ္စြာဘုရားက “နိႆရဏသုတ္” မွာ ၆-မ်ဳိး ေဟာထားတာရိွတယ္။ စိတ္ဖိစီးလာလို႕ရိွရင္ မွန္ကန္တဲ့ နည္းနဲ႕ထြက္ေပါက္ရဖို႕ ျမတ္စြာဘုရားက လမ္းညႊန္ေပးထားတာ။ အဲဒီ လမ္းညႊန္ခ်က္အတိုင္း လိုက္နာအားထုတ္မယ္ဆိုရင္ မည္သူမွ် စိတ္ေပါက္ကြဲမႈဒဏ္ေတြကို ခံရမွာ မဟုတ္ပါဘူးတဲ့။ ဖိစီးမႈေတြ ျဖစ္လာရင္လည္း ထြက္ေပါက္ရသြားမွာပါ။

အမုန္းစိတ္၏ထြက္ေပါက္


ရံဖန္ရံခါ စိတ္ထဲမွာ အလိုမက်မႈဆိုတာျဖစ္တယ္။ ထိုအလိုမက်မႈဟာ ႀကီးထြားလာလို႕ရိွရင္ ေပါက္ကြဲလာတယ္၊ ေဒါသ ဗ်ာပါဒလို႕ေခၚတယ္။ ၿငိမ္းခ်မ္းတဲ့စိတ္ကေလး ပ်က္စီးလာတယ္။ အဲဒီလို စိတ္ရဲ႕အလိုမက်တဲ့ ဗ်ာပါဒတို႕ ေဒါသတို႕ျဖစ္လာလို႕ရိွရင္ ထိုေဒါသရဲ႕ ထြက္ေပါက္ရွာတာ တခ်ဳိ႕က ကိုယ္မေက်နပ္တဲ့ဟာကို တျခားဟာနဲ႕ အစားထိုးတယ္၊ သို႕မဟုတ္ မေက်နပ္တဲ့လူကို တစ္ခုခုနဲ႕ အႏိုင္ယူလုိက္တယ္၊ အဲဒီ အႏိုင္ယူလိုက္တာ ထြက္ေပါက္ မဟုတ္ဘူး၊ သို႕ေသာ္ လူေတြက အဲဒါကိုပဲ ထြက္ေပါက္ထင္ၿပီး အဲဒီကေန ထြက္ၾကတယ္။ 

ထိုအခါ ျပႆနာပဲ ထပ္တက္လာတယ္ေပါ့။ ျမတ္စြာဘုရားက စိတ္ထဲမွာ အလိုမက်တဲ့ ဗ်ာပါဒရဲ႕ထြက္ေပါက္အစစ္က ဘာလဲဆိုေတာ့ ေမတၱာပါတဲ့။ ေမတၱာပြားရမယ္တဲ့၊ ေမတၱာ ပြားျခင္းျဖင့္ ဗ်ာပါဒရဲ႕ ထြက္ေပါက္ကို ရရိွႏိုင္တယ္တဲ့။ ဒါ မွန္ကန္တဲ့ နည္းစနစ္ပဲ။

ေလာကႀကီးမွာ ျမတ္စြာဘုရားက ေဟာထားတယ္ - “ရန္ကိုရန္ခ်င္း မတုန္႕ႏွင့္နဲ႕၊ ရန္ကိုရန္နဲ႕ တုန္႕ျပန္ရင္ ဘယ္ေတာ့မွ မၿငိမ္းဘူး” တဲ့ ဥပမာေပးထားတယ္။ မစင္အညစ္အေၾကးေတြ ေပေနတဲ့ ေနရာကို ေရနဲ႕သာ ေဆးလို႕ရတယ္၊ ထို မစင္အညစ္အေၾကးနဲ႕ေဆးေၾကာလို႕ မရဘူးတဲ့၊ ပိုပိုၿပီး ေတာ့သာ ညစ္ေထးသြားမယ္။ ေရစင္ေရသန္႕နဲ႕ ေဆးေၾကာမွသာလွ်င္ စင္ၾကယ္ႏိုင္တယ္။

ထို႕အတူပဲ စိတ္အလိုမက်တဲ့, စိတ္ထဲမွာ တင္းက်ပ္လာတဲ့, စိတ္ထဲမွာျဖစ္ေပၚလာတဲ့ ေဒါသ ဗ်ာပါဒဆိုတဲ့ emotion ကို ေျဖေဖ်ာက္ခ်င္ရင္ေတာ့ ေမတၱာဆိုတဲ့ ထြက္ေပါက္က သြားရမယ္တဲ့။ ေမတၱာဟာ အလိုမက်ျဖစ္ေနတဲ့ စိတ္ရဲ႕ မွန္ကန္တဲ့ ထြက္ေပါက္တစ္ခုပါတဲ့။

ဗုဒၶျမတ္စြာ ေဟာၾကားတဲ့ စကားလံုးအတိုင္းေျပာရရင္ “နိႆရဏံ ဧတံ ဗ်ာပါဒႆ ယဒိဒံ ေမတၱာ ေစေတာ၀ိမုတၱိ” - စိတ္ရဲ႕ လြတ္ေျမာက္မႈလို႕ဆိုတဲ့ ေမတၱာဟာ ဗ်ာပါဒဆိုတဲ့ စိတ္အလိုမက်မႈရဲ႕ ထြက္ေပါက္ ျဖစ္ပါတယ္တဲ့။

ေမတၱာဆိုတဲ့ သေဘာတရားကို ေလ့က်င့္ခ်င္ၿပီဆိုရင္ ပထမ လုပ္ရမွာက ကိုယ့္သႏၱာန္မွာ ေမတၱာ ဆိုတဲ့အရာကို ေတြ႕ေအာင္ရွာဖို႕လိုတယ္။ တဏွာရာဂနဲ႕ခ်စ္တဲ့ အခ်စ္ကို ေမတၱာလို႕ အရပ္ထဲမွာ ေခၚေနၾကေပမယ့္ အဲဒါနဲ႕လံုး၀မတူဘူး၊ အဲဒါနဲ႕ ေရာေထြးသြားတတ္တယ္။

ဆိုလိုတာက “ရာဂနဲ႕ေမတၱာ” ဟာ ဆင္ဆင္တူတယ္။ တစ္ဦးတစ္ေယာက္ကို ခ်စ္ခင္ၿပီ ဆိုလို႕ရိွရင္ favour ေပးခ်င္လာတယ္၊ ေမတၱာကလည္း သတၱ၀ါေတြအေပၚမွာ favour ေပးတဲ့ သေဘာရိွတယ္။ အားလံုးအေပၚမွာ အက်ဳိးလိုလားတဲ့သေဘာရိွေတာ့ သေဘာခ်င္းက နီးေနတယ္။ 

နီးေနသည့္အတြက္ေၾကာင့္ ေမတၱာစစ္စစ္ျဖစ္ဖို႕ဆိုတာ အင္မတန္မွ ခဲယဥ္းတယ္ေပါ့။ ဘာက၀င္ၿပီး ေမတၱာ အေယာင္ေဆာင္တတ္သလဲဆိုရင္ ရာဂက ၀င္ၿပီးေတာ့ ေမတၱာ အေယာင္ေဆာင္ တတ္တယ္။ လွည့္စားမႈလို႕ေခၚတယ္။ 

“ရာေဂါ ေမတၱာယ ၀ေဥၥတိ” - တဏွာရာဂသည္ ေမတၱာအေယာင္ေဆာင္ၿပီးေတာ့ လွည့္စား သြားတတ္တယ္” တဲ့။ အဲဒါေၾကာင့္မို႕လို႕ တဏွာနဲ႕ေမတၱာ ကြဲေအာင္ အရင္ၾကည့္ဖို႕လိုတယ္။

ေမတၱာဆိုတာက သူ႕အက်ဳိးကို လိုလားတဲ့ စိတ္ဓာတ္၊ တဏွာဆိုတာက ကိုယ့္အက်ဳိးကို ဦးစား ေပးတာ၊ ေမတၱာဆိုတာ စြန္႕လႊြတ္ႏိုင္တယ္, တြယ္တာမေနဘူး၊ တဏွာဆိုတာက မစြန္႕လႊတ္ႏိုင္ဘူး၊ အင္မတန္မွ ကြဲျပားျခားနားမႈေတြ ရိွတယ္။

တဏွာခ်စ္နဲ႕ေမတၱာခ်စ္ - တဏွာခ်စ္က ပူေလာင္တယ္၊ ေမတၱာခ်စ္က ေအးျမတယ္၊ ေမတၱာဆိုတာ အတြယ္အတာကင္းတယ္၊ ေကာင္းက်ဳိးခ်မ္းသာကိုလိုလားတဲ့ စိတ္သေဘာပဲ။ ေမတၱာဆိုတာ သူ႕အတြက္၊ တဏွာဆိုတာ ကိုယ့္အတြက္။

လူေတြက ဘယ္သူ႕ကို ခင္ပါတယ္ ခ်စ္ပါတယ္နဲ႕ ေျပာေနၾကတာပဲ၊ တကယ္ခ်စ္တာ ဟုတ္ရဲ႕လား လို႕ဆိုၿပီး ဆန္းစစ္ၾကည့္လိုက္တဲ့အခါက်ေတာ့ သူ႕ကိုခ်စ္တာမဟုတ္ဘူး၊ သူ႕ျမင္ေနရလို႕ရိွရင္ ကိုယ္ စိတ္ခ်မ္းသာတယ္။ ထိုစိတ္ခ်မ္းသာမႈေလးကို ခ်စ္တာေနာ္၊ ဒါကို လူေတြမ်က္စိ လည္သြားၾကတယ္။

ေမတၱာခ်စ္ဆိုတာ ဒါမ်ဳိးမဟုတ္ဘူး၊ အက်ဳိးစီးပြားကို လိုလားတယ္၊ ေကာင္းစားေစခ်င္တယ္၊ ႀကီးပြားေစခ်င္တယ္၊ သို႕ေသာ္ တြယ္တာမေနဘူး၊ ကိုယ့္အတြက္ မစဥ္းစားဘူး၊ သူ႕အတြက္ပဲ စဥ္းစားတယ္။

ဒီ့ထက္ရွင္းေအာင္ ေျပာရမယ္ဆိုရင္ ေမတၱာဆိုတာ “မိတ္ေဆြရဲ႕စိတ္ဓာတ္” ကို ေခၚတာပါ။ “မိတၱႆ ဧသာ ေမတၱာ” – “မိတၱႆ - မိတ္ေဆြသူငယ္ခ်င္းရဲ႕၊ ဧသာ - ဥစၥာျဖစ္တဲ့ စိတ္သေဘာ ထားပဲ၊ ေမတၱာ - မိတ္ေဆြသူငယ္ခ်င္းရဲ႕ စိတ္သေဘာထား စိတ္ေန စိတ္ထား” အဲဒါဟာ ေမတၱာပဲ။

ေမတၱာဆိုတဲ့ သေဘာတရားဟာ အေဒါသ၊ အမုန္းကင္းစင္တဲ့ သေဘာတရား၊ ေကာင္းက်ဳိး ခ်မ္းသာကို လိုလားတဲ့ ႀကီးပြားေစခ်င္တဲ့ သေဘာတရား။ ေမတၱာဟာ မိမိရဲ႕သႏၱာန္မွာ ပင္ကိုယ္က ရိွေနေပမယ့္လို႕ ေလ့က်င့္ေပးမွ အစြမ္းထက္မယ္၊ မေလ့က်င့္ရင္ အစြမ္းမထက္ဘူး။

အဲဒီေတာ့ ေမတၱာဆိုတဲ့ သေဘာတရားကို ဘာနဲ႕ေလ့က်င့္ရမလဲ၊ အာရံုနဲ႕ပဲ ေလ့က်င့္ရမယ္။ စိတ္တစ္ခုကို ထက္ျမက္လာေအာင္ ေလ့က်င့္ခ်င္ရင္ အာရံုနဲ႕ေလ့က်င့္ရမယ္။ ဓားထက္ေအာင္ ဘာနဲ႕လုပ္ရလဲ၊ ေက်ာက္နဲ႕ ေသြးရတယ္၊ ေက်ာက္ေပၚတင္ၿပီးေသြးမွ ဓားထက္တယ္။ ထို႕အတူပဲ ဒီ ေမတၱာစိတ္ဓာတ္ေလးဟာ ခိုင္မာႀကီးထြားလာေအာင္ ဘာနဲ႕လုပ္ရမလဲ၊ အာရံုေပၚတင္ၿပီးေတာ့ ေလ့က်င့္ရမယ္။

တစ္ေလာကလံုးမွာရိွတဲ့ သတၱ၀ါေတြေပၚမွာ ေမတၱာထားႏိုင္ေအာင္ ႀကိဳးစား။ ေနာက္ဆံုးမွာ လူ ၄-ေယာက္ - နံပါတ္တစ္က မိမိကိုယ္တိုင္၊ နံပါတ္ႏွစ္က ကိုယ္ခ်စ္ခင္တဲ့ပုဂၢိဳလ္၊ နံပါတ္သံုးက ခ်စ္လည္းမခ်စ္ မုန္းလည္းမမုန္းတဲ့ သာမာန္ပုဂၢိဳလ္၊ နံပါတ္ေလးက ရန္သူ၊ ထို ပုဂၢိဳလ္ ၄-ေယာက္သည္ အပိုင္းအျခားေတြ။

လူဆိုတာ ကိုယ့္ကိုယ္ကို ပိုခ်စ္တတ္တယ္၊ အဲဒီ ၄-ေယာက္ကို ရန္သူလို႕လည္း မျမင္ေတာ့ဘူး၊ ကိုယ့္ကိုယ္လို႕လည္း မျမင္ေတာ့ဘူး၊ ကိုယ့္မိတ္ေဆြလို႕လည္း မျမင္ေတာ့ဘူး၊ ကိုယ္နဲ႕မသိတဲ့ ပုဂၢိဳလ္လို႕လည္း မျမင္ေတာ့ဘူး၊ ကိုယ့္ရန္သူလို႕လည္း မျမင္ေတာ့ဘူး၊ အားလံုး ဒီ ၄-ေယာက္ စလံုးဟာ တစ္မ်ဳိးတည္း တစ္ခုတည္းလို႕ ျမင္သြားၿပီဆိုရင္ ဒီလူရဲ႕ေမတၱာဟာ အစြမ္းအထက္ဆံုး အဆင့္ ေရာက္သြားၿပီ။

အဲဒါကို ဥပမာေလးတစ္ခု ေပးထားတယ္၊ ဒီပုဂၢိဳလ္ ၄-ေယာက္ကို - ဆိုပါစို႕ - ေရွးတုန္းက လူကို သတ္ၿပီးေတာ့ ယဇ္ပူေဇာ္တဲ့ အေလ့အထရိွတယ္၊ ေတာထဲမွာေနတဲ့ရဟန္းေတြ ဒီလိုပဲ ယဇ္ ပူေဇာ္တာ ခံလိုက္ရတာမ်ဳိးေတြရိွတယ္။ အဲဒီမွာ လာၿပီးေတာ့ ေတာင္းမယ္၊ ယဇ္ပူေဇာ္ဖို႕အတြက္ တစ္ေယာက္လိုက္ခဲ့ပါေပါ့၊ တစ္ေယာက္လိုက္ခဲ့ပါ ဆိုလို႕ရိွရင္ အတူေနတာက မိမိကိုယ္တိုင္ရယ္, ကိုယ့္မိတ္ေဆြရယ္, သာမန္ပုဂၢိဳလ္တစ္ေယာက္ရယ္, ကိုယ့္ရဲ႕ရန္သူရယ္ ၄-ေယာက္ ရိွတယ္။

အဲဒီ ၄-ေယာက္ထဲက ဘယ္သူ႕ေပးမလဲ ? ဘုန္းႀကီးတို႕ စဥ္းစားၾကည့္ၾက၊ တစ္ေယာက္ ေယာက္ေတာ့ လိုက္ရမယ္၊ ကိုယ့္စိတ္ထဲက ဘယ္သူ႕ေပးမလဲ၊ ေၾသာ္ သူတို႕ ၃-ေယာက္ေတာ့ ေနရစ္ပါေစ၊ ငါပဲ အနစ္နာခံလိုက္ပါ့မယ္ဆိုရင္ ကိုယ့္ကိုယ္ကို အေပၚမွာ ေမတၱာပ်က္ရာ ေရာက္တယ္၊ သူ႕ေမတၱာက မဟုတ္ေသးဘူး, မမွ်တဘူးလို႕ ေျပာရမယ္။

အဲဒီလို မဟုတ္ဘဲနဲ႕ “ငါနဲ႕ မတည့္တဲ့ေကာင္လိုက္သြား” ဆိုလို႕ရိွရင္ ရန္သူေပၚမွာ အမုန္းစိတ္ မေပ်ာက္ေသးတာပဲ။ အဲဒီ ၄-ေယာက္စလံုးကို “တစ္ေယာက္မွမေပးႏိုင္ဘူး၊ အားလံုးဟာ အတူတူပဲ ျဖစ္ေနတယ္၊ ဘယ္သူ႕ကိုမွ ေရြးလို႕မရေတာ့ဘူး” ဆိုရင္ အဲဒီေမတၱာဟာ ကန္႕သတ္ခ်က္ေတြကို ေက်ာ္ျဖတ္သြားတဲ့ အင္မတန္ခိုင္မာတဲ့ ေမတၱာတရား ျဖစ္သြားၿပီတဲ့ - ဒီလိုဆိုတာ။

ဒါေၾကာင့္မို႕ ျမတ္စြာဘုရားကေဟာတယ္။ “ယဒိဒံ ေမတၱာ ေစေတာ၀ိမုတၱိ - စိတ္ရဲ႕ လြတ္ေျမာက္မႈလို႕ဆိုတဲ့ ဒီေမတၱာတရားဟာ၊ ဗ်ာပါဒႆ - စိတ္ထဲမွာ အလိုမက်ေနတဲ့ ေဒါသရဲ႕၊ နိႆရဏံ - ထြက္ေပါက္ပါပဲ” တဲ့၊ ဒီနည္းနဲ႕သာလွ်င္ စစ္မွန္တဲ့ ထြက္ေပါက္ကို ရႏိုင္တယ္။ ေနာက္ဆံုး ဘယ္လိုပဲ စိတ္ဆိုးေအာင္လုပ္လုပ္ ဘယ္ေတာ့မွ စိတ္ဆိုးတာ မရိွေတာ့ဘူး။

ဗ်ာပါဒ ဆိုတဲ့ ေဒါသဟာ လူတိုင္းျဖစ္ဖူးၾကတယ္။ ျဖစ္တဲ့အခ်ိန္မွာ ဘယ္လိုခံစားရသလဲ၊ စိတ္တည္ၿငိမ္ေနမႈေတြ လံုး၀ပ်က္စီးသြားတယ္၊ ႏွလံုးခုန္မႈေတြ ျပင္းထန္လာတယ္, မ်က္ႏွာေတြ နီရဲလာတယ္, ေသြးခုန္မႈေတြ ေျပာင္းလဲလာတယ္၊ ႏွလံုးကေန လႈံ႕ေဆာ္လာသည့္ အတြက္ ေၾကာင့္ ႏႈတ္က မဟုတ္တဲ့အသံေတြ၊ မဟုတ္တဲ့စကားေတြ ေျပာလာတယ္၊ လက္ကလည္းပဲ အႏၱရာယ္ျပဳမယ့္ အျပဳအမူမ်ဳိးေတြ ျဖစ္လာတယ္။ ဒါ ေဒါသရဲ႕ စြမ္းေဆာင္မႈ ေတြပဲ။

အဲဒီလို ေဒါသဆိုတဲ့ အမုန္းတရားဟာ ႏွလံုးသားထဲမွာ လံုး၀မက်န္ေအာင္ ေျဖရွင္းပစ္လိုက္ႏိုင္တာ ဒါဟာ ထြက္ေပါက္အစစ္ေပါ့။ ဒါကို ဆိုလိုတယ္၊ ျမတ္စြာဘုရားက ေဟာခဲ့တာ။

ရက္စက္လိုစိတ္၏ ထြက္ေပါက္

ထို႕အတူပဲ ေနာက္ထပ္ထြက္ေပါက္တစ္ခု ရွာရဦးမယ္။ လူေတြမွာ တစ္ခါတစ္ရံက်ေတာ့ ေဒါသတင္ မကဘူး၊ ဆိုပါစို႕ - စိတ္ဆိုးတယ္ဆိုတာ ရိုးရိုး စိတ္ဆိုးၾကတာပဲ၊ ကိုယ္အလိုမက်ရင္ မိဘက သားသမီးကို စိတ္ဆိုးတယ္၊ သူငယ္ခ်င္းအခ်င္းခ်င္း စိတ္ဆိုးၾကတယ္၊ အဲဒီလို စိတ္ဆိုးတယ္ဆိုတဲ့ အထဲမယ္ သတ္ခ်င္ျဖတ္ခ်င္စိတ္ဆိုတာ ပါရဲ႕လား၊ မပါဘူးေနာ္။

မိဘက သားသမီးကို စိတ္ဆိုးတယ္ဆိုတဲ့ ေနရာမွာ “ဒီေကာင္ကို ေသေအာင္လုပ္မယ္” ဆိုတဲ့စိတ္မပါဘူးေနာ္၊ ေအး အဲဒီစိတ္ဓာတ္မ်ဳိး ပါလာၿပီ ဆိုလို႕ရိွရင္ သူ႕ကို ဘာေခၚလဲဆိုေတာ့ “၀ိဟိ ံသာ” လို႕ ေခၚတယ္။ ၀ိဟိ ံသာ ဆိုတဲ့ ရက္စက္မႈ၊ ညွဥ္းပန္း ႏွိပ္စက္မႈ ဆိုတဲ့သေဘာတရား စိတ္ထဲမွာ ျဖစ္ေပၚလာတတ္တယ္တဲ့။ ဘုန္းႀကီးတို႕တစ္ေတြ ေဒါသကို မထိန္းတဲ့အခါမွာ ညွဥ္းပန္းႏွိပ္စက္လိုမႈဆိုတဲ့ ၀ိဟိ ံသာတရား စိတ္ဓာတ္ထဲမွာ ေပၚလာၿပီ၊ အဲဒီလိုေပၚလာလို႕ရိွရင္ စိတ္ရဲ႕ထြက္ေပါက္က ဘာနဲ႕လုပ္ရမလဲ ဆိုလို႕ရိွရင္ ကရုဏာတရားကို ပြားလိုက္ရမယ္တဲ့။

ကရုဏာဆိုတာ သူမ်ားကို ညွဥ္းဆဲလိုမႈ၊ ရက္စက္လိုမႈဆိုတဲ့ cruelty ဆိုတာရဲ႕ ဆန္႕က်င္ဖက္ ျဖစ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ ကရုဏာတရားကိုပြားၿပီဆိုရင္ ေလာကမွာ အဆင္မေျပတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြ, သနားစရာ ေကာင္းတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြ - ဆိုပါစို႕ - ေရာဂါျဖစ္လို႕ ဒုကၡ ေ၀ဒနာ ခံစားေနရတဲ့ပုဂၢိဳလ္, စီးပြားေရးအဆင္မေျပလို႕ စိတ္ညစ္ေနတဲ့ပုဂၢိဳလ္, စားစရာေသာက္စရာ မရိွလို႕ ဒုကၡ ေရာက္ေနတဲ့ ပုဂၢိဳလ္, ေလာကမွာ အဆင္မေျပလို႕ ဒုကၡေရာက္ေနတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြဟာ သနားစရာပုဂၢိဳလ္ေတြပဲ။

အဲဒီလို သနားစရာပုဂၢိဳလ္ကို ေရြးခ်ယ္ၿပီး “ဒုကၡာမုစၥႏ ၱဳ” – “အေျခအေနဆိုးေတြက လြတ္ေျမာက္ၾက ပါေစ, မေကာင္းတဲ့ အေျခအေနေတြ ဆင္းရဲဒုကၡက လြတ္ေျမာက္ၾကပါေစ” - ဆိုတဲ့ စိတ္ဓာတ္ ကေလးနဲ႕ အဲဒီလို ဒုကၡေရာက္ေနတဲ့ပုဂၢိဳလ္ကို အာရံုျပဳၿပီး ေလ့က်င့္ယူရမယ္တဲ့။

မနာလိုစိတ္၏ ထြက္ေပါက္

ေနာက္တစ္ခုက ေလာကလူေတြဟာ ကိုယ္နဲ႕ၿပိဳင္ဘက္ျဖစ္ေစ, ကိုယ့္အိမ္နီးနားခ်င္းျဖစ္ေစ, ကိုယ့္အသိထဲကျဖစ္ေစ, မသိတဲ့ပုဂၢိဳလ္ပဲျဖစ္ေစ ႀကီးပြားတိုးတက္ၿပီး ကိုယ့္ထက္သာသြားလို႕ရိွရင္ ၀မ္းသာႏိုင္ခဲတယ္၊ ၀မ္းမသာၾကဘူး။ ဘာေၾကာင့္ ၀မ္းမသာတာတုန္းဆိုရင္ ဣႆာလို႕ေခၚတဲ့ jealousy ေၾကာင့္ပဲ။ အဲဒီ jealousy ဆိုတဲ့ သေဘာတရားဟာ သူတစ္ပါးေအာင္ျမင္မႈနဲ႕ ပတ္သက္ၿပီး စိတ္ထဲမွာ ေပ်ာ္ေမြ႕မႈ မရိွဘူး၊ အဲဒါလည္း စိတ္ရဲ႕ emotion တစ္ခုပဲ။ 

အဲဒီအရာေတြ ျဖစ္လာၿပီဆိုရင္ jealousy ေတြ ျဖစ္တယ္။ ထို jealousy ေတြ လႊမ္းမိုးလာတဲ့ ပုဂၢိဳလ္တစ္ေယာက္ဟာ သူမ်ားကိုေတာင္ အႏၱရာယ္ျပဳတတ္တယ္။

အဲဒီလို jealousy ျဖစ္လာတာဟာ ေကာင္းသလားဆိုေတာ့ မေကာင္းဘူး၊ ေတာ္ေတာ္ဆိုးတဲ့ဟာ၊ သူမ်ားရဲ႕ ေအာင္ျမင္မႈနဲ႕ပတ္သက္ၿပီး မခံႏိုင္တဲ့သေဘာ။ အဲဒီ မခံႏိုင္တဲ့ emotion လို႕ေခၚတဲ့ စိတ္ရဲ႕ဖိစီးမႈ ျဖစ္လာလို႕ရိွရင္ ဘာနဲ႕ထြက္ေပါက္ရွာမလဲဆိုရင္ မုဒိတာတရားပြားမ်ားျခင္းျဖင့္ ထြက္ေပါက္ရွာရမယ္တဲ့။

မုဒိတာတရား ပြားမ်ားခ်င္လို႕ရိွရင္ ေအာင္ျမင္ႀကီးပြားေနတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြကိုၾကည့္ၿပီး “ယထာလဒၶ သမၸတၱိေတာ မာ၀ိဂစၦႏ ၱဳ” “ရ,ထားတဲ့ စည္းစိမ္ အေျခအေနေတြက၊ ေအာင္ျမင္မႈေတြက ဘယ္ေတာ့ မွ ဆုတ္ယုတ္ မသြားၾကပါေစနဲ႕၊ ထာ၀ရေပ်ာ္ႏိုင္ၾကပါေစ၊ ထာ၀ရရႊင္လန္းႏိုင္ၾကပါေစ၊ ရရိွထားတဲ့ အေျခအေနေကာင္းေတြက ဆုတ္ယုတ္ပ်က္စီး မသြားၾကပါေစနဲ႕”၊ အဲဒီစိတ္ဓာတ္ေလးကို ေလ့က်င့္ေပးရမယ္တဲ့။

ေလ့က်င့္ေပးလို႕ရိွရင္ ခုနေျပာတဲ့ သူမ်ားစည္းစိမ္နဲ႕ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ အေကာင္းမေျပာႏိုင္တဲ့ “အရတိ” ဆိုတဲ့ မေပ်ာ္ေမြ႕ႏိုင္တဲ့ မနာလိုစိတ္ရဲ႕ ထြက္ေပါက္ကို ရသြားမွာျဖစ္ပါတယ္၊ ဒါ မုဒိတာ ဆိုတဲ့ ထြက္ေပါက္။

ခ်စ္စိတ္ မုန္းစိတ္၏ ထြက္ေပါက္

ေနာက္တစ္ခုက ဘာလဲလို႕ဆိုရင္ လူေတြမွာ ခ်စ္ျခင္းမုန္းျခင္း ဆိုတာ ရိွတယ္။ ခ်စ္ရင္ ခ်စ္မယ္, မခ်စ္ရင္ မုန္းမယ္။ ခ်စ္ျခင္း မုန္းျခင္း ဆိုတာ အစြန္းႏွစ္ခုပဲ၊ စိတ္ဓာတ္မွာ balance မျဖစ္လို႕ အစြန္းႏွစ္ဖက္ထြက္ေနတဲ့ စိတ္ဓာတ္။ အဲဒီ အစြန္းထြက္ေနတဲ့ စိတ္ဓာတ္က လြတ္ေျမာက္ခ်င္လို႕ ရိွရင္ ဘာလုပ္ရမလဲဆိုေတာ့ ဥေပကၡာ ပြားရမယ္တဲ့။

ဥေပကၡာဆိုတာ ဘယ္လိုပြားရသလဲဆိုရင္ “သေဗၺသတၱာ ကမၼႆကာ” - သတၱ၀ါဆိုတာ သူ႕ကံနဲ႕ သူလာတာ လို႕ ပြားရတယ္။ ခ်စ္ျခင္းကိုလည္း ေရွာင္မယ္, မုန္းျခင္းကိုလည္း ေရွာင္မယ္၊ ခ်စ္ျခင္း မုန္းျခင္း ထိုႏွစ္မ်ဳိးလံုးမပါဘဲနဲ႕ တည္ၿငိမ္တဲ့သဘာ၀တရားတစ္ခုကို ဥေပကၡာလို႕ ေခၚတယ္။

ဒီကေန႕ အရပ္ထဲမွာေတာ့ “ဥေပကၡာ” ဆိုတာ ကိုယ္နဲ႕မတည့္လို႕ မေခၚတဲ့ပုဂၢိဳလ္ကို “ဥေပကၡာျပဳတယ္” လို႕ ေျပာေနၾကတယ္။ အဲဒီလို အဓိပၸါယ္ မဟုတ္ဘူး၊ ဥေပကၡာက အလြန္ မြန္ျမတ္တယ္၊ ခ်စ္ျခင္းမုန္းျခင္းဆိုတဲ့ အစြန္းႏွစ္ဖက္ မရိွေစဘဲ တည့္မတ္တည္ၿငိမ္တဲ့ သေဘာထား၊ ဒါေၾကာင့္မို႕ equanimity လို႕ အဂၤလိပ္လို ျပန္တယ္။ equanimity ဆိုတာ စိတ္ရဲ႕ တည္ၿငိမ္မႈပဲ။

အဲဒီတည္ၿငိမ္မႈဟာ စိတ္မတည္ၿငိမ္တဲ့ emotion ဆိုတဲ့ ရာဂတို႕၊ ေဒါသတို႕ရဲ႕ ထြက္ေပါက္ပဲ။ ဒါေၾကာင့္မို႕ ျမတ္စြာဘုရားက ဥေပကၡာဆိုတဲ့ ေစေတာ၀ိမုတၱိဟာ ရာဂရဲ႕ ထြက္ေပါက္ပါလို႕ ေဟာထားတယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႕ အဲဒါကိုလည္းပဲ ေလ့က်င့္ပြားမ်ားျခင္းျဖင့္ မိမိတို႕ရဲ႕ မွန္ကန္တဲ့ ထြက္ေပါက္တစ္ခုကို ရရိွႏိုင္မယ္။

ျမဲတယ္လို႕ထင္ျမင္စိတ္၏ ထြက္ေပါက္


ေနာက္တစ္ခုကေတာ့ ၀ိပႆနာ က်င့္စဥ္နဲ႕ ပတ္သက္တယ္။ ဘုန္းႀကီးတို႕တစ္ေတြမွာ အရာ ခပ္သိမ္းကို ၾကည့္လိုက္တာနဲ႕ တစ္ၿပိဳင္နက္ ကိုယ္ကိုယ္ကိုပဲျဖစ္ေစ, ကိုယ့္ရဲ႕ ပတ္၀န္းက်င္ကိုပဲ ျဖစ္ေစ နိစၥထာ၀ရလို႕ ထင္ေနၾကတယ္။ ျမဲတယ္ဆိုတဲ့ အေတြးေတြ ရိွေနၾကတယ္။ ၀ိပႆနာ တရားကို က်င့္ၾကံႀကိဳးကုတ္အားထုတ္ လိုက္ၿပီဆိုရင္ စကၠန္႕မလပ္ ေျပာင္းလဲေနတဲ့သေဘာေတြ, ေျပာင္းလဲပ်က္စီးေနတဲ့ အရာေတြကို ေတြ႕ျမင္လာႏိုင္တယ္။ ဒီလိုျမင္ရင္ ျမဲတယ္ဆိုတဲ့ အေတြးေတြကို ေလွ်ာ့ခ်သြားႏိုင္တယ္ေပါ့။ အဲဒီ ျမဲတယ္ဆိုတဲ့ နိစၥနိမိတ္၊ ျမဲတယ္လို႕ ယူဆႏိုင္တဲ့ အရိပ္အေယာင္ဟာ တစ္ခုမွမရိွဘူး။

ရင့္သန္ အားေကာင္းလာတဲ့ ၀ိပႆနာတရား (ဗလ၀၀ိပႆနာ) ဟာ ျမဲတယ္လို႕ ထင္ျမင္ ယူဆေနတဲ့ အေတြးစိတ္ရဲ႕ ထြက္ေပါက္တစ္ခုပဲတဲ့။ ၀ိပႆနာတရားကို က်င့္ၾကံႀကိဳးကုတ္ အားထုတ္ျခင္းျဖင့္ ျမဲတယ္ဆိုတဲ့ အရိပ္အေယာင္ေတြကို ဖယ္ရွားပစ္ႏိုင္ၿပီး မျမဲဘူးဆိုတဲ့ အမွန္အကန္ကို ျမင္လာႏိုင္ပါတယ္။ ဒါက အလြန္အဆင့္ျမင့္တဲ့ ထြက္ေပါက္တစ္ခုပါတဲ့။ အဲဒီ ထြက္ေပါက္ ရထားၿပီဆိုရင္ ေသာကဆိုတာ နည္းသြားမယ္၊ တြယ္တာမႈေတြဆိုတာကို ေလွ်ာ့ခ်လာႏိုင္မယ္။

မာန၏ ထြက္ေပါက္

ေနာက္ဆံုး ထြက္ေပါက္တစ္ခုက ဘာလဲဆိုလို႕ရိွရင္ ငါဆိုတဲ့ မာနရဲ႕ ထြက္ေပါက္ပဲ။ ေလာကမွာ ဒီမာနဆိုတာက က်န္ေနတတ္တယ္။ မာနဆိုတာ ကုိယ့္ရဲ႕အရည္အေသြး အရည္အခ်င္းေပၚမွာ အေျခစိုက္ၿပီးေတာ့ ျဖစ္ေပၚေနတဲ့ သေဘာတရားတစ္ခုပဲ။ ဒါကို စာေပက “အသၼိမာန” လို႕ ေျပာတယ္။

မာနဆိုတာဟာ သူမ်ားထက္သာတယ္လို႕ေျပာမွ မာန မဟုတ္ဘူး။ လူေတြမွာ ျဖစ္တတ္တယ္ေလ၊ ဆိုပါစို႕ - အဘိဓမၼာတရားေဟာလို႕ရိွရင္ ငါ နားမလည္ပါဘူးကြာ, နားလည္ႏိုင္မွာ မဟုတ္ပါဘူး, တို႕ ဉာဏ္မမီပါဘူးလို႕ အဲဒီလိုေတြးတာကလည္း နိမ့္က်တဲ့မာနပဲတဲ့။ ဒါကေတာ့ ငါ့အတြက္ လြယ္လြယ္ေလးပဲလို႕ သြားေတြးလို႕ ရိွရင္လည္း သူ႕အရည္အခ်င္းေပၚမွာ ေတြးေတာျဖစ္သည့္ အတြက္ေၾကာင့္ မာနပဲ။ အဲဒီလို မာနမ်ဳိးေတြဟာ တရားထူး တရားျမတ္ရဖို႕ရာအတြက္ အဟန္႕ အတားတစ္ခု ျဖစ္တယ္။

ဒါေၾကာင့္ အဲဒီ အဟန္႕အတားဆိုတဲ့ ကိုယ့္ရဲ႕ အရည္အခ်င္းေပၚမွာ အားကိုးၿပီး ျဖစ္ေပၚေနတဲ့ မာနအထင္ေတြ ေပ်ာက္သြားေအာင္ ၀ိပႆနာက်င့္စဥ္က်င့္ရတယ္။ ေနာက္ဆံုးရဟႏၱာပုဂၢိဳလ္ဘ၀ ေရာက္သြားလို႕ အရဟတၱမဂ္ အရဟတၱဖိုလ္ ရသြားၿပီ ဆိုလို႕ရိွရင္ေတာ့ ခုနကေျပာတဲ့ ကိုယ့္ရဲ႕ အရည္အေသြးေပၚမွာ အထင္ေရာက္တဲ့ မာနတရားဟာ လံုး၀ ရွင္းသြားပါလိမ့္မယ္၊ အဲဒါက မာနတရားရဲ႕ ထြက္ေပါက္ပါ။

အဲဒီလို ျမတ္စြာဘုရားသခင္ ကိုယ္ေတာ္ျမတ္က “နိႆရဏဓာတုသုတ္” မွာ စိတ္၏ ထြက္ေပါက္ မ်ား ဆိုၿပီး ေဟာထားတာရိွတယ္။ ဒီထြက္ေပါက္မ်ားသည္သာလွ်င္ တကယ့္စစ္မွန္တဲ့ ထြက္ေပါက္မ်ား ျဖစ္သည့္အတြက္ေၾကာင့္ ထိုတရားမ်ားဟာ လက္ေတြ႕က်င့္သံုးႏိုင္မယ္ဆိုရင္ ဒီထြက္ေပါက္ေတြဟာ ကိုယ္ကိုယ္တိုင္ သိရိွႏိုင္မယ့္ ထြက္ေပါက္မ်ဳိးေတြ ျဖစ္တယ္။

တရားခ်စ္ခင္ သူေတာ္စင္အေပါင္းတို႕သည္ ဗုဒၶျမတ္စြာ ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့တဲ့ စိတ္၏ ထြက္ေပါက္မ်ားကို လက္ေတြ႕က်က် အသံုးခ်ၿပီးေတာ့ မိမိတို႕စိတ္ရဲ႕ အက်ဥ္းအၾကပ္မွ လြတ္ႏိုင္ၾကတယ္။

ေဒါသဆိုတဲ့ emotion ေတြ, ၀ိဟိ ံသာဆိုတဲ့ emotion ေတြ, အရတိဆိုတဲ့ မေပ်ာ္ေမြ႕ႏိုင္မႈ emotion ေတြ, ရာဂ ဆိုတဲ့ တပ္မက္မႈ emotion ေတြ, သခၤါရ တရားေတြနဲ႕ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ ျမဲတယ္ဆိုတဲ့ အထင္နိမိတ္ေတြ, ကိုယ့္ကိုယ္ကိုထင္ေနတဲ့ ကိုယ့္အရည္အေသြးေပၚမွာ အေျချပဳၿပီးေတာ့ထားတဲ့ မာနေတြ၊ အဲဒီ emotion တရားေတြရဲ႕ ထြက္ေပါက္ေတြဟာ ေမတၱာတို႕, ကရုဏာတို႕, မုဒိတာတို႕, ဥေပကၡာတို႕¸၀ိပႆနာနဲ႕ အရဟတၱမဂ္ဉာဏ္မ်ားသာ ျဖစ္တယ္လို႕ ဗုဒၶျမတ္စြာက ေဟာၾကား ေတာ္မူခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္ တရားခ်စ္ခင္ သူေတာ္စင္ ပရိသတ္တို႕သည္ မိမိတို႕သႏၱာန္မွာ အဆင့္ဆင့္ ေလ့က်င့္ ယူျခင္းျဖင့္ ရႏိုင္တဲ့တရားေတြ ျဖစ္တဲ့အေၾကာင္း ကိုယ္တိုင္သိရိွနားလည္ၿပီး မိမိတို႕မွာ စိတ္၏ ထြက္ေပါက္ကို မွန္ကန္တဲ့နည္းလမ္းနဲ႕ ရေအာင္ရွာၿပီး ထာ၀ရၿငိမ္းတဲ့ အၿငိမ္းဓာတ္ကို ကိုယ္စီ ကိုယ္ငွ မ်က္ေမွာက္ျပဳႏိုင္ၾကပါေစသတည္း။

ေမတၱာျဖင့္
ေဒါက္တာ အရွင္နႏၵမာလာဘိ၀ံသ ေဟာၾကားေတာ္မူေသာ


စိတ္၏ ထြက္ေပါက္မ်ား တရားေတာ္ မွ ထုတ္ႏႈတ္ပူေဇာ္ပါသည္။