Tuesday, January 17, 2012

စြယ္စံုအလွ


  စြယ္စံုအလွ
သာသနာေတာ္၌ ထမ္းေဆာင္ရန္ တာဝန္ႀကီးႏွစ္ရပ္ရွိပါသည္။ ဘုရားရွင္ေဟာေတာ္မူအပ္ေသာ ပိဋကတ္ေတာ္မ်ားကို မကြယ္မပေအာင္ ပို႔ခ်သင္ယူျခင္းသည္ ဂႏၳဓုရ (ပိဋကတ္တာဝန္)ကို ထမ္းေဆာင္ျခင္း မည္ပါသည္။ သီလကို ျဖည့္က်င့္ျခင္းမွစ၍ ကမၼ႒ာန္းတရားကို အားထုတ္ျခင္းသည္ ဝိပႆနာဓုရကို ထမ္းေဆာင္ျခင္းမည္ပါသည္။ဗုဒၶျမတ္စြာသည္ ထိုတာဝန္ ႏွစ္ရပ္လံုးကိုပင္ စြမ္းႏိုင္သည့္ဘက္မွ ရဟန္းေတာ္ မ်ားကို ထမ္းေဆာင္ေစေတာ္မူလိုပါသည္။

      အရွင္ဥပါလိသည္ ရဟန္းျပဳၿပီး၍ ဘုရားရွင္ထံ ကမၼ႒ာန္းတရားကို နာယူၿပီးလွ်င္ ''ေတာသို႔သြား၍ ေနလိုပါေၾကာင္း'' ခြင့္ေတာင္းေလသည္။ ထိုအခါ ''ေတာ၌ေနလွ်င္ ဝိပႆနာတာဝန္တမ်ိဳးကိုသာ တိုးပြားေစ ႏိုင္လိမ့္မည္။ ငါ၏အထံ၌ေနလွ်င္ကား ရဟန္းေတာ္တို႔အား ဝိနည္းပိဋကတ္တို႔ကို ပို႔ခ်၍ ဓုရႏွစ္ပါးလံုးကို ျဖည့္ႏိုင္လိမ့္မည္''ဟု မိန္႔ေတာ္မူခဲ့ဘူးပါသည္။ (ဧကဂၤုတၱရ ဧတဒဂၢအ႒ကထာ) ဤစကားအရ ဗုဒၶျမတ္စြာသည္ စြမ္းႏိုင္လွ်င္ သာသနာ့တာဝန္ ႏွစ္ရပ္လံုးကို ထမ္းေဆာင္ေစေတာ္မူလိုသည္မွာ ထင္ရွားလွပါသည္။

     ယေန႔ ပရိယတၱိတာဝန္ကို ထမ္းေဆာင္ေနၾကေသာ ရဟန္းေတာ္တို႔သည္ အရွင္ဥပါလိအား မိန္႔ၾကားသည့္ ဗုဒၶ၏ သေဘာထားကို အေလးအနက္ထား၍ စဥ္းစားေဝဖန္ေတာ္မူၾကရန္လိုပါလိမ့္မည္။ ယင္းသည္ ''စာေပသင္ၾကား ပို႔ခ်ျခင္းဟူေသာ ပရိယတၱိတာဝန္ေတြ ထမ္းေဆာင္သည့္ ဘက္တြင္သာ အေလး ကဲလ်က္ ခ်ိန္ခြင္ညႇာမထြက္ေစသင့္ ေယာဂီဆန္ဆန္ က်င္ႀကံေနထိုင္လ်က္ ဝိပႆနာ တာဝန္အလုပ္ကိုလည္း အားထုတ္ သင့္ေပ၏'' ဟူေသာ အခ်က္ကို မီးေမာင္းထိုးျပလ်က္ ရွိေပသည္။ မွန္၏။ ပရိယတၱိဘက္တြင္ အေလးကဲလ်င္ ကိုယ္က်င့္ ဝိနည္းဘက္၌ အားေလွ်ာ့၍ သြားတတ္ေပ၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ပိဋကတ္ေတာ္မ်ားကို သင္ၾကားပို႔ခ်လ်က္ရွိသည့္ ပရိယတၱိ ဝန္ေဆာင္ ပုဂၢိဳလ္မ်ားသည္ ''ကိုယ္က်င့္ဝိနည္း'' ကိုလည္း ေရွ႕တန္း မတင္၍ မျဖစ္ေပ။
     ဗုဒၶျမတ္စြာ၏ သာသနာသံုးရပ္တြင္ သီလသည္အစ၊ သီလသည္ မူလ၊ သီလသည္ ပဓာနျဖစ္သည္။ သီလဟူသည္လည္း ''ကိုယ္က်င့္ဝိနည္း'' ပင္တည္း။ ကုိယ္က်င့္သီလသည္ ကုသိုလ္တရားအားလံုးတို႔၏ တည္ရာျဖစ္ သကဲ့သို႔ ကိုယ္က်င့္ဝိနည္း သည္ 'ရဟန္းဘဝ၏' တည္ရာျဖစ္သည္။ (သံ-၁-၁၃၊ ၁၆၇။ ခု ၁၁-၃၂။ သံ ၃-၁၄၄၊ အဘိ ႒ ၂၊ ၃၁၆)

      အိမ္ေဆာက္လိုသူသည္ အိမ္ေျမေနရာကို ဦးစြာရွင္းလင္းရသကဲ့သို႔လည္းေကာင္း၊ ပန္းခ်ီေဆးေရး႐ုပ္ ေရးျခယ္ လိုသူသည္ ပံုကားခ်ပ္ကို ေျပျပစ္ေခ်ာ့ေမြ႕ေအာင္ ပထမျပဳလုပ္ရသကဲ့သို႔လည္းေကာင္း၊ ေဆးဆိုး လိုသူသည္ အဝတ္ကိုျဖဴစင္ေနေအာင္ ပထမ ေလ်ာ္ဖြပ္ရသကဲ့သို႔လည္းေကာင္း၊ ေယာဂီပုဂၢိဳလ္တို႔သည္ ကိုယ္က်င့္သီလ၊ ကိုယ္က်င့္ဝိနည္းကို ပထမဦးစြာ ျဖဴစင္ရွင္းသန္႔ေအာင္ ျပဳလုပ္ၾကရေပသည္။ သီလရွိမွ၊ ကိုယ္က်င့္ဝိနည္း လံုမွသာလွ်င္ သမာဓိစခန္းသို႔လည္းေကာင္း၊ မဂ္ဖိုလ္နိဗၺာန္ဟူေသာ ပညာစခန္းသို႔ လည္းေကာင္း တက္လွမ္းႏိုင္မည္ ျဖစ္ေပသည္။

     တနည္းဆိုေသာ္ သီလသည္ ''ေျခေထာက္ႏွင့္တူလွ၏။ ေျခေထာက္က်ိဳးျဖစ္ေနသူသည္ သြားလိုရာ ခရီးသို႔ မသြားေရာက္ႏိုင္သကဲ့သို႔ သီလမရွိသူတို႔မွာလည္း နိဗၺာန္တည္းဟူေသာ 'ေအာင္ေျမစခန္းသို႔' အေရာက္ လွမ္းႏိုင္ၾကမည္မဟုတ္ေခ်။ လူတို႔၏ပါးစပ္ေပါက္သည္ အာဟာရတို႔၏ ဝင္ရာ 'လမ္းမ' ျဖစ္သည္။ သီလတည္း ဟူေသာ လမ္းမေပၚ၌ ေလွ်ာက္သြားမွသာ မဂ္ဥာဏ္ကုသိုလ္ အထိဆိုက္ေရာက္၍ အတၴသိဒၶိအက်ိဳး အားလံုးျပည့္ဝေပမည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ယေန႔ စာသင္စာခ်တို႔အတြက္ ကိုယ္က်င္႔သီလေခၚ 'ကိုယ္က်င့္ဝိနည္း'မွာ မည္မွ်အေရးႀကီးေၾကာင္း သိရွိႏိုင္ေပသည္။ (သာရတၴ ၃၅-၆)

(၁)    ရဟန္းတို႔ သီတင္းသံုးေဖာ္ ရဟန္းအခ်င္းခ်င္း ၾကည္ၫိုျခင္း၊ ေလးစားျခင္းကို ခံလိုလွ်င္ မိမိ၏ သီလ သိကၡာကို စင္ၾကယ္ေအာင္ျဖည့္က်င့္ရမည္။
(၂)    ရဟန္းတို႔ ဆြမ္းသကၤန္းစေသာပစၥည္းကို တရားသျဖင့္ရရွိလုိပါလွ်င္ မိမိသီလသိကၡာကို စင္ၾကယ္ေအာင္ ျဖည့္က်င့္ရမည္။
(၃)    ရဟန္းတို႔ မိမိအားပစၥည္းေလးပါး ေထာက္ပံ့လွဴတန္းသူတို႔၏ ေကာင္းမႈတို႔ကို မ်ားေပးေစ လိုလွ်င္ မိမိ၏ သီလသိကၡာကို စင္ၾကယ္ေအာင္ျဖည့္က်င့္ရမည္။
(၄)    ရဟန္းတို႔ ကြယ္လြန္ၿပီးေသာေဆြမ်ိဳးဥာတိတို႔က ေရာက္ရာဘဝမွ မိမိကို ၾကည္ၫိုစိတ္ျဖင့္ သတိရေသာအခါ ထိုၾကည္ၫိုမႈ၏ အက်ိဳးကိုမ်ားစြာ ျဖစ္ထြန္းေစလိုလွ်င္ မိမိ၏ သီလသိကၡာကို စင္ၾကယ္ေအာင္ ျဖည့္က်င့္ရမည္။

      ဤသို႔စသည္ျဖင့္ သီလ၏အက်ိဳးကိုလည္းေကာင္း၊ သမာဓိ ရေအာင္ သမထကမၼ႒ာန္း စီးျဖန္းျခင္း၏ အက်ိဳးကိုလည္းေကာင္း၊ ဝိပႆနာဘာဝနာ၏ အက်ိဳးကိုလည္းေကာင္း၊ မူလပဏၰာသပါဠိေတာ္ အာကေခၤယ် သုတ္၌ ေဟာျပေတာ္မူခဲ့ေပသည္။

      ''ယုတ္မာ ဒုႆီ၊ အလဇၨီကား၊ နံ႔ညႇီသတင္း၊ မေကာင္းျခင္းျဖင့္၊ ဘင္္တြင္းစက္ဆုပ္၊ ေကာင္ပုပ္အတူ၊ ရြံဘြယ္ဟူ၍၊ ရွင္လူတကာ၊ မ႐ွဴသာဘဲ၊ မ်က္ႏွာတိမ္းငံု႔၊ ၾကားတိုင္း႐ႈံ႕၏''။
သီလစင္ၾကယ္သူတို႔၏ ထိုထိုအက်ိဳး ရတို႔ကား ေရး၍ကုန္ဘြယ္မရွိပါ။ အလားတူပင္ သီလမစင္ၾကယ္သူ အလဇၨီဒုႆီလတို႔၏ အျပစ္တို႔မွာလည္း ေရး၍ကုန္ႏိုင္ဘြယ္ မရွိပါေခ်။ မစင္္ဘင္ပုပ္ကဲ့သို႔လည္းေကာင္း၊ သူေသေကာင္ပုပ္ကဲ့သို႔လည္းေကာင္း၊ လဇၨီ သူေတာ္ေကာင္းတုိ႔က စက္ဆုပ္ရြံရွာၾကပံုကို မန္လည္ဆရာေတာ္ႀကီးက အထက္ပါအတိုင္း မဃေဒဝ၌ ေဖၚျပခဲ့ သည္။

''သီလမရွိ၊ သုတရွိေသာ္
တတ္သိခ်ီးႏွီး၊ က်ိဳးမၿပီးဘူး
မခ်ီးမႊမ္းၾက၊ ကဲ့ရဲ႕ၾက၏''။

စာေပပရိယတၱိႏွင့္သာ ျပည့္စံု၍ ကိုယ္က်င့္သီလ ကိုယ္က်င့္ဝိနည္း မရွိသူကို မခ်ီးမြမ္းၾကသည့္ျပင္ ကဲ့ရဲ႕ေလ့ပင္ရွိၾကသည္ကိုလည္း ေဖၚျပခဲ့သည့္။

''ႏံု႔သည့္ဥာဏ၊ သုတမရွိ၊ သီလရွိက
သီလအတြက္၊ ႏွစ္သက္ကုန္ၾက၊ ခ်ီးမြမ္းရ၏''

ပရိယတၱိဥာဏ္ပင္ရွင္သန္ႀကီးထြားမႈ မရွိပါေသာ္လည္း ကိုယ္က်င့္သီလႏွင့္ ျပည့္စံုက လူတို႔ေလးျမတ္ အားရႏွစ္သက္ေလ့ရွိၾကေပ၏။ လူတို႔၏သဒၶါတရားကို ဖြံ႕ထြားရွင္သန္ေစႏိုင္၏။ ကုသိုလ္အားပြားတိုးေစႏိုင္၏။ သာသနာ့ၾကက္သေရကို မေမွးမွိန္ မေသးသိမ္ေစေပ။

''သုတသီလ၊ စြယ္စံုလွမူ၊ ထိုသသူကို
နတ္လူေကာင္းခ်ီး၊ အံ့မၿပီးဘဲ
မၿငီး႐ႈေျမႇာ္၊ ရွိပူေဇာ္၏''။

     စာေပ ပရိယတၱိဂုဏ္ႏွင္လည္းျပည့္စံု၊ ကိုယ္က်င့္သီလလည္း လံုမည္ဆိုပါလွ်င္ကား ''စြယ္စံုအလွ''ပင္ ျဖစ္ပါ၏။ ဤလိုပုဂၢိဳလ္မ်ိဳးကား ''နတ္လည္း ႏွစ္လို၊ လူၾကည္ၫို''ဆိုသကဲ့သို႔ လူနတ္တို႔၏ ၾကည္ၫိုမႈ၊ ပူေဇာ္မႈကို ခံရေပ၏။ သာသနာ့ၾကက္သရေဆာင္ ထိပ္ေခါင္တင္ 'ေတာ္'တစ္ပါးျဖစ္ရေပ၏။

     ထို႔ေၾကာင့္ ယေန႔သာသနာ၌ စာသင္စာခ်၊ ပရိယတၱိဝန္ေဆာင္ရဟန္းေတာ္တို႔အေနျဖင့္ 'ကိုယ္က်င့္ သီလ ကိုယ္က်င့္ ဝိနည္း''ကို ေရွ႕တန္းတင္လ်က္ 'ဝိနယဂ႐ုက၊ သာသနာ့အာဇာနည္' အရွင္ေကာင္း အရွင္ျမတ္ေတြ ပီပီျပင္ျပင္ ျဖစ္ၾကရန္အေရး အေလးအနက္ျပဳသင့္ၾကပါေပ၏။ ကိုယ္က်င့္ဝိနည္းပါမွ သုဂတိ ဘဝ ေသခ်ာႏိုင္၏။ ပရိယတၱိသင္ၾကားပါမွ ပညာပါရမီ ျပည့္၏။ စာသင္စာခ် ပရိယတၱိဝန္ေဆာင္တို႔အတြက္ ဝိနည္းသည္ 'အကြပ္တကူႏွင့္တူေပ၏'။ စာေတာ္ စာညံ့ စာအလယ္အလတ္တို႔ကား 'အကန္႔ေဒါက္ဆံ သဖြယ္' ျဖစ္ေပ၏။
သို႔ျဖစ္ပါ၍ စာေပပရိယတၱိဂုဏ္ႏွင့္လည္းျပည့္စံု၊ ကိုယ္က်င့္သီလလည္းလံုသည့္ ''စြယ္စံုအလွပိုင္ရွင္ မ်ား''ျဖစ္ရန္ အတြက္--

(၁) ဝိနည္းေလးစားၿပီး စာေတာ္ျဖစ္ေအာင္
(၂) ဝိနည္းေလးစားၿပီး စာအလယ္အလတ္ျဖစ္ေအာင္
(၃) ဝိနည္းေလးစားၿပီး စာညံ့ခ်င္ညံ့ပါေစ
ဤပုဂၢိဳလ္အမ်ိဳးအစားသံုးမ်ိဳးျဖစ္ေအာင္ ႀကိဳးစားသင့္ၾကေပေၾကာင္း ႏွလံုးေကာင္းျဖင့္ အေၾကာင္း သင့္စြာ တိုက္တြန္းေဖၚျပလိုက္ရပါသတည္း။
စိတ္ေကာင္း စာတတ္၊ ပုဂၢိဳလ္ျမတ္၊ လုိအပ္သာသနာ။
ဝိနည္းက်င့္တတ္၊ စာေတာ္လတ္၊ လိုအပ္သာသနာ။

အရွင္မေဟာသဓပ႑ိတ
(ပရိယတၱိစာေစာင္တြင္ ရွင္ေတေဇာသာရ အမည္ျဖင့္ ေရးသားခဲ့သည္။)