ဓမၼေစတီမ်ား တည္ထားျခင္း
ဓမၼ-ဟူသည္ ပါဠိဘာသာ ေဝါဟာရတစ္ခုျဖစ္သည္၊ ထုိဓမၼကုိ တရားဟု ျမန္မာဘာသာ ျပန္ဆုိၾကသည္၊ တရားအမ်ဳိးမ်ဳိးရွိသည္တြင္ က်င္႔သုံးလုိက္ နာသူကုိ အပါယ္အစရွိေသာ ေဘးဒုကၡအေပါင္းတုိ႔မွ ကယ္တင္ေသာအားျဖင္႔ လည္းေကာင္း ကာကြယ္ေစာက္ေရွာက္ေသာအားျဖင္႔လည္းေကာင္း ေဆာင္ ထားတတ္ေသာေၾကာင္႔ မဂ္ ၄-ပါးသည္သာ မုခ် “ဓမၼ” အမည္ရထုိက္ ေပသည္။
သုိ႔ေသာ္ မဂ္-၄ပါး၏ ခ်က္ခ်င္းလက္ငင္း အက်ဳိးရ ဖုိလ္၄-ပါးနွင္႔ ဆင္႔ပြား အက်ဳိး နိဗၺာန္ကုိလည္းေကာင္း မဂ္ ဖုိလ္ နိဗၺာန္ေရာက္ေၾကာင္း လမ္းစဥ္ျပ ပရိယတ္ဓမၼကၡန္ က်မ္းဂန္မ်ားကုိလည္းေကာင္း၊ သြာကၡာတတာ စေသာ ဂုဏ္အင္မ်ားနွင္႔ ျပည္႔ဝစုံလင္သည္႔အတြက္ “ဓမၼ” ဟုေခၚေဝၚၾကရေတာ႔ သည္၊ ထုိေၾကာင္႔ မဂ္ ဖုိလ္ နိဗၺာန္ ဟူေသာ ၉-ပါးေသာ ေလာကုတၱရာတရား မ်ားတြင္ ပရိယတၱိဓမၼ-ထည္႔၍ ၁၀-ပါးေသာ တရားျဖစ္လာသည္။
မဂ္ (၄)ပါး
ဖုိလ္ (၄)ပါး
နိဗၺာန္ (၁) ပါး
ပရိယတၱိ (၁)ပါး
ဤ ၁၀-ပါးေသာ တရားအားလုံးသည္ပင္ သြာကၡာတတာ စေသာ ဂုဏ္ ေတာ္(၆)ပါးနွင္႔ ျပည္႔စုံျခင္းေၾကာင္႔ “ဓမၼံ သရဏံ ဂစာၦမိ” အရ ကုိးကြယ္ ဆည္းကပ္ ထုိက္ေသာ တရားတုိ႔ခ်ည္းသာ ျဖစ္ၾကသည္။ ပရိယတၱိ သဒၶမၼ ပဋိပတၱိသဒၶမၼ ပဋိေဝဓသဒၶမၼ ဟူေသာ သဒၶမၼသုံးျဖာ သာသနာဆုိသည္မွာ လည္း ဤတရား (၁၀)မ်ဳိးပင္ ျဖစ္ေပသည္။
အနာေရာဂါေပ်ာက္ကင္းဖုိ႔ရန္ ေဆးဝါးသည္ အဓိကျဖစ္ေသာ္လည္း မွန္ကန္ ေသာ ေဆးဝါးျဖစ္ရန္မွာ ေဆးနည္းေဆးမွတ္တမ္းမ်ားနွင္႔ ကင္း၍ မျဖစ္ နုိင္ေပ၊ ေဆးနည္းေဆးမွတ္တမ္းမ်ားရွိလွ်င္ လုိအပ္ေသာ ေဆးကုိ အခ်ိန္ မေရြး ေဖာ္စပ္သုံးစြဲနုိင္ေပမည္။
ထုိ႕အတူ မဂ္ျဖင္႔ ကိေလသာ ေရာဂါမွန္သမွ် ပယ္ေဖ်ာက္ရန္နွင္႕ ဝိမုတၱိ သုခကုိ ခံစားနုိင္ရန္ မရွိမျဖစ္ မသိမျဖစ္ တကယ္ပင္ လုိအပ္ေသာ ဓမၼမွာ-
ေဆးနည္း ေဆးမွတ္တမ္း သဖြယ္ျဖစ္ေသာ ပရိယတၱိဓမၼသာ ျဖစ္ေပ သည္။
ေရွးေရွး သာသနာ႔ဦးေဆာင္ မေထရ္မ်ားကလည္း ဘုရားေဟာ ပရိယတၱိ ဓမၼကၡႏၶာမ်ား တည္ရွိေနသေရြ႕ မဂ္ ဖုိလ္ နိဗၺာန္တရားမ်ား မေပ်ာက္မပ်က္ တည္ရွိေနမည္သာျဖစ္သည္။
သုတ္ ဝိနည္း အဘိဓမၼာ ပရိယတၱိဓမၼမ်ား ေပ်ာက္ကြယ္လွ်င္ကား ေနဝင္ သကဲ႔သုိ႕ တစ္ေလာကလုံး အေမွာင္ဖုံးကြယ္လိမ္႔မည္-ဟု (အံ-႒-၁၇၂) ၌ မိန္႔ၾကားေတာ္မူခဲ႔ၾကေလသည္။ သာသနာေတာ္ တည္တံ႔ျပန္႔ပြါးဖုိ႔ရန္ ပရိယတၱိဓမၼကုိ ထိန္းသိမ္းေစာင္႔ေရွာက္ဖုိ႔ လိုအပ္ပါသည္။ မွန္၏ သက္ေတာ္ ရွည္ ဘုရားရွင္တုိ႔၏ သာသနာသည္ မ်က္ေမွာက္သာဝက တစ္ဆက္ ေလာက္သာ တည္တံ႔ၿပီး ဆက္လက္ မတည္တ႔ံသည္မွာ ပရိယတၱိဓမၼ မရွိျခင္းေၾကာင္႔သာ ျဖစ္ပါသည္။
ဤဆုိခဲ႔ၿပီးေသာ အေျခအေန အရပ္ရပ္ကုိ ေထာက္ရႈလွ်င္ ပရိယတၱိဓမၼ သည္သာ သာသနာေတာ္ အရွည္တည္တ႔ံျပန္႔ပြားဖုိ႔ အမွန္တကယ္ ျဖစ္သည္ မွာ ထင္ရွားလွေပသည္။
ပရိယတၱိဓမၼတည္တ႔ံဖုိ႔ရန္မွာလည္း စကၠဴ ေရႊ ေငြ ေက်ာက္ခ်ပ္မ်ားေပၚတြင္ တင္ထားရုံ မွတ္ထားရုံျဖင္႔ မၿပီးနုိင္ပါ။ ပ်ဴေခတ္ ေက်ာက္စာမ်ား ယေန႔တုိင္ ရွိေနေသာ္လည္း အဓိပၸာယ္ေဖၚနုိင္သူ တစ္ဦးတစ္ေယာက္မွ် ျမန္မာနုိင္ငံတြင္ မရွိေတာ႔ေပ။
ပရိယတၱိဓမၼ တည္တ႔ံျပန္႔ပြားေရးမူကုိ ျမတ္စြာဘုရားက အဂုၤတၱိဳရ္ ပဥၥက နိပါတ္ ပထမ သဒၶမၼ သေမၼာသ သုတ္၌ အတိအလင္း ေဖာ္ညြန္း ခဲ႔ေပသည္။ ယင္းမူမ်ားမွာ - ပဥၥိေမ ဘိကၡေဝ ဓမၼာ သဒၶမၼႆ ဌိတိယာ စသည္ျဖင္႔ ေဟာ္ေတာ္မူသည္႔အတုိင္း ပရိယတၱိသဒၶမၼကုိ
၁။ ေကာင္းစြာ နာၾကားျခင္း
၂။ ေကာင္းစြာ သင္ယူမွတ္သားျခင္း
၃။ ေကာင္းစြာ နႈတ္တက္ အာဂုံေဆာင္ထားျခင္း
၄။ အနက္အဓိပၸာယ္ စူးစမ္းဆင္ျခင္ သိျမင္ျခင္း
၅။ သိသည္႔အတုိင္း ပရိယတ္တရား အားေလ်ာ္စြာ ပဋိပတ္တရားကုိ က်င္႔ သုံးျခင္းတုိ႔ျဖစ္ပါသည္။
ျမတ္စြာဘုရား ခ်မွတ္ခဲ႔ေသာ အဆုိပါမူမ်ားအတုိင္း လက္ေတြ႔ အေကာင္ ထည္ေဖာ္မည္ဆုိလွ်င္ သာသနာေတာ္ တည္တ႔ံျပန္႔ပြားမည္မွာ ယုံမွားစရာ မရွိေပ။
ဤမူ ၅-ခ်က္ကုိ အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္လွ်င္ သာသနာ တည္တ႔ံ ျပန္႔ပြါးေၾကာင္းျဖစ္သလုိ အေကာင္အထည္ေဖာ္မေဆာင္ရြက္လွ်င္ သာသနာ ကြယ္မည္ျဖစ္၍ အဆုိပါ အဂၤုတၱိဳရ္ပါဠိေတာ္၌ပင္ “ပဥၥိေမ ဘိကၡေဝ ဓမၼာ သဒၶမၼႆ သေမၼာသာယ” စသည္ျဖင္႔ ေဟာထားေတာ္မူခဲ႔ေလသည္။
သာသနာကြယ္ေၾကာင္းတရားမ်ားကုိ လြယ္လြယ္ကူကူ မွတ္ယူနုိင္ရန္ ဝိသုဒၶါရုံ ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးက “အဂၤုတၱိဳရ္လာ သာသနာကြယ္ေၾကာင္း တရားေပါင္းကား ရဟန္းမ်ားတုိ႔ တရားမနာ စာေပမသင္ နႈတ္တြင္မေဆာင္ သိေအာင္မျပဳ ဓမၼာနုဓမၼ ပဋိပတ္ကြာ ဤငါးျဖာတည္း” ဟု လကၤာစီ၍ မွတ္တမ္းတင္ခဲ႔ေပသည္။
ေစတီ
ေစတီ-ဟူသည္ အေလးအျမတ္ထား၍ ကုိးကြယ္ရာ-ဟု အဓိပၸာယ္ရသည္။ ထုိေစတီကုိ လူမ်ဳိးနွင္႔ဘာသာ အလုိက္ အမ်ဳိးမ်ဳိးရွိေသာ္လည္း ဗုဒၶသာသနာ ေတာ္၌ကား “ဓာတု ဓမၼ၊ ဥဒၵိႆ၊ ပရိေဘာဂ ေစတီ ေလး” ဟူသည္နွင္႔အညီ ၄-မ်ဳိးခြဲျခား၍ ျပေတာ္မူၾကသည္။ ဤအရာ၌ ေရးသားတင္ျပလိုသည္မွာ ဓမၼေစတီပင္ျဖစ္ပါသည္။
ဓမၼေစတီ
ဆုိခဲ႔ၿပီးေသာ ပရိယတၱိဓမၼသည္ပင္ အျမတ္တနုိး ကုိးကြယ္ရာ ျဖစ္၍ “ဓမၼ ေစတီ” မည္ပါသည္။ ထုိပရိယတၱိဓမၼမ်ားတည္ရွိရာ ပိဋကတ္စာအုပ္မ်ား ေပစာ ေက်ာက္စာမ်ား စသည္တုိ႔သည္လည္း ဓမၼေစတီမ်ားပင္ ျဖစ္ေပသည္။ စာအုပ္စာေပ ေက်ာက္စာမ်ား ဓမၼေစတီျဖစ္သကဲ႔သုိ႔ ယင္းဓမၼေစတီ ပိဋကတ္ မ်ား ကိန္းဝပ္ရာ ဗီရုိ ေက်ာင္းေတာ္ အုတ္တုိက္ အုတ္အဂၤေတ ေစတီ စသည္တုိ႔သည္လည္း ဓမၼေစတီ မည္ပါသည္။
ပရိယတၱိဓမၼမ်ား ကိန္းဝပ္ရာ ဗီရုိ ေစတီစေသာ သက္မဲ႔ပစၥည္းမ်ားကုိ ဓမၼ ေစတီ-ဟု ေခၚနုိင္လွ်င္ ပရိယတၱိဓမၼမ်ား နွလုံးအိမ္ထဲတြင္ ကိန္းဝပ္ေနေသာ ပရိယတၱိဝန္ေဆာင္ ပုဂၢိဳလ္မ်ားကုိလည္း “ဓမၼေစတီ” ဟု အဘယ္မွာ မဆုိ နုိင္ပဲ ရွိပါအံ႔နည္း၊ ဧကန္မုခ်ဆုိရမည္သာ ျဖစ္ေပသည္။
မွန္၏၊ ဘုရားလက္ထက္ေတာ္က ပုဏၰားတစ္ေယာက္က ျမတ္စြာဘုရားကုိ ေလွ်ာက္ထားသည္မွာ-
“ရတနာ သုံးပါးတြင္ ဘုရားနွင္႔သံဃာကုိ ပူေဇာ္မႈမွာ ထင္ရွားပါသည္ဘုရား၊ တရားေတာ္ကုိ ပူေဇာ္လိုက မည္သုိ႔မည္ပုံ ပူေဇာ္ရမည္နည္း” ဟု ေမး ေလွ်ာက္ေသာအခါ ျမတ္စြာဘုရားက-
တရားေတာ္ကုိ ပူေဇာ္လုိလွ်င္ ပရိယတၱိဓမၼ ဗဟုသုတ ရွိေသာပုဂၢိဳလ္မ်ားကုိ ပူေဇာ္ရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း မိန္႔ၾကားခဲ႔ေလသည္။
မင္းကြန္း တိပိဋကဓရ အရွင္ဝိစိတၱသာရာဘိဝံသ ဆရာေတာ္ႀကီးကား မိမိ ကုိယ္တုိင္ ဓမၼေစတီျဖစ္ရုံမက ဓမၼေစတီအသစ္ ေျမာက္ျမားစြာကုိလည္း အသစ္မျပတ္မလပ္ တည္ထားလ်က္ရွိေပသည္။
တိပိဋကနိကာယ ေက်ာင္းတုိက္ႀကီး တည္ေထာင္ၿပီး ပိဋကသုံးပုံေဆာင္ နိကာယ္ေဆာင္ပုဂၢိဳလ္မ်ား မၿငိဳမျငင္ ခ်မ္းသာလြယ္ကူစြာ ပရိယတၱိဓမၼကုိ နာခံ သင္ၾကား ေဆာင္ထား ေတြးႀကံ က်င္႔သုံးနုိင္ရန္ ဆြမ္း သကၤန္း ေက်ာင္း ေဆး လုိေလေသးမရွိ ေထာက္ပံ႔ကူညီလ်က္ တိပိဋကနွင္႔ နိကာယ္ေဆာင္ ပုဂၢိဳလ္မ်ား အၿမဲမျပတ္ေမြးထုတ္ ေပးလ်က္ရွိေနေပသည္။
ဆရာေတာ္၏ အားေပးခ်ီးေျမွာက္မႈကုိ ရေနၾကသျဖင္႔ သာသနာ႔အာဇာနည္ ရဟန္းသာမေဏမ်ားသည္ ပရိယတၱိဓမၼမ်ားကုိ ႀကိဳးစားအားထုတ္လ်က္ ရွိေပသည္။ နွစ္စဥ္ တိပိဋကဓရစာေမးပြဲနွင္႔ နိကာယ္စာေမးပြဲမ်ား၌ ေျဖဆုိ ေအာင္ျမင္ေနၾကသည္။
ဤသည္ကုိ ၾကည္႔ျခင္းအားျဖင္႔ ဆရာေတာ္၏ ဓမၼေစတီ တည္ထားမႈ လုပ္ငန္း မည္မွ်ေအာင္ျမင္ေနသည္ကုိ မွန္းဆနုိင္ေပသည္။ တိပိဋကေဆာင္ ပုဂၢိဳလ္တစ္ပါးသည္ ဆင္႔ပြါးပိဋကေဆာင္ ပုဂၢိဳလ္အမ်ားအျပားကုိ ေမြးထုတ္ ေပးနုိင္လိမ္႔မည္ ျဖစ္ျခင္းေၾကာင္႔ တိပိဋကဓရ ဆရာေတာ္ အရွင္ဝိစိတၱ သာရာဘိဝံသ၏ ဓမၼေစတီ တည္ထားမႈ သာသနာျပဳလုပ္ငန္းသည္ မခန္႔မွန္း နုိင္ေလာက္ေအာင္ အက်ဳိးအာနိသင္မ်ား ျဖစ္ပြားနုိင္သည္မွာမလြဲေပ။
ဆရာေတာ္၏ ဓမၼေစတီတည္ထားျခင္း၌ သာသနာျပဳလုပ္ငန္း ေအာင္ျမင္ရန္ ပစၥည္းအား လူအား ေထာက္ပံ႔ေပးေနသူမ်ားမွာ တိပိဋကနိကာယ္ သာသနာ ျပဳအဖြဲ႕ပင္ ျဖစ္ပါသည္။
သာဂါရာ အနာဂါရာ စ၊
ဥေဘာ အေညာညနိႆိတာ။
အာရာဓယႏိ ၱသဒၶမၼံ၊
ေယာဂေကၡမ မနုတၱရံ။
ဟူေသာ ေဒသနာေတာ္အရ ဆရာ ဒကာ လက္တြဲညီညီျဖင္႔ သာသနာျပဳေနသည္မွာ အားရစရာပင္ျဖစ္ေပသည္။ ယခုဆုိလွ်င္ ဒုတိယ ၃-နွစ္ခရီး အၿပီးသုိ႔တုိင္ ေရာက္ခဲ႔ေလၿပီ၊ တတိယ စတုတၱ ပဥၥမ သုံးနွစ္ခရီးစေသာ အဓြန္႔ရွည္ၾကာစြာ သာသနာျပဳနုိင္ပါ ေစေၾကာင္း ဆုမြန္ ေကာင္းေတာင္းရင္းျဖင္႔ နိဂုံးခ်ဳပ္အပ္ပါသတည္း။
(၁၉၈၇-ခုနွစ္ ေအာက္တုိဘာလထုတ္ မင္းကြန္းတိ-နိသာသနာျပဳအဖြဲ႕ ဒုတိယ ၃-နွစ္ ခရီးစာေစာင္မွ)
ဦးတိေလာကာဘိဝံသ
သုိ႔ေသာ္ မဂ္-၄ပါး၏ ခ်က္ခ်င္းလက္ငင္း အက်ဳိးရ ဖုိလ္၄-ပါးနွင္႔ ဆင္႔ပြား အက်ဳိး နိဗၺာန္ကုိလည္းေကာင္း မဂ္ ဖုိလ္ နိဗၺာန္ေရာက္ေၾကာင္း လမ္းစဥ္ျပ ပရိယတ္ဓမၼကၡန္ က်မ္းဂန္မ်ားကုိလည္းေကာင္း၊ သြာကၡာတတာ စေသာ ဂုဏ္အင္မ်ားနွင္႔ ျပည္႔ဝစုံလင္သည္႔အတြက္ “ဓမၼ” ဟုေခၚေဝၚၾကရေတာ႔ သည္၊ ထုိေၾကာင္႔ မဂ္ ဖုိလ္ နိဗၺာန္ ဟူေသာ ၉-ပါးေသာ ေလာကုတၱရာတရား မ်ားတြင္ ပရိယတၱိဓမၼ-ထည္႔၍ ၁၀-ပါးေသာ တရားျဖစ္လာသည္။
မဂ္ (၄)ပါး
ဖုိလ္ (၄)ပါး
နိဗၺာန္ (၁) ပါး
ပရိယတၱိ (၁)ပါး
ဤ ၁၀-ပါးေသာ တရားအားလုံးသည္ပင္ သြာကၡာတတာ စေသာ ဂုဏ္ ေတာ္(၆)ပါးနွင္႔ ျပည္႔စုံျခင္းေၾကာင္႔ “ဓမၼံ သရဏံ ဂစာၦမိ” အရ ကုိးကြယ္ ဆည္းကပ္ ထုိက္ေသာ တရားတုိ႔ခ်ည္းသာ ျဖစ္ၾကသည္။ ပရိယတၱိ သဒၶမၼ ပဋိပတၱိသဒၶမၼ ပဋိေဝဓသဒၶမၼ ဟူေသာ သဒၶမၼသုံးျဖာ သာသနာဆုိသည္မွာ လည္း ဤတရား (၁၀)မ်ဳိးပင္ ျဖစ္ေပသည္။
အနာေရာဂါေပ်ာက္ကင္းဖုိ႔ရန္ ေဆးဝါးသည္ အဓိကျဖစ္ေသာ္လည္း မွန္ကန္ ေသာ ေဆးဝါးျဖစ္ရန္မွာ ေဆးနည္းေဆးမွတ္တမ္းမ်ားနွင္႔ ကင္း၍ မျဖစ္ နုိင္ေပ၊ ေဆးနည္းေဆးမွတ္တမ္းမ်ားရွိလွ်င္ လုိအပ္ေသာ ေဆးကုိ အခ်ိန္ မေရြး ေဖာ္စပ္သုံးစြဲနုိင္ေပမည္။
ထုိ႕အတူ မဂ္ျဖင္႔ ကိေလသာ ေရာဂါမွန္သမွ် ပယ္ေဖ်ာက္ရန္နွင္႕ ဝိမုတၱိ သုခကုိ ခံစားနုိင္ရန္ မရွိမျဖစ္ မသိမျဖစ္ တကယ္ပင္ လုိအပ္ေသာ ဓမၼမွာ-
ေဆးနည္း ေဆးမွတ္တမ္း သဖြယ္ျဖစ္ေသာ ပရိယတၱိဓမၼသာ ျဖစ္ေပ သည္။
ေရွးေရွး သာသနာ႔ဦးေဆာင္ မေထရ္မ်ားကလည္း ဘုရားေဟာ ပရိယတၱိ ဓမၼကၡႏၶာမ်ား တည္ရွိေနသေရြ႕ မဂ္ ဖုိလ္ နိဗၺာန္တရားမ်ား မေပ်ာက္မပ်က္ တည္ရွိေနမည္သာျဖစ္သည္။
သုတ္ ဝိနည္း အဘိဓမၼာ ပရိယတၱိဓမၼမ်ား ေပ်ာက္ကြယ္လွ်င္ကား ေနဝင္ သကဲ႔သုိ႕ တစ္ေလာကလုံး အေမွာင္ဖုံးကြယ္လိမ္႔မည္-ဟု (အံ-႒-၁၇၂) ၌ မိန္႔ၾကားေတာ္မူခဲ႔ၾကေလသည္။ သာသနာေတာ္ တည္တံ႔ျပန္႔ပြါးဖုိ႔ရန္ ပရိယတၱိဓမၼကုိ ထိန္းသိမ္းေစာင္႔ေရွာက္ဖုိ႔ လိုအပ္ပါသည္။ မွန္၏ သက္ေတာ္ ရွည္ ဘုရားရွင္တုိ႔၏ သာသနာသည္ မ်က္ေမွာက္သာဝက တစ္ဆက္ ေလာက္သာ တည္တံ႔ၿပီး ဆက္လက္ မတည္တ႔ံသည္မွာ ပရိယတၱိဓမၼ မရွိျခင္းေၾကာင္႔သာ ျဖစ္ပါသည္။
ဤဆုိခဲ႔ၿပီးေသာ အေျခအေန အရပ္ရပ္ကုိ ေထာက္ရႈလွ်င္ ပရိယတၱိဓမၼ သည္သာ သာသနာေတာ္ အရွည္တည္တ႔ံျပန္႔ပြားဖုိ႔ အမွန္တကယ္ ျဖစ္သည္ မွာ ထင္ရွားလွေပသည္။
ပရိယတၱိဓမၼတည္တ႔ံဖုိ႔ရန္မွာလည္း စကၠဴ ေရႊ ေငြ ေက်ာက္ခ်ပ္မ်ားေပၚတြင္ တင္ထားရုံ မွတ္ထားရုံျဖင္႔ မၿပီးနုိင္ပါ။ ပ်ဴေခတ္ ေက်ာက္စာမ်ား ယေန႔တုိင္ ရွိေနေသာ္လည္း အဓိပၸာယ္ေဖၚနုိင္သူ တစ္ဦးတစ္ေယာက္မွ် ျမန္မာနုိင္ငံတြင္ မရွိေတာ႔ေပ။
ပရိယတၱိဓမၼ တည္တ႔ံျပန္႔ပြားေရးမူကုိ ျမတ္စြာဘုရားက အဂုၤတၱိဳရ္ ပဥၥက နိပါတ္ ပထမ သဒၶမၼ သေမၼာသ သုတ္၌ အတိအလင္း ေဖာ္ညြန္း ခဲ႔ေပသည္။ ယင္းမူမ်ားမွာ - ပဥၥိေမ ဘိကၡေဝ ဓမၼာ သဒၶမၼႆ ဌိတိယာ စသည္ျဖင္႔ ေဟာ္ေတာ္မူသည္႔အတုိင္း ပရိယတၱိသဒၶမၼကုိ
၁။ ေကာင္းစြာ နာၾကားျခင္း
၂။ ေကာင္းစြာ သင္ယူမွတ္သားျခင္း
၃။ ေကာင္းစြာ နႈတ္တက္ အာဂုံေဆာင္ထားျခင္း
၄။ အနက္အဓိပၸာယ္ စူးစမ္းဆင္ျခင္ သိျမင္ျခင္း
၅။ သိသည္႔အတုိင္း ပရိယတ္တရား အားေလ်ာ္စြာ ပဋိပတ္တရားကုိ က်င္႔ သုံးျခင္းတုိ႔ျဖစ္ပါသည္။
ျမတ္စြာဘုရား ခ်မွတ္ခဲ႔ေသာ အဆုိပါမူမ်ားအတုိင္း လက္ေတြ႔ အေကာင္ ထည္ေဖာ္မည္ဆုိလွ်င္ သာသနာေတာ္ တည္တ႔ံျပန္႔ပြားမည္မွာ ယုံမွားစရာ မရွိေပ။
ဤမူ ၅-ခ်က္ကုိ အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္လွ်င္ သာသနာ တည္တ႔ံ ျပန္႔ပြါးေၾကာင္းျဖစ္သလုိ အေကာင္အထည္ေဖာ္မေဆာင္ရြက္လွ်င္ သာသနာ ကြယ္မည္ျဖစ္၍ အဆုိပါ အဂၤုတၱိဳရ္ပါဠိေတာ္၌ပင္ “ပဥၥိေမ ဘိကၡေဝ ဓမၼာ သဒၶမၼႆ သေမၼာသာယ” စသည္ျဖင္႔ ေဟာထားေတာ္မူခဲ႔ေလသည္။
သာသနာကြယ္ေၾကာင္းတရားမ်ားကုိ လြယ္လြယ္ကူကူ မွတ္ယူနုိင္ရန္ ဝိသုဒၶါရုံ ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးက “အဂၤုတၱိဳရ္လာ သာသနာကြယ္ေၾကာင္း တရားေပါင္းကား ရဟန္းမ်ားတုိ႔ တရားမနာ စာေပမသင္ နႈတ္တြင္မေဆာင္ သိေအာင္မျပဳ ဓမၼာနုဓမၼ ပဋိပတ္ကြာ ဤငါးျဖာတည္း” ဟု လကၤာစီ၍ မွတ္တမ္းတင္ခဲ႔ေပသည္။
ေစတီ
ေစတီ-ဟူသည္ အေလးအျမတ္ထား၍ ကုိးကြယ္ရာ-ဟု အဓိပၸာယ္ရသည္။ ထုိေစတီကုိ လူမ်ဳိးနွင္႔ဘာသာ အလုိက္ အမ်ဳိးမ်ဳိးရွိေသာ္လည္း ဗုဒၶသာသနာ ေတာ္၌ကား “ဓာတု ဓမၼ၊ ဥဒၵိႆ၊ ပရိေဘာဂ ေစတီ ေလး” ဟူသည္နွင္႔အညီ ၄-မ်ဳိးခြဲျခား၍ ျပေတာ္မူၾကသည္။ ဤအရာ၌ ေရးသားတင္ျပလိုသည္မွာ ဓမၼေစတီပင္ျဖစ္ပါသည္။
ဓမၼေစတီ
ဆုိခဲ႔ၿပီးေသာ ပရိယတၱိဓမၼသည္ပင္ အျမတ္တနုိး ကုိးကြယ္ရာ ျဖစ္၍ “ဓမၼ ေစတီ” မည္ပါသည္။ ထုိပရိယတၱိဓမၼမ်ားတည္ရွိရာ ပိဋကတ္စာအုပ္မ်ား ေပစာ ေက်ာက္စာမ်ား စသည္တုိ႔သည္လည္း ဓမၼေစတီမ်ားပင္ ျဖစ္ေပသည္။ စာအုပ္စာေပ ေက်ာက္စာမ်ား ဓမၼေစတီျဖစ္သကဲ႔သုိ႔ ယင္းဓမၼေစတီ ပိဋကတ္ မ်ား ကိန္းဝပ္ရာ ဗီရုိ ေက်ာင္းေတာ္ အုတ္တုိက္ အုတ္အဂၤေတ ေစတီ စသည္တုိ႔သည္လည္း ဓမၼေစတီ မည္ပါသည္။
ပရိယတၱိဓမၼမ်ား ကိန္းဝပ္ရာ ဗီရုိ ေစတီစေသာ သက္မဲ႔ပစၥည္းမ်ားကုိ ဓမၼ ေစတီ-ဟု ေခၚနုိင္လွ်င္ ပရိယတၱိဓမၼမ်ား နွလုံးအိမ္ထဲတြင္ ကိန္းဝပ္ေနေသာ ပရိယတၱိဝန္ေဆာင္ ပုဂၢိဳလ္မ်ားကုိလည္း “ဓမၼေစတီ” ဟု အဘယ္မွာ မဆုိ နုိင္ပဲ ရွိပါအံ႔နည္း၊ ဧကန္မုခ်ဆုိရမည္သာ ျဖစ္ေပသည္။
မွန္၏၊ ဘုရားလက္ထက္ေတာ္က ပုဏၰားတစ္ေယာက္က ျမတ္စြာဘုရားကုိ ေလွ်ာက္ထားသည္မွာ-
“ရတနာ သုံးပါးတြင္ ဘုရားနွင္႔သံဃာကုိ ပူေဇာ္မႈမွာ ထင္ရွားပါသည္ဘုရား၊ တရားေတာ္ကုိ ပူေဇာ္လိုက မည္သုိ႔မည္ပုံ ပူေဇာ္ရမည္နည္း” ဟု ေမး ေလွ်ာက္ေသာအခါ ျမတ္စြာဘုရားက-
တရားေတာ္ကုိ ပူေဇာ္လုိလွ်င္ ပရိယတၱိဓမၼ ဗဟုသုတ ရွိေသာပုဂၢိဳလ္မ်ားကုိ ပူေဇာ္ရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း မိန္႔ၾကားခဲ႔ေလသည္။
မင္းကြန္း တိပိဋကဓရ အရွင္ဝိစိတၱသာရာဘိဝံသ ဆရာေတာ္ႀကီးကား မိမိ ကုိယ္တုိင္ ဓမၼေစတီျဖစ္ရုံမက ဓမၼေစတီအသစ္ ေျမာက္ျမားစြာကုိလည္း အသစ္မျပတ္မလပ္ တည္ထားလ်က္ရွိေပသည္။
တိပိဋကနိကာယ ေက်ာင္းတုိက္ႀကီး တည္ေထာင္ၿပီး ပိဋကသုံးပုံေဆာင္ နိကာယ္ေဆာင္ပုဂၢိဳလ္မ်ား မၿငိဳမျငင္ ခ်မ္းသာလြယ္ကူစြာ ပရိယတၱိဓမၼကုိ နာခံ သင္ၾကား ေဆာင္ထား ေတြးႀကံ က်င္႔သုံးနုိင္ရန္ ဆြမ္း သကၤန္း ေက်ာင္း ေဆး လုိေလေသးမရွိ ေထာက္ပံ႔ကူညီလ်က္ တိပိဋကနွင္႔ နိကာယ္ေဆာင္ ပုဂၢိဳလ္မ်ား အၿမဲမျပတ္ေမြးထုတ္ ေပးလ်က္ရွိေနေပသည္။
ဆရာေတာ္၏ အားေပးခ်ီးေျမွာက္မႈကုိ ရေနၾကသျဖင္႔ သာသနာ႔အာဇာနည္ ရဟန္းသာမေဏမ်ားသည္ ပရိယတၱိဓမၼမ်ားကုိ ႀကိဳးစားအားထုတ္လ်က္ ရွိေပသည္။ နွစ္စဥ္ တိပိဋကဓရစာေမးပြဲနွင္႔ နိကာယ္စာေမးပြဲမ်ား၌ ေျဖဆုိ ေအာင္ျမင္ေနၾကသည္။
ဤသည္ကုိ ၾကည္႔ျခင္းအားျဖင္႔ ဆရာေတာ္၏ ဓမၼေစတီ တည္ထားမႈ လုပ္ငန္း မည္မွ်ေအာင္ျမင္ေနသည္ကုိ မွန္းဆနုိင္ေပသည္။ တိပိဋကေဆာင္ ပုဂၢိဳလ္တစ္ပါးသည္ ဆင္႔ပြါးပိဋကေဆာင္ ပုဂၢိဳလ္အမ်ားအျပားကုိ ေမြးထုတ္ ေပးနုိင္လိမ္႔မည္ ျဖစ္ျခင္းေၾကာင္႔ တိပိဋကဓရ ဆရာေတာ္ အရွင္ဝိစိတၱ သာရာဘိဝံသ၏ ဓမၼေစတီ တည္ထားမႈ သာသနာျပဳလုပ္ငန္းသည္ မခန္႔မွန္း နုိင္ေလာက္ေအာင္ အက်ဳိးအာနိသင္မ်ား ျဖစ္ပြားနုိင္သည္မွာမလြဲေပ။
ဆရာေတာ္၏ ဓမၼေစတီတည္ထားျခင္း၌ သာသနာျပဳလုပ္ငန္း ေအာင္ျမင္ရန္ ပစၥည္းအား လူအား ေထာက္ပံ႔ေပးေနသူမ်ားမွာ တိပိဋကနိကာယ္ သာသနာ ျပဳအဖြဲ႕ပင္ ျဖစ္ပါသည္။
သာဂါရာ အနာဂါရာ စ၊
ဥေဘာ အေညာညနိႆိတာ။
အာရာဓယႏိ ၱသဒၶမၼံ၊
ေယာဂေကၡမ မနုတၱရံ။
ဟူေသာ ေဒသနာေတာ္အရ ဆရာ ဒကာ လက္တြဲညီညီျဖင္႔ သာသနာျပဳေနသည္မွာ အားရစရာပင္ျဖစ္ေပသည္။ ယခုဆုိလွ်င္ ဒုတိယ ၃-နွစ္ခရီး အၿပီးသုိ႔တုိင္ ေရာက္ခဲ႔ေလၿပီ၊ တတိယ စတုတၱ ပဥၥမ သုံးနွစ္ခရီးစေသာ အဓြန္႔ရွည္ၾကာစြာ သာသနာျပဳနုိင္ပါ ေစေၾကာင္း ဆုမြန္ ေကာင္းေတာင္းရင္းျဖင္႔ နိဂုံးခ်ဳပ္အပ္ပါသတည္း။
(၁၉၈၇-ခုနွစ္ ေအာက္တုိဘာလထုတ္ မင္းကြန္းတိ-နိသာသနာျပဳအဖြဲ႕ ဒုတိယ ၃-နွစ္ ခရီးစာေစာင္မွ)
ဦးတိေလာကာဘိဝံသ