ေရႊတိဂံုေစတီေတာ္တြင္ျပဳလုပ္ေသာ မသိုးသကၤန္းရက္လုပ္ ကပ္လွဴပူေဇာ္ပြဲ အခမ္းအနား
လွဴကထိန္ သကၤန္းနဲ႔ မဂ္လမ္းကိုတဲ့ ဆုပန္ရြယ္
ကထိန္ဟူသည္
အက်ဳိးအာနိသင္ ငါးမ်ဳိးကို အတြင္း၌ ျပဳျခင္းငွာ စြမ္းႏိုင္သျဖင့္ ခိုင္ၿမဲေသာေၾကာင့္ လည္းေကာင္း၊ အက်ဳိးအာနိသင္ ငါးမ်ဳိးကို အျခားသို႔ မေရာက္ေစဘဲ တစုတေပါင္းတည္း သိမ္းယူတတ္ေသာေၾကာင့္ လည္းေကာင္း၊ ဘုရားစေသာ အရိယာ သူေတာ္ေကာင္းတို႔ ခ်ီးမြမ္းအပ္ေသာေၾကာင့္ လည္းေကာင္း ကထိန (ကထိန္) မည္၏။
ဗုဒၶေခတ္ အခါက ယေန႔အခါကဲ့သို႔ ခ်ဳပ္ၿပီးဆိုးၿပီး သကၤန္းျဖင့္ ကထိန္ခင္းရန္ လွဴဒါန္းၾကျခင္း မဟုတ္။ ကထိန္အတြက္ အ၀တ္မ်ားကို လွဴဒါန္းၾကျခင္းျဖစ္၍ အ၀တ္စမ်ားကို သကၤန္းျဖစ္ေစရန္ ျဖတ္ျခင္း၊ ခ်ဳပ္ျခင္း၊ ဆိုးျခင္း၊ လွဴျခင္း၊ ခင္းျခင္းစေသာ ကထိန္ႏွစ္ စပ္သမွ် အရာအားလံုးကိုၿခံဳ၍ ကထိန္ဟု ေခၚဆိုျခင္းျဖစ္၏။
ကထိန္ေပၚေပါက္ခဲ့ျခင္း
ပါေ၀ယ်ကတိုင္းသား ဘဒၵ၀ဂၢီညီေနာင္သံုးက်ိပ္တို႔ကို အေၾကာင္းျပဳ၍ ျမတ္ဗုဒၶသည္ ကထိန္ကို ခြင့္ျပဳေတာ္ မူခဲ့ပါသည္။ ဘုရားရွင္ႏွင့္အတူ ၀ါကပ္ရန္ ပါေ၀ယ်ကၿမိဳ႕မွ သာ၀တိၳၿမိဳ႕သို႔ ၀ါဆိုအမီ ၾကြလာၾကေသာ္လည္း မမီႏုိင္သျဖင့္ သာ၀တိၳၿမိဳ႕ႏွင့္ ေျခာက္ယူဇနာေ၀းေသာ သာေကတၿမိဳ႕တြင္ ၀ါဆိုၾကရပါသည္။
ထိုရဟန္းေတာ္မ်ားသည္ သီတင္း၀ါလကြၽတ္၍ ပ၀ါရဏာျပဳၿပီးေသာ္ ျမတ္ဗုဒၶအား ဖူးေျမာ္ရန္ သာ၀တိၳၿမိဳ႕သို႔ လာၾကစဥ္ လမ္းခရီး၌ မိုးသည္းထန္စြာ ရြာသြန္းသျဖင့္ သကၤန္းတို႔သည္ ေရ၊ ရႊံ႕ညြန္တို႔ျဖင့္ စိုရႊဲေပက်ံလ်က္ ေရာက္လာၾကၿပီး ဖူးေျမာ္ၾကရ၏။ သကၤန္းသံုးထည္ေဆာင္ ရဟန္းမ်ားျဖစ္ၾက၍ လဲစရာ အပိုသကၤန္း မရိွ။ သကၤန္းေၾကာင့္ ပင္ပန္းဆင္းရဲသည္ကို အေၾကာင္းျပဳ၍ ကထိန္ခင္းရန္ ခြင့္ျပဳေတာ္ မူပါသည္။
ကထိန္သကၤန္း အလွဴခံခြင့္ရေသာ ရဟန္း
ကထိန္သကၤန္း အလွဴခံမည့္ သံဃာသည္ -
(၁) ၀ါဆိုလျပည့္ေက်ာ္ ၁ ရက္မွ သီတင္းကြၽတ္ လျပည့္ေက်ာ္ ၁ ရက္တိုင္ေအာင္ ပထမ ၀ါဆိုၿပီးျခင္း။
(၂) သီတင္းကြၽတ္ လျပည့္ေန႔၌ ပ၀ါရဏာ ျပဳၿပီးျခင္း။
(၃) ၀ါက်ဳိး၀ါျပတ္ မရိွျခင္း။
(၄) ကထိန္ခင္းျခင္း အစီအစဥ္ စသည္တို႔ကို နားလည္ျခင္းဟူေသာ အဂၤါမ်ားႏွင့္ ျပည့္စံုရပါမည္။
၀ါကပ္ၾကပါေသာ္လည္း ၀ါက်ဳိး၀ါျပတ္ျဖစ္ေသာ ရဟန္းေတာ္မ်ား ကထိန္သကၤန္းကို အလွဴခံခြင့္ မရိွပါ။ ၀ါတြင္းကာလ အ႐ုဏ္တက္ခ်ိန္တို႔၌ မိမိ၀ါဆိုေသာ ေက်ာင္းတံတိုင္းအတြင္း၌ ရိွေနပါက ၀ါ, မက်ဳိး၊ အ႐ုဏ္တက္ခ်ိန္ ေက်ာင္းအာရာမ္ျပင္ပသို႔ ေရာက္ေနလွ်င္ ၀ါက်ဳိး၀ါျပတ္သည္ဟု ေခၚဆိုပါသည္။
ပံ့သကူ သကၤန္း
သကၤန္းအလွဴရွင္ မရိွခဲ့ေသာ္ ရဟန္းေတာ္မ်ားသည္ ကိုယ္တိုင္သုသာန္ အမႈိက္ပံု လူေသေကာင္ စေသာအရပ္တို႔၌ စြန္႔ပစ္အပ္ေသာ အ၀တ္တို႔ကို လိုက္၍ေကာက္ျခင္းကို ပံ့သကူ ေကာက္သည္ဟု ဆို၏။ ထိုပံ့သကူ အ၀တ္မ်ားကို ဖြပ္၊ ေလွ်ာ္ခ်ဳပ္ဆိုးကာ ကထိန္ခင္းၾကရပါသည္။ ယေန႔အခါတြင္ ကထိန္မရေသာ သံဃာအား မိုးေပၚက် ကထိန္ဟုဆိုကာ တန္ေဆာင္မုန္း လျပည့္ေန႔တြင္ အခ်ဳိ႕ကုသိုလ္ရွင္မ်ားက ေက်ာင္းတိုက္မ်ားသို႔ လွည့္လည္ရွာ၍ ခင္းေလ့ရိွၾကသည္။
ကထိန္ကာလႏွင့္ ကထိန္သကၤန္း
သီတင္းကြၽတ္ လျပည့္ေက်ာ္ ၁ ရက္မွ တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ အ႐ုဏ္တက္ခ်ိန္ထိ တစ္လသာ ကထိန္သကၤန္းကို အလွဴခံခြင့္ ရိွ၏။ ႏွစ္ထပ္ (ဒုကုဋ္)၊ အေပၚ၀တ္ ဧကသီႏွင့္ ေအာက္ပိုင္း၀တ္ သင္းပိုင္ဟူ၍ သကၤန္းသံုးထည္အနက္ တစ္ထည္တည္းျဖင့္သာ ကထိန္ခင္း ရပါသည္။
ရဟန္းေတာ္မ်ားသည္ သီတင္း၀ါလကြၽတ္၍ ပ၀ါရဏာျပဳၿပီးေသာ္ ျမတ္ဗုဒၶအား ဖူးေျမာ္ရန္ သာ၀တိၳၿမိဳ႕သို႔ လာၾကစဥ္ လမ္းခရီး၌ မိုးသည္းထန္စြာ ရြာသြန္းသျဖင့္ သကၤန္းတို႔သည္ ေရ၊ ရႊံ႕ညြန္တို႔ျဖင့္ စိုရႊဲေပက်ံလ်က္ ေရာက္လာၾကၿပီး ဖူးေျမာ္ၾကရ၏။ သကၤန္းသံုးထည္ေဆာင္ ရဟန္းမ်ားျဖစ္ၾက၍ လဲစရာ အပိုသကၤန္း မရိွ။ သကၤန္းေၾကာင့္ ပင္ပန္းဆင္းရဲသည္ကို အေၾကာင္းျပဳ၍ ကထိန္ခင္းရန္ ခြင့္ျပဳေတာ္ မူပါသည္ . . . . . |
ယေန႔ေခတ္တြင္ ႏိႈးေဆာ္စာျဖင့္ လည္းေကာင္း၊ ရဟန္းေတာ္မ်ားကိုယ္တိုင္ အလွဴခံ မ႑ပ္တို႔၌ထိုင္လ်က္ အလွဴခံေနၾကျခင္းကို လည္းေကာင္း ေရွာင္ၾကဥ္ၾကရပါမည္။ ေက်ာင္းအက်ဳိးေဆာင္ ကပိၸယတို႔ျဖင့္သာ စီမံသင့္၏။ ကထိန္အလွဴရရန္ သံဃာ့ပေယာဂ လံုး၀မပါေစအပ္။
ကထိန္ခင္းပံု အစီအစဥ္
(၁) "ဣမံကထိနစီ၀ရံ သံဃႆ ေဒမ၊ ဣမိနာစီ၀ေရန သံေဃာကထိနံအတၳတု" ဤကထိန္လ်ာ သကၤန္းကို သံဃာေတာ္အား လွဴဒါန္းပါ၏။ သံဃာေတာ္သည္ ဤသကၤန္းျဖင့္ ကထိန္ခင္းေတာ္မူပါ ဘုရား" ဟု သံဃာကိုသာ ရည္မွန္း၍ လွဴဒါန္းပါမွ ကထိန္အလွဴ ေျမာက္၏။ ရင္းႏွီးေသာ ရဟန္းတစ္ပါးကို ရည္မွန္း၍ ကထိန္သကၤန္း မလွဴဒါန္းအပ္။
(၂) ကထိန္သကၤန္းသည္ အလွဴခံၿပီး႐ံုမွ်ျဖင့္ မၿပီး။ ကံေဆာင္ၾကရပါသည္။ ကထိန္အလွဴရွင္ လွဴဒါန္းေသာ သကၤန္းကို အလွဴခံၿပီးေနာက္ သံဃာငါးပါး ဗဒၶသိမ္ အတြင္းသို႔ စုေ၀းေစၾကၿပီး၊ "အရွင္ဘုရားတို႔၊ သံဃာေတာ္၌ ကထိန္သကၤန္း ျဖစ္ေပၚပါသည္။ ထိုသကၤန္းကို (ဦးေတေဇာ)ကို ေပးအပ္ပါသည္ ဘုရား။ သံဃာေတာ္သည္ ထိုသို႔ေပးအပ္သည္ကို သေဘာတူပါဘုရား။ သံဃာေတာ္ကို သိေစအပ္ပါသည္ ဘုရား" ဟု အဓိပၸါယ္ရိွေသာ ဉတိၱဒုတိယကမၼ၀ါစာျဖင့္ သံဃာက ေပးရ၏။
ကထိန္သကၤန္းရေသာ သံဃာကို ကထိန္ခံသံဃာဟု ဆို၏။ ကထိန္ခံရာ၌ သကၤန္းရွားပါးေသာ ရဟန္းကို ဦးစြာေရြးခ်ယ္၍ ေပးရပါမည္။ သံဃာအားလံုး သကၤန္းမ်ား ျပည့္စံုေနေသာ္ မေထရ္ႀကီးအား ေပးၾကရ၏။ ထိုသို႔ သံဃာေတာ္ကို သိေစကာ သကၤန္းေပးၿပီးေနာက္ သင့္ေလ်ာ္ေသာ ေနရာတြင္ ေက်ာင္းတိုက္၀ါဆို သံဃာအားလံုး စုေ၀းၾကလ်က္ ကထိန္ကို ဤသုိ႔ခင္းၾကရ၏။
(၃)အလွဴခံထား သံဃာသည္ ယခင္ရိွႏွင့္ၿပီးေသာ သကၤန္းကို "ဣမံ စီ၀ရံ ပစၥဳဒၶရာမိ" ဟုဆို၍ ပစၥဳဒၶဳိရပ္ျပဳ (စြန္႔ပယ္) ရ၏။
(၄) အလွဴခံအပ္ေသာ သကၤန္း၏ ေထာင့္စြန္းတစ္ေနရာ၌ ဥေဒါင္းမ်က္စိ(၀ါ) ၾကမ္းပိုးေက်ာက္ကုန္း ပမာဏရိွေသာ အေျပာက္စက္ကေလး ထိုးအပ္၏။ ယင္းကို ကပၸဗိႏၵဳ ထိုးသည္ဟု ေခၚဆို၏။
(၅) ထို႔ေနာက္ ဣမံ သဃၤာဋႎ (ဥ တၱရာသဂႍ၊ အႏၲရ၀ါသကံ) အဓိ႒ာမိ "ဤသကၤန္းႀကီး (ဧကသီ၊ သင္းပိုင္)ကို မိမိပိုင္ သကၤန္းႀကီးဟူ၍ ေဆာက္တည္ပါ၏ဟု ဆိုလ်က္ အဓိ႒ာန္ တင္ရ၏။
(၆) သကၤန္းရထားေသာ သံဃာသည္ ကထိန္ခင္းမည့္ သကၤန္းကို ကိုင္လ်က္ "ဣမယာ သဃၤာဋိယာ ကထိနံ အတၳရာမိ" "ဤႏွစ္ထပ္ သကၤန္းႀကီးျဖင့္ ကထိန္ခင္းပါ၏" ဟူ၍ သံုးႀကိမ္ဆိုရပါမည္။ (အေပၚ၀တ္ ဧကသီျဖင့္ ခင္းမည္ဆိုလွ်င္ "ဣမိနာ ဥတၱရာသေဂၤန" ဟု၊ သင္းပိုင္ျဖစ္က "ဣမိနာ အႏၲရ၀ါေသန" ဟု ေျပာင္းလြဲဆိုရပါမည္။)
(၇) ထို႔ေနာက္ "အတၳတံ ဘေႏၲသံဃႆ ကထိန ဓမိၼေကာ ကထိ နတၳေရာ အႏုေမာဒထ" ဟူ၍ ႏႈတ္ျမြက္အႏုေမာဒနာ ျပဳေစရပါမည္။
(၈) သံဃာေတာ္မ်ားကလည္း "အတၳတံ ဘေႏၲ သံဃႆ ကထိနံ ဓမၼိေကာ ကထိနတၳေရာ အႏုေမာ ဒါမ" ဟုဆိုကာ ႏႈတ္ျမြက္အႏုေမာဒနာ ျပဳၾကရပါမည္။ အရွင္ဘုရားတို႔ သံဃာေတာ္အား တရားႏွင့္ယွဥ္ေသာ ကထိန္ကို ခင္းအပ္ပါၿပီ၊ သံဃာေတာ္မ်ား ၀မ္းေျမာက္ေတာ္ မူပါဟူ၍ လည္းေကာင္း၊ သံဃာေတာ္မ်ားလည္း ၀မ္းေျမာက္ပါသည္" ဟူ၍လည္းေကာင္း အျပန္အလွန္ ဆိုျၾကျခင္းျဖစ္၏။
ဤကိစၥ ရွစ္မ်ဳိးကို ၀ိနည္းကံႏွင့္အညီ ေန႔ခ်င္းၿပီး ေဆာင္ရြက္ျခင္းကို ကထိန္ခင္းျခင္းဟု ေခၚဆိုပါသည္။ ေန႔ျခင္းၿပီး မေဆာင္ရြက္လွ်င္ ညဥ့္လြန္ကထိန္သည္ သိုးသြားသကဲ့သို႔ျဖစ္၍ ကထိန္မေျမာက္ေတာ့။
ေရႊတိဂံုေစတီေတာ္တြင္ ျပဳလုပ္ေသာ မသိုးသကၤန္းရက္ ၿပိဳင္ပြဲကို ေတြ႔ရစဥ္
ကထိန္ခင္းရာ၌ သကၤန္းတစ္ထည္သာျဖစ္လ်က္ ယေန႔ေခတ္တြင္ သကၤန္းအေျမာက္အျမား အလွဴခံေနၾကျခင္းသည္ ေက်ာင္းတိုက္၌ သံဃာအမ်ားအျပား ရိွေသာေၾကာင့္ ကထိန္၏ အျခံအရံ သကၤန္းအျဖစ္ အလွဴခံျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ အႏုေမာဒနာ ျပဳၾကေသာ သံဃာေတာ္တို႔အား ခြဲေ၀လွဴဒါန္း ရပါမည္။
သီးမ်ဳိးစံု ပေဒသာပင္မ်ား လွဴဒါန္းၾကျခင္းမွာ အရွင္မဟာကႆပ ေလ်ာင္းလ်ာ နႏၵလုလင္ ျဖစ္စဥ္က ပေစၥကဗုဒၶါ အရွင္ျမတ္တစ္ပါး ပံ့သကူအ၀တ္ကို ဆြဲဆန္႔ၿပီး သကၤန္းခ်ဳပ္ ေနသည္ကို ျမင္သျဖင့္ "အ၀တ္က မေလာက္လို႔ ဆြဲဆန္႔ၿပီး သကၤန္းခ်ဳပ္ေနရဟန္တူရဲ႕" ဟု သဒၶါေပါက္၍ မိမိ၌ပါလာေသာ ေရလဲပုဆိုးကို ဆက္စပ္သကၤန္းခ်ဳပ္ရန္ လွဴဒါန္းခဲ့ဖူး၏။ ေနာင္တြင္ ရွင္ဘုရင္ျဖစ္၊ ထိုသကၤန္းအတြက္ ေရလဲပုဆိုး လွဴဒါန္းခဲ့သည့္ ကုသိုလ္ေၾကာင့္ တိုင္းႏိုင္ငံတြင္ ႏူးည့ံေသာ အ၀တ္မ်ားသီးသည့္ ပေဒသာပင္မ်ား ယေန႔ေခတ္တြင္ အထည္စက္႐ံုႀကီးမ်ားကဲ့သို႔ ေပၚေပါက္လာသတဲ့။ ထိုကို ရည္မွန္းၿပီး ပေဒသာပင္မ်ားလည္း ကထိန္တြင္ လွဴဒါန္းေလ့ ျပဳခဲ့ၾကျခင္း ျဖစ္ဟန္တူပါသည္။
အခ်ဳိ႕ဒကာ၊ ဒကာမမ်ားေျပာၾက၏ "ညႇပ္မႀကီးသကၤန္း လွဴပါမွ ပိုၿပီးအက်ဳိးမ်ားသည္" ဟု အယူအဆလည္း မမွန္ကန္ပါ။ ျမတ္ဗုဒၶက ထိန္ခြင့္ျပဳျခင္းသည္ သံဃာေတာ္အား သကၤန္းျပည့္စံု မွ်တေစရန္ ျဖစ္၏။ ထို႔ေၾကာင့္ အရံ (အာနိသင္) သကၤန္းမ်ားသည္လည္း သံဃာေတာ္အားေလ်ာ္ေသာ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာေၾကာင့္ ဉတ္သကၤန္း လွဴဒါန္းသူ ကဲ့သို႔ပင္ အက်ဳိးမ်ားသည္သာ။ အက်ဳိးေပးေလ်ာ့က်ျခင္း မရိွႏိုင္။ (၀ိနယာလကၤာရဋီကာ)
ကထိန္သကၤန္းကို သကၤန္းရွားပါးေသာ ရဟန္းကို ဦးစားေပး ေရြးခ်ယ္ေပးရသည္ကို ၾကားဖူးနား၀ ရိွၾကကုန္ေသာ တခ်ဳိ႕ဒကာ၊ ဒကာမတို႔သည္ ပစၥည္းေလးပါး ႏြမ္းပါးၾကကုန္ေသာ သံဃာတို႔ကို ပို၍ ကထိန္ခင္းလိုၾက၏။
သံဃာေတာ္အား ပစၥည္းေလးပါး ျပည့္စံုေစရန္ ကထိန္ကို ျမတ္ဗုဒၶ ခြင့္ျပဳခဲ့သည္ဟူေသာ စကားကို သေဘာေပါက္ပါက မိမိ ကထိန္အလွဴသည္ သံဃာေတာ္ႏွင့္ ဗုဒၶသာသနာအား အက်ဳိးမ်ား၊ မမ်ားခ်င့္ခ်ိန္ၿပီး ကထိန္အလွဴ လွဴဒါန္းၾကရပါမည္။
ကထိန္အာနိသင္ (၅)
(၁) အနာမႏၲစာရ-ထင္ရွားရိွေသာ ရဟန္းကို မပန္ၾကားမူ၍ ေန႔လယ္အခ်ိန္ အရပ္ထဲသို႔ သြားလာႏုိင္ျခင္း အက်ဳိး။
(၂) အသမာဒါနစာရ-အဓိ႒ာန္ တင္ထားအပ္ေသာ သကၤန္းသံုးထည္ကို မေဆာင္ယူမူ၍ သြားလိုရာ အရပ္တို႔သို႔ သြားလာႏိုင္ျခင္း အက်ဳိး။
(၃) ယာ၀ဒတၳစီ၀ရ- ရရသမွ်ေသာ သကၤန္းတို႔ကို အဓိ႒ာန္၀ိကပၸနာ မျပဳဘဲ အလိုရိွသေလာက္ထား၍ သံုးေဆာင္ႏိုင္ျခင္း အက်ဳိး။
(၄) ဂဏေဘာဇန- မအပ္စပ္ေသာ ပင့္ဖိတ္ျခင္းမ်ဳိးျဖင့္ ပင့္ဖိတ္အပ္ေသာ ဆြမ္းကိုသိလ်က္ ေလးပါး၊ ေလးပါးအထက္ စုေပါင္းအလွဴခံျခင္း အက်ဳိး။
(၅) ေယာတတၳစီ၀႐ုပၸါဒ-ကထိန္ခင္းရာ ေက်ာင္းတိုက္၌ ျဖစ္ေပၚရရိွလာသမွ် သကၤန္း အစရိွသည္တို႔ကို ကထိန္ခင္းေသာ ေက်ာင္းတိုက္ရိွ သံဃာတို႔သာ သံုးစြဲခြင့္ရႏိုင္ျခင္း အက်ဳိးတို႔ ျဖစ္ပါသည္။
ရဟန္းေတာ္မ်ားကို ဆြမ္းဖိတ္ေသာအခါ "အရွင္ဘုရား၊ မနက္ျဖန္ တပည့္ေတာ္တို႔အိမ္ ဆြမ္းဘုဥ္းေပးၾကြပါ။ ေခါက္ဆြဲဆြမ္းဘုဥ္းေပးၾကြပါ။ မုန္႔ဆြမ္းဘုဥ္းေပးၾကြပါ" ဟူ၍ ေဘာဇဥ္မ်ားကို ဆြမ္းအမည္တပ္ ပင့္ပါမွ သံဃာေတာ္မ်ား ၾကြေရာက္ဘုဥ္းေပးေကာင္း၏။ အကယ္၍ အလွဴရွင္က "အရွင္ဘုရား မနက္ျဖန္ ထမင္းသံုးေဆာင္ရေအာင္၊ ေခါက္ဆြဲဘုဥ္းေပးၾကြပါ။
ၾကာဆံဘုန္းေပးၾကြပါ" ဟူ၍ ဆြမ္းအမည္ မတပ္ဘဲပင့္လွ်င္ သံဃာေတာ္မ်ား ၾကြေရာက္မဘုဥ္းေပးေကာင္း။ သြားေရာက္ဘုဥ္းေပးပါက ဂဏေဘာဇန သိကၡာပုဒ္ႏွင့္ ပရမၸရသိကၡာပုဒ္တို႔အရ ပါစိတ္အာပတ္ သင့္ပါသည္။ ပင့္ဖိတ္နည္း မမွန္ေသာေၾကာင့္ ျဖစ္ပါသည္။ ကထိန္ခံထားပါက တေပါင္းလျပည့္တိုင္ ထိုသိကၡာပုဒ္တို႔ေၾကာင့္ အာပတ္မသင့္ေတာ့။ ၾကြေရာက္ဘုဥ္းေပးေကာင္း၏။
အက်ဳိးငါးမ်ဳိးကို ကထိန္ခံသံဃာ၊ အႏုေမာဒနာ ျပဳၾကကုန္ေသာ သံဃာေတာ္မ်ားသည္ ကထိန္ခင္းသည့္ ေန႔မွစ၍ တေပါင္းလျပည့္တိုင္ေအာင္ ခံစားရပါသည္။ ဆိုင္ရာသိကၡာပုဒ္တို႔ေၾကာင့္ အာပတ္မသင့္။
ကထိန္ကုသိုလ္ရွင္တို႔ ရအပ္ေသာ အက်ဳိး
ေရွးဆရာေတာ္ႀကီးမ်ားက ရဟန္းေတာ္မ်ား ရရိွအပ္ေသာ အက်ဳိးငါးပါးႏွင့္ အလားတူစြာေသာ အက်ဳိးတရားမ်ားကို ကထိန္သကၤန္း ကုသိုလ္ရွင္မ်ားလည္း ရရိွႏုိင္ေၾကာင္း ေဖာ္ျပပါ လကၤာအရ သိရပါသည္။
လကၤာ။ ။ ေႏွာင္ဖြဲ႕လြတ္ေျမာက္၊ မေပ်ာက္ဥစၥာ၊ အစာဆိပ္ကင္း၊ စိုးမင္းပိုင္သလို၊ လိုတိုင္းရသည္၊ ငါး၀ကထိန္ လွဴက်ဳိးတည္း။
(၁) အေႏွာင္အဖြဲ႕လြတ္ေျမာက္ျခင္း၊
(၂) မိမိပိုင္ပစၥည္းမ်ား ရန္သူမ်ဳိး ငါးပါးေၾကာင့္ မေပ်ာက္ပ်က္ျခင္း၊
(၃) စားေသာက္သမွ် အာဟာရတို႔ အစာေက်ညက္ကာ အစာအဆိပ္ မသင့္ျခင္း၊
(၄) မိမိပုိင္ပစၥည္း စိတ္တိုင္းက် စီမံပိုင္ခြင့္ရိွျခင္း၊
(၅) လိုအပ္ေသာ ပစၥည္းကို လိုအပ္ေသာ အခ်ိန္တိုင္း၌ မဆိုင္းမတြ ရရိွႏိုင္ျခင္း အက်ဳိးတို႔ ျဖစ္ပါသည္။
၀ိနည္းကံႏွင့္ ဆက္စပ္ေဆာင္ရြက္ အပ္ေသာေၾကာင့္ ကထိန္သကၤန္း လွဴဒါန္းျခင္းသည္ မဂ္ဖိုလ္တိုင္ေအာင္ အက်ဳိးေပးခိုင္မာ လွပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ လွဴကထိန္သကၤန္းျဖင့္ မဂ္လမ္းသို႔ ဆုပန္ရြယ္လ်က္ လွဴဒါန္းႏိုင္ၾက ပါေစေၾကာင္း အသိေပး ေရးသားအပ္ပါသည္။
အရွင္ပညာ သီဟာဘိ၀ံသ (တရားဦးဓမၼစၾကာ)
by http://www.first-11.com