သတင္းစာဆရာႀကီး
ဦးဝင္းတင္ရဲ႕ စာေတြထဲက စကားလံုးတြဲေလးမ်ားမွာ “အေတြးအျမင္” သစ္ကိုရေစတဲ့
“အေတြးအမွ်င္”စကေလးေတြ ပါေနတတ္စၿမဲျဖစ္လို႔ အမရပူရၿမိဳ႕၊ တူေမာင္းတိုက္မွာ
စာသင္ သားဘဝနဲ႔ေနကတည္းက ဟံသာဝတီေခါင္းႀကီးပိုင္းေတြကို အေလးထားဖတ္႐ႈ၊
ျဖတ္သိမ္းလုပ္ခဲ့ရဖူးတယ္။ အဲဒီတုန္းက “ကဗ်ာ႐ူး စာ႐ူးမ်ား”လို႔
ေထာပနာျပဳျခင္းခံရတဲ့ မိမိတို႔ စာဖတ္သမားအုပ္စုအတြင္းမွာ “ေျပာမွား
ၾကားလြဲ”မျဖစ္ပါေစနဲ႔တို႔၊ “တံခါးမႀကီး ဖြင့္သူကဖြင့္၊ ျပတင္းေပါက္ေတြ
ပိတ္သူကပိတ္”မလုပ္ပါနဲ႔တို႔၊ “ေမွးလိုက္ မွိန္းတုတ္
ပင္းခုတ္ေပါင္းစား”လုပ္ေနၾကတာလားတို႔ “သိပ္အေျပာသန္မေနနဲ႔
ျပည္သူ႔ေၾကးမံုျပင္မွာ ဘယ္လို ပံုရိပ္ေတြ ထင္ေနတယ္ဆိုတာလည္း ၾကည့္ၾကပါဦး”
တို႔စတဲ့ စကားလံုး တြဲေတြ အလြန္ ေခတ္စားခဲ့တာေပါ့။
ဆရာႀကီးရဲ႕ စကားလံုးတြဲေလးေတြထဲက အေတြးအမွ်င္စကေလးေတြကို ဆြဲဆန္႔ရင္း
အေတြးအျမင္ သစ္တစ္ခုကို ေဖာ္ထုတ္ၾကည့္မိတဲ့ အေလ့အထေလးေတြလည္း ရေနပါတယ္။
အခုလည္း အသစ္ထပ္ ႐ိုက္တဲ့အတြက္ ျပန္ဖတ္မိတဲ့ “စာေပ ေမြ႕ေလ်ာ္မႈ
ပ်ိဳးေထာင္ျခင္း”ဆိုတဲ့ စာအုပ္ထဲက “သတင္းစာသမားမွ စာဖတ္သူသို႔”ဆိုတဲ့
စာတမ္းကိုဖတ္ရင္း “ေကြ႕ေခ်ာ္တိမ္းညြတ္”၊ “တည့္မတ္ေျဖာင့္တန္း”ဆိုတဲ့
ေၾကာင္းက်ိဳး ဆက္စကားလံုးတြဲေလးေတြရဲ႕ အေတြးအမွ်င္စကေလးေတြကို ဆြဲထုတ္ၿပီး
အေတြးအျမင္သစ္ တစ္ခုဆီကို ျဖန္႔ၾကက္ေနမိပါတယ္။
ဆရာႀကီးရဲ႕ စကားလံုးတြဲေလးေတြကေတာ့ သမ႐ိုးက် ေၾကာင္းက်ိဳးဆက္ဓမၼနိယာမအရ
“ေကြ႕ေခ်ာ္ ရင္ တိမ္းညြတ္ ယိမ္းယိုင္မယ္၊ တည့္မတ္မွ ေျဖာင့္တန္းမယ္။
ေၾကာင္းက်ိဳးအျပန္အလွန္သေဘာမ်ိဳးနဲ႔ ဆိုရင္လည္း တိမ္းညြတ္ရင္ ေကြ႕ေခ်ာ္
မယ္။ ေျဖာင့္တန္းမွ တည့္မတ္မယ္လို႔”လို႔ ဆိုလိုတဲ့သေဘာပဲ ျဖစ္မယ္ ထင္ပါတယ္။
ဒါေပမယ့္ တခ်ိဳ႕ကိစၥေတြမွာ ျဖစ္ရပ္ေတြက သမ႐ိုးက် ေၾကာင္းက်ိဳးျဖစ္စဥ္
ဓမၼနိယာမအတိုင္း မဟုတ္ဘဲ နိယာမကို သစၥာေဖာက္ေသြဖီတဲ့ ျဖစ္ရပ္ေတြကလည္း
ကိုယ့္ပတ္ဝန္းက်င္မွာ ျဖစ္ေနၾကတာ မနဲမေနာပဲ။ ျဖစ္ရပ္ေတြက နိယာမနဲ႔
ေသြဖီလာတဲ့အခါ ေၾကာင္းက်ိဳးျဖစ္စဥ္ေတြကလဲ သမ႐ိုးက် မဟုတ္တဲ့ နိယာမသစ္
ေတြလို ေတြးျမင္မိလာပါတယ္။
မိမိတို႔မွာ ျမတ္ဗုဒၶရဲ႕ တပည့္သားပီပီ ျဗဟၼစိုရ္တရားေလးပါးတို႔ကို
အိပ္ရာထ၊ အိပ္ရာဝင္ ေန႔စဥ္ အနဲဆံုး ႏွစ္ႀကိမ္ေတာ့ ပြားမ်ားၾကရပါတယ္။
ျဗဟၼစိုရ္ဆိုတာ သတၲေလာကထဲက အျမတ္ဆံုးသတၲဝါမ်ားျဖစ္တဲ့ ျဗဟၼာတို႔ရဲ႕
စိတ္ထားျဖစ္လို႔ အျမတ္ဆံုးစိတ္ထားမ်ားလဲ ျဖစ္ပါတယ္။ “အျမတ္ဆံုး
သာသနာေတာ္မွာေနၿပီး အျမတ္ဆံုးျဖစ္တဲ့ မဂ္ဖိုရ္နိဗၺာန္ကို ဦးတည္
သူမွန္သမွ်ဟာ ဒီအျမတ္ဆံုး ျဗဟၼစိုရ္တရားကို အၿမဲမျပတ္ ပြားမ်ား ရမယ္”ဆိုတဲ့
ဘုရားရွင္ရဲ႕ အဆံုးအမေတာ္ေၾကာင့္လဲ ဒီဝတၲရားမ်ားကို တတ္ႏိုင္သမွ်
မပ်က္မကြက္ ပြားမ်ား အားထုတ္ၾကရတာပါ။
ျဗဟၼစိုရ္တရား ေလးပါးဆိုတာ ဗုဒၶဘာသာဝင္အမ်ားစုတို႔ေတာ့ သိၾကၿပီးသားပါ။
နံပါတ္(၁) “ေမတၲာ”ဆိုတာ “ကိုယ္ႏွင့္လည္းစာ၊ သတၲဝါကို၊ ၾကင္နာလွေစ၊
သူ႔အသက္ကို ခ်စ္ပါေလ”ဆိုတဲ့ အရွင္မဟာရ႒ သာရရဲ႕ စာပိုဒ္အတိုင္း
သတၲဝါအားလံုးေပၚမွာ ကိုယ္ႏွင့္ႏိႈင္းစာၿပီး ခ်စ္ခင္တဲ့ သေဘာပါ။ ကိုယ္လဲ
က်န္းမာ ခ်မ္းသာၿပီး ဆင္းရဲခပ္သိမ္းကင္းၿငိမ္း ျခင္းကို လိုလားသလို
သက္ရွိသတၲဝါအားလံုးအေပၚမွာ “က်န္းမာ ခ်မ္းသာၾကပါေစ၊ ဆင္းရဲခပ္သိမ္း
ကင္းၿငိမ္းၾကပါေစ” ဆိုတဲ့ ေမတၲာစိတ္ဓာတ္ကို ပို႔လႊတ္ပြား မ်ားေပးတာပါ။
ဒီ”ေမတၲာ”ဆိုတဲ့ တရားကေတာ့ ႏႈတ္ေဆာင္ျဗဟၼစိုရ္၊ ဒါမွမဟုတ္ ျဗဟၼစိုရ္ရဲ႕
ရည္မွန္းခ်က္ ေျြကးေၾကာ္သံ သေဘာမ်ိဳးျဖစ္မယ္ထင္ပါတယ္။ ရည္မွန္းခ်က္တို႔
ေၾကြးေၾကာ္သံတို႔ဆိုတာ လုပ္ေဆာင္ခ်က္နဲ႔ လက္ေတြ႕ျပႏိုင္မွသာ
မွန္ကန္တယ္လို႔ဆိုရမွာပါ။ လုပ္ေဆာင္ခ်က္နဲ႔ သက္ေသမျပႏိုင္ရင္ေတာ့ “လိမ္ညာ
လွည့္ျဖားျဖင္း(မုသာ)၊ ကိုယ့္အျပစ္ကို ဖံုးကြယ္လိုျခင္း(မာယာ)၊
ဟိတ္ဟန္ေဆာင္လိုျခင္း (သာေဌယ်) သေဘာမ်ိဳးပဲ ျဖစ္သြားမွာပါ။ (“မုသား လိမ္ညာ၊
မာယာျပစ္ဖံုး၊ ဟိတ္ဟန္သံုးက သာေဌယ်၊ မွတ္ၾက အထူး တည္း” တဲ့။)
ပါးစပ္က ေမတၲာပို႔ေနေပမယ့္ အဲဒီေမတၲာဟာ ျဗဟၼစိုရ္ေမတၲာ အစစ္ဟုတ္ မဟုတ္ကို
က်န္တဲ့ ျဗဟၼစိုရ္တရား သံုးပါးနဲ႔ မွတ္ေက်ာက္တင္ၾကည့္ရလိမ့္မယ္။ ဒါေၾကာင့္
က်န္ျဗဟၼစိုရ္သံုးပါးကိုေတာ့ သ႐ုပ္ေဆာင္ ျဗဟၼစိုရ္လို႔ ဆိုခ်င္ပါ တယ္။
သေဘာကေတာ့ ေမတၲာျဗဟၼစိုရ္ အစစ္အမွန္ထားသူဟာ က်န္တဲ့ ျဗဟၼစိုရ္သံုးပါးနဲ႔
သ႐ုပ္ေဆာင္ျပရမွာပါ။
ဟုတ္ပါတယ္။ ေမတၲာျဗဟၼစိုရ္ ထားသူမွန္ရင္ ဆင္းရဲဒုကၡေရာက္ေနတဲ့ သတၲဝါနဲ႔
ေတြ႕ၾကံဳလာတဲ့အခါ ကိုယ္တိုင္ ဆင္းရဲဒုကၡေရာက္ေနသလို စာနာစိတ္ထားၿပီး
သနားေစာင့္ေရွာက္ကူညီေပးျခင္းဆိုတဲ့ က႐ုဏာနဲ႔ သ႐ုပ္ေဆာင္ရမွာပါ။ ဒီလို
သ႐ုပ္ေဆာင္မျပႏိုင္ရင္ ေမတၲာဟာ အစစ္လို႔ မဆိုႏိုင္ေတာ့ပါဘူး။
အလားတူပဲ၊ ခ်မ္းသာသုခနဲ႔ ျပည့္စံုေတြ႕ၾကံဳေနတဲ့ သတၲဝါမ်ားနဲ႔
ေတြ႕ၾကံဳတဲ့အခါမွာလဲ ကိုယ္တိုင္ရရွိ ခံစားေနရ သလို ဝမ္းသာေက်နပ္ၿပီး
“ရရွိၿပီးတဲ့ ခ်မ္းသာသုခေတြ မယြင္းမယို ၿမဲခိုင္တည္တန္႔ပါေစ”ဆိုတဲ့
မုဒိတာစိတ္ကို ေမြးၾကရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
“ဥေပကၡာ”ဆိုတာကေတာ့ ႏွစ္မ်ိဳးႏွစ္စားရွိပါတယ္။
တရားဓမၼက်င့္သံုးဖို႔ဆိုရင္ေတာ့ “သတၲဝါတစ္ခု၊ ကံတစ္ခု (သေဗၺသတၲာ
ကမၼႆကတာ)ဆိုတဲ့စိတ္နဲ႔ သနားျခင္း ခ်စ္ခင္ျခင္း၊ မုန္းတီးျခင္း မထားဘဲ
လစ္လ်ဴ႐ႈ ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ပါရမီသေဘာမ်ိဳးနဲ႔က်င့္သံုးရာမွာေတာ့
အျပစ္နဲ႔ခြ်တ္ယြင္းခ်က္မ်ားကို သည္းခံခြင့္လႊတ္ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ တကယ္တမ္း
လက္ေတြ႕က်င့္သံုးရာမွာ ေရွ႕ေရွ႕ျဗဟၼစိုရ္ထက္ ေနာက္ ေနာက္ျဗဟၼစိုရ္က
ပိုပိုၿပီး ခက္ခဲပါတယ္။ ဒုကၡိတသတၲဝါအေပၚမွာ သနားေစာင့္ေရွာက္ကူညီဖို႔ထက္
သုခိတ သတၲဝါနဲ႔ေတြ႕တဲ့အခါ ကိုယ္တိုင္ရရွိခံစားရသလို
ဝမ္းေျမာက္တဲ့စိတ္ေမြးဖို႔က ပိုခက္ခဲပါတယ္။ အဲဒီထက္ အျပစ္ရွိသူကို သည္းခံ
ခြင့္လႊတ္ဖို႔က ပိုလို႔ ခက္ခဲတယ္ဆိုတာ လက္ေတြ႕ဘဝကို ဆင္ျခင္ၾကည့္ရင္
သေဘာေပါက္မွာပါ။
ဒုကၡိတသတၲဝါ၊ သုခိတသတၲဝါနဲ႔ အျပစ္ရွိၾကတဲ့ သတၲဝါတို႔က နိယာမနဲ႔ မေသြမဖီပဲ
ပံုမွန္ျဖစ္ ႐ိုးျဖစ္စဥ္အရ ျဖစ္လာၾကတဲ့အခါ ျဗဟၼစိုရ္သ႐ုပ္ေဆာင္မႈမ်ားကလဲ
နိယာမနဲ႔အညီ သ႐ုပ္ေဆာင္ၾကရမွာျဖစ္လို႔ ေကြ႕ေခ်ာ္ တိမ္းညြတ္မႈ မရွိဘဲ
တည့္မတ္ေျဖာင့္တန္းေနမွာပါ။
ဒါေပမယ့္ အခုေတြ႕ေနရတာက သတၲဝါပညတ္ေတြထဲမွာကိုပဲ သမ႐ိုးက်ျဖစ္သူနဲ႔
သမ႐ိုးက်မဟုတ္ သူဆိုတာက ႏွစ္မ်ိဳးစီ ကြဲျပား ေနၾကတာပါ။
ဒုကၡိတသတၲဝါပညတ္ဆိုရာမွာလဲ စားဝတ္ေနေရး က်န္းမာေရး ခ်ိဳ႕တဲ့ၾကတဲ့ ပံုမွန္
“မရွိဆင္းရဲ ဒုကၡသည္မ်ား” ဆိုတာ ရွိသလို စားဝတ္ေနေရးစတဲ့ အေထြေထြ
ျပည့္စံုမႈအရ တစ္ဘဝစာမကလို႔ ဆိုရေလာက္ေအာင္ကို အလွ်ံပယ္ျပည့္စံု ေနၾကပါလ်က္
ေလာဘကို အေသာ မသတ္ႏိုင္ ၾကေသးတဲ့ “မျပည့္ဆင္းရဲ ဒုကၡသည္မ်ား”ဆိုတာေတြကလဲ
ရွိေနၾကျပန္ေရာ။
ဒီဒုကၡသည္ႏွစ္မ်ိဳးလံုးအေပၚမွာ
ေကြ႕ေခ်ာ္တိမ္းညြတ္မႈ မရွိဘဲ တည့္မတ္ေျဖာင့္မွန္စြာျဖစ္ေအာင္ တစ္သား တည္း
သေဘာထားၿပီး ဒုကၡကို ေက်ာ္လႊားႏိုင္ေအာင္ ႐ိုင္းပင္းကူညီတဲ့
က႐ုဏာျဗဟၼစိုရ္နဲ႔ သ႐ုပ္ ေဆာင္ၾကမယ္ ဆိုျပန္ရင္လဲ ဒီဒုကၡသည္ႏွစ္မ်ိဳးတို႔က
ဓာတ္ေလွကားကို အတင္အခ်လုပ္တဲ့ ႀကိဳး စႏွစ္ဖက္ တို႔လိုပဲ တစ္ဆက္တည္း
တစ္သားတည္း ျဖစ္ေနပါလ်က္ တစ္ၿပိဳင္နက္ အတင္အခ်လုပ္လို႔က ရတာမ်ိဳး မဟုတ္
ျပန္ဘူး။ တစ္ဖက္ကျမင့္တက္သေလာက္ တစ္ဖက္က ပိုၿပီး ႏွိမ့္က်သြားရမည့္
အေျခအေနႀကီး။ ဒီအေျခအေန မ်ိဳးမွာက တည့္မတ္ရင္ တိမ္းညြတ္ၿပီး ေကြ႕ေခ်ာ္မွသာ
ေျဖာင့္တန္း မည့္သေဘာ ျဖစ္ေနတာ အမွန္ပါ။ အျပစ္ရွိသူ၊ ခြ်တ္ယြင္းသူ
ဆိုသူမ်ားထဲမွာလဲ ဒီအတိုင္းပဲ ႏွစ္မ်ိဳး ႏွစ္စားရွိေနၾကတာ အားလံုး
သတိျပဳမိၾကမွာပါ။
သုခိတသတၲဝါေတြထဲမွာလဲ ဒီအတိုင္းပါပဲ။ သမ႐ိုးက် ခ်မ္းသာလာၾကတဲ့
“ဓမၼိယလဒၶသုခိတ” ပုဂၢိဳလ္ မ်ားဆိုတာ ရွိသလို သမ႐ိုးက် မဟုတ္တဲ့
“အဓမၼိယလဒၶသုခိတ” သတၲဝါပညတ္ေတြက ရွိေနျပန္ေရာ။
ဒီသုခိတပုဂၢိဳလ္ႏွစ္မ်ိဳးတို႔ကလဲ ဓာတ္ေလွကားရဲ႕ ႀကိဳးစႏွစ္ဖက္လိုပါပဲ။
တစ္သားတည္း တစ္ဆက္တည္း ျဖစ္ေန ၾကတာ မွန္ေပမယ့္ တစ္ၿပိဳင္နက္ အတင္
အခ်ျပဳလို႔က ရႏိုင္တဲ့အမ်ိဳး မဟုတ္ၾကေလေတာ့ ျဗဟၼစိုရ္နဲ႔ သ႐ုပ္ ေဆာင္
တဲ့အခါ တည့္မတ္ရင္ တိမ္းညြတ္သလိုႀကီးျဖစ္ၿပီး ေကြ႕ေခ်ာ္ႏိုင္မွ
ေျဖာင့္တန္းမယ္ဆိုတဲ့ အေျခ အေနပါပဲ။ အဓမၼိယလဒၶ သုခိတပုဂၢိဳလ္ေတြ
မယြင္းမယိုင္ ၿမဲခိုင္တိုးတက္ေနရင္ ဓမၼိယလဒၶသုခိတ ပုဂၢိဳလ္ေတြက
ဒုကၡိတပုဂၢိဳလ္အျဖစ္ ေရာက္ရွိသြားမွာ မလြဲျပန္ပါဘူး။
ဒီေနရာမွာ ဥေပကၡာျဗဟၼစိုရ္နဲ႔သ႐ုပ္ေဆာင္ဖို႔က ပိုၿပီးအၾကပ္႐ိုက္ေစပါတယ္။
“သေဗၺသတၲာ ကမၼႆကတာ = သတၲဝါတစ္ခု ကံတစ္ခုပဲ”ဆိုၿပီး လ်စ္လ်ဴ႐ႈထားျပန္ရင္လဲ
အခက္။ ခြင့္လႊတ္သည္းခံၿပီး ၿငိမ္ ေနဖို႔ကလဲ မလြယ္ဆိုတာမ်ိဳး ႀကီးနဲ႔
ၾကံဳေနၾကရတာပါ။ ဒီျပႆနာကို ေျဖရွင္းႏိုင္ဖို႔ဆိုရင္ေတာ့ ဥေပကၡာ
ျဗဟၼစိုရ္ကို ၾကားခံနယ္ေျမတစ္ခုအျဖစ္နဲ႔ က်င့္သံုး သ႐ုပ္ေဆာင္ရရင္ေတာ့
အဆင္မ်ား ေျပမလားပဲ။
မျပည့္ဆင္းရဲဒုကၡသည္မ်ား အေပၚမွာလဲ ေဒါသမပြားမိေအာင္၊ အဓမၼိယလဒၶ
သုခိတပုဂၢိဳလ္မ်ားအေပၚလဲ ဣႆာçမေစၦရမပြားရေလေအာင္ ဥေပကၡာၾကားခံေျမမွာ
ကိုယ္ကရပ္တည္ၿပီးေတာ့မွ သမ႐ိုးက်မဟုတ္ၾကတဲ့ ဒီသတၲဝါ ႏွစ္မ်ိဳးလံုးကိုပဲ
သံသရာမွာ ၾကံဳေတြ႕ရမယ့္ ဒုကၡတို႔ကို ေမွ်ာ္ေတြးေထာက္ဆၿပီး တကယ့္ ဒုကၡိတ
သတၲဝါစစ္စစ္ေတြ ျဖစ္မည့္ အေရးကို ႐ႈျမင္သနားတဲ့ က႐ုဏာတရားနဲ႔ ဒီဒုကၡေတြက
လြတ္ရာ လြတ္ေၾကာင္း နည္းေကာင္းလမ္းမွန္ျဖစ္တဲ့ ကမၼႆကတ သမၼာဒိ႒ိ
အျမင္မွန္ရရွိေစဖို႔ ဝိုင္းဝန္း ကူညီေပးရရင္ေရာ၊ သမ႐ိုးက် ျဗဟၼစိုရ္အရ
တည့္မတ္တယ္လို႔မဆိုသာပဲ ေကြ႕ေခ်ာ္ သေယာင္ ထင္ရေပမယ့္ ေျဖာင့္တန္း
မသြားေလာက္ေပ ဘူးလား”လို႔ စဥ္းစားမိပါတယ္။ ခက္ခဲသလို ရွိလွေပမယ့္
ဘုရားရွင္ရဲ႕ တပည့္သားတစ္ဦးအေနနဲ႔ ျဗဟၼစိုရ္ဆိုတာ ေရွာင္လႊဲလို႔မွ
မရဘဲဆိုၿပီး ခုေတာ့ ဒီနည္းကိုပဲ စမ္းသပ္သ႐ုပ္ေဆာင္ေနမိရပါေတာ့တယ္။
ျဗဟၼစိုရ္စိတ္ထားနဲ႔ ျမင့္ျမတ္တဲ့ သုဂတိဘံုသားမ်ား ပီသၾကပါေစ …။
ဓမၼေဘရီအရွင္ဝီရိယ(ေတာင္စြန္း)