Saturday, October 19, 2013

ခင္ပြန္းႀကီး ၁၀ ပါး


ခင္ပြန္းႀကီး ၁၀ ပါး


ခင္ပြန္ႀကီး ၁၀ ပါးဟူေသာ ေဝါဟာရကုိ ျမန္မာလူမ်ဳိး အေတာ္မ်ားမ်ား ၾကားဖူးေနၾကသည္။ လူႀကီးေရာ ကေလးပါ နားယဥ္ေနၾကသည္။ ခင္ပြန္းႀကီး ၁၀ ပါး မျပစ္မွားအပ္ေၾကာင္းလည္း ေျပာၾကသည္။ အခ်ဳိ႕ဆုိလွ်င္ ခင္ပြန္းႀကီး ၁၀ ပါး ပူူေဇာ္ပြဲမ်ားပင္ အေလ့အထ တစ္ခုအေနျဖင့္ ျပဳလုပ္ၾကသည္။ ခင္ပြန္းႀကီး ၁၀ ပါးအေၾကာင္း ဖြင့္ဆုိေရးသားၾကသည္။

မူလဇာစ္ျမစ္

ခင္ပြန္းႀကီး ၁၀ ပါး၏ မူလဇာစ္ျမစ္ကုိ ေလ့လာေသာအခါ ဆရာေတာ္ ဦးၾသဘာသာဘိဝံသ၏ သုေတသန သ႐ုပ္ျပ အဘိဓာန္၌ ေတမိယဇာတက၊ ပါ၊ ဒု၊ ၁၅၀ ဟု က်မ္းညႊန္းလ်က္ ေက်းဇူး မေမ့အပ္ မျပစ္မွားအပ္ေသာ မိတ္ေဆြေကာင္းႀကီး ၁၀ ေယာက္ကုိ သ႐ုပ္အေရအတြက္ႏွင့္တကြ ေဖာ္ျပထားသည္။ သုေတသန သ႐ုပ္ျပ အဘိဓာန္၌ က်မ္းညႊန္းလုိရင္း ဇာ ၂၊ ၁၅၀ ကုိ ညႊန္းလုိရင္း ျဖစ္သည္။ ဇာတက ပါဠိေတာ္ ၂ အုပ္ရွိသည့္အနက္ ဒုတိယအုပ္လာ ေတမိယဇာတ္ေတာ္ကုိ ညႊန္းျပလုိရင္း ျဖစ္သည္။ သုိ႔ေသာ္ ဇာတကပါဠိေတာ္ ဒုတိယအုပ္ ေတမိယဇာတ္ေတာ္ သူညႊန္းသည့္ေနရာ၌ ခင္ပြန္းႀကီ ၁၀ ေယာက္ တုိက္႐ုိက္ ျပခ်က္ မ႐ွိပါ။

ေ႐ွး႐ုိက္ ဘုရား႐ွိခုိး မူမွန္စာအုပ္၌လည္း ေက်းဇူးရွင္ ၁၀ ပါးဟူေသာ ေခါင္းစဥ္ျဖင့္-

“သဗၺညဳတည့္၊ သုံးလူ႔ျမတ္စြာ၊ ပေစၥကာႏွင့္၊ သဃၤာအမ်ား၊ ထြဋ္ဖ်ားရဟႏၲာ၊ ဂုဏ္ဝါကြန္႔ျမဴး၊ ေက်းဇူးႀကီးလွ၊ မိႏွင့္ဘတည့္၊ ျပသတတ္သင္၊ ျပဳျပင္ဆုံးမ၊ ေဟာထတရား၊ ေစာင့္ထားသီလ၊ ဤဆယ္ဆဟု၊ မူဂပကၡ၊ ဇာတ္ေတာ္ျပသည္၊ ႀကီးလွေက်းဇူး၊ ေခါင္အထူး”

ဟု ေဖာ္ျပထားသည္။ ဤ၌လည္း မူဂပကၡ ဇာတ္ဟူသည္ ေတမိယဇာတ္ပင္တည္း။ လုံးေတာ္ဆရာေတာ္၏ ပုစၧာပကိဏၰၰကက်မ္း၊ စာမ်က္ႏွာ ၇၁ ၌ကား

ဗုဒၶါ ပေစၥကဗုဒၶါ စ၊ အရဟာ အဂၢသာဝကာ။

မာတာ ပိတု ဂ႐ု သတၳာ၊ ဒါယကာ ဓမၼေဒသကာ။

ဤသုိ႔ က်မ္းလာရကား-

၁။ သဗၺညဳတဘုရားသခင္

၂။ ပေစၥကဗုဒၶါ

၃။ သာဝက ရဟႏၲာ

၄။ လက္်ာရံ လက္ဝဲရံ

၅။ အမိ

၆။ အဘ

၇။ ဆရာ

၈။ အဖန္တလဲလဲ မျပတ္ဆုံးမေပးတတ္ ဆရာျမတ္

၉။ ေပးကမ္းဖူးေသာသူ

၁၀။ တရားေဟာေပးေသာသူ

ခင္ပြန္းႀကီး ၁၀ ပါး သ႐ုပ္ကုိ က်မ္းညြန္းမပါဘဲ ဤသုိ႔ ျပဆုိထားသည္။ ဟံသာဝတီ ပိဋကတ္ ပုံႏွိပ္တုိက္ ၁၉၅၆ ခုႏွစ္ ထုတ္ ဘုရား႐ွိခုိး အမ်ုိးမ်ဳိး မူေဟာင္း စာအုပ္၌-

ဗုေဒၶါ ပေစၥကဗုေဒၶါ စ၊ အရဟာ အဂၢသာဝကာ။

မာတာ ပိတု ဂု႐ု သတၳာ၊ ဓမၼေဒသကာ စ ဒါယကာ။

ဣေမ ဒသ မဟာဂုေဏ၊ အဟံ ဝႏၵာမိ သဗၺဒါ။

ဗုေဒၶါ စ = သစၥာေလးပါး တရားသိျမင္ ဘုရား႐ွင္လည္းေကာင္း၊ ပေစၥကဗုေဒၶါ စ = ကုိယ္တုိင္ သစၥာ သိၿပီးပါလည္း ေဟာကာမျပ သီးျခားရေသာ ပေစၥကဗုဒၶါလည္းေကာင္း၊ အရဟာ စ = အာသေဝါ ကုန္ခန္း ရဟႏၲာအ႐ွင္လည္းေကာင္း၊ အဂၢသာဝကာ စ = လက္ဝဲ လက္ယာ ၿခံရံကာျဖင့္ ပညာတန္ခုိး စုိးမိုးထက္လွ အဂၢသာဝကတုိ႔လည္းေကာင္း၊ မာတာ စ = ကုိးလလြယ္ရ ဆယ္လဖြားကာ အစာဆိမ့္ေအး ႏုိ႔ခ်ဳိေပး၍ ေမြးသည့္ မိခင္ ေက်းဇူး႐ွင္လည္းေကာင္း၊ ပိတု စ = လူလားေျမာက္ေအာင္ လုပ္ေဆာင္ေကၽြးေမြး ပညာေပး သည့္ ေကၽြးသဖခင္ ေက်းဇူး႐ွင္လည္းေကာင္း၊ ဂု႐ု စ = ခ်မ္းသာရန္ေတြး ပညာေပးသ ျဖင့္ အေလးအျမတ္ ျပဳအပ္ ေသာ ဆရာလည္းေကာင္း၊ 

သတၳာ စ = လိမၼာေစၾက က်ဳိးေၾကာင္းျပ လ်က္ ဆုံးမေပတတ္ ဆရာျမတ္လည္းေကာင္း၊ ဓမၼေဒသကာ စ = သံသရာစခန္း သြားရာလမ္း၌ ပင္ပန္းကင္းရန္ ရည္သန္ညႊန္ၾကား မေမွာက္မွားရ ေအာင္ တရားေဟာေဖာ္တတ္သူတုိ႔လည္းေကာင္း၊ ဒါယကာ စ စားေရး ေနရး မေႏွာင့္ေႏွးရေအာင္ ေပးေဆာင္တတ္သူလည္းေကာင္း၊ ဣေမ ဒသ မဟာဂုေဏ = ေက်းဇူးစုပုံ ဆပ္မကုန္သည့္ ဂုဏ္အင္ျမင့္က်ူး ဤ ၁၀ ဦးေသာသူတုိ႔ကုိ၊ အဟံ = အကၽြႏု္ပ္သည္၊ သဗၺဒါ = ေန႔ညဥ့္မပ်က္ အခ်င္းခပ္သိမ္း၊ ဝႏၵာမိ = ေက်းဇူးယွက္ေျမွး စိမ့္စိမ့္ေတြးလ်က္ ျမတ္ေလးၾကည္ယုံ သဒၶါဟုန္ျဖင့္ လက္စုံခ်ီမုိး ပ်ပ္ဝပ္လွ်ဳိး၍ ႐ွိခုိးလုိက္ပါ၏ဘုရား ဟု ဆုိထား၏။

ကမၻာေအး သာသနာေရးဦးစီးဌာန ပုံႏွိပ္တုိက္၌ ၁၉၈၁ ခုႏွစ္ ႐ုိက္ႏွိပ္ေသာ ဦးညြန္ေဇာ္ စီစဥ္သည့္ ဘုရားး႐ွိခုိး အမ်ဳိးမ်ဳိးစာအုပ္၌လည္း ေဖာ္ျပပါ ဟံသာဝတီတုိက္ထုတ္အတုိင္းပင္ ေဖာ္ျပသည္။ ဤဘုရား ႐ွိခုိးစာအုပ္မ်ား လာ႐ွိသည့္အတုိင္း ဒါယကာကုိ ႐ွိခုိးျခင္း၌ လူဝတ္ေၾကာင္မ်ားအေနျဖင့္ သင့္ေတာ္ေသာ္လည္း ရဟန္းေတာ္မ်ားအေနျဖင့္ မသင့္ေတာ္ပါ။ ဤခင္ပြန္းႀကီး ၁၀ ပါးႏွင့္ ပတ္သက္၍ မူလဇာစ္ျမစ္ကုိ ေလ့လာေသာ အခါ ေတမိယဇာတ္ေၾကာင္းေပၚမွာ မူတည္ေနသည္။ ေတမိယဇာတ္ပါဠိေတာ္၌-

ဒသ မိတၱပူဇဂါထာ နာမ အာရဘိ-ဟု မိန္႔ဆုိထားသည္။ ယင္းအ႒ကထာကုိ နိႆယျပန္ဆုိေသာ ဆရာေတာ္က-

ဒသ မိတၱပူဇဂါထာ နာမ = ၁၀ ပါးေသာ ခင္ပြန္းတုိ႔အား ပူေဇာ္ရာေသာ ဂါထာမည္သည္ကုိ၊ (တစ္နည္းကား) ဘုရားအစ႐ွိေသာ တစ္က်ိပ္ေသာ အေဆြခင္ပြန္းေကာင္းတုိ႔အား မျပစ္မွားရာေသာ ၁၀ ပါးေသာ ဂါထာမည္သည္ကုိ၊ အာရဘိ = အားထုတ္၏။ (၁၂၇၁ ခု၊ နတ္ေတာ္လ၌ ပုံႏွိပ္ၿပီးေသာ ကဝိမ်က္မွန္ စာပုံႏွိပ္တုိက္ထုတ္ ေတမိယဇာတ္ အ႒ကထာနိႆယ ၁၀၃)၌ မိန္႔ဆုိထားျခင္းေၾကာင့္ ခင္ပြန္းႀကီး ၁၀ ပါး စတင္ျဖစ္ေပၚခဲ့ေၾကာင္း သတိျပဳရမည္။

၁၉၈၅ ခုႏွစ္ေလာက္က ဆရာႀကီး ဦးဆန္းထြန္းက နိႆယဆရာ စာစပ္မွာျခင္းေၾကာင့္ ခင္ပြန္ႀကီး ၁၀ ပါး ျဖစ္လာပုံ မိန္႔ၾကားခဲ့ဖူးသည္။ ဆရာႀကီး ဦးဆန္းထြန္းဆုိသည့္အတုိင္း ျဖစ္ႏုိင္ပါသည္။ ဇာတ္အ႒ကထာ နိႆယဆရာသည္ပင္ -

ဒသ မိတၱပူဇဂါထာ နာမ ကုိ ႏွစ္နည္း အနက္ေပးရာ ပထမနည္းသည္ ဒသႏွင့္ မိတၱကုိ ဆက္စပ္ၿပီး ၁၀ ပါးေသာ ခင္ပြန္းဟု အနက္ျပန္ျခင္း ျဖစ္သည္။

ဒုတိယနည္းသည္ ဒသကုိ မိတၱႏွင့္လည္းေကာင္း၊ ဂါထာႏွင့္လည္းေကာင္း ဆက္စပ္၍-

၁။ တစ္က်ိပ္ေသာ ခင္ပြန္းဟုလည္းေကာင္း၊

၂။ ၁၀ ပါးေသာ ဂါထာဟုလည္းေကာင္း အနက္ျပန္ျခင္း ျဖစ္သည္။

နိႆယဆရာသည္ ဒသကုိ မိတၱႏွင့္ ဆက္စပ္၍ အနက္ျပန္မွားျခင္းေၾကာင့္ ခင္ပြန္း ၁၀ ပါး ျပည့္ ေအာင္ ျပရေတာ့သည္။ ျပပုံမွာ -

မိတၱာနႏၲိ ဗုဒၶါဒီနံ ကလ်ာဏမိတၱာနံ န ဒုဗၻတိ ဟူေသာ (ဇာ၊ ႒၊ ၆၊ ၁၉) အ႒ကထာပါဌ္ကုိ မိတၱာနႏၲိ မိတၱာနံ ဟူသည္ကား၊ ဗုဒၶါဒီနံ = ဘုရားအစ႐ွိကုန္ေသာ၊ ကလ်ာဏမိတၱာနံ = အေဆြခင္ပြန္းေကာင္းတုိ႔အား၊ န ဒုဗၻတိ = မျပစ္မွား၊ ဗုဒၶါဒီနံ၌ အာဒိသဒၵါျဖင့္္ ပေစၥကဗုဒၶါ၊ သာဝက၊ အဂၢသာဝက၊ အမိ၊ အဘ၊ ဆရာ၊ ရတနာသုံး ပါး၌ ၾကည္ညဳိေသာသူ၊ ပစၥည္းဝတၳဳ ေပးကမ္းေသာသူ၊ တရားေဟာေပးေသာသူ၊ ဤသုိ႔ ၉ ေယာက္ေသာ ကလ်ာဏမိတၱကုိယူ၊ ထုိ႔ေၾကာင့္ အ႒ကထာဆရာတုိ႔သည္ -

ဗုေဒၶါ ပေစၥကဗုေဒၶါ၊ သာဝကာ အဂၢသာဝကာ စ။

မာတာ ပိတု ဂု႐ု သဒၶါ၊ ပစၥယဒါယကာ ဓမၼေဒသနာ။

ဟူ၍ ဆုိေတာ္မူကုန္၏။

(အ႒ကထာဆရာတုိ႔ဟု ဆုိေသာ္လည္း မည္သည့္ အ႒ကထာဟု မသိရ ဂါထာလည္းမဟုတ္)

ဗုေဒၶါ စ = သဗၺညဳဘုရားလည္းေကာင္း၊ ပေစၥကဗုေဒၶါ စ = ပေစၥကဗုဒၶါလည္းေကာင္း၊ သာဝကာ စ = သာဝကလည္းေကာင္း၊ အဂၢသာဝကာ စ = လက်္ာရံ, လက္ဝဲရံျဖစ္ေသာ တပည့္သားျမတ္ ႏွစ္ပါးတုိ႔လည္း ေကာင္း၊ မာတာ စ = အမိလည္းေကာင္း၊ ပိတု စ = အဖလည္းေကာင္း၊ ဂု႐ု စ = အေလးအျမတ္ျပဳအပ္ေသာ ဆရာလည္းေကာင္း၊ သဒၶါ စ = ရတနာသုံးပါး၌ သဒၶါယုံၾကည္ေသာသူတုိ႔လည္းေကာင္း၊ ပစၥယဒါယကာ စ = ပစၥည္းဝတၳဳတုိ႔ကုိ ေပးေေပေသာသူတုိ႔လည္းေကာင္း၊ ဓမၼေဒသနာ စ = တရားေဟာေပးေသာသူလည္းေကာင္း၊ ဣတိ = ဤသုိ႔၊ ဒသ = ဆယ္ပါးကုန္ေသာ၊ ကလ်ာဏမိတၱာ = အေဆြခင္ပြန္းေကာင္းတုိ႔သည္၊ ေဟာႏၲိ = ျဖစ္ ကုန္၏။ (၁၂၇၁ ခု၊ နတ္ေတာ္လ ကဝိမ်က္မွန္ ပုံႏွိပ္တုိက္ထုတ္ ေတမိယဇာတ္ အ႒ကထာနိႆယ ၁၀၅/၆)

ဤဇာတ္အ႒ကထာနိႆယကုိ အေၾကာင္းျပဳ၍ ခင္ပြန္းႀကီး ၁၀ ပါးဟု စတင္ေပၚေပါက္လာပုံရသည္။ သူ႔ထက္ ေ႐ွးက်ေသာ အေထာက္အထား မေတြ႕ရသျဖင့္ ဤဇာတ္အ႒ကထာ နိႆယကုိ အေၾကာင္းျပဳ၍ဟု ဆုိခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ မင္းဘူး ဆရာေတာ္ ဦးၾသဘာသ၏ ေတမိယဇာတ္ေတာ္ႀကီးဝတၳဳႏွင့္ မင္းကြန္းတိပိဋက ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး အ႐ွင္ဝိစိတၱသာရာဘိဝံသ၏ ေတမိယဇာတ္ေတာ္ ေဟာစဥ္တရား၌ မိတၱပူဇာ ၁၀ ဂါထာဟု ဆုိထားသည္။ (ဒသ မိတၱ ပူဇဂါထာ နာမ-ဟူေသာ အ႒ကထာစကား၌ ဒသ-ကုိ မိတၱႏွင့္ မတြဲစပ္ဘဲ ဂါထာႏွင့္ တြဲစပ္၍ ဆုိထားေၾကာင္း သတိျပဳပါ။) သုိ႔ေသာ္ မင္းဘူးဆရာေတာ္ ဦးၾသဘာသ၏ ေတမိယဇာတ္ ေတာ္ႀကီးဝတၳဳ၌ အၿမဲမျပတ္ ေမတၱာပြားအပ္သူ အေဆြခင္ပြန္း ၁၀ ေယာက္အေၾကာင္း ဆက္လက္ ေဖာ္ျပ ထားသည္။

 ျပပုံမွာ
ဤေလာက၌ ခ်စ္ျခင္းေမတၱာကုိ တစ္ေန႔မျခား ပြားေစအပ္ေသာသူကား တစ္က်ိပ္အေရ အတြက္ ႐ွိ၏။ တစ္က်ိပ္ဟူသည္ကား -

၁။ သဗၺညဳ ျမတ္စြာဘုရား

၂။ ပေစၥကဗုဒၶါ

၃။ ကိေလသာကုန္ၿပီးေသာ ရဟႏၲာ

၄။ ျမတ္စြာဘုရား၏ လက်္ာရံ လက္ဝဲရံျဖစ္ေသာ အဂၢသာဝက အ႐ွင္ျမတ္

၅။ အမိ

၆။ အဖ

၇။ အ႐ြယ္ႀကီးျခင္း၊ အမ်ဳိးျမတ္ျခင္း၊ ပညာႀကီးျခင္း၊ သီလ သမာဓိ႐ွိျခင္း -အစ႐ွိေသာ ဂုဏ္တုိ႔ေၾကာင့္ အေလးအျမတ္ ျပဳအပ္ေသာသူ

၈။ အက်ဳိးအေၾကာင္းကုိ ဆုံးမသြန္သင္ ပဲ့ျပင္ေပးတတ္ေသာသူ

၉။ ထမင္းအေဖ်ာ္ အိပ္ရာေနရာ အဝတ္ပုဆုိး စသည္ တစ္စုံတစ္ခု ပစၥည္း အာမိသ ေပးဖူးေသာသူ

၁၀။ သူခပ္သိမ္းတုိ႔ကုိ ကုသုိလ္တရား ပြားမ်ားေစျခင္းငွါ တရားေဟာေပးေသာသူ

ဤသုိ႔အားျဖင့္ တစ္က်ိပ္ေသာသူတုိ႔သည္ အဖန္တလဲလဲ ေမတၱာကုိသာ ပြားေစအပ္ေသာေၾကာင့္ အေဆြခင္ပြန္း မည္ကုန္၏။
ဤသုိ႔ ဆုိထားသည္။

သုေတသန သ႐ုပ္ျပ အဘိဓာန္၌ ျပအပ္ေသာ ခင္ပြန္ႀကီး ၁၀ ပါးမွာ

၁။ ဗုဒၶ

၂။ ပေစၥကဗုဒၶ

၃။ အရဟႏၲ

၄။ အဂၢသာဝက

၅။ မာတာ

၆။ ပိတာ

၇။ ဝုဒၶါပစာယန

၈။ အာစရိယ

၉။ ဟိတကရ

၁၀။ ဓမၼကထိက

(ဦးၾသဘာသ၏ သုေတသနသ႐ုပ္ျပ အဘိဓာန္ စာမ်က္ႏွာ ၁၇၇)

မွတ္ခ်က္။ ။ သုေတသနသ႐ုပ္ျပ အဘိဓာန္ဆရာသည္ ေတမိယဇာတ္ကုိ ညႊန္းထားေသာ္လည္း ဇာတ္အ႒ကထာ နိႆယႏွင့္လည္း ေရတြက္ပုံ မတူ။ မင္းဘူးဆရာေတာ္ ဦးၾသဘာသ၏ ေတမိယဇာတ္ေတာ္ ႀကီးဝတၳဳလာသည္ႏွင့္ မတူပါ။ ပါဠိေတာ္၌ကား လုံးဝမရွိပါ။ ယခုထုတ္ျပခဲ့ၿပီးေသာ က်မ္းဂန္အရပ္ရပ္လာ ခင္ပြန္းႀကီး ၁၀ ေယာက္တုိ႔ကုိ ႏႈိင္းယွဥ္ၾကည့္ေသာအခါ ခင္ပြန္းႀကီး ၁၀ ေယာက္ အေရအတြက္တူေသာ္လည္း သ႐ုပ္ယူပုံ အနည္းငယ္ ကြဲျပားသည္ကုိ ေတြ႕ရသည္။

၁။ သဗၺညဳဗုဒၶ (မူကြဲ မ႐ွိ)

၂။ ပေစၥကဗုဒၶ (မူကြဲ မ႐ွိ)

၃။ သာဝက (ေတမိယဇာတ္ အ႒ကထာ နိႆယ)

ရဟႏၲာ (မူ အမ်ား)

သဃၤာမ်ား (ဘုရား႐ွိခုိးမူမွန္)

၄။ အဂၢသာဝက (မူ အမ်ား)

ရဟႏၲာ (ဘုရား႐ွိခုိးမူမွန္)

၅။ အမိ (မူကြဲ မ႐ွိ)

၆။ အဖ (မူကြဲ မ႐ွိ)

၇။ ဂု႐ု (မူ အမ်ား)

ဝုဒၶါပစာယန (သုေတသန)

၈။ သတၳ (မူ အမ်ား)

သဒၶါ ႐ွိသူ (ေတမိယဇာတ္အ႒ကထာ နိႆယ)

၉။ ဒါယကာ (မူ အမ်ား)

သီလေစာင့္သူ (ဘုရား႐ွိခုိးမူမွန္)

ဟိတကရ (သုေတသန)

၁၀။ ဓမၼေဒသကာ (မူကြဲ မ႐ွိ)

သဗၺညဳဗုဒၶ၊ ပေစၥကဗုဒၶ၊ အမိ၊ အဖ၊ တရားေဟာျပသူ ဤငါးဦး၌ ကြဲျပားမႈမ႐ွိၾက။ အားလုံး အယူအဆ တူသည္။ ဂု႐ဳႏွင့္ ဂ႐ုကား အတူတူပင္ ျဖစ္သည္။ ယင္းအရ - အတတ္သင္ေပးေသာ ဆရာဟုလည္းေကာင္း၊ အေလးအျမတ္ျပဳအပ္သူဟုလည္းေကာင္း ၂ မ်ဳိး အယူအဆကြဲသည္။ အေလးျပဳအပ္သူဟု ဆုိလွ်င္ ဆရာ ဟုတ္သည္ျဖစ္ေစ၊ မဟုတ္သည္ျဖစ္ေစ အေလးျပဳအပ္သူမွန္သမွ် ဂု႐ု မည္ႏုိင္သည္။ သတၳာ အရလည္း ညြန္ျပ ဆုံးမသူ သာမန္ယူလွ်င္ ဆရာဟုတ္သည္ျဖစ္ေစ၊ မဟုတ္သည္ျဖစ္ေစ သက္ဆုိင္ႏုိင္သည္။ သဒၶါတရားႏွင့္ ျပည့္စုံသူ၊ သီလေစာင့္သူ၊ ဝုဒၶါပစာယန၊ ဟိတကရ-တုိ႔ကုိ ခင္ပြန္းႀကီထဲ ထည့္သြင္းျခင္းကား အေရအတြက္ ျပည့္႐ုံေလာက္သာ အက်ဳိး႐ွိႏုိင္သည္။

ခင္ပြန္းႀကီး ၁၀ ပါးကုိ မျပစ္မွားအပ္သူ၊ ေက်းဇူး႐ွိသူ၊ ေမတၱာပုိ႔အပ္သူအျဖစ္ ယူဆမႈ အားလုံး တူၾကသည္။ ႐ွိခုိးခံထုိက္သူအျဖစ္ကား ယူဆမႈ တူၾကမည္မဟုတ္။ ႐ွိခုိးသူထက္ ျမင့္ျမတ္ေသာ ႐ွိခုိး ခံထုိက္သူ ခင္ပြန္း ႐ွိသလုိ၊ မျမင့္ျမတ္သူ ခင္ပြန္းလည္း ႐ွိႏုိင္ပါသည္။ ဥပမာ- ရဟန္းေတာ္ကား ဒါယကာကုိ ႐ွိခုိးမႈ မျဖစ္ ႏုိင္ပါ။

ေတမိယဇာတ္ အ႒ကထာနိႆယကဲ့သုိ႔ ဒသ-ကုိ မိတၱႏွင့္ အစပ္မွား၍ ဒသ + မိတၱ = ၁၀ ပါးေသာ ခင္ပြန္းႀကီး (၀ါ) ခင္ပြန္းႀကီး ဆယ္ပါးဟု ျဖစ္လာရသည္။ ခင္ပြန္းႀကီးကုိ ရတနာ သုံးပါးကဲ့သုိ႔ သုံးပါးလည္း ျဖစ္ ႏုိင္သည္။ အနေႏၲာ အနႏၲငါးပါးကဲ့သုိ႔ ငါးပါးလည္း ျဖစ္ႏုိင္သည္။ ဆယ္ပါး၊ ဆယ္ပါးထက္အလြန္ ျဖစ္ႏုိ္င္သည္။ ဆယ္ပါး အတိအက် ျဖစ္ရမည္ဟု ယူျခင္းကား မသင့္ပါ။

၁၃၂၂ ခုႏွစ္ သုုဓမၼဝတီပုံႏွိပ္တုိက္ထုတ္ လုံးေတာ္ ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး၏ ပကိဏၰက ဝိသဇၨနာက်မ္း၊ ပ တြဲ၊ စာမ်က္ႏွာ ၂၈၁ စသည္၌ ခင္ပြန္းႀကီး ၁၀ ပါး(သံဂါယနာတင္) က်မ္းဂန္၌ မလာ။ ပေစၥက ဗုေဒၶါ စ စေသာ ဘုရား႐ွိခုိး ဂါထာကုိ (ေနာက္ေႏွာင္းေခတ္) ဆရာႀကီးတုိ႔ စီကုံး ေရးသားခဲ့ဟန္႐ွိသည္ကုိလည္းေကာင္း၊ ဤဂါထာအတုိင္းဆုိလွ်င္ မဟာသာဝက စေသာ ခင္ပြန္းမ်ား ၾကြင္းက်န္ႏုိင္သည္ကုိလည္းေကာင္း၊ ၁၀ ပါးထက္ အပုိအလြန္လည္း ျဖစ္ႏုိင္ေၾကာင္းကိုလည္းေကာင္း၊ အဂၤုတၱဳိရ္ သတၱကနိပါတ္ မိတၱသုတ္ကုိေထာက္လွ်င္ ၆၀ ေက်ာ္ပင္ ျဖစ္ႏုိင္ေၾကာင္းကုိလည္းေကာင္း မိန္႔ဆုိထားသည္။

ဤသုိ႔လွ်င္ ျပဆုိခဲ့ၿပီးေသာ အာဂမယုတၱိတုိ႔အရ-
၁။ မူဂပကၡဇာတ္ (၀ါ) ေတမိယဇာတ္ေတာ္လာ မိတၱပုဒ္ကုိ ခင္ပြန္းဟု ျမန္မာျပန္ၾကျခင္း ျဖစ္သည္။
၂။ ဒသကုိ မိတၱႏွင့္ အစပ္မွားခဲ့ျခင္းေၾကာင့္ ခင္ပြန္းႀကီး ၁၀ ပါး ေပၚေပါက္လာရသည္။
၃။ ခင္ပြန္းႀကီး ၁၀ ပါး အတိအက် သံဂါယနတင္ ပါဠိ၊ အ႒ကထာ၊ ဋီကာတုိ႔၌ တုိက္႐ုိက္မ႐ွိ။
၄။ မျပစ္မွားထုိက္ေသာ မိတၱ-အေဆြခင္ပြန္းဟူသည္ ဘုရားအစ႐ွိေသာ ခင္ပြန္း-ဟု ေတမိယဇာတ္ အ႒ကထာ၌ လာသည္။

၅။ ဒသ မိတၱပူဇဂါထာ နာမ-ဟူေသာ ေတမိယဇာတ္ အ႒ကထာပါဠိကုိ ၁၀ ပါးေသာ ခင္ပြန္းဟု အနက္မျပန္ရ၊ မိတၱပူဇာ ၁၀ ဂါထာဟုသာ အနက္ျပန္ရမည္။
၆။ ခင္ပြန္းႀကီးသည္ ၁၀ ပါးလည္း ျဖစ္ႏုိင္သည္။ ၁၀ ပါးထက္အလြန္လည္း ျဖစ္ႏုိင္သည္။
ဤကား ခင္ပြန္းႀကီး ၁၀ ပါးအေၾကာင္း သုေတသီတုိ႔ ေလ့လာႏုိင္ရန္၊ ေဝဖန္ ဆန္းစစ္ႏုိင္ရန္ စာေရးသူ လမ္းလွမ္းမီွသမွ် တင္ျပရင္ ဤေဆာင္းပါးကုိ အဆုံးသတ္အပ္ပါသတည္း။

အ႐ွင္တိေလာကာဘိဝံသ (အင္းစိန္)
႐ြာမပရိယတၱိစာသင္တုိက္

(ဟသၤာတၿမိဳ႕၊ ျမစ္ေကြ႕ ပရိယတၱိစာသင္တုိက္ ေက်ာင္းသမုိင္းေမာ္ကြန္းႏွင့္ ဂုဏပူဇာသဘင္ မွတ္တမ္္းစာေစာင္၊ စာမ်က္ႏွာ ၈၀၊ ၈၁၊ ၂၄၅၊ ၂၄၆၊ ၂၄၇) (၂၀၀၇ ခုႏွစ္၊ ေဖေဖာ္ဝါရီလ)