Saturday, October 5, 2013

သာ သ နာ စိတ္



သာ သ နာ စိတ္

• ဓမၼအလင္းအေမွာင္ခြင္း။

ဗုဒၶ ေဟာၾကားဆံုးမေတာ္မူအပ္ေသာဓမၼဝိနယသည္ သာသနာမည္၏။ ထုိသာသနာကို လက္ခံသိမ္းပိုက္ေသာ စိတ္ကို ‘သာသနာစိတ္’ဟု ဆုိရမည္။ထုိစိတ္သည္ သာသနာေတာ္ တည္တံ့ျခင္း၏ အရင္းခံအက်ဆံုးေသာ အေၾကာင္းျဖစ္သည္။

ဤေနရာ၌ သာသနာေတာ္ တည္တံ့ျခင္း၏ အေၾကာင္းျဖစ္သည့္ဗုဒၶေဟာၾကားဆံုးမအပ္ေသာ ဓမၼဝိနယကို လက္ခံသိမ္းပိုက္ႏိုင္ေသာ သာသနာစိတ္ကား မည္သည့္စိတ္ျဖစ္သည္ဟုသိႏိုင္ရန္ သာသနာေတာ္ စတင္ခ်ိန္ကို ျပန္လည္သံုးသပ္ၾကကုန္အံ့။

မဟာသကၠရာဇ္ ၁၀၃ ခုႏွစ္၊ ကဆုန္လျပည့္ေန႔တြင္ သမၼာသမၺဳဒၶအျဖစ္သုိ႔ ေရာက္ေတာ္မူေသာ ဗုဒၶသည္ ၄၅ရက္ပတ္လံုးနိဗၺာန္ကို အာ႐ံုျပဳ၍ ဝိမုတၱိခ်မ္းသာကို ခံစားေတာ္မူခဲ့ၿပီး ဆိတ္ေက်ာင္းေညာင္ပင္ရင္း၌ျပန္လည္ သီတင္းသံုးကာ ဘုရားရွင္တုိ႔ ဓမၼတာ တရားေဟာေတာ္မူျခင္းဟူေသာ ဗုဒၶကိစၥကို ေဆာင္ရြက္ေတာ္မူရန္အာသယာႏုသယဉာဏ္၊ ဣႁႏိၵယပေရာပရိယတၱိဉာဏ္ေတာ္ ႏွစ္ရပ္ျဖင့္ သတၱေလာကႀကီးကို ၾကည့္႐ႈသံုးသပ္ေတာ္မူေလသည္။

ထုိအခါဥယ်ာဥ္ပြဲဆင္ႏြဲလ်က္ရိွေသာ ျပည့္ရွင္မင္းသည္ ေပ်ာ္ေမြ႔ဖြယ္ အာ႐ံုအမ်ဳိးမ်ဳိးျဖင့္ ေမြ႔ေလ်ာ္ေပ်ာ္ရႊင္ကာဥယ်ာဥ္တြင္းမွ မထြက္လုိေတာ့သကဲ့သုိ႔ပင္၊ ေပ်ာ္ေမြ႔ဖြယ္ ကာမဂုဏ္အာ႐ံု အမ်ဳိးမ်ဳိးတုိ႔ျဖင့္ေမြ႔ေလ်ာ္ေပ်ာ္ရႊင္ကာ ဘဝမွ မထြက္လုိေသာ သတၱေလာကႀကီးကို ျမင္ေတြ႔ေတာ္မူေလသည္။

ထုိ႔ေၾကာင့္ဘုရားရွင္က --‘ငါသည္ခဲယဥ္းစြာ က်င့္ၾကံအားထုတ္သျဖင့္ သိအပ္ရအပ္ေသာ ဤသစၥာေလးပါး တရားကို ယခုအခါ ေဟာရန္ မသင့္ေလ်ာ္ေသးေခ်။ရာဂ, ေဒါသ တရားဆိုးမ်ား အလႊမ္းခံေနၾကရသူတုိ႔သည္ ဤသစၥာတရားကို သိလြယ္ၾကမည္ မဟုတ္။ကိေလသာ၏ဆန္႔က်င္ဘက္ျဖစ္ၿပီး သိမ္ေမြ႔နက္နဲ၍ အဏုျမဴသဖြယ္ ျမင္ႏိုင္ခဲသည့္ ဤသစၥာေလးပါးတရားကိုအဝိဇၨာ အေမွာင္ဖံုးခံေနရၿပီး ရာဂတုိ႔ျဖင့္ တပ္မက္စြဲလမ္းေနသူတုိ႔သည္ သိျမင္ၾကမည္ မဟုတ္ေခ်။’ဟု ၾကံစည္ဆင္ျခင္ေတာ္မူ၏။

ထုိအခါသဟမၸတိ ျဗဟၼာႀကီးသည္ ျမတ္စြာဘုရား ေရွ႕ေမွာက္၌ ထင္ရွားေပၚေပါက္ ေရာက္ရိွလာၿပီးလွ်င္--‘ျမတ္ေသာလံု႔လရိွေတာ္မူလ်က္ ေအာင္ၿပီးေသာ္ မာရ္စစ္ေျမရိွေတာ္မူသည့္ ျမတ္စြာဘုရား … ထေတာ္မူပါေလာ့၊ကိေလသာၿမီ ေႂကြးကင္းေဝး၍ ေရွ႕ေဆာင္လမ္းျပျဖစ္ေတာ္မူေသာ အရွင္ျမတ္သည္ ေလာကႀကီးအတြင္းေဒသစာရီ လွည့္လည္ေတာ္မူပါေလာ့။ ရွင္ျမတ္ဘုရားသည္ လူနတ္ျဗဟၼာသတၱဝါအေပါင္းတုိ႔အား သစၥာေလးပါးျမတ္တရားကို ေဟာေတာ္မူပါေလာ့။ ေဟာတိုင္း လြယ္ကူသိျမင္သူတုိ႔ ရိွၾကပါလိမ့္မည္ဘုရား။’ဟုေတာင္းပန္ေလွ်ာက္ထားေလသည္။

သဟမၸတိျဗဟၼာႀကီး၏ ေတာင္းပန္ေလွ်ာက္ထားခ်က္ကို ဗုဒၶက ဤသုိ႔ ျပန္ၾကားေတာ္မူလုိက္သည္။
‘ျဗဟၼာ.. အၾကင္သူတို႔သည္ နားရိွၾကကုန္၏။ ထုိသူတုိ႔အတြက္ နိဗၺာန္တံခါးကို ဖြင့္အပ္ၿပီ။ ထုိသူတုိ႔ယံုၾကည္မႈကို လႊတ္ၾကပေစကုန္။ ပင္ပန္း႐ံုမွ်သာဟု သေဘာထား၍ ရရိွၿပီးသည့္ မြန္ျမတ္သည့္တရားကို သတၱေလာက၌ မေဟာဘဲ ေနေပသည္’ဗုဒၶ၏ျပန္ၾကားခ်က္ကို ရရိွေသာအခါ သဟမၸတိ ျဗဟၼာသည္ --‘ဘုရားရွင္တရားေဟာရန္ ခြင့္ျပဳၿပီ’ -- ဟု ဝမ္းေျမာက္ဝမ္းသာ အ႐ိုအေသျပဳ၍ မိမိေနရင္း ျဗဟၼာ့ျပည္သုိ႔ျပန္သြားေလသည္။

ျမတ္စြာဘုရားသည္သဟမၸတိျဗဟၼာအား မိန္႔ၾကားေတာ္မူၿပီးသည့္ေနာက္ ကိုးရက္ေျမာက္ေသာေန႔ ဝါဆိုလျပည့္ေန႔ညဥ့္တြင္သတၱေလာက၌ ဓမၼဝိနယ ႏွစ္ပါးမွ ဓမၼဟူေသာ သာသနာ စတင္ထြန္းလင္းခြင့္ရေတာ့မည္


သဒၶါ အရင္းခံေသာစိတ္။


ဤသုိ႔သာသနာ စတင္မထြန္းလင္းမီ ကိုးရက္ အလိုတြင္ ႀကိဳတင္မိန္႔ၾကားအပ္ေသာ စကားျဖစ္၍ ျမတ္စြာဘုရား၏ျပန္ၾကားခ်က္ကို အေလးအနက္ သတိျပဳသင့္ေပသည္။ဤ ျပန္ၾကားခ်က္၌အပိုင္း သံုးပိုင္း ပါဝင္၏။

‘ျဗဟၼာ.. အၾကင္သူတုိ႔သည္ နားရိွၾကကုန္၏။ ထုိသူတုိ႔အတြက္ နိဗၺာန္တံခါးကို ဖြင့္အပ္ၿပီ’ --ဟူေသာ ပထမ စကားရပ္၌ အသိဉာဏ္ကို ‘နား’ဟု တင္စား သံုးႏႈန္းထားေပသည္။ထုိ႔အတူ‘နိဗၺာန္တံခါးကို ဖြင့္အပ္ၿပီ’ ဆုိသည္မွာလည္း ‘တရားေဟာေတာ့မည္’ဟု ဆုိလုိရင္းျဖစ္သည္။

‘အသိဉာဏ္ဓာတ္ခံရိွသူတုိ႔အတြက္ နိဗၺာန္၏ တံခါးသဖြယ္ျဖစ္သည့္ အရိယမဂ္တရားကို ပိတ္ဆို႔ထားသည့္ပမာတရား မေဟာရန္ စိတ္ညႊတ္မႈကို ပယ္ဖ်က္ဖြင့္လွစ္လိုက္ၿပီ’ -- ဟု အဓိပၸါယ္ရသည္။

‘ထုိသူတုိ႔ယံုၾကည္မႈကို လႊတ္ၾကပေစကုန္’ ဟူေသာ ဒုတိယ စကားျဖင့္ --‘သင္ျဗဟၼာကိုယ္စားျပဳေနသည့္ သတၱေလာကႀကီးကသာ ယံုၾကည္မႈ သဒၶါတရားကို ပိတ္ဆုိ႔မထားၾကကုန္လင့္။ ငါ့အေပၚ၌လည္းေကာင္း၊ငါ ေဟာအပ္လတၱံေသာ တရားေတာ္၌လည္းေကာင္း ယံုၾကည္မႈ အျခင္းအရာကို ေရွး႐ႈတည္ပေစကုန္’-- ဟု ဆုိလိုသည္။‘ငါ့ကိုလည္းယံုယံုၾကည္ၾကည္ ဆက္ဆံၾက၊ ငါ ေဟာမည့္တရားကိုလည္း ယံုယံုၾကည္ၾကည္ လက္ခံၾက’ --ဟု တိုက္တြန္းေတာ္မူလုိသည့္အဓိပၸါယ္ပင္။

‘ပင္ပန္း႐ံုမွ်သာဟုသေဘာထား၍ ရရိွၿပီးျဖစ္ေသာ မြန္ျမတ္သည့္ တရားေတာ္ကို သတၱေလာက၌ မေဟာဘဲ ေနေပသည္’ -- ဟူေသာတတိယ စကားမွာ ေရွးေရွးရက္မ်ားက မိမိ တရား မေဟာဖုိ႔ အၾကံျဖစ္ရျခင္းကို ဝန္ခံရွင္းထားျခင္းျဖစ္သည္။

ဗုဒၶ၏ျပန္ၾကားခ်က္ကို လုိရင္းခ်ဴပ္ၾကည့္လွ်င္ -‘တရားေဟာေတာ့မည္၊ သဒၶါတရားျဖင့္ လက္ခံၾက’ ဟူ၍ ေတြ႔ရသည္။မွန္၏၊အရိယာမဂ္ကို ညႊန္ျပသည့္ ဓမၼဝိနယ ေခၚ အဆံုးအမ သာသနာေတာ္ကို ယံုၾကည္မႈ သဒၶါတရားျဖင့္သာခံယူသိမ္းပိုက္ႏိုင္ၾကကုန္၏။ လုိက္နာ က်င့္သံုးႏိုင္ၾကကုန္၏။ ယံုၾကည္မႈ သဒၶါမရိွသူတုိ႔ထုိဓမၼဝိနယ ေခၚ အဆံုးအမ သာသနာေတာ္ကို ခံယူသိမ္းပိုက္ႏိုင္ၾကမည္ မဟုတ္။ လုိက္နာက်င့္သံုးႏိုင္ၾကမည္မဟုတ္ေပ။

ထုိ႔ေၾကာင့္‘ထုိသူတုိ႔ ယံုၾကည္မႈကို လႊတ္ၾကပေစကုန္’ဟု မိမိအေပၚ၌လည္းေကာင္း၊ မိမိ ေဟာၾကားမည့္ ဓမၼဝိနယ၌လည္းေကာင္းယံုၾကည္လက္ခံၾကရန္ တိုက္တြန္းေတာ္မူျခင္း ျဖစ္သည္။ဤမိန္႔ၾကားခ်က္ကိုေထာက္၍ ဗုဒၶ ေဟာၾကားဆံုးမေတာ္မူအပ္ေသာ ဓမၼဝိနယ ေခၚ သာသနာေတာ္ကို လက္ခံသိမ္းပိုက္ႏိုင္ေသာသာသနာစိတ္ ဆုိသည္မွာ ‘ယံုၾကည္မႈ သဒၶါအရင္းခံေသာစိတ္၊ ယံုၾကည္စိတ္’ ျဖစ္ေၾကာင္း သိႏိုင္ေပသည္။

ထုိယံုၾကည္စိတ္ရိွပါမွ ဓမၼဝိနယ ေခၚ သာသနာိတာ္ကို လက္ခံသိမ္းပိုက္ႏိုင္ေၾကာင္း ပိုမိုထင္ရွားေစရန္ဆက္လက္ေလ့လာၾကကုန္အံ့ …။


ရဟန္းငါးပါး အထင္မွားပံု။


ဗုဒၶသည္ထုိသုိ႔ တရားေဟာရန္ ဝန္ခံအၿပီး ေရွးဦးစြာ တရားေဟာရမည့္ ပုဂၢိဳလ္ကို ၾကည့္ရာ မိမိပဓာနအလုပ္(တရား) အားထုတ္စဥ္ အလုပ္အေကၽြး ျပဳဖူးၾကသည့္ ပၪၥဝဂၢီတုိ႔ကို ျမင္ေတာ္မူသျဖင့္ သူတုိ႔ရိွရာ ကာသိတိုင္း၊ ဗာရာဏသီၿမိဳ႕ေတာ္အနီး ဣသိပေတန မည္ေသာ မိဂဒါဝုန္ေတာသုိ႔ ႂကြေတာ္မူေလသည္။

ပၪၥဝဂၢီတုိ႔သည္အေဝးမွ ႂကြလာသည့္ ဗုဒၶကို ျမင္လွ်င္ --‘ငါ့ရွင္တုိ႔… လာဘ္မ်ားေအာင္ က်င့္ၿပီး ကမၼ႒ာန္းအလုပ္မွ ေနာက္ဆုတ္ကာ လာဘ္မ်ားဖုိ႔သာ လွည့္လည္ေနသည့္ရဟန္းေဂါတမ လာၿပီ။ သူ႔ကို ရိွမခုိးၾကစတမ္း၊ ခရီးဦးႀကိဳ မျပဳၾကစတမ္း၊ သူ႔သပိတ္ သကၤန္းကိုလွမ္းမယူၾကစတမ္း၊ သို႔ေသာ္ ထုိရဟန္း ေဂါတမ ထိုင္ရေအာင္ ေနရာကိုကား ထားထုိက္၏၊ သူအလုိရိွကထုိင္လိမ့္မည္’ ဟု ကတိကဝတ္ ျပဳၾကကုန္၏။

ဤေနရာ၌ပၪၥဝဂၢီတုိ႔ ထုိသုိ႔ ကတိကဝတ္ျပဳျခင္း အေၾကာင္းကို သိသင့္ေပသည္။ ပၪၥဝဂၢီ မည္ေသာ ငါးေယာက္အုပ္စုမွာအေလာင္းေတာ္၏ လကၡဏာေတာ္ကို ၾကည့္၍ ‘ဧကန္ ဘုရားျဖစ္ရမည္’ဟု ေဟာခဲ့ေသာ ပုဏၰားပညာရိွမ်ားျဖစ္သည္။ (ဝဇီရဗုဒၶ၊ ႏွာ ၃၉၉၊ ၄၀၀။)

သူတုိ႔သည္အေလာင္းေတာ္ ဗုဒၶျဖစ္လွ်င္ တရားဦးနာယူရန္ ရေသ့ျပဳ၍ ႀကိဳဆုိေနၾကစဥ္ တသြင္သြင္ စီးဆင္းလ်က္ရိွသည့္ေနရၪၥရာျမစ္အနီး ေမြ႔ေလ်ာ္ၾကည္ႏူးဖြယ္ ေကာင္းလွသည့္ ဥ႐ုေဝလေတာတြင္ အေလာင္းေတာ္ႏွင့္ေတြ႔၍ ဒုကၠရစရိယ ေခၚ အတၱကိလမထာႏုေယာဂအက်င့္ကို က်င့္သံုးေနသည့္ အေလာင္းေတာ္ကို ဝတ္ႀကီးဝတ္ငယ္ျပဳရင္း..‘တရားထူးရလွ်င္ငါတုိ႔အား ေဟာလိမ့္မည္’ ဟု ေစာင့္ေမွ်ာ္ေနၾကေလသည္။

ထုိစဥ္အေလာင္းေတာ္က ဒုကၠရစရိယအက်င့္ကို စြန္႔၍ ၾကမ္းတမ္းေသာ ထမင္း၊ မုေယာမုန္႔တုိ႔ကို မွ်တ႐ံုမီွဝဲၿပီး မဇၩိမပဋိပဒါအက်င့္ကို ေျပာင္းလႊဲ က်င့္သံုးလိုက္ရာ --‘ရဟန္းေဂါတမသည္ လာဘ္မ်ားေအာင္ က်င့္ၿပီး ကမၼ႒ာန္း အလုပ္မွ ေနာက္ဆုတ္ၿပီ၊ လာဘ္မ်ားေအာင္ လွည့္လည္ၿပီ’ဟု စြပ္စြဲကာ အေလာင္းေတာ္ကို စြန္႔၍ ကာသိတုိင္း၊ ဗာရာဏသီၿမိဳ႕ေတာ္အနီး ဣသိပတန မည္ေသာမိဂဒါဝုန္ေတာသုိ႔ ေျပာင္းေရႊ႕သြားခဲ့ၾကျခင္း ျဖစ္ေပသည္။

သူတုိ႔သည္ပဲျပဳတ္ရည္မွ်ေလာက္ကိုသာ မီွဝဲ၍ အေသအလဲ အားထုတ္စဥ္ကမွ တရားထူးကို မရလွ်င္ ဆြမ္းခံကာၾကမ္းတမ္းေသာ ထမင္း၊ မုေယာမုန္႔တုိ႔ကို မီွဝဲ၍ က်င့္သံုးေသာအခါ၌ တရားထူးကို ရႏိုင္ေတာ့မည္မဟုတ္ဟုယူဆေနၾကသူမ်ား ျဖစ္သည္။

ထုိ႔ေၾကာင့္ဗုဒၶ ႂကြလာသည္ကို ျမင္ေသာအခါ ဆိုခဲ့ၿပီးသည့္အတိုင္း ဆႏၵျပ၍ ကတိကဝတ္ ျပဳထားၾကျခင္း ျဖစ္သည္။သုိ႔ေသာ္ဗုဒၶေရာက္လာေသာအခါ ထုိကတိကဝတ္အတိုင္း မတည္ႏိုင္ၾကဘဲ ခရီးဦးႀကိဳျပဳမိၾကၿပီး တစ္ေယာက္ကသပိတ္၊ သကၤန္းကို လွမ္းယူလုိက္၏။ တစ္ေယာက္က ေနရာခင္း၏။ တစ္ေယာက္က ေျခေဆးေရတည္၏။ တစ္ေယာက္ကေျခေဆးအင္းပ်ဥ္ကို ခ်၏။ တစ္ေယာက္က ေျခပြတ္အုိုးျခမ္းကို အနီး၌ ထား၏။ဤသုိ႔ကတိကဝတ္ကို ဖ်က္၍ အမွတ္မထင္ ျပဳမိၾကေသာ္လည္း ဗုဒၶအျဖစ္ကိုကား လံုးဝ အသိအမွတ္ မျပဳၾကေပ။

ဗုဒၶ အေပၚ၌ေခၚေဝၚေျပာဆုိမႈ မျပဳထုိက္သည့္ ‘ေဂါတမ’ဟူေသာ စကားလံုး၊ ‘ငါ့ရွင္’ဟူေသာ စကားလံုးတုိ႔ျဖင့္ေခၚေဝၚေျပာဆုိၾကကုန္၏။ထုိ႔ေၾကာင့္ဗုဒၶက --‘ရဟန္းတုိ႔… ငါ့ကို ေဂါတမ ဟူေသာ အမည္ျဖင့္လည္းေကာင္း၊ ငါ့ရွင္ ဟူေသာ အမည္ျဖင့္လည္းေကာင္း မေျပာဆုိၾကကုန္လင့္။ရဟန္းတုိ႔ … ငါသည္ အပူေဇာ္ခံထုိက္သူ၊ တရားအားလံုးကို ကိုယ္တုိင္ ေကာင္းမြန္စြာ သိသူဗုဒၶ ျဖစ္ၿပီ။ရဟန္းတုိ႔… နားေထာင္ၾကကုန္ေလာ့။ အမတကို ငါရၿပီ။ ငါဆံုးမအံ့၊ တရားေဟာအံ့။ ငါ့ အဆံုးအမအတိုင္းက်င့္လွ်င္ အတုမဲ့ ျမတ္ေသာအက်င့္၏ ခရီးဆံုးျဖစ္သည့္ အရဟတၱဖုိလ္ကို မၾကာမီ ဉာဏ္အထူးျဖင့္မ်က္ေမွာက္ျပဳ၍ ေနရလတၱံ႔’ ဟု မိန္႔ၾကားေတာ္မူေလသည္။

ထုိအခါပၪၥဝဂၢီတုိ႔က --‘ငါ့ရွင္ေဂါတမ .. ထုိဣရိယာပုတ္၊ ထုိအက်င့္၊ ထုိဒုကၠရစရိယာျဖင့္ပင္ လူတုိ႔ တရားထက္ မြန္ျမတ္ေသာအရိယာအျဖစ္ကို ျပဳႏိုင္စြမ္းသည့္ ဉာဏ္အျမင္အထူးကို မရပါဘဲ ယခုလို လာဘ္မ်ားေအာင္ က်င့္ၿပီးကမၼ႒ာန္းအလုပ္မွ ေနာက္ဆုတ္ကာ လာဘ္မ်ားဖုိ႔သာ လွည့္လည္ေနသည့္ သင္ဟာ အဘယ္မွာ လူတုိ႔၏သာမာန္ကုသုိလ္ တရားထက္ လြန္ျမတ္ေသာ အရိယာအျဖစ္ကို ျပဳႏိုင္စြမ္းသည့္ ဉာဏ္အျမင္အထူးကိုရႏိုင္ပါမည္နည္း’ ဟု ေျပာဆိုၾကကုန္၏။

ထုိအခါဗုဒၶက --‘ရဟန္းတုိ႔… ငါ လာဘ္မ်ားေအာင္ က်င့္သည္မဟုတ္၊ ကမၼ႒ာန္းအလုပ္မွ ေနာက္ဆုတ္ခဲ့သည္ မဟုတ္၊ လာဘ္မ်ားေအာင္လွည့္လည္ေနသည္လည္း မဟုတ္။ ရဟန္းတုိ႔ .. ငါသည္ အပူေဇာ္ခံထုိက္သူ၊ တရားအားလံုးကို ကိုယ္တုိင္ေကာင္းစြာသိသူ ဗုဒၶျဖစ္ၿပီ။ ရဟန္းတုိ႔ … နားေထာင္ၾကကုန္ေလာ့။ အမတကို ငါရၿပီ၊ ငါဆံုးမအံ့၊တရားေဟာအ့ံ၊ ငါ၏ အဆံုးအမအတိုင္း လုိက္နာက်င့္သံုးလွ်င္ အတုမဲ့ျမတ္ေသာ အက်င့္၏ ခရီးဆံုးျဖစ္သည့္အရဟတၱဖုိလ္သုိ႔ မၾကာမီ မ်က္ေမွာက္ျပဳ၍ ေနရလတၱံ႔။’ ဟု မိန္႔ၾကားေျဖရွင္းေတာ္မူသည္


ရဟန္းငါးပါးစုက စိတ္ခ်ယံုၾကည္ၾကပံု။


ဤသုိ႔ရွင္းလင္းမိန္႔ၾကားေသာ္လည္း ပၪၥဝဂၢီတုိ႔က ယံုၾကည္မႈ မရိွဘဲ ျဖစ္ေနရာ --‘ရဟန္းတုိ႔… ေရွးအခါက ဤသို႔ေသာ စကားကို ငါေျပာဖူးသည္ကို သင္တုိ႔ မွတ္မိၾကကုန္သေလာ’ ဟု ေမးခြန္းထုတ္ၿပီးအပူေဇာ္ခံထုိက္သူ၊ တရားအားလံုးကို ကိုယ္တုိင္ ေကာင္းစြာသိသူ ဗုဒၶျဖစ္ေၾကာင္း မိန္႔ၾကားေတာ္မူမွ--‘ၾသ.. ဗုဒၶျဖစ္ၿပီကိုး’ ဟု ယံုၾကည္စိတ္ ေပၚလာၾကကုန္၏။

ထုိအခါတြင္မွဗုဒၶစကားေတာ္ကို ေကာင္းစြာနာယူၾကကုန္၏။ နားေထာင္ၾကကုန္၏။
အရဟတၱဖုိလ္ကို ျဖစ္ေစရန္ စိတ္ကိုေရွး႐ႈထားၾကကုန္၏။ဤသုိ႔ယံုၾကည္စိတ္ျဖင့္ လက္ခံလုိက္ေသာအခါမွ ပြင့္ေတာ္မူတိုင္းေသာ ဘုရားရွင္တုိ႔ ေဟာၾကားေတာ္မူျမဲျဖစ္သည့္ ဓမၼစာရင္းဝင္ ဓမၼစကၠပဝတၱနသုတၱန္ (ဓမၼစၾကာတရားေတာ္) ဟူေသာ အဆံုးအမ သာသနာသည္ပၪၥဝဂၢီတုိ႔၏ သႏၲာန္၌ တည္ေလေတာ့သည္။

ထုိ႔အတူယင္းဝါဆုိလျပည့္ေက်ာ္ ငါးရက္ေန႔၌ ေဟာၾကားအပ္ေသာ အနတၱလကၡဏာသုတၱစေသာ ဓမၼစာရင္းဝင္ အဆံုးအမသာသနာတုိ႔သည္လည္းေကာင္း၊ ယင္းႏွစ္ သီတင္းဝါကၽြတ္သည့္ေန႔မွ စ၍ ခြင့္ျပဳပညတ္အပ္ေသာ ဝိနယစာရင္းဝင္အဆံုးအမ သာသနာတုိ႔သည္လည္းေကာင္း၊ ခုႏွစ္ဝါေျမာက္တြင္ ေဟာၾကားအပ္သည့္ ဓမၼစာရင္းဝင္ အဘိဓမၼာဟူေသာ အဆံုးအမ သာသနာတုိ႔သည္လည္းေကာင္း ယံုၾကည္စိတ္ျဖင့္ လက္ခံသိမ္းပိုက္ေသာ ရဟန္းသာမေဏလူနတ္ျဗဟၼာသတၱဝါတုိ႔၏ လက္ခံသိမ္းပိုက္ေသာ ရဟန္းသာမေဏ လူနတ္ ျဗဟၼာ သတၱဝါတုိ႔၏ သႏၲာန္၌တည္၍ သတၱေလာက၌ ဗုဒၶ၏ အဆံုးအမ သာသနာေတာ္ ထြန္းလင္းေတာက္ပခြင့္ ရေလေတာ့သည္။


ယံုၾကည္မႈရမွသာသနာ ျပဳႏိုင္ၾကမည္


ထုိ႔ေၾကာင့္သာသနာ စိတ္ထက္သန္ေသာ သာသနာျပဳ ရဟန္းေကာင္း၊ ရဟန္းျမတ္၊ ေယာက်္ားေကာင္း၊ ေယာက်ာ္းျမတ္တုိ႔သည္---‘ႏိွမ့္သင့္သူတုိ႔ကိုႏိွမ္၍၊ ခ်ီးေျမႇာက္သင့္သူတုိ႔ကိုလည္း ခ်ီးေျမႇာက္ကာ၊ သဗၺညဳတဘုရားရွင္၏ သာသနာေတာ္ကိုလြယ္ကူခ်မ္းသာစြာ ထြန္းလင္းေတာက္ပေစႏိုင္ရလုိ၏’ -- ဟူေသာ သာသနာျပဳ မဟာဝိသုဒၶါရာမ ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး၏ဆုေတာင္းအတုိင္း သာသနာေတာ္တည္တံ့ျခင္း၏ အေၾကာင္းရင္းျဖစ္ေသာ ရတနာသံုးပါး အေပၚ၌ ‘ယံုၾကည္စိတ္’ကိုပ်က္စီးေစႏိုင္သည့္ မွားယြင္းေသာ ေရးသားေဟာေျပာခ်က္မ်ားႏွင့္ ရဟန္းတု ရဟန္းေယာင္ အလဇၨီဒုႆလီလမ်ားကိုပယ္ရွား ရွင္းလင္းျခင္ျဖင့္လည္းေကာင္း၊ ခ်ီးေျမႇာက္သင့္သည့္ ဓမၼအႏုဂၢဟႏွစ္ပါးျဖင့္ခ်ီးေျမႇာက္ျခင္းျဖင့္လည္းေကာင္း သာသနာေတာ္ကို ေစာင့္ေရွာက္ၾကရမည္မွာ မလႊဲမေရွာင္သာသည့္မြန္ျမတ္ေသာ အလုပ္ေပတကားဟု နားလည္သေဘာေပါက္သင့္ၾကေပသတည္း။


Other Dhamma PostsSource:ဆရာေတာ္ဥဳးမာနိတသိရီဘိဝံသ
(ကထိကရဟန္း)၊ ႏိုင္ငံေတာ္ သံဃမဟာနာယကအဖြဲ႔၊
တြဲဖက္အက်ဳိးေတာ္ေဆာင္(၁)၊ မတၱရာသူေဌးေက်ာင္း၊ မဟာဝိသုဒၶါ႐ံုတုိက္သစ္၊
ေရႊက်င္နိကာယ ဗဟိုဌာန၊ မႏၲေလးၿမိဳ႕။