Thursday, August 8, 2013

ခြင့္လႊတ္နားလည္ေပးပါ အေဖ

ခြင့္လႊတ္နားလည္ေပးပါ အေဖ


ပိဋကတ္ က်မ္းဂန္ေတြမွာလည္း “မာတာ ပိတု ဥပ႒ာနံ၊ မာတာ ပိတု ဂုေဏာ အနေႏ ၱာ၊ မာတာ ပိတုသုတ္” စသည္ျဖင့္ (မာတာ= အေမ၊ ပိတု= အေဖ၊ ) အေမကို ေရွ႕တန္းတင္ကာ ဖြင့္ဆိုျပခဲ့သလို လူေလာကအေၾကာင္းကို ေရးသားဖြဲ႔ဆိုၾကတဲ့ စာေရးဆရာေတြကလည္း အေမႏွင့္ အေမ့အေၾကာင္းကိုသာ ေရးသာဖြဲ႔ႏြဲ႔၊ နားဆင္ခဲ့ဘူးသမွ် ေတးသီခ်င္းေတြ အမ်ားစုကလည္း အေမ့ ေမတၱာဘြဲ႕ ေတးေတြျဖစ္၊ ကဗ်ာဆရာ အမ်ားစုကလည္း အေမ့ေမတၱာကို အလကၤာေတြ ေရးလို႔၊ ေဆးေရး ပန္းခ်ီပံု အမ်ားစုကလည္း အေမ့ေမတၱာကိုသာ ေဖၚၾကဴးေနၾကတယ္ေလ။ ၾကားၾကားသမွ်အရာရာ အေမေမတၱာခ်ည္းသာ။ အေမ့ေမတၱာေတြက ေရတြက္မရ အနႏ ၱမို႔ အႏႈိင္းမဲ့ျဖစ္သလို အေဖ့ေမတၱာကလည္း အနႏ ၱျဖစ္ကာ အႏႈိုင္းမဲ့ပါပဲေလ။ အားနာလိုက္တာ အေဖရယ္။ 

အေမက သားကို ႏို႔ခ်ိဳ တိုက္ေကၽြးသလို အေဖကလည္း ရွိသမွ် အင္အားနဲ႔ ပုခံုးေပၚ ထမ္းပိုးေပးခဲ့တာေတြ၊ အေမက သားကို ထမင္းေကၽြးဖို႔အတြက္ အေဖက ဆန္အိုးထဲ ဆန္ျဖည့္ေပးခဲ့တာေတြ၊ အေမက သားလက္ကိုဆြဲကာ ေက်ာင္းပို႔ေပးခဲ့သလို အေဖက ပညာသင္ဖို႔ ေငြရွာေပးခဲ့တာေတြ သား တစ္စက္မွမေမ့၊ ခုထိ မွတ္မိေနဆဲပါအေဖ။ အေမက သားကုိ ေလာကထဲမွာ အရာရာ သူမ်ားထက္သာေစဖို႔ လက္ဦးဆရာ အမည္ခံ ေလာကဓံအေၾကာင္းေတြ သင္ေပးသလို အေဖကလည္း ေဘးအႏၱရာယ္ကင္း ရန္သူေတြ ကင္းရွင္းေစဖို႔ အနာဂတ္အတြက္ လမ္းခင္းေပးခဲ့တာ သားသိပါတယ္အေဖ။


 အေမက သားလိမၼာေစဖို႔ ဇာတ္ နိပါတ္ေတာ္လာ ပံုျပင္ ဒ႑ာရီေျပာျပခဲ့သလို အေဖကလည္း သားရဲ့ေၾကာက္စိတ္ေတြ ဖယ္ရွား၊ အရာရာဗိုလ္မထားတဲ့ ေယာက္်ားသတၱိ တကယ္ရွိေအာင္ လူ႔ေလာကရဲ့ သာဓကေတြ လက္ေတြ႔ျပလို႔ လမ္းျပေဆာင္ခဲ့တာပဲမဟုတ္ပါလား။ အေမက ေမတၱာလက္၊ ကရုဏာလက္နွင့္ တြဲေခၚခဲ့သလို အေဖကလည္း မုဒိတာလက္၊ ဥေပကၡာလက္ႏွင့္ ကမ္းလင့္ခဲ့တာပဲေလ။ အေမ့ေမတၱာက လမင္းႏွင့္တူျပီး သား သမီးေတြကို ေအးျမ ျငိမ္းခ်မ္းေစသလို အေဖ့ေမတၱာကလည္း ေနမင္းႏွင့္တူျပီး သား သမီးေတြကို ေႏြးေထြးကာ ရဲရင့္ေစခဲ့တယ္ဆိုတာ သားသမီးတိုင္း သိၾကမွပါေလ။


ဒါေပမယ့္... အရာအာလံုးဟာ အေဖဆိုတာ က်ားက်ားယားယားမို႔ အလကၤာဖြဲ႔ဖို႔မလို အပိုေတြပဲထင္ေလသလား မသိ။ ဘယ္လိုပဲရွိရွိ္ တကယ္ ဆန္းစစ္ၾကည့္မိေတာ့ အေဖ့ ေမတၱာတရားကို ေဖာ္ႀကဴးတဲ့စာသားဆိုတာ ရွာမွ ရွားပါးလားအေဖ။ အႏႈိင္းမဲ့ေမတၱာရဲ့ ကိုယ္စားဟာ အေမပဲလား။ အေဖမပါဘူးတဲ့လား။ ဘုရားေဟာက်န္းဂန္ေတြမွာ အေမေရာအေဖပါ အနေႏၱာ အနႏၱ (၅)ဦးထဲမွာ ပါဝင္သလို၊ ပညာရွင္ေတြ ေရးသာခဲ့ၾကတဲ့ က်မ္းစာေပေတြမွာလည္း အေမဂုဏ္ေရာ အေဖ့ဂုဏ္ပါ ဖြင့္ဆိုျပခဲ့ၾကတာပဲေလ။ ဒါေပမဲ့ အေဖရယ္၊ အႏႈိင္းမဲ့ေမတၱာရဲ့ အလကၤာအဖြဲ႔အႏြဲ႔မွာ အေဖက်န္ခဲ့တာအတြက္ မေျပာရက္ပါေလ။ ဒီလိုျဖစ္တာ ဘာ့ေၾကာင့္မ်ားလည္း သားေဝခြဲမရ  တကယ္ အားနာမိပါရဲ့ အေဖရယ္။

တစ္ခ်ိဳ႕က ဆိုၾကေလရဲ့။ အေမဆိုတာ သားသမီးအတြက္ ရယူျခင္းကင္းမဲ့ ေပးဆပ္ေနတဲ့ အနႏ ၱ ေမတၱာရဲ့ သေကၤတတဲ့။ အေဖဆိုတာ သားသမီးအတြက္ ေဘး အႏ ၱရာယ္မဖက္ဘို႔ အသက္ကို ပမာမထား အရာအားလံုး ဖယ္ရွားကာ ရဲရင့္ေစတဲ့ သူရသတၱိရဲ့ သေကၤတတဲ့။
အေမက အနႏ ၱေမတၱာနဲ႔ သားသမီးေတြ ေဘးရန္ကင္းကြာ က်န္းမာေပ်ာ္ရႊင္ဖို႔္ လူ႔ဘဝဆိုတဲ့ ပလႅင္မွာ နန္းတင္ေပးခဲ့သလို၊ အေဖကလည္း အနႏ ၱထက္မေလွ်ာ့တဲ့ ေစတနာဗလပြေတြနဲ႔ သား သမီးေတြ ထာဝရခ်မ္းသာေအာင္ သိဒၶိေဆာင္ကာ လူမႈဒုကၡမွန္သမွ်ကင္းရွင္း က်က္သေရ အျဖာျဖာ ထြန္းလင္းေစဖို႔ လမ္းျပေဆာင္ကာ ပညာအေရာင္ဆိုတဲ့ ျမိဳ႕ေတာ္မွာ အဘိသိတ္ခံေစခဲ့တာ  မဟုတ္လား။

တစ္ခ်ိဳ႕ကလည္း ပိဋကတ္ ပါဠိစာေပလာတဲ့ မာတာပိတု ဂုေဏာ အနေႏၱာ (အေမ အေဖရဲ့ ေမတၱာတို႔သည္ ေရတြက္မရ အႏႈိုင္းမဲ့) ဆိုတဲ့စကားကို ကိုးကားျပီး အေဖ့ေမတၱာထက္ အေမ့ေမတၱာက ပိုၾကီးလို႔သာ ဘုရားရွင္ကိုယ္တိုင္က အေမကိုအမႊမ္းတင္ အေမကို ေရွ႕တမ္းတင္ခဲ့တာတဲ့။ ေမတၱာအရာမွာ အေမရဲ့ေမတၱာက အေဖ့ထက္သာလြန္တာေတာ့ ဘုရားေဟာ က်မ္းဂန္တို႔မွာတင္မက သား သမီးတိုင္းက ခံစားသိရွိ နားလည္ေနမိၾကမွာပါေလ။ ဒါဟာ အမွန္တရားျဖစ္ေပမဲ့ အေဖ့ကို ဒီလိုမ်ိဳးေျပာဖို႔ သားႏႈတ္ေလးေနမိတယ္ေလ။  အေမ အေဖ (၂)ေယာက္တြင္ အက်င့္သီလတူလွ်င္ အေမကသာေၾကာင္း၊ မိဘ(၂)ပါးလံု ျပစ္မွားတာခ်င္းတူလွ်င္ အေမကို ျပစ္မွားေသာ အျပစ္က ပို၍ ခံရေၾကာင္း က်မ္းဂန္တို႔ရဲ့အဆိုကို သားဘယ္လိုနည္းႏွင့္ အေျဖေပးရမလဲမသိ တကယ္ အားနာမိပါရဲ့အေဖ။

ဒါေပမဲ့ အေဖရယ္..။ ကမၻာဦးကစလို႔ ယေန႔တိုင္ေအာင္္ ေခတ္အဆက္ဆက္ေျပာင္းလဲခဲ့ေသာ္လည္း ထာဝရတည္တံ့တဲ့ နိယာမတစ္ခုလို ကမၻာေပၚရွိ သားသမီးမ်ား အားလံုးဟာ အေမ့ေမတၱာကိုသာ အဓိကထား ဖြဲ႔ႏြဲ႔ေျပာၾကားေနၾကေလရဲ့။ ဒါအတြက္လည္း အေဖ နားလည္ေပးမယ္ ထင္ပါရဲ့ေလ။ သားတိုင္းက အေမကို ပိုခ်စ္ၾကသလို၊ သမီးတိုင္းကလည္း အေဖကို ပိုခ်စ္ၾကတာ သဘာဝပဲတဲ့လား။  သားလည္း အဲဒီသဘာဝထဲက ရုန္းမထြက္ႏိုင္ အေမကို ခ်စ္တဲ့သား ျဖစ္ခဲ့ေလေတာ့ ဒီအတြက္လည္း သား တကယ္ အားနာမိပါရဲ့အေဖ။ အစ္မေတြ အေဖကို ပိုခ်စ္တာ ေတြ႔ေပမဲ့ သားတကယ္ မနာလို မျဖစ္ခဲ့ဘူးအေဖ။ အေဖလည္း အေမ့အတြက္မို႔ သားကို ခြင့္လႊတ္ နားလည္ေပးကာ ကရုဏာပိုခဲ့မွာပါေလ။


အေမတူသားမို႔ အရာရာမွာ အေဖႏွင့္မတူ။ ကိုယ္ခႏၶာက ထြားထြား၊ က်ားက်ားယားယား ရွိေပမဲ့ နူးညံ့တဲ့ စိတ္ဓာတ္နဲ႔ သားကို ငယ္စဥ္ကတည္းက အေဖ အလိုမက်ခဲ့၊ အားမရခဲ့တာေတြ သားရိပ္မိ သိရွိခဲ့ပါတယ္အေဖ။ ဒါ့ေၾကာင့္ အေဖ့စိတ္ဓာတ္လို “တံုးဆိုတိုက္၊ က်ားဆိုကိုက္” စိတ္ဓာတ္မ်ိဳးျဖစ္ေအာင္ အေဖ ဘယ္လိုပင္ ပံုသြင္းခဲ့ေသာ္လည္း တစ္စက္္ကေလးမွ ပုံမယြင္း ေျပာင္းလဲမသြား တစ္ေၾကာင္းတည္းသြားကာ ေမတၱာတရား လက္ကိုင္ထားခဲ့တဲ့သားဟာ အေဖေမွ်ာ္လင့္သလို အေဖ့လက္ရံုးတစ္ဆူ စီးပြါးေရးမွာ ပါရဂူအျဖစ္ အလံမထူႏိုင္ခဲ့ေသာ္လည္း၊ ခုေတာ့ သားဟာ အေမေမွ်ာ္လင့္သလို သာသနာေတာ္အတြက္ ဘဝကို ေပးဆပ္ခဲ့တဲ့ သာသနာ့ဝန္ထမ္း ရဟန္းတစ္ပါး ျဖစ္ေနခဲ့ျပီေလ။ မိသားစုကိစၥကို တာဝန္ မယူႏိုင္ေသာ္ျငားလည္း သာသနာအတြက္ အမ်ားအတြက္ ဘဝတစ္ခုလံုး ႏွစ္ျမဳပ္ကာ ေပးဆပ္ျခင္းဆိုတဲ့ ေမတၱာ ကရုဏာတရားကို လက္ကိုင္ထားျပီး ဘာဝနာပြါးေနတဲ့ သားအတြက္ အျပစ္ေတြေလွ်ာ္ကာ ဝမ္းေျမာက္ႏုေမာ္ သာဓုေခၚရစ္ပါ အေဖ။


ခုေတာ့ က်ရာတာဝန္ ထမ္းေနရတဲ့ သာသနာ့ဝန္ထမ္းမို႔ ေမြးရပ္ကခြာ ထိုင္ဝမ္ဆိုတဲ့ ကမၻာ တစ္ခုဆီကို လာေရာက္ကာ သာနာျပဳေနရျပီေလ။ ထိုင္ဝမ္္ႏိုင္ငံ၊ ယြမ္ကြမ္းတကၠသိုလ္မွာ M.A. တန္း တက္ေရာက္စဥ္က အျဖစ္အပ်က္တစ္ခုေပါ့။ ကိုယ့္အေၾကာင္းကို မိတ္ဆက္စကား ေျပာၾကားစဥ္က “သားဟာ မိသားစု(၇)ေယာက္မွာ အစ္မ ညီမေတြၾကား တစ္ဦးတည္းေသာသား၊ ငယ္စဥ္ကတည္းက ကိုရင္သာေဏဝတ္၊ ၾကီးေတာ့ ရဟန္းျဖစ္လာခဲ့” တဲ့အေၾကာင္း ေျပာေတာ့။ အာလံုးက အံ့ၾသျပီး၊ ေမးခြန္းေတြ ေမးလာၾကတယ္ေလ။ “တစ္ဦးတည္းေသာသားကို ရဟန္းျပဳဖို႔ အေဖအေမက ခြင့္ျပဳသလား” တဲ့။ တရုတ္လူမ်ိဳးတို႔၏ ရိုးရာယဥ္ေက်းမႈ အစဥ္အလာၾကား ေမြးဖြါးလာၾကတာေၾကာင့္ တရုတ္တို႔ရဲ့ အေတြးအျမင္နဲ႔ ေမးလာၾကတယ္ဆိုတာ သားနားလည္ပါတယ္။ တရုတ္လူမ်ိဳးတို႔ရဲ့ ရိုးရာအစဥ္အလာမွာ သားျဖစ္သူက ဘယ္လို အေျခအေနမွာပဲျဖစ္ျဖစ္ လူ႔ေလာကထံုးစံ မိဘအေမြအႏွစ္ကိုဆက္ခံဖို႔ အဝါဟဝိဝါဟဆိုတဲ့ လက္ထပ္မဂၤလာပြဲကို ဧကနမလႊဲ္ ျပဳလုပ္ၾကရျမဲတဲ့ေလ။

ဘုရားရွင္လက္ထက္က အိႏၵိယယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ ခပ္ဆင္ဆင္တူတဲ့ တရုတ္တို႔ရဲ့ရိုးရာ ယဥ္ေက်းမႈ အစဥ္အလာမွာ သားေယာက္်ားေလးဟာ မိသားစုမ်ိဳးရိုးအႏြယ္ရဲ့ အမည္ကိုဆက္ခံလို႔ အမ်ိဳးဇာတ္ကို ဆက္လက္ရွင္သန္ေအာင္ လုပ္ရတယ္တဲ့ေလ။ သားသမီး ဝတ္တရား(၅)ပါးမွာ ပါဝင္တဲ့ “ေစာင့္ေလမ်ိဳးႏြယ္” ဆိုတဲ့ဝတ္တရားပါပဲ။ အိမ္ေထာင္စုတစ္ခုမွာ သားျဖစ္သူဟာ အမ်ိဳးဇာတ္ရွင္သန္ေအာင္ အိမ္ေထာင္သားေမြးမႈျပဳျပီးမွသာ အသက္အရြယ္ရလာခ်ိန္က်ွ ေလာကထဲမွေရွာင္ခြါ တရားရွာသင့္တယ္ဆိုတဲ့ အယူဝါဒေပါ့။

အဆိုပါေမးခြန္းကို သားရိုးရိုးရွင္ရွင္းပဲ ေျဖေပးခဲ့တယ္အေဖ။ အိႏၵိယယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ ခပ္ဆင္ဆင္တူတဲ့ တရုတ္တို႔ရဲ့ရိုးရာ ယဥ္ေက်းမႈ အစဥ္အလာမ်ိဳး သားတို႔ျမန္မာအမ်ိဳးမွာ မရွိရိုးအမွန္ ဧကန္လိုက္နာစရာလည္းမလို ဒီမိုကေရစီဆိုတဲ့ လြတ္လပ္စြာဆံုးျဖတ္ပိုင္ခြင့္ရွိတယ္ ဆိုတာကိုေပါ့။ ျမန္မာတို႔ရဲ့ အေတြးအၾကံဆိုတာလည္း ဗုဒၶဘာသာမွသက္ဆင္းလာခဲ့တာပဲအေဖ။ တကယ့့္ ဗုဒၶဘာသာ အစစ္အမွန္ျဖစ္တဲ့ ျမန္မာတို႔ရဲ့ အေတြးအၾကံမွာ သားေယာက္်ားေလး  ေမြးဖြါးလာျပီဆိုကတည္းက မိဘေတြမွာ သားအတြက္ဝမ္းသာ ပီတေတြျဖာခဲ့ၾကတာခ်ည္းပါပဲေလ။  သားအရြယ္ေရာက္လာလွ်င္ ရွင္ျပဳေပးမယ္ဆိုတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္အတြက္ ဘဝတစ္ခုလံုးကို ေပးဆပ္ရင္းနဲ႔ ေက်နပ္ေနခဲ့တဲ့ အေဖ့တို႔လို ျမန္မာေရေျမက အေဖတိုင္းအတြက္ သားတကယ္ ေက်နပ္ဂုဏ္ယူမိပါရဲ့ေလ။

အထက္ပါ “ေစာင့္ေလမ်ိဳးႏြယ္” စကားဟာ ဘသာေရးအျမင္မွာ မထူးျခားေပမဲ့ ေလာကအျမင္မွာေတာ့  ဝိဝါဒေတြ ကြဲျပားၾကတယ္အေဖ။ အိမ္ေထာင္သားေမြးမႈဟာ ေလာကၾကီး သာယာရွင္သန္ဖို႔ အမွန္တကယ္ လိုအပ္ခ်က္လို႔လည္း ပညာရွိမ်ားစကား ၾကားဖူးပါရဲ့။  

ဘုရားရွင္ရဲ့ေဆြမ်ိဳး သာကီဝင္မင္းမ်ိဳးမ်ားဟာ ဘုရားရွင္ေဟာၾကားတဲ့ တရားသံေၾကာင့္ ပါရမီညာဏ္ရင့္သန္ျပီး သာကီဝင္မင္းသားေတြအကုန္လံုး စုရံုးကာ ရဟန္းဝတ္ၾကတာ့ တိုင္းျပည္ အုပ္ခ်ဳပ္မည့္သူေတာင္ မက်န္ေတာ့့ မဟာနာမ္ဆိုတဲ့ သာကီဝင္ၾကီးကိုယံုမွတ္ တိုင္းျပည္တစ္ခုလံုး ပံုအပ္ကာ အုပ္ခ်ဳပ္ေစခဲ့ရတာ အမ်ားလည္းအသိ က်န္းဂန္မွာလည္း အမွန္ရွိခဲ့တာေလ။

ေနာက္ဆံုးမွာ ဘုရားရွင္ရဲ့ေဆြမ်ိဳး သာကီဝင္တစ္မ်ိဳးလံုးကို “က်ဴပင္ခုတ္ က်ဴငုတ္မခ်န္” ဆိုတဲ့ ရန္္ညိဳးနဲ႔ တစ္မ်ိဳးလံုးေျမလွန္ကာ သတ္ပစ္ခဲ့တဲ့ ၀ိဋဋဴဘရဲ့ရန္ကို္ မတြန္းလွန္ႏိုင္ခဲ့ျခင္းဟာလည္း ဘာသာေရးအျမင္အရ “အတိတ္ကဝဋ္ေၾကြး ေပးဆပ္ရျခင္းရယ္”လို႔ အမည္တပ္ကာ ေျဖသာႏိုင္ေပမဲ့ ေလာကအျမင္မွာေတာ့ အမ်ိဳးေစာင့္မည့္သားေတြ ေလာကကိုစြန္႔လႊတ္ထြက္ခြါ  အကုန္လံုးတရားရွာရန္ ရဟန္းဝတ္သြားၾကတာ သမိုင္းမွာ ေထာက္ျပစရာ အျပစ္တစ္ခုအျဖစ္ ယေန႔တိုင္ ေျပာစမွတ္တြင္ရစ္္ဆဲပါေလ။

အေဖဟာလည္း ေလာကထဲမွာေနတဲ့ ပုထုဇဥ္လူသားပဲေလ။ သားကုိ မိဘအေမြ မ်ိဳးရိုးအေမြဆက္ခံလို႔ အေဖရဲ့ လက္ရုံးတစ္ဆူလို အားကိုးအားထား အေဖ့တာ၀န္ လႊဲယူသူသားအျဖစ္ ျမင္ခ်င္မွာပဲေပါ့။ ဒါေပမဲ့ ဒါေတြကိုေဘးဖယ္ သံေယာဇဥ္ဆိုတာကို မဖက္တြယ္ပဲ သာသနဒါယဇၨ သာသနာ့အေမြခံယူဖို႔ သားအရင္းကိုပင္ သာသနာေတာ္အတြက္ ဘယ္အရာမွ် မငဲ့ကြက္ဘဲ  ရက္ရက္ေရာေရာ မႏွေျမာဘဲ လွဴဒါန္းခဲ့တာမဟုတ္ပါလား။ ဒါေတြဟာ အမ်ားသူငါမတု လူတိုင္းမျပဳႏိုင္တဲ့ ကုသိုလ္ေကာင္းမႈပဲ ဆိုတာ အေဖေကာင္းေကာင္းၾကီး နားလည္ခဲ့တာေပါ့။

အိႏၵိယရဲ့ရာဇဝင္၊ သာသနာဝင္ကိုၾကည့္ပါေလ။ သီရိဓမၼာေသာကမင္းၾကီးေတာင္မွ အမ်ိဳးမ်ိဳးအဖံုဖံု ရွစ္ေသာင္းေလးေထာင္ အစံုအစံုေသာ အလွဴဒါနေတြ လွဴဒါန္းခဲ့ေပမဲ့ သာသနာ့အေမြခံ  မျဖစ္ထိုက္ေသးဘူးတဲ့။ မိမိရင္မွျဖစ္ေသာသား၊ ဒါမွမဟုတ္ ကိတၱိမသားေခၚတဲ့ သူတစ္ပါးသားကို သာသနာ့ေတာ္တြင္းမွာ ရွင္ ရဟန္းျဖစ္ေအာင္ ျပဳလုပ္လွဴဒါန္းေပးမွသာလွ်င္ သာသနဒါယဇၨ သာသနာ့အေမြ ခံယူထိုက္သတဲ့။ အေဖလည္း သီရိဓမၼာေသာကမင္းၾကီး ထံုးကို ႏွလံုးမူလို႔ အတုယူကာ သားကို မိမိဘဝအနာဂတ္အတြက္ ထည့္မတြက္ မငဲ့ကြက္ပဲ ရက္ရက္ေရာေရာ မႏွေျမာပဲ ေပးလွဴခဲ့ျပီးျပီပဲေလ။

ဘုရားရွင္ရဲ့ ဘဝျဖစ္စဥ္မွာ အေမေက်းဇူးဆပ္တာကို အက်ယ္ခ်ဲ႕ျပ ထင္ရွားေသာ သာဓကေတြ ရွိၾကေပမဲ့ အေဖေက်းဇူးဆပ္တဲ့ သာဓက တကယ္ မရွိေရာ့သလား။ ေမးခ်င္စရာပဲေပါ့ အေဖ။ ဘုရားဟာ အေဖေက်းဇူးဆပ္တာ ေထရ၀ါဒ ပိဋကတ္ ပါဠိေတာ္မွာ အက်ဥ္းမွ် ပါရွိခဲ့ေပမဲ့ အ႒ကထာ ဋီကာေခၚတဲ့ က်မ္းဂန္ေတြမွာ အက်ယ္ခ်ဲ႕ျပတာ မေတြ႔ရသေလာက္ပါပဲေလ။ ဖခမည္းေတာ္ၾကီးဟာ ဘုရားတရားေတာ္ကို နာယူူရ၍ တရားထူးရကာ လူဝတ္ေၾကာင္ႏွင့္ပင္ ရဟႏၱာျဖစ္ခဲ့ရေၾကာင္း၊ ထို႔သို႔ လူဝတ္ေၾကာင္ႏွင့္ ရဟႏၱာျဖစ္ျပီး ရဟန္းမျပဳေသာေၾကာင့္ (၇)ရက္အတြင္း ပရိနိဗၺာန္ျပဳခဲ့ရေၾကာင္း၊ ဘုရားရွင္၏ အေဖ့ေက်းဇူးဆပ္ခဲ့ပံုသရုပ္ကို အက်ဥ္းမွ် ေဖၚထုတ္ျပခဲ့တာ က်န္းဂန္မွာလည္းအရွိ သားကိုယ္တိုင္လည္း ေတြ႔ရွိခဲ့ပါတယ္ေအဖ။

 ဒါေပမဲ့ မဟာယာန ဗုဒၶုဘာသာမွာေတာ့ အေဖကို ေက်းဇူးဆပ္တဲ့ ဘုရားရဲ့အေၾကာင္း ေကာင္းမြန္စြာ ဖြင့္ဆိုျပခဲ့တာ သာဓကအျဖစ္ သမိုင္းမွာ က်န္ရစ္ခဲ့ပါရဲ့။ ဘုရားရွင္ဟာ ဖခမည္းေတာ္ၾကီး မက်န္းမမာျဖစ္ေၾကာင္း သတင္းစကားၾကားေတာ့ ကိုယ္ေတာ္တိုင္ၾကြသြားကာ ျပဳစုေပးေတာ္မူခဲ့ပါတယ္။ မင္း သူေ႒း ပုဏၰား စသည့္ တပည့္ ဒကာဒကာမမ်ားက ဘုရားရဲ့ကိုယ္စား ဖခမည္းေတာ္ကို ျပဳစုေပးဖို႔ ခြင့္ေတာင္းကာ ေလွ်ာက္ထားၾကေပမဲ့ ဘုရားရွင္က လက္မခံ ျငင္းဆန္ေတာ္မူခဲ့တယ္။ ဖခမည္းေတာ္ၾကီးဟာ ဘုရားရွင္ရဲ့ လက္ေပၚမွာပင္ ခ်မ္းသာစြာႏွင့္ ပရိနိဗၺာန္ စံဝင္ေတာ္မူခဲ့ရေၾကာင္း သမိုင္းေၾကာင္း သက္ေသအျဖစ္ ယေန႔တိုင္ ကမၸည္း တြင္ရစ္ဆဲပါေလ။ မိဘေက်းဇူးေၾကြးဆိုတာ အမွန္တကယ္ ေပးဆပ္သင့္ေၾကာင္း ေလာက လူအေပါင္းသိေစဖို႔ ဘုရားရွင္ဟာ ဖခမည္းေတာ္ကို ကိုယ္တိုင္ ျပဳစုကာ သက္ေသျပခဲ့ျခင္းလို႔ သားသေဘာေပါက္ နားလည္မိပါရဲ့အေဖ။

ဒီလိုသာဓကေတြ စာေပမွာ အမွန္တကယ္ရွိေပမဲ့ ဘုရားရွင္ေသာ္မွ မိခင္၏အနႏၱေမတၱာ ႏို႔ဖိုးေၾကြးေက်ေအာင္ တာဝတိ ံသာ နတ္ျပည္တတ္လို႔ အေမ့ေက်းဇူးေၾကြး ေပးဆပ္ခဲ့တာကိုသာ အဓိကေဖၚျပေနတာေၾကာင့္ သုေဒၶါဒန ဘုရင္ၾကီးနဲ႔အတူ အေဖအားလံုးအတြက္ သားမ်က္ႏွာပူကာ အားနာမိပါရဲ့ေလ။ ဒီလိုမ်ိဳး အေတြးအေခၚေတြ ျပန္ႏံွ႔ေနတဲ့ ေလာကၾကားမွာ သားအေၾကာင္း ေျပာလာတဲ့စကားေတြ အေဖ နားနဲ႔မဆံ့ေအာင္ ၾကားေနခဲ့ရေပမဲ့ ရင္မွာသိုဝွက္ကာ ဆိတ္ဆိတ္ေနျပီး တုန္႔ျပန္ခဲ့တယ္ဆိုတာလည္း သားၾကားမိပါရဲ့။ ဘယ္လိုပဲျဖစ္ပါေစ အေနေဝးေနတဲ့ သားအတြက္ အေဖ ေျဖေတြးေပးခဲ့တာလည္း သားနားလည္လွ်က္ပါအေဖ။     

အစ္မ ညီမေတြၾကားမွာ တစ္ဦးတည္းေသာသား ျဖစ္တဲ့အတြက္ေၾကာင့္ သားဟာ အေဖ့အရိုက္အရာကို ဆက္ခံျပီး၊ မိသားစု၏ တာဝန္တို႔ကို ပခံုးေျပာင္းလႊဲယူရတယ္ ဆိုတဲ့ ေလာကရဲ့ ထံုးတမ္းစဥ္လာထဲက ေဖာက္ထြက၊္ သာသနာေတာ္ရဲ့ ေျခစံုကို ေထြးဖက္ခဲ့တဲ့ သား၊ လူမႈပတ္ဝန္းက်င္ၾကား အမ်ိဳးမ်ိဳးေသာ ေဝဖန္မႈစကားေတြ အေဖ့နားမွာ မည္သို႔ၾကားလာပါေစ၊ သားကို အေဖ အျပစ္မျမင္ အျမဲခ်စ္ခင္လ်က္သာပင္။ တစ္ခါတစ္ရံေတာ့ အေဖဟာလည္း ပုထုဇဥ္လူသားမဟုတ္လား သူမ်ားေတြလိုစဥ္းစားကာ သားကိုတမ္းတ သတိရကာ မ်က္ရည္ျဖာ မထြက္ေသာ္ျငားလည္း အေဖ့ႏွလံုးသားမွာ သားအတြက္ ေမ်ာ္လင့္ခ်က္ ရည္မွန္းခ်က္ေတြ အစဥ္ရွင္သန္ေနဆဲဆိုတာလည္း အေဖ့ကိုယ္စား သားနားလည္ေနခဲ့ပါတယ္အေဖ။

တစ္ခါတစ္ခါ ရပ္ရြာျဖစ္တဲ့ မိဘရပ္ထံကို သားအလည္ျပန္လာစဥ္က “သားတစ္ေယာက္တည္းပါလို႔ အားကိုရမလား ေမွ်ာ္လင့္ခဲ့ပါတယ္။ ခုေတာ့ သားက ဘုန္းၾကီး ျဖစ္ေနေလေတာ့ လာတိုင္း ျပန္တိုင္း ထိုင္ျပီး ဦးခ်ေနရတယ္” တဲ့။ လူေတြၾကားမွာ ေျပာၾကားခဲ့တဲ့ အေဖ့ရဲ့စကားဟာ အမွန္တရားျဖစ္ေပမဲ့ သားကိုေျပာဖို႔ ဝန္ေလးေနတဲ့အတြက္ ရယ္ရႊင္ဖြယ္ရာ ဟာသေႏွာကာ ေျပာခဲ့တဲ့ အဲဒီစကားထဲမွာ အေဖ့ရင္ထဲက သားကို ေျပာခ်င္ေနတဲ့ စကားအရိပ္အျမြတ္ေတြ၊ အေဖရဲ့ခ်မွတ္ခဲ့တဲ့ အနာဂတ္ ရည္မွန္းခ်က္ေတြ ပါေနတယ္ဆိုတာလည္း သားရိပ္မိေနလွ်က္ပါအေဖ။ သာသနာ့ဝန္ထမ္း ရွင္ရဟန္းျဖစ္တဲ့သားဟာ အေဖ့စကားရဲ့ ဆိုလိုရင္းကို နားလည္ေပမဲ့လည္း အေဖ့ဆႏၵကို ျဖည့္ဆည္းေပးဖို႔ မည္သို႔မွ် မတတ္သာ၍ စကားလႊဲကာ မသိခ်င္ေယာင္ေဆာင္ခဲ့တာလည္း သားမ်က္ႏွာရိပ္ကဲၾကည့္ျပီး အေဖရိပ္မိေနမွာပါေလ။

အေဖ့ဆႏၵဟာ ထိုသို႔ရွိေသာ္ျငားလည္း သားရဲ့ ေအာင္ျမင္မႈေတ၊ြ ေက်ာ္ၾကားမႈေတ၊ြ ရပ္ရြာအတြက္ တံတားေဆာက္လုပ္လွဴဒါန္းခဲ့တာေတြ၊ မူလတန္းေက်ာင္းသာ ရွိခဲ့တဲ့ရြာမွာ အလယ္တန္းေက်ာင္း စျပီးဖြင့္ဖို႔ရန္အတြက္ လိုအပ္ေနေသာ ေငြေၾကးကုိ ပါဝင္လွဴဒါန္းေပးခဲ့တာေတြ၊ ေဟာင္ႏြမ္း ေနျပီျဖစ္တဲ့ ရြာဦးေက်ာင္းက ေရွးေဟာင္းေက်ာင္းေဆာင္ၾကီးကို အသစ္ျပန္လည္ ျပဳျပင္ကာ တည္ေဆာက္ရန္အတြက္ မတည္လွဴဒါန္းခဲ့တာေတြ၊ သာသနာျပဳလုပ္ငန္း၊ လူမႈေရးလုပ္ငန္းတို႔ကို စြမ္းစြမ္းတမံ ကူညီခဲ့တာေတြ စသည္တို႔ကို ၾကားရ ျမင္ရေသာအခါ အေမကေမြး၊ အေဖကေက်ြးြခဲ့တဲ့သားဟာ အေဖတို႔ မိသားစုအတြက္သာမက ရပ္ရြာအတြက္ လူအမ်ားအတြက္ သာသနာအတြက္ အက်ိဳးရွိပါလားလို႔ သိရွိျပီး၊ ရင္ထဲကစကားကို ထုတ္ေျပာဖို႔ ဝန္ေလးတတ္တဲ့ အေဖဟာ “သားတစ္ေယာက္ဆို တစ္ေယာက္ ထြန္းေပါက္လို႔ ေမြးရက်ိဳးနပ္လိုက္ပါရဲ့” လို႕ ေျပာျပီး၊ ဝမ္းေျမာက္ဝမ္းသာ မ်က္ရည္လည္ကာ သာဓုေခၚေနတယ္ဆိုတာလည္း အေမျပန္ေျပာလို႔ သိခဲ့ရပါတယ္ေလ။

ဘုရားေဟာ စာေပလာတာက ေလာကမွာ သား(၃)မ်ိဳး ရွိတယ္တဲ့။
(၁) အတိဇာတ၊ မိဘထက္ အဆင့္ျမင့့္္္ေသာသား။
(၂) အဝဇာတ၊ မိဘထက္ အဆင့္နိမ့္္ေသာသား။
(၃) အႏုဇာတ၊ မိဘႏွင့္ အဆင့္တူေသာသား။  

ထိုသို႔ေသာ သား(၃) မ်ိဳးတို႔တြင္ အေဖေမွ်ာ္လင့္ခဲ့တာက အႏုဇာတ၊ မိဘေျခရာနင္းမည့္သား။ သား တကယ္ျဖစ္လာတာက အတိဇာတ၊ အေဖထက္ တစ္လၾကီးတဲ့သား။ အေဖေမွ်ာ္လင့္သလို ျဖစ္မလာေပမဲ့ သားအေပၚ မနာလို မျဖစ္ခဲ့ေပ။ ၾကည္ႏူး ဝမ္းသာမႈေတြနဲ႔ အေဖေျပာခဲ့တဲ့စကား သားခုထိၾကားေယာင္ေနဆဲပါေလ။ “အေဖထက္ေတာ္ေသာသား၊ ဆရာထက္ေတာ္ေသာ တပည့္ေတြ အစဥ္္အဆက္ ေပၚေပါက္လာမွသာ မိသားစုမ်ား၊ တိုင္းႏိုင္ငံမ်ားဟာ ပိုမို တိုးတက္လာႏိုင္မွာေပါ့။ ေလာကထဲမွာ အဝဇာတ၊ မိဘေျခရာ မမွီေသာသား၊ ဆရာ့ေျခရာ မမွီေသာ တပည့္မ်ားသာ ေပါမ်ားေနပါက မိသားစုမ်ား၊ တိုင္းႏိုင္ငံမ်ားဟာ လက္ရွိ အဆင့္ထက္ နိမ့္က်ဖို႔သာ ရွိေတာ့မွာေပါ့ ” တဲ့ေလ။

ခုေနျပန္ေတြးၾကည့္ေတာ့ အေမ့ဆီက ႏူးညံ့တဲ့စိတ္ဓာတ္ အေမြရခဲ့သလို အေဖ့ဆီကလဲ အရာရာဆံုးျဖတ္ရဲ လုပ္ရဲတဲ့သတၱိ အေမြရခဲ့တယ္ဆိုတာ သိလာခဲ့ရျပီေပါ့အေဖ။ သားကရဟန္းျဖစ္ေလေတာ့ သာသနာျပဳရာမွာ သြားရာေနရာ ေရာက္ရာေနရာေတြမွာ ဘယ္လိုလူမ်ိဳးႏွင့္မဆို လူတိုင္းနဲ႔ အဆင္ေျပေအာင္ ေပါင္းတတ္တာက အေမကေပးတဲ့ အေမြျဖစ္သလို၊ ဘယ္လိုေနရာ ဘယ္ႏိုင္ငံ ဘယ္လူမ်ိဳးႏွင့္ ေပါင္းရမလဲ ဘယ္လိုအခက္အခဲကို ဘယ္လိုလက္တြဲ ေျဖရွငး္ရမလဲ၊ မည္သို႔ေသာ စိန္ေခၚမႈမ်ိဳးႏွင့္ ၾကံဳပါေစ၊ ဒူးမေထာက္ လက္မေျမာက္ဘဲ ေနာက္မဆုတ္ခဲ့သလို၊ ထိုသို႔ေသာ အခက္ခဲမွန္သမွ် ရင္ဆိုင္္ေျဖရွင္းရင္းႏွင္ပင္ သားရဲ့ အရည္အေသြးက ပို၍တိုးတတ္လာသလို၊ ေအာင္ျမင္မႈေတြကလည္း တစ္ဆင့္ထက္တစ္ဆင့္ ျမင့္သထက္ျမင့္လာခဲ့ရျပီေလ။ တကယ္ေတာ့ ဒါေတြဟာ အေဖ့ဆီက ရလာတဲ့ အေမြေတြပါပဲေလ။

အေဖဟာ အခ်ိန္အားတိုင္း အိမ္မွာ ရွိတဲ့ ဓါးေတြကို ေသြးရင္း “ဓါးဆိုတာ အျမဲေသြးေနမွ ထက္တာ၊ လူဆိုတာလည္း အျမဲေတြးေန ၾကံေနမွ ထက္ျမတ္တဲ့လူ ျဖစ္တာ”တဲ့။ သားလည္း ဘဝထဲမွ အခက္ခဲမွန္သမွ် ရင္ဆိုင္လာရတိုင္း ေရွာင္လႊဲမသြားဘဲ အျမဲေက်ာ္ျဖတ္ႏိုင္ေအာင္ ၾကိဳးစားခဲ့တာေတြဟာ အေဖေပးခဲ့တဲ့ စိတ္ဓာတ္အေမြေတြပဲေပါ့။ ဒါ့ေၾကာင့္ အေဖ့ရဲ့အဆံုးုံHအမကို အျမဲၾကားေယာင္ရင္း သားရဲ့ ၫာဏ္ပညာ အရည္အခ်င္းေတြ အျမဲထက္ျမတ္ေနေအာင္ ေလာကထဲက အခက္အခဲဆိုတဲ့ ေက်ာက္တံုးေတြမွာ အျမဲ ေသြးေပးေနလ်က္ပါအေဖ။

ခုေနျပန္ေတြးမိေတာ့ အေဖရဲ့ စ်ာပန က်င္းပစဥ္ကေပါ့။ ရြာေက်ာင္းဆရာေတာ္က ကိုယ္ခ်င္းစာကာ ကရုဏာနဲ႔ ေမးလာခဲ့ပါရဲ့့။ ဖခမည္းေတာ္ရဲ့ ေနာက္ဆံုးခရီးဆိုေတာ့ အရွင္ဘုရား ကိုယ္တိုင္တရားေဟာ ေရစက္ခ် အမွ်ေ၀ဖို႔ အဆင္ေျပပါ့မလားတဲ့။ ဆိုလိုရင္းကို သား နားလည္ေနပါတယ္အေဖ။ ဟိုစဥ္က ၾကားဘူးခဲ့တဲ့ အျဖစ္အပ်က္ ဇာတ္လမ္းေလးတစ္ခုေပါ့။ သူတစ္ပါးေတြေသတိုင္း ေသာကအပူမီးေတြ မပြါးဖို႔ တရားအျမဲေဟာခဲ့တဲ့ ကိုယ္ေတာေလးက သူ႔အေမေသေတာ့ စိတ္မထိန္းႏိုင္၍ ငိုပါေရာတဲ့။ ဒကာ ဒကာမမ်ားက ႏွစ္သိမ့္ေပးၾကတယ္။ “စိတ္ထိန္းပါဦးဘုရား။ အရွင္ဘုရားပဲ ေဟာခဲ့တယ္ မဟုတ္လား။ ေသာကအပူမီးေတြ မပြါးပဲ လူတိုင္း ေသၾကမွာပါလားဆိုတဲ့ တရားသေဘာနဲ႔ ဆင္ျခင္ကာ ဘာဝနာပြါးရမယ္” လို႔ေလ။ ထိုေရာအခါ အဆိုပါကိုယ္ေတာ္ေလးက မခ်ိတင္ကဲ ျပန္ေျပာခဲ့တာက “ဒါက က်ဳပ္အေမဗ်” တဲ့ေလ။

 ရြာဦးဆရာေတာ္ စိုးရိမ္သလို သားလည္း ဝမ္းတကယ္နည္းတာေပါ့အေဖ။ ဒါေပမဲ့ အေဖအတြက္ ဝမ္းတကယ္နည္းေသာ္လည္း သားဟာ တရားမဲ့တဲ့ ရဟန္းေတာ့ မဟုတ္ပါဘူးေလ။ အေဖ့အတြက္ ေက်းဇူးေၾကြးကို သားငိုေၾကြးလို႔ျဖင့္ မဆပ္လိုပါေခ်။ ဒါ့ေၾကာင့္ မိမိကိုယ္ကို ဦးစြာတရားခ်၊ ၾကြလာသမွ်ေသာ ဒကာ ဒကာမတို႔ကို တရားဓမၼေဟာျပျပီး အသုဘ ဘာဝနာပြါးေစကာ အေဖ့စ်ာပနကို ပ်ာက်ေအာင္ ေနာက္ဆံုး သျဂိဳဟ္ေပးခဲ့ပါတယ္ေလ။ မိဘ ေဆြမ်ိဳးေသရင္ ငိုမွတာဝန္ေက်သတဲ့့၊ ေလာကရဲ့ သတ္မွတ္ခ်က္တစ္ခု မဟုတ္ေသာ္ျငား အဲဒီေလာကထံုးစံၾကား လူအမ်ားရဲ့ ကဲ့ရဲ့သံကိုမမႈ အေဖ့အတြက္ သားအေကာင္းဆံုးဆိုတဲ့ ကုသိုလ္ေကာင္းမႈကို ျပဳလုပ္ေပးခဲ့တယ္ဆိုတာ တမလြန္ဘဝကအေဖ သာဓုေခၚရင္း သက္ေသတည္ေနမွာပါေလ။

ေလာကလူအမ်ားမွာေတာ့ ေသာကအပူေတြပြါးကာ ငိုေၾကြး ပူေဆြးလ်က္ သံေယာဇဥ္ တကယ္မျဖတ္ႏိုင္၍ မ်က္ရည္ျဖိဳင္ျဖိဳင္က်ရင္း အမွ်ေဝေနၾကေပမဲ့ သားကေတာ့ရဟန္းေလ အေဖေသတာ ဝမ္းတကယ္နည္းေသာ္လည္း ေသာကဆိုတဲ့ အပူမီးေတြပြါးကာ အမွ်မေဝလိုပါဘူး။ ငါလည္း တစ္ေန႔ ေသရဦးမွာပါလားရယ္လို႔ မရဏာႏုႆတိဆိုတဲ့ ဘာဝနာပြါးလို႔ အမွ်ေဝလိုက္ပါတယ္။ မိသားစုဆိုတဲ့ သံေယာဇဥ္ ဘဝလမ္းမွ ဖယ္ခြါသြားတဲ့အေဖေရ….. ေနာက္ေၾကာင္းကို ျပန္လည္ တမ္းတမေနပါနဲ႔ေတာ့ သာဓုေခၚကာ အထက္လမ္းဆိုတဲ့ သုဂတိဘံုဘဝသို႔ တက္လွမ္းကာ စံျမန္းရပါေစေၾကာင္း သားရဟန္းက ထပ္မံကာ ဆုေတာင္းေပးလိုက္ပါရဲ့ အေဖ့့ဘဝ ထာဝရ ခ်မ္္းေျမ႕ပါေစသား။ ။

အရွင္ဥကၠံသ 
သာသနတကၠသီလ မဟာဓမၼာစရိယ M.A.(Buddhism)
{ဤရသစာေပ ဝတၳဳတိုျဖင့္ အေဖမ်ားေန႔တြင္ အေဖမရွိေတာ့ေသာ္လည္း ေလာကထဲရွိ အေဖအာလံုးကို  ဂုဏ္ျပဳလ်က္  ။}