Wednesday, March 20, 2013

ေရႊစကားမို႔ ေရႊနားေတာ္ပန္ဆင္္ေစခ်င္

ေရႊစကားမို႔ ေရႊနားေတာ္ပန္ဆင္္ေစခ်င္
ဒီေန႔မနက္ အိပ္ယာက အေစာႀကီးႏိုးလာတယ္။ အခ်ိန္က နံနက္ ႏွစ္နာရီခြဲ။ ေစာေနေသးလို႔ ျပန္အိပ္ဖို႔ ႀကိဳးစားၾကည့္တယ္။ အိပ္လို႔မရေအာင္ ျဖစ္ေနခဲ့တာေၾကာင့္ ဘာလုပ္ရရင္ ေကာင္းမလဲလို႔ စဥ္းစားၾကည့္ေတာ့ ဘာလုပ္သင့္တယ္ဆိုတာကို စဥ္းစားလို႔မရႏိုင္ေအာင္ ျဖစ္ေနခဲ့ျပန္တယ္။ တရားသြားထိုင္ဖို႔ဆိုတာကလဲ  (ဆင္ေျခက ပါေနေတာ့) နဲနဲေစာေနေသးတယ္လို႔ ထင္မိတယ္။ စဥ္းစားရင္း စဥ္းစားရင္း ဘာလုပ္ရမွန္းမသိ ျဖစ္ေနရာက အေတြးတစ္ခု၀င္လာတယ္။ ဟုတ္ၿပီ … ။ ဘာေၾကာင့္ လူေတြဟာ လူေတြအေၾကာင္းကို ေတြးၾကသလဲ။ ဘာေၾကာင့္ လူေတြဟာ ေလာကအေၾကာင္းကို စဥ္းစားၾကသလဲ။ အဲဒီလို စဥ္းစားမိရင္း ေၾသာ္ … ေတြးတာဆိုတာဟာလဲ အလုပ္တစ္မ်ဳိးကို လုပ္ေနျခင္းပဲလို႔ သေဘာေပါက္မိတယ္။
အေတြးဆိုတာ လူေတြ ေန႔စဥ္ေျပာဆိုေနတဲ့ စကားလုံးေတြ ျဖစ္ေပၚလာႏိုင္ဖို႔အတြက္ ကုန္ၾကမ္း ထုတ္လုပ္ေပးေနတဲ့ စက္ရုံတစ္ခုလုိပါပဲ။ လူေတြက ေတြးတယ္။ ၿပီးေတာ့ အဲဒီအေတြးကို စကားလုံးအျဖစ္ ဖန္တီးတယ္။ အဒီလို ေတြးရာကေန ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ စကားေတြထဲမွာ အေတြးမပါပဲ ေရာက္တတ္ရာရာ ေျပာဆိုတဲ့ စကားမ်ဳိးကိုေတာ့ (လူေတြကေျပာၾကတယ္) “အရူးစကား”တဲ့။ တန္ဖိုးရွိတဲ့စကားမ်ဳိးကိုေတာ့ “ေထာင္တန္တဲ့စကား”တဲ့။ အက်ဳိးအေၾကာင္းဆီေလွ်ာ္ေအာင္ေျပာတဲ့ စကားမ်ဳိးကိုၾကေတာ့ “ပညာရွိစကား”တဲ့။ စကားအမ်ဳိးအစားကို သရုပ္ခြဲမယ္ဆိုရင္ေတာ့ အမ်ားႀကီးေပါ့။

ပညာရွိစကား (the wise saying)လို႔ သတ္မွတ္ခံထားရတဲ့စကားမ်ဳိးထဲမွာ က်ဳိးေၾကာင္းျဖစ္စဥ္ကုိ အေျခခံၿပီးေျပာ တာမ်ဳိးရယ္၊ အေတြ႔အႀကဳံကို အေျခခံၿပီး ေျပာတာမ်ဳိးရယ္၊ (သို႔မဟုတ္) စာေပကို မွီျငမ္းျပဳၿပီး ေျပာတာမ်ိဳးရယ္ ဒီအခ်က္ေတြကို ေတြ႔ႏုိင္တယ္။ ဥပမာ၊ “မင္းဘယ္ေတာ့မွ မရေသးတဲ့အရာတစ္ခုကုိ  ရႏုိင္ဖို႔ ဘယ္တုန္းကမွ မလုပ္ဖူးေသးတဲ့ အလုပ္ကို မင္းလုပ္ရမယ္” (to get something you never had, you have to do something you never did.) ဆိုတဲ့ စကားမ်ဳိးေတြ၊ “သူ႔ (သူ႔အေမေျပာတဲ့) ဘာသာစကားကို သင္ယူဖို႔ (ေျပာဖို႔) ပ်က္ကြက္သူဟာ သူေနတဲ့ (သူ႔အေမေနတဲ့) ကမၻာမွာ သူဟာ ေပ်ာက္ဆုံးေနသူပဲ” (He who loses his language loses his world.) ဆိုတဲ့ စကားမ်ဳိးေတြပါ။ စကားတန္ဖိုးဟာ ဘယ္ေလာက္ တန္ဖိုးႀကီးတယ္ဆိုတာ စကားတန္ဖိုးကိုသိထားသူမွ နားလည္သေဘာႏိုင္မွာပါ။
တန္ဖိုးႀကီးတဲ့ ပညာရွိေတြရဲ့ စကားထဲမွာ “ပညာရွိ သတိျဖစ္ခဲ” ဆိုတဲ့ စကားကို ၾကားဖူးၾကမွာပါ။

ဒီစကားစုႏွင့္စပ္ၿပီး ေဆြးေႏြးေျပာဆိုရရင္ ဗုဒၶစာေပထဲမွာ စကားျဖစ္ေပၚလာဖို႔အတြက္ အေၾကာင္း သုံးမ်ဳိးရွိ တယ္လို႔ ေဖၚျပထားတယ္။ အဲဒီအေၾကာင္းသုံးမ်ဳိးကေတာ့
(၁) အတိတ္ကာလကို အေၾကာင္းျပဳၿပီး ေျပာတဲ့စကား။
(၂) အနာဂတ္ကာလကို အေၾကာင္းျပဳၿပီး ေျပာတဲ့စကား။
(၃) ျဖစ္ဆဲပစၥဳပၸန္ကာလကို အၾကာင္းျပဳၿပီး ေျပာတဲ့စကားရယ္လို႔ စကားျဖစ္ေပၚလာဖို႔ရာ အေၾကာင္းသုံးပါးရွိေနျခင္းပါ။
စကားေျပာၾကရမွာ ကာလသုံးပါးကို လြန္ၿပီး ေျပာဆိုတဲ့စကားမ်ဳိးဆိုတာကေတာ့ မရွိသေလာက္ ရွာမွရွားပါ။
ဗုဒၶစာေပ (ေထရဂါထာ) မွလာတဲ့ စကားစုေလးတစ္ခုကို စာေရးသူ သေဘာက်ေနတာရွိတယ္။ အရွင္၀ပၸမေထရ္ ေျပာခဲ့တဲ့ စကားစုေလးတစ္ခုပါ။ သူေျပာထားတာက – “ျမင္ေသာသူသည္ ျမင္သူကိုလည္း ျမင္၏။ မျမင္သူကိုလည္း ျမင္၏။ မျမင္ေသာသူသည္ကား မျမင္သူကိုလည္း မျမင္။ ျမင္သူကုိလည္း မျမင္”တဲ့။ ဒီစကားစုမွာ စဥ္းစားစရာေတြက တစ္ေလွႀကီး၊ ေတြးစရာေတြြက တစ္ပုံႀကီး။

ေလာကမွာ လူႏွစ္မ်ဳိးႏွစ္စားရွိႏိုင္ေၾကာင္းကို ေဆြးေႏြးထားျခင္းပါ။ ထိုသူႏွစ္ေယာက္ကေတာ့ – ျမင္သူႏွင့္ မျမင္သူ။ ထိုႏွစ္ေယာက္ထဲမွာ ျမင္တဲ့သူက မ်က္စိျမင္တဲ့သူႏွင့္ မ်က္စိမျမင္တဲ့သူ ဤလူႏွစ္ ေယာက္ကို ခြဲျခားျမင္ႏိုင္မယ္။ မ်က္စိမျမင္တဲ့သူကေတာ့ ျမင္သူ၊ မျမင္သူ ဤလူႏွစ္ေယာက္လုံးကို ခြဲျခားမျမင္ ႏိုင္ျခင္ပါ။ ဥပမာ၊ ေလာကမွာ မ်က္စိအျမင္ရွိသူဟာ မ်က္စိအျမင္ရွိသူကိုလည္း ျမင္ႏိုင္တယ္။ မ်က္စိမျမင္တဲ့ သူကိုလည္း ျမင္ႏိုင္တယ္။ မ်က္စိမျမင္တဲ့သူေတြၾကေတာ့ မ်က္စိမျမင္တဲ့ သူကိုေရာ၊ မ်က္စိျမင္တဲ့သူကိုပါ မျမင္ႏိုင္ေတာ့ တဲ့အခ်က္ပါပဲ။ မ်က္စိအျမင္ရွိသူေတြထဲမွာလည္း သစၥာတရားကို ကိုယ္တိုင္သိျမင္ထားသူက သစၥာသိျမင္ထားတဲ့သူေတြကုိ လည္း ျမင္ႏုိင္ တယ္။ သစၥာသိျမင္မထားတဲ့ သူေတြကိုလည္း ျမင္ႏိုင္ျခင္းပါ။ ဒီလို လူအမ်ဳိးအစားေတြ အမ်ဳိးမ်ဳိးရွိေနတဲ့အထဲမွာ ကိုယ္ဟာ ဘယ္လို လူမ်ဳိးလဲဆိုတာ ကိုယ္တိုင္သိႏုိင္ဖို႔ပါ။

လူေတြဟာ လူ႔ဘ၀ရဲ့ အဆင့္အတန္းကို ခြဲျခားသတ္မွတ္ေျပာဆိုၾကရမွာ စည္းစိမ္ဓနနဲ႔ ခ်ိန္ဆၿပီး လူ႔အဆင့္အတန္းကို ခြဲျခားသတ္မွတ္တာမ်ဳိးလည္းရွိတယ္။ ပညာအဆင့္အတန္း (ပညာအရည္အခ်င္း) ႏွင့္ ခ်ိန္ထိုးၿပီး သတ္မွတ္ၾကတာမ်ိဳးလည္းရွိတယ္။ ကိုယ္က်င့္တရား (ကိုယ္က်င့္သိကၡာ)ႏွင့္ လူ႔အဆင့္အတန္းကို ခြဲျခားသတ္မွတ္ ေျပာဆိုၾကတာမ်ဳိးလည္း ရွိေနျပန္တယ္။ အကယ္၍မ်ား မလႊဲမကင္းသာတဲ့ အေျခအေနမ်ဳိး တစ္ခုမွာ သင္ကိုယ္တိုင္ လူ႔အဆင့္အတန္းကို ခြဲျခားသတ္မွတ္ေပးရမယ္ဆိုရင္ ဘယ္အရာကိုစံထားၿပီး သင့္အေနႏွင့္ လူ႔အဆင့့္္အတန္းကို ခြဲျခားသတ္မွတ္ေပးမွာလဲ။ ေငြေၾကးဓနကို အဓိကထားမွာလား၊ ပညာ အရည္အခ်င္းကို အဓိကထားမွာလား၊ ကုိယ္က်င့္သိကၡာကုိ အဓိကထားမွာလား။ သင့္သေဘာထားကို စိတ္၀င္စားေနမိျခင္းပါ။
ရွုပ္ေထြးလွတဲ့ ယေန႔ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ့ မ်က္ေမွာက္ႏိုင္ငံေရးမွာ အေျခအေနမ်ားက ရွုပ္ေထြးေနဆဲပါ။ ႏုိင္ငံေရးႏွင့္စပ္တဲ့ သေဘာထားအျမင္မ်ား ရွုပ္ေထြးခ်ိန္မွာ ျပည္တြင္းမွာ ရွိတဲ့လူမ်ားက ႏိုင္ငံေတာ္ကို ျမင္တဲ့အျမင္ကတစ္မ်ဳိး၊ ျပည္ပမွာေရာက္ေနတဲ့ ျမန္မာမ်ားက ႏိုင္ငံေတာ္ကို ျမင္ေနတာကတစ္ဖုံ အျမင္ေတြက မ်ဳိးစုံေနေတာ့ ႏိုင္ငံေတာ္အတြက္ အသြင္ကူးေျပာင္းေရးမွာ ညွိႏိႈင္းဖို႔ ထင္သေလာက္ မလြယ္ကူႏိုင္တာကို ေတြ႔ျမင္ေနရျခင္းပါ။

အျမင္ေတြက ကြဲျပားေနေတာ့ အသြင္ေတြက မတူညီႏုိင္ေအာင္ရွိေနျခင္းပါ။ အျမင္ဆိုတဲ့ ေ၀ါဟာရမွာ ျမင္ပုံျခင္းရာေတြကို နားလည္သေဘာေပါက္ႏိုင္ဖို႔ မ်က္စိဆရာ၀န္မ်ားရဲ့ စကားနဲ႔ (ေကာ္ပီယူၿပီး) ေျပာရမယ္ ဆိုရင္ေတာ့ – တခ်ဳိ႔ မ်က္စိေ၀ဒနာရွင္ လူနာမ်ားဟာ အနီးျမင္ၿပီး အေ၀းမွုန္ေနတာမ်ုိဳးလည္းရွိတယ္။ အေ၀းျမင္ၿပီး၊ အနီးမွုန္ေနတာမ်ဳိးေတြလည္းရွိတယ္။ အဲ တခ်ဳိ႔ၾကေတာ့ အနီးလည္းမွုန္တယ္၊ အေ၀းလည္း မွုန္တယ္။ တခ်ဳိ႔ၾကေတာ့ အနီးလည္းျမင္၊ အေ၀းလည္းျမင္တယ္။ အနီးမွုန္၊ အေ၀းမွုန္ျဖစ္ေနတဲ့ ထိုိုမ်က္စိ ေ၀ဒနာရွင္မ်ဳိးဟာ တိမ္ရင္လည္းဖုံးေနမယ္။ ကြယ္ရင္လည္း ကြယ္ေနမယ္။ ဒါမ်ဳိးျဖစ္ေနုရင္ ထိုမ်က္စိမ်ဳိးကို ခြဲစိပ္ၿပီး တိမ္ကိုခ်စ္ပစ္ရင္ပစ္၊ သို႔မဟုတ္ မ်က္ၾကည္လႊာ အစားထည့္ၿပီး ကုေပးရင္ေပး ဒါမ်ဳိးကို လုပ္ေပးေလ့ ရွိၾကတယ္ဆိုတာ တဆင့္ၾကားသိရျခင္းပါ။ ဒီလိုဆို ႏိုင္ငံေရးနယ္ပယ္မွာ အနီးမွုန္၊ အေ၀းမွုန္ျဖစ္ေနတဲ့ ႏုိင္ငံေရး သမားေတြရဲ့ အျမင္ေတြ ၾကည္လင္လာေအာင္ ဘယ္လိုအစားထိုးၿပီး ကုစားေပးၾကမလဲ။

ႏိုင္ငံေရးဂုဏ္သိကၡာဆိုတာ ႏိုင္ငံတြင္းမွာ ေနသူမ်ားကလည္း ျမွင့္တင္ေပးႏုိင္သလို၊ ျပည္ပမွာ ေရာက္ေနသူမ်ားကလည္း ျမွင့္တင္ေပးႏုိင္ပါတယ္။ သို႔ေသာ္ အသြင္းကူးေျပာင္းဆဲကာလမွာ အဖုအထစ္မ်ားတဲ့ လမ္းကို အသုံးမျပဳပဲ အဖုအထစ္နည္းတဲ့လမ္းကို အသုံးျပဳၾကဖို႔ပါ။ ဆိုလိုတာက အျမင္မတူတာေတြ၊ ကိုယ္တစ္ေယာက္တည္း (ကုိယ့္တစ္စုတည္း) လုပ္လို႔ မျဖစ္ႏိုင္ေသးတဲ့ ကိစၥမ်ဳိးေတြကို ခဏထားၿပီး၊ တုိင္းက်ဳိး ျပည္က်ဳိးအတြက္ ကိုယ့္အျမင္ႏွင့္တူတဲ့ အေတြးအျမင္ေတြ၊ ကုိယ္လုပ္ေပးႏုိင္တဲ့ ကိစၥေတြကို ႏိုင္ငံႏွင့္ လူမ်ဳိးအတြက္ ၀ုိင္း၀န္းေဆြးေႏြးေပးၾကဖို႔ပါ။ အမ်ဳိးသားအေရးမို႔ ေသြးစည္းညီညြတ္တဲ့အသြင္ကိုေဆာင္လွ်က္ တိုင္းျပဳျပည္ျပဳ လုပ္ငန္းမ်ားကို ပူးေပါင္းပါ၀င္ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ၾကဖို႔ပါ။ ကိုယ္ျမင္တာကို သူတို႔ကမျမင္ႏိုင္ၾက ေသးရင္၊ သူတို႔ျမင္တာကို ကိုယ္ကမျမင္ႏိုင္ေသးရင္ အျပန္အလွန္ နားလည္ေပးႏိုင္ၿပီး ေစတနာသန္႔သန္႔ျဖင့့္္ အျမင္ျခင္း ဖလွယ္ႏိုင္ၾကဖို႔ပါ။

အျမင္ျခင္းဖလွယ္တဲ့အခါမွာ တိုင္းျပည္အတြက္ အသြင္ကူးေျပာင္းေရးကာလ ျဖစ္ေနတဲ့အခ်ိန္မို႔ ဦးစားေပး ေဆာင္ရြက္သင့္တဲ့အခ်က္က ျပည္သူ၊ ျပည္သားမ်ားရဲ့ အသက္ အုိးအိမ္ စည္းစိမ္ဥစၥာမ်ား လုံၿခဳံမွ ရွိႏိုင္ဖို႔ပါ။ လုံၿခဳံမွုရရွိႏုိင္ဖို႔ တည္ၿငိမ္ေအးခ်မ္းေရးကို အစိုးရႏွင့္ျပည္သူ အတူလက္တြဲ၍ ေဆာင္ရြက္ၾကရမွာပါ။ ထစ္ကနဲဆို လက္သီးလက္ေမာင္းတန္းၿပီး လမ္းေပၚထြက္၍ ျပည္သူ႔ဆႏၵမ်ားကို ထုတ္ေဖၚေနၾကမယ္ဆိုရင္ ဒီမိုကေရစီ အသြင္ကူးေျပာင္းေရးအတြက္ အခ်ိန္ေတြ မ်ားစြာဖင့္ေႏွးသြားႏိုင္ျခင္းပါ။

ဆႏၵကို ထုတ္ေဖၚရာမွာ လက္သီးလက္ေမာင္းတန္း၍ ျပည္သူ႔ဆႏၵကို ထုတ္ေဖၚျခင္းမ်ဳိးထက္ အျခားအားသာတဲ့နည္းႏွင့္ ျပည္သူ႔ဆႏၵကို ထုတ္ေဖၚျခင္းမ်ဳိးဟာ တုိင္းျပည္တိုးတက္ေရး၌ ကိုယ္တိုင္ပါ၀င္၍ တိုင္းျပည္ကို ကူညီေနျခင္းတစ္မ်ဳိးပါ။ မွန္ကန္တဲ့ ျပည္သူ႔ဆႏၵကို ထုတ္ေဖၚႏိုင္တဲ့နည္းလမ္းတစ္ခုဟာ ျပည္သူမ်ား တက္ညီလက္ညီ တစ္စည္းတစ္ရုံးျဖင့္ ထုတ္ေဖၚလိုေသာဆႏၵကို လက္မွတ္ထိုး၍ ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္သို႔ တင္ျပေပးႏိုင္ျခင္းပါ။ ထိုေၾကာင့္ ျပည္သူမ်ား လူ႔အခြင့္အေရးႏွင့္ လြတ္လပ္ခြင့္ဆိုတဲ့ ရပိုင္ခြင့္ မ်ားကို နားလည္သေဘာေပါက္ေအာင္ စီဗစ္ အက္ဒ်ဴေကးရွင္း – Civic education (ျပည္သူတို႔ သိထားသင့္တဲ့ ႏိုင္ငံသားအခြင့္အေရးႏွင့္စပ္ဆိုင္ေသာ ပညာေရးမ်ဳိး) ကို ႏုိင္ငံေတာ္မွ တီဗီ ခ်န္နယ္ (TV Channel)မ်ားကို အသုံးျပဳလွ်က္ အစဥ္မျပတ္ ထုတ္လႊင့္ေပးသင့္ျခင္းပါ။

ပညာတတ္နည္းပါးေသာလူမ်ဳိးသည္ ကုိယ္တိုင္ ရပိုင္ခြင့္ရွိတဲ့ လူ႔အခြင့့္ေရးကိုလည္း မသိႏိုင္သလို၊ ကိုယ္တိုင္ ရပိုင္ခြင့္မရွိတဲ့ သူ႔အခြင့္ေရးကိုလည္း ခြဲျခားမသိႏိုင္ပါ။ လုိခ်င္တာကို ေတာင္းရျခင္းသည္ လူ႔အခြင့္ေရးဟု ထင္ျမင္ေနၾကသည္မွာ ၀မ္းနည္းရမဲ့ကိစၥမ်ဳိး ျဖစ္ေနျခင္းပါ။ ထိုေၾကာင့္ ႏိုင္ငံေရးဗဟုသုတႏွင့္  ႏိုင္ငံေရးအသိတရားမ်ား တိုးပြားလာႏိုင္ေစရန္ ႏိုင္ငံေတာ္မွ ေရတို၊ ေရရွည္ စီမံကိန္းမ်ားခ်မွတ္၍ ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံေတာ္အတြက္ ပညာေရးဘတ္ခ်က္မ်ားကို တိုးျမွင့္ေပး၍ ပညာေရးမူ၀ါဒမ်ားကို အလွ်င္အျမန္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲ ေပးသင့္ျခင္းပါ။
ထိုသို႔ျပဳလုပ္ေပးႏုိင္ပါမွ ၿမဳိ႔ျပ ေက်းရြာမွသည္ ေတာင္ေပၚ ေျမျပန္႔ဆီသို႔ တေျပးညီ အေျခခံပညာေရးကို သင္ၾကားခြင့္ရႏိုင္မွာပါ။ အေျခခံ ပညာေရးအဆင့္အတန္းမ်ား၊ လူေနမွုအဆင့္အတန္းမ်ား  ျခားနားမွု မရွိႏိုင္ ေစရန္ ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာနုိင္ငံေတာ္အတြင္း၌ ေမြးဖြားၾကေသာ ေက်ာင္းသူ၊ ေက်ာင္းသားမ်ားအားလုံး အတြက္  ပညာေရးအဆင့္အတန္းကို ဦးစြာျမွင့္တင္ေပးရမွာပါ။

ဤအေရးသည္ ႏိုင္ငံေတာ္၏အေရး ျဖစ္ေန ျခင္းပါ။ ထိုသို႔ အေျခခံပညာေရးကို ျမွင့္တင္ေပးရာ၌ ေက်ာင္းသူ၊ ေက်ာင္းသားတိုင္း (၁)အထက္တန္းပညာကို မသင္မေနရ ပညာေရးမ်ဳိးျဖစ္ေအာင္၊ (၂) အခမဲ့ပညာေရးမ်ဳိးျဖစ္ေအာင္၊ (၃) (အတန္းတြင္းမွာပင္ တတ္ေျမာက္ ေအာင္သင္ေပးတဲ့) က်ဴရွင္မလိုတဲ့ ပညာေရးမ်ဳိးျဖစ္ေအာင္ ႏိုင္ငံေတာ္မွ အလ်င္အျမန္ ေဆာင္ရြက္ ေပးရပါမွာပါ။ ျပည္သူေတြ ပညာတတ္မွ (ယုတ္စြအဆုံး) အေျခခံပညာအထက္တန္းကို ျပည္သူတိုင္း သင္ၾကားခြင့္ရွိမွ ႏိုင္ငံေတာ္ႀကီး တိုးတက္လာႏိုင္မွာျဖစ္တယ္္။ ျပည္သူေတြ အဆင့္တန္းရွိရွိ ေနထုိင္ႏိုင္ဖို႔ ျပည္သူေတြကလည္း နိုင္ငံေတာ္ကို ၀ုိင္း၀န္းကူညီၾကဖို႔ပါ။ ပညာေရးအေျခခံနည္းတဲ့ ျပည္သူမ်ားရဲ့ဘ၀သည္ အနီးလည္းမွုန္၊ အေ၀းလည္းမွုန္ေနသူမ်ားႏွင့္ ပမာတူလွသည္ကို ပညာရွိမ်ား သတိတရား ထားႏိုင္ၾကဖို႔ပါ။

လူ႔အခြင့္အေရးႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ ျပည္သူမ်ားရဲ့ ရပိုင္ခြင့္ႏွင့္ ႏိုင္ငံေတာ္မွ လုပ္ပိုင္ခြင့္အေနအထားမ်ားကို ျပည္သူမ်ားနားလည္ေအာင္ ေရဒီယို၊ တီဗီပရုိဂရမ္မ်ားမွတဆင့္ မၾကာခဏဆိုသလို ထုတ္လႊင့္ေပးသင့္ျခင္းပါ။ ပညာေရး အသိတရားမ်ားနည္းပါးေသာ ျပည္သူမ်ားကို ျပည္သူမ်ား၏ရပိုင္ခြင့္ အေနအထားသေဘာမ်ဳိး သက္ေရာက္ေအာင္ လက္ပံေတာင္းေတာင္ အေရးအခင္းက စည္းရုံးသိမ္းသြင္းႏုိင္ခဲ့ျခင္းပါ။
ထိုအေရးအခင္းအတြက္ မည္သူ မွားသည္၊ မွန္သည္ကို အဆုံးအျဖတ္မ်ားေပးဖို႔ထက္ သံဃာေတာ္ မ်ား၏ ရွုေထာင့္ကို ဦးစြာတင္ျပလိုျခင္းပါ။ မီးေလာင္ဗုံး (မ်က္ရည္ယိုဗုံး) ေၾကာင့္ ဒဏ္ရာမ်ားရခဲ့ေသာ သံဃာေတာ္တစ္ပါး၏ သေဘာထားမွာ – “ဒီျဖစ္ရပ္အတြက္ အစအဦးပိုင္း၌ ေဒါသမ်ား ျဖစ္ခဲ့မိတယ္။ (ရန္ကုန္ေဆးရုံႀကီး၌ တက္ေရာက္ၿပီး ေဆးကုသခံေနေသာ ရဟန္းတစ္ပါး၏ ရင္ဖြင့္သံပါ) သို႔ေသာ္ ႏုိင္ငံေတာ္အႀကီးအကဲမ်ား၏ ေဆးကုသေရး၌ ကူညီပံ့ပိုးေပးမွု၊ ျပည္တြင္း ျပည္ပ အလွဴရွင္မ်ား၏ ေစတနာႏွင့္ ကူညီပံ့ပိုးေပးမွုတို႔ေၾကာင့္ ေဒါသမ်ား တေျဖးေျဖး ေျပေပ်ာက္သြားခဲ့တယ္”ဟူေသာ ရင္တြင္းစကားကို ကိုယ္တုိင္ ၾကားသိခဲ့ရျခင္းပါ။

ဤျဖစ္ရပ္ႏွင့္ပတ္သက္၍ သက္ေတာ္ရွည္ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ား၊ ႏုိင္ငံေတာ္သံဃမဟာာနာယကအဖြဲ႔၀င္ ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ား၏ သေဘာထားအျမင္မွာ – “ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာသာအႏြယ္၀င္ သက္ေတာ္ရွည္ ဆရာေတာ္ ႀကီးမ်ား၊ ႏုိင္ငံေတာ္ သံဃမဟာာနာယကအဖြဲ႔၀င္ ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ားသည္ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္၊ ႏို၀င္ဘာလ ၂၉ ရက္ေန႔ နံနက္ပိုင္းတြင္ ျဖစ္ေပၚခဲ့ေသာ လက္ပံေတာင္းေတာင္ ျဖစ္ရပ္ႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ မ်ားစြာ ႏွလုံးစိတ္၀မ္း မၿငိမ္း ခ်မ္းေၾကာင္း၊ ထိခိုက္ ဒဏ္ရာရရွိခဲ့ေသာ ရဟန္းရွင္လူမ်ားအား အျမန္ဆုံး သက္သာေပ်ာက္ကင္းေအာင္ အထူးၾကပ္မတ္၍ ကုသေစလိုေၾကာင္း၊ ဘုရား၊ ေစတီ၊ တန္ေဆာင္း၊ ေက်ာင္း၊ ကန္၊ သိမ္ အစရွိေသာ ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာသာႏွင့္ စပ္လ်ဥ္းသည့္ သာသနိက အေဆာက္အအုံမ်ားကို မထိခိုက္ေစလိုေၾကာင္း၊ ရဟန္းပ်ဳိမ်ားအား ဆႏၵျပပြဲ၊ ေဖၚထုတ္ပြဲမ်ားတြင္ မပါ၀င္ၾကေစရန္ ၾသ၀ါဒေပးခဲ့ၿပီး အမ်ားစုမွာ လိုက္နာၾကေသာ္လည္း အခ်ဳိ႔ အနည္းစုမွာ ထိန္းသိမ္းရခက္ခဲႏိုင္ေၾကာင္း၊ ေလွ်ာက္လွမ္းကာစ ဒီမိုကေရစီလွမ္းခရီးကို ေျဖာင့္ျဖဴးသာယာ ေအးခ်မ္းေစလိုေၾကာင္း၊ ႏိုင္ငံႏွင့္လူမ်ဳိး ဘာသာႏွင့္သာသနာ အက်ဳိးစီးပြားအတြက္ ဦးစားေပး ေဆာင္ရြက္ေစ လိုေၾကာင္းျဖင့္ မြန္ျမတ္ေသာ ၾသ၀ါဒေတာ္မ်ား ျမြက္ၾကားခဲ့သည္ကို နာယူမွတ္သားခဲ့ရပါသည္။” ဟု စုံစမ္းစစ္ ေဆးေရး ေကာ္မရွင္၏ အစီရင္ခံစာ၌ ေဖၚျပထားသည္ကို ဖတ္ရွုရျခင္းပါ။ (စာအမွတ္ ၀၁၊ ေၾကးနီ (ေကာ္မရွင္)၊၂၀၁၉-၅၉။ ရက္စြဲ၊ ၂၀၁၃ ခုႏွစ္၊ မတ္လ ၁၁ ရက္)

သို႔ေသာ္ လက္ပံေတာင္းေတာင္ ေၾကနီစီမံကိန္း၌ အၾကမ္းဖက္ႏွိမ္ႏွင္းခဲ့မွုႏွင့္ပတ္သက္ေသာ ျဖစ္ရပ္၌ စဥ္းစားစရာေတြ၊ ေတြးေတာစရာေတြ မ်ားစြာက်န္ရွိေနျခင္းပါ။ ျဖစ္စဥ္ကို သုံးသပ္ဆင္ျခင္ၾကည့္လွ်င္ – (၂၉-၁၁-၂၀၁၂) ရက္ေန႔မွ (၇-၁၁-၂၀၁၂) ရက္ေန႔အထိ ေဆးရုံတက္ လူနာေပါင္း ၁၀၈ ဦး ရွိခဲ့တယ္။ ထိုလူနာေပါင္း ၁၀ဂ ဦးထဲ၌ သံဃာေတာ္က (၉၉) ပါး + လူက ( ၉) ဦးမွ်သာ ပါ၀င္ေနတာကို ေတြ႔ရတယ္။ ျပႆနာရဲ့အေျခခံျဖစ္တဲ့ မူလဆႏၵျပသူမ်ားျဖစ္တဲ့ လူဦးေရ အေရးအတြက္ဟာ (၉)ဦးမွ်သာ ပါ၀င္ၿပီး၊ ျပႆနာကို ပံ့ပိုးေပးတဲ့အေနႏွင့္ ပါ၀င္ပတ္သက္လာခဲ့တဲ့ သံဃာေတာ္မ်ားဦးေရးက (၉၉)ပါးျဖစ္ေနတယ္။ လူပုဂၢဳိလ္မ်ားထက္ အဆမတန္ သံဃာ့ဦးေရက မ်ားလြန္းေနျခင္းဟာ ဘာေၾကာင့္လဲ၊ ဘယ္လိုလဲ၊ ဘာျဖစ္လို႔လဲ စတဲ့ ေမးခြန္းမ်ားကို ဆက္တိုက္ေမးလိုျခင္းပါ။ ကိုယ္က်ဳိးစီးပြားအတြက္ အမ်ားရဲ့အက်ိဳးစီးပြားမ်ား ထိခိုက္နစ္နာ ေစျခင္းဟာ လူ႔အခြင့္ေရးရွုေထာင့္ကၾကည့္ၾကည့္၊ ႏုိင္ငံေရးရွုေထာင့္ကေနၾကည့္ၾကည့္ စဥ္းစားစရာေတြ၊ ေတြးေတာ စရာေတြက အမ်ားႀကီးရွိေနဆဲျဖစ္တယ္။

ဒီလက္ပံေတာင္းေတာင္ အေရးကိစၥနွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ သပိတ္အိုင္ ဆရာေတာ္ႀကီး၏ ၾသ၀ါဒစကားကို ႏွစ္ၿခိဳက္မိျခင္းပါ။ သံဃာေတာ္မ်ားဟာ မလိုအပ္ဘဲ လမ္းေပၚမွာ မထြက္သင့္ဘူး။ အကယ္၍ လုိအပ္လာ လွ်င္လည္း သံဃာဆႏၵကို ထုတ္ေဖၚႏိုင္ရန္ သံဃာေတာ္မ်ားရဲ့ လက္မွတ္ကို ေကာက္ယူ၍ ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္သို႔ တင္ျပလွ်က္ ဆႏၵကို ထုတ္ေဖၚေျပာဆိုၾကရမွာျဖစ္တယ္ဟု မိန္႔မွာထားျခင္းပါ။ သို႔ေသာ္ ဤအေရအခင္း၌ တစံုတစ္ေယာက္၏ ပေယာဂေၾကာင့္ ေနာက္ထပ္တစ္ဖန္ မလိုအပ္ဘဲ သံဃာေတာ္မ်ားအား ဒဏ္ရာအနာတရမ်ား ထပ္မံျဖစ္ခဲ့ဦးမည္ဆိုလွ်င္ ထိုလွု႔ံေဆာ္သူမ်ား၏ ပေယာဂမ်ား မကင္းႏုိင္ေၾကာင္း သိထား ႏုိင္ၾကဖို႔ပါ။ သံဃာေတာ္မ်ား ေဘးရန္ကင္းပါေစ။ ျပည္သူမ်ားလည္း ေဘးရန္ကင္း၍ လုိအင္ဆႏၵမ်ား ျပည့္၀ႏိုင္ၾကပါေစ။

ဒီမိုကေရစီစနစ္ႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ ေကာက္ခ်က္ခ်ျပရလွ်င့္ – ျမန္မာႏိုင္ငံ၌ ေမြးဖြားလာေသာ ဒီမိုကေရစီ သားငယ္ေလးသည္ တစ္ႏွစ္သားအရြယ္သာသာ ရွိေနေသး၍ ႏုနယ္လွေသးသည္။ စာရွုသူသည္ တိုင္းျပည္ အတြက္ ေ၀ဖန္ေရးသမားသက္သက္ ျဖစ္ေနျခင္းမ်ဳိးထက္ ဒီမိုကေရစီသားငယ္ေလးအား က်န္းက်န္းမာမာျဖင့္ ႀကီးျပင္းလာႏိုင္ေစရန္ မိဘအသြင္ျဖင့္ (သင့္မွာ မိခင္ဘခင္စိတ္ရွိေနခဲ့လွ်င္) ကူညီသင့္သည္။ သို႔မဟုတ္္ သင့္မွာ ဒီမိုကေရစီသားငယ္ေလးကို ေစာင့္ေရွာက္ေပးႏိုင္တဲ့ ဆရာအရည္အခ်င္းမ်ား ရွိေနခဲ့လွ်င္ ဆရာသမား အသြင္ျဖင့္ ေစာင့္ေရွာက္သင့္သည္။ သို႔မဟုတ္ သင့္မွာ ကေလးငယ္ကို သနားၾကင္နာတတ္တဲ့ မိခင္စိတ္ ဓာတ္မ်ဳိး ရွိေနခဲ့သူျဖစ္လွ်င္ ကေလးထိန္းအသြင္ျဖင့္ ဒီမိုကေရစီသားငယ္ေလးကို ၾကည့္ရွုသင့္သည္။

ထိုအခါ သင္သည္ တိုင္းျပည္ႏွင့္လူမ်ဳိး၊ ဘာသာႏွင့္သာသနာအတြက္ ေဘးအေပါင္းကို ကာကြယ္ေပးႏုိင္တဲ့ ႏုိင္ငံေတာ္ရဲ့ သူရဲေကာင္းႀကီးအသြင္ ျဖစ္ေကာင္းျဖစ္လာႏိုင္ျခင္းပါ။ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ရဲ့ သူရဲေကာင္းႀကီးမ်ား ေဘးမသီ ရန္မ ခပဲ ကမၻာၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို ေရွ႔တန္းမွာ ကာကြယ္ ေစာင့္ေရွာက္ႏိုင္သူမ်ား ျဖစ္ႏိုင္ၾကပါေစဟု ဆႏၵျပဳလ်က္ … ။

ခ်မ္းသာစြာ အိပ္စက္ႏိုင္ၾကပါေစ
ေဒါက္တာဓမၼပိယ (ITBMU)
မတ္လ ၁၇၊ ၂၀၁၃