အသိတရားမွ အရွိတရားသို႔
တစ္ခုေသာ တနဂၤေႏြေန႔...
ကြၽန္ေတာ္ သတင္းစာ ဖတ္ေနစဥ္
ရွစ္တန္းေက်ာင္းသူ သမီးငယ္က ''သူငယ္ခ်င္း အိမ္တြင္ 'စကား ေျပာျခင္းက
ေနာင္တရေစ၏၊ နားေထာင္ျခင္းက ပညာရ ေစ၏'ဟူေသာ စာတန္းကို ဖတ္ခဲ့ရေၾကာင္း၊
ေနာင္တ မရေအာင္ စကားမေျပာဘဲ ေနရေတာ့ မွာလား၊ ပညာရေအာင္ နားပဲ ေထာင္ရ
ေတာ့မွာလား''ဟုေမးလာသည္။
ထို႔ေၾကာင့္ ''စကား၊ စကားေျပာဖန္မ်ား
စကားထဲက ဇာတိျပ၊ အစားကိုသာ ကုန္ေအာင္စား၊ စကားကို ကုန္ေအာင္ မေျပာႏွင့္၊
ႏႈတ္ေၾကာင့္ေသ လက္ေၾကာင့္ေၾက၊ ႏႈတ္ခ်ဳိ သွ်ဳိတစ္ပါး၊ စကားေနာက္ တရားပါ၊
ဝစီေဗဒ ထိတိုင္းရွ'' စေသာ စကား ေျပာဆိုျခင္း ဆုိင္ရာ သတိေပးမႈ မ်ားကို
အေသးစိတ္ ရွင္းျပၿပီး ''ၾကမ္းကြၽံလွ်င္ ႏုတ္၍ရသည္၊ စကားလြန္လွ်င္ ႏုတ္၍မရ''
ဆိုသ ကဲ့သို႔ မိမိေျပာဆိုတဲ့ စကားေၾကာင့္ ေနာင္တ မရေအာင္ ဆင္ျခင္
ေျပာဆိုရန္ သတိေပးသည့္ အဓိပၸာယ္ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ စကားလံုးဝ မေျပာရန္
တားျမစ္ျခင္း မဟုတ္ေၾကာင္း ဆက္လက္ ရွင္းျပရသည္။
ထို႔ေနာက္ လူတို႔ ေျပာစကားမ်ားကို တူရာစု
လိုက္လွ်င္
''(၁) ဟုတ္မွန္၊ အက်ဳိးရွိ၊ သူနာလို၊
(၂) ဟုတ္မွန္၊ အက်ဳိးရွိ၊
သူမနာလို၊
(၃) ဟုတ္မွန္၊ အက်ဳိးမရွိ၊ သူနာလို၊
(၄) ဟုတ္မွန္၊ အက်ဳိးမရွိ၊
သူမနာလို၊
(၅) မဟုတ္မွန္၊ အက်ဳိးမရွိ၊ သူနာလို၊
(၆) မဟုတ္မွန္၊ အက်ဳိးမရွိ၊
သူ မနာလို''ဟူ၍ စကား ၆ မ်ဳိးသာရွိေၾကာင္း၊ ၎တို႔အနက္ နံပါတ္(၁) ႏွင့္ (၂)
ကိုသာ ေျပာရမွာ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ စကားေျခာက္ခြန္း၊ လူ၌ထြန္း၊ ေလးခြန္းကိုပယ္၊
ႏွစ္ခြန္းတည္''ဟု အလြယ္ မွတ္ႏိုင္ေၾကာင္း ရွင္းျပျဖစ္သည္။
တစ္နည္းအားျဖင့္ ''(၁) သုဘာ သိတာစ-
အက်ဳိးစီးပြားႏွင့္ ယွဥ္သည့္ ေကာင္းျမတ္ေသာ စကား၊ (၂) ပီယဝါစာ-
ခ်စ္ႏွစ္လိုဖြယ္ ဆိုေသာ စကား၊ (၃) ဓမၼဝါစာ- တရားေတာ္ႏွင့္ ညီၫြတ္ေသာ စကား၊
(၄) သစၥဝါစာ ေျဖာင့္မွန္ေသာ စကား'' ဟူသာ စကားအရာ အဂၤါ ေလးတန္ႏွင့္
ကိုက္ညီေသာ စကားမ်ား ကိုသာ ေျပာသင့္ေၾကာင္း ရွင္းျပ ျဖစ္သည္။
တိတ္တိတ္ေန ေထာင္တန္ ဆိုသည္မွာ
''မေျပာသင့္ေသာ အေျခ အေနတြင္ ဆိတ္ဆိတ္ ေနျခင္းသည္ ေတာတစ္ေထာင္ တန္သည္
ဆိုသကဲ့သို႔ မေျပာသင့္သည့္ အခ်ိန္မ်ဳိးတြင္ ႏႈတ္ေစာင့္ စည္းျခင္းသည္
အက်ဳိးမ်ားစြာ ရွိသည္''ဟု ဆိုလိုျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္း၊ စကားပံုျဖစ္၍
အဓိပၸာယ္ကို အေျဖာင့္ မယူရေၾကာင္း၊ အဓိပၸာယ္ကို အေျဖာင့္ယူပါက လူအေတြ
တစ္သိန္း မက တန္ေတာ့မည္ ျဖစ္ေၾကာင္း ရွင္းျပျဖစ္သည္။
''နားေထာင္ျခင္းက ပညာရ ေစ၏'' ဆိုသည္မွာ
အျခားသူမ်ား ေျပာစကားကို ေလးေလး စားစား ဂ႐ုတစိုက္ နားေထာင္ျခင္းျဖင့္
ေျပာသူတို႔၏ အေတြးအျမင္မ်ား၊ ဗဟုသုတ မ်ားကို လြယ္ကူစြာ ရရွိႏိုင္သည္ကို
ဆိုလိုျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္း၊ အျခားသူမ်ား ေျပာဆိုသည္ကို အေရးတယူ နားေထာင္
ေပးျခင္းသည္ ယဥ္ေက်းေသာ စ႐ိုက္ လကၡဏာ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ အခ်ဳိ႕က သူမ်ား
ေျပာသည္ကို ဂ႐ုစိုက္ နားမေထာင္ဘဲ ကိုယ္ေျပာခ်င္ သည္ကိုသာ ေရပက္ မဝင္ေအာင္
ေျပာေၾကာင္း ဧကနိပါတ္၊ သာလိ တကၠဇာ တိလာ ဆိတ္ေခ်း တစ္ကြမ္းစား ခံတြင္း
အတြင္း ဝင္ေသာ္လည္း စကားေျပာ မရပ္သည့္ ပုေရာဟိတ္ ပုဏၰားကို သာဓက ေဆာင္ၿပီး
အက်ယ္တဝင့္ ရွင္းျပျဖစ္သည္။
သို႔ေသာ္ ေျပာဆိုသူက စကားေျခာက္ခြန္း အနက္
ပယ္ရမည့္စကား ေလးခြန္းကို ေျပာေန လွ်င္မူ မိမိအတြက္ ေကာင္းက်ဳိး
မရႏိုင္သျဖင့္ နားမေထာင္ဘဲ ေရွာင္ရွားရမည္ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ထုိစကားမ်ဳိးကို
''သူမိုက္စကား၊ တစ္ေထာင္ မ်ားလည္း၊ စီးပြားကင္းေဝး၊ မေကာင္း ေဆးတည့္'' ဟု
သတ္မွတ္ထားေၾကာင္း၊''နားေထာင္ျခင္းက ပညာရ ေစ၏''ဆုိေသာ္လည္း ေလွနံဓားထစ္
မွတ္မထားဘဲ ေဆာင္ရြက္ရန္ ျဖစ္ေၾကာင္း ေျပာျပျဖစ္သည္။
ကြၽန္ေတာ္က ရွည္လ်ားစြာ ရွင္းျပသျဖင့္
သမီးငယ္က ဘဝင္က်ၿပီး ရႊင္ပ် သြားပါသည္။ ကြၽန္ေတာ္ကမူ ''သမီးငယ္ကို
ရွင္းျပသကဲ့သို႔ ကိုယ္တုိင္လုိက္နာ က်င့္သံုး ခဲ့ရဲ႕လား''ဟု
ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ ဆန္းစစ္ ၾကည့္မိသည္။ ထုိအခါ ''ေယာက်္ားေျပာေတာ့ သတင္း၊
မိန္းမေျပာ ေတာ့ အတင္း''ဟူေသာ အဓိပၸာယ္မဲ့သည့္ ဆင္ေျခကန္ကာ
မိမိေကာင္းေၾကာင္း၊ သူတစ္ပါး မေကာင္းေၾကာင္း ေျပာခဲ့သည္ မ်ားကို သတိရမိသည္။
ထို႔ျပင္ ''မုသားမပါ လကၤာမေခ်ာ'' စကားပံုကို အကာအကြယ္ ယူ၍ မုသားျဖဴ
မ်ားသာမက မုသား ေရာင္စံုကို ၿမိန္ယွက္စြာ ေျပာဆို ခဲ့သည္ကိုလည္း သတိရမိသည္။
ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟတို႔ ဖံုးလႊမ္းၿပီး အတၱႏွင့္ မာနကို ေရွ႕တန္းတင္မိ ေသာအခါ
အသိေနာက္သို႔ အက်င့္ရာႏႈန္းျပည့္ မလုိက္ႏိုင္ ေသးသည္ကို ေတြ႕ရသည္။
ထုိ႔ေၾကာင့္ ''အသိတရားကို အရွိတရား ျဖစ္ေအာင္ က်င့္ႀကံ ပြားမ်ား
ရဦးမည္ဟု'' ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ အထပ္ထပ္ အခါခါ သတိေပး ေနမိ ပါေတာ့သည္။
ေဆာင္းပါးရွင္- မင္းခန္႔ေရႊ