"အပါယ္ေလးပါးမွလြတ္ေျမာက္ေစ
အပါယ္ေလးပါးဆုိတာက "ငရဲ၊တိရိစာၦန္၊ျပိတၱာ၊အသုရ
တုိ႔ျဖစ္ပါတယ္။
အပါယ္ဆုိတာက(အပါယ)ဆုိတဲ့ပါဠ
သက္လာတာပါ။(အပါယ)မွာ (အပ+အယ)ဆုိျပီးႏွစ္ပုဒ္
ရွိပါတယ္။
အပ=ကင္းျခင္း၊အယ=ကုသုိလ္တရာ
ဆုိလုိတာက အပါယ္ေလးဘုံးသားတုိ႔မွာ
ကုသုိလ္ေတြမွကင္းျခင္း၊
ကုသုိလ္တရားတုိ႔ကုိျပဳလုပ္န
ခ်မ္းသာျခင္းတရားတုိ႔မွကင္း
အဓိပၸါယ္ရပါတယ္။မွန္ပါတယ္။
♦ အပါယ္ေလးဘုံကုိေရာက္သြားျပီ
ေကာင္းေသာဘုံဌာနကုိျပန္ေရာက
အကုသုိလ္ကံအဟုန္ေတြကုန္ဆုံး
ေရာက္ေစတာပါ။
♦ ငရဲဘုံဆုိရင္လည္း ငရဲသူ၊ငရဲသားတုိ႔ရဲ့ဆင္းရဲဒ
ၡအလြန္ၾကီးပါတယ္။
သံရည္ပူမ်ားႏွင့္ေလာင္းခံရျ
ကုိက္ခဲျခင္းကုိခံရျခင္း၊ဓါ
ခ်မ္းသာဆုိလုိ႔ျမဴမွဳန္တစ္မ
ဒုကၡမ်ားစြာျဖစ္တည္ ခံစားေနရတဲ့ေနရာ၊ခ်မ္းသာကင္
♦ အိပ္ျခင္း၊စားျခင္း၊ကာမဂုဏ္
ကုသုိလ္ကံကုိမသိ၊ကုသုိလ္ကံရ
အကုသုိလ္ကံကုိမသိ၊အကုသုိလ္က
ဘုရား၊တရားသံဃာ၊မိဘ၊ဆရာဆုိတ
၊ႏွမသားခ်င္းမွန္းမသိပဲ မဂ္တရား ဖုိလ္တရားတုိ႔မွ
ဖီလာကန္႔လန္႔သြားတတ္ျခင္း ကုိ
တိရိစာၦန္လုိ႔ေခၚတာပါ၊
တိရိစာၦန္ဘဝကုိစဥ္းစားၾကည့္
မိဘ ႏွမသားခ်င္းကုိေတာင္ မိဘႏွမသားခ်င္းမွန္းမသိသည့္
ဒါျဖင့္ ယခုေခတ္အေနထားနဲ႔ အကုသိုလ္အလုပ္ကုိ အကုသုိလ္အလုပ္လုိ႔မသိတဲ့သူမ
သင့္ပါတယ္။
သတၱဝါတစ္ေကာင္ကုိလည္ပင္းျဖတ
ဆုိရင္အဲလုိပုဂၢဳိလ္ဟာဘယ္လု
ဆုိတာသိသာပါတယ္။ဒါကတိရိစာၦန
♦ျပိတၱာဆုိတာက ေပတဆုိတဲ့ပါဠိကေနဆင္းသက္လာတ
လူ႔ခႏၶာကုိယ္အတၱေဘာမွကင္းကြ
ေပတ(ျပိတၱာ)လုိ႔ေခၚကာ ဒီေပတအရ ၿပိတၱာဘုံကုိ ေရာက္သြားသူတုိ႔ကုိဆုိေၾကာင
စာေပမ်ားက ဖြင့္ဆုိျပပါတယ္။
စာေပအဖြင့္ေတြအရ ၿပိတၱာဆုိတာ ေတာၿခဳံပိေပၸါင္း
ေတာင္ေစာင္းဂူလႈိဏ္ စတဲ့အရပ္ေတြမွာ မွီခုိၿပီး ဆင္းရဲထူေျပာစြာ ခံစားေနရတဲ့ သတၱဝါတစ္မ်ိဳးကုိဆုိေၾကာင္း
ျငဴစူဝန္တုိျခင္း မ်ားျပားၿပီး ကုိယ္ကုိယ္တုိင္လည္း
ေပးကမ္းလွဴဒါန္းျခင္းမရွိ၊
သူတပါး ေပးကမ္းလွဴဒါန္းတာကုိလည္း တားျမစ္ကာ ကုသုိလ္ မလုပ္ျဖစ္ေအာင္ အႏၲရာယ္ျပဳခဲ့ၾကတဲ့ သူေတြဟာ
မ်ားေသာအားျဖင့္ ၿပိတၱာဘဝမွာ အျဖစ္မ်ားၾကတယ္လုိ႔ဆုိပါတယ္
ၿပိတၱာဘဝကုိ ေရာက္ရွိသြားၾကတ့ဲ သတၱဝါေတြဟာ
မိမိတုိ႔လုပ္ခဲ့တဲ့ မေကာင္းမႈကံေၾကာင့္ အစာေရစာ
ငတ္မြတ္ျခင္း ဒုကၡကုိ ခံစားကာ ႏွစ္ေပါင္းရာေထာင္း
သိန္းသန္းမက ခံစားၾကရသလုိ ဘုရားတစ္ဆူနဲ႔
တစ္ဆူၾကားကာလအထိ မကၽြတ္မလြတ္ႏုိင္ဘဲ
ရွိေနတတ္ၾကတဲ့ ၿပိတၱာမ်ားလည္း အမ်ားအျပား
ရွိေေၾကာင္းဆုိပါတယ္။
အဲဒီလုိ အခ်ိန္ကာလ ၾကာျမင့္စြာ အစာေရစာ မစားမေသာက္
ရဘဲ ဆင္းရဲဒုကၡကုိ ခံစားၾကရေပမယ့္ အကုသုိလ္ကံ အရွိန္မကုန္ေသးတဲ့အတြက္ ကြယ္လြန္ေသဆုံး၊
ဘဝတုံးျခင္း မရွိေသးဘဲ အသားအေသြးမရွိ
အေရအေၾကာ အ႐ုိးမွ်သာရွိကာ အလြန္ဆုိးဝါးတဲ့ အဆင္းနဲ႔ ေၾကာက္ရြ႔ံ႕ထိတ္လန္႔ဖြယ္ရာ တည္ရွိေနရတယ္လုိ႔
ဆုိပါတယ္။
ၿပိတၱာတစ္ဦးရဲ႕ အဆင္းဆုိးဝါးပုံကုိ ေပတဝတၳဳမွာ ဖြင့္ျပထားတာကုိ ေတြ႕ရပါတယ္။ အဲဒီအဖြင့္အရ
“ၿပိတၱာတစ္ဦးရဲ႕ ကုိယ္ပမာဏဟာ ထန္းပင္လုံး
ပမာဏရွိၿပီး ကုိယ္အေရဟာလည္း အလြန္ၾကမ္းတမ္းေၾကာင္း၊ ေဖာက္ျပန္တဲ့ဆံအေမြးရွိၿပီး
ေၾကာက္မက္ဖြယ္အဆင္းရွိကာ အလြန္ေဖာက္ျပန္ ဆုိးဝါးလ်က္ စက္ဆုတ္ရြံရွာဖြယ္ အျမင္ရွိေၾကာင္း၊
ထုိၿပိတၱာသည္ ငါးဆယ့္ငါးႏွစ္လုံးလုံး ထမင္းတစ္လုံး
ေရတစ္ေပါက္ကုိမွ် မရရွိဘဲ ေျခာက္ကပ္ေသာ
လည္ေခ်ာင္းႏႈတ္ခမ္းရွိလ်က္ ဆာေလာင္မြတ္သိပ္ျခင္း
ႏွိပ္စက္ကာ ဟုိဟုိဒီဒီ ေျပးလႊားေနရတတ္ေၾကာင္း”
စသျဖင့္ သိရပါတယ္။ ဒါက ဒီဝတၳဳမွာပါတဲ့ ၿပိတၱာအေၾကာင္း ဖြင့္ဆုိခ်က္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ၿပိတၱာအမ်ိဳးအစား မ်ားသေလာက္ ခံစားရပုံခ်င္းလည္း မတူညီလွပါဘူး။
✿ သဂၤါယနာတင္ အ႒ကထာ ဋီကာက်မ္းအဖြင့္မ်ားအရ
ေယဘုယ်အားျဖင့္ ၿပိတၱာအမ်ိဳးအစား ေလးမ်ိဳးရွိေၾကာင္း
လည္း မွတ္သားရပါတယ္။ အဲဒီေလးမ်ိဳးက
၁။ သူတပါးတုိ႔ ေပးအပ္တဲ့ အစားအစာကုိ အမွီျပဳၿပီး
အသက္ရွင္ရေသာ ပရဒတၱဴပဇီဝိကၿပိတၱာ
၂။ ထမင္းငတ္ျခင္း၊ ေရမြတ္သိပ္ျခင္းတုိ႔ မျပတ္ႏွိပ္စက္ခံေနရတဲ့ ခုပၸိပါသိကၿပိတၱာ
၃။ အၿမဲအၾကြင္းမဲ့ ေလာင္ကၽြမ္းခံေနရတဲ့အတြက္
ပူပန္ျခင္းရွိေနရေသာ နိဇၥ်ာမတဏွိကၿပိတၱာ
၄။ အသုရကာယ္လုိ႔ သီးသန္႔ေခၚဆုိအပ္တဲ့ အသုရာကာယေခၚ ကာလကဥၥိကၿပိတၱာ တုိ႔ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီၿပိတၱာေလးမ်ိဳးမွာ
♠ နံပါတ္တစ္အမ်ိဳးအစား ၿပိတၱာကေတာ့ လူ႔ဘဝက ေဆြမ်ိဳးဉာတကာ စသူေတြရဲ႕ ရည္စူးၿပီး လွဴဒါန္းေပးတဲ့ အလွဴကုိ ဝမ္းေျမာက္ဝမ္းသာ သာဓုေခၚဆုိႏုိင္ပါက စားဖြယ္ေသာက္ဖြယ္မ်ားကုိ ရရွိခံစားႏုိင္ေၾကာင္း ဆုိပါတယ္။ဒါကျပတၱာပါ။
♠ အသုရကာယ္ဆုိတာကေတာ့ နတ္ေတြလုိ ရဲရင့္ျခင္း၊ေတာက္ပျခင္း၊တင
မွင္စာ နတ္ေသးနတ္ငယ္၊နတ္စုတ္၊နတ္ျပ
ဒါကအပါယ္ေလးဘုံပါ။အဲဒီအပါယ္
ဆုိရင္အေတာ္ေၾကာက္စရာေကာင္း
ကုသုိလ္ေကာင္းမွဳေတြျပဳလုပ္
ကင္းပါတယ္။လူဘုံ လူေလာကမွာၾကုံဆုံေနရတဲ့ ဒုကၡမ်ားပင္ အင္မတန္မွေၾကာက္စရာေကာင္းတယ
လူ႔ေလာက…က ဒုကၡမ်ားထက္အဆေပါင္းေျမာက္မ
သာလြန္ေနပါတယ္။
ျပီးေတာ့အပါယ္ေလးဘုံေရာက္သြ
ေကာင္းေသာဘုံဌာနသုိ႔ျပန္ေရာ
မလြယ္ေသာေၾကာင့္ ထုိအပါယ္ေလးဘုံမွ
အျပီးပုိင္ကင္းလြတ္ေအာင္ ဒါန သီလ အစထားျပီး ဝိပႆနာတရားမ်ားကုိၾကိဳးစားအ
ေျပာျပခ်င္တာပါ။
ဝိပႆနာအားထုတ္လုိ႔ ေသာတာပန္ပုဂၢဳိလ္အဆင့္ေရာက္
သြားမယ္ဆုိရင္ အျပီးပုိင္ အပါယ္ေလးပါးက ကင္းလြတ္ပါတယ္။
ဒီဘဝမွာ တပည့္ေတာ္တုိ႔ ဝိပႆနာေတာ့ၾကိဳးစား အားထုတ္ပါမယ္။ဒါေပမယ့္ ေသာတာပန္တည္၊
မတည္ဆုိတာေတာ့အာမခံလုိ႔မရပါ
ေသာတာပန္မတည္ရင္ေရာ အပါယ္ေလးပါးက
မလြတ္ေတာ့ဘူးလား။ဒီဘဝကေနျပီ
ေကာင္းမွဳေတြျပဳလုပ္ရမလဲ။ဘယ
စသည္ျဖင့္ေပါ့ေလ ေမးဖြယ္ရာရွိပါတယ္။
အဲဒီေတာ့ ေနာက္ဘဝ အပါယ္ေလးပါးက လြတ္ေျမာက္ခ်င္ရင္ အပါယ္ေလးပါးေရာက္ေၾကာင္း(တန
(၁)။ဘုရား၊တရား၊သံဃာေတာ္မ်ာ
မိရုိးဖလာဗုဒၶဘာသာ လုိမကုိးကြယ္ မဆည္းကပ္ပဲ
တကယ့္စစ္မွန္ေသာ ခုိင္ျမဲေသာ သဒၶါ၊ပညာ
ဦးစီးတဲ့စိတ္ထားနဲ႔
ၾကည့္ညုိျခင္းလုိ႔ဆုိတဲ့
(သရဏဂုံကုသုိလ္)။
အဲဒီကုသုိလ္မ်ဳိးရွိထားရင္ အပါယ္ေလးပါးက
လြတ္ေျမာက္ပါတယ္။
(ေသာတာပန္ပုဂၢဳိလ္ေတြ အပါယ္ေလးပါးက
လြန္ေျမာက္သလုိဒီကုသုိလ္ေလး
ေသာတာပန္ပုဂၢဳိလ္နဲ႔အဆင့္ခ်
(၂)။ငါးပါးသီလျမဲျခင္း(ပဥၥသ
ငါးပါးသီလျမဲတဲ့ပုဂၢဳိလ္ဟာလ
ေျမာက္ပါတယ္။(ေသာတာပန္ပုဂၢဳ
(၃)။စာေရးတံ မဲခ်ျခင္းကုသုိလ္၊
ဆုိလုိတာက ဦးဇင္းတုိ႔ဗဳဒၶဘာသာမ်ား သီတင္းက်ြတ္ကာလမွာဆုိရင္ ေက်ာင္းတုိက္မ်ားမွသံဃာမ်ား
မဲခ်ျပီးက်တဲ့သံဃာေတာ္ကုိဆြ
ေပးလွဴတဲ့ကုသုိလ္မ်ဳိးပါ။
ကထိန္ရာသီမွာဆုိရင္ပေဒသာပင္
မိမိလွဴလုိက္တဲ့ပစၥည္းဝတၳဳမ
မိမိလွဴလုိက္ျပီဆုိတည္းက ပုဂၢဳိလ္ကုိမငဲ့ကြက္ပဲ
(ဆုိလုိတာက ငါနဲ႔သိတဲ့ဦးဇင္းအတြက္ငါတု
ကုိးကြယ္ေနတဲ့ေက်ာင္း
အတြက္)ဆုိျပီး
ပုဂၢဳိလ္ကုိမငဲ့ပဲ က်ရာသံဃာေတာ္ေတြ ခ်မ္းခ်မ္းသာသာသုံးေဆာင္မွီ
ေခၚလုိ႔ရပါတယ္။ဒါကုိစာေရးတံ
အလြယ္မွတ္ခ်င္ရင္စာေရးတံမဲခ
အဲဒီကုသုိလ္ဟာ အင္မတန္မွျပဳရလြယ္ျပီး အကုန္က်
နည္းေပမယ့္ ရလုိက္တဲ့အက်ဳိးတရားကေတာ့ အပါယ္ေလးပါးကေတာင္လြတ္ေျမာက
အင္မတန္ကုိမွ အက်ဳိးေက်းဇူးမ်ားပါတယ္။
ဒီကုသုိလ္မ်ားဟာတကယ္ဘုနး္ရွ
ဗုဒၶဘာသာဝင္မ်ားသာ ျပဳလုပ္ခြင့္ရတဲ့ဒါနမ်ဳိးပါ
ဗုဒၶဘာသာျဖစ္ရတာအင္မတန္ေက်န
(ေသာတာပန္ပုဂၢဳိလ္ေတြ အပါယ္ေလးပါးကလြန္ေျမာက္သလုိ
(၄)။ ပကၡိယဘတ္လုိ႔ေခၚတဲ့ ကုသုိလ္ပါ။
ရွင္းေအာင္ေျပာမယ္ဆုိရင္ မိမိတုိ႔ကုိးကြယ္ေနတဲ့
ေက်ာင္းတုိက္မ်ားကုိတစ္လဆြမ
တစ္လဆြမ္းႏွစ္ခ်ဳိင့္ေသာ္လည
လဆန္းပကၡမွာလွဴရင္ လဆန္းပကၡဆြမ္းေပါ့၊
လဆုတ္မွာလွဴရင္ လဆုတ္ပကၡဆြမး္လုိ႔ေခၚတာပါ။
အဲဒီလုိတစ္လကုိႏွစ္ၾကိမ္ေသာ
တစ္ၾကိမ္ေသာ္လည္းေကာင္းလွဴတ
ဒီကုသုိလ္ေလးက ေငြကုန္ေက်းက်လည္းနည္းပါတယ္
ပင္ပန္းမွဳလည္းမၾကီးေလးပဲ ရလုိက္တဲ့ကုသုိလ္က အပါယ္ေလးပါးလြတ္ေျမာက္တဲ့အထ
ဒီကုသုိလ္ကုိလည္းအသက္ထက္ဆုံ
တုိက္တြန္းလုိတာပါ။
(ေသာတာပန္ပုဂၢဳိလ္ေတြ အပါယ္ေလးပါးကလြန္ေျမာက္သလုိ
တူပါတယ္။)
(၅)။ေဝႆဝါသိက ကုသုိလ္ပါ။
ဗမာလုိရွင္းရွင္းေျပာရင္ ဝါဆုိသကၤန္းကပ္လွဴတဲ့ကုသုိလ
ႏွစ္စဥ္ႏွစ္တုိင္း ဝါဆုိ ဝါကပ္ေတာ္မူၾကတဲ့ သံဃာေတာ္အရွင္ျမတ္မ်ားကုိ ႏွစ္စဥ္ႏွစ္တုိင္းဝါဆုိသကၤန
ကပ္လွဴမယ္ဆုိရင္(မွတ္ခ်က္ မိမိတတ္နုိင္သေလာက္ေပါ့ေနာ္
ရလုိက္တဲ့အက်ဳိးက အပါယ္ေလးပါးကေတာင္
လြတ္ေျမာက္ခ်င္းဆုိတဲ့အက်ဳိ
ေသာတာပန္ပုဂၢဳိလ္နဲ႔အလားသ႑န
ေသာတာပန္ပုဂၢဳိလ္ကအပါယ္ေလးပ
(၆)။ဧေကာအာဝါေသာဆုိတဲ့ကုသုိ
ဆုိလုိတာက ေက်ာင္းတစ္ေဆာင္ေသာ္လည္းေကာ
ဇရပ္တစ္ေစာင္ေသာ္လည္းေကာင္း
ဆုိလုိျခင္းျဖစ္ပါတယ္။
ေေက်ာင္းတစ္ေဆာင္လုံးတပည့္ေ
ဆုိရင္ေတာ့ တစ္ေဆာင္လုံးမတတ္နိဳင္ရင္ တတ္နိဳင္သေလာက္လွဴပါလုိ႔ေျပ
အဓိက ေက်ာင္းေဆာက္တဲ့ကုသုိလ္ထဲမွ
အေရးၾကီးပါတယ္။
အဲဒီကုသုိလ္ဟာလည္းက်န္တဲ့ေက
မေျပာလုိေတာ့ပါဘူး အပါယ္ေလးပါးက လြတ္ေျမာက္ျခင္းဆုိတဲ့ အဆင့္ျမင့္တဲ့အက်ဳိးကုိပဲေျ
အဲလုိ ေက်ာင္းတစ္ေဆာင္။ဒါမွမဟုတ္တ
လွဴဒါန္းလုိက္မယ္ဆုိရင္အပါယ
ေသာတာပန္ပုဂၢဳိလ္နဲ႔အလားတူျ
ဒီကုသုိလ္ကုိလည္းတတ္နုိင္သေ
အသိေပးပါတယ္။
ေနာက္ဆုံး(၇)။က ဧကာေပါကၡရဏီတဲ့ ဆုိလုိတာက ေရတြင္းေရကန္မ်ားကုိတူးေဖာ္
လွဴဒါန္းျခင္း၊
ေရတြင္းေရကန္အေဟာင္းမ်ားကုိ
ကုသုိလ္မ်ဳိးပါ။
အဲေလာက္ထိမလုပ္နုိင္ေသးဘူးဘ
ေရအုိးစင္ေလးေဆာက္ျပီး ေသာက္ေရအုိးေလး
တည္ထားမယ္ဆုိရင္လည္းရပါတယ္။
အဲေလာက္ထိမလုပ္နုိင္ဘူးဆုိရ
ေအာက္ထစ္ဆုံး ေရသန္႔ဗူးေလးကိုတည္ထားျပီး ခရီးသြား ရဟန္း၊ရွင္၊လူမ်ားေသာက္သုံး
ရလုိက္တဲ့ အက်ဳိးက အပါယ္ေလးပါးလြတ္ေျမာက္တဲ့အထ
ေသာတာပန္ပုဂၢဳိလ္မ်ားနဲ႔အလာ
ဒါျဖင့္ရင္ အားလုံးေသာ ဒကာ ဒကာမမ်ား ဆုိခဲ့
ကုသုိလ္(၇)မ်ဳိးထဲကတစ္မ်ဳိး
ႏွစ္မ်ဳိးကုိေသာ္လည္းေကာင္း
(၇)မ်ဳိးလုံးကုိေသာ္လည္းအျမ
ျမတ္စြာဘုရားက ေသာတာပန္ပုဂၢဳိလ္ႏွင့္အလားတ
ေသာတာပန္ပုဂၢဳိလ္မ်ား အပါယ္ေလးပါးက လြတ္ေျမာက္သလုိ အဲဒီကုသုိလ္မ်ားကုိ အျမဲတန္းျပဳလုပ္တဲ့ ပုဂၢဳိလ္မ်ားလည္း
အပါယ္ေလးပါးကလြတ္ေျမာက္ပါတယ
ေဟာထားခဲ့တာပါ။
♠ တစ္ၾကိမ္ေလာက္လုပ္ျပီးအပါယ္
လုိ႔ေတာ့မရဘူးေနာ္၊(နိဗဒၶ)ဆ
ဝါဆုိသကၤန္းဆုိလည္းႏွစ္စဥ္၊
စာေရးတံမဲဆုိရင္လည္းႏွစ္စဥ္
ဆြမ္းခ်ဳိင့္ဆုိရင္လည္းလစဥ္
ေရအုိးစင္ဆုိရင္လည္းေန႔စဥ္ေ
ရတနာသုံးပါးကုိလည္း အသက္ထက္ဆုံးကုိးကြယ္ဆည္းကပ္
ငါးပါးသီလကုိလည္းအတတ္နိဳင္ဆ
အပါယ္ေလးပါးကလြတ္ေျမာက္ပါတယ
အသိေပးခ်င္တာပါ။
အားလုံးေသာ ဒကာ။ဒကာမ မ်ား မိမိႏွင့္ပတ္သတ္တဲ့ေဆြမ်ဳိး
မိတ္ေဆြ အေပါင္းသင္းမ်ားကုိလည္း ဒီကုသိုလ္(၇)ခ်က္ကုိတစ္ဆင့္
တုိက္တြန္းခ်င္ပါတယ္။ျပီးေတ
တတ္နုိင္သေလာက္ တစ္မ်ဳိးကုိျဖစ္ေစ၊ႏွစ္မ်ဳိ
တုိက္တြန္းလုိက္ရပါတယ္။
အားလုံးကုိယ္စိတ္ႏွစ္ပါးက်န
သာသနာေတာ္အက်ဳိးကုိလည္း ေဆာင္ရြတ္နဳိင္တဲ့သာသနာျပဳ အမ်ဳိးေကာင္းသား၊အမ်ဳိးေကာင
[အရွင္ဝိမလဝံသ(နာလႏၵာတကၠသုိ