Sunday, November 11, 2012

ပန္းခင္းလမ္းေပၚမွ ေလွ်ာက္လွမ္းခဲ့ပါ

 
ပန္းခင္းလမ္းေပၚမွ ေလွ်ာက္လွမ္းခဲ့ပါ
ယခုရက္မ်ားအတြင္း ျမန္မာယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ ျမန္မာ့”ေလ့ထုံးစံမ်ားကို မ်ားမ်ားေတြးမိတယ္။ ႀကီးက်ယ္ ခန္းနားလွတဲ့ ေက်ာင္းတိုက္ႀကီးေတြ၊ ရိပ္သာႀကီးေတြကို တည္ေထာင္သြားေတာ္မူၾကတဲ့ ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ားအေၾကာင္း၊ သူတို႔ေမွ်ာ္လင့္ခဲ့တဲ့ သူတို႔ရဲ့အနာဂတ္ခရီး။ ၿမဳိ႕ျပျပည္ရြာ မ်ားကို တည္ေဆာက္သြားၾကတဲ့ ရွင္ဘုရင္မ်ားနဲ႔ ႏုိင္ငံေခါင္းေဆာင္မ်ားအေၾကာင္း၊ သူတို႔ေမွ်ာ္လင့္ခဲ့တဲ့ သူတို႔ရဲ့အနာဂတ္ ခရီး-စတဲ့့ အေတြးေတြက စုံေနတယ္။ ျဖစ္ရပ္စုံတဲ့ ဤလူဘုံမွာ ေတြးမယ္ဆိုရင္ အေတြးေတြက တေမွ်ာ္တေခၚႀကီးျဖစ္မွာ။ ႀကီးက်ယ္ခမ္းနားထည္ဝါတဲ့ ေက်ာင္းတိုက္ႀကီးမ်ား၊ ရိပ္သာႀကီးမ်ားကို တည္ေထာင္သြားေတာ္မူၾကတဲ့ ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ားရဲ့ အေတြးအျမင္ေတြက ဘယ္သုိ႔ရွိပါလိမ့္။ ေက်ာင္းတိုက္ႀကီးမ်ား၊ ရိပ္သာႀကီးမ်ားရဲ့ အနာဂတ္အေရးေတြးကို ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ား ဘယ္လိုစဥ္းစားၾကမွာပါလိမ့္။ 

သာသနာေတာ္ အတြက္ေပေလာ။ တုိင္းျပည္ အတြက္ေပေလာ။ ေနာင္လာေနာက္သားေတြ အတြက္ေပေလာ။ သူတို႔ဟာ ပန္းပ်ဳိးသူေတြေပေလာ၊ ပန္းခူးသူ ေတြေပေလာ။ စဥ္းစားေနမိတယ္။

လူတိုင္းရဲ့ဘဝမွာ ေလာကဆိုတဲ့ တုိက္ပြဲေတြကို ရင္ဆိုင္ၾကရတယ္။ ေရွာင္ကြင္းမရလို႔ တိုက္ပြဲေတြမွာ ပါဝင္ဆင္ႏႊဲၾကရတယ္။ လူ႔ပတ္ဝန္း က်င္နဲ႔ဆိုင္တဲ့ေလာကေတြ၊ ဘဝအေရးနဲ႔ဆိုင္တဲ့ေလာကေတြ၊ လြတ္လပ္မွ်တမႈမရွိလို႔ အခြင့္အေရးေတြေတာင္းဆိုရတဲ့ေလာကေတြ၊ အားရွိအားမဲ့ၾကားမွာ အားၿပဳိင္ရတဲ့ေလာကေတြ၊ ကိုယ္က်င့္သိကၡာနဲ႔ ဆုိင္တဲ့ေလာကေတြ၊ ရင္ဆိုင္ရတဲ့ေလာကတိုက္ပြဲေတြက အမ်ား သား။ ဒီတိုက္ပြဲေတြမွာ လူအေတာ္မ်ားမ်ားဟာ အားနဲ႔၊ မာန္နဲ႔၊ ဇြဲနဲ႔၊ လုံးလနဲ႔၊ ဘဝတိုက္ပြဲေတြကို ဆင္ႏြဲခဲ့ၾကလို႔ ေအာင္ပဲြအလီလီ ခံႏုိင္ခဲ့ၾကတယ္။ ႏုိင္ငံေရး နယ္ပယ္မွာလဲ အက်ဥ္းစံဟီ႐ုိးမ်ားဟာ ေနာက္ဆုံးမွာေတာ့ လြတ္ေျမာက္ျခင္းနဲ႔ လြတ္လပ္ျခင္းဆိုတဲ့ ေအာင္ပြဲကို ခံယူႏုိင္ခဲ့ၾကတယ္။ 

 ငယ္ရြယ္သူမ်ားမွာဆိုရင္လဲ ဂုဏ္တံတိုင္းေတြၿခံရံထားၿပီး မာနတို႔၊ အတၱတို႔ဆိုတဲ့ အေစာင့္ေတြ ထူထဲစြာခ်ထားတဲ့ လူအဆင့္အတန္းလို႔ဆိုႏုိင္တဲ့ စံနန္းအိမ္ႀကီးမ်ားကိုေက်ာ္ျဖတ္ၿပီး ပိုင္ဆိုလိုသူကို ဇြတ္အတင္း ထုတ္ယူႏုိင္ခဲ့တဲ့ စြန္႔စားမႈမ်ဳိးေတြဟာလဲ လူငယ္လူရြယ္တို႔ရဲ့ လူတန္းစားတိုက္ပြဲလို႔ဆိုရမွာပဲ။ မိသားစုရွိသူမ်ားမွာ ဆိုရင္လဲ စံနန္းအိမ္ႀကီးေတြနဲ႔အၿပိဳင္ ကိုယ့္ရဲ့အိုးပိုင္၊ အိမ္ပိုင္ေတြျဖစ္ ေအာင္ အံကိုခဲ၊ လက္မ်ားကို ခုိင္ခုိင္တြဲလွ်က္ သားသမီးေတြရဲ့ ဘဝေရွ႕ေရးအတြက္ ဘဝတိုက္ပြဲမ်ားကို မညီးမျငဴ ဆင္ႏႊဲႏုိင္ခဲ့ၾကတယ္။ ေနာက္ဆုံးမွာေတာ့ သူတို႔လဲ ေအာင္ပြဲအဆင့္ဆင့္ ရခဲ့ၾကတာပဲမဟုတ္လား။

တိုက္ပြဲေတြအလီလီ ေအာင္ႏုိင္လာခဲ့ၿပီး၊ ကိုယ့္ထီး၊ ကိုယ့္နန္း၊ ကိုယ့္စံနန္း (အိမ္) ေတြနဲ႔ အသီးသီးေနႏုိင္လာၾကတဲ့အခါမွာေတာ့ သူတို႔အာ လုံး အ႐ႈံးေတြနဲ႔ ရင္ဆိုင္ၾကရေတာ့တယ္။ ကိုယ္ပိုင္ဘဝနဲ႔ဆိုင္တဲ့ ေလာကဓံတိုက္ပြဲေတြမွာ ႐ႈံးမွန္းမသိ ႐ႈံးၾကရေတာ့တယ္။ အတၱမာန ရဲ့သားေကာင္၊ တဏွာေလာဘရဲ့ေက်းကြၽန္ေတြ ျဖစ္မွန္းမသိ ျဖစ္ကုန္ၾကရေတာ့တယ္။ ဒီအခါမ်ဳိးမွာ လြတ္လပ္စြာ ေတြးေခၚႏုိင္စြမ္းေတြ မရွိေတာ့ပဲ အဝိဇၨာရဲ့အေမွာင္ထုေအာက္မွာ မဟာသူရဲေကာင္းႀကီးေတြရဲ့ဘဝဟာ အခ်ဳပ္ေႏွာင္ဘဝေတြထဲ ေရာက္မွန္းမသိ ေရာက္ၾကရ ေတာ့တယ္။ ဟုိအရင္ အခါမ်ားကဲ့သို႔ မိမိမွာ အားအင္ရွိ၊ မရွိ စမ္းသပ္တဲ့အေနနဲ႔ အတၱဟိတ (ကိုယ့္က်ိဳးစီးပြား) အက်ဳိးစီးပြားန႔ဲ ပရဟိတ (သူတစ္ပါးအက်ဳိးစီးပြား) အက်ိဳးစီးပြား ဒီစစ္ပြဲႏွစ္ခုကို စိန္ေခၚတိုက္ခိိုက္ၾကည့္တယ္။ ရွင္ဘုရင္ဆိုေတြလဲ က်ရွဳံးတယ္။ တိုင္းျပည္ေခါင္း ေဆာင္ဆိုသူေတြ၊ တိုင္းျပည္ရဲ့ဟီးရုိးဆိုသူေတြ၊ အိမ္ရဲ့အရွင္သခင္ဆိုသူေတြအားလုံး ဒီအတၱစစ္ပြဲမွာပဲ က်ဆုံးခဲ့ၾကရတယ္။ 

အရာအားလုံးဟာ ငါ့အတြက္၊ ငါ့မိသားစုအတြက္၊ ငါ့ဖို႔၊ ငါ့မိသားစုဖို႔။ ထိုမွတစ္ပါး အျခားမရွိ ႏုိင္ေတာ့ၿပီမဟုတ္လား။ တခ်ဳိ႕မ်ားဆို ဒီစစ္ပြဲမ်ဳိးကုိ ဆက္မတိုက္လို ေတာ့ပဲ ငါ႐ႈံးပါၿပီလုိ ေႂကြးေက်ာ္ၿပီး၊ လုံးလုံးႀကီးကို လက္နက္ခ်၊ အရွဳံးေပးလိုက္ေတာ့တယ္။ တကယ္ေတာ့ ပိုက္ကြန္တြင္းမွာ ဖမ္းမိေနတဲ့ ငွက္မ်ား ဥပမာလိုပဲ။ ပိုက္ကြန္ တြင္းမွ လြတ္ေျမာက္ႏုိင္တဲ့ငွက္ဆိုတာ တစ္ေကာင္စ၊ ႏွစ္ေကာင္စေလာက္သာ ရွိႏုိင္သလို၊ အတၱဟိတဆိုတဲ့ စစ္ပြဲမွ လြတ္ေျမာက္ႏုိင္သူမ်ားဟာလဲ တစ္ေယာက္စ၊ ႏွစ္ေယာက္စပဲရွိေပလိမ့္မယ္။ မဟာသူရဲေကာင္းၾကီးတို႔ရဲ့ က်ဆုံးခ်ိန္ဆိုတာ ဒီအခ်ိန္ မ်ဳိးပဲလား၊ သူရဲ့ေကာင္းတို႔ရဲ့ အေမွာင္တိုင္းျပည္ဆိုတာဟာလဲ ဒါမ်ဳိးပဲလားလို႔ စဥ္းစားမိပါရဲ့။

ပရဟိတစစ္ေျမျပင္မွာ ေအာင္ႏုိင္သူ သူရဲေကာင္းႀကီးမ်ားလို႔ သမိုင္းတြင္ခဲ့တဲ့ ပုဂၢဳိလေတြကေတာ့ ဘုရားေလာင္းေတြလို ထူးျခားျမင့္ျမတ္တဲ့ပုဂၢဳိလ္ထူးမ်ား။ ရာဇဝင္တြင္ခဲ့တဲ့ အမ်ားအက်ဳိးျပဳ ပရဟိတလုပ္ငန္းမ်ားကို အားသြန္းခြန္စိုက္ျပဳသြားၾကတဲ့ အေသာကလို မင္းၾတားမ်ဳိး၊ အေနာ္ရထာလို မင္းတရားမ်ဳိး၊ ယေန႔မ်က္ေမွာက္ေခတ္မွာ ထင္သာျမင္သာရွိလွတဲ့ ထိုင္းဘုရင္ဘူမိေဘာလို ရွင္ဘုရင္မ်ဳိး၊ ဒီလိုပုဂၢဳိလ္ မ်ဳိးေတြပါ။ 

သူတို႔ရဲ့ပရဟိတလုပ္ငန္းမ်ားဟာ ျပည္သူေတြအတြက္ အက်ဳိးေက်းဇူးေတြျဖစ္ထြန္းလို႔ ရွင္ဘုရင္ႀကီး သက္ေတာ္ရာ ေက်ာ္ရွည္ ပါေစ’’ ဆိုတဲ့ ေမတၱာပို႔ ဆုေတာင္းသံေတြဟာ မိုဃ္းခ်ဳန္းသံမွ် ဘဝဂ္ထိေအာင္ ပ်ံ႕ဟီးေနခဲ့့တယ္။ အတၱဟိတနဲ႔ ပရဟိတစစ္ပြဲမွာ ပရဟိတ စစ္ပြဲကို ႏုိင္ေအာင္ႏြဲႏုိင္သူက နည္းပါးလြန္းေနေတာ့ ပရဟိတလုပ္ငန္းမ်ားကို ကိုယ္က်ဳိးမဖက္ေဆာင္ရြက္ေနသူေတြကို ခ်ီးျမွင့္တဲ့ ႏုိဘယ္ၿငိမ္းခ်မ္းေရးဆု (Nobel Peace Prize) ဆိုတာမ်ဳိးေတြ ဟာလဲ ေခတ္သစ္ကမၻာမွာ ေပၚထြန္းလာခဲ့တယ္။ အတၱဟိတမ်ား လြန္ကဲေနတဲ့ ကမၻာလူသားမ်ား အလယ္မွာ ပရဟိတစိတ္ထားရွိသူတို႔ရဲ့ ေက်းဇူးဂုဏ္ဆိုတာ ဒါမ်ဳိးပါလို႔ ျပည္သူေတြကို သိၾကားေစျခင္းပါ။

ေက်ာင္းတိုက္ႀကီးမ်ား၊ ရိပ္သာႀကီးမ်ားကို တည္ေထာင္သြားေတာ္မူၾကတဲ့ ဆရာေတာ္ႀကီမ်ား (သံဃာေတာ္မ်ား) ႏွင့္ သူတ႔ိုရဲ့သာသနာေရး အခန္းက႑မ်ားကို မွ်မွ်တတ သုံးသပ္တင္္ျပပါရေစ။ ေလာကမွာ လမ္းႏွစ္လမ္းရွိတယ္။ ခေရာင္းလမ္းနဲ႔ ပန္းခင္းလမ္း။ ေခါင္းေဆာင္ေကာင္း တို႔ဆိုတာ ကိုယ္ရဲ့ေနာက္လုိက္ငယ္သားမ်ားကို ျဖစ္ႏုိင္ရင္ ပန္းခင္းလမ္းေပၚမွာပဲ ေလွ်ာက္လမ္းေစခ်င္ၾကတယ္။ ဒါဟာ သူတို႔ရဲ့ မြန္ျမတ္တဲ့ ေစတနာလို႔ဆိုရမွာပါ။ ဒါေၾကာင့္ သူတို႔ ေက်ာင္တိုက္ႀကီးေတြတည္တယ္။ ေက်ာင္းႀကီးေတြေဆာက္တယ္။
 ေက်ာင္တိုက္ႀကီးေတြတည္တဲ့ အခါမွာ ရည္ရြယ္ခ်က္ႏွစ္မ်ဳိးနဲ႔ တည္ၾကတာကို ေတြ႔ရတယ္။ 

တခ်ဳိ႔ဆရာေတာ္ႀကီးက ကိုယ့္ေက်ာင္း၊ ကိုယ့္တိုက္တာမ်ား ႀကီးပြားတိုးတက္ ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ၾကတယ္။ တခ်ဳိ႕က သာသနာ့အေဆာင္အဦးမ်ား တိုးတက္ႀကီးပြားေဆာင္ရြက္ၾကတာကိုေတြ႔ရတယ္။ အဲဒီလို အားထုတ္ၾကတဲ့ အခါမွာ တစ္ခ်ဳိ႔ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ားက အေမွ်ာ္အျမင္က်ယ္က်ယ္နဲ႔ တပည့္မ်ားကို သည္းခံၿပီး ေမြးၾကတယ္။ ရလာတဲ့လာဘ္ လာဘမ်ားကို တပည့္မ်ားနဲ႔အတူ မွ်ေဝသုံးစြဲတယ္။ ပညာေရးေတြ ထူးထူးခြၽန္ခြၽန္ ျဖစ္ေအာင္ သင့္ေတာ္တဲ့စာသင္ တိုက္ႀကီးမ်ားသို႔ ပို႔ေဆာင္ အပ္ႏွံေပးတယ္။ ေခတ္သမိုင္းက ေတာင္းဆိုလာတဲ့ ဘာသႏၱ ပညာရပ္မ်ား တတ္ေျမာက္ႏုိင္ဖို႔ ႏုိင္ငံရပ္ျခား၊ တိုင္းျပည္မ်ားသို႔ သင့္ေတာ္တဲ့တပည့္ရဟန္းမ်ားကို ပို႔ေဆာင္ေပးတယ္။ 

ဒီလို ခ်ီးေျမာက္မႈေတြကိုျပဳတယ္။ တပည့္မ်ားအေပၚမွာထားရွိတဲ့ သူတို႔ရဲ့ ေမတၱာ ေစတနာေတြဟာ အေမတစ္ေယာက္၊ အေဖတစ္ေယာက္ရဲ့ ကရုဏာမ်ဳိးပါ။ ဆရာသမားမ်ားရဲ့ခ်ီးေျမာက္မ်ားကို မရခဲ့ၾကတဲ့ အတူေနတပည့္ သူငယခ်င္းျခင္း ေတြၾကတဲ့အခါ သူတို႔ဘဝေတြဟာ ပညာေရး၊ လူမႈေရးကအစ အစစအရာရာ ဘယ္ေလာက္ကြာျခားေနတယ္ဆိုတာ ကိုယ္တိုင္သိၾကရတာ။ စဥ္းစားႏုိင္ဖို႔ပါ။
တခ်ဳိ႕ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ားကေတာ့ မိမိတို႔မွာ ပစၥည္းဥစၥာမ်ား ပိုလွ်ံေနေအာင္ ေပါမ်ားေနေသာ္လည္း ပညာေရးစသည္မ်ားမွာ အေမွ်ာ္အျမင္ အားနည္းျခင္း၊ ေခတ္အျမင္မ်ားအားနည္းျခင္း-စတဲ့ အေၾကာင္းမ်ားေၾကာင့္ တပည့္မ်ားရဲ့ ပညာေရးမွာ စိတ္ဝင္စားမႈ အားနည္းေနတတ္ၾက တယ္။

 ေက်ာင္းတိုက္မွာပဲ မရွိအတူ၊ ရွိအတူအေနမ်ဳိးနဲ႔ အတူေနေစၿပီး၊ သင့္ေတာ္တဲ့ စာသင္တိုက္ႀကီးမ်ား၊ ကမၼ႒ာန္းရိပ္သာမ်ား၊ ႏုိင္ငံရပ္ျခားတိုင္းျပည္မ်ားသို႔ ဘာသႏၱစာေပမ်ားကို သြားေရာက္၍ ပညာသင္ၾကားႏုိင္ရန္ အားေပးျခင္း၊ ေထာက္ပံ့ကူညီျခင္းမ်ား၌ စိတ္မဝင္စား ႏုိင္ၾကေပ။ အေမြဆက္ခံေရးကိစၥမ်ဳိး၌လဲ ေက်ာင္းတိုက္ႀကီးကို ထိန္းသိမ္းႏုိင္မဲ့ ပညာျပည္ဝတဲ့ တပည့္ႀကီးမ်ားမရွိၾက၍ ေက်ာင္းႀကီး၊ ကံႀကီးေတြကႀကီးႀကီး၊ အေမြအႏွစ္ေတြကမ်ားမ်ား၊ တပည့္မ်ား၏ပညာအရည္အခ်င္းမ်ားက နည္းပါးဆိုေတာ့ အေမြဆက္ခံႏုိင္မဲ့့သူနဲ႔ ႀကီးမားတဲ့ေက်ာင္းတိုက္ႀကီးေတြၾကားမွာ ဂုဏ္နဲ႔ဂုေဏး မမွ်တႏုိင္ေအာင္ျဖစ္ခဲ့တယ္။ 

ဒီအေရးေတြးကို ျမင္ေတာ္မူလို႔ ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ားက ပညာအရည္အခ်င္းရွိတဲ့ ပုဂၢဳိလ္မ်ားကို ေခၚယူထားျပန္ေတာ့လဲ ေနာက္မွေပါက္တဲ့ ေရႊၾကာမ်ဳိးမို႔ လက္ရွိတပည့္မ်ားရဲ့စိတ္ထဲမွာ ဘုရားလက္ ထက္က ဆႏၵမေထရ္ရဲ့စိတ္ဓာတ္ကို အတုယူထားၾကေလသလားမသိ ငါ့ဆရာ၊ ငါတို႔ေက်ာင္း ရယ္လို႔ အထင္ေရာက္ေနခဲ့ၾကတယ္။ ေက်ာင္းတိုက္ကို အုပ္ခ်ဳပ္ႏုိင္တဲ့ အရည္အခ်င္းရွိတဲ့ပုဂၢဳိမ်ားကို ဘယ္လိုနည္းနဲ႔မွ လက္မခံႏုိင္ေအာင္ျဖစ္ေနခဲ့ၾကတယ္။ မေထရ္ငယ္၊ မေထရ္ ႀကီးတို႔ရဲ့ၾကားမွာ ေလာကဓံတိုက္ပြဲေတြ ျပင္းထန္လာမဲ့အေျခအေနမ်ားရွိလာေတာ့ ပညာအရည္အခ်င္းရွိတဲ့ ရဟန္းေတာ္မ်ားဟာ လာလမ္း အတိုင္း ျပန္လွဲ႔ခဲ့ၾကတယ္။ 

တကယ္ေတာ့ ျမန္မာျပည္မွာ ႀကီးက်ယ္ခန္းနားထည္ဝါတဲ့ ေက်ာင္းတိုက္ႀကီးမ်ား၊ ရိပ္သာႀကီးမ်ားဟာ ႏုိင္ႏုိင္ နင္းနင္း အုပ္ခ်ဳပ္ႏုိင္စြမ္းမရွိတဲ့ တပည့္သံဃာေတာ္မ်ားရဲ့ လက္ထဲသို႔ ေရာက္ရွိသြားၾကတာ မ်ားပါတယ္။ ဒီလိုျဖစ္ရတဲ့ကိစၥမ်ဳိးမွာ ဦးေဆာင္ သံဃာေတာ္မ်ားနဲ႔ ဒကာ ဒကာမမ်ားရဲ့ ပေယာဂေတြလဲ မကင္းႏုိင္ဘူးလို႔ ဆိုရမွာပါ။
ေက်ာင္းတိုက္ႀကီးမ်ား၊ ရိပ္သာႀကီးမ်ားကို စီမံႏုိင္ခြင့္ရွိတဲ့ သံဃာေတာ္မ်ား၊ မိဘဘိုးဘြား အစဥ္အဆက္ ကိုးကြယ္လာၾကတဲ့ ဒကာ ဒကာမ အမ်ားစုဟာ သနားၾကင္နာကရုဏာစိတ္ကို အေျခခံထားၾကတာဆိုေတာ့ ဆရာေတာ္ ဘုရားႀကီးမ်ားရဲ့ အရုိက္အရာကို အေမြခံႏုိင္တဲ့ ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ားကို ရွာေဖြရၾကတဲ့အခါ အရည္ခ်င္းရွိရွိ၊ မရွိရွိ မိမိတို႔နဲ႔နီးစပ္ရာ ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ားကိုသာ ေရြးခ်ယ္တတ္ၾကတယ္။ 

သံေယာဇဥ္စိတ္၊ သနားၾကင္နာစိတ္၊ ရင္းႏွီးစိတ္နဲ႔ ထုိရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ားကိုပဲ ႀကီးက်ယ္ခန္းနားတဲ့ ေက်ာင္းတိုက္ႀကီးေတြကို အပ္ႏွံခဲ့ၾကတယ္။ ေက်ာင္းတိုက္ႀကီး ေတြကႀကီးမား၊ အေဆာက္အဦးေတြကမ်ားျပား၊ အုပ္ခ်ဳပ္ႏုိင္တဲ့ စြမ္းရည္ကနည္းပါး၊ ဘာေျပာေကာင္း မလဲ မၾကာမီမွာပဲ ခန္းနားႀကီးက်ယ္တဲ့ ေက်ာင္းတိုက္ႀကီးေတြဟာ မထိမ္းႏုိင္၊ မသိမ္းႏုိင္ျဖစ္ၿပီး ပ်က္စီးကုန္ေတာ့တယ္။ တခါက ဒီေက်ာင္းတိုက္ႀကီးမ်ားရဲ့အေရးကို ေက်ာင္းငယ္ေတြကိုစုေပါင္းၿပီး တစ္ၿမိဳ႕မွာ ေက်ာင္းႀကီး တစ္ေက်ာင္းထဲ ျပဳလုပ္လို႔မရဘူးလား ဆိုတဲ့ ဒကာႀကီး တစ္ေယာက္ ေလ်ာက္ထားဖူး၍ ထည့္သြင္းေဆြးေႏြးလိုက္ျခင္းပါ။ ဝိုင္းဝန္းစဥ္းစားႏုိင္ဖို႔ပါ။

ေနာက္တစ္ခုျဖစ္ႏုိင္ေျခရွိတာက သာသနာကို ေထာက္ပံံ့ေနၾကတဲ့ ဒကာ ဒကာမမ်ားဟာ သာသနာကို ပညာနဲ႔သဒၶါ ဘက္မွ်စြာထားၿပီး ကိုး ကြယ္ဆည္းကပ္ႏုိင္တဲ့ စြမ္းရည္မ်ားနည္းေနတာကို ေတြ႔ရတယ္။ ဒီၾကားထဲ အတၱ မာနေတြကအစြန္းထြက္ေနေတာ့ ကိုးကြယ္မႈမ်ားမွာလဲ အစြမ္းထြက္ေနတာကို ေတြ႔ရတယ္။ နဲနဲေလးရွင္းျပပါရေစ။ အမ်ားစုဟာ သာသနာကို ကိုးကြယ္တဲ့ေနရာမွာ သံဃာကို ကိုးကြယ္ျခင္းမ်ဳိးထက္ ဆရာကို ကိုးကြယ္ၾကတာမ်ားပါတယ္။ ပုဂၢဳိလ္ခင္မွ တရားမင္တယ၊ ပုဂၢဳိလ္ႀကိဳက္မွ တရားဆိုက္တယ္ ျဖစ္ေနၾကတယ္။ 

ပုဂၢဳိလ္ကုိးကြယ္မႈနဲ႔ သံဃာကိုးကြယ္မႈေရာေထြးေနၾကတယ္။ 
 ဒါေၾကာင့္ ေရွးဆရာေတာ္ႀကီးက သံဃာကို ဆရာကြယ္တယ္္လို႔ ဆိုမိန္႔ခဲ့ၾကတယ္။ လွဴတဲ့တန္း တဲ့အခါ၊ သံဃိကႅါနမ်ဳိး သက္ေရာက္ေအာင္ လွဴဒါန္းတတ္သူအေရအတြက္က နည္းနည္းလာတယ္။ အတၱစြန္း၊ မာနေတြစြန္းထြက္ ေနသူမ်ားဆိုရင္ ရဟန္းသံဃာမ်ားကို ကိုးကြယ္ၾကတဲ့အခါမွာ မိမိစိတ္ထားနဲ႔တူတဲ့ ရဟန္းသံဃာမ်ဳိးမွ၊ မိမိအႀကိဳက္ကို မွန္သည္ျဖစ္ေစ၊ မွားသည္ျဖစ္ေစ မိမိဘက္ကလိုက္ၿပီး ေျပာဆိုတတ္တဲ့ ရဟန္းသံဃာမ်ဳိးမွ လွဴခ်င္၊ ဒါန္းခ်င္ၾကတာ။ သူတို႔စိတ္နဲ႔ ထပ္တူထပ္မွ် မက်ႏုိင္ေတာ့ တဲ့ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ားဆိုရင္ေတာ့ ဘုိင္ဘိုင္ပဲေပါ့။ သာသနာမ်က္ႏွာကို ၾကည့္တတ္သူက အေတာ္ကိုရွားလာၿပီလို႔ဆိုရမွာပဲ။ ဒီထဲမွာ စည္းရုံးေရးအားေကာင္းသူ၊ ေငြေၾကးဓန အထိုက္အေလွ်ာက္ျပည့္စုံသူျဖစ္ေနခဲ့မယ္ဆိုရင္ ကိုယ္စြမ္းျပႏုိင္ဖို႔ ေက်ာင္းသစ္တည္ေထာင္ေပးတာမ်ဳိးတို႔၊ စည္းရုံးေပးတာမ်ဳိးတို႔ စတင္ျပဳလုပ္ၾကေတာ့တာ။ 

ဒါေၾကာင့္လဲ ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ အိမ္သာသာရွိတဲ့ေက်ာင္းငယ္ေလးေတြ၊ မႈိလုိ ေပါက္ေနတာ။ စိတ္ဝင္စားဖို႔ေကာင္းတယ္။ အက်ဳိးဆက္အေနနဲ႔ ဒီအေတြး အေခၚေတြက ျပည္သူေတြနဲ႔ အတူ ႏုိင္ငံျခားကိုပါလာတယ္။ ဘယ္သူကိုမွ အျပစ္တင္ေနျခင္းမဟုတ္ပါ။ တစိတ္တပိုင္း ထင္ဟပ္ေနတဲ့ ျမန္မာလူမ်ဳိးတို႔ရဲ့ စိတ္ဓာတ္ကို သိေစခ်င္လို႔ပါ။ ဒီလိုအေတြး အေခၚမ်ဳိး ေတြရွိေနပါလွ်က္ တခ်ဳိ႕ျမန္မာေတြက (အေမရိကမွာ ရွိတဲ့ ျမန္မာေတြက) ျမန္မာေက်ာင္းေတြကို အျခားလူမ်ဳိးမ်ား (ထိုင္း၊ ကေမာၻဒီးယား စသည္) ရဲ့ ေက်ာင္းႀကီးေတြနဲ႔ ႏႈိင္းခိုင္းၿပီး ေျပာခ်င္ၾကတယ္။ ျမန္မာေတြရဲ့ စိတ္ဓာတ္ေတြ မျပဳျပင္ႏုိင္ေသးသမွ် ရွင္မတုနဲ႔ ရွက္စရာ လို႔သာ ဆိုလိုက္ခ်င္ပါရဲ့။

ေနာက္တစ္ခုျဖစ္ႏုိင္ေျခရွိေသးတာက ဒကာ ဒကာမအမ်ားစုဟာ နာမည္ႀကီး၊ ဘုန္းႀကီး၊ အေခြၽအရံႀကီးမွ ကိုးကြယ္ခ်င္ၾကတာ၊ လွဴဒါန္း ခ်င္ၾကတာ။ ေဗဒင္ယၾကာမ်ားတတ္ထားရင္ ပိုၿပီးေတာင္သေဘာက်တတ္ၾကတာ။ က်မ္းဂန္မ်ားမွာ ဂုဏ္နဲ႔ေက်ာ္ၾကားမႈကို အေလးျပဳၿပီး ကိုးကြယ္တတ္တဲ့ဦးေရပမာဏ (ေဃာသပမာဏ) ဟာ ငါးပုံပုံရင္ ေလးပုံ ရွိတယ္လို႔ ေဖၚျပထားလို႔ ျမန္မာတို႔ကိုးကြယ္တဲ့နည္းက စာနဲ႔ေပနဲ႔ ညီေနတယ္လို႔ပဲ ေျပာရေလမလားမသိ။ စိတ္ဝင္စားဖို ႔ေကာင္းတယ္။ 

ဒကာ ဒကာမမ်ားက ဂုဏ္ရွိမွ ကိုးကြယ္ခ်င္ၾကတာဆိုေတာ့ တခ်ဳိ႕ ရဟန္း သံဃာေတာ္မ်ားဟာ ဂုဏ္ရွိေရးကို သဲသဲမဲမဲ အားထုတ္ၾကေတာ့တယ္။ တခ်ဳိ႕ ဒကာမမ်ားဟာ သဒၶါသာရွိၿပီး၊ းနည္းေနေတာ့ ေယာက်္ားမွန္ရင္ ဦးတပ္လို႔ရတဲ့ ဂုဏ္ပုဒ္မ်ဳိးနဲ႔ အလားတူတဲ့၊ ရဟန္းေတာ္မွန္ရင္ ဘြဲ႔ရဲ့ေရွ႔မွာ တပ္လို႔ရတဲ့ ဘဒၵႏၱဆိုတဲ့ ဂုဏ္ပုဒ္ကို တစ္ဂုဏ္ တခဲႀကီးထင္ေနၾကတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဘဒၵႏၱပါတယ္ဆိုရင္ပဲ တကယ့္ဂရိတ္ႀကီးထင္ၿပီး ၾကည္ညိဳလို႔မဆုံး၊ အမႊန္းတင္လို႔မဆုံး။ ဒီအေရးေတြး ကို ျမင္ေတာ္မူတဲ့ဘုရားရွင္ ကုိယ္ေတာ္ျမတ္ႀကီးက ရဟန္းေတာ္မ်ားကို မရေသးတဲ့ တရားထူး၊ တရားျမတ္မ်ားကို မိမိမွာရထားၿပီလုိ႔ ဝါႂကြားေျပာဆိုရင္ ပါရာဇိကရထားတဲ့ တရားထူး၊ တရားျမတ္မ်ားကိုပင္ လူသာမေဏတို႔အားေျပာၾကားရင္ ပါစိတ္အာပတ္သင့္ေစလို႔ ပညတ္ေတာ္မူခဲ့ရတာ။ အႏွစ္ခ်ဳပ္ေျပာတဲ့ သာသနာကိုေစာင့္ေရွာက္ႏုိင္ဖို႔ ပညတ္ေတာ္မူခဲ့တာပါ။ အနာဂတ္ကို ႀကိဳတင္ျမင္ေတာ္မူတဲ့ ျမတ္စြာဘုရားပါ။

ေနာက္တစ္ခုျဖစ္ႏုိင္ေျခရွိေနေသးတာက ေဟာေရး၊ ေျပာေရးက႑။ ျမတ္စြာဘုရားရဲ့သာသနာကို က႑နဲ႔ ခြဲေျပာရင္ 
(၁) ပရိယတၱိသာသနာ 
(၂) ပဋိပတၱိသာသနာ 
(၃) ပဋိေဝဓသာသနာရယ္လို႔ သာသနာသုံးရပ္ရွိတယ္။ အဲဒီသာသနာေတာ္သုံးရပ္ကို ပသုံးလုံးသာသနာလို႔ ဆိုၾက တယ္။ အဲဒီသာသနာကို ေထာက္ပံံ့ၾကတဲ့အခါမွာ ေဟာေရး ေျပာေရးကုိမွီၿပီး လူအမ်ားက အလွဴဒါနကို ျပဳၾကတယ္။ ေဟာတဲ့ပုဂၢဳိလ္က ဆဠဂၤဒါနသုတၱံမ်ဳိး၊ ေဝလာမ ဇာတ္ေတာ္ မ်ဳိးကို ေစာင္းေပးေဟာဆိုရင္ အဲဒီအခ်ိန္ကစၿပီး အလွဴခံပုဂၢဳိလ္ကိုေရြးခ်ယ္ၿပီး လွဴဒါန္းၾကေတာ့ တယ္။ 

ဆဠဂၤဒါနသုတၱံမွာ ကုသိုလ္ဒါနျပဳရာမွာ အက်ဳိးမ်ားစြာရရွိႏုိင္ေရးအတြက္ အလွဴခံပုဂၢဳိလ္ကို ေရြးခ်ယ္ၿပီး လွဴဒါန္းၾကရမယ္။ ေရြးခ်ယ္ တဲ့အခါမွာ (၁) ေလာဘကင္းၿပီးတဲ့ပုဂၢဳိလ္ (သို႔မဟုတ္) ေလာဘကင္းေအာင္ အားထုတ္ေနဆဲပုဂၢဳိလ္ (၂) ေဒါသကင္းၿပီးတဲ့ပုဂၢဳိလ္ (သို႔မဟုတ္) ေဒါသကင္းေအာင္ အားထုတ္ေနဆဲပုဂၢဳိလ္ (၃) ေမာဟကင္းၿပီးတဲ့ပုဂၢဳိလ္ (သို႔မဟုတ္) ေမာဟကင္းေအာင္ အားထုတ္ေနဆဲ ပုဂၢဳိလ္။ ဒီလုိပုဂၢဳိလ္မ်ဳိးေတြကို လွဴဒါန္းရင္ အက်ဳိးေက်းဇူး ဘယ္ေလာက္မ်ားႏုိင္သလဲဆိုရင္ သမုဒၵရာေရကို ျပည္တို႔၊ ေတာင္းတို႔နဲ႔ ခ်င့္တြက္ ၿပီး ေရတြက္မျပႏုိင္သလုိ ရရွိႏုိင္တဲ့ ကုသိုလ္က်ဳိးကို ေရတြက္ျပလို႔မရႏုိင္ဘူးတဲ့။ ဘုရားေဟာထားတဲ့တရားပါ။ ဒီလို ဘုရားေဟာေႅသနာက ရွိထား ေလေတာ့ ကုသိုလ္ျပဳရင္ အက်ဳိးမ်ားမ်ားရခ်င္တဲ့ ပုထုဇဥ္မ်ားဟာ ကုသိုလ္က်ဳိးမ်ားမ်ားရဖို႔ ပုဂၢဳိလ္ကိုေရြးၿပီး လွဴေတာ့တာေပါ့။ ဒါေၾကာင့္ သာသနာေလာကမွာ ေျပာဆိုေနၾကတာကေတာ့ ျမန္ျမန္ႀကီးပြားခ်င္ရင္ ရိပ္သာတည္ေထာင္ပါတဲ့။ စဥ္းစားႏုိင္ဖို႔ပါ။

ရိပ္သာၿပီးရင္ စာသင္တိုက္မ်ားက ႀကီးပြားႏုိင္တဲ့အခြင့္အလမ္းမွာ ဒုတိယေနရာမွာရွိတယ္လို႔ဆိုရမွာပါ။ က်မ္းဂန္မ်ားမွာ – သာသနာေတာ္ သုံးရပ္မွာ ပဋိေဝဓသာသနာက ၾကာနဲ႔တူတယ္။ ပဋိပတၱိသာသနာက ေရနဲ႔တူတယ္။ ပရိယတၱိသာသနာက ကန္ေဘာင္ႀကီးနဲ႔တူတယ္။ ၾကာပန္းေတြ အၿမဲလန္းႏုိင္ဖို႔ ေရရွိရမယ္။ ေရေတြ ကန္ႀကီးထဲမွာ အၿမဲ တည္ရွိႏုိင္ဖို႔ ေရကန္ေဘာင္ႀကီးေတြခုိင္ခံ့ရမယ္ဆိုတဲ့ က်မ္းဂန္စကား ရွိထားတယ္။ ဒီေတာ့ ေရကန္ေဘာင္ႀကီးနဲ႔တူတဲ့ ပရိယတၱိသာသနာေတာ္ႀကီးခိုင္ခံ့မွ သာသနာသုံးရပ္စလုံး ခိုင္ခံ့မွာျဖစ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ ပရိယတၱိသာသနာေတာ္ႀကီးခုိင္ခံ့ေအာင္ လွဴဒါန္းေထာက္ပံ့ျခင္းဟာ သာသနာျပဳ ကုသိုလ္ျဖစ္တယ္ဆိုတာသိၾကေတာ့ ပရိယတၱိ သာသနာ ကို ႀကိဳးစားၿပီး ေထာက္ပံလာၾကတယ္။ ဝမ္းသာစရာပါ။ ဒါေပမဲ့ ဂုဏ္မထယ္တဲ့စာသင္တိုက္ေတြမွာေတာ့ အေထာက္အပံ့မ်ား နည္းပါးၿမဲနည္း ပါး၊ ပစၥည္းေလးပါးလဲ ရွားပါးၿမဲရွားပါးေနဆဲဆိုတာကို သတင္းစကားပါးလိုက္ခ်င္ပါရဲ့။

ဗုဒၶသာသနာေတာ္ျမတ္ႀကီးရဲ့ အနာဂတ္အေရးကို ေခတ္အျမင္နဲ႔သုံးသပ္ေျပာဆိုရရင္ ရင္ေအးႏုိင္စရာအေၾကာင္းမရွိပါ။ အဘယ့္ေၾကာင့္ ဆိုေသာ္ သာသနာ့အဖြဲ႔အစည္းမ်ား မခုိင္မာျခင္း၊ ေက်ာင္းထိုင္၊ ေက်ာင္းပိုင္ေရြးခ်ယ္ရာ၌ အရည္အခ်င္းထက္ ပုဂၢဳိလ္ကို ဦးစားေပးေရြးခ်ယ္ေန ျခင္း၊ ေက်ာင္းႀကီး၊ ေက်ာင္းငယ္ေတြမ်ားသေလာက္ ႏုိင္ငံနဲ႔လူမ်ဳိးရဲ့အက်ဳိးစီးပြား၊ သာသနာေတာ္ရဲ့ အက်ဳိးစီးပြားကို လုပ္ကိုင္ေပးတဲ့ ရဟန္းသံဃာေတာ္အေရအတြက္မွာ မ်ားသေလာက္ နည္းပါးေနေသးျခင္း၊ ေခတ္ႏွင့္ေလွ်ာ္ညီစြာ ပညာေရးစနစ္မ်ားကို ျပဳျပင္ေျပာင္းလြဲႏုိင္ျခင္းမရွိေသးျခင္း၊ သာသနာျပဳလုပ္ငန္းမ်ား၌ ပရဟိတလုပ္ငန္းမ်ားကို ေခတ္ကာလအေလွ်ာက္ ေတာင္းဆိုေနမႈမ်ားကို လ်စ္လ်ဴရွဳ ထားၾက တဲ့ ရဟန္းသံဃာေတာ္အေရအတြက္က မ်ားလြန္းေနေသးျခင္း စတဲ့အေၾကာင္းမ်ားေၾကာင့္ ရင္မေအးႏုိင္သူတို႔အတြက္ ရင္ေအးႏုိင္စရာမ ရွိပါ။

သာသနာေတာ္သုံးရပ္ ေရရွည္တည္တန္႔ႏုိင္ရန္ ပရိယတၱိသာသနာေတာ္သည္ အေရးႀကီးေၾကာင္းေဖၚျပၿပီး ျဖစ္တယ္။ သို႔ေသာ္ ထိုပရိယတၱိ သာသနာႏွင့္တူတဲ့ ကန္ေဘာင္ႀကီးကို စံနစ္တက် ျခံစည္းရုိးကာရံထားျခင္း (သို႔မဟုတ္) လုံျခဳံေသာအေစာင့္အေရွာက္မ်ားကိုခ်ထားျခင္း-စတဲ့ လုပ္သင့္လုပ္ထိုက္တာမ်ားကို ျပဳလုပ္မထားႏုိင္ခဲ့ၾကလွ်င္ ကန္ေဘာင္ႀကီးကို ဖ်က္ဆီးလိုသူတို႔က အလြယ္တကူ ခ်ဳိးေဖာက္ႏုိင္ျခင္း၊ ေရကန္ထဲသို႔ အညစ္အေၾကးမ်ားစြန္႔ျခင္း၊ အဆိတ္ခပ္ျခင္း စသည္မ်ားကို ျပဳလုပ္ႏုိင္၍ တုိးတက္ေနတဲ့ႏုိင္ငံမ်ား၊ လူ႔အခြင့္အေရး အျပည့္အဝ ရွိတဲ့ႏုိင္ငံမ်ား၌ ေသာက္ေရ၊ သုံးေရအျဖင့္ အသုံးျပဳတဲ့ ေရေလွာင္ကန္ႀကီးမ်ားကို ၿခံစည္းရုိးကာရံထားျခင္း၊ အေစာင့္အေရွာက္မ်ားကို ခ်ထားျခင္မ်ား စသည္မ်ားျပဳလုပ္ထားသည္ကို ေတြ႔ျမင္ႏုိင္တယ္။ 

ဒီေနရာမွာ အထူးျပဳေျပာျခင္းတာက ပရဟိတလုပ္ငန္းမ်ားဟာ ေရကန္ေဘာင္ႀကီးကိုတည္တံ့ႏုိင္ဖို႔၊ ကန္ထဲမွာ ရမ်ားအၿမဲတန္းတည္ရွိေနဖို႔နဲ႔ ၾကာပန္းေလးမ်ား အၿမဲလန္းဆန္ႏုိင္ဖို႔ကို လုံးျခဳံမႈေပးႏုိင္တဲ့ ၿခံစည္းရုိး ႏွင့္တူေနေၾကာင္း သတိျပဳႏုိင္ၾကဖို႔ပါ။ အရာရာတိုင္းဆိုသလို မဲနဲ႔ဆုံးျဖတ္တဲ့ ယေန႔ေခတ္ကမၻာ၏က်င့္ထုံးမ်ား၌ ျမန္မာႏုိင္ငံ၌ ဗုဒၶဘာသာဝင္ဦး ေရမ်ား အလြန္အကြၽန္နည္းပါးသြားခဲ့ရင္ ဦးေရမ်ားတဲ့ဘာသာဝင္မ်ားရဲ့ သာသနာဟာ ႏုိင္ငံေတာ္ရဲ့ ဘာသာ၊ သာသနာျဖစ္ သြားႏုိင္ဆိုတာ အမ်ဳိး၊ ဘာသာ၊ သာသနာကို ျမတ္နဳိးသူတိုင္း သတိရွိႏုိင္ၾကဖို႔ပါ။

 ေျမမ်ဳိး၍ လူမ်ဳိးမေပ်ာက္၊ လူမ်ဳိမွ လူမ်ဳိးေပ်ာက္သည္ ဆိုတဲ့အဆိုရွိထားေသာ္လဲ ဒီေခတ္ ဒီအခါ၌ ထိုအဆိုသည္ ရာႏႈန္းျပည့္မွန္သည္ဟု မဆိုႏုိင္ေတာ့ပါ။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ လူမ်ဳိက လူမ်ဳိးမေပ်ာက္ႏုိင္ပါ။ ေပ်ာက္သြားႏုိင္တာက ဘာသာ၊ သာသနာယဥ္ေက်းမႈ အေမြအႏွစ္မ်ားပါ။ လူမ်ဳိးဆိုတာကေတာ့ ရွိၿမဲရွိေနမွာပါ။ ဥပမာ၊ မေလးရွားႏုိင္ငံ၊ အင္ဒုိနီးရွားႏုိင္တို႔မွာ သာသနာသာကြယ္သြားတယ္။ မေလးလူမ်ဳိး၊ အင္ဒုိနီးရွားလူမ်ဳိးေတြကေတာ့ ရွိၿမဲရွိေနဆဲပါ။ ေတြးေတာဆင္ျခင္ႏုိင္ဖိ႔ုပါ။

ျမန္ႏုိင္ငံ၏ေခတ္သမိုင္းအတြက္ အေရးႀကီးလွတဲ့အခန္းက႑မွာပါဝင္ေနတဲ့ ပရဟိတသာသနာ (သို႔မဟုတ္) ပရဟိတလုပ္ငန္းမ်ားရဲ့ အေရးပါမႈကို ေဟာေျပာေပးသူ၊ ေရးသားေပးသူမ်ား နည္းေနသည္ကိုေတြ႔ရတယ္။ အလွဴရွင္မ်ား ႐ႈေဒါင့္မွ ၾကည့္မည္ဆိုရင္ေတာ့ ပရဟိတ ေက်ာင္းမ်ားမွာ ေရာက္ရွိေနၾကတဲ့ကိုရင္မ်ား၊ ေက်ာင္းသားမ်ား၊ သိကၡာ ရွင္မ်ား၊ ေက်ာင္းသူမ်ားကို လွဴဒါန္းဖို႔၊ ေပးကမ္းဖို႔ ခက္ခဲေနမည္မွာ သိသာႏုိင္ပါတယ္။ 

သို႔ေသာ္ ထိုကေလးမ်ားကို ဗုဒၶဘာသာရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ားက ေစာင့္ေရွာက္ထားရင္ ထုိကေလးမ်ားဟာ ဗုဒၶဘာ သာဝင္မ်ားသာ ျဖစ္လာၾကမည္မွာ ၉၉ ရာခုိင္ႏႈန္း ေသခ်ာသေလာက္ရွိပါတယ္။ ထိုကေလးမ်ားရဲ့ႏွလုံးသားမွာ ဓမၼေစတီမ်ား တည္ထားေပးၾက မယ္ဆိုရင္ ေက်ာင္းသား တစ္ေယာက္ ေစတီတစ္ဆူ၊ ေက်ာင္းသားတစ္ရာ ေစတီတစ္ရာ၊ ေက်ာင္းသားတစ္ေထာင္ ေစတီတစ္ေထာင္မ်ဳိး တည္ေပးျခင္းကဲ့သို႔ ႀကီးမားေသာကုသိုလ္က်ိဳးမ်ားကို ရရွိႏုိင္ၾကမွာပါ။ လွဴဒါန္းတဲ့ပစၥည္း ႀကီးမားဖို႔ကအဓိကလား၊ စိိတ္ေစတနာကအဓိက လားဆိုတာ သေဘာေပါက္ႏုိင္ဖို႔ပါ။
ကုသိုလ္ျပဳရာ၌ ေက်းဇူမ်ားနုိင္ဖို႔ အေလ့အထႏွစ္မ်ဳိးရွိေၾကာင္းကို သိထားဖို႔ပါ။ 

အလွဴခံကုိ ေရြးခ်ယ္၍ ကုသိုလ္ျပဳျခင္းဟာ အရိသာဝကတို႔ရဲ့ အေလ့အထလို႔ဆိုရမွာပါ။ အလွဴခံကို ေရြးခ်ယ္ျခင္းမျပဳပဲ အလွဴခံပုဂၢိဳလ္မ်ား အဆင္ေျပမႈ၊ ဆင္းရဲငတ္မႈေဘးမ်ားမွလြတ္ေျမာက္မႈကို အဓိကထားၿပီး ပရဟိတအက်ဳိးမ်ားမႈကိုသာ ပဓာနထားၿပီး၊ ကုသိုလ္ျပဳျခင္းဟာ ဘုရားအေလာင္းေတာ္တို႔ရဲ့ အေလ့အထပါ။ ဘုရားေလာင္း ေတာ္တို႔ေတြ ကုသိုလ္ျပဳရာမွာ အတၱဟိတအက်ဳိးစီးပြားထက္ ပရဟိတအက်ဳိးစီးပြားကို အေလးထား၍ စိတ္ၾကည္ၾကည္လင္နဲ႔ ကုသိုလ္ဒါ နမ်ားကိုျပဳခဲ့ၾကတာေၾကာင့္ ေလာကတြင္ အတူမရွိ၊ အတုမရွိတဲ့ ကုသိုလ္က်ဳိးကိုရခဲ့ျခင္းပါ။ ကုသိုလ္ဒါနျပဳရာမွာ အလွဴခံပုဂၢဳိလ္မ်ား အေပၚမွာထားတဲ့ ေစတနာႏွင့္ အသိဉာဏ္ပညာတို႔ဟာ မည္မွ်အေရးႀကီးေၾကာင္း သိႏုိင္ဖို႔ပါ။ အရိယာသာဝကမ်ားရဲ့ ကုသိုလ္ျပဳနည္း၊ ဘုရားေလာင္းမ်ားရဲ့ကုသိုလ္ျပဳနည္း၊ ဒီႏွစ္နည္းကို ႀကိဳက္ရာေရြးခ်ယ္ႏုိင္ဖို႔ပါ။

အမ်ဳိး၊ ဘာသာ၊ သာသနာေတာ္အတြက္ဆိုရင္ ေျပာခ်င္တာေတြကေတာ့ တစ္ပုံတစ္ပင္ႀကီးရွိေနတာ။ ဒါေပမဲ့ ဘယ္သူမဆို ျဖစ္ႏုိင္ရင္ေတာ့ အေျပာေလွ်ာ့ၿပီး တုိင္းက်ဳိး၊ ျပည္က်ဳိး၊ သာသနာေတာ္အက်ဳိးမ်ားဖို႔ ကုိယ္လုပ္ေပးနိုင္ သေလာက္ လုပ္ေပးၾကဖို႔ပါ။ ဒီေနရာမွာ အေမရိကန္ သမၼတ ဂြၽန္ အက္ဖ္ ကေနဒီ (Jhon F. Kennedy) က ေျပာဖူးတယ္။ တိုင္းျပည္က သင္အတြက္ ဘာလုပ္ၿပီးၿပီလဲ မေမးပါနဲ႔၊ သင္က တိုင္းျပည္အတြက္ ဘာေတြလုပ္ၿပီးၿပီလဲ လို႔ေမးပါတဲ့။ အတုယူႏုိင္ဖို႔ပါ။ 

အခုေတာ့ ကိုယ့္စိတ္န႔ဲ သေဘာမတိုက္ဆိုင္ရင္ ေျပာခ်င္ရာေျပာ တာမ်ဳိး၊ ဆဲေရးတိုင္တြာေနတာမ်ဳိးကေတာ့ အမ်ဳိး၊ ဘာသာ၊ သာသနာေတာ္အတြက္ ဘာမွျဖစ္လာႏုိင္မွာမဟုတ္ပါ။ တကယ္ေတာ့ အခ်ိန္ ေတြ၊ လုပ္အားေတြ၊ အရင္းအႏွီးေတြ မ်ားစြာစိုက္ထုတ္သြားၾကတဲ့ ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ား၊ တုိင္းျပဳ၊ ျပည္ျပဳ ရွင္ဘုရင္မ်ား၊ တိုင္းျပည္ေခါင္းေဆာင္းမ်ားရဲ့ ေမတၱာ၊ ေစတနာေတြကို နားလည္ႏုိင္သူတို႔အတြက္ေတာ့ သူတို႔ေစတနာကို တန္ဖိုးျဖတ္၍မရပါ။ 

သူတို႔ရဲ့အနာဂတ္ေမွ်ာ္မွန္းခ်က္မ်ားေၾကာင့္ ခန္းနားလွတဲ့ ေက်ာင္းတိုက္ႀကီးေတြ၊ ရိပ္သာႀကီးေတြ၊ ၿမဳိ႔ျပ၊ ျပည္ရြာေတြကို တည္ေထာင္သြားၾကတယ္ကို သတိရႏုိင္ဖို႔ပါ။ ေလးေလးနက္နက္စဥ္းစားေစခ်င္တာကေတာ့ ေက်ာင္းတိုက္ႀကီးမ်ား၊ ရိပ္သာႀကီးမ်ား၊ ၿမိဳ႕ျပျပည္ရြာမ်ားကို တည္ ေဆာက္ၾကတဲ့ ပုဂၢဳိလ္ေတြဟာ သူတို႔ရဲ့ အတၱဟိတအက်ဳိးအတြက္ေပေလာ၊ (သို႔မဟုတ္) ေနာက္လာေနာက္သားေတြရဲ့ ပရဟိတ အက်ဳိး အတြက္ေပေလာ။ မွ်မွ်တတစဥ္းစားႏုိင္ၾကဖို႔ပါ။

ေက်ာင္းတိုက္ႀကီးမ်ားရဲ့ ေဖါင္ဒါမ်ားျဖစ္ၾကတဲ့ တခ်ဳိ႕ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ားဟာ ကိုယ္ျဖစ္ခ်င္တဲ့ပုံစံနဲ႔ အံဝင္ဂြင္က်ျဖစ္ေအာင္ ေက်ာင္း အေဆာက္အဦးႀကီးမ်ားကို ႀကိဳးစားတည္ေဆာက္ခဲ့ၾကေပမဲ့ ထိုေက်ာင္းႀကီးေတြေပၚမွာ တစ္ႏွစ္၊ ႏွစ္ႏွစ္ေလာက္သာ ေနသြားရရွာၿပီး ပ်ံလြန္ေတာ္မူသြားၾကရွာတာ။ သူတို႔ရဲ့ဘ႑ာေတြ၊ သူတို႔ရဲ့ဝတၱဳေၾကးေငြေတြကို အသုံးမျပဳပဲ အထုတ္ႀကီးထုတ္ၿပီး ထိုအထုတ္ကို လုပ္ဝ မေျဖပဲထားခဲ့မယ္ဆိုရင္ ဘာျဖစ္သြားႏုိင္လဲ။ အမ်ားဆုံးျဖစ္ႏုိင္ေျခရွိတာကေတာ့ ေက်ာင္းႀကီးေတြကို တည္ေဆာက္မထားခဲ့ဘူဆုိုရင္ တစ္ဦးစ၊ ႏွစ္ဦးစေလာက္သာ အက်ဳိးမ်ားႏုိင္ဖို႔ရွိၿပီး၊ အမ်ားအတြက္အက်ဳိးရွိမယ္မဟုတ္ပါ။ 

တကယ္ေတာ့ သူတို႔ရဲ့ေမတၱာ၊ သူတို႔ရဲ့ေစ တနာေတြထဲမွာ ေနာင္လာ ေနာက္သားေတြ ေကာင္းစားဖို႔ဆိုတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္ေတြပါေနတယ္လို႔ ယုံၾကည္မိတယ္။ ဆရာေတာ္ႀကီး မ်ားကလဲ သူတို႔ရ့ဲ ေနာင္လာေနာက္သား မ်ဳိးဆက္သက္မ်ားကို သူတိုအရုိက္အရာကိုခံယူရာမွာ မပင္မပမ္း၊ ခ်မ္းခ်မ္း သာသာနဲ႔ေနႏုိင္ဖို႔ ေက်ာင္းႀကီးေတြ၊ ရိပ္သားႀကီးေတြကို တည္ေဆာက္ေပးသြားၾကတာ။ 

အရုိးခံသေဘာနဲ႔ ေျပာရရင္ ေနာင္လာေနာက္သားေတြကို သူတို႔ခင္း ထာတဲ့ ပန္းခင္းတဲ့လမ္းေပၚမွာ ခ်မ္းခ်မ္းသာသာနဲ႔ ေလွ်ာက္လွမ္းေစခ်င္တာဟာ ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးမ်ားရဲ့့့ေမတၱာ၊ ေစတနာလို႔ဆိုရမွာပါ။ သူတို႔ေမွ်ာ္လင့္ထားတဲ့ အနာဂတ္ခရီးမွာ သူတို႔ရဲ့ အရုိက္အရာကိုခံယူၾကမဲ့ တပည့္မ်ားအား မွာၾကားထားခဲ့တာက … မင္းတို႔ ခ်မ္းခ်မ္းသာနဲ႔ ပန္းခင္းလမ္းေပၚမွာ ေလွ်ာက္လွမ္းခဲ့ၾကပါတဲ့ … ခ်မ္းသာစြာ အိပ္စက္ႏုိင္ပါေစ။

ဘိကၡဳဓမၼပိယ (ယူအက္စ္ေအ)
ဒီဇင္ဘာ ၅၊ ၂၀၁၁