ပညာေရးမူ၀ါဒကို ျပန္လည္ျပဳျပင္ေပးမည္ဆိုလွ်င္
“ပညာရဲရင့္ ပြဲလယ္တင့္” တဲ့။ ျမန္မာတို႔ရဲ့ ဆိုရုိးစကားပါ။
ဒီစကားႏွင့္စပ္ၿပီး စဥ္းစားစရာေတြက အမ်ားႀကီး။ ပညာရဲရင္႔လွ်င္ (သို႔မဟုတ္)
ပညာရွင္္တစ္ေယာက္ျဖစ္ခဲ့မည္ဆိုလွ်င္ ပြဲလယ္တင့္မည္လို႔ ဆုိရုိးျပဳ
ထားတဲ့စကားပါ။ ဒါေပမဲ့ ျမန္မာလူမ်ဳိးမ်ား ကမၻာ့အလယ္မွာ
မတင့္တယ္ႏိုင္ေသးတဲ့အျဖစ္၊ မ၀င့္ထယ္ႏိုင္ ေသးတဲ့အျဖစ္ပါ။ ပညာအရည္အခ်င္းမ်ား
နည္းပါးေနျခင္းေၾကာင့္ ကမၻာ့ႏုိင္ငံမ်ားမွာ အလုပ္သမားဘ၀နဲ႔
(မ်ားေသာအားျဖင့္) က်င္လည္ေနၾကရဆဲပါ။
ဒီလိုျဖစ္ေနရတဲ့အေၾကာင္းရင္းကို ရွာၾကည့္ေတာ့ သင္ၾကားပို႔ခ်ေပးတဲ့
ပညာေရးစနစ္ကပဲ စနစ္မမွန္ လို႔လား။ ျပ႒ာန္းေပးထားတဲ့ ဘာသာရပ္ေတြကပဲ
လြဲေခ်ာ္ေနလို႔လား။ သို႔မဟုတ္ သင္ၾကားပို႔ခ်ေပးသူမ်ားကပဲ
သင္ၾကားနည္းစနစ္မ်ား မမွန္လို႔လား။ တစ္ခုခုေတာ့ လြဲမွားေနလို႔ျဖစ္မွာပါ။
ဒါဆုိရင္္ ပညာေရးစနစ္ကို ျပန္လည္ျပဳျပင္ဖို႔ (Education Reform လုပ္ဖို႔) ဘယ္သူမွာ တာ၀န္ရွိသလဲ။ အေျဖကေတာ့ ရွင္းေနတာပါ။ ႏုိင္ငံသားတိုင္းမွာ တာ၀န္ရွိေနတာပါ။
သို႔ေသာ္
ႏိုင္ငံေတာ္က ပညာေရးစနစ္ကို ေခတ္ႏွင့္တန္း၀င္ေအာင္ (သို႔မဟုတ္)
ေခတ္စနစ္ႏွင့္ညီေအာင္ ျပန္လည္ျပင္ဆင္ေပးျခင္းမ်ဳိးကို ဥပေဒျပ႒ာန္းၿပီး
ျပဳလုပ္မေပးႏိုင္ေသးဘူး ဆိုလွ်င္ (“ေတာေၾကာင္ေတြ လက္ခေမာင္းခတ္”ဖို႔
အခြင့္အေရးမ်ဳိးသာ ျဖစ္ေနဦးမွာပါ။ ဥပေဒနဲ႔ျပ႒န္းေပး
ထားတာမ်ဳိးမဟုတ္ေသးဘူးဆိုလွ်င္) ျပည္သူေတြဖက္ကလည္း
ဘာမွကူညီေပးႏိုင္မည္မဟုတ္ပါ။ ေခတ္မွီဖြံ႔ၿဖဳိး တိုးတက္ေသာ
ႏိုင္ငံေတာ္သစ္ကို တည္ေထာင္ႏိုင္ရန္ ပညာေရးအခန္းက႑၏ အေရးပါမွုကို
ႏုိင္ငံေတာ္မွ ေလးေလးနက္နက္ စဥ္းစားႏုိင္ဖို႔ပါ။
ျမန္မာပညာေရး နိမ့္က်ေနတာ လက္ခံႏိုင္ရဲ့လား
ျမန္မာလူမ်ဳိးမ်ားရဲ့ ပညာေရးအဆင့္အတန္းမ်ား ဘယ္ေလာက္မ်ား နိမ့္က်ေနလို႔လဲ
မ်ဳိးခ်စ္၀ါဒီမ်ားက ျပန္လည္ေျခပေကာင္း ေခ်ပၾကမွာပါ။ ရွည္ရွည္ေ၀းေ၀း
မေျပာလိုပါ။ ျမန္မာႏိုင္ငံမွ အေျခခံပညာ အထက္တန္း စာေမးပြဲကို
ေအာင္ျမင္ထားသူတစ္ေယာက္က ႏိုင္ငံျခားတကၠသိုလ္တစ္ခုခုသို႔
တက္ေရာက္ပညာသင္ၾကား လိုလွ်င္ (ဘယ္၀င္ခြင့္ စာေမးပြဲကိုမွ မေျဖရပဲ)
လက္ခံႏိုင္ေသာတကၠသိုလ္ ဘယ္ႏိုင္ငံမွာရွိသလဲ ေျပာၾကားဖို႔ပါ။
ခ်ြင္းခ်က္ထား၍ ေျပာရမည္ဆိုလွ်င္ေတာ့ စကၤာပူႏိုင္ငံမွာရွိတဲ့
တကၠသိုလ္အခ်ဳိ႔က ပညာေရးထူးခြ်န္ေသာ ျမန္မာႏိုင္ငံမွ ေက်ာင္းသားတစ္ေယာက္စ၊
ႏွစ္ေယာက္စကို (၀င္ခြင့္မေျဖရပဲ) လက္ခံတယ္ဆိုတာကုိေတာ့ ၾကားဖူးပါရဲ့။
ဒါမ်ဳိးကေတာ့ အဆန္းမဟုတ္ပါ။ ျမန္မာႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံလုံးမွာ
ဆယ္တန္းစာေမးပြဲတြင္ ေတာ့ပ္တင္း (top ten)၀င္ထားတဲ့ ေက်ာင္းသားမ်ဳိး၊
ငါးဘာသာ၊ ေျခာက္ဘာသာဂုဏ္ထူးရွင္ေက်ာင္းသားမ်ဳိးကို ေရြးေကာက္
ေခၚယူထားတာျဖစ္လို႔ မဆန္းဘူးလို႔ ေျပာလုိက္ျခင္းပါ။ ဒီအခ်က္ကိုလဲ
သိထားဖို႔ပါ။
ပညာေရးဆိုတာ တစ္ဦးတစ္ေယာက္တည္းဆိုင္တဲ့ကိစၥ၊
မိသားစုတစ္စုတည္းဆိုင္တဲ့ကိစၥမ်ဳိး မဟုတ္ပါ။ ပညာေရးဆိုတာ
ႏိုင္ငံသားအားလုံးအတြက္ပါ။ သို႔ေသာ္ ပညာဆိုတာ ယူတတ္သူမွ ရတာပါ။ ေရာင္းလို႔၊
၀ယ္လို႔႔ရတဲ့ ေရာင္းကုန္မ်ဳိးမဟုတ္ေလေတာ့ ပညာတန္ဖိုးကို
တန္ဖိုးျဖတ္ေပးဖို႔ မလြယ္ပါ။ ဒီလိုဆိုရင္ ဘာ့ေၾကာင့္ ျမန္မာျပည္မွာ
လူအခ်ဳိ႔က “ပညာကို ေငြနဲ႔၀ယ္မွ ရႏုိင္တယ္” လို႔ ေျပာေနၾကတာလဲ။ ေျပာစရာပါ။
သူတို႔စကားက ဘာကိုေျပာခ်င္တာလဲ။ စဥ္းစားႏိုင္ဖို႔ပါ။ အေျဖကေတာ့
ရိုးရိုးစင္းစင္းေလး။ ပညာေရးမွာ ျပ႒ာန္း ထားတဲ့ စနစ္မမွန္လို႔ပါ။
ဂရိေခတ္က ပညာေရးစနစ္ကို ျပန္လည္သုံးသပ္ၾကည့္တဲ့အခါ ဆိုကေရးတီးစ္က ပညာကို
အေရာင္း အ၀ယ္မ်ဳိးမျဖစ္ရေအာင္ ေက်ာင္းသားမ်ားကို ပညာဒါနျပဳၿပီး ပညာကို
ေစတနာနဲ႔သင္ေပးခဲ့သူပါ။ ဒီေတာ့ အခေၾကးေငြယူၿပီး ပညာသင္ေပးတဲ့
ဆရာမ်ားအုပ္စုက ဆိုကေရးတီးစ္ဟာ ေက်ာင္းသားမ်ား ဘုရားသခင္ အေပၚမွာ
ယုံၾကည္မွုေတြကို ဖ်က္ဆီးေနသူ၊ ေက်ာင္းသားမ်ားရဲ့ စိတ္ဓာတ္မ်ားကို
ဖ်က္ဆီးေနသူရယ္လို႕ စြဲခ်က္တင္ၿပီး ရုံးေတာ္မွာ
အစစ္အေဆးခံရတဲ့အထိျဖစ္ခဲ့တာ။ ရုံးေတာ္ရဲ႕ဆုံးျဖတ္ခ်က္အရ ေနာက္ဆုံးျပစ္ ဒဏ္က
တိုင္းျပည္က ထြက္ခြာသြားခ်င္ရင္လည္းသြား၊ သို႔မဟုတ္ အဆိပ္ေသာက္၍
ေသႏိုင္ရင္လည္းေသ။ အေျဖက ဒီႏွစ္မ်ဳိးပါ။
ေဖါက္ျပန္ေရးသမားမဟုတ္တဲ့
ဆိုကေရးတီးစ္က သူလုပ္ေနတဲ့ အလုပ္ဟာ အမွားမဟုတ္ ဘူးဆိုတာ
ယုံၾကည္ထားတာျဖစ္လို႔ သူရဲ့ေစတနာ၊ သူ႔ရဲ့သစၥာကို တိုင္းသူ၊ ျပည္သားေတြ
တစ္ေန႔ေန႔ေတာ့ သိလာမွာပါလို႔ သက္ေသထူျပထားခဲ့ခ်င္တဲ့အတြက္ အဆိပ္ေသာက္ၿပီး
ေသသြားခဲ့သူပါ။
ပညာေရးစနစ္ႏွင့္ပတ္သက္ၿပီး ေဆြးေႏြးေျပာဆိုရမည္ဆိုလွ်င္ ပညာေရးစနစ္မ်ား
မွန္ကန္လွ်င္ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူမ်ား က်ဴရွင္တက္ရန္မလိုပါ။
ေက်ာင္းသင္ခန္းစာ၊ အိမ္စာမ်ားနဲ႔ပင္ လုံေလာက္ၿပီး
က်ဴရွင္မလိုတဲ့စနစ္မ်ဳိးပါ။ ဥပမာ၊ ပညာေရးစနစ္မ်ား မွန္ကန္စြာ က်င့္သုံးတဲ့
အေနာက္တိုင္းႏိုင္ငံမ်ား၌ (အေမရိကန္ႏုိင္ငံ၊
ကေနဒါႏိုင္ငံစသည့္ႏုိင္ငံမ်ား၌) အေျခခံ၊ မူလတန္း၊ အလယ္တန္း၊ အထက္တန္း ဘာသာ
ရပ္မ်ား၊ တကၠသိုလ္ဘာသာရပ္မ်ားအတြက္ က်ဴရွင္တက္ဖို႔မလိုပါ။
က်ဴရွင္မလို က်ဴတာေတြ လိုတယ္၊ ဘကေတြ လိုတယ္
သခ်ၤာဘာသာရပ္တို႔လို၊ သိပၸံဘာသာရပ္
တို႔လို၊ အဂၤလိပ္စာဘာသာရပ္တို႔လို ဘာသာရပ္မ်ဳိး၌ နားမလည္ရင္
ေမးျမန္းႏိုင္ရန္ က်ဴတာမ်ားကို ထားေပး ျခင္းပါ။ သို႔ေသာ္ ထိုက်ဴတာမ်ားကို
စာသင္ျပေပးတဲ့အတြက္ က်ဴရွင္ဖိုးကို ေက်ာင္းသားက ေပးရန္မလိုပါ (ေက်ာင္းမ်ား၊
တကၠသိုလ္မ်ားက ေပးသည္)။ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာေတာ့ ပညာေရးမွန္သမွ်
(မူလတန္းပညာေရးက အစ) က်ဴရွင္ခမ်ားကို ေပးေနရျခင္းပါ။
အစိုးရပိုင္ေက်ာင္းမ်ားမွာလည္း ဘာခ၊ ညာခနဲ႔ ပိုက္ဆံေပးရ၊
ပညာေရး၀န္ထမ္းမ်ားကိုလည္း ဟုိအတြက္၊ ဒီအတြက္ ပိုက္ဆံေပးရ၊
က်ဴရွင္ေတြမွာလည္း က်ဴရွင္ခေတြေပးရမို႔ မိဘမ်ားအတြက္ ေခ်ာင္လည္လွသည္ေတာ့
မဟုတ္ပါ။ မိဘခ်င္း ကိုယ္ခ်င္းစာနာႏုိင္ဖို႔ပါ။
ပိုက္ဆံမတတ္ႏိုင္သူ ဆင္းရဲသားမိသားစုမ်ားမွ ေပါက္ဖြားလာရေသာ ေက်ာင္းသား၊
ေက်ာင္းသူမ်ား အတြက္ ပညာကို အခမဲ့သင္ေပးေသာ
ဘကေက်ာင္း(ဘုန္းေတာ္ႀကီးသင္ပညာေရးေက်ာင္း)မ်ားလို ပညာဒါန ေပးေသာ
ေက်ာင္းမ်ား (အနည္းငယ္) ရွိေနေသးသည့္အတြက္ ေတာ္ပါေသးရဲ႕ဟု ႏွလုံးသြင္းလွ်က္
စိတ္သက္ သာရာ ရမိျခင္းပါ။ သို႔ေသာ္ ဘကေက်ာင္းမ်ားမွာ ဆိုကေရးတီးကိန္းမ်ား
ဆိုက္္ေန၍လားမသိ အခက္အခဲ မ်ားစြာႏွင့္ ႀကဳံေတြ႔ေနရျခင္းပါ။
ပိုက္ဆံမတတ္ႏိုင္၍
ဘုန္းေတာ္ႀကီးသင္ေက်ာင္းမ်ား၌ တက္ေရာက္ပညာ သင္ၾကားေနရေသာ ကိုးတန္း၊
ဆယ္တန္း ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူမ်ားအား ႏွစ္က်မဟုတ္ခဲ့လွ်င္ ပညာေရးမွဴး
မ်ားမွ အျပင္ေျဖခြင့္ကို ခြင့္ျပဳမေပးႏုိင္တာမ်ဳိးတို႔ပါ။ (သို႔ေသာ္
အခ်ဳိ႔ၿမဳိ႔နယ္မ်ား၌ ေျဖခြင့္ျပဳၿပီး၊ အခ်ုိဳ႔ၿမဳိ႔နယ္မ်ား၌
ေျဖခြင့္မျပဳႏိုင္တာမ်ဳိးပါ။) ဘာေၾကာင့္နည္း။ အေျဖက
ပညာေရးစနစ္မမွန္ကန္လို႔ပါ။ ဒီအေျဖပဲ ထြက္တာပါ။
ဘုန္းေတာ္ႀကီးသင္ ပညာေရးေက်ာငး္မ်ားကို ႏုိင္ငံေတာ္အစိုးရမွ
အထက္တနး္ေက်ာင္းမ်ားအဆင့္သို႔ တိုးျမွင့္ေပးရတာမ်ဳိးကို ဘာ့ေၾကာင့္
တာ၀န္ေတြ ႀကီးေလးေနရသလဲဆိုတဲ့အခ်က္။ ႏိုင္ငံပိုင္ေက်ာင္းမ်ား၌လည္း
ထ-တြဲမ်ား တြဲေပးမည္ဆိုလွ်င္ တြဲေပးႏိုင္ပါလ်က္ ေက်ာင္းအုပ္မ်ားမွာ
အေၾကာက္တရားမ်ား မကင္းႏိုင္ေသး၍ ဘုန္းေတာ္ႀကီးသင္ ပညာေရးေက်ာင္းမ်ားအား
ထ-တြဲေက်ာင္းမ်ား ျပဳလုပ္မေပးရဲတဲ့အခ်က္။ ဒီအခ်က္ေတြ ေၾကာင့္
ႏိုင္ငံနဲ႔လူမ်ဳိးအတြက္ အမ်ားႀကီး နစ္နာေနတာပါ။ ဒါေတြကို ႏိုင္ငံေတာ္က
သတိမူႏိုင္မည္မဟုတ္ပါ။
ပညာလိုခ်င္ပါလွ်က္ ပညာရေရးအတြက္ စာေမးပြဲမ်ားကို အျပင္ေျဖဆိုခြင့္
မရရွာၾကေသာ ေက်ာင္း သား၊ ေက်ာင္းသူမ်ားအတြက္ နစ္နာေနျခင္းပါ။ ေက်ာင္းသား၊
ေက်ာင္းသူမ်ား နစ္နာေနျခင္းအတြက္ တုိင္းျပည္ မွာလည္း နစ္နာေနျခင္းပါ။
ထို႔ေၾကာင့္ ႏိုင္ငံေတာ္မွ ပညာေရးအတြက္ ဥပေဒမ်ားကို ျပန္လည္ျပင္ဆင္ ေပးမည္
ဆိုလွ်င္ အျပင္ေျဖေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူမ်ား မနစ္နာေစေရးႏွင့္
ဘကေက်ာင္းမ်ားကို အထက္တန္း ေက်ာင္းမ်ား (သို႔မဟုတ္) အထက္တန္းေက်ာင္းခြဲမ်ား
ဖြင့္လွစ္ေပးႏိုင္ေရးကိုပါ စဥ္းစားေပးႏိုင္ၾကဖို႔ပါ။
ပညာေရးအားနည္းလို႔ အၾကမ္းဖက္သူေတြ အားေကာင္းေနတာ
ယေန႔ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ လတ္တေလာျဖစ္ေပၚေနတဲ့ ျပည္နယ္မ်ားမွ
ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေတာင္းဆိုမွုေတြ၊ ဆူပူအၾကမ္းဖက္မွုေတြဟာ
မျဖစ္သင့္တင့္အရာေတြပါ။ လူမ်ဳိးစုအတြက္ တိုက္ပြဲ၀င္ေနျခင္းပါလို႔ အေၾကာင္း
ျပၿပီး၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး၊ ညီညြတ္ေရး၊ လူမွုေရးေတြကုိဖ်က္ဆီးေနျခင္းပါ။
ဆူပူအၾကမ္းဖက္မွုေတြကို ဖန္တီးေန ျခင္းပါ။ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာေနလိုသူေတြကို
တိုက္ခိုက္ေနျခင္းပါ။ ဒီျဖစ္ရပ္ေတြကို ေကာက္ခ်က္ခ်ၾကည့္ရင္ အဓိက
အေၾကာင္းရင္းက ပညာေရးအားနည္းျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ေနရျခင္းပါ။ သူ႔အခြင့္ေရးလား၊
ကိုယ့္အခြင့္ေရးလား ဆိုတာ နားမလည္ႏိုင္တာပါ။ မွန္မွန္ကန္ကန္
မေတြးေတာႏိုင္တာပါ။ အက်ဳိးအေၾကာင္း ဆီေလ်ာ္ေအာင္ မစဥ္းစားႏုိင္တာပါ။
ဒါေတြဟာ ပညာေရးအားနည္းျခင္းရဲ့ အဓိကအေၾကာင္းရင္းေတြလို႔ ဆိုရမွာပါ။
တစ္ခ်ိန္တစ္ခါတံုးက
ျပည္သူ၊ ျပည္သားေတြရဲ့ အသက္အိုးအိမ္ စည္းစိမ္ဥစၥာေတြကို အကာအကြယ္
မေပးႏိုင္တဲ့ အစိုးရမ်ုိဳးမို႔ တစ္တိုင္းျပည္လုံးအုံၾကြၿပီး
ဒီမိုကေရစီအတြက္ တိုက္ပြဲ၀င္ခဲ့ၾကတာ။ ဒီမိုကေရစနစ္ကို တိုင္းျပည္မွာ
က်င့္သုံးႏိုင္ဖို႔ စုေပါင္းေတာင္းဆိုခဲ့ၾကတာ။ ဒါေတြကို ျပည္သူေတြ
သိထားၿပီးသားပါ။
သို႔ေသာ္ အခုအခ်ိန္မွာ ျပည္သူ၊ ျပည္သားေတြရဲ့ အသက္အိုးအိမ္
စည္းစိမ္ဥစၥာေတြကို အကာအကြယ္ ေပးႏုိင္တဲ့ ဒီမိုကေရစီးအစိုးရဆိုတာ ရွိလာၿပီ။
ဒီမိုကေရစီစနစ္နဲ႔ တုိင္းျပည္ကို အုပ္ခ်ဳပ္ႏိုင္ဖို႔ ျပည္သူ၊ ျပည္သား
ေတြကိုပါ ပါ၀င္ကူညီၾကပါလို႔ တုိင္းသိ၊ ျပည္သိ အတင္းအလင္း
ထုတ္ေဖၚေျပာဆိုထားၿပီးၿပီ။ ဒီေတာ့ ျပည္သူ၊ ျပည္သားေတြအားလုံး၊
ျပည္နယ္အသီးသီးရွိ လူမ်ဳိးစုမ်ား အားလုံးကပါ ပူးေပါင္းပါ၀င္ၾကဖို႔ပါ။
ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ ေနလိုတဲ့ျပည္သူ၊ ျပည္သားေတြကို ကိုယ္တိုင္က
ၿငိမ္းခ်မ္းစြာေနျခင္းျဖင့္ ပါ၀င္ကူညီ ေစာင့္ေရွာက္ႏိုင္ၾကဖို႔ပါ။
“မိမိကိုယ္ကို ခ်စ္လွ်င္ (ဆူပူမွု၊ အၾကမ္းဖက္မွု အကုသိုလ္တရားေတြ
မျဖစ္ရေအာင္၊ စိတ္မွာ ၿငိမ္းခ်မ္း စြာျဖင့္ ကုသိုလ္တရားေတြ တိုးပြားေအာင္)
မိမိကိုယ္ကို ေကာင္းစြာ ေစာင့္ေရွာက္ရာ၏” (ဓမၼပဒ ၁၅၇)။ ဘုရား ေဟာ
တရားတစ္ပုဒ္ပါ။
က်ယ္ျပန္႔တဲ့အဓိပၸါယ္ကို
အနည္းငယ္ရွင္းျပပါရေစ။ ေစာင့္ေရွာက္ျခင္းဆိုသည္မွာ-
သီလျဖင့္ေစာင့္ေရွာက္ျခင္း၊ သမာဓိျဖင့္ေစာင့္ေရွာက္ျခင္း၊
ပညာအသိျဖင့္ေစာင့္ေရွာက္ျခင္းရယ္လို႔ ေစာင့္ ေရွာက္ျခင္း
သုံးမ်ဳိးရွိေနျခင္းပါ။ ဘ၀တန္ဖိုးကို သိထားတဲ့သူေတြဟာ လူသားတိ္ို႕ရဲ႕
ဂုဏ္သိကၡာတန္ဖိုးေတြကို ပ်က္စီးေစႏိုင္တဲ့ အကုသိုလ္ဒုစရုိက္ေတြကို ျပဳရမွာ
ေၾကာက္ၾကတာ။ ပညာတတ္ေပါမ်ားတဲ့ ႏိုင္ငံမ်ားမွာ မွုခင္း ေတြ နည္းပါးတယ္ဆုိတာ
ဒီသေဘာပါ။
ဗုဒၶၶဘာသာက်င့္စဥ္အရ
သမာဓိအေလ့အက်င့္က စိတ္ကို ၿငိမ္းခ်မ္း ေစျခင္းပါ။ ပညာအေလ့အက်င့္က
ဆူပူအၾကမ္းဖက္မွုေတြကို ျဖစ္ခြင့္မရေအာင္ အသိပညာႏွင့္ ကာကြယ္ေပး ျခင္းပါ။
တိုင္းျပည္ကို မၿငိမ္မသက္မွုေတြျဖစ္ေအာင္ ဆူပူမွုေတြျဖစ္ေအာင္
လွုံ႔ေဆာ္ေပးျခင္းမ်ဳိးဟာ ဒီမိုကေရစီ က်င့္ထုံးေတြ မဟုတ္ဘူးဆိုတာ
ျပည္သူေတြသိၾကဖို႔ပါ။ ထိုသုိ႔ျပဳလုပ္ေနျခင္းဟာ မ်ားေသာအားျဖင့္ ပညာေရး
အားနည္းသူေတြျဖစ္ၿပီး ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ့ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ အသြင္ကူးေျပာင္းေရးမွာ
အသိတရားေတြ လြဲေခ်ာ္ေနျခင္းပါ။
ဘကေတြကို အားေပးပါ
ထို႔ေၾကာင့္ ျမန္မာႏုိင္ငံ၌ ေမြးဖြားေသာ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူတိုင္း
အထက္တန္းပညာမ်ားကို မသင္မေနရ ပညာေရးမ်ဳိး အဆင့္ထိေရာက္ေအာင္ ျပည္သူမ်ားကပါ
၀ိုင္း၀န္းကူညီေဆာင္ရြက္ၾကဖို႔ပါ။ မူလြန္မ်ားကို
အလယ္တန္းေက်ာင္းအဆင့္ျဖစ္ေအာင္၊ အလယ္တန္းေက်ာင္းမ်ားကို
အထက္တန္းေက်ာင္းမ်ား ျဖစ္ေအာင္ တိုးျမွင့္ေပးၾကရမွာပါ။ ႏိုင္ငံႏွင့္လူမ်ဳိး
ပညာေရးအဆင့္အတန္းမ်ား နိမ္႔က်မသြားရေအာင္ သမိုင္း တစ္ေလွ်ာက္လုံး
ဘုန္းေတာ္ႀကီးသင္ ပညာေရးေက်ာင္းမ်ား၏ အခန္းက႑မ်ားကိုလည္း
ျပန္လည္သုံးသပ္ႏိုင္ ၾကဖို႔ပါ။ ေခတ္အဆက္ဆက္၊ သမိုင္းအဆက္ဆက္
ျပည္သူမ်ားႏွင့္အတူ အမ်ဳိးသားပညာေရးအတြက္ အစဥ္ က်ဳိးပမ္းေဆာင္ရြက္ခဲ့ေသာ
ဘုန္းေတာ္ႀကီးသင္ ပညာေရး(ဘက)ေက်ာင္းမ်ားကိုပါ တိုးျမွင့္ေပးဖို႔ပါ။ မူလတန္း
ေက်ာင္းမ်ားကို အလယ္တန္းေက်ာင္းအဆင့္၊ မူလြန္ေက်ာင္းမ်ားကို
အထက္တန္းေက်ာင္းမ်ားအဆင့္ တိုးျမွင့္ ေပးႏုိင္ၾကဖို႔ပါ။
ဘကေက်ာင္းမ်ား၏ အေနအထားမ်ားမွာ အစိုးရထံမွ အေထာက္ပံ့မယူဘဲ
ကိုယ္ထူကုိယ္ထစနစ္ျဖင့္ ဘကေက်ာင္းမ်ားကို ဖြင့္လွစ္ထားရျခင္းပါ။ ဆင္းရဲေသာ
ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူမ်ားသည္ အထက္တန္း ပညာမ်ားကို ဆက္လက္သင္ယူႏိုင္ရန္
ပညာဒါနျပဳေပးေသာ ဘုန္းေတာ္ႀကီးသင္ပညာေရးေက်ာင္းမ်ားကိုသာ အားကိုးျပဳ၍
ေက်ာင္းတက္ေနၾကရသူေတြပါ။ ထို႔ေၾကာင့္ (ေငြေၾကးစြမ္းႏိုင္ေသာ)
ဘကေက်ာင္းမ်ားကို အလယ္တန္းေက်ာင္းမ်ားအဆင့္၊ အထက္တန္းေက်ာင္းမ်ားအဆင့္သို႔
တရား၀င္ တိုးျမွင့္ေပးျခင္းျဖင့္ ႏြမ္းပါးေသာ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူမ်ား၏
ပညာေရးကို အားေပးကူညီရာ ေရာက္ႏိုင္မွာပါ။ “ပညာျမင့္မွ
လူမ်ဳိးတင့္မည္”ဆိုလွ်င္ ဘယ္နည္းႏွင့္ပဲျမင့္ျမင့္ ျမင့္ဖို႔က
အဓိကမဟုတ္ပါလား။
မူလ၊ အလယ္၊ အထက္တန္း သီးျခားေက်ာင္းကိုယ္စီ
ေနာက္တစ္ခု အႀကံျပဳေျပာၾကားလိုသည္မွာ အေမရိကန္ႏိုင္ငံစေသာ တိုးတက္ၿပီးေသာ
တုိင္းျပည္ မ်ား၌ မူလတန္းေက်ာင္း၊ အလယ္တန္းေက်ာင္း၊ အထက္တန္းေက်ာင္းမ်ားကို
အတန္းေပါင္းစုံ စုေပါင္း ထားတဲ့စနစ္ကို မက်င့္သုံးပဲ သီးသီးသန္႔သန္႔
ထားတဲ့စနစ္ကို က်င့္သုံးၾကျခင္းပါ။
ဥပမာ၊
မူလတန္းေက်ာင္းကို အလယ္တန္း၊ အထက္တန္းတုိ႔ႏွင့္ ေရာမထားပဲ မူလတန္းသက္သက္။
အလယ္တန္းေက်ာင္းဆိုလဲ အလယ္ တန္းသက္သက္၊ အထက္ေက်ာင္းဆိုလဲ
အထက္တန္းေက်ာင္းသက္သက္ ထားတဲ့စနစ္မ်ဳိးပါ။ အက်ဳိးတရား အေနနဲ႔ ေက်ာင္းသား၊
ေက်ာင္းသူမ်ား အရြယ္ညီ၍ ထိန္းသိမ္းရာ၌ လြယ္ကူျခင္း၊ သင္ၾကားေပးေသာဆရာ၊
ဆရာမမ်ားအတြက္ ေက်ာင္းသင္ခန္းစာမ်ားကို သင္ၾကားရာ၌
အရြယ္ေရာက္ေနၾကၿပီျဖစ္ေသာ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူမ်ားကို ဆုိက္ကို
(စိတ္ပညာ)သုံး၍လည္းေကာင္း၊ ပညာေပးသင္ခန္းစာမ်ားကို သုံး၍လည္းေကာင္း၊
ဘ၀ရည္မွန္းခ်က္မ်ား ခိုင္မာလာေအာင္ အားေပးတိုက္တြန္း၍လည္းေကာင္း
ပညာသင္ၾကားေရးစနစ္ကို တိုးျမွင့္ေပးႏိုင္၍ အက်ဳိးေက်းဇူးမ်ာစြာရွိေၾကာင္း
သုေတသီတို႔က အဆိုျပဳထားျခင္းပါ။
ပညာေရးသည္ ျငိမ္းခ်မ္းေရး ျဖစ္ပါတယ္
စစ္မွန္တဲ့ ဒီမိုကေရစီႏုိင္ငံေတာ္တည္ေဆာက္ႏိုင္ဖို႔ ပညာေရးဟာ မရွိမျဖစ္လိုအပ္တဲ့ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ေရာင္ျခည္ပါ။ လြန္ခဲ့ရက္အနည္းငယ္ခန္႔က
သမၼတႀကီးကုိယ္တိုင္ တိုင္းျပည္ကို ေျပာၾကားသြားတဲ့မိန္႔ခြန္းထဲမွာ
စီးပြားေရး၊ ပညာေရး၊ က်န္းမာေရး၊ လွ်ပ္စစ္မ်ား လုံံေလာက္စြာ
ရရွိႏုိင္ေရးကအစ ေျမေပၚေျမေအာက္ သယံ ဇာတမ်ားကို စနစ္တက်
ခြဲေ၀သုံးစြဲေရးမ်ားအထိ တိုင္းသိ၊ ျပည္သိ မိန္႔ခြန္းေျပာၾကားျခင္းကို
ၾကားသိလိုက္ရ၍ တိုင္းျပည္အတြက္ အားတက္ေနမိျခင္းပါ။
သမၼတႀကီးတင္ျပသြားေသာ အခ်က္အလက္မ်ားကို စနစ္တက် အေကာင္အထည္ေဖၚႏုိင္ဖို႔ ေက်ာင္းသင္ခန္းစာမ်ားႏွင့္ဆက္ႏြယ္ေသာ ပညာေရး (Academic
Education) မ်ဳိးႏွင့္ ျပည္သူ႔ေရးရာမူ၀ါဒမ်ား၊ ႏိုင္ငံေတာ္မွ
ဥပေဒျပဳျပ႒ာန္းေပးထားေသာ ႏုိင္ငံသားေကာင္းတို႔ သိသင့္၊ သိ ထိုက္ၿပီး၊
လုိက္နာက်င့္သုံးရမည့္ စည္းမ်ဥ္းဥပေဒမ်ားကို သင္ၾကားပို႔ခ်ေပးျခင္း၊
အဆင့္ဆင့္ ပညာေပးျခင္းစတဲ့ စီဗစ္ခ္ အက္က်ဴေကးရွင္း(Civic Education) မ်ဳိးကို တုိင္းသူျပည္သူမ်ားအား သိေစဖို႔ပါ။ သင္ၾကားေပးႏိုင္ဖို႔ပါ။
ပညာတတ္ေတြ ေပါမ်ားလာေအာင္ အစိုးရေက်ာင္းေတြ၊ ႏိုင္ငံတကာအဆင့္မီွ
ပုဂၢလိကေက်ာင္းေတြ (ပုဂၢလိကေကာလိပ္ေက်ာင္းမ်ားႏွင့္
တကၠသိုလ္ေက်ာင္းမ်ား)ကို ဖြင့္လွစ္ေပးႏိုင္ဖို႔ပါ။ လူငယ္လူရြယ္တိုင္းကို
ေက်ာင္းသင္ခန္းစာမ်ားႏွင့္ ေပ်ာ္ပိုက္ႏိုင္ေအာင္ ဆြဲေဆာင္ျခင္း၊
ပညာသင္ၾကား၍ရရွိလာေသာ တကၠသိုလ္ ဒီဂရီ မ်ားအတြက္ ဂုဏ္ျပဳအသိအမွတ္ျပဳျခင္း
(Credit ေပးျခင္း)၊ အလုပ္ခြင္၌ ဘြဲ႔ရေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူမ်ား၏ လစာကို
တိုးျမွင့္ေပးထားျခင္း-စတဲ့ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူမ်ားအတြက္
အာမခံခ်က္အခ်ိဳ႕ကို ေပးႏိုင္တဲ့ အစီအစဥ္မ်ားကို ေရးဆြဲေပးႏိုင္ဖို႔ပါ။
ထိုသို႔ျပဳလုပ္ေပးမည္ဆိုလွ်င္ ကမၻာ႔အလယ္၌ ျမန္မာလူမ်ဳိးမ်ား၏ ပညာ ေရးသည္
“ပညာရဲ့ရင့္ ပြဲလယ္တင့္” ႏုိင္လာမည္ျဖစ္ေၾကာင္း ေရးသားတင္ျပရျခင္းပါ။
ခ်မ္းသာစြာ အိပ္စက္ ႏိုင္ၾကပါေစ။