Monday, January 5, 2015

အႏိႈင္းမဲ့ ေမတၱာရွင္သို႔


အႏိႈင္းမဲ့ ေမတၱာရွင္သို႔

မိဘေမတၱာ အေၾကာင္း ေျပာၾက ဆိုၾက၊ ေရးဖြဲ႔ၾကျပီဆိုလွ်င္ ဗုဒၶစာေပ ပိဋကတ္ေတာ္လာ အေၾကာင္းအရာ အခ်က္အလတ္တို႔ကို အမ်ားဆံုး ကိုးကား ၾကရ၊ အေထာက္အထား ျပဳၾကရသည္ခ်ည္းပင္ ျဖစ္ပါ၏။ ဗုဒၶစာေပႏွင့္ မိဘ ေမတၱာ၊ မိဘေမတၱာႏွင့္ ဗုဒၶစာေပ ခြဲျခား၍ မရစေကာင္းေပ။ “မိဘမ်ားသည္ အနႏၲ ေက်းဇူးရွင္မ်ား ျဖစ္ၾက၏။ ထိုေက်းဇူး တရားတို႔ကို သားသမီးမ်ား အေနျဖင့္ သိလည္း သိရမည္။ ေက်းဇူး ဆပ္ႏိုင္ေေအာင္လည္း ၾကိဳးစားရမည္။ အကယ္၍ မစြမ္းႏိုင္၍ မဆပ္ႏိုင္လွ်င္ေသာ္မွ ေက်းဇူးကန္းသူ မျဖစ္ေအာင္ ၾကိဳးစားရမည္”ဟု ဆိုလိုက္လွ်င္ပင္ ဤအရာသည္ ဗုဒၶဘာသာ အဆံုးအမ၊ ဗုဒၶဝါဒ လမ္းညႊန္ခ်က္ ျဖစ္သည္ဟူ၍ နားလည္ သေဘာေပါက္ၾကသည္ အထိပင္ ျဖစ္ပါ၏။

အျခားဘာသာမ်ားသည္ မိဘတို႔၏ ေမတၱာတရားကို ဗုဒၶဘာသာေလာက္ ဂုဏ္တင္ ခ်ီးမြမ္းမႈ မရွိခဲ့ေပ၊ ဗုဒၶဘာသာကမူ မိဘတို႔၏ ဂုဏ္ေက်းဇူးကို အနႏၲ အႏႈိင္းမဲ့ အတုမရွိအျဖစ္ ဖြင့္ဆိုကာ ဘုရားႏွင့္ တန္းတူထား၍ပင္ ခ်ီးမြမ္း ဂုဏ္ျပဳခဲ့ၾက၏။

ေရးဖြဲ႔မကုန္ မိဘဂုဏ္
ျမတ္စြာဘုရားရွင္က “ဗဟုပကာေရာ ဘိကၡေဝ မာတာပိတေရာ ပုတၱာနံ” ဟုေဟာေတာ္မူ၏။ အနႏၲေမတၱာရွင္ မိခင္ဖခင္တို႔၏ ေမတၱာတရားႏွင့္ ဂုဏ္ ေက်းဇူးတရားတို႔ကိုသာ ေရးသားဖြဲ႔ႏြဲ႔ကာ ေဖာ္က်ဴးျပရမည္ဆိုလွ်င္ပင္ ကုန္ႏိုင္ဖြယ္ မျမင္ေပ။

      ဘုရားရွင္ ကိုယ္ေတာ္ျမတ္ၾကီးသည္ တစ္ဘဝလံုး အျခားေသာ တရား စကားကို မေျပာၾကားဘဲ၊ မိဘတို႔၏ ေက်းဇူးတရားႏွင့္ ေမတၱာတရား သက္သက္ကိုသာ ေဟာၾကားမည္ ဆိုလွ်င္ေသာ္မွ ကုန္စင္ေအာင္ မေဟာၾကား ႏိုင္ေပ။ ျဗဟၼာေပါင္း ကုေဋကုဋာက တစ္ဦးလွ်င္ လွ်ာေပါင္း ကုေဋကုဋာ ဖန္ဆင္းျပီး မိဘတို႔၏ ေက်းဇူးတရားႏွင့္ ေမတၱာ တရားကိုိ သီၾကဴး ဖြဲ႔ႏြဲ႔ကာ ေျပာၾကားလွ်င္ေသာ္မွလည္း ကုန္ႏိုင္ဖြယ္ မရွိပါေပ။

လကၤာ။ ။တစ္ကမ႓ာလွ်င္၊ မဟာျဗေဟၼ၊ လွ်ာကုေဋျဖင့္၊ ဆန္းေနဂိုဏ္းညီ၊ ဂါထာစီ၍၊ ခ်ီးၾကဴးျမြတ္ေဖာ္၊ ဆိုလွည့္ေသာ္လည္း၊ ႏွစ္ေဖာ္မိဘ၊ ဂုဏကဲလြန္၊ အေနကန္ကို၊ ေဝဖန္ခ်ီးေျမာက္၊ ျပီးမေရာက္လိမ့္။ (မဃေဒဝ)

အေမ့ေမတၱာျဖင့္ လႊမ္းျခံဳထားေသာ ဤေလာက

အေမ…. ၊ လူတိုင္းမွာ အေမႏွင့္ မကင္းၾက။ သားသမီးတုိင္းမွာ အေမရွိၾက၏။ အေမအေၾကာင္း ဆိုလွ်င္ လူတိုင္း စိတ္ဝင္စားၾက၏။ အေမသမိုင္းဆိုလွ်င္ လူတိုင္းေခါင္းေထာင္ၾကည့္ၾက၏။ အေမဇာတ္လမ္းဆိုလွ်င္ လူတိုင္း အလု အယက္ ၾကည့္ၾက၏။ ျပီးလွ်င္ အေမေမတၱာကို တသသခံစားျပီး သနား ကရုဏာပိုစြာ မ်က္ရည္လည္ရြဲ ငိုပြဲဆင္ရျမဲပင္။ အေမမရွိသူတို႔သည္ အေမကို သတိရ တမ္းတကာ အလြမ္းပိုမိၾက၏။ အဘယ့္ေၾကာင့္ ဤသို႔ ခံစားခ်က္ျခင္း တူညီေနၾကရသနည္း ဟူမူ..အေမသည္ တစ္သီးပုဂၢလ ပိုင္ဆိုင္မႈ၏ သေကၤတ မဟုတ္။ အမ်ားဆိုင္ အမ်ားပိုင္သေကၤတ တစ္ခုသာျဖစ္၏။

အေမ့ေမတၱာသည္ သားသမီးတုိင္းအေပၚ လႊမ္းျခံဳရစ္ပတ္ကာ အႏၲရာယ္ အေပါင္းမွ ကာကြယ္ေပး၍ ေအးခ်မ္းၾကည္လင္ ခ်မ္းေျမ႕မႈကို ျဖစ္ေစသည္ သာတည္း။ ကြ်န္ေတာ့္အေမ၊ ခင္ဗ်ားအေမ၊ သူ႔အေမ၊ တစ္ျခား သူတို႔၏ အေမ၊ လူသားအားလံုး၏ အေမ၊ ထိုထိုသို႔ေသာ အေမ အားလံုး၏ ေမတၱာတရားတို႔ျဖင့္ လႊမ္းျခံဳထားေသာ ဤကမ႓ာေလာကၾကီးသည္ ေဘးရန္အေပါင္းမွ ကင္းေဝးကာ ျငိမ္းခ်မ္း ေနဦးမည္မွာ သံသယျဖစ္ဖြယ္ မရွိပါေပ။

အေမ့ေမတၱာတို႔ျဖင့္ လႊမ္းျခံဳကာ ဖြဲ႔စည္းထားေသာ မိသားစုတြင္းဝယ္ အခန္႔မသင့္၍ ခိုက္ရန္ ျဖစ္ၾကလွ်င္ေသာ္မွ အေမ့ေမတၱာေရႏွင့္ ျဖန္းပက္လိုက္လွ်င္ ခ်က္ခ်င္း ျငိမ္းေပ်ာက္သြားျမဲပင္။ ကမ႓ာေလာကထဲဝယ္ လူသားတို႔၏ ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ အာဃာတမ်ားေၾကာင့္ ခိုက္ရန္ျဖစ္မႈမ်ား၊ စစ္ျဖစ္မႈမ်ား ရွိေန ေစဦးေတာ့ လူသားတိုင္း၏ အေမ့ ေမတၱာေရျဖင့္ ျဖန္းပက္ႏိုင္မည္ဆိုလွ်င္ ဤကမ႓ာ ေလာကၾကီးသည္လည္း ေအးခ်မ္္းျငိမ္သက္ကာ ဆက္လက္တည္တံ့ ေနဦးမည္မွာ ေျမၾကီးလက္ခတ္ မလႊဲပင္တည္း။ အေမ အားလံုးက ေမြးေသာ သားသမီးမ်ားက ဤကမ႓ာ ေလာကၾကီးကို တည္ေဆာက္ေနၾက၊ အုပ္ခ်ဳပ္ ေနၾက၊ ဆက္လက္ တည္တံ့့ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ ေနၾကေသာေၾကာင့္ ဤကမ႓ာ ေလာကၾကီးကို အေမမ်ား၏ ေမတၱာတရားတို႔ျဖင့္ တည္ေဆာက္ ထားသည္၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေနသည္ဟု ဆိုလွ်င္လည္း လြန္အံ့ မထင္ပါေပ။

အႏိႈင္းမဲ့ေမတၱာရွင္

အေဖက သားသမီးတို႔အေပၚ ရဲရင့္ေႏြးေထြးေသာ ေမတၱာဓာတ္ကို ေပးေသာ ေၾကာင့္ ေနတစ္စင္းႏွင့္ အလားတူေၾကာင္းကိုလည္းေကာင္း၊ အေမက ေအးျမ ေသာေမတၱာဓာတ္ကို ေပးေသာေၾကာင့္ လတစ္မင္းႏွင္း အလားတူေၾကာင္းကို လည္းေကာင္း ႏိႈင္းယွဥ္ၾကည့္ႏိုင္ပါ၏။

*အေမ့ေမတၱာ ႏိႈင္းဆိုရာသည္ ညဥ့္အခါလေရာင္ျခည္သာတည္း။
*အေဖ့ေမတၱာ ဥပမာသည္ ေန႔အခါေနမင္းေရာင္ျခည္သာတည္း။

မွန္ပါ၏။ ေနမင္းသည္လည္း အခ်ိန္တန္ေတာ့ အေနာက္ေဂါယာကၽြန္းသို႔ ယြန္းရစျမဲ။ လမင္း သည္လည္း တစ္ခါတစ္ရံ “တိမ္ဖံုးပါလို႔ လမသာ” ဆိုတာမ်ိဳး ျဖစ္တတ္ျပန္၏။ မိဘတို႔ ေမတၱာ အေလင္းေရာင္သည္ကား သားသမီးတို႔ အေပၚမွာ အခ်ိန္အခါမေရြး ရင္းေသြးမ်ား၏ ဘဝလမ္းခရီး တစ္ေလွ်ာက္မွာ အျမဲတမ္း ထြန္းလင္းေတာက္ပေနမည္သာ ျဖစ္ပါ၏။ ထို႔ေၾကာင့္ပင္ မိဘတို႔၏ ေက်းဇူးတရားကို ယွဥ္ျပိဳင္လာသည့္ အရာအားလံုး အရႈံးေပးသြားၾကရစျမဲ။

အေမအေဖသည္ အနေႏၲာ အနႏၲ(၅)ပါးတြင္ ပါဝင္၏။ အေမအေဖ (သို႔မဟုတ္) မိဘတို႔၏ ေက်းဇူးတရား အဆံုးအပိုင္းအျခားမရွိေအာင္ မ်ားျပား လြန္းေသာေၾကာင့္ “အနႏၲ”ဟု စကားလံုး တစ္လံုးတည္း သံုးရသည္ကိုပင္ အားမရႏိုင္၊ မေက်နပ္ႏိုင္သျဖင့္ ေနာက္ထပ္ “အနႏၲ” တစ္လံုး ျဖည့္စြက္သံုးကာ ပါဠိသဒၵါနည္းအရ အလယ္တြင္ၾသသရထည့္၍ “အနေႏၲာ အနႏၲ” ဟု သံုးႏႈန္း ေခၚေဝၚျခင္းျဖစ္ပါ၏။ “ပရိယာယ္ႏွစ္ခ်က္ဆင့္ အနက္ျမင့္ရျမဲ”တဲ့။ ပရိယာယ္ တူပုဒ္္ ႏွစ္ခါထပ္ေျပာလွ်င္ “အလြန္”ဟူေသာ အနက္အဓိပၸါယ္ထြက္၏။ ဥပမာ။ မဟာ- ၾကီးသည္၊ မဟာ့မဟာ- အလြန္ၾကီးသည္ ဟူလို။ အဆံုးအပိုင္းအျခား မရွိေအာင္၊ ေရတြက္ျခင္းငွါ မစြမ္းသာေအာင္ ေက်းဇူးတရားတရား မ်ားျပားကာ ႏိႈင္းတု၍မရေသာေၾကာင့္ “အႏိႈင္းမဲ့ ေမတၱာရွင္”ဟု အေမကိုတင္စားကာ ဂုဏ္ျပဳ ေခၚေဝၚခဲ့ၾကပါ၏။ ထိုမိဘမ်ားသည္ အနေႏၲာအနႏၲ (၅)ပါးတြင္ တစ္ပါး အပါအဝင္ ျဖစ္ၾကပါသည္။

အဘယ့္ေၾကာင့္ ‘အႏိႈင္းမဲ့ေမတၱာရွင္’ဟုဆိုသနည္း။ မိဘမ်ားသည္ အႏိႈင္းမဲ့ ေမတၱာရွင္မ်ား ျဖစ္ၾက၏။ အဘယ့္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ မိဘမ်ားသည္ သား သမီးမ်ားအေပၚထားေသာ ေမတၱာ အတိုင္းအဆသည္ ႏိႈင္းျပ၍ မရႏိုင္ေပ။ လြန္စြာ ၾကီးမား က်ယ္ျပန္႔လွပါ၏။ ထိုသို႔ တိုင္းတာျပစရာ၊ ႏိုင္းျပစရာ ကင္းမဲ့ ေနေသာေၾကာင့္ မိဘေမတၱာသည္ ‘အႏႈိင္းမဲ့’ ျဖစ္ပါ၏။ မိဘႏွင့္ သားသမီး အေနေဝးေနေသာ္လည္း မိဘေမတၱာ၏ အစြမ္းကား ထိုအေဝး တစ္ေနရာမွာ ေရာက္ရွိေနေသာ သားသမီးမ်ားအေပၚ ေမတၱာအက်ိဳး သက္ေရာက္ႏိုင္သည္ သာတည္း။

ထိုေၾကာင့္ မိဘေမတၱာသည္ အနီး အေဝး ေနရာ ေဒသကိုလည္း ေက်ာ္လြန္ႏိုင္သည္ သာတည္း။ မိဘေမတၱာသည္ နံနက္ ေန႔ည မေရြး အက်ိဳးသက္ေရာက္ႏိုင္ပါ၏။ သား သမီးမ်ားသည္ အိပ္ေပ်ာ္ေနလွ်င္ေသာ္မွ မိဘအနားမွာရွိလွ်င္ သူတို႔၏ စိတ္တြင္ လံုျခံဳ စိတ္မႈကို ခံစားရ၏။ မည္သို႔ေသာ စိုးရိမ္ေသာကမွ် မရွိေပ။ ေဘးႏၲရာယ္ ကင္းသည္ဟုလည္း ယံုၾကည္ေန၏။ ဤသည္မွာ မိဘေမတၱာ၏ အစြမ္းေၾကာင့္ပင္ ျဖစ္ပါ၏။

ဤသည္ပင္ မိဘ ေမတၱာသည္ နံနက္ ေန႔ ညဟူေသာ အခ်ိန္ကာလကိုလည္း ေက်ာ္လြန္ႏိုင္ သည္သာတည္း။ ထို႔ေၾကာင့္ မိဘမ်ားကို္ အႏိႈင္းမဲ့ ေမတၱာရွင္မ်ားဟု ဆိုျခင္းျဖစ္ ပါသည္။ အမွန္မူ မိဘေမတၱာသည္ ျဗဟၼာကဲ့သို႔ပင္ ေမတၱာ ကရုဏာ မုဒိတာ ဥေပကၡာရွင္မ်ား ျဖစ္ၾကပါ၏။ ထို႔ေၾကာင့္ မိဘမ်ားကို အႏိႈင္းမဲ့ ေမတၱာရွင္ ဟုဆိုလွ်င္ အႏိႈင္းမဲ့ ကရုဏာရွင္၊ အႏိႈင္းမဲ့မုဒိတာရွင္၊ အႏိႈင္းမဲ့ ဥေပကၡာရွင္ ဟုလည္း ဆိုရာေရာက္သည္သာတည္း။

အစားထိုး၍ မရႏိုင္ေသာ အရာ

ေလာကမွာ ဥစၥာ စီးပြါး၊ ပညာ အသိတရား၊ ၾသဇာ အာဏာ စသည္အားျဖင့္ မည္သည့္အရာမဆို ျပဳလုပ္ေကာင္း ျပဳလုပ္ႏိုင္ပါလိမ့္မည္။ အစားထိုး၍ ရေကာင္း ရႏိုင္ပါလိမ့္မည္။ လိုတိုင္းရ၊ တတိုင္း ျပည့္စံုေကာင္း ျပည့္စံုပါ လိမ့္မည္။ အေမ တည္းဟူေသာ မိဘေမတၱာကိုမူ ဘယ္ေသာ အခါမွ် အစားထိုး၍ ရႏိုင္မည္မဟုတ္ေပ။ လင္ေသလွ်င္ လင္စား ရႏိုင္ပါ၏။ မယားေသ လွ်င္လည္း မယားအစား ရႏိုင္ပါ၏။ သားသမီး ေသလွ်င္ေသာ္မွ သားသမီး အစား ရႏိုင္သည္သာ ျဖစ္ပါ၏။ အေမ ေသသြားလွ်င္ အေမ့ေနရာကိုကား အစားထိုး၍ ရႏိုင္မည္ မဟုတ္ေပ။ အေမ မရွိေတာ့လွ်င္ အေမေနရာကို မည္သို႔ေသာ နည္းႏွင့္မွ် အစားထိုး အတုျပဳလုပ္၍ ရႏိုင္မည္ မဟုတ္ပါေပ။

အေမ့ေမတၱာသည္ အစားထိုး၍ မရေသာ ေမတၱာမ်ားသာ ျဖစ္ပါ၏။ အေမ့ ေမတၱာကို ႏွစ္ႏွစ္ကာကာ ခံစားရသူသည္ မိုးၾကီး သည္းထန္စြာ ရြာသြန္းပါက ျမစ္ေခ်ာင္း အင္းအိုင္တို႔တြင္ မိုးေရတို႔သည္ မို႔ေမာက္ ျပည့္လွ်ံရုံမက ယိုဖိတ္ စီးဆင္းကုန္ဘိသကဲ့သို႔ မကုန္ႏိုင္ မခမ္းႏိုင္ေအာင္ ျပည္လွ်ံစြာ ခံစားရပါ၏။ အေမ့ေမတၱာ မရွိေတာ့ဟု ဆိုလွ်င္္လည္း မည္သည့္ပစၥည္း မည္သည့္ အရာဝတၳဳႏွင့္မွ် အစားထိုး၍ မရႏိုင္ေတာ့ေပ။ မိဘသည္ မည္သည့္ေနရာတြင္ မဆို ကိုယ္စား ဝင္ယူႏိုင္၏။ အေမေနရာကိုကား မည္သူမွ် ကိုယ္စားမဝင္ ႏိုင္္ေပ။ ထိုေၾကာင့္ အေမ့ေမတၱာသည္ ေနရာတိုင္းမွာ ရွိျပီး အေမ့ေမတၱာသည္ အရာအားလံုး၏ ကိုယ္စားျပဳ နိမိတ္ပံုပင္တည္း။

အေမ့ကို ဖူးမဝ၊ ဦးခ်လို႔ ကန္ေတာ့မယ္

တစ္ခါတစ္ခါ အေမ့ကို သတိရ တမ္းတမိတဲ့အခါ ကဗ်ာဆရာ တင္မိုး၏ ‘လမင္းေမေမ’ ကဗ်ာေလးကို ဆိုညည္း ညည္းမိေလသည္။
“သံသရာတစ္ေကြ႔၊ ျပန္ကာေတြ႔ရင္ျဖင့္၊
အေမ့ကို ဖူးမဝ၊ ဦးခ်လို႔ ကန္ေတာ့မယ္။
နိဗၺာန္ဝင္ ေနာက္ဆံုးတံခါးအထိ၊
အေမ့အနားမွာပဲ တစ္ဖဝါးမကြာ ေနခ်င္တယ္။
ခြင့္လႊတ္ေတာ့ အေမရယ္၊ေဝးနယ္က ေမ့သား။
အေမက တစ္ေနရာ၊ သားရဟန္းက အေဝးမွာ ခြဲခြါေနခဲ့ၾကရ၏။ ထို႔ေၾကာင့္ အေမ့ ဆႏၵကို သားရဟန္း သိေသာ္လည္း ျဖည့္စြမ္းျခင္းငွါ မတတ္ႏိုင္ခဲ့ပါေပ။ ခြင့္လႊတ္ နားလည္ေပးပါေတာ့ အေမ။

မိမိသည္ ဘုရားသားေတာ္ ရဟန္းတစ္ပါး ျဖစ္ပါ၍ အေမ၏ အနႏၲ ေက်းဇူး တရားကို သိေသာ္လည္း အေမ့အနားမွာေန၍ ကိုယ္ဖိရင္ဖိ မျပဳစုႏိုင္ခဲ့ေပ။ ေရပူေရခ်မ္း မကမ္းလွမ္းႏိုင္ခဲ့ေပ။ အေမ၏ ရင္အပူကို ေဖးမကူႏိုင္ရွာခဲ့ေပ။ အေမေသခါနီးေသာ္မွ အနားတြင္ေနကာ အေမ့လက္ကို ဆုပ္ကိုင္လို႔ အားမေပး ႏိုင္ရွာခဲ့ေပ။ သို႔ေသာ္ သားရဟန္းသည္ အေမ့အတြက္ေရးေသာ၊ အေမ မေသခင္က ေရးရန္တိုက္တြန္းခဲ့ေသာ “အေမ့ေမတၱာ ဤသည့္စာ” ျဖင့္ အေမႏွင့္ အေမမ်ားအတြက္ မိဘမ်ား၏ ဂုဏ္ေက်းဇူးတို႔ကို တစ္စိတ္ တစ္ေဒသ ထုတ္ေဖာ္တင္ျပ၍ အေမ အေဖ၏ အႏႈိင္းမဲ့ဂုဏ္ကို အာရံုျပဳျပီး၊ ဦးႏွိမ္မာန္ေလွ်ာ့ ကာ ကန္ေတာ့လိုက္ပါသည္။

အေမႏွင့္ အေမမ်ားသို႔

အေမအေၾကာင္းကို ၾကားရ၊ ဖတ္ရလွ်င္ သားရဟန္းသည္ ေလာကထဲဝယ္ အေမ မရွိေတာ့ ေသာ္လည္း အေမကို သတိရျမဲ။ မည္သို႔ေသာ အေၾကာင္း ႏွင့္မွ် မ်က္ရည္က်ေလ့မရွိေသာ သားရဟန္းသည္ပင္ အေမဇာတ္လမ္း ၾကည့္မိ တိုင္း၊ အေမ့ေမတၱာဘြဲ႔ ဇာတ္လမ္း ဖတ္္မိတိုင္း ဝမ္းနည္းမ်က္ရည္ လည္ရျမဲပင္။ ထိုေၾကာင့္ အေမ မေသခင္က အေမ ေရးေစခ်င္ေသာ အေမ့ေမတၱာ အေၾကာင္းကို အေမ့အတြက္ ေရးမိျပန္ပါေကာေလ။ ဒါေပမဲ့ သားရဟန္း ေရးေသာ “အေမ့ေမတၱာ ဤသည့္စာ”ကို တမလြန္ဘဝသို႔ ေရာက္ေနျပီ ျဖစ္ေသာ အေမကေတာ့ ျမင္ႏိုင္၊ သိႏိုင္၊ ဖတ္ႏိုင္ေတာ့မည္ မဟုတ္ပါေပ။

သို႔ေသာ္လည္း မျပီးဆံုးေသးေသာ အေမ့ေမတၱာဘြဲ႔ကို ေလာကထဲရွိ အေမမ်ားႏွင့္ အေမကိုခ်စ္ေသာ သားသမီးမ်ားအတြက္ သားရဟန္း ဆက္ လတ္ကာ ေရးေနပါဦးမည္။ အေမအတြက္ သားရဟန္း လုပ္ရမည့္ တာဝန္တစ္ ရပ္ဟု ခံယူကာ လုပ္ေနပါဦးမည္္။ ရွိပါေစေတာ့ အေမအတြက္ သားရဟန္း၏ ႏွွလံုးေသြးႏွင့္ ေရးေသာ အေမ့ေမတၱာ ဤသည့္စာကို အေမ မဖတ္ႏိုင္လွ်င္ ေသာ္မွ ေလာကထဲမွာ ရွိေနၾကေသာ သူ႔အေမ၊ ခင္ဗ်ားအေမ၊ တစ္ျခားသတို႔၏ အေမ စသည့္စသည့္ အေမမ်ားစြာ က်န္ရွိေနၾကပါေသး၏။ ထိုအေမမ်ားသည္ ဤစာကို ဖတ္မိ သိရွိလွ်င္လည္း အေမကိုယ္တိုင္ ဖတ္သလို၊ အေမကိုယ္တိုင္ သားရဟန္း၏ ခံစားခ်က္ကို နားလည္ကာ အသိအမွတ္ျပဳသလို အတူတူပင္ ခံစားရပါလိမ့္မည္္။

သားရဟန္းသည္လည္း အေမကေမြး၍ လူ႔ေလာကထဲသို႔ ေရာက္ခဲ့ရ၏။ အေမက ေကၽြးး၍ လူလားေျမာက္ခဲ့ရ၏။ အေမ၏ ညႊန္ျပမႈျဖင့္ လူတစ္လံုး သူတစ္လံုး ျဖစ္ခဲ့ရ၏။ အေမ၏ လမ္းညႊန္မႈျဖင့္ ခေရာင္းလမ္းကို ေက်ာ္လႊား၍ ပန္းခင္းလမ္းကို ေလွ်ာက္လွမ္းကာ ပန္းေလေမႊးကို ရွဴရႈိက္ခဲ့ရသလို စမ္းေရေအးကို ေသာက္သံုးခြင့္ ရခဲ့၏။ အေမျမႇင့္၍ သားရဟန္းဘဝ တင့္တယ္ ထယ္ဝါခဲ့ရ၏။ သားရဟန္းသည္ အေမ့ေျခရင္းတြင္ ေနထိုင္ကာ ၾကားနာ မွတ္သားခဲ့ရေသာ ဇာတ္၊ နိပါတ္ေတာ္၊ ပံုျပင္ သာဓက အဆံုးအမမ်ားသည္ လည္း သားရဟန္း ႏွလံုးသားတြင္ ထာဝစဥ္ စြဲထင္ လ်က္ ရွိခဲ့ပါျပီ။ သားရဟန္း ဘဝ တစ္ခုလံုးသည္ပင္ အေမေက်းဇူးတရားႏွင့္ ကင္းေသာအရာ၊ အေမ့ ေမတၱာမွ ကြက္က်န္ခဲ့ေသာအရာ တစ္ခုမွ် ရွိမည္ မထင္ပါေလ။

ထာဝရေမတၱာရွင္

ေလာကထဲတြင္ လူသားဟူ၍ တည္ရွိေနသမွ်ကာလပတ္လံုး အေမမ်ား သည္လည္း ဆက္လက္တည္ရိွ ေနဦးမည္သာ။ အေမမ်ားရွိေနသ၍ သား သမီးမ်ား အေပၚထားေသာ အေမ့ေမတၱာတို႔သည္လည္း ဆက္လက္ ရွင္သန္ တည္ရွိ ေနဦးမည္သာတည္း။ ထိုသို႔ဆိုလွ်င္ အေမ့ေမတၱာသည္ ကမ႓ာေလာက ထဲတြင္ ထာဝရတည္ရွိေနေသာေၾကာင့္ ထာဝရေမတၱာဟု ေခၚဆိုႏိုင္သလို ထိုေမတၱာမ်ိဳး ပိုင္ဆိုင္ေသာ အေမမ်ားကိုလည္း ထာဝရ ေမတၱာရွင္မ်ားဟု ေခၚဆိုႏိုင္သည္သာတည္း။

သားရဟန္း၏ အေမသည္ ေလာကထဲတြင္ မရွိ ေတာ့ေသာ္လည္း ေလာကထဲတြင္ ထိုသို႔ေသာ ထာဝရ ေမတၱာရွင္ အေမမ်ား ဆက္လက္ကာ တည္ရွိေနေသာေၾကာင့္ လည္းေကာင္း၊ အေမ ေသေသာ္လည္း အေမ၏ ေမတၱာ ကရုဏာတရားတို႔သည္ သားသမီးမ်ား အေပၚ ဆက္လက္ လႊမ္းျခံဳေနဆဲ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္လည္ေကာင္း၊ သားသမီးတို႔၏ ရင္ထဲ ႏွလံုးသားထဲဝယ္ အေမႏွင့္ပတ္သက္ေသာ အရာအားလံုးတို႔သည္ မည္သည့္ အခါမွ် ေပ်ာက္ပ်က္၍ မသြားဘဲ၊ ထာဝရ တည္ရွိေနဆဲျဖစ္ေသာေၾကာင့္ လည္းေကာင္း “အေမ ဘယ္ေတာ့မွွ မေသ”ဟု ဆိုႏိုင္သည္သာတည္း။

ထိုထိုသို႔ေသာ ထာဝရ ေမတၱာရွင္ အေမႏွင့္ ေလာကထဲရွိ အေမမ်ား အားလံုးအတြက္ သားရဟန္းသည္လည္း ဓမၼ တရားနည္းလမ္းအားျဖင့္ ေက်းဇူး ဆပ္ျခင္းဟူေသာ သာသနာျပဳ လုပ္ငန္းမ်ားကို အသက္ရွင္ေနသမွ် ကာလ ပတ္လံုး ကိုယ္အား ညာဏ္အားရွိသမွ် ၾကိဳးစား လုပ္ေဆာင္ရင္း အေမ၏ ေက်းဇူးေၾကြးကို ဆက္လက္ကာ ေပးဆပ္ေနဦးမည္သာ။ သားရဟန္း၏ ရင္ထဲ ႏွလံုးသားထဲတြင္ အေမ့ေမတၱာ ကရုဏာ မုဒိတာ ဥေပကၡာ တရားတို႔သည္ လည္း ဆက္လက္ ရွင္သန္ေနဦးမည္သာ။ သားရဟန္း ေန႔စဥ္ ေန႔တိုင္း ျပဳလုပ္သမွ် ကုသိုလ္ ေကာင္းမႈတို႔၏ အဖို႔ဘာဂကိုလည္း အေမ အေဖႏွင့္ ေလာကထဲမွ ထြက္ခြါ သြားၾကေသာ အေမ အေဖ အားလံုးအတြက္ အမွ်ေပးေဝ ေနဦးမည္ သာတည္း။

အရွင္ဥကၠံသ
သာသနတကၠသီလ မဟာဓမၼာစရိယ M.A.(Buddhism)
အေမမ်ားေန႔ အမွတ္တရ