Thursday, June 5, 2014

ငါးရာ့နွစ္ဆယ္ ရွစ္သြယ္ ေမတၱာ


ငါးရာ့နွစ္ဆယ္ ရွစ္သြယ္ ေမတၱာ

စာေရးသူသည္ မ္ိတ္ေဆြတစ္ေယာက္ လာေပးေသာ ျမတ္သတိဝါဒီ မဂၢဇင္းစာအုပ္ကုိ လွန္ၾကည္႔ရင္း စာေရးဆရာ ေဇာ္ရန္ေနာင္၏ “ေပ်ာ္ဝင္ျမစ္တစ္စင္း” ေဆာင္းပါးကုိ ဖတ္မိသည္။ ေမတၱာနွင္႔ ပတ္သက္ေသာ အေၾကာင္းျဖစ္ပါသည္။ ငါးရာ႔နွစ္ဆယ္ ရွစ္သြယ္ေမတၱာ အေၾကာင္းနွင္႔ ငါးရာ႔ေျခာက္ဆယ္႔တစ္ပါး ေမတၱာ အေၾကာင္းတုိ႔ကုိ တင္ျပထားျခင္းျဖစ္သည္။

သူ၏ ေဆာင္းပါးတြင္ ငါးရာ႔နွစ္ဆယ္ ရွစ္သြယ္ေမတၱာျဖစ္ပုံ အက်ဥ္းခ်ဳပ္ေရတြက္ၿပီး အမ်ား သုံးေနက် ထင္ရွားေသာနည္းျဖစ္ေၾကာင္း တင္ျပထားသည္။ ၄င္းေကာင္းအျပင္ ေမတၱာဗ်ဴဟာ အသင္း စသည္တုိ႔ သုံးစြဲ ေနေသာ ေမတၱာသုတ္လာ ၅၆၁-ပါး ေမတၱာပြားပုံ၌ ၅၆၁-ပါး ေရတြက္ပုံ သခၤ်ာထားပုံ သင္႔ မသင္႔ မွန္ မမွန္ စစ္ေဆးသင္႔ေၾကာင္း ပညာရွင္မ်ားထံ ခ်ဥ္းကပ္ ေမးျမန္းသင္႔ ေၾကာင္း ခုိင္မာမွန္ကန္မႈအတြက္ ႀကိဳးစားသင္႔ေၾကာင္း လည္း တင္ျပထားသည္။

သခ်ၤာ ကန္႔သတ္ခ်က္

၅၂၈-သြယ္ ေမတၱာ ဟူေသာ သခၤ်ာကန္႔သတ္ခ်က္ကုိ ဘုရားေဟာ ပါဠိေတာ္ မ်ား၌ တုိက္ရုိက္ မေတြ႔မိ။
ပဋိသမိ ၻဒါမဂ္ ပါဠိေတာ္၌-
၁။ မရည္စူးေသာ ပုဂၢိဳလ္ ၅ ဦး (သေဗၺ သတၱာ-စသည္)
၂။ ရည္စူးေသာ ပုဂၢိဳလ္ ၇ ဦး (သဗၺာ ကၠတိၱေယာ- စသည္)
၃။ အရပ္ဆယ္မ်က္နွာ ေမတၱာပုိ႔ပုံမ်ား ျပထားသည္။

သုိ႔ေသာ္ ၅၂၈-ဟု သခၤ်ာကန္႔သတ္ခ်က္ အတိအက်မျပ။ ထိုပဋိသမၻိဒါမဂ္ ပါဠိေတာ္နည္းကုိ အေျခခံ၍ “ငါးရာ႔နွစ္ဆယ္ ရွစ္သြယ္ေမတၱာ”ဟု ပညာရွင္ အစဥ္အဆက္ ေရတြက္ေျပာဆုိၾကသည္။ ေမတၱာပြားၾကသည္။

၅၂၈-သခ်ၤာကုိ မည္သည္႔အခ်ိန္က စတင္သတ္မွတ္ခဲ႔သည္၊ မည္သူက မည္သည္႔က်မ္း၌ စတင္သုံးစြဲခဲ႔သည္- ကုိ အတိအက် မေျပာနုိင္ေသာ္လည္း အရွင္မဟာဗုဒၶေဃာသ၏ ဝိသုဒိၶမဂ္ ပထမအုပ္ ၃၀၄-၌ ေတြ႕ရသည္ကုိ ေထာက္ဆလ်က္ ေရွးအ႒ကထာမ်ားလက္ထက္ကပင္ သတ္မွတ္ခဲ႔ေၾကာင္း သိနုိင္သည္။

၅၆၁-ပါး သခၤ်ာကုိလည္း ပရိတ္ႀကီး ေမတၱာသုတ္တြင္ လာေသာနည္းကုိ အေၿခခံ၍ ေရတြက္သုံးစြဲေနၾကသည္။ ေမတၱာသုတ္ ပါဠိေတာ္၌ကား သခၤ်ာ အတိအက် သတ္မွတ္ထားခ်က္ မရွိ။

သခၤ်ာသုံးစြဲပုံမ်ား

ပါဠိက်မ္းဂန္မ်ား၌ သခၤ်ာ သံုးစြဲပံုမ်ားကို အမ်ိဳးမ်ိဳး ေတြ႔ရသည္။
၁။ အပိုအလိုမရွိ တိက်ေသာသခၤ်ာ
(သစၥာ ၄-ပါး၊ သတိပ႒ာန္ ၄-ပါး ၊ ခႏၶာ ၅-ပါးစသည္)
၂။ သတ္မွတ္ခ်က္ထက္ပိုေသာ အေနကသခၤ်ာ
(သတံ- တစ္ရာမက၊သဟႆံ- တစ္ေထာင္မက စသည္)
၃။ သတ္မွတ္ခ်က္ထက္ အနည္းအငယ္ အပိုအလို ရွိေသာသခၤ်ာ
(ဇာတ္ေတာ္ ၅၄၇ - ဇာတ္ကို ၅၅၀- ဇာတ္ေတာ္ ဟု ေခၚျခင္း စသည္)
၄။ ကာလ ေဒသ ပုဂလ -စသည္ေပၚ မူတည္ ေသာ သခၤ်ာ
(ေမတၱာ-အက်ိဴးကို အဂ္ုတၱိဳရ္ ပါဠိေတာ္ အ႒က နိပါတ္-၌ ၈မ်ိဳး သတ္မွတ္ပံု စသည္)

ငါးရာ့နွစ္ဆယ္ ရွစ္သြယ္ ေမတၱာ

ေဖာ္ျပပါ သခၤ်ာသံုးစြဲပံုမ်ားကို ၾကည့္လွ်င္-
၁။ သစၥာ ၄-ပါး၊ ခႏၶာ ၅-ပါး စသည္တို႔ကဲ႔သုိ႔ အပိုအလို ႏႈတ္ပယ္ျဖည့္စြက္၍ မရေသာသခၤ်ာမ်ား။
၂။ အေျခအေနအရ အေလ်ာ့အတင္း ျပဳလုပ္၍ ရေသာသခၤ်ာမ်ား ဟု ႏွစ္မ်ိဳး ႏွစ္စား ေတြ႔ႏုိင္သည္။
အေျခအေနအရ သတ္မွတ္သင့္ေသာ သာသနာ ၅၀၀၀-စေသာ သခၤ်ာမ်ိဳးကို မူေသသခၤ်ာ ယူျခင္း ေၾကာင္႔ ဝါဒအမ်ဳိးမ်ဳိး ျဖစ္ေပၚခဲ႔ဖူးသည္။ ဘုရားရွင္က သာသနာ ၅၀၀၀ အတိအက် မသတ္မွတ္ခဲ႔။ “ေကာင္းစြာ က်င္႔သုံးေနသမွ် ဤေလာက၌ ရဟႏ ၱာ မဆိတ္သုဥ္း” ဟု (ဒီ-၂၊ ၁၂၅)၌ မိန္႔ဆုိခဲ႔သည္။

သုံးဆယ္႔ရွစ္ျဖာ မဂၤလာ-စေသာ သတ္မွတ္ခ်က္သည္လည္း ဘုရားရွင္၏ အလုိေတာ္က် မဟုတ္ပါ။ မဂၤလသုတ္ပါဠိေတာ္ကုိ မူတည္၍ အေျခအေန အရ သတ္မွတ္ခဲ႔ၾကသည္။
အေလ်ာ႔အတင္း ရနုိင္သည္႔ ၃၈-သခ်ၤာကုိ တရားေသ ဆုပ္ကုိင္ထားျခင္း ေၾကာင္႔ပင္- မာတာပိတု ဥပ႒ာနံ၊ အာရတီ ဝိရတီ ပါပါ-တုိ႔ ၌ ၁-ပါး ယူေသာ နည္း ၂-ပါး ယူေသာနည္း စသည္ျဖင္႔ အျငင္းပြါး ရသည္။

ဘုရားရွင္က-
ဧတာဒိသာနိ ကတြာန- စသည္ျဖင္႔သာ သာမန္ေဟာခဲ႔သည္။
ဧတာဒိသာနိ (ဤကဲ႔သို႔ ရႈအပ္ေသာ အမႈမ်ား) ဟုသာ သာမန္ေဟာၾကားခဲ႔ ေသာေၾကာင္႔ ထင္ရွား ေသာ မဂၤလာတရားေတာ္ မ်ားကုိသာ ေဆာင္လြယ္ မွတ္သားလြယ္ေအာင္ ဤမွ်ေဟာၾကားခဲ႔သည္။ ေဆာင္လြယ္ မွတ္သားလြယ္ေအာင္ ဤမွ်ေဟာၾကားခဲ႔ျခင္းကုိလည္း ခုဒၵက ပါဌ (သူငယ္မ်ားဖတ္စာ) ပါဠိေတာ္၌ သဂၤါယနာ တင္ထားျခင္းျဖင္႔ သိနုိင္သည္။ အျခားဤနွင္႔ အလားတူသည္႔ မဂၤလာ အမႈမ်ားလည္း ရွိနုိင္ေသးသည္- ဟု ဧတာဒိသာနိ- ဟူေသာ စကားက ညြန္ျပေနသည္။ သက္ေသခံ ေနသည္။

 မွန္ပါသည္။ မဇၨပါနာစ သံယေမာ (မူးယစ္ ေသစာ ေသာက္စားျခင္းမွ ေရွာင္ၾကဥ္ျခင္း) ဟုသာ ေဟာထားေသာ္လည္း ပါဏာတိပါတ-စသည္မွ ေရွာင္ၾကဥ္ျခင္း စသည္သည္လည္း မဂၤလာ ျဖစ္ေသးသည္။ ၄င္းအျပင္ ကာေလန ဓမၼႆဝနံ (သင္႔ေလ်ာ္ေသာ အခါ တရားနာျခင္း) ဟုသာ ေဟာထားေသာ္လည္း တရားေဟာျခင္း သာဓုေခၚျခင္း အမွ်ေဝျခင္း စေသာ ပုညကိရိယ အမႈမ်ားသည္လည္း မဂၤလာအမႈပင္ ျဖစ္ပါသည္။

“ႀကီးပြားခ်မ္းသာ၊ ေၾကာင္းမ်ားစြာ၊ မဂၤလာ ဟုေခၚ” (အေျချပဳ မဂၤလသုတ္) ဆုိသည္႔အတုိင္း ႀကီးပြားခ်မ္းသာေၾကာင္း မွန္သမွ်ကုိ မဂၤလာဟု ေခၚနုိင္ သည္။ ဘုရားရွင္က- မဂၤလာကုိ သဗၺတၳ ေသာတိၳ ံ ဂစ ၦႏိ ၱ (ႀကီး ပြားခ်မ္းသာေၾကာင္း) စံျဖင္႔ တုိင္းတာ သတ္ မွတ္ေပးခဲ႔သည္။ အ႒တိ ံသ ၃၈-ပါး စံျဖင္႔ မတုိင္းတာ မသတ္မွတ္ခဲ႔ပါ။

ေမတၱာသခ်ၤာ သတ္မွတ္ရာ၌လည္း ၅၂၈ (သုိ႔မဟုတ္) ၅၆၁-ဟု ဘုရားရွင္က အတိအက် သခ်ၤာသတ္မွတ္ထားသည္ မဟုတ္ပါ။ ပညာရွင္မ်ား သတ္မွတ္ ထားသလို- ၅၂၈(သုိ႔) ၅၆၁-လည္း ျဖစ္နုိင္သည္။ ဤထက္မကလည္း ျဖစ္ နုိင္သည္။

ဘုရားရွင္က ေမတၱာသုတ္၌-
အသမၺာဓံ (မက်ဥ္းေျမာင္းေသာ ေမတၱာ) အပရိမာဏံ (အတုိင္းအရွည္ မရွိေသာ ဝါ- ပမာဏ ကန္႔သတ္ခ်က္ သခ်ၤာ မရွိေသာ ေမတၱာ) ဟု ေဟာထားသည္။
(အံ-၃-၅၀၄) စသည္၌လည္း- ဝိပုေလန (က်ယ္ျပန္႔ေသာ ေမတၱာ)
အပၸမာေဏန (အတုိင္းအဆ ပမာဏ ကန္႔သတ္ခ်က္ မရိွေသာ ေမတၱာ)ဟု ေဟာထားျပန္သည္။
ထုိကဲ႔သုိ႔ ဘုရားရွင္ကုိယ္တုိင္ ေဟာထားခ်က္မ်ားကုိ ေထာက္ရႈလွ်င္ ေမတၱာ သခ်ၤာ ၅၂၈ (သုိ႔) ၅၆၁ ကန္႔သတ္ခ်က္မ်ားမွာ ဘုရားရွင္ အလိုေတာ္က် “အတိအက်” မဟုတ္ေၾကာင္း သိသာသည္။

သခ်ၤာသတ္မွတ္ရက်ဳိး

မဂၤလာ အေရအတြက္ သခ်ၤာ၊ ေမတၱာ အေရအတြက္ သခ်ၤာမ်ားကုိ ဗုဒၶကုိယ္ေတာ္တုိင္ မသတ္မွတ္ ခဲ႔ေသာ္လည္း ေရွးပညာရွင္မ်ားက မဂၤလာ သခ်ၤာကုိ ၃၈၊ ေမတၱာသခ်ၤာကုိ ၅၂၈(သုိ႔) ၅၆၁ဟု သတ္မွတ္ခဲ႔ျခင္းေၾကာင္႔ ဗဟုသုတ ျဖစ္ဖြယ္ရာ စိတ္ဝင္စားဖြယ္ရာ နည္းယူဖြယ္ရာ စေသာ အက်ဳိးမ်ား ရရွိနုိင္ပါသည္။ ဆရာ႔ဆရာ ေရွးပညာရွင္မ်ား၏ ေက်းဇူးကား ႀကီးမားပါေပစြ။

ေယာနိေသာ မနသိကာရ

ပညာရွင္မ်ား ေက်းဇူးေၾကာင္႔ ၃၈-ျဖာ မဂၤလာ ၅၂၈-သြယ္ေမတၱာ သခ်ၤာမ်ား ေရတြက္ပုံ ခြဲစိတ္ပုံ နည္းေပးလမ္းျပခဲ႔ပုံမ်ားကုိ သိရသလို ဦနာဓိကာနိ- အယုတ္အလြန္တုိ႔သည္ န သိယုံ- မျဖစ္ကုန္ ဟု ဆုိသကဲ႔သုိ႔ မဂၤလာကုိ ၃၈-ပါးထက္ မပုိရ ၃၈ပါးေအာက္ မေလ်ာ႔ရ၊ ေမတၱာကုိ ၅၂၈-ပါးထက္ မပုိရ ၅၂၈ေအာက္ မေလ်ာ႔ရ ဟု ပညာရွင္မ်ား မသတ္မွတ္ခဲ႔သည္ ကုိလည္း သတိျပဳရမည္။

ဤသို႔ ေယာနိေသာ မနသိကာရျဖင္႔ သင္႔ေလ်ာ္ေအာင္ ယူဆမွသာလွ်င္- ဘုရားရွင္၏ အနႏ ၱဥာဏ္ ေတာ္ကုိလည္းေကာင္း ေရွးပညာရွင္မ်ား၏ ႀကီးမားေသာ ေစတနာကုိလည္းေကာင္း ေက်းဇူး ဆပ္ရာေရာက္မည္၊ ကတညဳတ ကတေဝဒီ မဂၤလာနွင္႔လည္း ျပည္႔စုံနုိင္ေပသည္။

ေမတၱာလက္ေဆာင္

ေမတၱာပုိ႔ုပုံမ်ားကုိ “အေဝရာ ေဟာႏၱဳ” စသည္ျဖင္႔ လည္းေကာင္း “ေဘးရန္ ခပ္သိမ္း ၿငိမ္းၾကပါေစ” စသည္ျဖင္႔လည္းေကာင္း “ဥပါဒ္ရန္ေဘး ကင္းစင္ ေဝး” စသည္ျဖင္႔လည္းေကာင္း အမ်ဳိးမ်ဳိးအဖုံဖုံ ေမတၱာပို႔ၾကသည္။ မည္သည္႔ နည္းနွင္႔ ပုိ႔သည္ျဖစ္ေစ ေမတၱာ၏ ဦးတည္ခ်က္မွာ လိုရင္း နွစ္မ်ဳိးသာျဖစ္ သည္။

၁။ မေကာင္းက်ဳိးမ်ား မျဖစ္ေစလိုျခင္း
၂။ ေကာင္းက်ဳိးမ်ားသာ ျဖစ္ေစလုိျခင္း ဟူ၍ ဤ ၂-မ်ဳိးသာ ျဖစ္သည္။
ထုိတြင္ ေဘးရန္ကင္းၾကပါေစ၊ ဆင္းရဲနွင္႔ ငရဲကင္းၾကပါေစ၊ မေကာင္းေသာ နိမိတ္မ်ား အမဂၤလာ မ်ား ကင္းၾကပါေစ ဤသုိ႔ စသည္ျဖင္႔ ေမတၱာပုိ႔ျခင္း မ်ားသည္ “မေကာင္းက်ဳိးမ်ား မျဖစ္ေစလိုျခင္း” ၏ ဦးတည္ခ်က္မ်ားျဖစ္သည္။

ခ်မ္းသာပါေစ၊ တုိးတက္ပါေစ၊ ေအာင္ျမင္ပါေစ၊ ေရလိုေအးလုိ႔ ပန္းလုိေမႊးၾက ပါေစ၊ သြားလမ္း သာလို႔ လာလမ္းေျဖာင္႔ၾကပါေစ၊ ေရာင္းပန္းဝယ္ပန္း ပြင္႔လန္းၾကပါေစ ဤသုိ႔ စသည္ျဖင္႔ ေမတၱာပုိ႔ျခင္းမ်ားသည္ ေကာင္းက်ဳိးမ်ား ျဖစ္ေစလိုျခင္း၏ ဦးတည္ခ်က္မ်ားပင္ျဖစ္သည္။ ေမတၱာ ပုိ႔ရာတြင္ ပါးစပ္က ဆုိရုံမဟုတ္ပဲ ႏွစ္ႏွစ္ကာကာ စိတ္ေရာက္ဖုိ႔က လိုရင္းျဖစ္သည္။

လြယ္ကူထိေရာက္ေသာ ေမတၱာပုိ႔နည္း

၁။ က်န္းမာပါေစ
၂။ ခ်မ္းသာပါေစ
၃။ ေဘးရန္ကင္းပါေစ
၄။ လုိရာဆႏၵ ျပည္႔ဝပါေစ
ဤ ၄-ခ်က္သည္ ေရွးရုိးစဥ္လာ လြယ္ကူေသာ ေမတၱာပုိ႔နည္းျဖစ္သည္။

ဤ ၄-ခ်က္ကုိ ေပါင္း၍ က်န္းမာ ခ်မ္းသာ၊ ေဘးရန္ကြာ၍၊ လုိရာဆႏၵ ျပည္႔ဝ ပါေစဟု ခ်ဳံး၍လည္း ေမတၱာပုိ႔နုိင္သည္။ သုိ႔ေသာ္ တစ္ခ်က္ခ်င္းခြဲ၍ ေမတၱာ ပုိ႔ျခင္းက ပို၍ ထိေရာက္စူးရွေစသည္။ မိမိေမတၱာပုိ႔သလိုေသာ ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦး ဦးကုိ စဥ္းစား၍ ထင္ထင္ရွားရွား ထပ္တလဲလဲ ေမတၱာပုိ႔ပါ။
ဥပမာ- အေမကုိ ေမတၱာပုိ႔လိုလွ်င္ အေမ႔မ်က္နွာေပၚလာေအာင္ စဥ္းစားလုိက္ပါ အေမ႔မ်က္နွာ ထင္ထင္ရွားရွား ေပၚလာေသာအခါ အေမ… က်န္းမာပါေစ ခ်မ္းသာပါေစ ေဘးရန္ကင္းပါေစ လုိရာဆႏၵျပည္႔ဝပါေစ ဟု သုံးခါထက္မနည္း ထပ္တလဲလဲ ေမတၱာပုိ႔ပါ။

အေမကဲ႔သုိ႔ ေက်းဇူးရွင္မ်ား ရင္းနွီးေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ား သီးျခားလုိအပ္သူမ်ားကုိ ဆုိခဲ႔ၿပီးေသာ နည္း အတိုင္းေမတၱာ ပို႔ၾကည္႔ပါ။ မၾကာမီ ေမတၱာအက်ဳိး ခံစားရေပလိမ္႔မည္။ ေမတၱာအေၾကာင္းကုိ ပညာရွင္ အသီးသီးက ရႈေထာင္႔မ်ဳိးစုံမွ တင္ျပဖြင္႔ဆုိ ထားၿပီးျဖစ္ပါသည္။

စာေရးသူအေနျဖင္႔ ေမတၱာအေၾကာင္း က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ တင္ျပစရာလို မည္မထင္ပါ။ ေဇာ္ရန္ေနာင္ ေဆာင္းပါးကုိ အေျခခံ၍ ေမတၱာသခ်ၤာ အေၾကာင္းသာ တင္ျပလုိရင္းျဖစ္ပါသည္။
ထုိေၾကာင္႔ ေမတၱာနွင္႔ ပတ္သတ္၍
၅၂၈- သခ်ၤာမွန္သည္၊
၅၆၁- သခ်ၤာမွန္သည္ဟု ျငင္းခုံျခင္းဟူေသာ
သခ်ၤာ အေရအတြက္ေပၚမွာ တင္ေနျခင္းထက္ ေမတၱာရွင္ပီသေအာင္ ေမတၱာထိေရာက္ေအာင္ ပုိ႔သျခင္းက ပုိ၍ အေရးႀကီးေၾကာင္း တင္ျပရင္း ဤေဆာင္းပါးကုိ အဆုံးသတ္ပါသတည္း။

ဆရာေတာ္ ဦးတိေလာကာဘိဝံသ (ရြာမပရိယတၱိစာသင္တိုက္ အင္းစိန္)
(၂၀၀၃-ခု၊ မတ္လထုတ္၊ ျမစ္မခ ဓမၼစာသဝဏ္၊ အတြဲ ၁၃ အမွတ္၉- စာေစာင္မွ)