“တရားသိလွ်က္ အက်င့္ခက္”
သိေတာ့ သိတယ္ ၊ သိတဲ့အတိုင္း လိုက္နာက်င့္သံုးဖို ့မလြယ္ကူဘူးတဲ့။ သိတယ္ဆုိတဲ့ေနရာမွာ သင္ထားလို ့သိတယ္ဆိုတဲ့ အသိက တစ္မ်ဳိးေပါ့။ လက္ေတြ ့က်င့္သံုးၿပီး သိတဲ့ အသိက တစ္မ်ဳိး။ အဲ့ဒီ ႏွစ္မ်ဳိးထဲမွာ သင္ထားလို ့သိတဲ့ အသိဟာ လက္ေတြ ့က်င့္သံုးၿပီး သိတဲ့ အသိေလာက္ ခိုင္မွာမႈ၊ ရင့္က်က္မႈ မရွိဘူးေပါ့။ဘာျဖစ္လို ့သတၱ၀ါေတြဟာ သိရဲ့ သားနဲ ့မက်င့္ႏုိင္ၾကတာလဲဆုိေတာ့ မက်င့္ႏိုင္ျခင္းရဲ့ အ ေၾကာင္းျဖစ္တဲ့ ေလာဘ ေဒါသ ေမာဟ စတဲ့ ကိေလသာေတြရဲ့ လႊမ္းမိုးမႈက အင္မတန္မွ အားေကာင္းၿပီးေတာ့ အသိဥာဏ္ေလးက အားေပ်ာ့ေသးသိမ္ေနလို ့ပဲ ျဖစ္တယ္ေပါ့။
အကယ္၍သာ အသိဥာဏ္ေလးက လႊမ္းမိုးသြားမယ္ဆုိလို ့ရွိရင္ ေလာဘ ေဒါသ
ေမာဟစတဲ့ ကိေလသာေတြက အင္အားေပ်ာ့ညံ့သြားၿပီး အသိဥာဏ္ေတြက လႊမ္းမုိးလာမယ္ဆုိလို ့ရွိရင္ေတာ့
တရားသိလွ်က္ အက်င့္ခက္စရာ မရွိေတာ့ဘူးတဲ့။ တရားသိတဲ့အတိုင္း က်င့္ၾကံက်ဳိးကုတ္ အားထုတ္ေနမွာျဖစ္ပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္မို ့ ဘုန္းႀကီးတို ့တေတြ သတိထားဖို ့ရာက ဗုဒၶျမတ္စြာ သာသနာေတာ္ျမတ္ႀကီးနဲ
့ၾကံဳေတြ တဲ့အခါမွာ သိေအာင္ သင္ၾကားရမွာကေတာ့ နံပါတ္တစ္၊ မလႊဲမေသြ လုပ္ၾကရမယ္။
ျမတ္စြာဘုရားကလည္း သာသနာေတာ္ျမတ္ႀကီးကို
နံပါတ္တစ္ ပရိယတၱိသာသနာ ပရိယတၱိဆုိတာ သင္ယူျခင္းလုိ ့အဓိပၸါယ္ရတယ္။ မသင္ယူဘဲ မည္သူတစ္ဦးတစ္ေယာက္မွ
တရားဓမၼကို သိလာႏုိင္စရာ အေၾကာင္းမရွိဘူး။ တရား နာတာဟာ သင္ေနတဲ့သေဘာပဲ။ နားက ၾကားနာေနတာ
သင္ယူျခင္းပဲ။ ေအး သင္ယူၿပီးတဲ့ေနာက္မွာ လက္ေတြ ့က်င့္သံုးမႈဆုိတာ ေနာက္ကလိုက္ရတယ္။
ျမတ္စြာဘုရား အဆူဆူက ဆံုးမၾသ၀ါဒေပးခဲ့တယ္။ “သဗၺပါပႆ အကရဏံ” တဲ့။
ရုပ္မွာညစ္က်ဳ ့၊ အကုသိုလ္မွန္သမွ်၊ မျပဳလုပ္နဲ ့။ ဒါက ဘုရားေဟာတာ။ အဲ့တာကို ဘုန္းႀကီးတို
့တေတြ သင္ရမယ္။
ရုပ္မွာ ညစ္က်ဳ ့အကုသိုလ္မွန္သမွ် ေရွာင္ရမယ္ဆုိတာ ဒီလုိ သင္လုိက္ၿပီးတဲ့ေနာက္မွာ
ဒါက သင္တာ။ သင္လိုက္ၿပီးတဲ့ေနာက္မွာ အကုသိုလ္ဆိုတာ မလုပ္ရဘူးဆုိတဲ့ အသိေလး ကိုယ့္ သႏာၱန္မွာ
ရွိတယ္။ ရွိလာတဲ့အတိုင္း အကုသိုလ္ကို ေရွာင္ႏိုင္ဖို ့ မေရွာင္ဘူးဆုိရင္ ဒါ တရား သိလွ်က္
အက်င့္ခက္တာေပါ့။
ကုသိုလ္တရားေတြ မိမိသႏာၱန္မွာ အျပည့္ရွိရမယ္တဲ့။ ကုသိုလ္တရားဆုိတာလည္း
အဆင့္ဆင့္ ရွိတယ္။ ဒါန ကုသိုလ္ရွိတယ္။ စြန္ ့က်ဲေပးကမ္း လွဴဒါန္းျခင္းျဖင့္ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ကုသိုလ္
ဒါန ကုသိုလ္။ က်င့္သံုးေဆာက္တည္ျခင္းျဖင့္ ျဖစ္ေပၚလာတာ သီလကုသိုလ္။ မိမိစိတ္ကေလး ေကာင္းတဲ့
အာရံုနဲ ့ ပြားမ်ားတာ ဘာ၀နာကုသိုလ္။ ေရွးဦးစြာသင္လိုက္ရမွ။ အဲ့ဒီကုသိုလ္ေတြ မိမိသႏာၱန္မွာ
ျပည့္စံုေအာင္ လုပ္ရမယ္ဆုိတဲ့အသိေလးရတာ။ အဲ့ဒီသိထားတဲ့အတိုင္း ဒါနေကာင္းမႈလည္းလုပ္တယ္၊
သီလ ေကာင္းမႈလည္း ေဆာက္တည္တယ္၊ ဘာ၀နာ ကမၼ႒ာန္းလည္း ၾကိဳးပမ္းအားထုတ္တယ္။ ကုသိုလ္ေတြ
ရေအာင္ က်င့္သံုးတယ္ဆုိရင္ က်င့္သံုးတယ္လို ့ေခၚတယ္။
အကယ္၍ သိေတာ့သိတယ္။ ကုသိုလ္ဆုိတာ မိမိသႏာၱန္မွာ ျပည့္စံုေစရမယ္ဆုိတဲ့
အသိေလးရွိေသာ္လည္း ကုသိုလ္ေကာင္းမႈကိုမလုပ္ဘူး မလုပ္ဘူးဆုိလို ့ရွိရင္ ဒါလည္း တရားသိလွ်က္
အက်င့္ခက္ပဲတဲ့။
ေနာက္တစ္ခုက ကိုယ္စိတ္ေလးကို ျဖဴစင္ေအာင္ထားတဲ့။ စိတ္ျဖဴစင္တယ္ဆုိတာက
ညစ္ႏြမ္းတဲ့စိတ္ေတြမရွိေစဘူး။ ညစ္ႏြမ္းတဲ့ စိတ္ဆုိတာ ဘာတုန္းဆုိရင္ ေလာဘဆုိတဲ့ အညစ္အေၾကး
ေမာဟ ဆုိတဲ့ အညစ္အေၾကး ေဒါသဆုိတဲ့ အညစ္ေၾကး မာန္ မာနဆုိတဲ့ အညစ္အေၾကးေတြၸ ဣႆာဆုိတဲ့
အညစ္အေၾကးေတြ မစၦရိယဆုိတဲ့ အညစ္အေၾကးေတြ အဲ့ဒီတရားေတြ
စိတ္ထဲမွာ ေပၚလာၿပီဆုိလုိ ့ရွိရင္ စိတ္ဟာ ညစ္ႏြမ္းသြားတယ္လို ့ေခၚတယ္။
စိတ္ဆုိတာ ညစ္ႏြမ္းသြားလို ့ သဘာ၀အားျဖင္ ့ျပန္ျဖဴေအာင္ လုပ္လို
့ရတယ္။ စိတ္ဟာ ပင္ကုိယ္သဘာ၀ အားျဖင့္ ျဖဴစင္တယ္။ စိတ္ဆုိတာ သန္ ့ျပန္ ့ျဖဴစင္ေနတဲ့
သဘာ၀တရား။ သူက အာရံုကို သိရံုသိတာ။ တြယ္တာမႈဆုိတာလည္း မျဖစ္ဘူး။ မုန္းတီးမႈဆုိတာလည္း
မျဖစ္ဘူး။ သိယံုမွ သက္သက္သိတာဆုိေတာ့ ျဖဴစင္တယ္။
အခိုက္အတန္ ့ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ ေဒါသေၾကာင္ ့ညစ္ႏြမ္းသြားရတယ္။ ေဒါသ၀င္လာလို
့ရွိရင္ ညစ္ႏြမ္းသြားရတယ္။ မာန္မာနေတြ ဣႆာေတြ မစၦရိယေတြ ၀င္လာလို ့ရွိရင္လည္း ညစ္ႏြမ္းသြားရတယ္။
ေနာက္မွ ၀င္လာတဲ့ ေလာဘ ေဒါသ ေမာဟ မာန ဣႆာ မစၦရိယဆုိတဲ့ အညစ္အေၾကးေတြကို စနစ္တက် သန္
့စင္ ေဆးေၾကာ လုိက္မယ္ဆုိရင္ ပင္ကိုယ္က အေနအထား အတိုင္း ျပန္ေရာက္သြားတယ္။ ဒါကိုေျပာတာ….ကိုယ္စိတ္ေလးကို
စင္ၾကယ္ေအာင္လုပ္လို ့ဆုိတာ။
(ဆရာေတာ္ ေဒါက္တာ နႏၵမာလာဘိဝံသ၊
အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ေထရဝါဒ ဗုဒၶသာသနာျပဳ တကၠသိုလ္ ပါေမာကၡခ်ဳပ္)