ဗုဒၶဝါဒ ႏွင့္ လူမႈေရး
(Sri Lanka
မွ ဗုဒၶဘာသာ ရဟန္းေတာ္ Dr Walpola Rahula ရဲ႕ The Heritage of the Bhikkhu စာအုပ္ပါ
Buddhism and Social Service ကို ဘာသာၿပန္ဆိုပါတယ္။ ၿမန္မာနိုင္ငံရဲ႕ လက္ရွိ အေၿခအေနနဲ႔
နီးစပ္တယ္ ထင္လို႔ပါ။ Dr Walpola Rahula ကိုေတာ့ သူ႔ရဲ႕ ကမၻာေက်ာ္ What the Buddha
taught ေၾကာင့္ ေကာင္းေကာင္းသိၾကမယ္ထင္ပါတယ္။)
ဗုဒၶဝါဒက အမ်ားေကာင္းစားေရးမွာ
အေၿခတည္ပါတယ္။ ေဂါတမ ဗုဒၶရယ္လို႔ ပြင့္ေတာ္မူမယ့္ ဘုရားေလာင္းသုေမဓာရွင္ရေသ့ဟာ ဒီပကၤရာ
ၿမတ္စြာဘုရားရွင္ရဲ႕ေၿခေတာ္ရင္းမွာ သူ႔အတြက္ရယူနိုင္ေနတဲ့ နိဗၺာန္ကို စြန္႔လြတ္ၿပီးေတာ႔
ေလာကသားသတၱဝါေတြကို ကယ္တင္ဖို႔ သံသရာမွာ ဆက္ၿပီးလည္ခဲ့ပါတယ္။
ဘုရားေလာင္းေတာ္ဟာ
သူတပါးေတြရဲ႕ နိွဗၺာန္အလို႔ငွါ မိမိရဲ႕ နိဗၺာန္ကိုစြန္႔လြတ္ၿပီးေတာ့ သံသရာဆင္းရဲ႕ကိုယူခဲ့တယ္။စစ္မွန္တဲ့
ဗုဒၶဝါဒီေတြဟာလည္း တပါးသူေတြအၿငိမ္းဓါတ္အတြက္ မိမိကိုယ္ပိုင္နိဗၺာန္ကို စေတးနိုင္ေလာက္တဲ့
စိတ္ဓါတ္ခြန္အားရွိသင့္ပါတယ္။
ဗုဒၶဟာ
သူ႕တပည့္ရဟန္းေတာ္ေတြကို တေနရာတည္းမွာပဲ မေနဖို႔၊ လူေတြရဲ႕ေကာင္းက်ိဳးအတြက္ ရြာစဥ္ေလွ်ာက္ၿပီး
တရားေဟာဖို႔ လမ္းညႊန္ထားခဲ့ပါတယ္။ ညႊန္ထားတဲ့အတိုင္းပဲ ဗုဒၶ ႏွင့္ တပည့္သာဝကမ်ားဟာ
ေလာကသားေတြရဲ႕ေကာင္းၿဖစ္ေစနိုင္ေလာက္တဲ့ အေတြးအေခၚေတြကို တရားေဟာရင္း ဝါတြင္းကာလသံုးေလးလမွလြဲၿပီး
တစ္ႏွစ္လံုး ဓမၼခရီးထြက္ခဲ့ၾကပါတယ္။
တရားခရီးသည္
အိႏၵိယရဟန္းေတာ္မ်ားရဲ႕ ေဟာေၿပာခ်က္ အဲဒီအေတြးအေခၚစိတ္ကူးေတြကို စိစစ္ စစ္ေဆးၾကည့္တာဟာ
သိပ္စိတ္ဝင္စားစရာေကာင္းလွတာပါပဲ။ ေယဘုယ်အားၿဖင့္ေတာ့ ရြာသူ ရြာသားေတြဟာ ဆင္းရဲၾကတယ္၊
စာမတက္ၾကဘူး၊ သန္႔လည္းမသန္႔ရွင္း က်န္းမာေရး နဲ႔လည္း မညီညြတ္ၾကဘူး၊ သူတို႔အတြက္လိုအပ္တာက
အလြန္အေတြးအေခၚဆန္တဲ့ နက္နဲတဲ့ တရားေတာ္ေတြ အဘိဓမၼာေတြမွာၿပထားတဲ့ ရုပ္နာမ္စိစစ္မွဳေတြ
စိတ္ပညာဆန္ဆန္ တရားေတြထက္ ရိုးရွင္းတဲ့ လူက်င့္ဝတ္ေတြ ပစၥည္းဥစၥာနဲ႔ ဆိုင္တဲ့ စိတ္ကူးစိတ္သန္းေတြပါပဲ။
အဲဒီလို ပုဂၢိဳလ္ေတြအတြက္ေဟာထားခဲ့တဲ့ ေဒသနာေတာ္ေတြ ဗုဒၶဘာသာဆိုင္ရာ က်မ္းဂန္ေတြမွာ
မ်ားစြာေတြ႕ရပါတယ္။
ဒီဃနိကယ္ စကၠဝတိ
သီဟနာဒသုတ္မွာ ရွင္းရွင္းၾကီးၿပထားတာက “ဆင္းရဲၿခင္းဟာ ၿပစ္မွဳလြန္က်ဴးမိၿခင္းနဲ႔ ကိုယ္က်င့္တရားပ်က္စီးၿခင္းရဲ႕
အေၾကာင္းတခုပဲ” တဲ့။ ဒီအခ်က္ကို ဗုဒၶက နားလည္သေဘာေပါက္ထားေတာ႔ ဗုဒၶ နဲ႔ သာဝကေတြဟာ ဓနဥစၥာရွာေဖြစုေဆာင္းၿခင္း
ရဲ႕ အက်ိဳးတရားေတြ ၊ ေလာကသားမ်ားအက်ိဳးအတြက္ စီးပြားေရးဖြံၿဖိဳးမွဳ အေရးၾကီးပံုေတြ
ေဟာခဲ့ၾကတာပါပဲ။ ဒီဃနိကယ္မွာပဲ ကူတဒႏၱသုတ္မွာ ထပ္ၿပထားတာက…..
” ခိုးၿခင္းစတဲ့ၿပစ္မွဳမ်ိဳးကို
အၿပစ္ေပးရုံေလာက္နဲ႔ မတားဆီးနိုင္ဘူး၊ ဒီလိုၿပစ္မွဳမ်ိဳးကို လံုးဝထိန္းခ်ဳပ္ဖို႔ လံုးဝရပ္တန္႔ေစဖို႔အတြက္က
လူေတြရဲ႕ လုပ္ငန္းေတြမွာ လြယ္ကူခ်မ္းသာစြာ ေဆာင္ရြက္နိုင္ဖို႔ သာယာလံုၿခံဳတဲ့ဘဝကိုဦးေဆာင္နိုင္ဖို႔
အခြင့္အေရးေတြကိုလည္းဖန္းတီးေပးရမယ္”
အတၳိသုခ-စီးပြားေရးလံုၿခံဳၿခင္း၊
ေဘာဇနသုခ- စည္းစိမ္ကို
စိုးရိမ္မွဳကင္းသံုးေဆာင္နိုင္ၿခင္း
အနဏသုခ- အေၾကြးကင္းရွင္း၍
ေသာကနည္းၿခင္း
အနဝဇၨသုခ- အၿပစ္ကင္းေသာ
အလုပ္ရွိၿခင္း ေတြဟာ လူသားေတြအတြက္ ေလာကခ်မ္းသာ ေလးမ်ိဳးပါပဲ။
ဥဌာနသမၸဒါ-
မိမိရဲ႕အသက္ေမြးဝမ္းေၾကာင္း အလုပ္ကို ပီၿပင္းေအာင္ၿမင္ေအာင္ လုပ္ႏိုင္စြမ္းၿခင္း
အာရကၡသမြဒါ-
မိမိ၏ စည္းစိမ္ကို ေကာင္းေကာင္းမြန္မြန္ ေစာင့္ေရွာက္ ကာကြယ္နိုင္ၿခင္း
ကလ်ာဏမိတၱသမၸဒါ-
သူငယ္ခ်င္း မိတ္ေဆြေကာင္းရွိၿခင္း
သမဇီဝိကတာ-
ဝင္ေငြထြက္ေငြ မွ်ေသာ အသံုးအစြဲရွိၿခင္း တို႔ဟာ လည္းပဲ ေလာက လူသားေတြ ခ်မ္းသာေကာင္းမြန္စြာ
ေနထိုင္ႏိုင္ေရးအတြက္ အေထာက္ပံ့ေကာင္း ေတြလို႔မိန္႔မွာခဲ့ပါတယ္။
ရတဲ့ဥစၥာ ေလးပုံပုံ၊
တစ္ပံုစား တစ္ပံုစု၊ ႏွစ္ပံုကို အရင္းအႏွီးထပ္လုပ္ဖို႕။ လက္ရွိအေနအထားကေန နိမ့္မသြားခ်င္တဲ
ၾကယ္ဝၿပီးလူမ်ားအတြက္လည္း ေပ်ာက္တာကိုရွာ၊ ပ်က္တာကိုၿပင္ၿပီး အစားအေသာက္မွာ အသံုးအစြဲမလြန္ေစပဲနဲ႔
စာရိတၱေကာင္းတဲ့ ဥာဏ္ၾကီးသူေတြကို အမွဴးထားသင့္ေၾကာင္း လမ္းညြွန္ခဲ့ပါတယ္။ ေနရာေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားမွာ
ထပ္ၿပထာတာက မပ်င္းၾကဖို႔နဲ႕ က်မၼာေရးဟာ လာဘ္ထူးၾကီးၿဖစ္တဲ့အတြက္ က်မၼာေရးေကာင္းေအာင္
ဂရုစိုက္ေနထိုင္ၾကဖို႔ ေတြပါပဲ။
လူ႔ေဘာင္ေကာင္းစားေရးအတြက္
အၾကံအစည္အစံုစံုကို အၾကိမ္ၾကိမ္ညြွန္းထားတာေတြ႔ရပါတယ္။ လူသိမ်ားတဲ့ သဂၤဟတရားေလးပါး
ဒါန- စြန္႔ႀကဲေပးကမ္းၿခင္း
ေပယ်ဝဇၨ- ခ်စ္ခင္ၾကည္သာေၿပာဆိုတတ္ၿခင္း
အတၳစရိယ- အမ်ားအက်ိဳးကိုေရွးရႈေလ့ရွိၿခင္း
သမာနတၱတာ- မွ်တေသာသေဘာထားရွိၿခင္း….
လူ႔အဖြဲ႕အစည္းအတြက္သာမက
မိသားစုေတြဝင္ေတြအတြက္ပါ တာဝန္ဝတၱရားနဲ႔ ဆိုင္တဲ့ စိတ္ကူးေတြကို သဂၤလသုတ္ ပရာဘဝသုတ္
ဝသလသုတ္ တို႔လို သုတၱန္ေဒသနာေတာ္ေတြမွာ ညြွန္းဆိုထားပါတယ္။
ဗုဒၶေခတ္တုန္းက
တခ်ိဳ႕ဘုရင္ေတြဟာ ၿပည္သူေတြကို ႏွိမ္းစက္ညွဥ္းပမ္းၾကတယ္။ ဓမၼပဒ မွာလာတဲ့အေထာက္အထားအရဆိုရင္
ဗုဒၵဟာ အစိုးရရဲ႕ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးၿပႆနာပိုင္းေတြမွာ ၿပည္သူေတြကို ထိခိုက္နာက်င္အၾကမ္းဖက္မႈမၿပဳတဲ့
တရားမွ်တတဲ့ အစိုးရမ်ိဳး အခြန္အခေတြကို မတရားအဆမတန္ မေကာက္ခံတဲ့ အစိုးရမ်ိဳး ေမတၱာ
ဂရုဏာၿပည့္ဝတဲ့အစိုးရမ်ိဳးၿဖစ္ေရး ဆႏၵရွိခဲ့ပါတယ္။
ဗုဒၶဝါဒအရဆိုရင္ေတာ့
နိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံကို မင္းက်င့္တရား(၁၀)ပါးနဲ႔အညီ အုပ္ခ်ဳပ္ၾကဖို႔ပါပဲ။
(၁) ဒါန- ေပးကမ္းစြန္႔ၾကဲနိုင္ရမယ္။
(၂)သီလ- ကိုယ္က်င့္တရားေကာင္းရမယ္။
(၃) ပရိစာဂ-
အမ်ားေကာင္းက်ိဳးအတြက္ ကိုယ္က်ိဳးစြန္႔နိုင္ရမယ္။
(၄) အဇၨဝ- ေၿဖာင့္မတ္မွန္ကန္ရမယ္။
(၅)မဒၵဝ- နုညံ့ေၿပၿပစ္ယဥ္ေက်းရမယ္။
(၆)တပ- မဆုတ္မနစ္တဲ့
ဇြဲ လံုလ ဝိရိယလည္းပါရမယ္။
(ရ) အေကၠာဓ-
ရန္ၿငိဳးမဖြဲ႕ရဘူး။
(၈) အဟႎသ- အၾကမ္းမဖက္ရဘူး။
(၉) ခႏၶီ- စာနာမႈ
နားလည္မႈ ရွိစြာနဲ႔ သည္းခံ ခြင့္လြတ္နိဳင္ရမယ္။
(၁၀) အဝိေရာဓ-
ၿပည္သူ႔အက်ိဳးစီးပြား ၿပည္သူ႔ဆႏၵ နဲ႔ မဆန္က်င္ရဘူး (ၿပည္သူ႔ဆႏၵကို မဖ်က္ဆီးရဘူး)
မာဂဓဘုရင္ လစၦဝီတိုင္းနဲ႔
စစ္တိုက္မယ္ၿပင္ေတာ့ ဘုရင္႔ကိုယ္စားလွယ္က ဘုရားဆီ သူတို႔နိုင္မလားလာေလွ်ာက္ဘူးပါတယ္။
ဘုရားက လစၦဝီေတြမွာ မဆုတ္ယုတ္ေၾကာင္းတရား (ရ)ပါးက်င့္သံုးေနေတာ့ လစၦဝီေတြ မရႈံးႏိုင္ပါဘူးတဲ့။
ဒီနည္းနဲ႔ပဲ
ဗုဒၶ နဲ႔ သာဝကတပည့္မ်ားစြာတို႔ဟာ လူသားေကာင္းကိ်ဳးအတြက္ က်မၼာေရးဆိုင္ရာ သန္႔ရွင္းသပ္ရပ္ေရးဆိုင္ရာ
ဓနဥစၥာရွာေဖြစုေဆာင္းေရးဆိုင္ရာ အၿပန္အလွန္နားလည္မႈရွိတဲ့ အိမ္ေထာင္ေရး လူအဖြဲ႕အစည္းအက်ိဳးစီးပြား
မွန္ကန္တဲ့အစိုးရအုပ္ခ်ဳပ္မႈေရးရာေတြနဲ႔ဆိုင္တဲ့ ဒီလိုအေရးပါတဲ့ စိတ္ကူးအၾကံဥာဏ္ေကာင္းေတြကို
သင္ၾကားၿပသေပးခဲ့ပါတယ္။