လမ္းဆံုလမ္းခြ
ပါဠိလို မဂၢ၊ ျမန္မာလို လမ္း၊ လမ္းဟူသည္ မိမိအေပၚ၌ သြားလာ ေနသူေတြကို
လိုရာခရီးေရာက္ေအာင္ ပို႔ေဆာင္ေပးတတ္ေသာ သေဘာရႇိသည္၊ သြားလမ္းသာလို႔
လာလမ္းေျဖာင့္ပါေစ၊ လမ္းမႇန္မႇ ကမ္း မႇန္မည္၊ လမ္းေကာင္းမႇ
ကားေကာင္း၀င္မည္၊ အလ်င္လို လမ္းအိုလိုက္ စသည္ျဖင့္ လမ္းႏႇင့္စပ္၍
ေျပာၾကဆိုၾကသည္။
ပ႒ာန္း ႏႇစ္ဆယ့္ေလး ပစၥည္းရႇိရာတြင္ မဂၢပစၥည္းလည္း တစ္ပါး အပါအ၀င္ျဖစ္သည္၊ မဂၢပစၥေယာကို ေရႇးဆရာတို႔ အနက္ ျမန္မာျပန္ဆိုရာ၌ ''ပကတိလမ္း လိုရာျမန္းဖို႔ ေဆာင္စြမ္းသည့္ႏႇယ္ သတိၲႂကြယ္ သို႔ သြယ္သြယ္တကြ ျဖစ္သမ်ကို ကိစၥ အာ႐ံုလိုရာ ႀကံဳေအာင္ ပို႔ေဆာင္ႏိုင္ေသာ သတၲိထူးျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာ မဂၢင္တစ္ဆယ့္ႏႇစ္ပါး ပစၥည္း တရားသည္ အတၴိ-ပုဂၢိဳလ္သတၲ၀ါ ငါသူမေႏႇာ တရားသေဘာ ထင္ရႇား ရႇိပါသည္တကား''ဟု အနက္ ျမန္မာျပန္ဆိုသည္။
လူသြားဖို႔အတြက္ လူသြားလမ္းရႇိရမည္၊ လႇည္းသြားဖို႔အတြက္ လႇည္းလမ္းရႇိရမည္၊ ကားသြားဖို႔ အတြက္ ကားလမ္း ရႇိရမည္၊ ရထားသြားဖို႔ အတြက္ ရထားလမ္းရႇိရမည္၊ ေရေၾကာင္းမႇာလည္း သူ႔လမ္းႏႇင့္သူ၊ ေလေၾကာင္းမႇာလည္း သူ႕လမ္းႏႇင့္ သူရႇိၾကသည္၊ လမ္းေကာင္းဖို႔လို သည္၊ လမ္းညံ့လို႔မျဖစ္၊ လမ္းမႇန္ဖို႔ လိုသည္၊ လမ္းလြဲလို႔မျဖစ္၊ လမ္းမႇားလို႔မျဖစ္။
လမ္းမႇန္မႇ ကမ္းမႇန္မည္၊ လမ္းမမႇန္လ်င္ေတာ့ ကမ္းလည္း မႇန္လိမ့္မည္မဟုတ္၊ ကမ္းဟူသည္ ဆိုက္ကပ္ရာ၊ ဆိုက္ေရာက္ရာ အရပ္ျဖစ္သည္၊ မႇန္ေသာလမ္းက သြားမႇ မႇန္ေသာကမ္းကို ေရာက္မည္၊ မိမိတို႔ ယခုဘယ္ေနရာ ေရာက္ေနသလဲ၊ ၾကည့္လိုက္၊ မိမိတို႔ေရာက္ေနသည့္၊ ရေနသည့္ေနရာသည္ ေကာင္းသလား၊ ဆိုးသလား၊ မႇန္သလား၊ မႇား သလား၊ ျဖစ္သင့္သည္လား၊ မျဖစ္သင့္သည္လား၊ ၾကည့္လိုက္၊ ေကာင္းသည္၊ မႇန္သည္၊ ျဖစ္သင့္သည္ဟု ယူဆလ်င္ မိမိတို႔ ေလ်ာက္ခဲ့ေသာလမ္း၊ ေလ်ာက္ေနေသာ လမ္းသည္ ေကာင္းသည္၊ မႇန္သည္၊ ျဖစ္သင့္သည္ဟု ယံုၾကည္လိုက္။
မိမိတို႔စိတ္သည္ အိပ္ခ်ိန္မႇအပ က်န္အခ်ိန္တြင္ ေတြးေတာ ႀကံဆေနသည္၊ ႏႈတ္ကလည္း ေျပာဆိုေနသည္၊ လက္ကလည္း လုပ္ကိုင္ေနသည္၊ ထိုသို႔ မေနာကံ ၀စီကံ ကာယကံေတြ အခ်ိန္ျပည့္ ျဖစ္ေနသည္၊ ထိုကံသံုးပါးသည္ လမ္းေဖာက္ေန ျခင္း၊ လမ္းထြင္ေနျခင္းျဖစ္သည္။
လူတိုင္း ကိုယ့္လမ္းကိုယ္ေဖာက္ ေနၾကသည္၊ လမ္းေကာင္းမႇ ကမ္းလည္း ေကာင္းမည္၊ လမ္းမႇန္မႇ ကမ္းလည္း မႇန္မည္၊ ကိုယ့္လမ္း ကိုယ္ေဖာက္ေတာ့ ကိုယ့္စခန္းကိုယ္ ေရာက္ၾကမည္မႇာ အမႇန္ျဖစ္သည္၊ အေရးႀကီးတာက ကိုယ္ေဖာက္သည့္လမ္းႏႇင့္ ကိုယ္ေလ်ာက္သည့္ လမ္းကို မႇန္မႇန္ကန္ကန္ သိဖို႔ ျဖစ္ သည္၊ ေနာက္တစ္ခုက ကိုယ္ဘယ္ေနရာ ေရာက္ေနတာလဲ ဆိုတာ သိဖို႔လိုသည္၊ ကိုယ္ေရာက္ေနသည့္ ေန ရာကိုသိလ်င္ ကိုယ္ေလ်ာက္ခဲ့သည့္ လမ္းကိုလည္း ျမင္ႏိုင္သည္။
သရဏဂံုအစ အရဟတၲဖိုလ္ အက်ဗုဒၶလမ္းစဥ္ဆံုး၊ ဗုဒၶလမ္းစဥ္ ေလ်ာက္ေနလ်င္ လူတြင္အျမတ္ဆံုး ဟု ဆရာျမတ္တို႔ ဆိုခဲ့ၾက၏၊ ဗုဒၶ လမ္းစဥ္သည္ ဗုဒၶံ သရဏံ ဂစၧာမိ၊ ဓမံၼ သရဏံ ဂစၧာမိ၊ သံဃံ သရဏံ ဂစၧာမိဟူေသာ သရဏဂံုသံုးပါးက စ၏၊ အရဟတၲဖိုလ္တြင္ ဆံုး၏၊ ဗုဒၶ ခ်မႇတ္ခဲ့ေသာ လမ္းစဥ္ေပၚတြင္ ေလ်ာက္ေနသူသည္ အျမတ္ဆံုး လူသားဟု ဆို၏။
ဗုဒၶဘာသာ၀င္တို႔သည္ ဘုရား တရား သံဃာ ရတနာျမတ္သံုးပါးမႇ တစ္ပါးကိုးကြယ္ရာမရႇိ၊ ကိုးကြယ္ရာ မရႇာေကာင္း၊ အျခားနတ္စသည္၊ ပုဂၢိဳလ္ထူးစသည္တို႔သည္ ပူေဇာ္ ေကာင္း၏၊ ပသေကာင္း၏၊ အားကိုးခ်င္သပ ဆိုလ်င္လည္း အားကိုးလို႔ရ၏၊ သို႔ေသာ္ မကိုးကြယ္ေကာင္း၊ အထြတ္အျမတ္ မထားေကာင္း၊ အထြတ္အျမတ္ ထားခဲ့လ်င္၊ ကိုးကြယ္ခဲ့လ်င္ သည္ကစ၍ လမ္းကမႇားၿပီ၊ လမ္းကလြဲၿပီ။
ဗုဒၶ၏ မဇၩိမပဋိပဒါလမ္းစဥ္သည္ သႆတဒိ႒ိ-တည္ျမဲအစြန္း
လည္းလြတ္၏၊ ဥေစၧဒဒိ႒ိ- ျပတ္စဲ အစြန္းလည္း လြတ္၏၊ တည္ျမဲသည္ဟု ယူဆ၊
တည္ျမဲေအာင္ ၾကံေဆာင္၊ တည္ျမဲေအာင္ လုပ္လ်င္ သႆတဒိ႒ိ အစြန္းျဖစ္၏၊
ျပတ္စဲသည္ဟု ယူဆ၊ ျပတ္စဲရမည္ဟု ၾကံ ေဆာင္၊ ျပတ္စဲေအာင္ လုပ္လ်င္ ဥေစၧဒဒိ႒ိ
အစြန္းျဖစ္၏၊ ထိုအစြန္းႏႇစ္ပါး ကေနလြတ္မႇ သမၼာဒိ႒ိ ျဖစ္၏၊ တစ္နည္းအားျဖင့္
အစြန္းႏႇစ္ပါးသည္ တပ္စြဲအစြန္းႏႇင့္ ျပတ္စဲအစြန္းျဖစ္ ၏၊ တပ္စြဲေနလ်င္လည္း
အစြန္းျဖစ္ ၏၊ ျပတ္စဲ ဆိုလ်င္လည္း အစြန္းျဖစ္ ၏၊ ထိုႏႇစ္ပါးကိုေရႇာင္မႇ
မဇၩိမပဋိပဒါ၊ အစြန္းလြတ္၏၊ တစ္နည္းခံစားမႈ (ဇိမ္ခံမႈ) အစြန္းႏႇင့္ အငတ္ခံ
(အငတ္ထား)အစြန္းျဖစ္၏၊ ဇိမ္ခံလ်င္လည္း အစြန္းျဖစ္၏၊ အငတ္ခံလ်င္ လည္း
အစြန္းျဖစ္၏။
သိဒၶတၴသည္ ထီးနန္းစိုးစံစဥ္ က ဇိမ္ခံခဲ့သျဖင့္ ေတာထြက္ေသာ အခါ အငတ္ခံ၍ က်င့္ၾကည့္၏၊ ႏႇစ္ခုလံုးမႇာ အစြန္းထြက္ေန၏၊ လမ္းလြဲေန၏၊ လမ္းမႇားေန၏၊ ထို႔ေၾကာင့္ ဇိမ္ခံရာလည္းမေရာက္၊ အငတ္ခံရာ လည္းမေရာက္၊ အလယ္အလတ္၊ မ်မ်တတ၊ မဇၩိမ ပဋိပဒါက်က် က်င့္ပါမႇ လမ္းမႇန္ေရာက္၍ စခန္းမႇန္ ေပါက္ကာ ဘုရားျဖစ္ခဲ့၏။
ပဥၥ၀ဂၢီတို႔အား ငါသည္ လမ္းမႇန္ေတြ႕ခဲ့ၿပီဟု မိန္႔ကာ မဇၩိမပဋိပဒါ လမ္းစဥ္ကို ခ်ျပေတာ္မူသည္။ ထို မဇၩိမပဋိပဒါ လမ္းစဥ္၏ အစသည္ သရဏဂံု သံုးပါးျဖစ္၏၊ အဆံုးကား အရဟတၲဖိုလ္ျဖစ္၏၊ ထို႔ေၾကာင့္ ဆရာျမတ္တို႔က သရဏဂံုအစ အရဟတၲဖိုလ္ အက် ဗုဒၶလမ္းစဥ္ဆံုး၊ ဗုဒၶလမ္းစဥ္ ေလ်ာက္ေနလ်င္ လူတြင္ အျမတ္ဆံုးဟု မိန္႔ခဲ့ၾကသည္။
ဗုဒၶ၏ မဇၩိမပဋိပဒါ လမ္းစဥ္ သည္ ေနရာတိုင္း၊ ကိစၥတိုင္း၌ အသံုး၀င္၏၊ ေနရာတိုင္း၊ ကိစၥတိုင္းမႇာ မဇၩိမပဋိပဒါက်က် က်င့္သံုးမႇသာ ေအာင္ျမင္၏၊ မဇၩိမပဋိပဒါမက် လ်င္ အစြန္းထြက္ေနသည္၊ အစြန္း ထြက္ေနလ်င္ ထိုအစြန္းက တစ္စံု တစ္ဦးကို ထိခိုက္မႈရႇိမည္မႇာ အမႇန္ ျဖစ္သည္၊ သက္ရႇိပုဂၢိဳလ္တို႔၏ ပေယာဂေၾကာင့္ တစ္စံုတစ္ဦးမႇာ ထိခိုက္မႈ၊ နစ္နာမႈ၊ ဆံုး႐ံႈးမႈရႇိသည္ ဆိုလ်င္ အစြန္းထြက္ ေနျခင္းေၾကာင့္ သာျဖစ္၏။
အမႇန္ကို အျမန္မလိုက္လို႔ မမီႏိုင္၊ မႇန္မႇန္ေလ်ာက္ ခရီးေရာက္ ဟူေသာ စကားရပ္တို႔၌ အမႇန္ဟူသည္ မဇၩိမပဋိပဒါျဖစ္၏၊ ေနရာတိုင္း၊ ကိစၥတိုင္းမႇာ မဇၩိမပဋိပဒါ လြတ္၍မရ၊ လြတ္ခဲ့လ်င္ အစြန္းေရာက္ေတာ့သည္သာ၊ အစြန္းေရာက္ လ်င္လည္း ထိခိုက္နစ္နာမႈရႇိေတာ့ မည္သာ။
ဗုဒၶ၏ မဇၩိမပဋိပဒါလမ္းစဥ္ ဟူသည္ အမ်ားသိေနၾကေသာ မဂၢင္ရႇစ္ပါးသာတည္း။ သမၼာဒိ႒ိ- အျမင္မႇန္ ရမည္၊ အမႇန္ျမင္ရမည္၊ အယူအဆမႇန္ရမည္၊ သမၼာသကၤပၸ- အေတြးအေခၚမႇန္ရမည္၊ သမၼာ၀ါ စာ- အမႇန္ေျပာရမည္၊ သမၼာ ကမၼႏၲ- အမႇန္လုပ္ရမည္၊ သမၼာအာ ဇီ၀- သူတစ္ပါးတို႔ ထိခိုက္ နစ္နာမႈကင္းေသာ အသက္ေမြးမႈရႇိရမည္၊ သမၼာ၀ါယမ- အားထုတ္မႈ၊ ေၾကာင့္ၾကစိုက္မႈ မႇန္ရမည္၊ သမၼာသတိ- စိတ္ေနမႇန္ရမည္၊ သမၼာသမာဓိ- စိတ္ထားမႇန္ရမည္။
ေလာကုတၲရာ လမ္းစဥ္၌လည္း ထိုရႇစ္ပါးႏႇင့္ ညီရမည္၊ ေလာကီ လမ္းစဥ္၌လည္း ထိုရႇစ္ပါးႏႇင့္ညီရ မည္၊ ေလာကုတၲရာ နိဗၺာန္ကိုလည္း ထိုလမ္းကသာ သြားရမည္၊ ေလာကီ နိဗၺာန္ကိုလည္း ထိုလမ္းကသာသြား ရမည္၊ ေလာကီနိဗၺာန္ဟူသည္ စား၀တ္ေနေရး ျပည့္စံုခ်မ္းသာ၍ ေနလို႔ ထိုင္လို႔ လုပ္လို႔ကိုင္လို႔ ရႇာလို႔ေဖြလို႔ ေကာင္းေသာ အရပ္တည္း။
လမ္းဟူသည္ ေျဖာင့္ေသာ လမ္းရႇိသည္၊ ေကြ႕ေသာ လမ္းရႇိ သည္၊ ေကာက္ေသာ လမ္းရႇိသည္၊ ညီေသာ လမ္းရႇိသည္၊ မညီေသာ လမ္းရႇိသည္၊ လမ္းဆံုလမ္းခြလည္း ရႇိသည္၊ စာေရးသူတို႔ ငယ္ငယ္ အမရပူရ၌ ေနစဥ္က လမ္းငါးခြ သည္ အမ်ားသိေသာ နာမည္ႀကီး အရပ္ျဖစ္သည္၊ ရန္ကုန္၌လည္း ယခင္တာေမြအ၀ိုင္း၊ ယခု တာေမြ လမ္းဆံုသည္ လမ္းငါးခြ ရႇိသည္၊ လမ္းဆံုလမ္းခြဟု ေခၚရသည္၊
လူ႔ဘံု လူ႔ဘ၀သည္လည္း သံုးဆယ့္ တစ္ဘံု၏
လမ္းဆံုလမ္းခြျဖစ္သည္၊ အထက္ဘ၀ဂ္ကို တက္ခ်င္သလား၊ ေအာက္အ၀ီစိကို
ဆင္းခ်င္သလား၊ သြားလိုရာ သြားလို႔ရသည္၊ မိမိတို႔သည္ ဘယ္လမ္းကို ေဖာက္မလဲ၊
ဘယ္လမ္းကို ေလ်ာက္မလဲ၊ စိတ္ေကာင္း ေစတနာေကာင္းႏႇင့္ လမ္းေဖာက္လ်င္
အထက္ကိုတက္သြား မည္၊ အျမင့္ကို ေရာက္သြားမည္မႇာ ေသခ်ာသည္၊ ေစတနာမပါ၊
စိတ္ေကာင္းမရႇိ၊ သစၥာေမတၲာ နတၴိ ဆိုလ်င္ေတာ့ ေအာက္ေရာက္ရမည္မႇာ ေသခ်ာသည္။
ယခုဘ၀၊ ယခုအခ်ိန္၊ ယခုလက္ရႇိ အေနအထားသည္ကား လမ္းဆံုလမ္းခြ ျဖစ္ပါသည္၊
ႀကိဳက္ရာလမ္းကို ေရြးခ်ယ္ၾကဖို႔ ျဖစ္သည္။