Wednesday, September 5, 2012

“နိဗၺာန္ကုိ ေနာက္ေစ့ျပဳလုိၾကသူမ်ား”

“နိဗၺာန္ကုိ ေနာက္ေစ့ျပဳလုိၾကသူမ်ား”

အခုေနာက္ပုိင္းမွာ လူငယ္လူလတ္ပုိင္းေတြ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ဓမၼစာေပေတြ အေတာ္ေလး ေလ့လာ ဖတ္ရႈလာၾကတာကုိ ေတြ႔ရတာဟာ ဝမ္းသာစရာေကာင္းတဲ့ အခ်က္တစ္ခုပါပဲ။ လူ႔ဘဝမွာ ဗဟုသုတေလးေတြ အေတာ္အတန္႔ရွိလာတဲ့ အရြယ္ျဖစ္ေပမယ့္ ဓမၼစာေပနဲ႔က ခပ္စိမ္းစိမ္း ေနလာ ၾကခဲ့ၾကသူေတြ မ်ားပါတယ္။ အခုအခ်ိန္ေရာက္မွ ဓမၼစာေပရဲ့ အရသာကုိ နည္းနည္းပါးပါး စားဝါး ၾကည့္ၾကတာဆုိေတာ့ ႀကီးမွေပါက္တဲ့ သြားမ်ားလုိပဲ စားပုံ ဝါးပုဲေနရာ မက်တဲ့အတြက္ ကုိယ့္ပါးေစာင္ ကုိယ္ ျပန္ကုိက္မိသလုိ ဓမၼစာေပကုိ ဖတ္ရႈေလ့လာကာမွ မေက်မညက္ႏုိင္ပဲ ခုိးလုိးခုလုျပႆနာေတြနဲ႔ ကသိကေအာက္ႀကဳံရတာေတြလည္း အေတာ္ေလးၾကဳံၾကပုံရပါတယ္။ အေမးအျမန္းလည္း အေတာ္ေလး ထူလာတာ ေတြ႔ရတယ္။

    တခ်ိဳ႔က်ေတာ့လဲ ဓမၼစာေပမ်ားနဲ႔သာ မရင္းနွီးခဲ့ၾကေပမယ့္ အစဥ္အလာဓေလ့ေဟာင္းမ်ားနဲ႔က အေတာ္ကေလး ရင္းနွီးခဲ့ၾကၿပီးျဖစ္လုိ႔ အစြဲအလမ္းေဟာင္းကေလးေတြက အေတာ္ေလးအထုိင္က် ၿပီး ဓာတ္ခံေကာင္းေနၾကတယ္။ ဒီမွာတင္ “အခံနဲ႔ အမွန္”တုိ႔ရဲ့ တုိက္ပြဲၾကားမွာ သံသယ ဝိစိကိစၦာဆုိတဲ့ ယုံမွားေတြးေတာမႈဒဏ္ရာ ဒဏ္ခ်က္ကေလးေတြလည္း အနည္းနဲ႔အမ်ားဆုိသလုိ ရရွိထားၾကမွာပါ။ ဒါေၾကာင့္လည္း တစ္ခါတစ္ခါ သူတုိ႔ရဲ့ ေမးခြန္းေတြဟာ ေရွးေဟာင္းရုိးစြဲတုိ႔ကုိ တုိက္ခုိက္ထုိးႏွက္သလုိလုိ၊ ဆန္႔က်င္ဘက္ ကန္ၾကသလုိလုိ သေဘာမ်ိဳးသက္ေရာက္ၿပီး ျငင္းၾကခုံၾက ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။ ဒါကုိပဲ သမားရုိးက် ပုဂၢိဳလ္တခ်ိဳ႔ကလည္း မေက်ႏုိင္ မခ်မ္းႏုိင္ျဖစ္ၿပီး “မိစၦာဒိ႒ိေလးေတြ”လုိ႔ သတ္မွတ္က်ိန္ ဆဲတာကုိလည္း တုိက္ရုိက္ေရာ တစ္ဆင့္စကားေရာ နည္းမ်ိဳးစုံ ၾကားေနရတယ္။

    မိမိအေနနဲ႔ေတာ့ ဆရာေတာ္ႀကီးတစ္ပါး(တုံးနာမ္ တုိင္နာမ္လုိ႔ ေဟာတဲ့ ဆရာေတာ္ႀကီး ထင္ပါတယ္) ေျပာသလုိပဲ “တစ္သံသရာလုံး သားအ တြက္၊ မယားအတြက္၊ အစားအတြက္၊ အၾကြား အတြက္ေတြနဲ႔ ျငင္းခုံလာ၊ ရန္ျဖစ္လာၾကတာ မ်ားလွၿပီ၊ အခုလုိ သာသနာႀကဳံတုန္း၊ လူျဖစ္တုန္း အခုိက္အတန္႔ကေလးေရာက္မွ တရားအတြက္ ျငင္းၾက ခုံၾကတယ္ဆုိတာမ်ိဳးနဲ႔ ႀကဳံၾကရတာ၊ ျငင္းၾက ခုံၾကပါေစ”လုိ႔ပဲ သေဘာထားၿပီး ဒီအတုိင္းပဲ ခြင့္ျပဳထားပါတယ္။ ဟုတ္တယ္ေလ။ ေမာေတာ့ ေလွ်ာ့ သြားမယ္။ ေလွ်ာ့္ေတာ့ ေပ်ာ့ေျပာင္းလာလိမ့္မယ္။ ေပ်ာ့္ေျပာင္းလာရင္ ယဥ္ေက်းေအာင္ ေျပာဆုိ ေဆြးေႏြးလုိ႔လည္း လြယ္ကူလာမွာပါ။

    ဒီလုိလူငယ္ လူလတ္ေတြနဲ႔ ေတြ႔တုိင္း ေျပာျဖစ္တဲ့ စကားတစ္ခုကေတာ့“ ပညာရပ္တစ္ခု ေလ့လာတဲ့အခါမွာ မိမိရဲ့ ပင္ကုိယ္ ရွိၿပီးသား အသိဉာဏ္အယူအဆေလးေတြကုိ ခ်ိန္ခြက္အျဖစ္ အေသကုိင္ထားၿပီး “စတုတ္တုိက္”ခ်ိန္ၾကည့္တဲ့နည္းနဲ႔ ေလ့လာ ဆည္းပူးၾကမလား။ မိမိရဲ့ အသိအခံ ေလးေတြကုိ အေသမထားဘဲ ပညာရပ္နယ္ပယ္ထဲကုိ က်ယ္ျပန္႔သည္ထက္ က်ယ္ျပန္႔ေအာင္ ခ်ဲ႔ထြင္ ၾကည့္မလားဆုိတာကေတာ့ ပထမဆုံး တိတိက်က် ေရြးခ်ယ္သတ္မွတ္ပါ။

   မိမိရဲ့အသိအခံကုိ“စံ”အျဖစ္ အေသကုိင္ထားမယ္၊ ေလ့လာရမယ့္ အသိပညာရပ္ေတြကုိ ကုိယ္ရွိတဲ့ စံခြက္ကေလးနဲ႔ပဲ စတုတ္တုိက္ ခ်ိန္ၾကည့္ၿပီး ဆည္းပူးေလ့လာေနမယ္ဆုိရင္ေတာ့ ကုိယ့္ အတြက္ အေတြးအျမင္သစ္ေတြ၊ အသိပညာသစ္ေတြ၊ ဗဟုသုတ အသစ္ေတြ မတုိးဘဲ စတုတ္တုိက္ လုိ႔ ေဘးစဥ္ထြက္သမွ် အယူအဆေတြ၊ ပညာရပ္ေတြနဲ႔ အျမဲပဲ ဆန္႔က်င္ျငင္းခုံရင္း “ေဆးရွာခါမွ ေဘးနဲ႔ေတြ႔”သလုိ ျဖစ္ေနၾကမယ္၊ အဲဒါကုိ အေလးအနက္ သတိထား စဥ္းစားၾကဖုိ႔လုိမယ္” ဆုိတဲ့ အေၾကာင္းပါပဲ။

   သူတုိ႔ရဲ့ သိျမင္လုိမႈ၊ စူးစမ္းေလ့လာလုိမႈ၊ လြတ္လပ္စြာ စဥ္းစားေတြးေခၚလုိမႈတုိ႔ကုိ မဟန္႔တား မပိတ္ပင္ဘဲ စြမ္းႏုိင္သမွ် တည့္မတ္ေပး၊ ျဖည့္စြက္ ကူညီေျဖၾကားေပးတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ပဲ လူငယ္ လူလတ္ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက အေၾကာင္းတုိက္ဆုိင္တုိင္း ေမးရဲျမန္းရဲရွိလာၾကလုိ႔ မိမိအတြက္လည္း ဒီေန႔ လူငယ္ လူလတ္ပုိင္းရဲ့ သိျမင္လုိတဲ့ အခ်က္ေတြ၊ လုိအပ္ေနတဲ့အခ်က္အလက္ အေၾကာင္းအရာ ေတြ၊ ျပႆနာေတြကုိ သိခြင့္ရလုိက္လုိ႔ နွစ္ဦးႏွစ္ဘက္အက်ိဳးမ်ားတယ္လုိ႔ သေဘာရပါတယ္။

   အခုလဲ လူလတ္ပုိင္းတစ္စုက “တပည့္ေတာ္တုိ႔အလြန္သေဘာက်လုိ႔ ဖတ္ေနတဲ့စာအုပ္ထဲမွာ သိပ္ၿပီးမရွင္းတာရွိလုိ႔ ေမးခ်င္လုိ႔ပါ၊ အဲဒီစာအုပ္ထဲမွာ “မဟာယာနဝါဒ”အရ နိဗၺာန္နဲ႔သံသရာဟာ ကြဲ ျပားျခင္း မရွိဘူး၊ ၾကည့္ရႈပုံကုိလုိက္ၿပီး  ျဖစ္တယ္လုိ႔ ယူဆတယ္တဲ့။ ဒါကေတာ့ သူတုိ႔ဝါဒနဲ႔သူတုိ႔ ဘယ္လုိပဲ ယူဆယူဆ အေရးမႀကီးပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ အဲဒီစာအုပ္ကုိေရးတဲ့ မူလစာေရးဆရာေတာ္က “ဒီအယူအဆဟာ မူလေထရဝါဒပါဠိေတာ္လာ သေဘာတရားမ်ားကေန ခ်ဲ႔ထြင္ေပါက္ဖြားလာတာ ျဖစ္ေကာင္းျဖစ္ႏုိင္တယ္”လုိ႔ မွတ္ခ်က္ခ်ထားပါတယ္။ အဲဒါ တပည့္ေတာ္တုိ႔ ေထရဝါဒပိဋကတ္ေတာ္ ေတြထဲမွာ အဲဒီလုိ နိဗၺာန္နဲ႔ သံသရာဟာ ကြဲျပားျခင္းမရွိဘူးဆုိတဲ့ အဓိပၸာယ္မ်ိဳးနဲ႔ ျမတ္စြာဘုရားေဟာ ထားတာ ရွိလားဆုိတာ နည္းနည္းရွင္းျပေပးပါ”တဲ့။

   ဒီေလာက္ဆုိရင္ သေဘာေပါက္ၿပီး ေမာင္ရင္တုိ႔ဖတ္တဲ့စာအုပ္ဆုိတာ ေဒါက္တာဝါလ္ပုိလာ ရာဟုလာေရးၿပီး ဆရာဦးကုိေလး(ေဇယ်ာေမာင္) ျမန္မာျပန္ထားတဲ့ “ျမတ္ဗုဒၶေဒသနာ”စာအုပ္မဟုတ္ လား၊ ေအး.. ဒီေန႔လူငယ္ေတြ ဒီစာအုပ္မ်ိဳးဖတ္တာ အလြန္တုိးတက္တဲ့ လကၡဏာတစ္ရပ္ပဲ။ ငါေတာ့ အဲဒီ စာအုပ္ကုိ ဟုိး- ၃-က်ပ္တန္ ေခတ္ကတည္းက ဖတ္လာတာ ဘယ္နွစ္ႀကိမ္မွန္းေတာင္ မသိေတာ့ ဘူး။ ခုလဲ အေၾကာင္းအားေလွ်ာ္စြာ ဖတ္မိတုန္းပဲ။ မင္းတုိ႔ကသာ နည္းနည္းရွင္းျပေပးပါဆုိ ေပမယ့္ ဒီအေၾကာင္းအရာက နည္းနည္းေလးမဟုတ္ဘူးဟ၊ အေတာ္အက်ယ္ တဝင့္ရွင္းရမယ့္ ျပႆနာမ်ိဳး။ ကဲ.. ထားပါေတာ့ ငါ သေဘာေပါက္သေလာက္ေတာ့ ရွင္းျပေပးပါမယ္။ ေနာက္ဆုံးေတာ့ ေအာင္ေမာင္ႀကီးနဲ႔ စိန္ဘေမာင္လုိေပါ့ကြာ၊ ဆုိတဲ့လူကလည္း ဆုိခ်င္ရာဆုိ၊ တီးတဲ့ လူကလည္း တီးခ်င္ရာတီး၊ အၿပီးသတ္တဲ့အခါေတာ့ သူ႔ဟာနဲ႔သူ အံကုိက္ဆုိသလုိ ျဖစ္သြားမွာပါပဲ။

   ေထရဝါဒပိဋကတ္ေတာ္ေတြထဲမွာ နိဗၺာန္နဲ႔သံသရာဟာ ကြဲျပားျခင္းမရွိဘူးလုိ႔ေတာ့ ေဟာထားတာမရွိဘူး၊ မဟာယာနဝါဒက ဒီအယူအဆအတြက္ အေျခခံတယ္လုိ႔ဆုိႏုိင္ေလာက္တဲ့ ျမတ္စြာဘုရားေဟာေျပာခ်က္တစ္ခုေတာ့ရွိတယ္။ အဂၤုတၱရနိကာယ္၊ စတုကၠနိပါတ္(၃၅၇)၊ ေရာဟိတႆသုတ္မွာ- “သညာစိတ္တုိ႔နဲ႔တကြျဖစ္တဲ့ ဒီတစ္လံမွ်ေလာက္ရွိတဲ့ ခႏၶာကုိယ္မွာပဲ၊ ေလာက(သံသရာ)ကုိ၄င္း၊ ေလာကျဖစ္ေၾကာင္း (သံသရာလည္ေၾကာင္း)ကုိ၄င္း၊ ေလာကခ်ဳပ္ၿငိမ္းရာ နိဗၺာန္ကုိ၄င္း၊ ေလာကခ်ဳပ္ၿငိမ္းရာ နိဗၺာန္ကုိ ရေၾကာင္း ေရာက္ေၾကာင္းအက်င့္ကုိ၄င္း ငါဘုရားရွင္ ေဟာၾကားပညတ္ေတာ္မူတယ္”လုိ႔ ေဟာထားတာရွိတယ္။ ဒီအထဲမွာ ေျပာတဲ့ ေလာက(သံသရာ) ဆုိတာ ဒုကၡကုိေျပာတာပါပဲ။

    “ေလာက(သံသရာ)ဆုိတာလဲ ဒီခႏၶာကုိယ္မွာပဲ၊ ေလာကခ်ဳပ္ၿငိမ္းရာနိဗၺာန္ဆုိတာလဲ ဒီခႏၶာကုိယ္မွာပဲ ” ဆုိတာကုိၾကည့္ၿပီး “နိဗၺာန္နဲ႔ သံသရာ ဆုိတာ ကြဲျပားျခင္းမရွိဘူး”လုိ႔ သူတုိ႔က ယူဆပုံ ရတယ္လုိ႔ က်မ္းေရးတဲ့ ဆရာေတာ္က မွတ္ခ်က္ခ်လုိက္တာပါ။ က်မ္းဆရာက ဒီအယူအဆကုိ ေထာက္ခံတဲ့သေဘာမဟုတ္ပါဘူး။ အယူအဆတစ္ခုကုိ ေျပာျပတာပဲ ရွိပါတယ္။

    “ေလာက(သံသရာ)ဆုိတာလဲ ဒီခႏၶာကုိယ္မွာပဲ၊ နိဗၺာန္ဆုိတာလဲ ဒီခႏၶာကုိယ္မွာပဲ”လုိ႔ ဆုိရုံနဲ႔ နိဗၺာန္နဲ႔ သံသရာဟာ ကြဲျပားျခင္းမရွိဘူးလုိ႔ေတာ့ လုံးေထြးၿပီး မွတ္ခ်က္ခ်လုိ႔မရပါဘူး၊ တည္ေနရာခ်င္း မကြဲျပားေပမယ့္ ျဖစ္ခ်ိန္ျခင္း ၊ ျဖစ္ရပ္အေျခအေနျခင္းက ကြဲျပားပါတယ္။ သူတုိ႔က “သံသရာ” လုိ႔သုံးတဲ့ ဒုကၡတရားျဖစ္ေနခ်ိန္ ဒီခႏၶာကုိယ္ႀကီးထဲက နာမကၡႏၶာေတြက သခၤါရတရားတုိ႔ကုိသာ အာရုံျပဳၿပီး သိရွိခံစားမွတ္သား ႀကံစည္ေနၾကတာပါ။ နိဗၺာန္ကုိ အာရုံျပဳခ်ိန္မွာေတာ့ အဲဒီသခၤါရအာရုံေတြကုိ အာရုံ မျပဳပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ျဖစ္ခ်ိန္နဲ႔ ျဖစ္ေနပုံအေျခအေနခ်င္း ကြဲျပားပါတယ္။

   ဒီအေၾကာင္းနဲ႔ ဆက္စပ္တဲ့စကားကုိ ျမတ္ဗုဒၶေဒသနာစာအုပ္မွာ ဒီစကားရပ္ရဲ့ ေရွ႔နားဆီ(စာ-၈၂)မွာ က်မ္းဆ၇ာကုိယ္တုိင္ ေျပာထား တာလည္းရွိပါတယ္။ အဲဒီ စာပုိဒ္ေတြကုိျပန္ျပီး ဖတ္ၾကည့္ပါ။ စာပုိ္ဒ္ထဲမွာ “ဒုကၡမ်ိဳးေစ့သည္ ဒုကၡတရား ကုိယ္တြင္းသာရွိ၍ အျပင္ပတြင္ မဟုတ္ေၾကာင္း”စတဲ့ စကားရပ္ေတြပါတယ္။ အဲဒီမွာ “ဒုကၡတရား ကုိယ္တြင္း”ဆုိတာ ဒုကၡလုိ႔သတ္မွတ္ထားတဲ့ ဒီခႏၶာကုိယ္ တြင့္လုိ႔ယူရင္ ပုိၿပီးအျမင္ရွင္းမယ္ ထင္ပါတယ္။ မူလက်မ္းဆရာေတာ္ ေဒါက္တာဝါလ္ပုိလာ ရာဟုလာကေတာ့ ဒီအဓိပၸာယ္ရဲ့ ပါဠိေတာ္ေနာက္ခံအျဖစ္နဲ႔ တရားအသိရသြားၾကတဲ့ အရွင္အညာသိ ေက႑ညမေထရ္တုိ႔ ဥဒါန္းက်ဴးခဲ့တဲ့ “ယံကိဥၥိ သမုဒယ ဓမၼံ၊ သဗၺံ တံ နိေရာဓ ဓမၼံ” ဆုိတဲ့စကားကုိ ကုိးကားပါတယ္။ ျဖစ္ေပၚျခင္းေသဘာရွိတဲ့ တရားဟူသမွ်ဟာ ခ်ဳပ္ေပ်ာက္ျခင္း သေဘာရွိတယ္”လုိ႔ အဓိပၸာယ္ရတဲ့ ဒီဥဒါန္းစကားကုိ “ျဖစ္ေပၚေနခ်ိန္မွာ သံသရာ(ဒုကၡ)ျဖစ္တယ္။ အဲဒီဒုကၡခ်ဳပ္ေပ်ာက္ ေနခ်ိန္ကုိ နိဗၺာန္လုိ႔ အဓိပၸာယ္ဆုိလုိရင္း ျဖစ္တယ္ဆုိၿပီး က်မ္းဆရာကုိယ္တုိင္ ရွင္းျပထားပါတယ္။

   မိမိကုိယ္တုိင္လဲ ယဥ္ေက်းလိမၼာကေလးသင္တန္းတစ္ခုမွာ ဝင္ေရာက္ၿပီး ေမးေလွ်ာက္တဲ့ ဒကာမႀကီးတစ္ဦးကုိ ဒီသေဘာမ်ိဳးနဲ႔ ရွင္းျပခဲ့ဖူးပါတယ္။ အဲဒီတုန္းက ဒကာမႀကီးက မိမိတုိ႔ အနားယူ ခ်ိန္ေန႔ခင္း(၁)နာရီသာသာေလာက္မွာ မိမိနားေနတဲ့ ေက်ာင္းေဆာင္ကုိ ေရာက္လာတာပါ။ ေနပူထဲမွာ လာခဲ့တာဆုိေတာ့ ေခြ်းေတြလည္းရႊဲလုိ႔၊ နည္းနည္းလည္း ေမာေနပုံရပါတယ္။ “ဘာျဖစ္လုိ႔ ေနပူႀကီး ထဲမွာ ဒုကၡခံၿပီးလာရတာလဲ”လုိ႔ဆုိေတာ့ “တပည့္ေတာ္က ေဝယ်ာဝစၥကုသိုလ္ယူေနရတာ ျဖစ္လုိ႔ သူမ်ားေတြတရားနာခ်ိန္မွာ နာခြင့္မရလုိ႔ပါ၊ အခုနားခ်ိန္ ေလးရတုန္း တရားေလးနည္းနည္း ခ်ီးျမွင့္ေပး ပါ”တဲ့။ ဘယ္လုိတရားလဲ ဆုိေတာ့ “နိဗၺာန္ေရာက္ေၾကာင္း တရားပါတဲ့၊ ၿပီးေတာ့ “နိဗၺာန္ ရခ်င္ရင္ ဘယ္လုိ အရည္အခ်င္းမ်ိဳးေတြနဲ႔ ျပည့္စုံရမလဲ”ဆုိိတာလည္း ေမးပါတယ္။ “နိဗၺာန္ကုိ တကယ္မ်က္ ေမွာက္ ျပဳလုိတဲ့ ဆႏၵျပင္းျပင္းထန္ထန္ရွိဖုိ႔က အဓိကပါပဲ၊ ဒကာမႀကီးမွာ အဲဒီဆႏၵရွိရဲ့လား”ဆုိေတာ့ “ဘယ္ႏွယ့္ေျပာပါလိမ့္ဘုရား၊ တကယ္ဆႏၵရွိတာေပါ့၊ လုိခ်င္လြန္းလုိ႔ကုိ အခ်ိန္အား ရတုိင္း ႀကိဳးစား ရွာေဖြေနတာပါ”တဲ့။

    “နိဗၺာန္ကုိရွာေနတယ္ဆုိေတာ့ အဲဒီနိဗၺာန္ဘယ္နားမွာ ရွိသလဲဆုိတာေကာ သိရဲ့လား”ဆုိေတာ့ “မသိပါဘူးတဲ့”၊ မသိတဲ့အရာကုိလုိက္ရွာေနလုိ႔ ဘယ္ေတြ႔ပါ့မလဲ၊ ဘယ္မွာရွိတယ္ဆုိတာကုိ အရင္သိေအာင္ ေလ့လာထားရတယ္”ဆုိေတာ့ “အရွင္ဘုရားသိရင္ေျပာပါ”တဲ့၊ အရွင္ဘုရားက သိတာေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး၊ အဘိဓမၼာက်မ္းမ်ားကုိ ေလ့လာရင္းသေဘာေပါက္သလုိလုိရွိတာ ေျပာရမယ္ဆုိရင္ နိဗၺာန္က ဒကာမႀကီးရဲ့ ေနာက္ေက်ာ ဘက္မွာကပ္လ်က္ရွိတယ္”လုိ႔ ေျပာရင္း မိမိက လက္ ထြာႏွစ္ခုကုိ ဆုိင္ျပလုိက္တယ္။

   ေဟာဒီမွာ လက္ထြာႏွစ္ခုဆုိင္ထားတာကုိ ေတြ႔တယ္မုိ႔လား၊ အဲဒါ တစ္ဘက္က ေလာက (သံသရာ)၊ တစ္ဘက္က နိဗၺာန္ပဲ၊ သူတုိ႔ခ်င္းက မ်က္ႏွာခ်င္းဆုိင္လွ်က္ ကပ္ေနတာေနာ္၊ အဲဒီမ်က္ႏွာ ခ်င္းဆုိင္ႏွစ္ခုရဲ့ အလည္တည့္တည့္မွာဆုိင္လ်က္ ကပ္ေနတာေနာ္၊ အဲဒီမ်က္ႏွာခ်င္း ဆုိင္ႏွစ္ခုရဲ့ အလယ္တည့္တည့္မွာ က်ဳပ္တုိ႔အားလုံး ဒကာမႀကီးပါ အပါအဝင္ ေလာကသားေတြအားလုံး ရပ္တည္ ေနၾကတာ။ အဲဒါကုိျမင္ ေအာင္ၾကည့္၊ အခု ဒကာမႀကီး ကုိယ္ေရာက္ေနတဲ့ ေနရာကုိလဲ သိၿပီ၊ ေလာကကုိေက်ာ္လြန္တဲ့ ေလာကုတၱရာ နိဗၺာန္ဟာ ဘယ္မွာလဲ ဆုိတာလည္း သိၿပီေနာ္၊ သေဘာ ေပါက္ရဲ့လား” ဆုိေတာ့ “သေဘာေပါက္ပါတယ္”တဲ့။

  “ကဲ.. ဒါျဖင့္ အခု ဒကာမႀကီးဘာကုိ မ်က္ေမွာက္ျပဳေနသလဲ။ ဒကာမႀကီးရဲံ စိတ္ေတြဟာ ဘာကုိ အာရုံျပဳေနသလဲ၊ ဘယ္ဆီစိတ္ေရာက္ေနသလဲလုိ႔ ေျပာတာ။ မိသားစုေတြ၊ ကုိယ့္အိမ္၊ ကုိယ့္ေနရာ၊ ကုိယ့္ေဆြမ်ိဳးသားခ်င္းေတြဆီ ေရာက္ေနသလား၊ နိဗၺာန္ဆီေရာက္ေနသလား”ဆုိေတာ့ “အခုေတာ့ ကုိယ့္အိမ္ ကုိယ့္ေနရာေတြဆီပဲ ေရာက္ေနတာေပါ့”တဲ့။ “ကုိယ္အာရုံျပဳေနတာ၊ စိတ္ေရာက္ေန တာကုိ မ်က္ေမွာက္ျပဳတယ္လုိ႔ ေခၚတာပဲ၊ အခု ဒကာမႀကီးရဲ့စိတ္ေတြ ရပ္ထဲ ရြာထဲဆီ ေရာက္ေနတယ္ဆုိရင္ ဒကာမႀကီးဟာ ေလာကႀကီးကုိ မ်က္ေမွာက္ျပဳေနတယ္လုိ႔ ဆုိရမွာေပါ့၊ ဒီဘက္ကုိေလ ဆုိၿပီး မိမိက ေလာကလုိ႔ သတ္မွတ္ထားတဲ့ လက္ထြာကုိ လႈပ္ျပလုိက္တယ္။ ၿပီးေတာ့ ေလာကုတၱရာျဖစ္တဲ့ နိဗၺာန္လုိ႔ ေျပာထားတဲ့ လက္ထြာကုိ လွဳပ္ျပၿပီး“ ဒီအခ်ိန္မွာ ေလာကုတၱရာျဖစ္တဲ့ နိဗၺာန္က ဘယ္မွာေရာက္ေနမလဲ”ဆုိေတာ့ ရယ္က်ဲက်ဲလုပ္ေနၿပီး “အဲလုိဆုိေတာ့ နိဗၺာန္က ေက်ာ ဘက္ေရာက္ေနမွာေပါ့”တဲ့။

   ေအး… ဒကာမႀကီးက ေလာကဘက္ကုိ မ်က္ေမွာက္ျပဳေနသမွ် ေလာကုတၱရာျဖစ္တဲ့ နိဗၺာန္က ေက်ာဘက္မွာ ေရာက္ေနမွာပဲ၊ အဲလုိဆုိရင္ ဒကာမႀကီး နိဗၺာန္ကုိ တကယ္ပဲ အခုခ်က္ခ်င္း မ်က္ေမွာက္ျပဳခ်င္တယ္ဆုိရင္ ဘာလုပ္ရမလဲ သိၿပီလား၊ ေလာကအာရုံကုိ မ်က္ေမွာက္ျပဳေနတာကုိ ရပ္ၿပီး ေက်ာခုိင္းၾကည့္စမ္းပါ၊ အဲဒီလုိျဖစ္လာရင္ စိတ္က နိဗၺာန္ကုိ အလုိလုိ မ်က္ေမွာက္ျပဳမိ လွ်က္ သား ျဖစ္မသြားေလာက္ေပဘူးလား”ဆုိေတာ့ “ဒီလုိေတာလဲ လြယ္သလုိလုိပဲ”တဲ့။

   ကဲ..ဒကာမႀကီး ေရာက္ေရာက္ခ်င္းေျပာတာ နိဗၺာန္ကုိ အလြန္မ်က္ေမွာက္ ျပဳခ်င္လြန္းလုိ႔ ေဟာျပ ေပးပါလုိ႔ ေတာင္းဆိုခဲ့တာေနာ္၊ အခု ေဟာျပၿပီးၿပီ၊ နိဗၺာန္ရွိတဲ့ ေနရာလဲ သိၿပီ၊ နိဗၺာန္ကုိ မ်က္ေမွာက္ျပဳခ်င္ရင္ ဘာလုပ္ရမယ္ဆုိတာလည္း သိၿပီမဟုတ္လား။

   နိဗၺာန္ဆုိတာ လူေတြထင္ေနၾကသလုိ ဟုိး အေဝးႀကီးမွာ ရွိတာမဟုတ္ဘူး။ လူေတြ မ်က္ေမွာက္ျပဳေနတဲ့ ေလာကႀကီးနဲ႔( ၁၈၀)ဒီဂရီေလာက္ တိမ္းေစာင္းၿပီး အာရုံျပဳလုိက္ရု႔ပါပဲ။ အဲဒီ အခ်ိန္မွာ အိမ္က ဒကာႀကီးေရာ၊ သားသမီးေတြေရာ ေက်ာခုိင္းၿပီးသား ျဖစ္သြားမွာေနာ္၊ အဲ.. ဘယ္ႏွယ့္လဲ နိဗၺာန္ကုိ အျမန္ဆုံး မ်က္ေမွာက္ျပဳခ်င္တယ္ဆုိ၊ အခုမ်က္ေမွာက္ျပဳေတာ့ေလ”လုိ႔ လည္း ဆုိလုိက္ေရာ ဒကာမႀကီးက ရယ္ေတာ့ မလုိလုိ၊ ငိုေတာ့ မလုိလုိ၊ ဘယ္လုိ ထားရမွန္း မသိတဲ့ မ်က္ႏွာ ႀကီးနဲ႔…

    အင္း.. သူတုိ႔အေဖကေတာ့ အေရးမႀကီးပါဘူး၊ ခုလည္း ရိပ္သာမွာပဲ အျမဲတမ္း နိဗၺာန္ေဆာ္ လုပ္ေနတာပဲဟာ၊ အိမ္မွာက သမီးႏွစ္ေယာက္ အလြတ္ရွိေနေသးေတာ့ ကုိယ့္တာဝန္ေတြက မေက် ေသးသလုိျဖစ္ေနလုိ႔ပါ” ဆုိသလုိ ဘာလုိလုိနဲ႔ တျဖည္းျဖည္း ေနာက္ကုိ ေရႊ႔သြားပါတယ္။
“ဒကာမႀကီးအရင္က ေစ်းေရာင္းခဲ့တယ္ဆုိ၊ ကုိယ့္ေစ်းဆုိင္မွာ ဝယ္သူက သူႀကိဳက္သလုိ ေစ်း ဆစ္ႀကီးမွ မဝယ္ဘူးဆုိၿပီး ထျပန္သြားရင္ ဘယ္လုိေျပာမလဲ”လုိ႔ ေျပာလုိက္ေတာ့ နည္းနည္းတန္႔သြား ၿပီး လက္သည္းနဲ႔ ၾကမ္းကုိ ကုတ္သလုိလုိ၊ အျပင္မွာပဲ အေရးႀကီးတဲ့ကိစၥရွိသလုိလုိနဲ႔ လွမ္းၾကည့္ေနပါ တယ္။

    မဝယ္ဘဲနဲ႔ နင္းကန္ေစ်းဆစ္ေနၾကတာဟာ ေစ်းဖ်က္တာပဲလုိ႔ ေျပာတယ္မဟုတ္လား၊ ျမတ္စြာ ဘုရားေဟာခဲ့တဲ့ နိဗၺာန္တရားေတာ္ႀကီးကလဲ ဒီအတုိင္းပါပဲဗ်ာ၊ မဝယ္ႏုိင္ဘဲနဲ႔ ေစ်းလာလာ ဆစ္ေန ၾကတာ၊ ၾကာေတာ့ နိဗၺာန္ေစ်း ပ်က္ပ်က္လာေနတယ္၊ ေတာ္ၾကာရင္ “နိဗၺာန္ေတြ အလကားရမယ္ ေနာ္”လုိ႔မ်ား ေအာ္ေရာင္းေနရတဲ့ အေျခအေနေတာင္ ေရာက္သြားမလား မေျပာတတ္ ေတာ့ဘူး။ ေနာက္ဆုိရင္ မဝယ္ႏုိင္ဘဲနဲ႔ေတာ့ ေစ်းမဆစ္ေတာ့နဲ႔ေနာ္” ဆုိေတာ့ ဒကာမႀကီးလဲ ေယာင္ရမ္းၿပီး “တင္ပါ ေနာက္ေတာ့ ဝယ္မွာပါ ဘုရား”လုိ႔ ေျပာရင္း ဦးျမန္ျမန္ခ်ၿပီး ထျပန္ေတာ့တာပဲ။

   သူတံခါးဝေရာက္ေတာ့မွ မိမိက “ေအးဗ်ာ ပြင့္ေတာ္မူသမွ် ဘုရားအဆူဆူကလဲ “နိဗၺာန္ကုိ မ်က္ေမွာက္ျပဳရမယ္”လုိ႔ခ်ည္း ေဟာေတာ္ မူသြားၾကတယ္။ ဒီဘုရားရွင္ေတြ ေဟာခဲ့သမွ် နိဗၺာန္ မဂ္ ဖုိလ္ ရက္တုိတုိနဲ႔ ရ ရ ေရာက္ရ ပါလုိ၏”ဆုိတာေတြ ဆုမေတာင္းေတာ့နဲ႔၊ “နိဗၺာန္ကုိ ေနာက္ေစ့နဲ႔ ျပဳလုိ႔ရတယ္လုိ႔ေဟာေပးမယ့္ ဘုရားရွင္မ်ိဳးနဲ႔ ေတြ႔ရပါလုိ၏” လုိ႔သာ ဆုေတာင္းေနာ္၊ ၾကားလား” လုိ႔လည္း ဆုိလုိက္ေရာ ဒကာမႀကီးလဲ မ်က္ႏွာပူလုိ႔လား၊ အေရးႀကီးလုိ႔လားေတာ့မသိဘူး ေနာက္ကုိ ျပန္မၾကည့္ေတာ့ဘူး တစ္ခါတည္း လစ္ေတာ့တာပဲ။

   အမွန္ကေတာ့ အဲဒီဒကာမႀကီးကုိ ေျပာတာေတြဟာ ရယ္စရာစကားမ်ိဳး မဟုတ္ပါဘူး၊ နိဗၺာန္နဲ႔ သံသရာတုိ႔ရဲ့ ျခားနားခ်က္က အာရုံအေန နဲ႔(၁၈ဝ)ဒီဂရီသာကြာတယ္လုိ႔ပဲ ေျပာရမွာ၊ ေဘးထြက္ၿပီး အထူးရွာရမွာ မဟုတ္ဘူး၊ ဒီဒုကၡခႏၶာႀကီးထဲမွာပါပဲ။ သံခိေတၱန ပဥၥဳပါဒါနကၡႏၶာ ဒုကၡာ= အက်ဥ္းခ်ဳပ္ အေနနဲ႔ေျပာရရင္ အစြဲဥပါဒါန္ေတြနဲ႔ ဖြဲ႔ေနွာင္ထားတဲ့ ခႏၶာငါးပါးဟာ ဒုကၡျဖစ္တယ္”လုိ႔ ျမတ္ဗုဒၶက ေဟာေတာ္မူထားတယ္မုိ႔လား။ အဲဒီထဲက “အစြဲဥပါဒါန္”ဆုိတဲ့ အေႏွာင္အဖြဲ႔ႀကီးကုိ ဖယ္ရွားလုိက္ရင္ ဒုကၡဆုိတာလဲ ဖယ္ရွားၿပီးျဖစ္သြားမွာပါ။

  ဒီလုိဆုိရင္ အစြဲဥပါဒါန္ကင္းစင္သြားတဲ့အခါ ခႏၶာငါးပါးႀကီးဟာ ဒုကၡခ်ဳပ္ၿငိမ္းေနတဲ့ ခႏၶာႀကီးျဖစ္ မသြားေပဘူးလား။ ေမာင္ရင္တုိ႔ ဖတ္တဲ့စာအုပ္ ကုိေရးတဲ့ ဆရာေတာ္ကလည္း ဒါကုိေျပာျပခ်င္တာပါ။ ကဲ ေမာင္ရင္တုိ႔လည္း နိဗၺာန္ကို ေစ်းလာလာဆစ္မေနၾကေတာ့နဲ႔၊ ေနာက္ဆုံးေတာ့ မ်က္ေမွာက္ျပဳလုိ ၾကတာ မဟုတ္ဘူး၊ ေနာက္ေစ့နဲ႔ျပဳပဲ ျပဳလုိၾကတဲ့ အစားထဲပါေနမွာပဲမဟုတ္လား။ ကဲ… ဒါဆုိေတာ္ၾက စုိ႔။
နိဗၺာန္ကုိ ေနာက္ေစ့ျပဳလုိစိတ္မ်ား ကင္းေဝးၾကေစေသာ္….။     ။

ဓမၼေဘရီအရွင္ဝီရိယ(ေတာင္စြန္း)