အျမင္လည္းေကာင္းေစ၊ အေကာင္းလည္းျမင္ေစ
နိႏၵာပသံသာ ဟု ကဲ့ရဲ႕ျခင္းႏွင့္ ခ်ီးမြမ္းျခင္း ေလာကဓံႏွစ္မ်ဳိးတြင္ လူတုိင္းက ကဲ့ရဲ႕မခံခ်င္ၾက၊ ခ်ီးမြမ္းတာကိုသာ ခံခ်င္ၾကသည္။ ခ်ီးမြမ္းခံလိုျခင္းသည္ အေကာင္းျမင္ခံလိုျခင္း ျဖစ္သည္။ အေကာင္းျမင္ခံလိုလွ်င္ျဖင့္ အျမင္ေကာင္းဖုိ႔ လိုေပလိမ့္မည္။ အျမင္ေကာင္းေအာင္ လုပ္ျပဖုိ႔လိုေပလိမ့္မည္။ အျမင္ေကာင္းေအာင္ လုပ္ျပနုိင္မွ အေကာင္းျမင္နုိင္ၾကေပလိမ့္မည္။ အေကာင္းျမင္တာ မျမင္တာက ျမင္သူအပုိင္း၊ အျမင္ေကာင္းေအာင္ လုပ္ေနဖုိ႔က ကိုယ့္အပိုင္းျဖစ္သည္။ ဒါေၾကာင့္ အျမင္ေကာင္းဖုိ႔က ပထမ၊ အေကာင္းျမင္ဖုိ႔က ဒုတိယ ျဖစ္သည္။
လူတုိ႔ၾကားတြင္ အေကာင္းျမင္သမား၊ အဆုိးျမင္သမား၊ အေကာင္းျမင္၀ါဒ၊ အဆုိးျမင္၀ါဒ ဟူ၍ ရွိသည္။ အေကာင္းျမင္သမား ေတြလည္း ေတြ႕ၾကဳံဖူးသည္။ အဆုိးျမင္သမားေတြလည္း ေတြ႔ဖူးပါသည္။ ပါဠိေတာ္မွာေတာ့ အဆုိးျမင္သမားကို အေပါက္အၾကားရွာေလ့ရွိသူ ဟုဆုိပါသည္။ ပုဂၢဳိလ္ၾကီး တစ္ဦးေတြ႔ဖူးသည္။ ေရွ႔မီေနာက္မီ၊ စာေလးေပေလး အေတာ္အသင့္ တီးမိေခါက္မိရွိသည္။ စာေပေလာကတြင္ ထင္ရွားေသာ (ကြယ္လြန္/လက္က်န္) ဆရာၾကီးအမ်ားစု သူ႔အျမင္အရဆုိလွ်င္ ေကာင္းတာတစ္ေယာက္မွ် မရွိေတာ့။ “ ေကာင္းကြက္ကိုရွာေမတၱာ” ဆုိသည့္သေဘာကို ထုိပုဂၢဳိလ္ၾကီးအား ေျပာျပရသည္။
“သူတပါးအျပစ္ကိုသာ ရႈေလ့ရွိေသာ၊ အျမဲကဲ့ရဲ႕ေလ့ရွိေသာ သူအား အကုသုိလ္တရားေတြသာ တုိးပြားၾကသည္။ အကုသုိလ္အာသေ၀ါ တရားေတြ ကုန္ဖုိ႔ဆုိတာက ေ၀းပါေသး၏ ”ဟု ဘုရားမိန္႔ေတာ္မူသည္။ ေရွးတုန္းက သူေတာ္စင္ ရေသ႔ႏွင့္ ျပည့္တန္ဆာမတုိ႔သည္ မနီးမေ၀း၌ ေနၾက၏။ သူေတာ္စင္လုပ္သူ ရေသ႔က ျပည္တန္ဆာမကို ေယာက္်ားတစ္ေယာက္ ၀င္တုိင္း ေက်ာက္ခဲတစ္လုံးခ်ခ်ျပီး မွတ္ထားေလရာ မၾကာခင္မွာပဲ ေက်ာက္ခဲပုံၾကီး ျဖစ္သြားသတဲ့၊ ထုိအခါရေသ့က ျပည္တန္ဆာမေခၚျပီး “သင့္မေကာင္းမႈေတြဟာ ဒီေက်ာက္ခဲပုံၾကီးေလာက္ မ်ားျပားေလျပီး” ဟု ေျပာသတဲ့။
ရေသ့ႏွင့္ ျပည့္တန္ဆာမတုိ႔ ကြယ္လြန္ၾကျပီးေနာက္ ျပည့္တန္ဆာမက နတ္ျပည္ေရာက္ကာ ရေသ႔က ငရဲကုိ ေရာက္သြားသတဲ့။ ဤကား အဆုိးျမင္သမား၊ အဆုိးျမင္၀ါဒ၏ ဆုိးရြားလွပုံကို ပုံပမာျပဳျခင္း ျဖစ္၏။
ေပၚလီယာနာကို သူ႔ဖခင္က မွာခဲ့ေသာ မွာတမ္းေလး တစ္ခုရွိ၏။ “၀မ္းသာစရာအေၾကာင္းကို ရွာတတ္လွ်င္ ၀မ္းသာစရာ အက်ဳိးျဖစ္ေပၚသည္” ဟူ၍ ျဖစ္၏။ ေပၚလီယာနာသည္ သူ႔ဖခင္မွာတမ္းကို တစ္သက္လုံး လိုက္နာက်င့္သုံး၏။ သူ႕ဘ၀တစ္ ေလွ်ာက္လုံး ၀မ္းနည္းစရာေတြ႔တုိင္း ၀မ္းသာစရာ ကိုရွာၾကံေတြးျပီး ေပ်ာ္ေပ်ာ္ ေနေလ႔ရွိ၏။ စိတ္ညစ္စရာေတြ႔တုိင္း စိတ္ခ်မ္းသာစရာကို ရွာၾကံေတြးျပီးေပ်ာ္ေပ်ာ္ေနေလ႔ရွိ၏။
သူ႔အတြက္မွမဟုတ္၊ သူမ်ားအတြက္လည္း ထုိသုိ႔ပင္ႏွစ္သိမ့္အား ေပးေလ့ရွိ၏။ တခါက ျခံထဲမွာ ျမက္ရွင္းေနေသာ ခါးကုန္းကုန္း အဖုိးအုိကုိ “ အဘရယ္... အဘခါးကုိင္းေနေတာ့ ေပါက္တူးေပါက္ရတာ ခါးကုန္ရ တစ္၀က္ သက္သာသြားေတာ့ ၀မ္းသာစရာ မဟုတ္လား... အဘရယ္” ဟု ဆုိေလ၏။
တဖန္ အိပ္ရာေပၚမွာ တစ္သက္လုံး ေနသြားရေတာ့မည့္ လူမမာ တစ္ေယာက္ကိုလည္း “ေဒၚေဒၚရယ္... သူမ်ားတကာ ေဒၚေဒၚလို ျဖစ္မေနတာက ၀မ္းသာစရာပဲေပါ့၊ သူတုိ႔ဘ၀ကို ေတြးျပီး သူ႔တုိ႔အတြက္ ၀မ္းသာေပးလိုက္ပါ” ဟုေျပာဆုိႏွစ္သိမ့္ေလ၏။ အေကာင္းဘက္ ကလွည့္၍ ေတြးရာ ျမင္ရာ ၾကည့္ရာ မွာေတာ့ ေပၚလီယာနာသည္ ရွာမွရွားဟု ဆုိရမည္။
တခါက ဆရာေတာ္ တစ္ပါးသည္ သူ႔ဆြမ္းခံအိမ္က အဖုိးတန္ ႏြားၾကီးတစ္ေကာင္ ေသသြားေၾကာင္း ေလွ်ာက္ထားေသာအခါ သာဓု သာဓု ပတၳနာ ျပဳသတဲ့၊ ေနာက္သားေလး အျမင့္က ျပဳတ္က်ေပါင္က်ဳိးေတာ့လည္း သာဓု ေခၚသတဲ့၊ အဲသလို သာဓုေခၚတာကို ဒကာက မေက်နပ္လို႔ ဆြမ္းခံလမ္းတစ္ေနရာကေန ရိုက္ဖုိ႔ေခ်ာင္းေနရာ ဆရာေတာ္က သူ႔ သပိတ္ၾကီး က်ကြဲေတာ့လည္း သာဓုေခၚသတဲ့။
ထုိအခါ ဒကာၾကီးက နားမလည္နုိင္လုိ႔ အေၾကာင္းစုံကို ေမးေလ်ာက္သည့္အခါ “ေအး.. အဲဒီတုန္းက ႏြားမေသရင္ လူေသမွာကြ၊ လူေသတာနဲ႕ စာရင္ ႏြားေသတာက ေတာ္ေသးတာေပါ့၊ ဒါေၾကာင့္ သာဓုေခၚတာ၊ ဒကာ့သားငယ္ ေျခက်ဳိးတုန္းကလည္း ကေလးမက်ဳိးရင္ လူၾကီးက်ဳိးမွာ၊ ဒါေၾကာင့္ သာဓုေခၚတာ။ အခုလည္း သပိတ္မကြဲရင္ ငါ့ေခါင္းကြဲမွာကြ၊ ဒါေၾကာင့္ သာဓု ေခၚတာ ” လို႔ ရွင္းျပသတဲ့။ အရာရာတုိင္း၌ အဆုိးထဲမွာ အေကာင္းရွိတတ္သလို ထုိအဆုိး၏ အျခား တစ္ဖက္၌လည္း အေကာင္းရွိေန တတ္ပါသည္။ ထုိအေကာင္းကို ထြင္းေဖါက္ျမင္တတ္လွ်င္ အေကာင္းျမင္ျဖစ္သည္။
ဘုရားရွင္လက္ထက္က အရွင္ပုဏၰသည္ သုနာပရႏၱတုိင္းကို သြားဖုိ႔ေလွ်ာက္ေတာ့ ဘုရားက သုနာပရႏၱာတုိင္း သားေတြက ရုိင္းစုိင္းမုိက္မဲၾကေၾကာင္း သင့္ကိုဆဲေရးလွ်င္ ဘယ္လို လုပ္မလဲဟု မိန္႔ေသာအခါ ကိုယ္ထိလက္ေရာက္ မေစာ္ကားလွ်င္ေတာ္ပါျပီးဘုရား ဟု ေလ်ာက္ထားသည္။ ကိုယ္ထိလက္ေရာက္ ေစာ္ကားလွ်င္ ဘယ္လိုလုပ္မလဲ ဟုေမးေတာ့ ခဲႏွင့္ မေပါက္လွ်င္ ေတာ္ပါျပီးဘုရား ဟုေလွ်ာက္သည္၊ ခဲႏွင့္ ေပါက္လွ်င္ေကာ ေမးေတာ့ တုတ္ႏွင့္မရိုက္လွ်င္ေတာ္ပါျပီးဘုရား၊ တုတ္ႏွင့္ရိုက္လွ်င္ေရာ ေမးေတာ့ ဓါးနဲ႕ မခုတ္လွ်င္ေတာ္ပါျပီဘုရား ဟုေလွ်ာက္သည္။ ဓါးႏွင့္ခုတ္လွ်င္ေကာ၊ အသက္မေသရင္ ေတာ္ပါျပီး။ အေသသတ္လွ်င္ေကာ ဆုိေတာ့ တခ်ဳိ႕သူေတြမွာ ဘ၀ကို ျငီးေငြ႔ျပီး မိမိကုိယ္ကို အဆုံးစီရင္ၾကပါသည္။ အခုကိုယ္တုိင္စီရင္ဖုိ႔ မလိုဘဲ သူတုိ႔အဆုံး စီရင္ေပးတာကိုပဲ ေက်းဇူးတင္ေနပါမည္ဘုရား ဟုေလွ်ာက္ထားေလသည္။
အရွင္ပုဏၰ၏ အေကာင္းျမင္သေဘာတရားကို ဘုရားက သာဓု သုံးၾကီး ေခၚေတာ္မူ၏။ အေကာင္းျမင္၀ါဒ ဟူသည္ သေဘာထားၾကီးနုိင္မွ ျဖစ္မည္။ အေကာင္းျမင္ေလ့ရွိသူတုိင္း စိတ္ထားသေဘာထားၾကီးၾကသည္။
အေကာင္းျမင္၀ါဒႏွင့္ ေယာနိေသာ မနသိကာရသည္ တူသေယာင္ေယာင္ ရွိေသာ္လည္း လုံး၀ခၽြတ္စြပ္တူသည္ေတာ့ မဟုတ္၊ အေကာင္းျမင္၀ါဒမွာ အားနည္းခ်က္ေတြ ရွိသလို၊ အမွားေတြလည္း ရွိနုိင္သည္။ ေယာနိေသာ မနသိကာရ မွာေတာ့ အားနည္းခ်က္လည္း မရွိ၊ အမွားလည္း မရွိ၊ မိဘအမ်ားစုသည္ ကိုယ္သားသမီး ဘယ္ေလာက္ဆုိးဆုိး သူစိမ္းႏွင္ ယွဥ္က အေကာင္းျမင္ၾကသည္သာ၊ ထုိအျမင္သည္ ေယာနိေသာ မနသိကာရ မျဖစ္နုိင္၊ အတၱစြဲႏွင့္ ဘက္လိုက္မႈရွိေနသည္။ ေယာနိေသာ မနသိကာရကို တိပိဋကပါဠိျမန္မာ အဘိဓါန္က “သင့္ေလ်ာ္မွန္ကန္ေသာ အေၾကာင္းနည္းလမ္းအားျဖင့္ ျဖစ္ေသာ ႏွလုံးသြင္းျခင္း ရွိေသာ ပညာ” ဟု ဖြင့္ဆုိသည္။
ျမတ္စြာဘုရားသည္ သူ၏ တပည့္ရဟန္းမ်ားကို အျမင္ေကာင္းေအာင္ ညႊန္႔ၾကားသည္။ ယထာဘူတဒႆန ၪာဏ္ရရွိေရးကိုလည္း အထူးအေလးေပးျမြက္ၾကားျပန္သည္။
ယထာ ဘူတဒႆန ကို တိပိဋကပါဠိျမန္မာ အဘိဓါန္က
(၁) မေဖါက္မျပန္ ဟုတ္မွန္သည့္ အတုိင္း မွန္မွန္ကန္ကန္ သိျမင္ျခင္း၊
(၂) မေဖါက္မျပန္ ဟုတ္မွန္သည့္ အတုိင္း မွန္မွန္ကန္ကန္ သိျမင္တတ္ေသာ ၪာဏ္ ဟုဖြင့္သည္။
ေကာင္းသည္ျဖစ္ေစ ဆုိးသည္ ျဖစ္ေစ အရွိကုိ အရွိအတုိင္းသာ သိျမင္တတ္ေသာ သေဘာကို ယထာဘူတဒႆန ဟုေခၚသည္။
ဥပမာ။ ။ ေရတစ္၀က္ရွိေသာ ပုလင္းကို ရႈျမင္ရာ၌ အဆုိးျမင္သမားက “ဟင္ ေရက တ၀က္ပဲရွိေတာ့တယ္”၊ အေကာင္းျမင္သမားက “ ဟာ ေရေတြ တစ္၀က္ၾကီးမ်ားေတာင္ ရွိေသးတယ္”၊ ယထာဘူတဒႆနသမားက “ ေရတစ္၀က္ရွိတယ္”ဟု အရွိကို အရွိအတုိင္းျမင္သည္။
မိမိတစ္ဦးတည္း ပုဂၢလိက အတြက္ဆုိလွ်င္ေတာ့ အေကာင္းျမင္၀ါဒရွိတာက ေကာင္းပါသည္။ သုိ႔ေသာ အမ်ားအတြက္ဆုိလွ်င္ေတာ့ အရွိကို အရွိအတိုင္းျမင္ေသာ ယထာဘူတဒႆနက ပုိ၍ အသုံးတည့္သည္ ပုိ၍ အက်ဳိးရွိသည္။
“ရြာ၏ အဆင္းဘုရား၀င္း၊
ေက်ာင္း၏အဆင္း ေက်ာင္းတလင္း၊
ဘုန္းၾကီးအဆင္း ေခါင္း၀င္း၀င္း” ဟု ဆုိရာ၌ အျမင္ေကာင္းဖုိ႔ ညႊန္းဆုိျခင္း ျဖစ္သည္။ မည္သုိ႔ဆုိေစ အျမင္ေကာင္းဖုိ႔လိုသလို အေကာင္းျမင္ဖုိ႔လည္း လိုပါသည္။ အႏၶသုတၱန္ေဒသနာႏွင္ ညိွ၍ ေသခ်ာၾကည့္လွ်င္ ဒိြစကၡဳ- ႏွစ္ဖက္အျမင္ပုဂၢဳိလ္၏ အျမင္ျဖစ္ေသာ ပစၥဳပၸန္သံသရာ မွ်၍ ျမင္ျခင္း၊ သူ႔ဖုိ႔ကိုယ့္ဖုိ႔ မွ်၍ ျမင္ျခင္း ဟူေသာအျမင္ႏွင္ လုပ္ကုိင္ေဆာင္ရြက္မည္ဆုိပါက အျမင္လည္းေကာင္း၊ အေကာင္းလဲျမင္ပါလိမ့္မည္။ “အျမင္လည္း ေကာင္းၾကပါေစ၊ အေကာင္းလည္း ျမင္ၾကပါေစ။”
အရွင္သံ၀ရာလကၤာရ (ဓမၼပိယဆရာေတာ္)
မွတ္ခ်က္။ ။ ဤေဆာင္းပါသည္ ေအာက္တုိဘာ ၇ရက္ေန႔ထုတ္ေ၀ေသာ weekly Eleven ဂ်ာနယ္မွ ဆရာေတာ္ အရွင္သံ၀ရာလကၤာရ (ဓမၼပိယဆရာေတာ္) ေရးသားေသာ “အျမင္လည္း ေကာင္းေစ၊ အေကာင္းလည္းျမင္ေစ” ကုိ ဖတ္ျပီး မွတ္သားစရာ ေကာင္းလို႔ ထပ္ဆင့္မွ်ေ၀လိုက္ရပါသည္။