အိမ္ေစာင့္ ေျမးထိန္း သာသနာျပဳ
“ မိဘနဲ႔ ဆရာသမားတို႔ရဲ့ အဆံုးအမကို မခံရဘဲ သခၤ်ဳိင္းမွာ စြန္႔ပစ္ထားတဲ့ၾကက္ဟာ တြန္ခ်ိန္ စည္းကမ္း မရွိတဲ့အတြက္ ပ်က္စီးသြားရတာ ဇာတ္ေတာ္မွ ပါသမုိ႔လားကြဲ႔” ( က်ည္ေတာင္ကန္တုိက္သစ္ ဆရာေတာ္ႀကီး )
“ ကိေလသာေတြ ထိန္းေက်ာင္းရမယ့္ ေက်ာင္းကို ကိေလသာေဘးမဲ့ေတာလို သေဘာထားေနၾကတယ္” ဆိုတဲ့ ၾသ၀ါဒကို မိန္႔ၾကားခဲ့တဲ့ က်ည္ေတာင္ကန္တုိက္သစ္ေက်ာင္း ဆရာေတာ္ႀကီးအေၾကာင္းကို အရင္က တစ္ခါ အေတြးသစ္ဂ်ာနယ္ အတြဲ( ၅ )၊ အမွတ္( ၂၂၀ ) မွာ ေရးခဲ့ဖူးပါတယ္။
ခုတစ္ေခါက္ ဆရာေတာ္ႀကီးထံ သြားတဲ့အခါမွာေတာ့ ေက်ာင္းတုိက္ရဲ့ အ၀င္၀နားမွာ တည္ထားတဲ့ အုတ္ေရအိုးစင္မွာ ကြမ္းေသြးေတြ ေပက်ံေန တာကို ပြတ္တုိက္ေဆးေၾကာၿပီး ေဆးေရာင္အသစ္ ျပန္လည္သုတ္ဖို႔ စီစဥ္ညႊန္ၾကားေနတုန္းမွာ ေရာက္သြားပါတယ္။ စီစဥ္ညႊန္ၾကားတဲ့ ကိစၥ ၿပီးတဲ့အခါမွာေတာ့ ဆရာေတာ္ႀကီးက…….
‘ အဲဒါပဲ ၾကည့္ေတာ့ေလကြာ၊ သူမ်ားက ခရီးသြား ခရီးလာ သန္႔သန္႔ရွင္းရွင္း ေသာက္ရေအာင္ ဆုိၿပီး အုတ္ေရအိုးစင္ သပ္သပ္ရပ္ရပ္နဲ႔ ေရမျပတ္ ကုသိုလ္ လုပ္ထားတာကို လူေတြက ကြမ္းေသြးေတြ ပလုတ္က်င္းၿပီး အုတ္နံရံကို ေထြးထားတာ ျမင္မေကာင္း ႐ွဳမေကာင္းကို ျဖစ္လို႔ကြာ။ ငါလည္း အျမင္မေတာ္တာနဲ႔ သန္႔ရွင္းၿပီး ေဆးအသစ္ ျပန္သုတ္ခုိင္းေနရတယ္။ ဒါတင္မကေသးဘူး ေမာင္ရ၊ ဟုိလမ္းေဘးက ဇရပ္ကိုလည္း သြားၾကည့္ဦး။ အယုတၱ အနတၱေတြ မီးေသြးနဲ႔ ေရးထားလုိက္ၾကတာ တုိင္ေကာ၊ တန္းေကာ၊ ခါးပန္းေကာ၊ ၾကမ္းေကာ ကြက္လပ္မက်န္ေအာင္ ျပည့္လုိ႔။ အဲဒါ လူ႔အဆင့္အတန္းနိမ့္က်တဲ့ သေကၤတေတြပဲမို႔လားကြ…..
‘ ဒါနဲ႔မ်ား လူေတြက ေျပာၾကေသးတယ္။ “ ေလာကႀကီးက ဆုတ္ကပ္ႀကီးျဖစ္လို႔ ဘာမဆို ပ်က္စီးၿပီး အက်ည္းတန္ကုန္ၿပီ” တဲ့။ မင္းပဲ စဥ္းစား ၾကည့္ေလကြာ၊ ေလာကႀကီးဟာ ဘယ္အခ်ိန္မွာမ်ား ဆုတ္ယုတ္တယ္၊ အက်ည္းတန္တယ္လို႔ ရွိလုိ႔တံုး။ ေရေျမေတာေတာင္ေတြ ဆိုတာလည္း သူ႔သဘာ၀နဲ႔သူ သူ႔ရာသီနဲ႔သူ လွေနတာပဲ။ ေန႔တစ္ေန႔ တည္းကုိပဲၾကည့္၊ အရုဏ္တက္ခ်ိန္က ေန၀င္ခ်ိန္အထိ သူ႔အလွနဲ႔ သူ ဘာမ်ား ပ်က္စီးလုိ႔လဲ။ အဲ…….ဆုတ္ယုတ္ပ်က္စီးေနတာက လူေတြ၊ စည္းကမ္းမ့ဲလုိ႔ ေလာကႀကီး ဆုတ္ယုတ္ၿပီး အက်ည္းတန္ေနတာ’ ဆိုၿပီး မေက်မနပ္တဲ့ သေဘာနဲ႔ မိန္႔ၾကားေနပါတယ္။ မိမိကလည္း ဒီကိစၥနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ဆရာေတာ္ႀကီးရဲ့ သေဘာထားနဲ႔ အဆံုးအမကို နာယူလိုတဲ့အတြက္……
‘ ဆရာေတာ္ ဒီကိစၥမ်ဳိးေတြက ေနရာတုိင္းလိုလုိမွာ ၾကံဳေတြ႔ေနရတဲ့ ျပႆနာပဲဘုရာ့။ အဲဒါ ဘယ္လိုက ဘယ္လုိစၿပီး ေျဖရွင္းရမယ္ဆုိတာ ဘယ္သူမွ မစဥ္းစားတတ္ေအာင္ ျဖစ္ေနပံုရတယ္’ လုိ႔ ေလွ်ာက္ထားလုိက္ပါတယ္။
ဆရာေတာ္ႀကီးက………
‘ မင္းႏွယ္ ခက္ပါပေကာ။ ဟိုဇာတ္ေတာ္ထဲမွာ ၾကားဖူးတယ္မို႔လားကြ။ သခၤ်ဳိင္းကုန္းမွာ မိမရွိ ဖမရွိ လႊတ္ထားတဲ့ ၾကက္တစ္ေကာင္ဟာေလကြာ၊ အမိအဖ ဆရာသမားတို႔ထံက အတုမရေတာ့ တြန္ခ်ိန္ကို နားမလည္ဘူး။ တကၠသိုလ္ ဒိသာပါေမကၡဆရာႀကီးထံမွာ ပညာသင္ေနၾကတဲ့ တပည့္ေတြက အခ်ိန္မွန္တြန္ေနက် ၾကက္ႀကီးေသဆံုးသြားေတာ့ အဲဒီၾကက္ကို သြားဖမ္းၿပီး ေမြးထားၾကတယ္။ အခ်ိန္မသိ အခါမသိ တြန္ခ်င္သလို တြန္ေနေတာ့ ညအခါမွာ ၾကက္တြန္ခ်ိန္ကို အမွတ္အသားျပဳၿပီး မႏၱန္ေတြရြတ္ဖတ္ရတဲ့ ေက်ာင္းသားေတြ အိပ္ခ်ိန္မမွန္၊ ရြတ္ဖတ္ခ်ိန္ မမွန္ျဖစ္ၿပီး ပညာေတြ မတိုးတက္ေတာ့လို႔ ေနာက္ဆံုးရုိက္သတ္လုိက္ၾကရတာေလကြာ။ ဒီအေၾကာင္းကို ဆရာႀကီးသိေတာ့ ဘာေျပာလဲ၊
“ ကိေလသာေတြ ထိန္းေက်ာင္းရမယ့္ ေက်ာင္းကို ကိေလသာေဘးမဲ့ေတာလို သေဘာထားေနၾကတယ္” ဆိုတဲ့ ၾသ၀ါဒကို မိန္႔ၾကားခဲ့တဲ့ က်ည္ေတာင္ကန္တုိက္သစ္ေက်ာင္း ဆရာေတာ္ႀကီးအေၾကာင္းကို အရင္က တစ္ခါ အေတြးသစ္ဂ်ာနယ္ အတြဲ( ၅ )၊ အမွတ္( ၂၂၀ ) မွာ ေရးခဲ့ဖူးပါတယ္။
ခုတစ္ေခါက္ ဆရာေတာ္ႀကီးထံ သြားတဲ့အခါမွာေတာ့ ေက်ာင္းတုိက္ရဲ့ အ၀င္၀နားမွာ တည္ထားတဲ့ အုတ္ေရအိုးစင္မွာ ကြမ္းေသြးေတြ ေပက်ံေန တာကို ပြတ္တုိက္ေဆးေၾကာၿပီး ေဆးေရာင္အသစ္ ျပန္လည္သုတ္ဖို႔ စီစဥ္ညႊန္ၾကားေနတုန္းမွာ ေရာက္သြားပါတယ္။ စီစဥ္ညႊန္ၾကားတဲ့ ကိစၥ ၿပီးတဲ့အခါမွာေတာ့ ဆရာေတာ္ႀကီးက…….
‘ အဲဒါပဲ ၾကည့္ေတာ့ေလကြာ၊ သူမ်ားက ခရီးသြား ခရီးလာ သန္႔သန္႔ရွင္းရွင္း ေသာက္ရေအာင္ ဆုိၿပီး အုတ္ေရအိုးစင္ သပ္သပ္ရပ္ရပ္နဲ႔ ေရမျပတ္ ကုသိုလ္ လုပ္ထားတာကို လူေတြက ကြမ္းေသြးေတြ ပလုတ္က်င္းၿပီး အုတ္နံရံကို ေထြးထားတာ ျမင္မေကာင္း ႐ွဳမေကာင္းကို ျဖစ္လို႔ကြာ။ ငါလည္း အျမင္မေတာ္တာနဲ႔ သန္႔ရွင္းၿပီး ေဆးအသစ္ ျပန္သုတ္ခုိင္းေနရတယ္။ ဒါတင္မကေသးဘူး ေမာင္ရ၊ ဟုိလမ္းေဘးက ဇရပ္ကိုလည္း သြားၾကည့္ဦး။ အယုတၱ အနတၱေတြ မီးေသြးနဲ႔ ေရးထားလုိက္ၾကတာ တုိင္ေကာ၊ တန္းေကာ၊ ခါးပန္းေကာ၊ ၾကမ္းေကာ ကြက္လပ္မက်န္ေအာင္ ျပည့္လုိ႔။ အဲဒါ လူ႔အဆင့္အတန္းနိမ့္က်တဲ့ သေကၤတေတြပဲမို႔လားကြ…..
‘ ဒါနဲ႔မ်ား လူေတြက ေျပာၾကေသးတယ္။ “ ေလာကႀကီးက ဆုတ္ကပ္ႀကီးျဖစ္လို႔ ဘာမဆို ပ်က္စီးၿပီး အက်ည္းတန္ကုန္ၿပီ” တဲ့။ မင္းပဲ စဥ္းစား ၾကည့္ေလကြာ၊ ေလာကႀကီးဟာ ဘယ္အခ်ိန္မွာမ်ား ဆုတ္ယုတ္တယ္၊ အက်ည္းတန္တယ္လို႔ ရွိလုိ႔တံုး။ ေရေျမေတာေတာင္ေတြ ဆိုတာလည္း သူ႔သဘာ၀နဲ႔သူ သူ႔ရာသီနဲ႔သူ လွေနတာပဲ။ ေန႔တစ္ေန႔ တည္းကုိပဲၾကည့္၊ အရုဏ္တက္ခ်ိန္က ေန၀င္ခ်ိန္အထိ သူ႔အလွနဲ႔ သူ ဘာမ်ား ပ်က္စီးလုိ႔လဲ။ အဲ…….ဆုတ္ယုတ္ပ်က္စီးေနတာက လူေတြ၊ စည္းကမ္းမ့ဲလုိ႔ ေလာကႀကီး ဆုတ္ယုတ္ၿပီး အက်ည္းတန္ေနတာ’ ဆိုၿပီး မေက်မနပ္တဲ့ သေဘာနဲ႔ မိန္႔ၾကားေနပါတယ္။ မိမိကလည္း ဒီကိစၥနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ဆရာေတာ္ႀကီးရဲ့ သေဘာထားနဲ႔ အဆံုးအမကို နာယူလိုတဲ့အတြက္……
‘ ဆရာေတာ္ ဒီကိစၥမ်ဳိးေတြက ေနရာတုိင္းလိုလုိမွာ ၾကံဳေတြ႔ေနရတဲ့ ျပႆနာပဲဘုရာ့။ အဲဒါ ဘယ္လိုက ဘယ္လုိစၿပီး ေျဖရွင္းရမယ္ဆုိတာ ဘယ္သူမွ မစဥ္းစားတတ္ေအာင္ ျဖစ္ေနပံုရတယ္’ လုိ႔ ေလွ်ာက္ထားလုိက္ပါတယ္။
ဆရာေတာ္ႀကီးက………
‘ မင္းႏွယ္ ခက္ပါပေကာ။ ဟိုဇာတ္ေတာ္ထဲမွာ ၾကားဖူးတယ္မို႔လားကြ။ သခၤ်ဳိင္းကုန္းမွာ မိမရွိ ဖမရွိ လႊတ္ထားတဲ့ ၾကက္တစ္ေကာင္ဟာေလကြာ၊ အမိအဖ ဆရာသမားတို႔ထံက အတုမရေတာ့ တြန္ခ်ိန္ကို နားမလည္ဘူး။ တကၠသိုလ္ ဒိသာပါေမကၡဆရာႀကီးထံမွာ ပညာသင္ေနၾကတဲ့ တပည့္ေတြက အခ်ိန္မွန္တြန္ေနက် ၾကက္ႀကီးေသဆံုးသြားေတာ့ အဲဒီၾကက္ကို သြားဖမ္းၿပီး ေမြးထားၾကတယ္။ အခ်ိန္မသိ အခါမသိ တြန္ခ်င္သလို တြန္ေနေတာ့ ညအခါမွာ ၾကက္တြန္ခ်ိန္ကို အမွတ္အသားျပဳၿပီး မႏၱန္ေတြရြတ္ဖတ္ရတဲ့ ေက်ာင္းသားေတြ အိပ္ခ်ိန္မမွန္၊ ရြတ္ဖတ္ခ်ိန္ မမွန္ျဖစ္ၿပီး ပညာေတြ မတိုးတက္ေတာ့လို႔ ေနာက္ဆံုးရုိက္သတ္လုိက္ၾကရတာေလကြာ။ ဒီအေၾကာင္းကို ဆရာႀကီးသိေတာ့ ဘာေျပာလဲ၊
‘ မိနဲ႔ဖနဲ႔ ဆရာသမားနဲ႔ မေနခဲ့ရတဲ့အတြက္ အခ်ိန္နဲ႔ စည္းကမ္းကို နားမလည္လို႔ ဒီၾကက္ပ်က္စီးရတယ္’ လို႔ ဆုိသမို႔လား။ အဲဒါေပါ့ကြ၊ မိဘဘိုးဘြား၊ ဆရာသမားေတြက စၿပီး သင္ၾကားျပဳျပင္ေပးရမွာေပါ့။
ေတာ့္ေတာ္စဥ္တုန္းက ငါ့ရြာက ညီ၀မ္းကြဲတစ္ေယာက္ ေရာက္လာတယ္ကြ။
ေတာ့္ေတာ္စဥ္တုန္းက ငါ့ရြာက ညီ၀မ္းကြဲတစ္ေယာက္ ေရာက္လာတယ္ကြ။
ငါက “ မင္း အသက္အရြယ္လည္း ႀကီးလာၿပီ၊ တရားေလး ဘာေလးအားထုတ္ရင္း၊ ဒီမွာ တစ္လ ကိုးသီတင္းေလာက္ ေနပါလား” လု႔ိ တုိက္တြန္းတယ္။ ဘာျပန္ေျပာတယ္ မွတ္သလဲ။ “ အိမ္မွာ အိမ္ေစာင့္ ေျမးထိန္းအလုပ္ေတြနဲ႔ မအားလုိ႔” တဲ့။ ဒါနဲ႔ ငါက “ မင္းတုိ႔ေျမးကို ဘယ္လုိထိန္းၾကတံုး” ဆိုေတာ့ “ ဒီလိုပဲ ေခ်ာ့လုိက္ ေငါက္လုိက္ ေအာ္ လုိက္ ဟစ္လုိက္ေပါ့ဘုရား၊ ဘယ့္ႏွယ္ ထိန္းရဦးမွာတံုး” တဲ့ဗ်ာ။ ကဲ မွတ္ကေရာ……….။
‘ ဟ…….မင္းတုိ႔က မဟုတ္ေသးပါဘူးကြ၊ အရြယ္ႀကီးေတာ့ အိမ္ေစာင့္၊ ၾကက္ႏွင္၊ ေျမးထိန္း၊ ေခြးေမာင္းဘ၀နဲ႔ပဲ အခ်ိန္ကုန္ေနရတယ္ ဆုိေတာ့ စဥ္းစားၾကည့္ၾကစမ္းပါဦး။ မင္းတုိ႔ဘ၀က အရြယ္ေကာင္းတုန္းကေတာ့ အိမ္ႀကီးရွင္၊ အရြယ္အုိေတာ့ အိမ္ကြ်န္’ ဆိုတာမ်ဳိး ျဖစ္မေန ဘူးလား လို႔ ေျပာရတယ္။
“ ကိုယ့္ဘိုးကိုယ့္ဘြားေတြလည္း ဒီအတိုင္းပဲ ဟာ ကိုယ္လည္း ဒီအတိုင္းေပါ့ဘုရား” လုိ႔ ဆင္ေျခေပးတယ္။ “ မဟုတ္ဘူးကြ၊ မင္းတို႔ ငါတို႔ ငယ္စဥ္ဘ၀ကို ေသခ်ာျပန္စဥ္းစားၾကည့္၊ တို႔ဘုိး တို႔ဘြားေတြဟာ အရြယ္ေကာင္းတုန္းမွာ “ အိမ္ႀကီးရွင္” ၊ အရြယ္ႀကီးေတာ့ ေျမးထိန္း သာသနာျပဳ “ အိမ္ႀကီးသခင္” အျဖစ္နဲ႔ ေနသြားၾကတာ ဆုိၿပီး ျပန္ရွင္းျပရေသးတယ္။ သူလည္း သာသနာျပဳ အိမ္ႀကီးသခင္ ျဖစ္ေအာင္ ႀကိဳးစားပါ့ မယ္ေတာ့ ေျပာတာပဲကြာ။ ဟုတ္မဟုတ္ ေတာ့လည္း မသိဘူးေပါ့” လို႔ မိန္႔ၾကားၿပီး ခဏစဥ္းစားသလုိ ေတြးရင္း နားေနတယ္။
‘ ဆရာေတာ္ ေျမးထိန္းသာသနာျပဳ အိမ္ႀကီးသခင္ ျဖစ္ပံုေလးလည္း နည္းနည္းရွင္းျပပါဦးဘုရား’ လုိ႔ ေလွ်ာက္ထားေတာ့မွ…….
‘ ဒီ့ျပင္ဟာ မၾကည့္နဲ႔ေလကြာ။ တို႔ငယ္ငယ္တုန္းကလည္း ေန႔လယ္ေန႔ခင္း မိဘေတြေတာထဲေတာင္ထဲ အလုပ္သြားေနၾကတဲ့အခါ အိမ္မွာ အဘိုးအဘြားေတြနဲ႔ပဲ ေနခဲ့ရတာပဲမို႔လားကြ။ အဘုိးအဘြားေတြက တို႔ကို ေအာ္ေန ေငါက္ေနတယ္ရယ္လုိ႔ တယ္မရွိပါဘူး။ ကေလးဆုိတာေတာ့ ကေလးေလာက္ပဲ သိၿပီး ကေလးပီပီ ေဆာ့တာပါပဲ။ အဲ…….မေတာ္မေလ်ာ္တာ ေတြ႔ေတာ့မွ ဘယ္လိုမလုပ္ရဘူး၊ ဘယ္လုိလုပ္ရတယ္ဆိုၿပီး ဆံုးမတာပါပဲ။ ကေလးဆုိေတာ့ ဆုိင္းထဲမွာ ရကြင္း ( လင္းကြင္း ) တီးတာ ၾကည့္ၿပီး “ စေလာင္းဖံုးႏွစ္ခ်ပ္တီး က်ားႀကီးကိုက္တတ္တယ္” လုိ႔ ေျခာက္လွန္႔ၿပီး ဆံုးမတာမ်ိဳး၊
‘ ဟ…….မင္းတုိ႔က မဟုတ္ေသးပါဘူးကြ၊ အရြယ္ႀကီးေတာ့ အိမ္ေစာင့္၊ ၾကက္ႏွင္၊ ေျမးထိန္း၊ ေခြးေမာင္းဘ၀နဲ႔ပဲ အခ်ိန္ကုန္ေနရတယ္ ဆုိေတာ့ စဥ္းစားၾကည့္ၾကစမ္းပါဦး။ မင္းတုိ႔ဘ၀က အရြယ္ေကာင္းတုန္းကေတာ့ အိမ္ႀကီးရွင္၊ အရြယ္အုိေတာ့ အိမ္ကြ်န္’ ဆိုတာမ်ဳိး ျဖစ္မေန ဘူးလား လို႔ ေျပာရတယ္။
“ ကိုယ့္ဘိုးကိုယ့္ဘြားေတြလည္း ဒီအတိုင္းပဲ ဟာ ကိုယ္လည္း ဒီအတိုင္းေပါ့ဘုရား” လုိ႔ ဆင္ေျခေပးတယ္။ “ မဟုတ္ဘူးကြ၊ မင္းတို႔ ငါတို႔ ငယ္စဥ္ဘ၀ကို ေသခ်ာျပန္စဥ္းစားၾကည့္၊ တို႔ဘုိး တို႔ဘြားေတြဟာ အရြယ္ေကာင္းတုန္းမွာ “ အိမ္ႀကီးရွင္” ၊ အရြယ္ႀကီးေတာ့ ေျမးထိန္း သာသနာျပဳ “ အိမ္ႀကီးသခင္” အျဖစ္နဲ႔ ေနသြားၾကတာ ဆုိၿပီး ျပန္ရွင္းျပရေသးတယ္။ သူလည္း သာသနာျပဳ အိမ္ႀကီးသခင္ ျဖစ္ေအာင္ ႀကိဳးစားပါ့ မယ္ေတာ့ ေျပာတာပဲကြာ။ ဟုတ္မဟုတ္ ေတာ့လည္း မသိဘူးေပါ့” လို႔ မိန္႔ၾကားၿပီး ခဏစဥ္းစားသလုိ ေတြးရင္း နားေနတယ္။
‘ ဆရာေတာ္ ေျမးထိန္းသာသနာျပဳ အိမ္ႀကီးသခင္ ျဖစ္ပံုေလးလည္း နည္းနည္းရွင္းျပပါဦးဘုရား’ လုိ႔ ေလွ်ာက္ထားေတာ့မွ…….
‘ ဒီ့ျပင္ဟာ မၾကည့္နဲ႔ေလကြာ။ တို႔ငယ္ငယ္တုန္းကလည္း ေန႔လယ္ေန႔ခင္း မိဘေတြေတာထဲေတာင္ထဲ အလုပ္သြားေနၾကတဲ့အခါ အိမ္မွာ အဘိုးအဘြားေတြနဲ႔ပဲ ေနခဲ့ရတာပဲမို႔လားကြ။ အဘုိးအဘြားေတြက တို႔ကို ေအာ္ေန ေငါက္ေနတယ္ရယ္လုိ႔ တယ္မရွိပါဘူး။ ကေလးဆုိတာေတာ့ ကေလးေလာက္ပဲ သိၿပီး ကေလးပီပီ ေဆာ့တာပါပဲ။ အဲ…….မေတာ္မေလ်ာ္တာ ေတြ႔ေတာ့မွ ဘယ္လိုမလုပ္ရဘူး၊ ဘယ္လုိလုပ္ရတယ္ဆိုၿပီး ဆံုးမတာပါပဲ။ ကေလးဆုိေတာ့ ဆုိင္းထဲမွာ ရကြင္း ( လင္းကြင္း ) တီးတာ ၾကည့္ၿပီး “ စေလာင္းဖံုးႏွစ္ခ်ပ္တီး က်ားႀကီးကိုက္တတ္တယ္” လုိ႔ ေျခာက္လွန္႔ၿပီး ဆံုးမတာမ်ိဳး၊
“ မီးဖိုမွာ ႏွစ္ေယာက္ဆိုင္ၿပီး မီးမွဳတ္ရင္ သူငယ္နာဖမ္းတတ္တယ္” ဆိုတာမ်ဳိးေတာ့ ရွိတာေပါ့။ ဒါက သူ႔အရြယ္နဲ႔ သူ လုိက္နာလြယ္ေအာင္ ေျပာတာ ေလကြာ။ သိတတ္လာတဲ့ အခါက်ေတာ့ “ ေျမစေလာင္းကို တီးရင္ ကြဲတတ္လုိ႔” “ မ်က္ႏွာခ်င္းဆုိင္ မီးမွဳတ္ရင္ မ်က္စိထဲ ျပာေတြ မီးပြားေတြ ၀င္မွာ စိုးလို႔” ဆိုတာ သိလာပါတယ္။
ခုေခတ္လူေတြကေတာ့ “ ဒီလုိဆံုးမတာဟာ သိပၸံနည္းမက်ဘူး၊ ကေလးေတြကို ေၾကာက္ေအာင္ေျခာက္ရာ က်တယ္” ဘာညာနဲ႔ ေျပာၾကတာပဲကြာ၊ ဒါဟာ ကေလးေတြကို သိပၸံနည္းသင္ေနတာ မဟုတ္ဘူး၊ လိမၼာေအာင္ သင္ေနတာကြ၊ ဒီလုိ ဆံုးမခံခဲ့ရလို႔ တို႔ျဖင့္ ႀကီးတဲ့အထိ ေၾကာက္လန္႔ ႔ေနတယ္လို႔ မရွိပါဘူးကြာ။
သူ႔အရြယ္ေရာက္ေတာ့ သူဆိုလိုတဲ့ အဓိပၸာယ္ကို သိတာပါပဲ။ ဒါမ်ဳိးေတြကို သိပၸံနည္း မက်ဘူး ဆုိတဲ့ ခုေခတ္ မိဘ ဘိုဘြားေတြက်ေတာ့ ေျမးေတြကို ဘာေတြသင္သလဲ၊ “ ဘယ္မင္းသားလို လက္သီးထုိးလုိက္စမ္း၊ ဘယ္သူ႔ကို ဘယ့္ႏွယ္ လုပ္ျပလုိက္စမ္း” ဆိုတာေတြ သင္ၾကသတဲ့ေလကြာ။ အဲဒါကေတာ့ သိပၸံနည္းလား၊ ယဥ္းေက်းလိမၼာနည္းလား၊ ကဲ…..ေျပာစမ္းပါဦး။
အဲ……..ၿပီးေတာ့ ဘာသာေရးအေျခခံ ဆုိတာလည္း ဘုိးဘြားေတြကပဲ သင္ေပးၾကတာပဲကြ။ ငယ္ငယ္တုန္းကဆို ဘိုးဘြားေတြက ေရေသာက္ခ်င္ လို႔ ေရေလးခပ္ေပးလုိက္ရင္ “ ေအးကြယ္…..သာဓု …..သာဓု………သာဓု……ငါ့ေျမးက လိမၼာတယ္ေဟ့၊ ဘုန္းႀကီးပါေစ၊ သက္ရွည္ပါေစကြယ္” ဆုိၿပီး ဆုေပးတယ္။
“ ဘုန္းႀကီးတယ္” ဆုိတာ ဘာမွန္း မသိေသးေပမယ့္ ဒီလုိဆုေပးသံ ၾကားရင္ ၀မ္းသာတာပဲ။ အနားမွာ ရွိတဲ့ တျခားေျမးေတြက ဘုိးဘိုး ကြ်န္ေတာ္ တို႔ေကာ “ ဘုန္းႀကီးမွာလားဟင္” လို႔ ေမးလိုက္ရင္ “ ေအး…..လိမၼာတဲ့ လူမွန္သမွ် ဘုန္းႀကီးတယ္၊ သက္ရွည္တယ္ ကြဲ႔” လုိ႔ ေျပာၾကေတာ့ “ ဒီလိုဆို ကြ်န္ေတာ္တို႔လည္း လိမၼာမယ္” နဲ႔ ျဖစ္ကုန္ၾကတာပဲ။
ၿပီးေတာ့မွ “ ေအး လိမၼာခ်င္ရင္ ဘယ္လုိမလုပ္ရဘူး…….မေျပာရဘူး၊ ဘယ္လိုလုပ္ရ ေျပာရမယ္” ဆုိတာေတြ၊ ၿပီးေတာ့ ဘုရား၊ တရား၊ သံဃာ ဆိုတာကို ဦးခ်ကန္ေတာ့ပံုေတြ “ ဘုရားစာ” လို႔ ေခၚတဲ့ “ ၾသကာသ” တုိ႔ “ သရဏဂံု” တို႔ “ ဂုဏ္ေတာ္” တို႔ “ သမၺဳေဒၶ” တို႔ ဆုိတာေတြ တစ္ေန႔ နည္းနည္းခ်ေပးရင္း ေနာက္ေတာ့ အာဂံုရလာၾကတာပဲကြ။
မိုးခ်ဳပ္စာ စားၿပီးၿပီဆိုရင္ အဘိုးအဘြားေတြက “ပံုေတြ ဇာတ္နိပါတ္ေတြ” ေျပာျပၾကတာကို ၾကာေတာ့ “ စြဲ” လာတယ္။ ေန၀င္ၿပီဆို ထမင္းျမန္ျမန္ စားၿပီး ဘုိးဘြားေတြနား ၀ိုင္းေနၾကတာပဲ။ ပံုျပင္နားေထာင္ခ်င္ၾကလို႔။ ဒီလုိ ေပ်ာ္ေမြ႔တတ္တဲ့ အေလ့အက်င့္ ရလာေတာ့ ကိုယ့္ဘာသာကိုယ္ စာဖတ္တတ္တဲ့ အခါက်ေတာ့လည္း “ ငါးရာ့ငါးဆယ္” တုိ႔ “ ဇာတ္ႀကီး ဆယ္ဘြဲ႔” တုိ႔ကို ဖတ္ရတာ ေပ်ာ္ေနေတာ့တာပဲ။
ဘယ္သူမဆို မိဘဘုိးဘြား ေက်ာင္းထြက္ေကာင္းေတြျဖစ္မွ ဆရာသမားေက်ာင္းေရာက္ေတာ့လည္း ေကာင္းတာမ်ိဳးေလကြာ။
ခုေခတ္လူေတြကေတာ့ “ ဒီလုိဆံုးမတာဟာ သိပၸံနည္းမက်ဘူး၊ ကေလးေတြကို ေၾကာက္ေအာင္ေျခာက္ရာ က်တယ္” ဘာညာနဲ႔ ေျပာၾကတာပဲကြာ၊ ဒါဟာ ကေလးေတြကို သိပၸံနည္းသင္ေနတာ မဟုတ္ဘူး၊ လိမၼာေအာင္ သင္ေနတာကြ၊ ဒီလုိ ဆံုးမခံခဲ့ရလို႔ တို႔ျဖင့္ ႀကီးတဲ့အထိ ေၾကာက္လန္႔ ႔ေနတယ္လို႔ မရွိပါဘူးကြာ။
သူ႔အရြယ္ေရာက္ေတာ့ သူဆိုလိုတဲ့ အဓိပၸာယ္ကို သိတာပါပဲ။ ဒါမ်ဳိးေတြကို သိပၸံနည္း မက်ဘူး ဆုိတဲ့ ခုေခတ္ မိဘ ဘိုဘြားေတြက်ေတာ့ ေျမးေတြကို ဘာေတြသင္သလဲ၊ “ ဘယ္မင္းသားလို လက္သီးထုိးလုိက္စမ္း၊ ဘယ္သူ႔ကို ဘယ့္ႏွယ္ လုပ္ျပလုိက္စမ္း” ဆိုတာေတြ သင္ၾကသတဲ့ေလကြာ။ အဲဒါကေတာ့ သိပၸံနည္းလား၊ ယဥ္းေက်းလိမၼာနည္းလား၊ ကဲ…..ေျပာစမ္းပါဦး။
အဲ……..ၿပီးေတာ့ ဘာသာေရးအေျခခံ ဆုိတာလည္း ဘုိးဘြားေတြကပဲ သင္ေပးၾကတာပဲကြ။ ငယ္ငယ္တုန္းကဆို ဘိုးဘြားေတြက ေရေသာက္ခ်င္ လို႔ ေရေလးခပ္ေပးလုိက္ရင္ “ ေအးကြယ္…..သာဓု …..သာဓု………သာဓု……ငါ့ေျမးက လိမၼာတယ္ေဟ့၊ ဘုန္းႀကီးပါေစ၊ သက္ရွည္ပါေစကြယ္” ဆုိၿပီး ဆုေပးတယ္။
“ ဘုန္းႀကီးတယ္” ဆုိတာ ဘာမွန္း မသိေသးေပမယ့္ ဒီလုိဆုေပးသံ ၾကားရင္ ၀မ္းသာတာပဲ။ အနားမွာ ရွိတဲ့ တျခားေျမးေတြက ဘုိးဘိုး ကြ်န္ေတာ္ တို႔ေကာ “ ဘုန္းႀကီးမွာလားဟင္” လို႔ ေမးလိုက္ရင္ “ ေအး…..လိမၼာတဲ့ လူမွန္သမွ် ဘုန္းႀကီးတယ္၊ သက္ရွည္တယ္ ကြဲ႔” လုိ႔ ေျပာၾကေတာ့ “ ဒီလိုဆို ကြ်န္ေတာ္တို႔လည္း လိမၼာမယ္” နဲ႔ ျဖစ္ကုန္ၾကတာပဲ။
ၿပီးေတာ့မွ “ ေအး လိမၼာခ်င္ရင္ ဘယ္လုိမလုပ္ရဘူး…….မေျပာရဘူး၊ ဘယ္လိုလုပ္ရ ေျပာရမယ္” ဆုိတာေတြ၊ ၿပီးေတာ့ ဘုရား၊ တရား၊ သံဃာ ဆိုတာကို ဦးခ်ကန္ေတာ့ပံုေတြ “ ဘုရားစာ” လို႔ ေခၚတဲ့ “ ၾသကာသ” တုိ႔ “ သရဏဂံု” တို႔ “ ဂုဏ္ေတာ္” တို႔ “ သမၺဳေဒၶ” တို႔ ဆုိတာေတြ တစ္ေန႔ နည္းနည္းခ်ေပးရင္း ေနာက္ေတာ့ အာဂံုရလာၾကတာပဲကြ။
မိုးခ်ဳပ္စာ စားၿပီးၿပီဆိုရင္ အဘိုးအဘြားေတြက “ပံုေတြ ဇာတ္နိပါတ္ေတြ” ေျပာျပၾကတာကို ၾကာေတာ့ “ စြဲ” လာတယ္။ ေန၀င္ၿပီဆို ထမင္းျမန္ျမန္ စားၿပီး ဘုိးဘြားေတြနား ၀ိုင္းေနၾကတာပဲ။ ပံုျပင္နားေထာင္ခ်င္ၾကလို႔။ ဒီလုိ ေပ်ာ္ေမြ႔တတ္တဲ့ အေလ့အက်င့္ ရလာေတာ့ ကိုယ့္ဘာသာကိုယ္ စာဖတ္တတ္တဲ့ အခါက်ေတာ့လည္း “ ငါးရာ့ငါးဆယ္” တုိ႔ “ ဇာတ္ႀကီး ဆယ္ဘြဲ႔” တုိ႔ကို ဖတ္ရတာ ေပ်ာ္ေနေတာ့တာပဲ။
ဘယ္သူမဆို မိဘဘုိးဘြား ေက်ာင္းထြက္ေကာင္းေတြျဖစ္မွ ဆရာသမားေက်ာင္းေရာက္ေတာ့လည္း ေကာင္းတာမ်ိဳးေလကြာ။
“ ဆရာသမားဆိုတာ ပန္းပုဆရာ၊ ပန္းပဲဆရာနဲ႔ တူတယ္” လုိ႔ ဆိုသမုိ႔လား။
“ သစ္” ေကာင္း “ သံ” ေကာင္းျဖစ္မွ ပံုေကာင္း၊ ဓားေကာင္းျဖစ္မွာေပါ့။ အမ်က္အေဆြးေတြ အေၾကာ္ လိမ္ေတြပါတဲ့ သစ္သားကို ပန္းပုထုရင္ လက္ရာေကာင္းေပမယ့္ အေဆြး၊ အအက္၊ အနာေတြနဲ႔ ျဖစ္ေနရင္ ပံုေကာင္း ဘယ္ျဖစ္ပါ့မလဲ။
သံၾကြပ္ သံေဆြးဆိုရင္လည္း ပန္းပဲဆရာ ဘယ္ေလာက္ေကာင္းေကာင္း ပံုစံေကာင္း လက္ရာေကာင္းသာ ျဖစ္မယ္။ ဓားေကာင္းဘယ္ျဖစ္မလဲ။ သံုးလုိက္ရင္ တြန္႔သြား၊ ပဲ့သြားတဲ့ ဓားမ်ဳိးပဲ ျဖစ္ေနမယ္ မဟုတ္လားကြ။ ဆရာ့ဆီေရာက္လာတ့ဲ တပည့္ခ်င္းတူေပမယ့္ အရည္အခ်င္း မတူၾကတာ။ အဲဒါေတြ ကြာတယ္ဆုိတာ သတိမထားၾကေတာ့ဘူးကြ။
အဲ…….ဆရာသမားမ်ားကလည္း သစ္ေၾကာ သံေၾကာေတာ့ သေဘာေပါက္ဖို႔ လုိတာေပါ့ကြာ ( ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းမွာ သင္ၾကားဆံုးမပံုကို သီးျခားတင္ျပပါမယ္။ )
အတုိခ်ဳပ္ကေတာ့ကြာ……..ဘုိးဘြားေတြက ေလာကေရး၊ ဓမၼေရးနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး အဲဒီလို သြန္သင္ဆံုးမ ေပးတဲ့အတြက္ ကေလးေတြမွာ လည္း ေလာကစည္းကမ္း၊ ဓမၼစည္းကမ္းကို အငယ္ကတည္းက စြဲသြားတယ္ကြ။ ဘာမဆို “ ငယ္စြဲကမွ တကယ္ၿမဲတာ” မို႔လား။
ဘိုးဘြားေတြအေနနဲ႔ ၾကည့္မယ္ဆုိရင္လည္း သက္ႀကီးရြယ္အုိျဖစ္ေနခ်ိန္မွာ “ တို႔နားကို ဘယ္သားသမီးေတာ့ လာၾကပါဦး၊ ဘယ္ေျမးေတာ့ လာၾကပါဦး” လို႔ အထူးဖိတ္ေခၚစရာ မလိုဘူး။ ေျမးေတြက ၀ုိင္း၀ုိင္းလည္ေနၿပီ ဆိုမွေတာ့ သားသမီးက ဘာေျပာစရာလုိမလဲကြ မင္းႏွယ္။
ကဲ…….အဲဒါ မင္းပဲ စဥ္းစားၾကည့္ေပါ့။ ဒီလို သြန္သင္ဆံုးမတာဟာ အိမ္ေစာင့္၊ ေျမးထိန္းရင္း သာသနာျပဳရာ လည္း မက်ဘူးလား။ ဒီလုိ သာသနာျပဳေပးတဲ့အတြက္ သားသမီးေျမးျမစ္ေတြကပါ မျပတ္ဆည္းကပ္ ေလးစားျခင္း ခံရလုိ႔ “ အိမ္ႀကီးရွင္” ဆိုတာထက္ တစ္ဆင့္တက္ၿပီး “ အိမ္ႀကီးသခင္” ျဖစ္သြားတယ္လို႔ေကာ မဆုိႏိူင္ေပဘူးလားကြ။
“ သစ္” ေကာင္း “ သံ” ေကာင္းျဖစ္မွ ပံုေကာင္း၊ ဓားေကာင္းျဖစ္မွာေပါ့။ အမ်က္အေဆြးေတြ အေၾကာ္ လိမ္ေတြပါတဲ့ သစ္သားကို ပန္းပုထုရင္ လက္ရာေကာင္းေပမယ့္ အေဆြး၊ အအက္၊ အနာေတြနဲ႔ ျဖစ္ေနရင္ ပံုေကာင္း ဘယ္ျဖစ္ပါ့မလဲ။
သံၾကြပ္ သံေဆြးဆိုရင္လည္း ပန္းပဲဆရာ ဘယ္ေလာက္ေကာင္းေကာင္း ပံုစံေကာင္း လက္ရာေကာင္းသာ ျဖစ္မယ္။ ဓားေကာင္းဘယ္ျဖစ္မလဲ။ သံုးလုိက္ရင္ တြန္႔သြား၊ ပဲ့သြားတဲ့ ဓားမ်ဳိးပဲ ျဖစ္ေနမယ္ မဟုတ္လားကြ။ ဆရာ့ဆီေရာက္လာတ့ဲ တပည့္ခ်င္းတူေပမယ့္ အရည္အခ်င္း မတူၾကတာ။ အဲဒါေတြ ကြာတယ္ဆုိတာ သတိမထားၾကေတာ့ဘူးကြ။
အဲ…….ဆရာသမားမ်ားကလည္း သစ္ေၾကာ သံေၾကာေတာ့ သေဘာေပါက္ဖို႔ လုိတာေပါ့ကြာ ( ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းမွာ သင္ၾကားဆံုးမပံုကို သီးျခားတင္ျပပါမယ္။ )
အတုိခ်ဳပ္ကေတာ့ကြာ……..ဘုိးဘြားေတြက ေလာကေရး၊ ဓမၼေရးနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး အဲဒီလို သြန္သင္ဆံုးမ ေပးတဲ့အတြက္ ကေလးေတြမွာ လည္း ေလာကစည္းကမ္း၊ ဓမၼစည္းကမ္းကို အငယ္ကတည္းက စြဲသြားတယ္ကြ။ ဘာမဆို “ ငယ္စြဲကမွ တကယ္ၿမဲတာ” မို႔လား။
ဘိုးဘြားေတြအေနနဲ႔ ၾကည့္မယ္ဆုိရင္လည္း သက္ႀကီးရြယ္အုိျဖစ္ေနခ်ိန္မွာ “ တို႔နားကို ဘယ္သားသမီးေတာ့ လာၾကပါဦး၊ ဘယ္ေျမးေတာ့ လာၾကပါဦး” လို႔ အထူးဖိတ္ေခၚစရာ မလိုဘူး။ ေျမးေတြက ၀ုိင္း၀ုိင္းလည္ေနၿပီ ဆိုမွေတာ့ သားသမီးက ဘာေျပာစရာလုိမလဲကြ မင္းႏွယ္။
ကဲ…….အဲဒါ မင္းပဲ စဥ္းစားၾကည့္ေပါ့။ ဒီလို သြန္သင္ဆံုးမတာဟာ အိမ္ေစာင့္၊ ေျမးထိန္းရင္း သာသနာျပဳရာ လည္း မက်ဘူးလား။ ဒီလုိ သာသနာျပဳေပးတဲ့အတြက္ သားသမီးေျမးျမစ္ေတြကပါ မျပတ္ဆည္းကပ္ ေလးစားျခင္း ခံရလုိ႔ “ အိမ္ႀကီးရွင္” ဆိုတာထက္ တစ္ဆင့္တက္ၿပီး “ အိမ္ႀကီးသခင္” ျဖစ္သြားတယ္လို႔ေကာ မဆုိႏိူင္ေပဘူးလားကြ။
ငါ့ညီကုိ ငါက အဲဒါေတြ ရွင္းျပလုိက္တာပါ။ သူလည္း သေဘာေပါက္တယ္ လုိ႔ ေျပာတာပဲေလကြာ။ တကယ္ သေဘာေပါက္ၿပီး က်င့္သံုးမယ္ဆုိရင္ေတာ့ အိမ္ကြ်န္အျဖစ္ကေန အိမ္ႀကီးသခင္ ျဖစ္သြားလို႔ ေလာကေရးေကာ ဓမၼေရးပါ ေကာင္းသြားမွာေပါ့” လို႔ မိန္႔ၾကားပါတယ္။
ဆရာေတာ္ မိန္႔ၾကားခ်က္မ်ားကို တိပိဋက “ ေယာ” ဆရာေတာ္ရဲ့ စကားနဲ႔ ေကာက္ခ်က္ခ်လုိက္မယ္ဆုိရင္ ေတာ့ အိမ္ေစာင့္ ေျမးထိန္းရုံသက္သက္ လုပ္ေနရတဲ့ ဘ၀ကေန အုိခ်ိန္မွာ အပယ္ခံထားရတဲ့ “ အိုပယ္ဘ၀”၊ အိမ္ေစာင့္ေျမးထိန္း သာသနာျပဳဘ၀မ်ဳိးက အိုေပမယ့္ အျခံအရံေတြနဲ႔ ၾကြယ္၀ေနလို႔ “ အိုၾကြယ္ဘ၀” လုိ႔ပဲ ဆုိရပါလိမ့္မယ္။
ဆရာေတာ္ မိန္႔ၾကားခ်က္မ်ားကို တိပိဋက “ ေယာ” ဆရာေတာ္ရဲ့ စကားနဲ႔ ေကာက္ခ်က္ခ်လုိက္မယ္ဆုိရင္ ေတာ့ အိမ္ေစာင့္ ေျမးထိန္းရုံသက္သက္ လုပ္ေနရတဲ့ ဘ၀ကေန အုိခ်ိန္မွာ အပယ္ခံထားရတဲ့ “ အိုပယ္ဘ၀”၊ အိမ္ေစာင့္ေျမးထိန္း သာသနာျပဳဘ၀မ်ဳိးက အိုေပမယ့္ အျခံအရံေတြနဲ႔ ၾကြယ္၀ေနလို႔ “ အိုၾကြယ္ဘ၀” လုိ႔ပဲ ဆုိရပါလိမ့္မယ္။
အိုပယ္ အိမ္ကြ်န္ဘ၀က လြတ္ေျမာက္ၿပီး အုိၾကြယ္ အိမ့္သခင္မ်ား ျဖစ္ႏိူင္ၾကပါေစ။
ဓမၼေဘရီ အရွင္၀ီရိယ ( ေတာင္စြန္း )