ဗုဒၶအား တရားေဟာေသာရဟန္း
ယခု ဘ၀၌ "ေထရ၀ါဒ
ဗုဒၶဘာသာ၀င္" ျဖစ္ရျခင္းအတြက္ ေရွးကံ ကို ေက်းဇူးတင္လြန္းသျဖင့္ ဤေဆာင္းပါးကို
ေရးအပ္ပါ၏။ က်ြန္ေတာ္တို႔ ယံုၾကည္ ကိုးကြယ္ၾကည္ညိဳေသာ "ဗုဒၶျမတ္စြာ ဘုရားရွင္"
ႏွင့္ "ဗုဒၶ၏ တပည့္ သံဃာေတာ္မ်ား" တို႔သည္ ျမင့္ျမတ္ႀကီးျမတ္လွေသာ ဓမၼစိတ္ထား
ပိုင္ရွင္မ်ား ျဖစ္ေၾကာင္း ေထရ၀ါဒ စာေပက်မ္းဂန္မ်ား ပိုမိုဖတ္မိ လာေလေလ၊ ပိုမို ၾကည္ညိဳ
သိရွိလာရေလေလ ျဖစ္ပါ၏။ဓမၼမိတ္ေဆြမ်ားလည္း သိၿပီးျဖစ္ပါလိမ္႔မည္။
ဆိုပါစို႔ရဲ႕။ "ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားရွင္"၏
လက္ယာေတာ္ရံ "အရွင္သာရိပုတၱရာ" မေထရ္ သည္ တပည့္ျဖစ္သူ "ကိုရင္"
ငယ္ကေလး၏ ေထာက္ျပမႈျဖင့္ သကၤန္းရံုျခင္းကိုျပန္လည္ျပင္ဆင္၍ ထို ကိုရင္ငယ္ေလး ကို
"ဆရာ" အျဖစ္မွတ္ယူပါ၏။တရားဓမၼ တို႔၏ အရွင္သခင္ျဖစ္ေတာ္မူထ ေသာ "ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားရွင္"
သည္လည္း တပည့္ သံဃာတစ္ပါး ၏ တရားေဟာျခင္းကုိ နာယူခဲ႔ဖူးပါ၏။ "တပည့္ ေဟာတာပဲ ဘာမွ
နာစရာ အေၾကာင္းမရွိဘူး" ဟူေသာ စိတ္ထားမ်ိဳး မရွိခဲ႔ေပ။ "ဗုဒၶ ျမတ္စြာဘုရားရွင္
အား တရားေဟာေသာ ပုဂၢိဳလ္" ၏အေၾကာင္း ကို ဆက္လက္တင္ျပလိုပါသည္။
အခ်ိန္ ကာလက "ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားရွင္"၏ တပည့္သံဃာေတာ္ျဖစ္ေသာ "အရွင္မဟာကစၥည္း မေထရ္" သည္ "ကုရရဃရၿမိဳ႕" ကိုအမွီျပဳ၍ "ပ၀တၱ"ေတာင္ ၌ သီတင္းသံုးေနစဥ္ ျဖစ္ပါ၏။" အရွင္မဟာကစၥည္းမေထရ္" ၏တရားေတာ္ကို နာၾကားရၿပီး အလြန္ၾကည္ညိဳေသာ "ေသာဏ- ကုဋိကဏၰ" အမည္ရ သူေ႒းသား ဥပါသကာ တစ္ဦးသည္ "ရဟန္း"၀တ္ရန္ မေထရ္ျမတ္ကို ေလွ်ာက္ထားပါ၏။ (မိဘမ်ားမွည့္ေခၚေသာ အမည္ သည္ကား "ေသာဏ"=ျဖစ္၍ ငယ္စဥ္က တစ္ကုေဋတန္ေသာ နားတန္ဆာ ကို ပန္ဆင္ရသူျဖစ္သျဖင့္ "ကုဋိကဏၰ"=ထိုအမည္ ႏွစ္ခုကို ေပါင္းစပ္၍ "ေသာဏ-ကုဋိကဏၰ" ဟုအမည္တြင္ျခင္းျဖစ္ပါသည္။)
ထိုအခါ "အရွင္မဟာကစၥည္း
မေထရ္ျမတ္"သည္ "ေသာဏ သူေ႒းသား"၏ ဉာဏ္ပညာ ရင့္က်က္ျခင္းသို႔ မေရာက္ေသးသည္
ကို စူးစမ္းဆင္ျခင္ေတာ္မူမိသျဖင့္ ရဟန္းျပဳမေပးေသးပဲ-" ေသာဏ-တစ္ေယာက္တည္းသာ အိပ္ရ၊
တစ္ေယာက္တည္းသာ စားရသည့္ ျမတ္ေသာအက်င့္ကို အသက္ထက္ဆံုးက်င့္ဖို႔ရန္ ခဲယဥ္းလွ၏။ သို႔ျဖစ္၍
ေသာဏ -ငါတိုက္တြန္းလိုသည္မွာ သင္သည္ ထိုလူ႔ေဘာင္၌သာလွ်င္ လူျဖစ္လ်က္ (ဥပုသ္ေန႔ စေသာ)
အခါကာလအားေလ်ာ္စြာ တစ္ေယာက္ တည္းသာ အိပ္ရ၊ တစ္ေယာက္ တည္းသာ စားရသည့္ ျမတ္စြာဘုရား၏အဆံုးအမ
ဟုဆိုအပ္ေသာ ျမတ္ေသာအက်င့္ကို က်င့္ဦးေလာ့"ဟု ႏွစ္ႀကိမ္တိုင္တိုင္ တားျမစ္ေတာ္မူပါသည္။
တစ္ထပ္ေသာ ဆြမ္းကိုစား၍
ျမတ္ေသာ အက်င့္တို႔ကို က်င့္ႀကံခ်င္ေသာ "ေသာဏ"၏ သံုးႀကိမ္ေျမာက္ ေတာင္းဆိုမႈကိုကား
မေထရ္ျမတ္ သည္ တားဆီးေတာ္ မမူေတာ့ပဲ "ရွင္သာမေဏ" ျပဳေပးခဲ႔ပါသည္။ "ရဟန္း"
ျပဳေပးႏိုင္ခဲ႔ျခင္းကား မရွိပါေခ်။ "ရဟန္း" တစ္ပါးအျဖစ္ ျပဳလုပ္ေပးႏိုင္
ရန္မွာ ၀ိနည္းဓိုရ္ "ရဟန္း (၁၀)ပါး" ရွိမွသာျဖစ္ႏိုင္ပါသည္။
ထိုအခ်ိန္၌ ရဟန္းတို႔သည္
မ်ားေသာအားျဖင့္ "မဇၥ်ိမတိုက္" ၌သာလွ်င္ သီတင္းသံုးၾက ေတာ္မူေသာေၾကာင့္ ေဖာ္ျပပါ
"ကုရရဃရၿမိဳ႕" တြင္ ရဟန္း-ႏွစ္ပါး၊သံုးပါး ေလာက္သာလွ်င္ ေနထိုင္သီတင္းသံုးၾကပါသည္။ထို႔ေၾကာင့္
ရဟန္းရွားပါးေသာ အရပ္ျဖစ္သျဖင့္ "ေသာဏ" အား "ရဟန္း" ျပဳေပးႏိုင္ျခင္းမရွိျဖစ္ပါ၏။"ေသာဏ"သည္
သာမေဏ ျပဳၿပီး သံုးႏွစ္ၾကာေသာအခါမွ သာလွ်င္ ၀ိနည္းဓိုရ္ ရဟန္း(၁၀)ပါးစံုညီ ရရွိလာသျဖင့္
ရဟန္းအျဖစ္သို႔ရရွိခဲ႔ပါ၏။ ၏
ထို႔ေနာက္ ဥပဇၥ်ာယ္ဆရာ
"အရွင္မဟာကစၥည္းမေထရ္" ထံမွ ကမၼ႒ာန္းတရား သင္ၾကားနာယူ၍ ၀ိပႆနာတရား ပြားမ်ား
ႀကိဳးကုတ္ အားထုတ္ေလရာ ထို ၀ါတြင္းမွပင္ အရဟတၱဖိုလ္သို႔ေရာက္၍ (ရဟႏၱာျဖစ္၍) မေထရ္ျမတ္၏
အထံမွာပင္ "သုတၱနိပါတ္"တရားေတာ္ ကိုသင္ၾကား တတ္ေျမာက္ေလ၏။ ၀ါက်ြတ္၍ ပ၀ါရဏာျပဳၿပီးေသာ္
"အရွင္ေသာဏ-ကုဋိကဏၰ"မေထရ္ သည္ "ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားရွင္"အား ဖူးေျမာ္လို၍
မေထရ္ျမတ္ထံ ခြင့္ပန္ေလွ်ာက္ထားရာ (၅)ခြန္းေသာ စကားကိုမွာၾကားၿပီး ခြင့္ျပဳေတာ္မူလိုက္ပါ၏။
ဤသို႔ျဖင့္ "သာ၀တိၳျပည္၊
ေဇတ၀န္ ေက်ာင္းတိုက္ေတာ္"သို႔ေရာက္၍ "ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားရွင္" ဗုဒၶါသန
ဓမၼပလႅင္၌ထိုင္ေနေတာ္မူစဥ္ မွာပင္ ဆည္းကပ္ ရိုက်ိဳး ရွိခိုးလ်က္ အျပစ္လြတ္ရာအရပ္၌ ရပ္တည္ေနေလ၏။
နံနက္မိုးသာက္ခါနီး ၀ယ္ "ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားရွင္"က "အရွင္ ေသာဏ ကုဋိကဏၰ"ကို
-"ခ်စ္သား ရဟန္း-ရြတ္ဆိုရန္ တရားသည္ သင္ ခ်စ္သား၏ဉာဏ္၌ ထင္ေစေလာ့"ဟု တိုက္တြန္းေတာ္မူေလရာ
"အရွင္ေသာဏ- ကုဋိကဏၰ"မေထရ္ သည္ ခ်ိဳၿမိန္ေသာ အသံျဖင့္ အကၡရာတစ္လံုးမွ် မခ်ြတ္ယြင္းေစပဲ
"သုတၱနိပါတ္" ပါဠိေတာ္လာ "အ႒က၀ဂ္"ဟု ေခၚဆိုေသာ "ကာမသုတၱန္"အစရွိေသာ
သုတၱန္ေပါင္း(၁၆)သုတ္ ကို ရြတ္ဆိုပါ၏။
သုတၱန္မ်ား ၿပီးဆံုးေသာအခါ
"ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားရွင္"က "အရွင္ေသာဏ-ကုဋိကဏၰ" အား သာဓု ေကာင္းႀကီးေပးေတာ္မူပါ၏။
ထို႔ေနာက္တြင္ ဥပဇၥ်ာယ္ဆရာ "အရွင္မဟာကစၥည္းမေထရ္" ေတာင္းဆိုလုိက္ေသာ (၅)ပါးေသာ
ေတာင္းဆုကို ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားထံ ေတာင္းဆို ေလွ်ာက္ထား ပါ၏။ ထိုေတာင္းဆိုခ်က္ (၅)ခ်က္မွာ-
(၁) ပစၥႏၱရစ္ အရပ္တို႔၌
ရဟန္းရွားပါးေသာေၾကာင့္ ၀ိနည္းဓိုရ္ပုဂၢိဳလ္လွ်င္ (၅)ပါးရွိေသာ ရဟန္းအေပါင္းျဖင့္ ရဟန္းျပဳကံေဆာင္ခြင့္ျပဳရန္။
(၂)ပစၥႏၱရစ္ တို႔၌ ေျမၾကမ္းတမ္းေသာ
ေၾကာင့္ အထပ္ထပ္ေသာ ဖိနပ္ ကိုစီးနင္းခြင့္ျပဳရန္။
(၃) ထိုသို႔ေသာ အရပ္တြင္
ရာသီဥတုဆိုးရြားျခင္း၊ သဲေျမတို႔ကပ္ညွိေသာေၾကာင့္ လူတို႔သည္ ေန႔စဥ္ ေရခ်ိဳးရေလ့ရွိ၏။ထိုသို႔ေသာအေၾကာင္းေၾကာင့္
ရဟန္းတို႔အား လိုအပ္သလို ေရ အၿမဲခ်ိဳးခြင့္ျပဳရန္။
(၄)ဖ်ာ အလား သားေရခင္းတို႔ျဖင့္ထိုင္ေလ့ရွိေသာေၾကာင့္
ရဟန္းတို႔အားလည္း ဆိတ္သားေရ၊ သမင္သားေရ တို႔ခင္းသံုးခြင့္ျပဳရန္။
(၅) အရပ္တစ္ပါး သြားဆဲရဟန္းအားလွဴေသာ
သကၤန္းကို လက္သုိ႔ေရာက္မွ ေရတြက္၍ (၁၀)ရက္အတြင္း ၀ိနည္းကံျပဳခြင့္ျပဳရန္။ စသည္တို႔ျဖစ္ပါ၏။
ေဖာ္ျပပါေတာင္းဆုမ်ားကို "ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားရွင္" ခြင့္ျပဳေတာ္မူခ႔ဲပါ၏။
ထို႔ေၾကာင့္ပင္ ယေန႔ ေတာရြာမ်ားအထိ
ရဟန္း(၅)ပါးျဖင့္ ရဟန္းျပဳကံေဆာင္ႏိုင္ၾကျခင္းကို စိတ္ခ်မ္းသာစြာျပဳလုပ္ႏိုင္ ခဲ႔ၾကျခင္းျဖစ္ပါ၏။
အရွင္ ေသာဏ ၏ ေက်းဇူးေၾကာင့္ ယေန႔ ရဟန္းတို႔မွာ အမ်ိဳးမ်ိဳးေသာ ဖိနပ္တို႔ကို စီးခြင့္ရရွိခဲ႔ၾက၏။မဇၥ်ိမေဒသ
တြင္(၁၅)ရက္မွ တစ္ႀကိမ္သာ ေရခ်ိဳးခြင့္ ရ၏။ ယခု အခါတြင္မူ ေဒသ အလိုက္ လိုအပ္သလို ေရခ်ိဳးခြင့္ရခဲ႔ပါ၏။
ထို႔ထက္ ၾကည္ႏႈး ႏွစ္သက္ ပီတိျဖစ္ဖြယ္ရာမွာကား-"ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားရွင္"သည္
အရိယာသံဃာ တို႔အလယ္၌ ထိုင္ေတာ္ မူလ်က္ "အရွင္ေသာဏ-ကုဋိကဏၰ"မေထရ္ ကို-"ဧတဒဂၢံ
ဘိကၡေ၀ မမ သာ၀ကာနံ ဘိကၡဴနံ ကလ်ာဏ၀ါကၠရဏာနံ ယဒိဒံ ေသာေဏာ ကုဋိကေဏၰာ=ရဟန္းတို႔-ခ်ိဳၿမိန္သာယာေသာ
အသံျဖင့္ တရားစကားေဟာၾကားၾကေသာ ငါဘုရား၏ တပည့္သာ၀ကရဟန္းတို႔တြင္ ကုဋိကဏၰ-ေသာဏ ရဟန္းသည္
အသာဆံုး အျမတ္ဆံုးျဖစ္ေပ၏" ဟု ခ်ီးက်ဴးျမြက္ဆိုေတာ္မူကာ-" ကလ်ာဏ ၀ါကၠရဏ=
သာယာခ်ိဳၿမိန္ေသာအသံျဖင့္ တရားေဟာေသာအရာ"၀ယ္ "ဧတဒဂ္" ထားေတာ္မူပါ၏။
သာသနာေတာ္ႀကီးတြင္
"အရွင္ေသာဏ-ကုဋိကဏၰ" မေထရ္သည္ အတုယူထိုက္၊ ေက်းဇူးတင္ ထိုက္ေသာ ပုဂၢိဳလ္တစ္ပါး
ျဖစ္ပါေပ၏။
မွီခိုရာ က်မ္းကိုး--"
မဟာဗုဒၶ၀င္" (ဆ႒မတြဲ-ပ႒မပိုင္း)၊ (တိပိဋကဓရ ဆရာေတာ္ ဦး၀ိစိတၱသာရာဘိ၀ံသ)(စာ-၂၈၇)-
ဓမၼပဒ ၀တၳဳေတာ္ႀကီး ဒုတိယတြဲ၊ဘိကၡဳ၀ဂ္-
ကိုညီညီတင္
By ျမန္မာဗုဒၶဘာသာအသင္း၊ ကေနဒါ