အေဖတူသား
အေဖတူသားဆုိတာ
အေဖ႔ေျခရာ လုိက္နင္းတဲ႔သူ၊ အေဖလုပ္သည့္အတုိင္းလုိက္လုပ္သူဟု
အဓိပၸာယ္ဖြင္႔ဆုိရမည္၊ စာေပမွာ အတိဇာတသား . အႏုဇာတသားယ . အ၀ဇာတသား
ဆုိၿပီးသား သုံးမ်ိဳးရွိသည္။ အတိဇာတသား ဆုိတာ အေဖကုိေက်ာ္ၿပီး
အေဖ႔ထက္အစစအရာရာ ေတာ္သူ လိမၼာေရးျခားရွိသူျဖစ္သည္၊ ဥပမာ သားျဖစ္သူက
ဘာသာေရးဘက္မွာ ကုိင္းရႈိင္းၿပီး ေလ႔လာလုိက္စားကာ ငါးပါးသီလကုိ
ခါး၀တ္ပုဆုိးကဲ႔သုိ႔ ၿမဲၿမံသူ၊ အေဖလုပ္သူက အရက္ေသစာ ေသာက္စားၿပီး
ရမ္္းကားသူ၊ စိတ္ထင္ရာလုိက္လုပ္တတ္သူ မ်ိဳးကုိဆုိလုိသည္၊ ဒါက
ဘာသာေရးရႈေထာင္႔ကေန ေျပာျခင္းျဖစ္သည္၊ အျခားလူမႈေရး စီပြားေရးစသည္၌လည္း
အတိဇာတသား စသည္ခြဲလုိ႔ရေပသည္၊
ေနာက္ အႏုဇာတသား ဆုိတာ အေဖ႔ေျခရာလုိက္သူ အေဖလုပ္သည့္အတုိင္းလုိက္လုပ္သူျဖစ္သည္၊
အ၀ဇာတသားဆုိတာ အေဖ႔ေျခရာလည္းမလုိက္၊ ကုိယ္ကုိယ္တုိင္လည္း မလုပ္၊
ဆုိဆုံးမလည္း မလုိက္နာသူျဖစ္သည္၊ အေဖ႔သားလုိ႔ ဆုိေပမယ္႔ အေဖနဲ႔
မတူကြဲျပားဆန္႔က်င္သူျဖစ္သည္။ ဒီသားသုံးမ်ိဳးနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ဗုဒၶစာေပက
အေၾကာင္းအရာနဲ႔ စပ္ဟပ္ေဖာ္ျပရမယ္ဆုိရင္ အေဖကုိ သတ္ၿပီး မင္းလုပ္သူလုိ႔
ထင္ရွားတ႔ဲ အဇာတသတ္မင္းဟာ အေဖတူသား တစ္ေယာက္ျဖစ္ပါတယ္၊
အေဖသတ္ၿပီးမင္းလုပ္သူျဖစ္ပါလ်က္ ဘာေၾကာင္႔ အေဖတူသားျဖစ္ရသလဲဆုိရင္ သူဟာ အေဖ
ကုိးကြယ္ဆည္းကပ္ခဲ႔ေသာ ရတနာသုံးပါးကုိ ပုထုဇဥ္တုိ႔ ၾကည္ညိဳေသာ သဒၶါတရားမွာ
ဒီရွင္ဘုရင္ႏွင္႔ေသာသဒၶါတရားဆုိတာမရွိပါဘူး၊
အဲဒီေလာက္ထိ
ရတနာသုံးပါးအေပၚကုိၾကည္ညိဳခဲ႔သည္။ ဒါေၾကာင္႔ သူဟာ သာသနာကုိၾကည္ညဳိရာမွာ
အေဖ႔ ေသာတာပန္မင္း ေလာက္ သဒၶါတရားမခုိင္ၿမဲခဲ႔ေပမယ္႔
ပုထုဇဥ္တုိ႔ရွိသင္႔ရွိထုိက္တဲ႔ သဒၶါတရားမွာ အျမတ္ဆုံးလူျဖစ္ခဲ႔ပါတယ္။
ဒါေၾကာင္္႔ ဘုရားရွင္ ကုိယ္ေတာ္တုိင္ ဒီမင္းဟာ ေနာက္ဆုံးဘ၀မွာ ၀ိဇိတာ၀ီ
မည္ေသာ ပေစၥကဗုဒၶါျဖစ္လိမ္႔မယ္လုိ႔ မိန္႔ၾကားျခင္းခံခဲ႔ရသူျဖစ္ပါတယ္၊
သုိ႔ပါလ်က္ ဘာေၾကာင္႔ အေဖကုိသတ္ခဲ႔ရတာလဲ အေၾကာင္းကုိျပန္လည္ ၾကည့္မယ္ဆုိရင္
လူေပါင္းမွားခဲ႔တာကုိေတြ႕ရမွာပါ၊ တကယ္္ဆုိ ဒီမင္းဟာ သမၸတၱိစက္ေလးပါးထဲမွာ
ပုေဗၺစ ကတပုညတာ ( ေရွးေကာင္းမႈ ႏွင္႔ျပည့္စုံခဲ႔ျခင္း) စက္နဲဲ႔
ျပည့္စုံခဲ႔သူျဖစ္ပါတယ္။
ေနာက္ ပတိရူပ ေဒသ၀ါသ ( ဘုရားပြင္႔ရာအရပ္မွာ
လူျဖစ္ရျခင္း ) စက္နဲ႔လည္းျပည့္စုံသူလည္းျဖစ္ပါတယ္၊ ေနာက္ သပၸဳရိႆူပနိႆယ (
သူေတာ္ေကာင္းတုိ႔ႏွင္႔ ေပါင္းေဖာ္ျခင္း ) ဆုိတဲ႔ စက္က်ေတာ႔
မျပည့္စုံေတာ႔ပါဘူး၊ သူယုတ္မာကုိေပါင္းမိၿပီး ျဖစ္ေနပါတယ္၊ ေနာက္
သပၸဳရိႆူပနိႆယ မျပည့္စုံေတာ႔ အတၱသမာပဏိဓိစက္လည္း လြဲေခ်ာ္သြားရတယ္၊
တကယ္လုိ႔ သပၸဳရိႆူပနိႆယစက္နဲ႔သာ ျပည့္စုံခဲ႔မယ္ဆုိ ရင္. အေဖကုိလည္း
သတ္ခ်င္မွ သတ္ျဖစ္မွာပါ၊
အေဖကုိမသတ္ျဖစ္ဘူးဆုိရင္
အတၱသမာပဏိဓိစက္နဲ႔ျပည့္စုံၿပီး တရားထူးကုိေတာင္ရႏုိင္တဲ႔
အေနအထားအထိေရာက္သြားမယ္လုိ႔ ဘုရားကုိယ္ေတာ္တုိင္
ရဟန္းေတာ္ေတြကုိမိန္႔ေတာ္မူခဲ႔ ပါတယ္၊ သုိ႔ေသာ္လည္းပဲ
သူယုတ္မာကုိေပါင္းမိခဲ႔တဲ႔အတြက္ အေဖကုိသတ္တဲ႔ ပိတုဃာတက
ကံႀကီးကုိုက်ဴးလြန္မိသြားတယ္။ ဒီကံကပဲ သူကုိ တရားထူးရျခင္းမွ
ေ၀းကြာသြားေစခဲ႔ပါတယ္၊ အေဖ႔ကုိသတ္ၿပီးေနာက္ပုိင္း အဇာတသတ္မင္းဟာ
ညစဥ္လုိလုိအိပ္လုိ႔မရခဲ႔ပါဘူး၊ အိပ္လုိက္တုို္င္း
အေဖ႔ကုိသတ္ခဲ႔တာေတြကုိျပန္လည္ျမင္ေယာင္ၿပီး ေၾကာက္မတ္ဖြယ္အာရုံေတြက
အၿမဲတမ္းလုိ႔ တုန္လႈပ္ေခ်ာက္ျခားေစခ႔ဲ႔ပါတယ္၊
အလြန္ေမြ႔ေလ်ာ္ဖြယ္ေကာင္းေသာ အလြန္လွပေသာ အလြန္ရႈခ်င္စဖြယ္ေကာင္းေသာ
အလြန္ၾကည္လင္ရႊန္းပေသာ အလြန္ မွတ္သားထုိက္ေသာ
တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ေန႔ညကုိလည္း မခံစားႏုိင္ခဲ႔ဘူး၊
ဒါေၾကာင္႔အမတ္ႀကီးေတြနဲ႔တုိင္ပင္ၿပီး အမတ္ႀကီးေတြရဲ႕တုိက္တြန္းခ်က္အရ
တိတၳိဆရာႀကီးေတြဆီ သြားေရာက္ခဲ႔ေသာ္လည္း သူ႔ရဲ႕ေ၀ဒနာကုိ
ကုစားႏုိင္စြမ္းမရွိခဲ႔ေပ၊ ေနာက္ဆုံး ေဆးဆရာ ဇီ၀က`၏ အစီအစဥ္ျဖင္႔
ျမတ္စြာဘုရာသီတင္းသုံးေတာ္မူရာ သရက္ဥယ်ာဥ္သုိ႔
ညတြင္းခ်င္းပင္သြားေရာက္ဖူးေမွ်ာ္ခဲ႔ေလသည္၊
ဘုရားရွင္က အဇာတသတ္မင္းနဲ႔ တကြ
စု႐ုံးေရာက္လာၾကသည့္ ရာဇၿဂိဳဟ္၏ အထင္ကရ ပုဂၢဳိလ္ႏွင့္ ျပည္သူျပည္သားတုိ႔ကုိ
သာမညဖလ သုတၱန္ ေဒသနာေတာ္ကုိ ေဟာၾကားေတာ္ မူခဲ႔သည္။ အလြန္သာယာ လွပ၍
ေတာေတာင္ ရိပ္တုိ႔ျဖင့္ ေအးခ်မ္း ဆိတ္ၿငိမ္ေနသည့္ လျပည့္ညမွာ
ဗုဒၶေဟာၾကားသည့္ ဤ တရားေတာ္သည္ ေနာင္တတစ္ဖန္ ပူပန္မႈေတြျဖင့္
ဆူပြက္ေလာင္ၿမဳိက္ ေနသည့္ အဇာတသတ္မင္း၏ ႏွလုံးသား ကုိ ေအးခ်မ္း သာယာမႈကုိ
ေဆာင္က်ဥ္း ေပးႏုိင္စြမ္း ရွိခဲ့ပါသည္။
ဒီေနရာမွာပင္ အဇာတတသတ္မင္းသည္
ဘုရားရွင္ထံေမွာက္မွာ မုိက္သည့္အေလ်ာက္၊ ေတြေ၀သည့္အေလ်ာက္
မလိမၼာသည့္အေလ်ာက္ မင္းစည္းစိမ္ဟူေသာအေၾကာင္းေၾကာင္႔ တရားမင္းျဖစ္ေသာ
အေဖ႔ကုိသတ္ခဲ႔မိပါသည္၊ ထုိအျပစ္မ်ားကုိ ေနာက္အခါ၌
ေစာင္႔ေရွာက္ျခင္းအလုိ႔ငွါ သည္းခံခြင္႔လြတ္ေတာ္မူပါဘုရား ဟု
မိမိရဲ႕အျပစ္ကုိ ၀န္ခံခဲ႔သည္၊
ထုိအခါ ျမတ္စြာဘုရားက “မင္းႀကီး အၾကင္သူသည္ အျပစ္ကုိ အျပစ္ဟု သိျမင္သျဖင့္
အေၾကာင္းအားေလ်ာ္စြာ ကုစားသည္။ ေနာင္အခါ ေစာင့္စည္းသည္။ ထုိသူ၏ ကုစား
ေစာင့္စည္းျခင္း သည္ အရိယာ၏ ဝိနည္း အဆုံးအမ၌ ႀကီးပြားျခင္းပင္တည္း” ဟု
မိန္႔ၾကားေတာ္မူသည္။
ထုိအခ်ိန္မွ စ၍ အဇာတသတ္မင္းသည္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ တစ္ဦး ျဖစ္လာသည္။ ဗုဒၶကုိ
လည္းေကာင္း၊ ဗုဒၶေဟာၾကားေသာတရားဓမၼကုိလည္းေကာင္း၊ ဗုဒၶ၏တပည့္သာ၀ကတုိ႔ကုိ
လည္းေကာင္း အၾကည္ညိဳဆံုး ပုထုဇဥ္မင္းတစ္ပါး ျဖစ္ခဲ့ သည္။ ထုိေၾကာင့္
ဗုဒၶဘုရား (မရွိသည့္ေနာက္) ပရိနိဗၺာန္ စံၿပီးေနာက္ ပထမသဂၤါယနာ တင္ပြဲႀကီး
ျဖစ္ေျမာက္ေအာင္ သာသနာ့ ဒါယကာအျဖစ္ ခံယူကာ သံဃာေတာ္တုိ႔အား ကူညီခဲ့ပါသည္။
ဘုရားရွင္ မိန္႔ၾကားနာၿပီးေနာက္ မင္းႀကီး၏ ပူပန္ေသာက စိတ္တုိ႔သည္
သက္သာရာကုိ ရေစခဲ့ပါသည္။ စိတ္ကုိ ၾကည္လင္ေစခဲ့ ပါသည္။
သံဃာ႔ဂုဏ္ေတာ္မ်ားကုိ မင္းႀကီးက
ခေရေစ့တြင္းက် နားလည္သေဘာေပါက္ထားသျဖင့္ သူ႔ဘ၀ တစ္ေလွ်ာက္လံုး သံဃာ့ကုိ
အလုပ္အေကၽြး ျပဳျခင္းျဖင့္ ကုန္လြန္ေစခဲ့ပါသည္။ ဒါေၾကာင္႔ အဇာတ္တသတ္မင္းကုိ
အေဖတူသားဟု ဆုိျခင္းျဖစ္သည္၊ ဒါကေတာ႔ အေဖျဖစ္ေသာ ဗိမၺိသာရ မင္းရဲ႕
ေကာင္းတဲ႔စရုိက္လကၡဏာေတြေၾကာင္႔ သားျဖစ္သူအဇာတသတ္မင္းသား
ေကာင္းတဲ႔စရုိက္ေတြနဲ႔ အေဖတူသားျဖစ္သြားျခင္းျဖစ္ပါတယ္၊
သုိ႔ေသာ္
အဇာတသတ္မင္းရဲ႕သားျဖစ္တဲ႔ ဥဒယဘဒၵမင္းသားကေတာ႔ အေဖဟာ
အဘုိးကုိသတ္ၿပီးမင္းလုပ္တာ၊ မင္းလုပ္တယ္္ဆုိတာ
အေဖကုိသတ္ၿပီးမင္းလုပ္ရတာျဖစ္တာပါလားလုိ႔ စိတ္ထဲမွာ မွတ္ထင္ၿပီး
အေဖအဇာတသတ္မင္းကုိသတ္ၿပီး မင္းတက္လုပ္ပါတယ္၊ ေနာက္ ဥဒယဘဒၵရဲ႕သား
မဟာမု႑ိကမင္းသားကလည္း အေဖ ဥဒယဘဒၵကုိသတ္၊ ေနာက္ မဟာမု႑ိက ရဲ႕သား အနုရုဒၶါက
အေဖ မဟာမု႑ိကကုိသတ္၊ ေနာက္ အႏုရုဒၶါရဲ႕သား နာဂဒါသက အေဖ အႏုရုဒၶါကုိ
သတ္ၿပီးမင္းလုပ္၊ ေနာက္ နာဂဒါသမင္းကုိေတာ႔ တုိင္းသူျပည္သားေတြက ဒီမင္းေတြဟာ
အမ်ိဳးအႏြယ္ျဖတ္ေတာက္တဲ႔ မင္းေတြပဲဆုိၿပီး ၀ုိင္းသတ္လုိက္ၾကပါတယ္၊
ဒီမွာပဲ
အေဖသတ္တဲ႔မင္းဆက္ျပတ္သြားပါတယ္၊ ဥဒယဘဒၵစတဲ႔ မင္းသားေတြဟာလည္း
အေဖတူသားေတြပါပဲ ဒါေပမယ္႔ မေကာင္းတဲ႔ဘက္မွာ တူတဲ႔.
တုတဲ႔အေဖတူသားေတြပဲျဖစ္ပါတယ္၊ အဇာတသတ္မင္းရဲ႕
သူယုတ္မာကုိေပါင္းၿပီးအေဖကုိသတ္မိတာက စလုိ႔ သားစဥ္ေျမးဆက္တုိ္င္
မေကာင္းတဲ႔အက်င္႔ဆုိးႀကီးပါသြားျခင္းျဖစ္သည္၊ ဒီေတာ႔ အေဖလုပ္တဲ႔သူေတြဟာ
မိမိတုိ႔ရဲ႕ သားသမီးေတြကုိ ေကာင္းတဲ႔စရုိက္ဘက္မွာ
ေကာင္းတဲ႔အက်င္႔ပုိင္းဆုိင္ရာမွာ အတုယူတတ္ေအာင္ သင္ေပးဖုိ႔ သိပ္လုိပါတယ္ ၊
မိမိတုိ႔ကုိယ္တုိင္က ေကာင္းေသာ ေရွ႕ေဆာင္လမ္းျပျဖစ္မွသာလ်င္
ေနာက္ကသားသမီးေတြက ေရွ႕ေဆာင္ေနာက္ကုိ ေျဖာင္႔ေျဖာင္႔လုိက္ၾကမွာျဖစ္ပါတယ္၊
အမွားကို မလုိက္မိၾကမွာျဖစ္ပါတယ္၊
နိဂုံးခ်ဳပ္အေနနဲ႔ေျပာရရင္ အေဖေတြအေနနဲ႔
မိမိတုိ႔ရဲ႕ သားသမီးေတြကုိ အဇာတတသတ္မင္းရဲ႕ သားစဥ္ေျမးဆက္လုိမျဖစ္ရေလေအာင္
မိမိတုိ႔ကုိယ္တုိင္လည္း သူယုတ္မာေတြနဲ႔ မေပါင္းမိေအာင္ သားသမီးေတြကုိလည္း
အေပါင္းအသင္းမမွားေအာင္ ထိန္းသိမ္းေစာင္႔ေရွုာက္ၿပီး ေကာင္းေသာစရုိက္ရွိေသာ
အေဖတူသားေတြ ျဖစ္ေစဖုိ႔ တုိက္တြန္းရင္း ဦးဇင္းရဲ႕ အေဖတူသားဆုိတဲ႔
စာစုေလးကုိ နိဂုံးခ်ဳပ္အပ္ပါသတည္း။
ေနမိႏၵ
မဂဓတကၠသုိလ္၊ ဗုဒၶဂယာ၊ အိႏၵိယ