သာသနာေတာ္ အေရးေပမုိ႔..
အယသာ၀ မလံ သမု႒ိတံ
တတု႒ာယ တေမ၀ ခါဒတိ။
သံေၾကာင့္ အညစ္အေၾကးျဖစ္ေပၚလာ၏၊
ထုိအညစ္အေၾကးကပင္ ထုိသံကုိ ဖ်က္ဆီး၏။ ။
သံကုိ သံဖ်က္ သံေခ်းတက္ ဆုိတဲ့ ျမန္မာစကားပုံဟာ အထက္မွာေဖာ္ျပထားတဲ့ ဘုရားေဟာ စကားေတာ္က ဆင္းသက္လာတာပါ၊ သံကုိအေၾကာင္းျပဳျပီး သံေခ်းုဆုိတာ ျဖစ္ေပၚလာပါတယ္၊ အဲဒီသံေခ်းကပဲ ခုိင္ခန္႔လွဒီသံေတြကုိ ေဆြးေျမ့သြားေအာင္ ဖ်က္ဆီးနိဳင္စြမ္းရွိပါတယ္.
ျမတ္စြာဘုရားရွင္ဟာ မေရမတြက္နိဳင္ေလာက္ေအာင္ ေပးဆပ္မႈမ်ားစြာ ေပးဆပ္ျပီး သာသနာေတာ္ကုိ တည္ေထာင္ခဲ့တယ္၊ အားလုံးသိၾကတဲ့ ပရိယတၱိသာသနာ(သင္ၾကားပုိ႔ခ် ေဟာေျပာျဖန္႔ေ၀)၊
ပဋိပတၱိသာသနာ(လက္ေတြ႔ က်င့္ၾကံ ပြားမ်ား အားထုတ္) ပဋိေ၀ဓသာသနာ(ထုိးထြင္းသိ မ်က္ေမွာက္ျပဳ) တုိ႔ပဲျဖစ္ပါတယ္။
ဒီသာသနာေတာ္ သုံးရပ္ကုိ မေပ်ာက္ေအာင္ မပ်က္ေအာင္ စာေပသင္ၾကားပုိ႔ခ်ျခင္း ေဟာေျပာျဖန္႔ေ၀ျခင္းနဲ႔ ေဆာင္ရြက္ရသလုိ စာေပအသိကုိ လက္ေတြ႔က်င့္ၾကံျခင္းနဲ႔လဲ ၾကိဳးစားထိန္းသိမ္းၾကရပါတယ္။
ဒီေနရာမွာ သာသနာျပဳဆုိတာ လူေတြက ျပဳလုိ႔မရနိဳင္ပါဘူး၊ လူဒကာ ဒကာမေတြက သာသနာေတာ္ကုိ မေပ်ာက္ေအာင္ ေထာက္ပံ့ကူညီေပးနိဳင္ရုံ အဆင့္ပဲ ရွိပါတယ္၊
ေရကန္ေပါင္း ရွစ္ေသာင္းေလးေထာင္ ေက်ာင္းေပါင္းရွစ္ေသာင္းေလးေထာင္ ေစတီေပါင္းရွစ္ေသာင္းေလးေထာင္ လွဴခဲ့တဲ့ အေသာကမင္းၾကီးက ဘုရားတပည့္ေတာ္ သာသနာျပဳရာ ေရာက္ပါျပီလားလုိ႔ ေမးရာ ဒီလုိလွဴရုံ တန္းရုံနဲ႔ သာသနာျပဳရာ မေရာက္ေသးဘူး။ မိမိရဲ့ သားေတြ သမီးေတြကုိ သာသနာေဘာင္တြင္း သြတ္သြင္းမွ သာသာနာျပဳရာ ေရာက္ေၾကာင္း မိန္႔ေတာ္မူခဲ့တာကုိ ေထာက္ဆရင္ လူေတြက သာသနာျပဳ မျဖစ္နိဳင္ဘူး၊ သာသနာ၀န္ထမ္းတဲ့ သံဃာေတာ္မ်ားကသာ သာသနာေတာ္ကုိ ေရရွည္တည္တံ့ေအာင္ ျပဳစုေစာင့္ေရွာက္နိဳင္ပါတယ္။
စာသင္ စာခ် တရားေဟာ တရားျပလုိ႔ျဖစ္ျဖစ္ ၊စာသိကုိ ကုိယ္ပုိင္သိျဖစ္ေအာင္ အားထုတ္လုိ႔ျဖစ္ျဖစ္၊ စာသိကုိယ္ပုိင္သိကုိ တဆင့္ေဟာေျပာျဖန္႔ေ၀လုိ႔ပဲ ျဖစ္ျဖစ္ သာသနာ့အလုပ္ကုိ စိတ္ေကာင္း ေစတနာေကာင္း ရည္ရြယ္ခ်က္ေကာင္းနဲ႔ လုပ္တာမွန္သမွ် သာသနာေတာ္အေရးကုိ ၾကိဳးစားအားထုတ္ေနသူလုိ႔ ဆုိနိဳင္ပါတယ္၊
ဒီေနရာမွာ စာသင္စာခ်လုပ္ေနတဲ့ ပရိယတၱိ သမားေတြက…ပဋိပတ္အလုပ္ ၾကိဳးစားအာထုတ္သူေတြကုိ ဟန္ေဆာင္ ပန္ေဆာင္ ဟန္ေရးျပသမားေတြလုိ႔ ျမင္သလုိ ပဋိပတ္သမားမ်ားကလဲ စာသင္ စာခ် လုပ္ေနၾကတဲ့ သံဃာေတာ္ေတြကုိ ႏြားေက်ာင္းသားေတြလုိ႔ျမင္ၾက ေျပာၾကျပန္ပါတယ္၊ ႏြားကုိေက်ာင္း၇ုံသာ ေက်ာင္းျပီး နိဳ႔ရည္မေသာက္ရသူေတြလုိ႔ ဆုိလုိတာပါ။
ဒီလုိျဖစ္ေနတဲ့အထဲမွာ စာေတြ႔မေျပာနဲ႔ လက္ေတြ႔ပဲ ေျပာဆုိတဲ့ ပဋိပတၱိ လက္ဘက္ရည္ၾကမ္း၀ို္င္း စကားလုံးေတြကလဲ ေပၚလာပါေသးတယ္။ ေပါ႒ိလမေထရ္ၾကီးတုိ႔ စာခံလုိ႔ တရားထူးမရတာဆုိျပီး ရိပ္သာသမား အခ်ိဳ့က သနားေတာင္ သနားေနၾကျပန္တယ္။
တကယ္ေတာ့ ျမတ္စြာဘုရားလက္ထက္ေတာ္ ျမတ္စြာဘုရား သက္ရွိထင္ရွားရွိစဥ္ကတည္းက …သာသနာ့ေဘာင္၀င္လာသူကုိ ..ငါဘုရားရွင္ရဲ့ သာသနာေတာ္မွာ မိမိရဲ့ဥာဏ္ပညာအစြမ္းအရ နိကာယ္တခုခုကိုျဖစ္ျဖစ္ အကုန္လုံးကုိျဖစ္ျဖစ္ ပိဋကတ္သုံးပုံလုံးကုိျဖစ္ျဖစ္ သင္ၾကား ပုိ႔ခ်ျခင္းဆုိတဲ့ ဂႏၳဓုရတာ၀န္။ အသက္ေမြးမႈေပါ့ေပါ့ ပါးပါးနဲ႔ ေတာရပ္အစြန္အဖ်ားက်တဲ့ ေတာေက်ာင္းမွာ ၀ိပႆနာတရားကုိ တုိးပြားေအာင္ က်င့္ၾကံျခင္းဆုိတဲ့ ၀ိပႆနာဓုရ.. ဆိုတဲ့ တာ၀န္ႏွစ္ရပ္ရွိေၾကာင္း...မိန္႔ေတာ္မူေလ့ရွိပါတယ္။
ဒီလုိမိန္႔ေတာ္မူတဲ့ ဘုရားရွင္ရဲ့ သာသနာေတာ္မွာ ပရိယတ္သမား ပဋိပတ္သမားေတြ အခ်င္းခ်င္း သူနိဳင္ ငါျပိဳင္ စကားရည္လုေနဖုိ႔ မလုိအပ္ပါဘူး၊ နိဳင္ရာ သာသနာ့တာ၀န္ကုိ ေစတနာမွန္မွန္ေဆာင္ရြက္ေနဖုိ႔သာ အေရးၾကီးပါတယ္။
အဲဒီအထဲကမွ ေစတနာမမွန္ သေဘာထားမမွန္ဘဲ ဘုရားေဟာေတြကုိ ဘုရားေဟာလုပ္ခ်င္တဲ့ ဂုိဏ္းစတားၾကီးမ်ားက ေထရ၀ါဒသာသနာ ဆုိတဲ့ စကားလုံးကုိ လႈိင္လႈိင္သုံးျပီး ပရိသတ္စုေနၾကတာေတြ႔ရေတာ့ တကယ့္ကုိ စိတ္မေကာင္းျဖစ္ရျပန္ပါတယ္၊
အဲဒီဂုိဏ္းစတားၾကီးေတြကုိ အမွန္တရားျမတ္နိဳးသူ သာသနာေတာ္ကုိ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္လုိသူတုိ႔က ေထရ၀ါဒ ပိဋကတ္က်မ္းစာနဲ႔ မညီေၾကာင္း က်ိဳးေၾကာင္းေဖာ္ျပ ေျပာဆုိျပန္ေတာ့ ဂုိဏ္းစတားမ်ားရဲ့ ပရိသတ္ေတြက ေလထဲကေန ထေအာ္ၾကျပန္ပါတယ္။ ဒီေန႔ ဒီအခ်ိန္အခါမွာ အြန္လုိင္းက ေလလႈိင္းတုိက္ပဲြေခၚသံေတြ ပလူပ်ံ ဆူညံေနတာကုိ ျမင္နိဳင္ေတြ႔နိဳင္ၾကားနိဳင္ သိနိဳင္ၾကပါတယ္။
အဲဒီလူေတြကုိယ္တုိင္က တခ်ိန္တုန္းက ကာလာမသုတ္ သုိ႔မဟုတ္ ေကသမုတၱိသုတၱန္ေတြကုိ ကုိးကားျပီး ငါတုိ႔ေလးစားေလာက္တဲ့ ဆရာ့ရဲ့ စကားတုိင္းကုိလဲ မယုံၾကည္နဲ႔လုိ႔ တြင္တြင္ၾကီး ထေအာ္ေနၾကတာပါ၊ အခု သူတုိ႔ရဲ့ ဆရာၾကီးမ်ားကုိ ေ၀ဖန္ေထာက္ျပလာေတာ့..အရွင္ဘုရားတုိ႔က သူ႔ေလာက္ သီလ သမာဓိ ပညာ ရွိလုိ႔လား သာသနာအတြက္ ဘာေတြလုပ္နိဳင္ျပီလဲဆုိတဲ့ ေမးခြန္းေတြကုိ တြင္တြင္ၾကီး ေမးျပီး မုိးၾကိဳးပစ္တာကုိ ထန္းလက္နဲ႔ ကာဖုိ႔ၾကိဳးစားေနတာကုိ ေတြ႔ရျပန္ေတာ့ ေအာ္..အစဲြတရား ေၾကာက္စရာေကာင္းလွပါလားလုိ႔ သံေ၀ဂျဖစ္မိပါတယ္။
ေထရ၀ါဒဗုဒ္ဓသာသနာေတာ္ကုိ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ေနသူ အခ်င္းခ်င္း…အမွန္တရားေဟာေျပာျဖန္႔ေ၀သူကုိ တကယ့္ကုိ ၀မ္းပန္းတသာနဲ႔ ၾကိဳဆုိေနမွာပါ..ဒါေပမယ့္ အမွန္ကုိ အမွားလုပ္.ငါေျပာတာမွ အမွန္ လူမ်ားေျပာတာ အမွားလုပ္ ေဟာေျပာေနသူေတြကုိေတာ့ ဘုရားရွင္ရဲ့ စကားေတာ္ ပိဋကတ္က်မ္းစာေတြနဲ႔ တုိင္းတာျပီး ေ၀ဖန္ေထာက္ျပၾကမွာပါ၊ မဟုတ္ရင္ မဟုတ္ဘူး ဟုတ္ရင္ ဟုတ္တယ္လုိ႔ ေျဖရွင္းရမယ္ဆုိတဲ့ ဘုရားစကားေတာ္ကလဲ ရွိေနျပန္တာကုိး။ ဒီလုိ အမွန္တရားအတြက္ ေျဖရွင္းေပးေနသူေတြကုိလဲ အားေပးနိဳင္ရပါမယ္။ သာသနာေတာ္ကုိ တကယ္ခ်စ္ျမတ္နိဳးတယ္ဆုိရင္ေပါ့..
အခုေနာက္ပုိင္း တေခတ္ဆန္းလာျပန္တာက…တရားထူး တရားျမတ္ရသူဆုိသူတုိ႔က အြန္လုိင္းေပၚတက္ျပီး ေၾကျငာေနၾကတာပါ။ ဥတၱရိမနဳႆဓမၼ- ၀ါၾကြားလုိတဲ့စိတ္နဲ႔ တကယ္တရားထူးမရဘဲ ရတယ္လုိ႔ေျပာရင္ ရဟန္းဘ၀ဆုံးရႈံးပါတယ္..အမွန္တကယ္တရားထူးရလုိ႔ ရွင္လူရဟန္းေတြကုိ ေျပာမိရင္ ပါစိတ္အာပတ္သင့္ပါတယ္၊ အရိယာသူေတာ္စင္ေတြဟာ အသက္သာအေသခံမယ္ ဘုရားေဟာ၀ိနည္း စည္းကမ္းကုိ မေဖာက္ဖ်က္ဘူးဆုိတဲ့ ဘုရားေဟာစကားနဲ႔ သုံးသပ္ၾကည့္သင့္ပါတယ္။ ၀ိနည္းတရားကုိ မေလးစားဘဲ ၀ိနည္းကုိအေရးမထား မေလးစားဘဲ လုပ္ခ်င္ရာလုပ္ေနတယ္ဆုိရင္ ဒီလူဟာ တကယ္တရားထူးရတာ ဟုတ္နိဳင္ပါ့မလားဆုိတာ အလြန္႔အလြန္ကုိ စဥ္းစားစရာေကာင္းပါတယ္။
သံကုိ သံဖ်က္ သံေခ်းတက္..အသားထဲက ေလာက္ထြက္ဆုိသလုိမ်ိဳး သာသနာတာ္ကုိ တြင္းတြင္းက်က် ဖ်က္ဆီးပစ္နိဳင္တာ သေဘာထားမမွန္ ေစတနာမမွန္တဲ့ သာသနာ့၀န္ထမ္းေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
ပထမသံဂၤါယနာတင္စဥ္က ၾကံဳခဲ့ရတဲ့ သုဘဒၵလုိ ေတာထြက္ရဟန္းမ်ိဳး၊ ဒုတိယသံဂါယနာတင္စဥ္က ဆုံေတြ႔ရတဲ့ ေ၀သာလီရဟန္းတုိ႔ထက္ ဆုိး၀ါးတဲ့ ရဟန္းေတာ္မ်ား လူမ်ား ကုိ သတိထားျပီး သာသနာအေရးအတြက္ ႏွလုံးေအးေတာ္မမူၾကဘဲ တတ္နိဳင္သမွ် အမွန္တရားဖက္က ပါ၀င္ၾကဖုိ႔ အားလုံးကုိ ရုိေသစြာ ေတာင္းပန္ပါရေစ။
ပထမသံဂါယနာတင္စဥ္က သံဂၤါယနာပဲြရဲ့ မူအျဖစ္ခ်မွတ္ခဲ့တဲ့…..
ပုေရ အဓေမၼာ ဒိပၸတိ - အဓမၼေတြ မထြန္းကားေသးခင္
ဓေမၼာ ပဋိဗာဟိယ်တိ- ဓမၼေတြ မကြယ္ေပ်ာက္ခင္
အ၀ိနေယာ ဒိပၸတိ- ၀ိနည္းမဟုတ္တဲ့တရား မထြန္းကားခင္
၀ိနေယာ ပဋိဗာဟိယ်တိ- ၀ိနည္းတရားေတြ မေပ်ာက္ပ်က္ခင္
ပုေရ အဓမၼ၀ါဒိေနာ ဗလ၀ႏၱာ ေဟာႏၱိ- အဓမၼ၀ါဒသမားေတြ အင္အား မၾကီးေသးခင္
ဓမၼ၀ါဒိေနာ ဒုဗ္ဗလာ ေဟာႏၱိ- ဓမၼကုိခ်စ္ျမတ္နိဳးသူတုိ႔ အင္အားနည္း မသြားေသးခင္
အ၀ိနယ၀ါဒိေနာ ဗလ၀ေႏၱာ ေဟာႏၱိ- ၀ိနည္းကုိ မလုိက္နာသူတုိ႔ အင္အားမၾကီးေသးခင္
၀ိနယ၀ါဒိေနာ ဒုဗ္ဗလာ ေဟာႏၱိ- ၀ိနည္းကုိခ်စ္ျမတ္နိဳးသူတုိ႔ အားမနည္းေသးခင္
သာသနာေတာ္ အရွည္ခံတည္တံေအာင္ ၀ုိင္း၀န္းၾကိဳးပမ္းၾကပါစုိ႔..
သာသနာေတာ္ရဲ့ အဖုိးမျဖတ္နိဳင္တဲ့ သီလ သမာဓိ ပညာက်င့္စဥ္ေတြ ျငိမ္းခ်မ္းစြာ က်င့္သုံးနိဳင္ေအာင္ ၾကိဳးစားၾကပါစုိ႔လုိ႔ တုိက္တြန္းခ်င္ပါတယ္။ သာသနာေတာ္အေရးေပမုိ႔ တတ္နိိဳင္တဲ့ဖက္က ၀ိုင္း၀န္းကူညီ ေစာင့္ေရွာက္ၾကဖုိ႔ ရင္ထဲကဆႏၵစကား ေလွ်ာက္ထား ေျပာၾကားရင္းျဖင့္…….
အရွင္တိကၡဥာဏာလကၤာရ(ေယာ)