Friday, June 1, 2012

စုံပု၀ါ ဘယ္ညာခ်ပါလုိ ့


 
စုံပု၀ါ ဘယ္ညာခ်ပါလုိ ့

လူနဲ႔ လူ႔ပတ္၀န္းက်င္။ ကံအေၾကာင္းတရားနဲ႔ ကံအက်ဳိးတရား။ မွ်တမႈ မရွိတဲ့လူေနမႈဘ၀။ ဘ၀ေတြနဲ႔စပ္ၿပီး စဥ္းစားစရာေတြက အမ်ားႀကီး။ ဘုရားေဟာတဲ့လမ္းက မဇိၩမပဋိပဒါလမ္း (အလယ္လမ္း)။ လူ႔ဘ၀မွာ ျဖစ္ပ်က္ေနတာေတြက ဟုိဘက္အစြန္းနဲ႔ ဒီဘက္အစြန္း။ ဆင္းရဲလြန္း သူနဲ႔ ခ်မ္းသာလြန္းသူ။ ဘ၀အဆင့္အတန္းေတြက မိုးနဲ႔ေျမႀကီး။ အေတြး၊ အျမင္ေတြက စပ္ဟပ္မႈမရွိႏုိင္တဲ့ ပင္လယ္ျပာန႔ဲ ေကာင္းကင္ျပာ။ ဒီလူေတြမွာရွိေနတဲ့ အသိပညာ၊ အတတ္ပညာမ်ားႏွင့္ ဘ၀အေတြ႕အၾကဳံမ်ားက လုံး၀ျခားနားေနၾကေတာ့ အေတြးအျမင္ျခင္း တူညီဖို႔ဆိုတာ ကလဲ ဆုံစည္းဖို႔ခက္ခဲတဲ့ ေတာင္၀န္း႐ုိးစြန္းနဲ႔ ေျမာက္၀န္႐ုိးစြန္းပမာ။ 

ဒီအေရးေတြကိုေတြးမိတဲ့အခါ မြန္းၾကပ္လာတဲ့ ခံစားမႈေ၀ဒနာ။ ဒီလို မတူညီႏုိင္တဲ့ဘ၀ေတြကိုစဥ္းစားမိရင္း အမွတ္မထင္ အေတြးေလးတစ္ခု၀င္လာတယ္။ အဲဒါက “စုံပု၀ါ ဘယ္ညာခ်ပါ”လို႔ ဆိုတဲ့အေတြး။ ျမန္မာတို႔ရဲ့ ၀တ္စားဆင္ယဥ္မႈနဲ႔ စပ္ႏြယ္ေနတဲ့အေတြးပါ။
“စုံပု၀ါ ဘယ္ညာခ်ပါ” လို႔ဆိုတဲ့ စကားစုနဲ႔ လူ႔ဘ၀အခက္အခဲေတြက ဘယ္လိုမ်ားပတ္သက္ႏုိင္သလဲလို႔ တစ္ဦးတစ္ေယာက္က ေတြး ေကာင္း ေတြးမယ္။ ေျပာခဲ့ၿပီးၿပီပဲ။

အေတြးဆိုတာ ေရာက္တတ္ရာရာကို ေတြးတာပါလို႔။ ဒါေပမဲ့ ဒီေနရာမွာ အေတြးနဲ႔စုံပု၀ါ သက္ဆိုင္မႈရွိ ေနပါတယ္။ ပုခုံးေပၚမွာတင္ထားတဲ့ ပု၀ါရဲ့အလွဟာ တစ္ဖက္ဖက္မွာ အစြန္းထြက္ေနရင္ ၾကည့္ရတာ က်က္သေရ မရွိႏုိင္သလုိ၊ ဘ၀ေတြမွာ လဲ ဆင္းရဲလြန္း၊ ခ်မ္းသာလြန္း ဒီလိုအစြန္းမ်ဳိးေတြထြက္ေနရင္ ၾကည့္ရတာ ဘယ္မွာက်က္သေရရွိပါ့မလဲ။ ျဖစ္ႏုိင္ရင္ အစြန္းထြက္ ေနတဲ့ ဘ၀ေတြကို ညီမွ်ေစခ်င္တာ။ အားႏြဲ႔ေနသူေတြကို တတ္ႏုိင္သမွ် ကူညီေပးခ်င္တာ။

ကိုယ္တတ္ထားတဲ့ပညာနဲ႔ ျပည္သူေတြရဲ့ဘ၀ကို အားျဖည့္ေပးခ်င္တာ။ ဒီလိုအေျခအေနမ်ဳိးမွာ ေတြးေနမိတာက စုံပု၀ါနဲ႔ လူ႔ဘ၀။ ပု၀ါဟာ အစြန္းႏွစ္ဖက္ ညီညာေနတဲ့အခါမွသာ အလွက်က္ သေရရွိႏုိင္သလို လူ႔ဘ၀ေတြမွာလဲ လူတန္းစားညီမွ်မႈရွိတဲ့အခါမ်ဳိးမွာသာ က်က္သေရရွိၿပီး ၀မ္းသာၾကည္နဴး ႏုိင္မယ္ဆိုတာ သတိမူႏုိင္ၾက ဖို႔ပါ။ “စုံပု၀ါ ဘယ္ညာခ်ကာျဖင့္ရယ္ …၊ မႈံနံသာ ခ်ယ္ကာသပါလုိ႔…၊ အလွတျပင္ျပင္နဲ႔…”” ဆိုတဲ႔ အဖြဲ႔အႏြဲ႔မ်ဳိးဟာ အခ်ဳိးအစားညီမွ်တဲ့ ဘ၀မ်ဳိးေတြကို ၾကည္ႏူးစြာခံစားႏုိင္ဖို႔ ရည္ညႊန္းဖို႔ဆိုထားတာမ်ဳိးမို႔ ဒီစာပုိဒ္ေလးကို ဖတ္ရတဲ့အခါ ရသအျမင္နဲ႔ စိတ္ဘ၀င္မွာ ၾကည္နဴးမိပါရဲ့။

ဒီေနရာမွာ ပခုံးေပၚမွတင္ထားတဲ့ပု၀ါကို အဓိကေျပာလိုရင္းမဟုတ္ပါ။ စုံပု၀ါကို အခ်ဳိးစားညီညီနဲ႔ ဘယ္ညာခ်ထားတဲ့အခါ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ ျမန္မာအမ်ဳိးသမီးတို႔ရဲ့ ဂုဏ္က်က္သေရကို ေျပာလိုရင္းပါ။ ပု၀ါမွာ တန္ဖုိးညီမွ်ေနတဲ့့ဂုဏ္၊ အစြန္းႏွစ္ဖက္ကို ညီမွ်စြာခ်ထားလို႔ အနိမ့္အျမင့္ အားျဖင့္လဲ ညီမွ်ေနတဲ့ဂုဏ္။ ဒါေတြဟာ လူတန္းစားညီမွ်ျခင္း၊ ဘ၀အခ်ဳိးအစားညီမွ်ျခင္းကို ကိုယ္စားျပဳထားတဲ့ ျမန္မာတို႔ရဲ့ က်က္သေရ (သို႔မဟုတ္) ဂုဏ္သိကၡာဆိုတာ ဒါမ်ဳိးပဲျဖစ္မွာပဲလုိ႔ ေတြးမိလို႔ပါ။

လူ႔ဘ၀မွာ (ကံအေၾကာင္းတရားေၾကာင့္ပဲျဖစ္ျဖစ္၊ အျခားအေၾကာင္းမ်ား ေၾကာင့္ပဲျဖစ္ျဖစ္) ဆင္းရဲ၊ ခ်မ္းသာျခင္းေတြဆိုတာရွိေနေပမဲ့ ခ်မ္းသာသူမ်ားက ဆင္းရဲသူမ်ားကို ၾကင္နာစိတ္နဲ႔ ပံ့ပိုးကူညီၾကမယ္ဆိုရင္၊ ပညာတတ္သူမ်ားက ပညာမဲ့သူမ်ားကို ပညာတတ္သူမ်ားျဖစ္လာေအာင္ စာနာစိတ္နဲ႔ ေဖးမကူညီေပးၾကမယ္ဆိုရင္ ဘာသာႏွင့္ သာသနာ၊ တိုင္းျပည္နဲ႔လူမ်ဳိးရဲ့ ဂုဏ္သိကၡာေတြဆိုတာ တိုးတက္လာမွာပါ။ ဒီလိုမွ မလုပ္ႏုိင္ၾကဘူးဆိုရင္ ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ ဆင္းရဲ၊ ခ်မ္းသာ ကြာဟမႈၾကား မွာ တူညီတဲ့အျပဳံးေတြဆိုတာ ဘယ္ေသာအခါမွ ရွိလာႏုိင္မွာမဟုတ္ပါ။ တူညီတဲ့ရပိုင္ခြင့္ေတြ၊ မွ်တတဲ့လြတ္လပ္ခြင့္ေတြဆိုတာလဲ ဘယ္ ေသာခါမွ ရလာႏုိင္မယ္မဟုတ္ပါ။ ျဖစ္ႏုိင္၊ မျဖစ္ႏုိင္ ေတြးၾကည့္ဖို႔ပါ။

လူ႔မ်ဳိးဆိုတာ တစ္ဦးတစ္ေယာက္တည္းနဲ႔ သို႔မဟုတ္ တစ္သင္းတစ္ဖြဲ႔တည္းနဲ႔ တည္ေဆာက္ထားလို႔မရပါ။ လူအမ်ားစုေပါင္းမွ လူမ်ဳိးဆိုတာ ျဖစ္လာတာ။ လူမ်ဳိးေကာင္းစားေစခ်င္ရင္ လူမ်ဳိးေကာင္းစားႏုိင္တဲ့အလုပ္ေတြကို၀ိုင္း၀န္း လုပ္ကိုင္ၾကရမွာ။ ပညာေရး၊ စီးပြားေရး၊ က်န္းမာ ေရး၊ လူမႈေရးကအစ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးအထိ ျပည္သူတို႔လိုလားေနတဲ့အေရးမ်ားကို ၀ိုင္း၀န္းစဥ္းစားၾကရမွာ။ ဒီလိုစဥ္းစားေပးတာဟာ ကိုယ့္အေရးသက္သက္ခ်ည္း မဟုတ္ဘူးဆိုတာကိုေတာ့ သေဘာထားရွင္းဖို႔ပါ။

 ႏုိင္ငံတစ္ႏုိင္ငံတိုးတက္ဖို႔ဆိုတာ ႏုိင္ငံတြင္းမွာရွိေနတဲ့ ျပည္သူ၊ ျပည္သားေတြရဲ့ ရပိုင္ ခြင့္ေတြကိုအခ်ဳိးညီေအာင္၊ တရားဥပေဒကုိလဲ ေက်ာသား၊ ရင္သားမခြဲျခားပဲ တေျပးညီ စိုးမိုးႏုိင္ေအာင္ ျပဳ လုပ္ၾကရမွာ။
လူအမ်ားစုေျပာေနတဲ့ ၿငိမ္းခ်မ္းတဲ့ျပည္ေထာင္စုမ်ဳိးဆိုတာ တရားဥပေဒစိုးမိုးတဲ့ႏုိင္ငံမ်ဳိးကိုေျပာတာ။ ရပိုင္ခြင့္ ေတြညီဖို႔၊ တရားဥပေဒစိုမိုးႏုိင္ ဖို႔ဆိုတာ လူဦးေရအမ်ားစုက အသိပညာရွင္၊ အတတ္ပညာရွင္ေတြျဖစ္ေနပါမွ ျဖစ္ႏုိင္ တာ။ လူသားတစ္ေယာက္ရဲ့ ရပိုင္ခြင့္ကိုသိထားဖို႔ဆိုတာ အေျခခံဥပေဒကို သိထားမွျဖစ္မွာ။

ဒီေတာ့ ကိုယ့္တိုင္းျပည္၊ ကုိယ့္လူမ်ဳိးေတြ အျခားတိုင္းျပည္၊ အျခားလူမ်ဳိးေတြနည္းတူ တိုးတက္ႀကီးပြား ေစခ်င္ရင္ အမ်ားနည္းတူ မွ်တတဲ့ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးစနစ္ကို က်င့္သုံးႏုိင္ေအာင္ ၀ိုင္း၀န္းကူညီတည္ေဆာက္ၾကရမွာ။ ကိုယ့္ႏုိင္ငံတြင္းမွာ အသိပညာ ရွင္ေတြ၊ အတတ္ပညာရွင္ေတြ ေပါမ်ားလာေအာင္ ကူညီေပးၾကရမွာ။ ကိုယ့္ကိုယ္ကို ေရွ႕တန္းတင္လိုတဲ့ အတၱတရားေတြ၊ မာနတရားေတြကို ေလ်ာ့နည္းေအာင္ ျပဳလုပ္ေပးၾကရမွာ။ အဲဒီလို ျပဳလုပ္ေပးလုိက္ရလို႔ ကိုယ္လည္းခ်မ္းသာမယ္၊ အမ်ားစုလည္း ခ်မ္းသာမယ္လို႔ ကိုုယ္တိုင္က နားလည္သေဘာေပါက္ထားရင္ ေလွ်ာ့သင့္တဲ့အတၱတရားေတြ၊ မာနတရားေတြကို ေလွ်ာ့ၾကဖို႔ပါ။ အနည္းစု ခ်မ္းသာတာနဲ႔စာရင္ အမ်ားစုခ်မ္းသာတာက ပုိေကာင္းႏုိင္တယ္ဆိုတဲ့အေတြးကိုေတာ့ လူတိုင္းနီးနီး ေတြးဖူးၾကမွာပါ။

ဒီေနရာမွာ အသိပညာ၊ အတတ္ပညာမ်ဳိးဆိုတာ စာသင္ေက်ာင္းမ်ားမွ သင္ယူလို႔ရခဲ့တဲ့ ဘြဲ႔ဒီဂရီပညာအရည္အခ်င္းမ်ဳိးကိုသာ ဆိုလိုရင္း မဟုတ္ပါ။ စက္႐ုံ၊ အလုပ္႐ုံမ်ားႏွင့္ အလြတ္ပညာသင္ေက်ာင္းမ်ား (သို႔မဟုတ္) လူေနမႈဘ၀အေထြေထြမွရခဲ့တဲ့ အေတြ႔အၾကဳံမ်ား၊ အသိပညာမ်ဳိးေတြဟာလဲ လူ႔ဘ၀မွာလိုအပ္တဲ့ အရည္အခ်င္းေတြပါ။ (မ၀ံ့မရဲနဲ႔) ပြင့္ပြင့္လင္းလင္းေျပာရမယ္ဆိုရင္ ျမန္မာလူမ်ဳိးအမ်ားစုမွာ ဒီလိုအရည္အခ်င္းမ်ဳိးေတြ ရႏုိင္ဖို႔ဆိုတာ အေ၀းႀကီးမွာရွိေနေသးတာ။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုရင္ ျမန္မာႏုိင္ငံရဲ့လူဦးေရ (၇၀) ရာခိုင္ႏႈန္းခန္႔ဟာ ေတာရြာေတြမွာေနၾကရတာ။ တန္းတူအခြင့္အေရးတို႔၊ ပညာသင္ခြင့္တို႔၊ ႏုိင္ငံသားတစ္ေယာက္ရဲ့ရပိုင္ခြင့္တို႔ဆိုတာ ဘာေျပာမွန္းေတာင္ သိၾကမယ္ မဟုတ္ေသးပါ။ ဒီလိုအေျခအေနမ်ဳိးေတြကို မသိတဲ့လူေတြက အမ်ားႀကီး။ ဘာေၾကာင့္ ဒီလိုျဖစ္ေနရသလဲဆိုရင္ ျပည္သူ၊ ျပည္သားအမ်ားစုဟာ ပညာတတ္ေတြ နည္းေနၾကေသးလို႔ပါ။

 ျမန္မာႏုိင္ငံရဲ့ပညာေရးစနစ္ကို ႏုိင္ငံတကာစံႏႈန္းနဲ႔ ႏႈိင္းယွဥ္ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ စာနာတတ္သူမ်ားအတြက္ ၀မ္းနည္းမိၾကမွာအမွန္ပါ။ ျမန္မာႏုိင္ငံေတာ္ႀကီးကို တိုးတက္ေစခ်င္ပါတယ္ဆိုတဲ့လူေတြ ဒီအခ်က္ကိုေတာ့ သတိမွရၾကပါေလစ။
ပညာေရးနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ဘယ္ေလာက္မ်ားနိမ္႔က်ေနလို႔လဲဆိုတဲ့အေတြး။ ဒီေနရာမွာ အခြင့္သာလို႔ ႏုိင္ငံတကာစံႏႈန္းကို နဲနဲေလာက္ႏႈိင္း ယွဥ္ျပပါရေစ။ ယေန႔မ်က္ေမွာက္ေခတ္မွာ ကမာၻကို ဦးေဆာင္ေနတဲ့ႏုိင္ငံမ်ားကို ေလ့လာသုံးသပ္ၾကည့္ေစခ်င္ပါတယ္။

အေမရိကန္ႏုိင္ငံက ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူမ်ားကိုၾကည့္ပါ။ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူတိုင္းဟာ အထက္တန္းပညာကို ၿပီးဆုံးေအာင္သင္ယူၾကရတယ္။ အသက္ (၅) ႏွစ္မွ (၁၈) ႏွစ္ထိ ပညာကို မသင္မေနရ (Compulsory Education) ပညာေရးစနစ္ကို သတ္မွတ္ျပ႒ာန္းထားတယ္။ ပညာေရးစနစ္ေကာင္းမြန္မႈေၾကာင့္ အေမရိကန္ႏုိင္ငံမွာေနထိုင္ၾကတဲ့ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူမ်ားဟာ သူတို႔ရဲ့ ရပိုင္ခြင့္ကို ငယ္ငယ္ႀကီး ႀကီး အားလုံးနီးနီး သိနားလည္ထားၾကတယ္။ (၅) ႏွစ္အရြယ္၊ (၆) ႏွစ္အရြယ္ ကေလးငယ္ေလးမ်ားကစၿပီး မတရားလုပ္ခဲ့ရင္ ၉၁၁ (အေရး ေပၚ ဖုန္းလုိင္း) ကိုေခၚၿပီး၊ ကိုယ္တိုင္တိုင္ၾကားေျပာဆိုႏုိင္္ၾကတယ္။

အက်ဳိးဆက္အေနနဲ႔ ပညာေရးေကာင္းမြန္ေတာ့ စီးပြားေရးေတြလnf; ေကာင္းမြန္တယ္။ လူေနမႈအဆင့္တန္းေတြလည္း ျမင့္မားတယ္။ လူတစ္ေယာက္ရဲ့ရပိုင္ခြင့္ေတြကို အမ်ားစုက သိနားလည္ထားၾကေတာ့ အေမရိကန္ႏုိင္ငံလိုႏုိင္ငံမ်ဳိးမွာ ကမာၻ႕လူသားေတြ ေပ်ာ္ေပ်ာ္ႀကီး လာေရာက္ေနႏုိင္ၾကတာဟာ အဆန္းတက်ယ္ႀကီးေတာ့ မဟုတ္ေတာ့ပါ။ မွ်မွ်တတ ဆင္ျခင္သုံးသပ္ႏုိင္ဖို႔ပါ။
ဥေရာပႏုိင္ငံေတြကိုလည္း လက္လွမ္းမွီသမွ် ေလ့လာၾကည့္ေစခ်င္ပါတယ္။

ပညာေရး၊ စီးပြားေရးကအစ လူေနမႈအဆင့္အတန္းမ်ား ထိပ္တန္းမွာရွိေနတဲ့ အဂၤလန္ႏုိင္ငံရဲ့ပညာေရးစနစ္ကို သုံးသပ္ၾကည့္ပါ။ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူမ်ားဟာ အသက္ (၅) ႏွစ္မွ (၁၆) ႏွစ္အထိ ပညာကိုသင္ၾကားၾကရတယ္။ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူတိုင္းအတြက္ အထက္တန္းပညာကုိ အိုလယ္ဗယ္ (O- Level) အထိ မသင္မေနပညာေရးစနစ္အေနနဲ႔ ျပဌာန္းသတ္မွတ္ထားတယ္။ ေအလယ္ဗယ္ (A-level) ကိုေတာ့ မသင္မေနရ ပညာေရးအေနမ်ဳိးနဲ႔ သတ္မွတ္ထားျခင္းမဟုတ္ပဲ သင္ယူလိုက သင္ယူႏုိင္ၿပီး၊ မသင္ယူလိုကလဲ မသင္ပဲေနႏုိင္တဲ့အေနအထားမ်ဳိးနဲ႔ သတ္မွတ္ျပဌာန္းေပး ထားတာ။

ပညာတတ္ေျမာက္ဖို႔ဆိုတာ အားက်တတ္သူမ်ားသာ ရႏုိင္တဲ့ဆုလဒ္မ်ဳိးပါ။ လူတိုင္းလူတိုင္း ပညာသင္ယူဖို႔ အခြင့္အလမ္းလည္း ရွိ၊ ႀကိဳးစားသင္ယူလိုတဲ့စိတ္မ်ဳိးလည္း ရွိရင္ ပညာတတ္ႀကီးျဖစ္ဖို႔ဆိုတာ အခက္ႀကီးေတာ့မဟုတ္လွပါ။
အိမ္နီးနားျခင္းျဖစ္တဲ့ စကၤာပူႏုိင္ငံရဲ့ပညာေရးစနစ္ကို ေလ့လာၾကည့္ပါ။ အဂၤလန္ႏုိင္ငံရဲ့ပညာေရးစနစ္ကို အတုယူထားတာကို ေတြ႔ရတယ္။ ေကာင္းတာကိုအတုယူထားတာမ်ဳိးမို႔ အထင္ေသးစရာမရွိပါ။ ရွက္စရာလည္း မဟုတ္ပါ။ တကယ္ရွက္သင့္တာက ပညာသင္ၾကားခြင့္ ရပါလွ်က္နဲ႔ မသင္ယူပဲ အခ်ိန္ေတြကို အလကားျဖဳန္းေနတာမ်ဳိးကသာ ရွက္စရာပါ။

သူတို႔ႏုိင္ငံမွာ ပညာသင္ၾကားရမဲ့ အသက္အရြယ္ဟာ အသက္အားျဖင့္ (၆) ႏွစ္မွ (၁၅) ႏွစ္ထိ ပညာကိုသင္ယူဖို႔ သတ္မွတ္ေပးထားတယ္။ လယ္ဗယ္အားျဖင့္ အိုလယ္ဗယ္ (O- Level) အထိ။ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူမ်ား ေက်ာင္းေနရမည့္အရြယ္၌ ေက်ာင္းမွန္မွန္ မတက္ခဲ့ေသာ္ (သို႔မဟုတ္) ေက်ာင္းမတက္ပဲေနခဲ့ေသာ္ မိဘမ်ား ကို တိုင္ၾကားေလ့ရွိတယ္။ ကေလးမ်ားရဲ့ပညာသင္ၾကားမႈကို မိဘမ်ားကမကူညီခဲ့ေသာ္ မိဘမ်ားပါအျပစ္ရွိတယ္လို႔ ဥပေဒနဲ႔ျပဌာန္း ထား တာျဖစ္လို႔ ေက်ာင္းပ်က္ကြက္တဲ့ကေလးမ်ားရဲ့မိဘမ်ားကို ဒဏ္ေငြအျဖစ္ စကၤာပူေဒၚလာ ၅၀၀၀ (သို႔မဟုတ္) ေထာင္ဒဏ္တစ္ႏွစ္ ျပစ္ဒဏ္ က်ခံရန္သတ္မွတ္ထားတယ္။ ဒီလိုဥပေဒမ်ဳိးကို ထုတ္ျပန္ထားေတာ့ စကၤာပူႏုိင္ငံရဲ့ ပညာေရးစနစ္ဟာ အေရွ႕ေတာင္အာရွႏုိင္ငံမ်ားထဲမွာ ေရွ႔တန္းကေရာက္ေနတာကို ေတြ႔ျမင္ႏုိင္ၾကမွာပါ။ စကၤာပူႏုိင္ငံရဲ့ လူေနမႈအဆင့္အတန္းဟာလည္း အထက္တန္းမွာပဲ ရွိေနဆဲပါ။

ဒီေနရာမွာ ဒီ issue (ဒီအေရး) ကို ထည့္ၿပီးေဆြးေႏြးေနတာဟာ လူနည္းစုရဲ့ လူေနမႈအဆင့္အတန္းကို ကြက္မၾကည့္ၾကပဲ လူအမ်ားစုရဲ့ လူေနမႈအဆင့္ တန္းကို ျခဳံငုံၾကည့္တတ္ၾကဖို႔ပါ။ တကယ္ေတာ့ သူတို႔လူမ်ဳိးေတြ ဒီလိုအေျခအေနမ်ုဳိးနဲ႔ အေရွ႕ေတာင္အာရွရွိႏုိင္ငံမ်ားအလယ္မွာ ဂုဏ္ရွိရွိ နဲ႔ေနႏုိင္ၿပီး၊ ကိုယ့္လူမ်ဳိးေတြကမေနႏုိင္ၾကတာဟာ “သူေတာ္တာ မဟုတ္ဘူး၊ ခင္ဗ်ားညံ့တာ”လုိ႔ပဲ ဆိုရမွာပါ။ ဆင္ျခင္မႈတရားနဲ႔ အေျဖရွာ ႏုိင္ၾကဖို႔ပါ။
ျမန္မာႏုိင္ငံရဲ့ပညာေရးစနစ္နဲ႔ လူေနမႈအဆင့္အတန္းကို ၾကည့္ပါဦး။ ဘယ္အဆင့္အတန္းမွာ ရွိေနလဲလို႔ေမးခဲ့ရင္ တိတိက်က်ေျဖႏုိင္သူ ရွိမယ္မဟုတ္ပါ။

ဘာေၾကာင့္လဲဆိုရင္ ဒီအေမးကိုေျဖဖို႔ သင့္ေတာ္တဲ့အခ်ိန္အခါ မဟုတ္ေသးလို႔ပါလို႔ပဲ ဆိုရမွာပါ။ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ေလ ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ က်င့္သုံးေနတဲ့ပညာေရးစနစ္ဟာ အလြန္နိမ္႔က်ေနတာကေတာ့ အမွန္ပါ။ အထက္တန္းအထိ ျပဌာန္းက်မ္းစာမ်ားဟာ သင္႐ုိးညႊန္းတမ္းအေနနဲ႔ အဂၤလိပ္စာကလြဲရင္ အျခားဘာသာရပ္မ်ား အလြန္အမင္း မနိမ့္က်လွေပမဲ့ သင္ၾကားေရးစနစ္နဲ႔ ျပဌာန္းထားတဲ့ စနစ္က အလြန္နိမ္႔က်ေနေတာ့ အရာအားလုံးဟာ နိမ္႔က်ေနတယ္လို႔ပဲ ဆိုရမွာပါ။

ဥပမာ၊ ပညာေရးနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ျပဌာန္းထားတဲ့စနစ္ကို အရင္သုံးသပ္ၾကည့္ပါ။ ပညာကိုမသင္မေနရ သတ္မွတ္ထားတဲ့အရြယ္ (Compulsory School Age) က အသက္အားျဖင့္ (၆) ႏွစ္မွ (၉) ႏွစ္အရြယ္ (၄-တန္း) ထိသာျဖစ္တယ္။ ပညာသင္ၾကားခ်ိန္အရြယ္ကနည္းရတဲ့အထဲ ေက်ာင္းသား (သို႔မဟုတ္) ေက်ာင္းသူတစ္ေယာက္ ေလးတန္းပညာၿပီးဆုံးသည္အထိ ေက်ာင္းမတက္ခဲ့ေသာ္ (သို႔မဟုတ္) ေက်ာင္းမေနခဲ့ေသာ္ ဘယ္မိဘကိုမွ (သို႔မဟုတ္) ဘယ္အုပ္ထိန္း သူကိုမွ ဒဏ္ေငြ႐ုိက္ျခင္း (သို႔မဟုတ္) ေထာင္ဒဏ္က်ခံေစျခင္း ဥပေဒကို ျပဌာန္းထားျခင္းမရွိပါ။

ဒီလိုဆို ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူမ်ား ပညာေရးနိမ့္က်ေနျခင္းဟာ ဘယ္သူမွာအျပစ္ရွိလဲလို႔ေမးခဲ့ရင္ ဘယ္သူမွာမွ အျပစ္မရွိဘူးလို႔ဆိုရမွာပါ။ ဘာေၾကာင့္လဲ ဆိုရင္ အျပစ္တင္ျခင္းသက္သက္နဲ႔ေတာ့ Solution (ျပႆနာကိုေျဖရွင္းေပးျခင္း) ကို ေျဖရွင္းေပးႏုိင္မွာမဟုတ္လို႔ပါ။ မွ်မွ်တတ ေျပာရ မယ္ဆိုရင္ေတာ့ ႏုိင္ငံေတာ္က ပညာသင္ၾကားေရးစနစ္နဲ႔စပ္တဲ့ဥပေဒကို တိတိက်က် ထုတ္ျပန္ေပးထားျခင္းမ်ဳိးမရွိေသးတာဟာလည္း အေၾကာင္းတစ္ရပ္ျဖစ္တယ္။ ဒီလိုမွမဟုတ္ပဲ ဒါနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ဘယ္သူမွာ အျပစ္ရွိႏုိင္လဲ၊ ေျပာပါလို႔ ဇြတ္အတင္းေမးေနရင္ေတာ့ အားလုံး မွာ အျပစ္ရွိတယ္လို႔ပဲ ေျဖရမွာပဲ။ စဥ္စားႏုိင္ၾကဖို႔ပါ။

ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ က်င့္သုံးေနတဲ့ ပညာသင္ၾကားေရးစနစ္ကို သုံးသပ္ၾကည့္ပါ။ ဘာမဆို အလြတ္က်က္မွတ္ရတဲ့ စနစ္။ ဒီၾကားထဲ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ားက က်က္မွတ္ခိုင္းထားတဲ့ စာပိုဒ္ကိုေျဖဆိုရာမွာ စာပုိဒ္အဆုံး (သို႔မဟုတ္) ၀ါက်အဆုံးမွာ “၏၊ သည္” စသည္ေလာက္ လြဲသြား ရင္ပဲ ေျဖဆိုတဲ့ေက်ာင္းသားအား အမွတ္ေလွ်ာ့တဲ့စနစ္ဆိုေတာ့ ဒီက်က္မွတ္တဲ့ပညာေရးစနစ္ဟာ ဘယ္လိုလုပ္ၿပီး ေရွးတန္းကို ေရာက္ႏုိင္ မလဲ။ ဒီျပႆနာကို ပညာရွင္မ်ား ေလးေလးနက္နက္ စဥ္းစားႏုိင္ၾကဖို႔ပါ။

က်က္မွတ္တဲ့စနစ္ကို မေကာင္းဘူးလို႔ေျပာေနျခင္း မဟုတ္ပါ။ မလိုအပ္ပဲ အသုံးျပဳေနလို႔ တင္ျပေနျခင္းပါ။ ေဖၚျမဴလာတို႔၊ အီေကြရွင္းတို႔၊ (ဂဏန္း) အလီတို႔ကို က်က္မွတ္ခိုင္းတာဟာ ေကာင္းပါတယ္။ လိုလည္း လိုအပ္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ မလိုအပ္ဘဲနဲ႔ သေဘာတရားနဲ႔မွတ္လို႔ ရႏုိင္တဲ့ဘာသာရပ္မ်ဳိးေတြကို ဇြတ္အတင္းႀကီး က်က္မွတ္ခိုင္းေနတာ ဟာ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူမ်ားအတြက္ အခ်ိန္ကုန္၊ လူပင္ပမ္းၿပီး၊ အက်ဳိးမ်ားလဲ ရွိသင့္ သေလာက္မရွိႏုိင္လို႔ ေျပာေနျခင္းပါ။ အကယ္၍ သာ ႏုိင္ငံေတာ္မွ (၁) ပညာေရးစနစ္နဲ႔ (၂) ပညာသင္ၾကားနည္းစနစ္မ်ားကို ေျပာင္းလဲျပဳျပင္ေပးမယ္ဆိုရင္ ျမန္မာလူမ်ဳိးတို႔ရဲ့ပညာေရးဟာ ျပန္လည္ဦးေမာ့လာႏုိင္တယ္လို႔ ေျပာလိုရင္းပါ။ ဘ၀အဆင့္အတန္းေတြျမင့္မားဖို႔ လူကပညာကို မွီရတယ္ဆိုတာမွန္ေပမဲ့ ပညာဆိုတာ လူကျမႇင့္တင္ေပးမွ ရႏုိင္တယ္ဆိုတာကိုလဲ သတိမူႏုိင္ၾကဖို႔ပါ။

ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ ပညာေရးစနစ္ေတြ၊ ပညာသင္ၾကားေရးစနစ္ေတြ ေျပာင္းလဲခ်င္တယ္ဆိုရင္ ခက္ခဲမယ္ေတာ့မထင္ပါ။ သယံဇာတေတြ ေပါမ်ားလွတဲ့ ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ လူတစ္ေယာက္ရဲ့ ရပုိင္ခြင့္ေတြ၊ ႏုိင္ငံသားတစ္ေယာက္ရဲ႕ လုပ္ပိုင္ခြင့္ေတြကို လူတုိင္းနီးနီး သိရွိလာေအာင္ အစဦးမွာ ပညာေပးဖို႔ပါ။ ခ်မ္းသာတဲ့ဘ၀၊ ၿငိမ္းခ်မ္းတဲ့ဘ၀၊ တည္ၿငိမ္တဲ့ဘ၀မ်ဳိးေတြနဲ႔ ႏုိင္ငံရဲ့ဂုဏ္ကိုေဆာင္ႏုိင္ေအာင္ စုေပါင္းၿပီး က်ဳိးစားၾကဖို႔ပါ။ ပညာေရးအဆင့္အတန္း၊ လူေနမႈအဆင့္အတန္းမ်ား ျမင့္မားလာေအာင္ တႏုိင္ငံလုံး မသင္မေနရပညာေရးစနစ္ကို မူလတန္းပညာေရး စနစ္မွသည္ အထက္တန္းပညာေရးစနစ္ဆီသို႔ေရာက္ေအာင္ ၀ိုင္း၀န္းေျပာင္းလဲေပးၾကရမွာ။ လူမ်ဳိးဂုဏ္ထယ္မွ ႏုိင္ငံရဲ့ဂုဏ္ဟာလည္း ထည္လာႏုိင္မွာပါ။ ပညာေရးစနစ္ေကာင္းမြန္ပါမွ လူမ်ဳိးေရာ၊ ႏုိင္ငံပါ ေကာင္းမြန္လာမွာပါ။ ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ ႏုိင္ငံသူ၊ ႏုိင္ငံသားမ်ားအတြက္ ရပိုင္ခြင့္ေတြ၊ တရားဥပေဒစိုးမိုးမႈေတြ၊ တရားမွ်တမႈေတြ ရလာတဲ့အဲဒီေန႔မွာ ဒို႔ဟာ “ျမန္မာႏုိင္ငံသားေတြပါ”လို႔ ရင္ ေကာ့ၿပီး ေျဖႏုိင္ဖို႔ပါ။

ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ ပညာေရး၊ စီးပြားေရး၊ က်န္းမားေရးႏွင့္ လူေနမႈအဆင့္အတန္းမ်ား သိပ္ကိုနိမ့္က်ေနတာပဲလို႔ တစ္စုံတစ္ေယာက္ကေျပာ လာခဲ့ရင္ ေျပာသူကို အမ်ဳိးသားေရးစိတ္ဓာတ္ရွိသူမ်ားက ၀ိုင္းၿပီးအျပစ္တင္ၾကမွာလား။ အျပစ္တင္သူနဲ႔ အျပစ္ျမင္သူ။ အတူတူပဲလား။ ဒီေနရာမွာ ပညာေရးအျမင္နဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ေတာင္ၿမိဳ႕မဟာဂႏၶာ႐ုံဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးရဲ့ အေတြးအျမင္ကို တင္ျပပါေစ။ ျမန္မာျပည္ဖြား အမ်ဳိးေကာင္းသား၊ အမ်ဳိးေကာင္းသမီးေတြကို ႀကီးပြားခ်မ္းသာေစခ်င္တဲ့ ေတာင္ၿမိဳ႕မဟာဂႏၶာ႐ုံ ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးက တိုင္းသူျပည္ သားေတြ လူ႔အဆင့္အတန္းေတြ နိမ္႔က်ေနရတာဟာ ပညာေရး၊ စီးပြားေရးေၾကာင့္သာမဟုတ္ပဲ ျပည္သူ၊ ျပည္သားမ်ား၊ အထူးသျဖင့္ အမ်ဳိး သားမ်ား လုံ႔လ၀ီရိယတရားမ်ား နည္းပါးေနမႈေၾကာင့္ ျဖစ္ရတာလို႔ ေထာက္ျပေတာ္မူတယ္။ ကိုယ္ပိုင္အေတြးနဲ႔ ဆင္ျခင္ႏုိင္ဖို႔ပါ။

ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးက “အမ်ဳိးသားတို႔သည္ စီးပြားေရးဘက္တြင္သာ အခ်က္မက်သည္မဟုတ္ေသး၊ ပညာေရးဘက္မွာလည္း ေဂဇက္ကို ၾကည့္ လွ်င္ ဂုဏ္းထူးေဆာင္ႏွင့္ ေအာင္ျမင္သူနည္းပါးလွသည့္အျပင္ အထက္တန္း ပညာရပ္၌လည္း အျခားလူမ်ဳိးမ်ားထက္ ရာခိုင္ႏႈန္း နည္းပါးသည္ဟု ၾကားရ၏။ ထိုကဲ့သို႔ ျဖစ္ရျခင္းမွာ အေမက အေမြးညံ့၍ခ်ည္း မဟုတ္တန္ရာ။ ေက်ာင္းေတာ္ႀကီးမ်ား၀ယ္ ေငြကုန္ေၾကး က်မ်ားစြာခံၿပီးေနၾကပါလွ်က္ ေငြေထာက္ပ့ံၾကရေသာ မိဘအစ္ကို အစ္မတို႔ိကုိ မငဲ့ညႇာၾကဘဲ လုံးလ၀ီရိယကင္း၍ အပ်င္းေပါၿပီး ကျမင္း ေၾကာထေနမႈတို႔ေၾကာင့္သာ အမ်ားအျပားျဖစ္တန္ရာ၏”တဲ့။ (ကိုယ္က်င့္အဘိဓမၼာ ႏွာ-၁၃၆-၁၃၇) ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးရဲ့ ေမတၱာ၊ ေစတနာမ်ားကား အံံ့ၾသေလာက္စရာပါ။ ေမတၱာ၊ ေစတနာတို႔ရဲ့ တန္ဖိုးမ်ဳိးဆိုတာ တန္းဖိုးသိသူမ်ားသာ တန္ဖိုးရွိမွန္းသိႏုိင္ၾကတယ္ မဟုတ္ပါလား။ အမ်ဳိးသားေတြဟာ အမ်ဳိးသမီးေတြေလာက္ ပညာေရးမွာ မႀကိဳးစားတာဟာအမွန္ပါ။

ဥပမာေလးတစ္ခုကို ထုတ္ျပမယ္။ ယခုေခတ္ ျမန္မာ ႏုိင္ငံတြင္ ေဆးေက်ာင္းတက္ရန္ ေက်ာင္း၀င္ခြင့္အမွတ္ကို သတ္မွတ္ေခၚယူရာ၌ ေက်ာင္းသူမ်ားရဲ့ ဆယ္တန္းေအာင္ရမွတ္ေအာက္၊ အမွတ္ (၃၀) ေလွ်ာ့၍ ေက်ာင္းသားမ်ားကို ေခၚယူထားေၾကာင္း ၾကားသိရတယ္။ ကိုယ္တိုင္လည္း စုံစမ္းေမးျမန္းၾကည့္တယ္။ ၾကားတဲ့ အတိုင္းလည္း မွန္ေနတာ။ မတူညီတဲ့အခ်ဳိးအစား၊ မမွ် တတဲ့ ပညာေရးစနစ္ကို ေတြ႕ေနရေသးတယ္။ ဆိုၾကပါစို႔။ ေဆးေက်ာင္း၀င္ခြင့္အမွတ္ကို (ယခုႏွစ္၌) ေက်ာင္းသားမ်ားအတြက္ အမွတ္ေပါင္း (၄၆၅) ရလွ်င္ ေဆးေက်ာင္းသို႔ တက္ေရာက္ႏုိင္ခြင့္ရွိၿပီး၊ ေက်ာင္းသူမ်ားအတြက္ေတာ့ အမွတ္ ေပါင္း (၄၉၅) မွတ္ရမွ ေဆးေက်ာင္းသို႔ တက္ေရာက္ခြင့္ရရွိၾကတယ္။ ႏႈိင္းယွဥ္ၾကည့္ဖို႔နဲ႔၊ စဥ္းစားေ၀ဖန္ႏုိင္ဖို႔ပါ။

ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး ဆက္လက္မိန္႔ၾကားထားတာက “(တကၠသိုလ္) ေက်ာင္းေတာ္သို႔ေရာက္ၾကသည့္အခ်ိန္မွာ အသက္ (၂၀) နီးပါး ရွိၾကေပလိမ့္မည္။ ထိုမွ်ေလာက္ အသက္မႀကီးၾကေသာ တပင္ေရႊထီး၊ ဘုရင့္ေနာင္၊ မင္းရဲေက်ာ္စြာစေသာ လူမ်ဳိး၏ က်က္သေရေဆာင္ လူငယ္ေတြထြန္းကားခဲ့ေသာ အမ်ဳိးသားျဖစ္ပါလ်က္ ငါတို႔လက္ထက္မွ အဘယ့္ေၾကာင့္ အပ်င္းဘ၀၌ အဖ်င္းအအလုပ္ေနၾကသနည္း။ ရဲမာန္ ရဲေသြး ရဲစိတ္ေမြးကာ ရဲဇာနည္စိတ္ထားျဖင့္ ရဲရဲေတာက္ေတာက္ ကေလးမ်ား ျဖစ္သင့္ၾကသည္မဟုတ္ေလာ” တဲ့။ (ကိုယ္က်င့္ အဘိဓမၼာ ႏွာ-၁၃၇) ဆရာေတာ္ ဘုရားႀကီး ေထာက္ျပထားတဲ့အတိုင္း အရာရာတိုင္းမွာ နိမ့္က်ေနျခင္းဟာ “အေမက အေမြးညံ့၍ခ်ည္း မဟုတ္တန္ရာ”ဆိုတဲ့ အခ်က္ကေလးကို သတိျပဳႏုိင္ၾကဖို႔္ပါ။

လူ႔ဘ၀မွာ အမွန္ကိုေျပာေပမဲ့ အမွန္ေျပာသူရဲ့စကားကို လက္ခံသူက လက္မခံ ႏုိင္ဘူးဆိုရင္ ေကာင္းက်ဳိးဆိုတာကို ဘယ္မွာျဖစ္လာႏုိင္မွာလဲ။ ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးကေတာ့ ေစတနာအျပည့္နဲ႔ အခြင့္အခါသင့္တိုင္း လူေတြကိုေရာ၊ ရွင္ရဟန္းေတြကိုပါ မိန္႔ၾကားေတာ္မူခဲ့တာပဲ။ အလုပ္က်ဳိးစားလို႔ ႀကီးပြားခ်မ္းသာသူမ်ားကို အျပစ္ျမင္ေနတာမ်ဳိးထက္ ကိုယ့္ဘ၀ကို ကိုယ္နားလည္ေအာင္၊ ကိုယ့္အလုပ္ကို ကိုယ္လုပ္ႏုိင္ေအာင္ ေျပာခဲ့တာပါ။ ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးရဲ့တိုက္တြန္းခ်က္ေတြဟာ အမ်ဳိးသားေရးအတြက္ဆိုတာ ၾကည့္တတ္သူမ်ား ျမင္ႏုိင္ၾကမွာပါ။ “ၾကည့္ေသာသူျမင္၏” ဆိုတာ ဒီလိုသေဘာမ်ဳိးျဖစ္မွာပါ။

“လူတို႔ဘက္၌သာ ပညာစံခ်ိန္ည့့ံသည္မဟုတ္ေသး။ သာသနာပညာလည္း အခါအေလ်ာက္ ေအာက္က်လ်က္ပင္။ မွန္၏။ ေရွးက ဘုန္း ေတာ္ႀကီးမ်ားသည္ ရပ္သူနယ္သား လူအမ်ား၏ ဆရာျဖစ္႐ုံသာမက ၿမိဳ႔ျပတို႔၌လည္း မင္းညီမင္းသား မွဴးမတ္သားတို႔၏ ဆရာေတာ္ မ်ားျဖစ္ၾကသည္။ မိမိတို႔သည္ (ေခတ္) အခါႏွင့္လိုက္ေအာင္ ပညာေရးကို ျပဳျပင္ႏုိင္ခဲ့ၾကလွ်င္ ယခုအခ်ိန္မွာလည္း တိုင္းသူျပည္သားတို႔၏ ဆရာအျဖစ္၌ တည္ႏုိင္ဖြယ္ရွိ၏။ ယခုေသာ္ကား ထိုကဲ့သို႔ မျပဳမျပင္ႏုိင္ၾကမႈေၾကာင့္ ဆရာအျဖစ္မွပင္ ေလွ်ာက်႐ုံသာမက တခ်ဳိ႕ေက်းရြာ ေက်ာင္း၊ ရြာေက်ာင္းမ်ား၌ ဆြမ္းခံေပးမည့္ကေလးပင္ မရွိေတာ့ေခ်။ ဤအခ်က္ကား ျမန္မာႏုိင္ငံအတြက္ သာသနာေရးအသက္ငင္ ေနျခင္းပင္ ျဖစ္ေတာ့သည္။

ဤသို႔ျဖစ္ရျခင္း၏ အေၾကာင္းရင္းကိုရွင္းရလွ်င္ ကိုယ့္အထုပ္ကိုယ္ေျဖျပရာေရာက္မည္ျဖစ္၍ မရွင္းလင္းလိုေတာ့ ပါ။ ဤသို႔ က်န္းမာေရး၊ စီးပြားေရး၊ ပညာေရး စသည္တို႔ျဖင့္ အဘက္ဘက္က ေအာက္က်ေနာက္က် ျဖစ္ၾကရျခင္းမွာ လုံ႔လ၀ီရိယကင္း၍ အပ်င္းမ်ားမႈေၾကာင့္ျဖစ္သည္”ဟု မိန္႔မွာေတာ္မူခဲ့တယ္။ (ကိုယ္က်င့္အဘိဓမၼာ- ႏွာ ၁၃၇-၁၃ဂ) ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ားသည္ တိုင္းသူျပည္ သားတို႔၏ဆရာအျဖစ္ ရပ္တည္ႏုိင္ေရးအတြက္ ျပဳလုပ္သင့္တဲ့အရာေတြထဲမွာ ဘယ္အရာကပိုအေရးႀကီးေနၿပီလဲဆိုတာ ေလးေလးနက္နက္ စဥ္းစားႏုိင္ၾကဖို႔ပါ။

ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးရဲ့အျမင္မွာ ရဟန္းရွင္လူမ်ားအားလုံး လုံ႔လ၀ီရိယမ်ား တိုးျမႇင့္ေပးၾကဖို႔ အမ်ဳိးသားေရးအျမင္နဲ႔ တိုက္တြန္းႏႈိးေဆာ္ခဲ့ တာပါ။ အမ်ဳိးသားေရးစိတ္ဓာတ္ဆိုတာ အေျပာတစ္ခုတည္းနဲ႔ မလုံေလာက္သလို၊ အလုပ္ တစ္ခုတည္းနဲ႔လဲ မလုံေလာက္ႏုိင္ပါ။ ျပည္သူ၊ ျပည္သားမ်ားရဲ့ စိတ္ဓာတ္ေတြကိုျမွင့္တင္ေပးျခင္း၊ အက်ဳိးျပဳလုပ္ငန္းေတြကိုလည္း စြမ္းႏုိင္သမွ် ပူးေပါင္းလုပ္ေဆာင္ေပးျခင္း-စတဲ့ လက္ ေတြ႔ၾကတဲ့ အက်ဳိးျပဳလုပ္ငန္းေတြကို တက္တက္ႂကြႂကြ ေဆာင္ရြက္ေပးၾကရမွာ။ အမ်ဳိးသားေရးဆိုတာ နက္႐ႈိင္းတဲ့ သမုဒၵရာျပင္ႀကီးလိုပါ။

လူနဲ႔လူ႔ပတ္၀န္းက်င္။ မွ်တမႈမရွိတဲ့လူေနမႈဘ၀။ အျမင္မတူတဲ့အေတြးမ်ား။ လူအခ်င္းခ်င္း မာနေတြကလည္း မိုးထိနီးပါးျမင့္မား။ အျမင္မတူ လို႔ေ၀းၾကမယ္ဆိုရင္လဲ “ေ၀းစမ္းပါေစ မိုင္ေပါင္းကုေဋ” ဆိုတဲ့ လူမ်ဳိး။ ဒီအခက္ အခဲေတြကို ဘယ္လိုေက်ာ္လႊားႏုိင္ၾကမွာလဲ။ ဘယ္သူေတြက ေက်ာ္လြားႏုိင္ေအာင္ ကူညီေပးၾကမွာလဲ။ ေတြးရင္းေတာရင္း “စုံပု၀ါ ဘယ္ညာခ်” ႏုိင္ဖို႔အေရး စုေပါင္းၿပီးစဥ္းစားေပးၾကပါလို႔ တိုက္တြန္း ႏႈိးေဆာ္ရင္း ေတြးလက္စ အေတြးမ်ားကို ရပ္နားပါရေစ။ ခ်မ္းသာစြာ အိပ္စက္ႏုိင္ၾကပါေစ …။

ဘိကၡဳဓမၼပိယ (ယူအက္စ္ေအ)
စက္တင္ဘာ ၃၊ ၂၀၁၁