Tuesday, September 27, 2011

ဓမၼကထိက ဟူသည္


ဓမၼကထိက ဟူသည္

စာမိတ္ဆက္
ဒီပုိ႕စ္ေလးျဖစ္လာပုံကေတာ့ မေန႕တေန႕ကမွ စာေရးသူအေကာင့္ကို ဖိတ္ျပီး ေမးခြန္းတခု ေမးလာပါတယ္၊ သူကေတာ့ အရွင္ျမတစ္ပါးျဖစ္ပါတယ္။ အရွင္က ေမးတယ္‘‘ အရွင္ဘုရား၊ ေမးခြန္းတခုေလာက္ ေမးပါရေစ၊ ဓမၼကထိက တပါးျဖစ္ဖုိ႔ ဘယ္အခ်က္အလက္ေတြႏွင့္ ျပည့္စုံရပါမည္ဘုရာ?’’ တဲ့။ စာေရးသူ ေျဖလုိက္ပါတယ္ ‘‘အရွင္ဘုရား တပည့္ေတာ္က ဓမၼကထိက မဟုတ္လုိ႔ ဓမၼကထိကေတြ ဘာေတြ ျပည့္စုံရမည္ဆုိတာ မသိပါဘုရား၊ ဒါေပမဲ့ စာေတြထဲမွာေတာ့ ေတြ႔ဖူးပါတယ္ဘုရား။’’ ရွာၾကည့္လုိက္ပါဦးမယ္ဘုရား၊ ငယ္ငယ္က ေလ့လာဖူးခဲ့တာဆုိေတာ့ ေမ့ေနျပီ၊ ဘယ္နားမွာ ပါရွိတယ္ဆုိတာေလာက္ပဲ မမွတ္မိေတာ့ပါဘုရားဟူ၍ပဲ ျပန္ၾကားလုိက္ရပါသည္။

ေမးသူသည္ ဓမၼကထိကတစ္ပါးလဲ ျဖစ္ေကာင္းျဖစ္ႏုိင္ပါသည္၊ သို႔မဟုတ္ ဓမၼကထိကတစ္ပါး ျဖစ္ခ်င္သူလည္း ျဖစ္ႏုိင္ပါသည္၊ ဒါမွမဟုတ္ ယေန႔ေခတ္သစ္ ေခတ္ေပၚ ဓမၼကထိကဆရာေတာ္ေလးမ်ားကို စိတ္၀င္စားေနသူလဲျဖစ္ႏုိင္ပါသည္။ ေခတ္သစ္ဓမၼကထိက ဆရာေတာ္ေလးမ်ားသည္ အရွိန္ျမင့္စြာ တဟုန္ထိုး ေပၚလာျပီး မၾကာမီမွာပဲ အရွိန္ျပင္းစြာ က်ဆင္းသြားသူေတြလဲ ရွိေနသည္၊ တခ်ိဳ႕လည္း တျဖည္းျဖည္းခ်င္း က်သြားေနသူေတြလဲ ရွိသည္။ အခ်ိဳ႕လဲ ရပ္တန္႕ေနသူေတြလည္းရွိေနသည္၊ တခ်ိဳ႕က်ေတာ့ အရွိန္ျမင့္စြာ တက္လွ်က္ပင္၊ ေအာင္ျမင္လွ်က္ပင္ ရွိေနသည္။ ထုိအသြင္အမ်ိဳးမ်ိဳးေသာ ဓမၼကထိကမ်ားကို ျမင္ေတြ႕ေန ရေသာ ထုိအရွင္သည္ ဤကဲ့သုိ႔ ေမးဟန္တူပါသည္။

ဘုန္းကံရွိေသာ ဓမၼကထိက
က်မ္းျပဳအေက်ာ္ ေတာင္ျမိဳ႕မဟာဂႏၶာရုံဆရာေတာ္ ဘုရားၾကီးကမူ‘‘ ဓမၼကထိက တစ္ပါးျဖစ္ဖုိ႔ထက္ စာခ်ဘုန္းၾကီးျဖစ္ဖုိ႔ အလြန္ခက္ခဲပါတယ္’’ဟူ၍လည္း မွတ္ခ်က္ေပးသြားသည္။ ဆရာေတာ္ၾကီးသည္ စာခ်ဘုန္းၾကီမ်ားကိုလည္း စာခ်ပ်က္မည္ဆုိးသျဖင့္ တရားေဟာျခင္းကို မလုိလားေပ။ စာခ်ဘုန္းၾကီး တစ္ပါးျဖစ္ဖုိ႔ဆုိရင္ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ စာသင္တိုက္ၾကီးထဲမွာ ပင္ပင္ပန္းပန္း ေပးဆက္ရသည္။ သံဃာထုပရိသတ္ကို စာခ် စာသင္ေပးႏုိင္ဖုိ႔ဆုိတာ လြယ္ကူလွသည္မဟုတ္ေသာ္လည္း အာ၀ဇၹန္း ေကာင္းေသာ သူမ်ား ဓမၼကထိကတစ္ပါးျဖစ္ဖုိ႔ရန္မွာ ခက္ခဲလိမ့္မည္မဟုတ္။ သုိ႔ေသာ္ ေအာင္ျမင္ေက်ာ္ၾကား အက်ိဳးမ်ားသည့္ ဓမၼကထိကတပါး ေပၚထြန္းလာဖုိ႔ကလည္း အလြန္ရွားပါးလွပါသည္၊ ခက္ခဲပါလိမ့္မည္။ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ ဓမၼကထိက ဆုိေသာ ဂုဏ္ပုဒ္သည္ ဘုရားလက္ထက္ေတာ္ကထဲကပင္ ရွိေနခဲ့သည္။ အေျပာေကာင္း အေဟာေကာင္း ဓမၼကထိက တစ္ပါးျဖစ္ဖုိ႔သည္ သူ၏ ေရွးဘုန္းေရွးကံေၾကာင့္ျဖစ္ႏုိ္င္သည္။ ဘုရားရွင္လက္ထက္ အမ်ိဳးသားဘက္ကေရာ အမ်ိဳးသမီးဘက္ကေရာ တရားေဟာ အေကာင္းဆုံး ဘြဲ႔ (ဓမၼကထိကဘြဲ႔)ထူးမ်ားကို ဘုရားရွင္ကိုယ္ေတာ္တုိင္ ခ်ီးေျမွာက္ခဲ့သည္။ လက္ယာရံ ပညာအရာအေတာ္ဆုံး အရွင္သာရိပုတၱရာႏွင့္ လက္၀ဲ တန္ခုိးအၾကီးဆုံး အရွင္ေမာဂၢလာန္တို႔ကို ထူးခြ်န္သူမ်ား ျဖစ္ၾကေသာ္လည္း တရားေဟာ ဓမၼကထိကအရာ၌ကား အရွင္ပုဏၰမေထရ္ႏွင့္ ဓမၼဒိႏၷာရဟန္းမတုိ႔ေလာက္ မေျပာင္ေျမာက္ ေသာေၾကာင့္ ဓမၼကထိကရာထူး ဘြဲ႔ထူးမရၾက။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ဓမၼကထိကဟူေသာ ဂုဏ္ပုဒ္သည္လည္း ထူးျခားေသာ ဂုဏ္တခုျဖစ္ရကား အမ်ားစုက အားက်ၾကသည္။

လူၾကည္ညိဳမ်ား
အဒၶမိဒံ ဘိကၡေ၀ လာဘာနံ ယဒိဒံ ဓမၼကထိကတၱံ= ဘုန္းကံၾကီးေၾကာင္း မ်ားစြာထဲက တရားေဟာဓမၼကထိကသည္လည္း တပါးအပါ၀င္ျဖစ္သည္။ ဘုန္းၾကီးလုိလွ်င္ တရားေဟာဟု ဆိုလိုသည္။ ထုိအဂုၤတၱရ နိကာယ္ထဲမွာပဲ ေလာကမွာ လူအမ်ား ၾကည္ညိဳျခင္းအေၾကာင္း ေလးမ်ိဳးကို ျပထားသည္။ ဘုန္းၾကီးေၾကာင္း ၄ မ်ိဳးလုိ႔လဲ ေခၚပါတယ္။

၁။ ရူပပၸမာေဏာ= ရုပ္ကို ၾကည့္၍ ၾကည္ညိဳသူ။ စာက ဆုိတယ္ ၃ ေယာက္တြင္၂ ေယာက္ေသာသူက ရုပ္ကိုပဲ ၾကည့္ျပီး ၾကည္ညိဳၾကသည္။
၂။ ေဃာသပၸမာေဏာ= အေက်ာ္အေဇာကို သို႔မဟုတ္ အသံေကာင္းသူကို ၾကည့္ျပီး ၾကည္ညိဳသူတုိ႔သည္ ၅ ေယာက္တြင္ ၄ ေယာက္ေသာသူမ်ားျဖစ္ၾကသည္။
၃။ လူခပၸမာေဏာ= ျခိဳးျခိဳးျခံျခံ၊ ေခါင္းေခါင္းပါးပါး က်င့္ေသာသူကို ၁၀ ေယာက္တြင္ ၉ေယာက္ေသာ သူတုိ႔ ၾကည္ညိဳၾက၏။
၄။ ဓမၼပၸမာေဏာ= သူ၏သႏၱာန္မွာ ရွိေသာတရားေတာ္ကို သို႔မဟုတ္ သူေဟာေသာ တရားကို ၾကည္ညိဳသူမ်ားကေတာ့ တသိန္းမွ တေယာက္ပဲ ရွိသည္တဲ့။ ဆုိလုိသည္မွာ သဒၶါကဲ ပညာနဲသူေတြ မ်ားျပားသည္ဟု ဆုိလုိသည္။
ယေန႔ေခတ္တြင္လည္း အေဟာေျပာေကာင္းတာခ်င္း တူေနရင္ေတာင္မွ ဥပရိရုပ္ေကာင္းေသာ ဓမၼကထိကမ်ားက ေနရာပုိေပးခံရသည္။ အခ်ိဳ႕ ေျပာင္ေခ်ာ္ေခ်ာ္ဓမၼကထိက က‘‘ ဘုန္းဘုန္းက (ဦးဇင္းက) ဘယ္သူနဲ႕တူတယ္ ဘယ္၀ါနဲ႕တူသည္’’ ဆုိျပီး ရုပ္ရွင္မင္းသား နာမည္တပ္ခါ ေျပာေလ့ရွိသည္။

ေခါင္းေခါင္းပါးပါး ျခိဳးျခံစြာ ေနသူထက္ ေတာက္ေတာက္ ေျပာင္ေျပာင္ သန္႔သန္႕ျပန္႕ျပန္႕ ေနသူကို ပုိအထင္ၾကီးေနၾကသည္ဟု ထင္မိသည္။ စာထဲမွာေတာ့ ၁၀ ေယာက္တြင္ ၉ ေယာက္က ေလာဘနဲ၍ ေခါင္းေခါင္းပါးပါး က်င့္ၾကံအားထုတ္ေနသူကို ၾကည္ညိဳၾက၏ဟု ဆုိ၏။ ျဖစ္ႏုိင္ပါသည္၊ အမွန္တကယ္ ေခါင္းေခါင္းပါးပါး က်င့္ေနသူမ်ားကို ၾကည္ညိဳသူမ်ားကိုလည္း စာေပမွာ မ်ားစြာေတြ႕ရသည္။ အရွင္မဟာကႆပ မေထရ္ၾကီးကဲ့သုိ႔ ဓုတင္အက်င့္ကို အားထုတ္သူမ်ားကို ၾကည္ညိဳသူတုိ႔သည္ ဥာဏ္ႏွင့္ယွဥ္ေသာ သဒၶါတရားရွိသူတုိ႔ ျဖစ္ၾကသည္။ ယေန႔ မ်က္ေမွာက္ေခတ္ သာသနာမွာ ဥာဏ္ရွိသူမ်ား မ်ားစြာလုိအပ္ေပသည္။ ဘုိးေတာ္ေယာင္ေယာင္ ဘြားေတာ္ေယာင္ေယာင္ အၾကားအျမင္ေယာင္ေယာင္ သာသနာကို ဗန္းျပျပီး အသက္ေမြး၀မ္းေၾကာင္း ျပဳေနသည္ကို ပညာမြဲ သဒၶါကဲတဲ့သူေတြက အားေပး အားေျမာက္ လုပ္ေပးေနသည္တုိ႔သည္ သာသနာအတြက္ မ်ားစြာ အႏၱရာယ္ျဖစ္ပါသည္။ သာသနာေတာ္ကို အနီးကပ္ တိုက္ဖ်က္ေနသူမ်ားျဖစ္ၾကသည္။ အတြင္း ရန္သူဟူ၍လဲ ေခၚႏုိ္င္ပါသည္။ မွန္ပါသည္၊ သဒၶါတရားအားေကာင္းျပီး ပညာနဲတဲ့ (ဗလ၀ သေဒၶါ မႏၵပေညာ) သူေတြအတြက္ မုဓပၸသႏၷ= အခ်ည္းအႏွီး အက်ိဳးမမ်ားတဲ့ ေနရာေတြမွာ ၾကည္ညိဳတတ္ၾကသည္။

ဘုရားရွင္ လက္ထက္ေတာ္အခါက ဇမၺဴကအမည္ရွိ တကၠဒြန္း တစ္ေယာက္ ရွိခဲ့ဖူးသည္။ သူ၏ ေရွး အကုသုိလ္ကံေၾကာင့္ ည အခါ လူ႔မစင္ေတြကို စားျပီး ေျမၾကီးေပၚမွာ အိပ္ေလ့ရွိေသာ ထိုတကၠဒြန္းၾကီးကို လူေတြက သိပ္ၾကည္ညိဳၾကတယ္၊ လူေတြေရွ႕မွာေတာ့ ေခါင္းေခါင္းပါးပါး အက်င့္ေယာင္ေဆာင္ျပီး လူေတြ လွဴေသာ ေကာင္းေပ့ဆုိသည့္ အစားအစာမ်ားကို လူေတြ ေက်နပ္ေအာင္ဆုိျပီး ျမတ္ဖ်ားေလးျဖင့္တုိ႔ကာ စားျပသည္၊ လွဴသမွ် အ၀တ္ေတြကိုလည္း ငါမ၀တ္ဟု ပယ္ကာ အမိေမြးတိုင္းအဖေမြးတုိင္းသာ ေနသည္၊ ေျမၾကီးျပိဳမွာစိုး၍ ေျခတစ္ဖက္ပဲ ေထာက္ထားျပီး ရပ္ထားျပေလ့ရွိသည္၊ ေလကိုပဲ စားသည္ဟု ဆုိကာ ပါးစပ္ကို အျမဲတမ္း ဟ ထားျပသည္။ လူေတြကို ၀ါၾကြားသည္၊ လွည့္ပတ္ေပမဲ့ လူေတြကေတာ့ အဟုတ္ထင္ျပီး ၾကည္ညိဳလုိက္ၾကသည္၊ ညေရာက္ေသာအခါ လူသူ မရွိေသာအခါမွ အျပင္ထြက္ျပီး လူ႕မစင္ကို စားသည္၊ ေျမၾကီးေပၚမွာပဲ အိပ္သည္။ ဒါကိုပဲ မုဓပၸသႏၷ ဟုေခၚသည္၊ သဒၶါလြန္ျပီး ပညာနဲေသာသူတုိ႔သာ ျဖစ္သည္။

ဓမၼကထိကမ်ား တာ၀န္
ႏုိင္ငံမွာ အေဟာအေျပာျဖင့္ အေရးပါအရာေရာက္ေနသူမ်ားဟု ဆုိေသာ ဓမၼကထိကမ်ားကသာ ထုိအတြင္းရန္ အျပင္ရန္ေတြကို က်ယ္ျပန္႔စြာတားဆီးႏုိင္ျခင္း၊ အသိဥာဏ္နဲသူမ်ားကို က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ ဗဟုသုတမ်ား ေပးႏုိင္ၾကသျဖင့္ မုဓပၸသႏၷပုဂၢိဳလ္မ်ား ေလ်ာ့သြားႏုိင္ဖြယ္ရွိသည္။ ထုိဓမၼကထိကမ်ားကိုေတာ့ အလင္းေရာင္ေပးသူ၊ အမတဒေဒါ- အျမိဳက္နိဗၺာန္ကို ေပးသူဟူ၍ ေခၚၾကသည္။ ဒါ့ျပင္ သာသနာေတာ္အတြက္ အက်ိဳးမ်ားမည့္ သာသနာျပဳလုပ္ငန္း၊ ပရဟိတ လုပ္ငန္းမ်ား၊ လူမႈေရးလုပ္ငန္းမ်ားကို ထုိဓမၼကထိက မ်ားက တက္ႏုိင္သျဖင့္ သာသနာအတြက္ အားကိုးထုိက္သူမ်ား (ဗဟုဇနဟိတဓရ-အမ်ားအက်ိဴးသယ္ပုိးသူ) ဟု ဆုိႏုိင္သည္။ သုိ႔ေသာ္ ႏွေျမာစရာေကာင္းသည္မွာ ယေန႔ ေခတ္သစ္ဓမၼကထိကမ်ားသည္ တျဖဳတ္ျဖဳတ္နဲ႔ ျပဳတ္က်ေနသည္တုိ႔မွာ သဒၶါတရားအားနဲျခင္း၊ ပညာနဲျခင္း၊ အစြန္းေရာက္ ပညာမ်ားေၾကာင့္ ျဖစ္သည္ဟု ထင္ပါသည္။

ထုိ႔ေၾကာင့္ သီတဂူဆရာေတာ္ၾကီးက အိႏၵိယေရာက္ ပညာေတာ္သင္ ျမန္မာရဟန္းေတာ္မ်ားကို ‘‘ရဟန္းေတာ္ေတြအေနနဲ႔ ပိဋကတ္ေတာ္က ေလးနက္တဲ့ က်မ္းၾကီး က်မ္းခုိင္ေတြကုိ ပုိင္နုိင္ေအာင္ လုပ္ထားၾက။ ေလးနက္တဲ့အေတြးေတြနဲ႔ ေလ့လာထားရင္ ပညာရွိၾကီးေတြၾကား မွာ ၾကာရွည္တည္တံ့တယ္။ အဲလုိမဟုတ္ဘဲ ေပၚျပဴလာလုိက္ေနရင္ေတာ့ စတာနဲ႔ဆုံးနုိင္တယ္။ ယေန႔ျမန္မာ နုိင္ငံက ဓမၼကထိက ေတြၾကားမွာ ခုေပၚလုိက္ ခုေပ်ာက္လုိက္ျဖစ္ေနၾကတာဟာ ဗုဒၶရဲ႕ ေလးနက္တဲ့ ပိဋကတ္ေတာ္ေတြကို ပုိင္နုိင္ေအာင္ မကုိင္ၾကလုိ႔ျဖစ္တယ္။ ဓမၼကထိကလုပ္ခ်င္ရင္ ပဋိသမၻိဒါမဂ္ ၀ိသုဒၶိမဂ္ မဟာသတိပ႒ာန သုတ္ေတြကုိ ေၾကညက္ေအာင္ေလ့လာျပီး ကုိယ္နဲ႔အတူ ေဆာင္ထားရမယ္။ ဒါေတြဟာ ပိဋိကတ္ေတာ္ထဲက ေလးနက္တဲ့ က်မ္းၾကီးေတြပဲ’’ ဟု သတိေပးစကား အမိန္႔ရွိသည္။ ကုိယ္ႏွင့္အတူေဆာင္ထားရမည္ ဆုိသည္မွာ ထုိတရားေတာ္ေတြကို ကိုယ့္ႏွလုံးသားထဲမွာ ထည့္ထားဖုိ႔ပင္ျဖစ္သည္။

‘‘ပလႅင္ေပၚက ေအာက္ဆင္းမသြားနဲ႕၊ ေရႊပလႅင္ေပၚထုိင္ေနတဲ့သူသည္ ေရႊပလႅင္ႏွင့္တန္ေအာင္ေျပာ၊ ေရႊပလႅင္က စကားကိုပဲ ေျပာ၊ လမ္းေဘးက လူေလ လူလြင့္ေတြရဲ့စကားကို ပလႅင္ေပၚယူေျပာလွ်င္ ကိုယ္ ဘယ္ေရာက္သြားမလဲ? လမ္းေဘးက လူျဖစ္သြားမည္’’ ဟု စံကင္းဆရာေတာ္ၾကီးက ဓမၼကထိကအေက်ာ္ အနီးစခန္းဆရာေတာ္အား သတိေပးစကား ေျပာခဲ့သည္။ ပိဋကတ္က်မ္းလာ မဟုတ္ဘဲ သူေျပာ လူေျပာ လမ္းေဘးက စကားမ်ားကို ပလႅင္ေပၚသယ္လာျပီ တြင္တြင္ၾကီး ေဟာေနလ်င္ မိမိလည္း လမ္းေဘးကလူျဖစ္သြာမည္တဲ့။

သီတဂူဆရာေတာ္ႏွင့္ဓမၼကထိက
ယခုဆုိလွ်င္ သီတဂူဆရာေတာ္ၾကီး၏ သက္ေတာ္သည္ ၇၄ ႏွစ္ရွိျပီး လာမည့္တေပါင္းလျပည့္ေန႔ဆုိရင္ ၇၅ ႏွစ္ျပည့္မွာ ျဖစ္ပါသည္။ သက္ေတာ္ၾကီးရင့္ေပမဲ့ လူငယ္ေတြ ထက္ပင္ သာသနာႏွင့္ လူမ်ိဳးအတြက္ သြက္သြက္လက္လက္ အလုပ္ လုပ္ႏုိင္ေနေသးသည္မွာ အံၾသစရာပင္ျဖစ္သည္။ ႏွစ္ေပါင္း ၄၀ ေက်ာ္အထိ သီတဂူဆရာေတာ္ၾကီးသည္ ဓမၼကထိက ေလာကမွာ ထိပ္ဆုံးက ေနရာယူႏုိင္ျခင္းသည္ အဘယ့္ေၾကာင့္နည္း? သီတဂူဆရာေတာ္ၾကီးသည္ ဓမၼကထိကအသုိင္းအ၀ုိင္းတြင္ သဲကုန္းဆရာေတာ္ဟူ၍၎၊ သပိတ္အုိင္ ဆရာေတာ္ဟူ၍၎ လူသိမ်ား ေက်ာ္ၾကားလာခဲ့ရာမွ သီတဂူသာသနာျပဳ အဖြဲ႔ဟူ၍ အမည္သစ္တင္ကာ သာသနာျပဳ လုပ္ငန္းမ်ားကို အင္တုိက္အားတုိက္ မရပ္မနား ႏွစ္ေပါင္း ၄၀ ေက်ာ္ အလုပ္လုပ္လာရာက သီတဂူဆရာေတာ္ဟူ၍ တကမၻာလုံးက သိလာၾကသည္။ ဓမၼကထိကေလာကတြင္ လူငယ္ လူလတ္ လူၾကီးေတြ တျဖဳတ္ျဖဳတ္က်လုိက္ အသစ္အသစ္ေတြ ေပၚလာခ်ိန္မွာ ထိုအရြယ္မ်ိဳးစုံဓမၼကထိက အသုိင္းအ၀ိုင္းထဲမွာ ယေန႔အထိ ေရွ႕တန္းက ရပ္တည္ႏုိင္ေနျခင္းသည္ သူ၏ သာသနာျပဳ စိတ္ဓာတ္ႏွင့္ သာသနာျပဳ ျပယုဂ္မ်ားေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။

ေရစီမံကိန္း (ေရအလွဴေတာ္)၊ ေဆးရုံမ်ားစီမံကိန္း (ေဆးအလွဴေတာ္)၊ တကၠသိုလ္မ်ား စီမံကိန္း (ပညာေရးအလွဴေတာ္)ႏွင့္ သာသျပဳအသင္းအဖြဲ႔မ်ား (လူမႈေရးအလွဴေတာ္)မ်ားအျပင္ ဆရာေတာ္ၾကီးသည္ ႏုိင္ငံတကာတြင္ ႏုိင္ငံေတာ္ကုိယ္စားျပဳအျဖစ္ ကမၻာ့ဗုဒၶဘာသာမ်ားတြင္ ျမန္မာက ေရွ႕တန္းက ရပ္တည္ႏုိင္ေစခဲ့သည္။ ႏိုင္ငံတကာ ဘာသာေရးအစည္းအေ၀းမ်ား၊ ႏုိင္ငံတကာ ပညာေရးႏွီးေႏွာဖလွယ္ပြဲမ်ား၊ ေဟာေျပာပြဲမ်ားစြာကို တက္ေရာက္ကာ ျမန္မာ့ဂုဏ္ သာသနာ့ဂုဏ္ကို ေဆာင္ႏုိင္ခဲ့သည္။ ထုိသုိ႔ေသာ ဂုဏ္မ်ားကို ေဆာင္ႏုိင္ရန္မွာ ပိဋကတ္ေတာ္ကို ပုိင္ပုိင္ႏုိင္ႏုိင္ရွိေသာေၾကာင့္၎၊ သာသနာျပဳလုိစိတ္ သဒၶါတရားစိတ္ကို (Mind power) ကို ေရွ႕တန္းတင္ကာ မိမိကိုယ္တုိင္ကပင္ ပဋိပတ္တြင္ ႏွစ္ျမဳပ္၍ ႏွစ္မ်ားစြာ အားထုတ္ခဲ့ဖူးေသာ စရဏအစြမ္းေတြႏွင့္ အေဟာအေျပာ စြမ္းရည္တုိ႔ေပါင္းစပ္ကာ အားထုတ္ေသာေၾကာင့္ပင္ ျဖစ္သူဟု သုံးသပ္မိပါသည္။

စာေရးျခင္း (က်မ္းျပဳ)၊ စာခ်ျခင္း၊ ပဋိပတ္ (စရဏ) ႏွင့္ တရားေဟာျခင္းတုိ႔ကို တျပိဳင္တည္း အလုပ္လုပ္ေသာေၾကာင့္ စာဆုိေတာ္ ဓမၼကထိက၊ က်မ္းျပဳဓမၼကထိကဟူေသာ စြမ္းရည္သတၱိ တုိ႔သည္ ပလႅင္ကို ခုိင္ျမဲေစရုံမက ေရွ႕သို႔တိုး၍တုိး၍ပင္ ခ်ီတက္ေစႏုိင္သည္။

ဓမၼကထိက အဂၤါမ်ား
အခါတစ္ပါး အရွင္အာနႏၵာက ဘုရားရွင္အား ပရိသတ္ေပါင္း ေထာင္နဲ႔ခ်ီ ျခံရံလ်က္ ဥဒါယီအရွင္ျမတ္ တရားေဟာေနတယ္ဆုိတဲ့ အေၾကာင္း ေလွ်ာက္ထားေတာ့ ညီဘြားအာနန္! တရားေဟာဓမၼကထိကေကာင္း တပါးျဖစ္ဖုိ႔ဆိုတာ မလြယ္လွပါဘူး၊ ဓမၼကထိက (တရားေဟာ) ေကာင္းတပါးျဖစ္ဖုိ႔ဆုိတာ ကိုယ္တြင္းမွာ အခ်က္ ၅ ရပ္ ရွိထားဖုိ႔ လုိတယ္။ ကိုယ့္သႏၱာန္မွာ အဲဒီ အဂၤါ (၅) ရပ္ ျပည့္စုံေနကာမွ ဓမၼကထိကေကာင္း တေယာက္ျဖစ္မွာ အမွန္ပင္ ျဖစ္သည္။ ပလႅင္ေပၚတက္ျပီး ေဟာေျပာေနသူတုိင္းကို ဓမၼကထိကဟု မဆုိႏိုင္ဟူ၍လည္း မွတ္သားရမည္။ (အဂၤုတၱရနိကာယ္၊ ပဥၥကနိပါတ္၊ ဥဒါယီသုတ္)

ထုိအဂၤါ မ်ားက--
(၁) အႏုပုဗၺႎ ကထံ ကေထႆာမိ= တရားေတာ္ကို အစဥ္အတုိင္း ေဟာၾကားျခင္း။
တရားေဟာသည့္အခါ ဒါနကထံ သီလကထံ သဂၢကထံ စသည္အားျဖင့္ အစဥ္အတုိင္း ေဟာရမည္၊ အႏုပုဗၺီကထာ ဟူ၍လည္း ေခၚသည္။ အႏုပုဗၺီကထာ ဟူသည္- ဒါန၏အက်ိဳးေက်းဇူး သီလ၏အက်ိဳးေက်းဇူး ထုိဒါန သီလတုိ႔ေၾကာင့္ ဘ၀မွ လြတ္ေျမာက္ပုံ စသျဖင့္ ေဟာၾကားျခင္း။ ေဒသနာ အစဥ္အတုိင္းကိုေသာ္၎၊ သုတၱန္ ဂါထာလာစသည္တုိ႕၏ သင့္တင့္ေလ်ာက္ပတ္ေသာ တရားေတာ္ကို ေဟာမည္ဟူ၍ စိတ္တြင္ ထားရွိရပါမည္။ ဆုိလုိသည္ ထုိဒါန သီလ သုတၱန္ ဂါထာတုိ႔မွ ေသြဖယ္ေသာ မေလ်ာ္ေသာ ဆန္႔က်င္ေသာ အျခားစကားမ်ားကို မေဟာသင့္ဟု ဆုိလုိသည္။ ျမတ္ဗုဒၶ၏ အဆုံးမမွ ေသြဖယ္ေသာ ဆန္႔က်င္ေသာ တရားမ်ား မေဟာသင့္ဟု မွတ္သားရမည္။

(၂) ပရိယာယဒႆာ၀ီ ကထံ ကေထႆာမိ= အေၾကာင္းအက်ိဳးကို ျပလ်က္ တရားေတာ္ကို ေဟာၾကားျခင္း။ ပရိယတၱိစာေပမ်ား ကြ်မ္းကြ်မ္းက်င္က်င္ ႏုိင္ႏွင္း (၀ိဇၨာ) ျပီး ပဋိပတ္ (စရဏ) ပါအားထုတ္ကာမွ ဤကဲ့သုိ႔ေသာ အေၾကာင္းအက်ိဳး သဘာ၀တရားမ်ား ဆက္စပ္လွ်က္ ေလးေလးနက္နက္ ေဟာႏုိင္ေျပာႏုိင္မွာ ျဖစ္ပါသည္။
(၃) အႏုဒၵယတံ ပဋိစၥ ကထံ ကေထႆာမိ= အစဥ္သနားျခင္းကို အေၾကာင္းျပဳ၍ (သနား ေစာင့္ေရွာက္လုိ သျဖင့္) တရားေတာ္ကို ေဟာၾကားျခင္း။

သတၱ၀ါတုိ႔သည္ သံသရာ ဒုကၡတည္းဟူေသာ က်ဥ္းေျမာင္းအရပ္မွာ ျဖစ္ေနရသျဖင့္ အုိ နာ ေသ ေသာက ပရိေဒ၀ စေသာ ဒုကၡမ်ားစြာ ခံစားေနၾကရသည္။ ထုိဒုကၡမွ ကယ္တင္မယ္ဆုိတဲ့ သနား ကရုဏာစိတ္ ထားျဖင့္ တရားေတာ္ကို ေဟာၾကားျခင္းျဖစ္သည္။

(၄) န အာမိသႏၱေရာ ကထံ ကေထႆာမိ= လာဘ သကၠာရ (အာမိသ) ကို မငဲ့ကြက္ဘဲ (မလုိလားဘဲ) တရားေတာ္ကို ေဟာၾကားျခင္း။

ဒုတိယသပိတ္အုိင္ေတာရ ဆရာေတာ္ၾကီးက ‘‘ မင္းတုိ႔ နယ္လွည့္ဓမၼကထိကမ်ား ေငြေတြ သိပ္ရတယ္၊ အဲဒါ အဆိပ္ျပင္းတဲ့ ေျမြေတြကြ၊ မင္းတုိ႔က တရားေဟာျပီး ေျမြေဟာက္ေတြ ေက်ာင္းယူျပန္လာတာကိုးကြ၊ သတိထားကြ ကိုက္လိမ့္မယ္‘‘ ဟု ဓမၼကထိကမ်ားအတြက္ မွတ္သားစရာေျပာခဲ့သည္။ ရလာတဲ့ အဆိပ္ျပင္းေျမြႏွင့္တူေသာ ေငြေတြကို ဘယ္လုိအသုံးခ်မလဲ How to apply? ဓမၼပူဇာမွ ရရွိလာေသာ အဆိပ္ျပင္းေသာ ေျမြႏွင့္တူေသာ ေငြမ်ားကို သာသနာေရးအတြက္ႏွင့္ လူမႈေရးေတြအတြက္ ေကာင္းေကာင္း အသုံးခ်ႏုိင္လွ်င္ ထုိအဆိပ္ျပင္းေျမြကို လယ္ပင္နာနာညစ္ႏုိင္သလုိပင္ ျဖစ္သည္။ အသုံးခ်မႈမွန္ကန္သည္ဟု ဆုိလုိသည္။

(၅) အတၱာနဥၥ ပရဥၥ အႏုပဟစၥ ကထံ ကေထႆာမိ= မိမိကုိယ္ကို၎ သူတပါးကုိ၎ မထိပါး မပုတ္ခတ္ဘဲ တရားေတာ္ကို ေဟာၾကားျခင္း။

အထက္ေဖာ္ျပပါ ဂုဏ္အင္ ၅ မ်ိဳးတုိ႔တြင္ ၁ ႏွင့္ ၂ သည္ ပရိယတၱိအရည္အခ်င္း (Learned or Learned power, Knowledge) ကို ျပသည္။ ၃၊၄ႏွင့္ ၅ အခ်က္တုိ႔သည္ ဓမၼကထိက၏ စိတ္ဓာတ္ (Mintal power, Mental quality) ကိုျပသည္။ ဆုိလုိသည္မွာ ၀ိဇၨာႏွင့္စရဏ ၂ မ်ိဳးလုံးျပည့္စုံထားဖုိ႔ပဲျဖစ္သည္။ စာေပပရိယတၱိမ်ားစြာ ေလ့လာျပီးေသာ သူသည္ ျမတ္ဗုဒၶ၏တရားေတာ္ အဆုံးအမမ်ားကို မွန္မွန္ကန္ကန္ ေဟာႏုိင္ေျပာႏုိင္မည္။ သဒၶါ သီလ စေသာ သူေတာ္ေကာင္းတရား စရဏမ်ား မိမိသႏၱာန္ကိန္း၀ပ္ေနေသာ သူသည္ သံသရာ၀ဋ္ဆင္းရဲတြင္ က်ေနေသာ သတၱ၀ါေတြ အေပၚ သနားစိတ္ ေမတၱာစိတ္မ်ား ထားရွိကာ လာဘသကၠာရ=အလွဴ၀တၳဳ (ဓမၼပူဇာ)အေပၚမွာ ignorance လုပ္ႏုိင္မွာ အမွန္ပင္ျဖစ္သည္။

နံပါတ္ ၅ အရည္အခ်င္းသည္ ဓမၼကထိကမ်ားအဖုိ႔ သတိထားစရာ တစ္ခုျဖစ္ပါသည္။ အခ်ိဳ႕ေသာပုဂၢိဳလ္မ်ားက မိမိကုိယ္ကို ျမင့္တင္ သုိ႔မဟုတ္ ၾကြား၀ါလုိေသာေၾကာင့္ သူတစ္ပါးအား ရႈံ႕ခ် အျပစ္ေ၀ဖန္တတ္သည္။ ကိုယ္ကပဲ တတ္သလုိလုိနဲ႔ ေရွးက က်မ္းအျပဳေက်ာ္ဆရာေတာ္ၾကီးေတြ၊ သာသနာေတာ္အတြက္ စြမ္းစြမ္းတမံအလုပ္လုပ္ေနသူေတြကို ေသးငယ္ေသာ မေျပာပေလာက္ေသာ အေၾကာင္းအရာေလးကိုပင္ အျပစ္ၾကီးလုပ္ကာ ခ်ဲ႕ထြင္တက္သည္။ ဒါကို စာက အတၱဳကၠံသန ပရ၀မၻန ဟု ေခၚသည္။

ဓမၼကထိက ၄ မ်ိဳး
ထုိ႔ျပင္ ထုိအဂၤုတၱရနိကာယ္လာ ဓမၼကထိကသုတ္ႏွင့္ အဘိဓမၼာပုဂၢလပညတ္ ပါဠိေတာ္တုိ႔မွာလည္း ဓမၼကထိက ၄ မ်ိဳးကိုျပဆုိထားသည္။
၁။ အခ်ိဳ႕ေသာ ဓမၼကထိကသည္ တရားကို အနည္းငယ္သာ ေဟာ၏၊ ထုိတရားသည္ လူတုိ႔ အက်ိဳးစီးပြားႏွင့္လည္း မပတ္သက္။ ထုိဓမၼကထိက၏ ပရိသတ္သည္လည္း အက်ိဳးရွိ မရွိကို နားမလည္။ ဤအုပ္စုကို ဗာလဓမၼကထိကႏွင့္ ဗာလ ပရိသတ္ဟု ေခၚသည္။
၂။ အခ်ိဳ႕ေသာ ဓမၼကထိကသည္ အနည္းငယ္ေသာ တရားေတာ္ကို ေဟာေပမဲ့ အက်ိဳးစီးပြားႏွင့္ဆက္စပ္မႈရွိ၏၊ သို႔ေသာ္ ထုိသူ၏ ပရိသတ္ကမူ အက်ိဳးစီးပြားႏွင့္ဆက္သည္ မဆက္သည္ကို မသိ နားမလည္။ အနီးစခန္းဆရာေတာ္ ေျပာသလုိ အုိးကြဲထဲ ေရေလာင္းထည့္သလုိပဲတဲ့။ ကြဲေနသာ အုိးထဲ ေရဘယ္ေလာက္ပင္ ေလာင္းထည့္ထည့္ ဘာမွ က်န္လိမ့္မည္မဟုတ္။ ဤအုပ္စုကိုေတာ့ သဘာ၀ ဓမၼကထိကႏွင့္ ဗာလပရိသတ္ ဟု ဆုိ၏။
၃။ အခ်ိဳ႕ေသာ ဓမၼကထိကေတာ့ မ်ားမ်ားေဟာေပမဲ့ အက်ိဳးကားမရွိ၊ သို႔ေသာ္လည္း ပရိသတ္သည္ အက်ိဳးစီးပြားႏွင့္ဆက္စပ္သည္ မဆက္စပ္သည္ကိုေတာ့ ေကာင္းေကာင္း သိ၏၊ နားလည္၏။ ဗာလဓမၼကထိကႏွင့္ ပ႑ိတပရိသတ္ ဟုမွတ္။
၄။ အခ်ိဳ႕ေသာ ဓမၼကထိကကေတာ့ မ်ားမ်ားလည္းေဟာ၏၊ အက်ိဳးစီးပြားနဲ႕လည္းယွဥ္၏၊ သူ၏ပရိသတ္ကလည္း အက်ိဳးရွိ မရွိကိုလည္း ကြ်မ္းက်င္လွ၏။ ဤအုပ္စုကိုေတာ့ ပ႑ိတဓမၼကထိကႏွင့္ ပ႑ိတပရိသတ္ ဟု ေခၚ၏။
ဤသို႔အားျဖင့္ ေဟာသူ နာသူတုိ႔၏ အရည္အခ်င္းအစုံတုိ႔ကို ထုတ္ျပထားသည္၊ ကိုယ္ ဘယ္အုပ္စု ဘယ္အစုံမွာ ပါ၀င္ေနသလဲဆုိတာ ကိုယ့္ဘာသာကို ျပန္လည္ဆန္းစစ္ၾကရေပလိမ့္မည္။ နံပါတ္ (၁)အုပ္စုသည္ အညံ့ဆုံးျဖစ္သည္၊ နံပါတ္ (၄) အုပ္စုသည္ကား အေကာင္းဆုံး အေတာ္ဆုံး ျဖစ္သည္။

နိဂုံး
ဓမၼကထိကႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ အေၾကာင္းအရာမ်ားကို စာေပမွာ မ်ားစြာ ရွာေဖြ ေတြ႕ႏုိင္ပါသည္၊ သုိ႕ေသာ္ မိမိလက္လွမ္းမီသေလာက္ကိုသာ တင္ျပရသျဖင့္ ေ၀ေ၀ဆာဆာ ျဖစ္လိမ့္မည္မဟုတ္။ နားလည္ေပးႏုိင္ပါလိမ့္မည္ဟု ေမွ်ာ္လင့္မိပါသည္။

က်မ္းကိုးမ်ား
၁။ အဂၤုတၱရနိကာယပါဠိေတာ္ ပထမအုပ္
၂။ အဂၤုတၱရနိကာယအ႒ကထာ ပထမအုပ္၊ ဒုတိယအုပ္
၃။ ဓမၼပဒအ႒ကထာ
၄။ သရုပ္ျပအဘိဓာန္
၅။ သီတဂူဆရာေတာ္၏ၾသ၀ါဒမ်ား
၆။ ပုဂၢလပညတ္ပါဠိေတာ္ (၎ အ႒ကထာ)

ရႊင္လန္းခ်မ္းေျမ့ပါေစ
သီတဂူစတား
၁၇-၁၂-၂၀၁၀