Friday, September 2, 2011

ရွင္သန္တဲ့ဘ၀



ရွင္သန္တဲ့ဘ၀


ရင္းႏွီးတဲ့ မိတ္ေဆြတစ္ဦး ရုတ္တရက္ ဆုံးပါးသြားတယ္။ ေန႔ျမင္ညေပ်ာက္လုိ႔ ေျပာရမယ့္ (တိတိက်က် ေျပာရရင္) ခုျမင္ခုေပ်ာက္လုိ႔ပင္ ေျပာႏုိင္ တဲ့ ဒီအျဖစ္ကုိ ေတြ႔လုိက္ရေတာ့ ေသျခင္းအေၾကာင္းကုိ လတ္လတ္ဆတ္ဆတ္ ျပန္လည္ စဥ္းစားမိပါတယ္။ ေန႔လယ္က ဆြမ္းဝုိင္းမွာ ကုိယ္နဲ႔အတူ ဘုဥ္းေပး သုံးေဆာင္သြားသူ။ နာရီပုိင္း အတြင္းမွာပဲ ျဖစ္ပ်က္သြားခဲ့တာ။ညေန (၄) နာရီေက်ာ္ေက်ာ္ ရတနာ့ဂုဏ္ရည္ သင္တန္းမစမီ ခမ္းမထဲ ဝင္ခါနီး မွာပဲ ေဝယ်ာဝစၥ ကူညီေဆာင္ရြက္ေနတဲ့ ဒကာေလးတစ္ဦးက မိတ္ေဆြရဟန္း ဆုံးတဲ့အေၾကာင္း အေၾကာင္းၾကားလာတယ္။ အျဖစ္က ျမန္ ဆန္လြန္းလုိက္တာလုိ႔ ေအာင့္ေမ့မိလုိက္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ေသျခင္းတရားဆုိတာက မ်က္စိတစ္မွိတ္ လွ်ပ္တစ္ျပက္ အတြင္းမွာေတာင္မွပဲ ေရာက္လာ ႏုိင္တယ္ဆုိတာ ေကာင္းေကာင္း သေဘာေပါက္ထားလုိ႔ သိပ္ၿပီးေတာ့ေတာ့ မအံ့ၾသမိပါဘူး။

သင္တန္းမစမီမွာ လူငယ္ေတြက လာမည့္တနဂၤေႏြေန႔ က်င္းပျပဳလုပ္မယ့္ ရန္ပုံေငြပြဲအေၾကာင္း ခဏရွင္းျပ တယ္။သူတုိ႔ရွင္းျပရာမွာ ပါဝါပြိဳင့္နဲ႔ ဓာတ္ပုံမွတ္တမ္းေတြလည္း ပါဝင္လုိ႔ ေရအငတ္ေဘး ေတြ႔ေနၾကရတဲ့သူေတြ ရဲ့ ဆင္းရဲဒုကၡစုံကုိ လူကုိယ္တုိင္ မေတြရေပမယ့္ ပုံေတြကတဆင့္ခံစားမိလို႔ စိတ္မေကာင္းျဖစ္ရတယ္။ ေရရွားပါး မႈကတဆင့္ ျဖစ္လာႏိုင္တဲ့ ေရာဂါဆုိးေတြ၊ အသက္ေဘးေတြကုိလည္း မွန္းဆ ေတြးမိတယ္။ ေပ်ာက္လြယ္ ပ်က္လြယ္ ရွိတတ္လြန္းတဲ့ ဘဝတစ္ခုရဲ့ ရွင္သန္မႈမွာ ဘာျဖစ္လုိ႔ ခုလုိျပဳျပင္ဖန္တီးယူလုိ႔ရႏုိင္တဲ့ နယ္ပယ္ အတြင္းမွာရွိတဲ့ အခက္အခဲမ်ိဳးေၾကာင့္ အလြန္တန္ဖုိးႀကီးတဲ့ လူ႔အသက္ေတြ ဆုံးရွဳံးေနၾကရတာလဲဆုိတာကုိ လည္း တစ္ဆက္တည္း စဥ္းစားမိလုိက္တယ္။ သူတုိ႔ရွင္းျပအၿပီး ကုိယ့္သင္တန္းစေတာ့ သတင္းတစ္ခု ေျပာ စရာရွိတယ္။ ဒါေပမယ့္ သတင္းေကာင္းေတာ့လည္း မဟုတ္ဘူးလုိ႔အစခ်ီၿပီး မိ္တ္ေဆြ ဆုံးပါးသြားတဲ့ အေၾကာင္း ကုိ သင္တန္းသားေတြကုိ ေျပာျပျဖစ္တယ္။

ေန႔လယ္ကမွ ဆြမ္းတစ္ဝုိင္းတည္း အတူတူဘုဥ္းေပးသြားသူ။ ခုေတာ့ ဘဝတစ္ပါး ေျပာင္းသြားကြယ္လြန္ သြား ခဲ့ၿပီ။ လူသားတစ္ဦးရဲ့ အသက္ဟာ ဘယ္ေလာက္ေတာင္ ထိလြယ္ခုိက္လြယ္ ပ်က္စီးဖုိ႔ လြယ္ကူတယ္ဆုိတာ စဥ္းစားၾကည့္ၾကဖုိ႔နဲ႔၊ အသက္ရွင္ရပ္တည္ေနၾကတဲ့ လူသားေတြရဲ့ ဘဝကုိ ဆက္လက္ရွင္သန္ႏုိင္ေစဖုိ႔ ဝုိင္းဝန္း ကူညီျခင္းဟာ မြန္ျမတ္တဲ့အလုပ္ျဖစ္ေၾကာင္း ေျပာျဖစ္တယ္။ ေနာက္ၿပီးလည္း အျခားအျခား တန္ဖုိးႀကီးမားတဲ့ ေဆးဝါးဓာတ္စာေတြ မသုံးေဆာင္ရလုိ႔၊ ခက္ခက္ခဲခဲ ရွာေဖြယူရတဲ့ တန္ဖုိးႀကီးလူ႔အသုံးေဆာင္ေတြ မရႏုိင္လုိ႔ ေသၾကရတာမ်ိဳး မဟုတ္ပဲ ကုိယ့္ေျမကုိယ့္ေရ ကုိယ့္ပထဝီအေနအထားနဲ႔ဆုိ အလြန္မွ လြယ္လြယ္ကူကူ ရရွိႏုိင္ တဲ့ ပစၥည္းတစ္ခုျဖစ္တဲ့ ေသာက္စရာ ေရမရွိလုိ႔ ေသဆုံးၾကရမယ္ဆုိလ်င္ အလြန္မွပဲ ဝမ္းနည္းဖြယ္ ေကာင္းမယ္ ဆုိတာကုိလည္း ေျပာျဖစ္တယ္။ ကုိယ္မတတ္ႏုိင္တဲ့အရာကုိ ကူညီရတာမ်ိဳးမဟုတ္ပဲ ကုိယ္တတ္ႏုိင္တာလည္း ျဖစ္၊ ကုိယ့္အတြက္လည္း အလြန္မပင္ပန္းပဲနဲ႔ လူသားတစ္ဦးဦးရဲ့ အသက္ကုိ ကယ္တင္တဲ့လုပ္ငန္းမ်ိဳးကုိ လုပ္ ခြင့္ရျခင္းမ်ိဳးကုိ မေရွာင္လႊဲသင့္ေၾကာင္းကုိလည္း ေျပာျဖစ္တယ္။ ေရလွဴဒါန္းျခင္းဟာ အသက္ကုိလွဴဒါန္းျခင္း ျဖစ္တယ္ဆုိတာကုိလည္း ေျပာျဖစ္ပါတယ္။

သင္တန္းၿပီး ညအိပ္ရာမဝင္မီမွာေတာ့ ေသျခင္းအေၾကာင္းကုိ ျပန္လည္စဥ္းစားမိတယ္။ ေနာက္ၿပီး သင္ၾကား ေပးေနတဲ့ ဓမၼပဒက်မ္းစာထဲက အပၸမတၱာ န မီယႏၲိ ၊ ေယ ပမတၱာ ယထာ မတာ- မေမ့မေလ်ာ့ေသာ သူေတြက မေသသူေတြ၊ ေမ့ေလ်ာ့ေနသူေတြက ေသေနသူေတြ- ဆုိတဲ့ ဗုဒၶမိန္႔ၾကားခ်က္ေလးကုိလည္း သတိရမိတယ္။ ဒီစကားကုိ နားလည္ေစဖုိ႔ အနည္းငယ္ရွင္းလင္းျပတဲ့ အ႒ကထာဆရာက 'တကယ္ေတာ့ ေလာကထဲမွာ မေသ တဲ့သူဆုိတာ မရွိတဲ့အတြက္ မေမ့ေလ်ာေသာသူေတြဟာ မအုုိဘူး မေသဘူးရယ္လုိ႔ ေျပာလုိတာေတာ့လည္း မဟုတ္ဘူးေပါ့။ ေမ့ေမ့ေလ်ာ့ေလ်ာ့ ေပါ့ေပါ့တန္တန္ ဘာသိဘာသာ ေနတဲ့သူေတြက ဝဋ္ဘဝဆင္းရဲက လြတ္ ေျမာက္ေအာင္လုပ္ဖုိ႔႔ သတိမရတဲ့အတြက္ သူတုိ႔အတြက္က ဘဝဆင္းရဲေတြကေန လြတ္ေျမာက္ဖုိ႔ လမ္းစမျမင္္ ႏုိင္ဘူးေလ။ ဒါေၾကာင့္ ထပ္ခါထပ္ခါ ဘဝေတြျဖစ္၊ ထပ္ခါထပ္ခါ ေသဆုိေတာ့ အေသမဆုံးႏုိင္မည့္သူေတြ ျဖစ္ တာေၾကာင့္ ခုလုိေမ့ေမ့ေလ်ာ့ေလ်ာ့ ေနသူေတြကုိ အသက္ရွင္ေနေပမယ့္လည္း ေသသူေတြလုိ႔ ေျပာရတာတဲ့။ မေမ့မေလ်ာ့ေနသူေတြကေတာ့ ဘဝဆင္းရဲက လြတ္ေျမာက္ေၾကာင္းအလုပ္ကုိ လုပ္ဖုိ႔သတိရသူေတြ၊ လုပ္ေန သူေတြျဖစ္တာေၾကာင့္ ဝဋ္ဆင္းရဲ အဆုံးအပိုင္းအျခားရွိတဲ့သူေတြ၊ ထပ္ခါထပ္ခါ ေသဖုိ႔မလုိေတာ့ပဲ ဒီဘဝမွာပင္ ျဖစ္ေစ၊ ဒါမွမဟုတ္လည္း ေနာင္ဘဝအနည္းငယ္ေလာက္နဲ႔ပင္ ဘဝျဖစ္စဥ္အဆုံးကုိ ေရာက္ရွိႏုိင္သူေတြျဖစ္ တယ္။ ဒါေၾကာင့္ မေမ့မေလ်ာ့ ေနသူေတြကုိေတာ့ အသက္ရွင္လ်က္ပဲ ျဖစ္ေနျဖစ္ေန၊ အသက္ေသေနခုိက္မွာ ပင္ျဖစ္ေစဦး ရွင္ေနသူေတြလုိ႔ ဆုိႏုိင္ပါတယ္' လုိ႔ ရွင္းျပတယ္။ မွတ္သားဖြယ္ရာပါ။

မေမ့ေလ်ာေနသူေတြဆုိတာ ကိုိယ့္ေကာင္းက်ိဳး အမ်ားေကာင္းက်ိဳးကုိ နည္းမ်ိဳးစုံနဲ႔ ေဆာင္ရြက္ေနသူေတြပဲ ေလ။ မေမ့ေလ်ာ့တတ္သူေတြဟာ ကုိယ္ပုိင္ဆုိင္တဲ့အရာတစ္ခုခုကုိ အမ်ားအတြက္ အသုံးျပဳတဲ့၊ အမ်ားေတြနဲ႔ မွ်ေဝသုံးစြဲတဲ့ အလုပ္တစ္ခုကုိ လုပ္ေနသူေတြျဖစ္တယ္။ ခန္႔ခန္႔ေလးေျပာရင္ျဖင့္ ဒါနလုပ္သူေတြေပါ့။ သူတုိ႔ ပုိင္ဆုိင္တဲ့ အရာဆုိတာ ပစၥည္းဝတၳဳတစ္ခုခုလည္းျဖစ္ႏုိင္သလုိ တတ္ကြ်မ္းတဲ့ပညာ၊ သိထားတဲ့အသိ၊ ပုိင္ဆုိင္ တဲ့အခ်ိန္ စသည္ တစ္ခုခုလည္း ျဖစ္ႏုိင္တာေပါ့။ အသျပာမရွိေပမယ့္ စြန္႔ႀကဲေပးကမ္းႏုိင္တဲ့အရာေတြက အမ်ား ၾကီးပါ။ ကုိယ္ပုိင္ဆုိင္တဲ့ ဘယ္အရာကုိပဲျဖစ္ေစ၊ အမ်ားအတြက္ မွ်ေဝတတ္တဲ့သူေတြ မ်ားလာရင္ျဖင့္ တုိ႔ေတြ ေနထုိင္ေနတဲ့ ဒီကမၻာေလာကႀကီးက ပုိမုိလွပလာမွာ အေသအခ်ာပါပဲ။ ကုိယ္ပုိလ်ံမွ၊ ကုိယ္အားလပ္မွ အမ်ား အတြက္ မွ်ေဝႏုိင္မယ္ဆုိတဲ့ အေတြးမ်ိဳးရွိေနျပန္လ်င္လည္း မွ်ေဝဖုိ႔ ခက္ခဲတတ္ပါတယ္။ ပုိလွ်ံမႈဆုိတာက ေက်နပ္ေရာင့္ရဲျခင္းဆုိတာ မရွိသမွ် ျဖစ္ႏုိင္တာမ်ိဳးမွ မဟုတ္တာ။ အမ်ားဆင္းရဲကုိ မၾကည့္ရက္တဲ့ ကရုဏာ ရွင္ေတြဆုိတာ ဘယ္မွာလာ ပုိလ်ံျခင္းေတြ၊ အားလပ္ခ်ိန္ဆုိတာေတြကုိ ေစာင့္ေနပါ့မလဲ။ မအားတဲ့ ကုိယ့္အခ်ိန္ ကုိ အမ်ားအတြက္ မွ်ေဝျခင္း၊ မမ်ားတဲ့ ကုိယ့္ပုိင္ဆုိင္မႈကုိပင္ အမ်ားနဲ႔ မ်ွေဝတတ္ျခင္းဆုိတာ သူေတာ္ေကာင္း ႏွစ္လုံးသားရွိသူေတြရဲ့ အမွတ္လကၡဏာေတြပဲေလ။ ေရာင့္ရဲေက်နပ္တတ္မႈနဲ႔ၾကင္နာမႈ ရွိေနသူေတြအတြက္ ေတာ့ မွ်ေဝမႈဆုိတဲ့ ဒါနအလုပ္ကိုလုပ္ဖုိ႔ အခက္အခဲ ဘယ္မွာရွိပါ့မလဲ။

ကုိယ္ေက်နပ္ေပ်ာ္ရႊင္ေစဖုိ႔ အတြက္ပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ကုိယ့္ဘဝရွင္သန္မႈအတြက္ပဲျဖစ္ျဖစ္ အျခားသူမ်ားရဲ့ပုိင္ဆုိင္ခြင့္ေတြကုိ မတရား မယူတတ္ျခင္းဆုိတာ လူ႔ကုိယ္က်င့္တရားကုိ ေစာင့္ေရွာက္ျခင္းျဖစ္တယ္။ ဒါက သီလထိန္း ျခင္းပါ။ မလုပ္သင့္တာကုိ မလုပ္ပဲထိန္းသိမ္း ေစာင့္ရွဳတာျဖစ္လုိ႔ ဒါကုိဝါရိတၱသီလလုိ႔ ေခၚပါတယ္။ ေစာင့္ထိန္းမႈ သီလအျပင္၊ တစ္နည္းေျပာရရင္၊ မလုပ္သီလအျပင္ လုပ္သီလကုိလည္း ျဖည့္ဆည္းဖုိ႔ လုိပါတယ္။ လူ႔ယဥ္ေက်း မႈ အဆင့္ဆင့္တုိးတက္ျခင္းအေၾကာင္းေျပာၾကရင္ မလုပ္သီလအျပင္ လုပ္သီလကုိလည္း လုပ္ေဆာင္တဲ့ေခတ္ မ်ိဳးဟာ တုိးတက္တဲ့ေခတ္၊ အေျပာင္းအလဲရွိတဲ့ေခတ္လို႔ သုံးသပ္ေျပာဆုိၾကတယ္။ မေကာင္းတဲ့ မလုပ္သင့္တဲ့ အရာမွန္သမွ် ေရွာင္ၾကဥ္ဖုိ႔အျပင္ ေကာင္းတဲ့လုပ္သင့္တဲ့အရာမွန္သမွ် လုပ္ၾကဖုိ႔ဆုိတာကလည္း အေရးႀကီးတဲ့ အခ်က္တစ္ခုျဖစ္တယ္။ ဒါကုိ ဗုဒၶစကားအရ 'ကုသလႆ ဥပသမၸဒါ'-ေကာင္းတာေတြကုိ လုပ္ေဆာင္ပါလုိ႔ ေျပာလုိ႔ရသလုိ သီလအေနနဲ႔ ေျပာရင္လည္း စာရိတၱသီလ-လုိက္နာျပဳလုပ္ရမယ့္ သီလလုိ႔ ေျပာလုိ႔ရပါတယ္။ မဆုိင္သလုိ ေနတတ္မႈသီလတြင္ပါမက ဆုိင္သလုိေနတတ္ေအာင္ျပဳက်င့္တတ္တဲ့ ဒီစာရိတၱသီလကုိလည္း ျဖည့္က်င့္ၾကဖုိ႔ အထူးလုိအပ္ပါတယ္။

ဒါကုိ ဓမၼႏြယ္တဲ့ သံသရာနဲ႔ဆက္စပ္တဲ့ ရွင္းျပခ်က္လုိ႔ ယူဆေကာင္း ယူဆႏုိင္ပါမယ္။ ေလာကနယ္ပယ္မွာလဲ လုပ္သင့္လုပ္ထုိက္တဲ့ အလုပ္ကုိမလုပ္ပဲ အခ်ိန္ေတြျဖဳန္းတီးေနသူေတြဟာလည္း ေသသူနဲ႔ အတူတူပါပဲ။ အ သက္ဝိဉာဥ္ကင္းမဲ့ေနတဲ့ ေသသူအေလာင္းေကာင္ဆုိတာ သစ္တုံးတစ္ခုနဲ႔ အတူတူပါပဲ။ သစ္တုံးတစ္ခုဟာ ျပဳ ျပင္ဖန္တီးသူမရွိရင္ သူကုိယ္တုိင္ ဘာမွမလုပ္ႏုိင္သလုိ အေလာင္းေကာင္ဆုိတာလည္း ေလာကေကာင္းက်ိဳး တစ္ခုခုကုိ ဘာမွ မလုပ္ႏုိင္ေတာ့ပါဘူး။ လုပ္ႏုိင္ပါလ်က္ တာဝန္မဲ့စိတ္ေၾကာင့္ ေလာကေကာင္းက်ိဳး၊ ႏုိင္ငံ ေကာင္းက်ိဳး၊ မိသားစုေကာင္းက်ိဳးစတာေတြကုိ မလုပ္ပဲ ဘာသိဘာသာေနသူေတြလည္း ေသသူအေလာင္းလုိ ပါပဲ။ သူတုိ႔နဲ႔စပ္ၿပီး ကမၻာေလာကႀကီး ဘာေကာင္းက်ိဳးမွ ျဖစ္ဖြယ္မရွိပါဘူး။ ေလာကႀကီးကသာ၊ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း ကသာ သူတုိ႔အတြက္ လုပ္ေပးရဖုိ႔ သူတုိ႔ဝန္ကုိ ထမ္းရဖုိ႔ ရွိပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္ အသက္ရွည္ဖုိ႔ထက္ အသက္ရွင္သန္ဖုိ႔ကသာ ပုိအေရးႀကီးပါတယ္လုိ႔ ေျပာၾကတာပါ။ အမ်ားစုေသာ သူေတြကေတာ့ အသက္ ရွင္သန္ေရးထက္ အသက္ရွည္ဖုိ႔အေရးကုိပဲ ဦးစားေပးၾကပါတယ္။ ကုိယ္က်င့္တရား (သီလ-မလုပ္ျခင္းျခင္းနဲ႔လုပ္ျခင္းတရား) နဲ႔ ယွဥ္လာပါက အသက္ကုိစြန္႔ရမယ္ဆုိတဲ့ ဗုဒၶအဆုံးအမစကားဟာ ရွည္ေရးထက္ ရွင္ေရးကုိ ဦးစားေပးရမယ္လုိ႔ ဆုိလုိျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ အသက္ရွည္ေရးတြက္ ေၾကာင့္ၾကစုိက္ေန တာထက္စာရင္ ရွင္သန္ေနတဲ့အခုိက္မွာ အဓိပၸါယ္ရွိရွိ ေနထုိင္ဖုိ႔ကသာ ပုိအေရးၾကီးေၾကာင္းကိုလည္း ေျပာၾက တာပါ။ ေသေနတဲ့ဘဝနဲ႔ အသက္ၾကာၾကာ ရွည္ေနျခင္းထက္ ရွင္ေနတဲ့ဘဝနဲ႔ တစ္ေန႔တစ္ရက္ တစ္မနက္မွ် ေနထုိင္ရျခင္းက ပုိမုိမြန္ျမတ္တယ္ဆုိတဲ့ ျမတ္ဗုဒၶရဲ့ စကားကုိလည္း အမွတ္ရေနမိပါတယ္။ ။

ဓမၼပဒက်မ္းကုိ အေျခခံပါသည္

အရွင္ဉာဏိကာဘိဝံသ