Friday, April 4, 2014

လူႏွင့္ ေက်းဇူးတရားမ်ား


လူႏွင့္ ေက်းဇူးတရားမ်ား
သူေတာ္ေကာင္းအထိမ္းအမွတ္
ေလာကမွာ တစ္ေယာက္နဲ႔ တစ္ေယာက္၊ တစ္ခုႏွင့္တစ္ခု ေက်းဇူးကင္းေသာ အရာဟူ၍ မရွိ၊ ျမတ္ဗုဒၶေဒသနာေတာ္အရ အရာအားလုံးသည္ တစ္ေယာက္ကုိ တစ္ေယာက္၊ တစ္ခုေပၚတစ္ခု၊ အေၾကာင္းေပၚ အက်ိဳး၊ အက်ိဳးအေပၚ အေၾကာင္း အခ်င္းခ်င္း အျပန္အလွန္ ေက်းဇူးျပဳေနၾကသည္။ ေက်းဇူးကင္းေသာ အရာဟူ၍ မရွိ၊ ထုိ႔ေၾကာင့္ ေလာကရွိ သက္ရွိ သက္မဲ့ အရာ အားလုံးတုိ႔သည္ မိမိ၏ ေက်းဇူးရွင္မ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ ေလာကမွာ ေက်းဇူးတရားကို သိတတ္သူႏွင့္ ေက်းဇူးတရားကို တုန္႔ျပန္တတ္သူတုိ႔သည္ ရွားပါး သတၱ၀ါမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ ထုိႏွစ္မ်ိဳးလုံးကို ျပဳလုပ္ႏုိင္သူကား မဂၤလာအေပါင္းႏွင့္ ျပည့္စုံသူဟု ဆုိၾကသည္။ ေက်းဇူးသိတာ၊ ေက်းဇူးတုန္႔ျပန္ျခင္သည္ သူေတာ္ေကာင္း အထိမ္းအမွတ္ ျဖစ္သည္။

လူဆုိသည္
လူဆုိတာ အသိဥာဏ္ရွိသူကို ဆုိလုိသည္၊ တိရစၦာန္ထက္ ထူးေသာ ပုိေသာ အသိရွိေန၍ လူဟူ၍ဆုိအပ္၏၊ လူသည္ ဤကား ကုသုိလ္ ဤကား အကုသုိလ္ဟူ၍ သိ၏၊ တိရစၦာန္ကား မသိ။ လူသည္ ေအးျမေသာ ေမတၱာ၊ ႏုည့ံေသာ ကရုဏာ၊ မြန္ျမတ္ေသာ မုဒိတာ၊ သိမ္ေမြ႔ေသာ ဥေပကၡာ စတဲ့ ျမင့္ျမတ္ေသာ စိတ္ရွိ၏ တိရစၦာန္ကား မရွိ။ လူသည္ အရွက္ရွိသည္၊ အေၾကာက္ရွိသည္၊ တိရစၦာန္မ်ားကား အရွက္မရွိ၊ အေၾကာက္မရွိ၊ မည္သူ႔ကိုမွ မရွက္ မေၾကာက္ဘဲ မိမိေသြးသားဆႏၵအတုိင္း လမ္းမအလည္္မွာ ကာမဂုံအလုပ္ကို လုပ္ႏုိင္ၾကသည္။ လူဟုဆုိေသာ သတၱ၀ါသည္ကား ထုိသုိ႔ေသာ ဆႏၵရွိသည္တုိင္ အရွက္တရား အေၾကာက္တရားေၾကာင့္ ဟန္ေဆာင္ႏုိင္သည္၊ ထိန္းႏုိင္သည္။ အဟိတ္ တိရစၦာန္မ်ားကား ဟန္မေဆာင္ႏုိင္၊ မထိန္းႏုိင္ဘဲ စိတ္ရွိတုိင္း ဆႏၵရွိတုိင္း ေပ်ာ္ပါးႏုိင္သည္၊ စိတ္အလုိ ဆႏၵအလုိ လုိက္သည္၊ ကာမသုခလႅိကာ-ႏုေယာဂ အက်င့္ကို က်င့္သည္။ လူဟုဆုိေသာ သူမ်ားက စိတ္အလုိကို မလုိက္၊ စိတ္အလုိကို လုိက္မိေသာအခါ ယုတ္ညံ့ေသာ အလုပ္ျဖစ္၍ အက်ိဳးမဲ့ကို ျဖစ္ေစသည္။ မိမိစိတ္ကို မထိန္းႏုိင္ဘဲ၊ အလုိတဏွာကို ဟန္မေဆာင္ႏုိင္ဘဲ စိတ္အလုိ လုိက္သူတုိင္းသည္ တိရစၦာန္လုိ လူသားျဖစ္သြားသည္။

လူသည္ ဂုဏ္ေက်းဇူးကို သိတတ္သူျဖစ္သည္၊ တိရစၦာန္မ်ားကား ဂုဏ္ေတြ၊ ေက်းဇူးတရားေတြကို နားမလည္၊ ေက်းဇူးတရား ျပန္လည္တုံ႔ျပန္ဖုိ႔ဆုိတာ ေ၀းစြ၊ သုိ႔ေသာ္လည္း သူတုိ႔ကုိ ထိပါးလာလွ်င္၊ သူတုိ႔အက်ိဳးမဲ့ကို လုပ္ခဲ့ရင္ေတာ့ အဲဒီရန္ျငိဳးကိုေတာ့ တုန္႔ျပန္တတ္သည္။ သုိ႔ေသာ္လည္း လူေလာက္ အသိဥာဏ္မရွိ၊ အဟိတ္ျဖစ္ေနေပမဲ့ ေက်းဇူးတရား သိတတ္ေသာ တခ်ိဳ႕ပါရမီရွိ ဘုရားအလာင္း တိရစၦာန္မ်ားလည္း ရွိေသးသည္။ လူဆုိသူမ်ားက ထုိအဟိတ္ တိရစၦာန္မ်ားထက္ ပုိ၍ပင္ ေက်းဇူးတရား သိတတ္ရမည္။ လူ ဆုိသည္ကား အဟိတ္တိရစၦာန္မ်ားထက္ ေက်းဇူးတရားကို ပုိသိတတ္သည္၊ ထုိေက်းဇူးတရားကို ျပန္တုန္႔ျပန္ဖုိ႔လည္း နားလည္သည္၊ နားလည္သည္အေလွ်ာက္ တုန္႔ျပန္တတ္ၾကသည္။ သုိ႔ေသာ္လည္း ရန္ျငိဳးကို ရန္ျဖင့္ ျပန္လည္ တုန္႔ျပန္ပါက တိရစၦာန္နဲ႔ တူသြားပါလိမ့္မည္။ လူသား စင္စစ္ကား တိရစၦာန္မ်ားထက္ အသိေရာ အက်င့္ပါ ထူးေနရပါမည္၊ တူေနလွ်င္ တိရစၦာလုိ လူသားျဖစ္သြားပါမည္။

လူ (၄) မ်ိဳး

ေလာကမွာ လူ ေလးမ်ိဳးရွိသည္ဟု ၀ိမာန၀တၳဳအ႒ကထာတြင္ ဆုိထားသည္။ ငရဲသားလူ၊ ျပိတၱာလူ၊ တိရစၦာန္လူႏွင့္
ပရမတၳလူ (လူစစ္စစ္)ဟူ သတည္း။

သူမ်ားအသက္ သတ္ျခင္း၊ သူမ်ား ပစၥည္း ခုိးျခင္း၊ လိမ္ညာ လွည့္ပတ္ ေကာက္က်စ္ျခင္း၊ သူမ်ား သားမယား က်ဴးလင့္ျခင္း၊ မူးယဇ္ေဆး၀ါးသုံးစြဲျခင္း၊ စတဲ့ ဒုစရိုတ္ေတြ က်ဴးလြန္းျခင္းေၾကာင့္ အရာရွိၾကီးမ်ား၏ ညွင္းပန္းနိပ္စပ္ခံေနရသည္၊ ထိုသူမ်ားသည္ လူသားျဖစ္ပါလွ်က္ ကုိယ့္အျပစ္နဲ႔ကိုယ္ ငရဲသားမ်ားကဲ့သုိ႔ အၿငင္းဆဲဒဏ္ခံေနရေသာ ေၾကာင့္ ငရဲသားလူ
(ေနရယိကမႏုႆ) မည္သည္။

လူသားျဖစ္ပါလွ်က္ လူခ်င္းတူေအာင္ မေနရ၊ ငတ္ငတ္ျပတ္ျပတ္ေနရသည္၊ အစာေရစာ မ၀သျဖင့္ ဟုိဟုိဒီဒီ ေျခသလုံးအိမ္တုိင္ ေလွ်ာက္သြားေနရသည့္ဘ၀၊ ထုိသုိ႔ပင္ ပင္ပင္ပန္းပန္း လွည့္လည္သြားေနရေပမဲ့ အစားအစာ၊ အ၀တ္၊ ေနစရာ၊ က်န္းမာေရး စသည္ ခ်ိဳ႕တဲ့ေနျခင္းသည္ ၿပိတၱာဘ၀ႏွင့္တူလွသည္။
(ေပတမႏုႆ)

လူသားစင္စစ္ျဖစ္ပါလွ်က္ သူတစ္ပါးခုိင္းတာလုပ္ေနရတဲ့ ဘ၀၊ သူတစ္ပါး၀န္ေတြကို ထမ္းေနရတဲ့ဘ၀၊ လုပ္သင့္လုပ္ထုိက္သည္ကို နားမလည္၊ အျပစ္ရွိ မရွိသည္ကိုလည္း မသိ၊ အသိဥာဏ္မရွိသျဖင့္ သူတစ္ပါး ျခိမ္းေျခာက္ခံေနသည့္ ဘ၀တုိ႔သည္ တိရစၦာန္ဘ၀နဲ႔ ဘာမွ မျခားျဖစ္သည္။ (
တိရစၦာနမႏုႆ)

စတုတၳေျမာက္ လူသားကေတာ့ လူပီသသူျဖစ္သည္၊ အျပစ္ဟုတ္သည္ မဟုတ္သည္ကိုလည္း သိသည္၊ ျပဳလုပ္သင့္ျပဳလုပ္သည္ကိုလည္း ျပဳသည္၊ မလုပ္သင့္မလုပ္ထုိက္သည္ကို ေရွာင္သည္၊ အရွက္၊ အေၾကာက္ရွိသည္၊ ေကာင္းကံ မေကာင္းကံႏွင့္ ထုိကံတုိ႔၏အက်ိဳးကုိလည္း နားလည္ သေဘာေပါက္ ယုံၾကသည္၊ ၾကင္နာတတ္တဲ့ ႏွလုံးသားရွိသည္၊ သံေ၀ဂ အသိဥာဏ္ရွိသည္၊ ပုညကိရိယ စေသာ သူတစ္ပါးေကာင္းက်ိဳး အလုပ္ေတြကို လုပ္တတ္သည္။ လူသားျဖစ္လွ်က္ လူသားတုိ႔ လုပ္သင့္လုပ္ထုိက္တဲ့ အလုပ္ေတြ၊ ေက်းဇူးတရားေတြကို သိလည္းသိ လုပ္လည္းလုပ္တတ္သူကုိ လူသားပီသသူ၊ လူသားစစ္စစ္ (
ပရမတၳမႏုႆ) ဟုေခၚသည္။

လူနဲ႔တူသူ လူပီသသူ၊ လူစစ္စစ္ ျဖစ္သူတုိ႔သည္ လူတုိ႔၏တာ၀န္ေတြကို ေက်ပြန္ၾကသည္၊ လူသားတစ္ေယာက္ ျဖစ္လာလွ်င္ လူသားေတြရဲ့ တာ၀န္ေတြရွိသည္၊ ဆရာနဲ႔တပည့္တုိ႔ တာ၀န္၊ မိဘႏွင့္ သားသမီးတုိ႔တာ၀န္၊ လင္ႏွင့္မယားတုိ႔ တာ၀န္၊ မိတ္ေဆြတာ၀န္၊ ေခါင္းေဆာင္ႏွင့္ ေနာက္လုိက္တုိ႔ တာ၀န္ စသည္ျဖင့္ တာ၀န္ေတြ အသီးသီးရွိၾကသည္။ လူပီသသူတုိ႔ က်လာသည့္ တာ၀န္ကို ေက်နပ္စြာ ထမ္းေဆာင္ၾကသည္။ ဒါ့ျပင္ သက္ရွိေတြအေပၚ တာ၀န္ရွိသလုိ၊ လူသားမဟုတ္တဲ့ သတၱ၀ါႏွင့္ သက္မဲ့ေတြအေပၚမွာလည္း တာ၀န္ေက်ဖုိ႔လုိသည္။

လူသားနဲ႔လူ႔ပတ္၀န္းက်င္
ေလာကၾကီးထဲတြင္ ကုိယ္တစ္ေယာက္တည္း ရွိေနသည္မဟုတ္၊ ကုိယ္တစ္ေယာက္တည္း အထီးက်န္စြာ ေန၍လည္း မျဖစ္။ မိမိမွတစ္ပါး အျခားလူမ်ားလည္း ရွိၾကေသး၏။ ကမၻာ့ကနဦးကပင္ လူ႕ယဥ္ေက်းမႈ မေပၚမီကထဲက လူတုိ႔သည္ မိသားစု၊ အသင္းအဖြဲ႔၊ အုပ္စု အားျဖင့္ အတူယွဥ္တြဲ ေနလာခဲ့ၾကသည္။ မိမိမွတစ္ပါး တျခားလူ၊ တျခားမိသားစု၊ တျခားအသင္းအဖြဲ႔တုိ႔သည္လည္း သြယ္၀ုိက္၍ေသာ္လည္းေကာင္း၊ တုိက္ရုိက္ေသာ္လည္းေကာင္း ေက်းဇူးရွိသူမ်ားျဖစ္ၾကသည္။ ေမတၱာပြားျခင္း၊ ကရုဏာထားျခင္းစတဲ့ လူ႕အသုိင္းအ၀ုိင္းတြင္ ရွိသင့္ရွိထုိက္ေသာ ျဗဟၼ၀ိဟာရ ေလးပါး ရွိေနျခင္းျဖင့္ အျပန္အလွန္ ေက်းဇူးတရား သိၾကသည္၊ ေက်းဇူးဆပ္ၾကရသည္။ ကုိယ့္ထက္ၾကီးသူကို ဂါရ၀ထား ပူေဇာ္ျခင္း၊ ကုိယ့္ေအာက္ငယ္သူကို နိ၀ါတထား ခ်ီးေျမွာက္ျခင္းတုိ႔ကလည္း လူ႔အသုိင္းအ၀ုိင္း၊ လူ႔ပတ္၀န္းက်င္အတြက္ ရွိသင့္ရွိထုိက္ေသာ ေက်းဇူးသိျခင္း၊ ေက်းဇူးဆပ္နည္းမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။

လူသားနဲ႔ လူသားမဟုတ္ေသာ ပတ္၀န္းက်င္ 
လူသားမဟုတ္ေသာ္လဲ လူသားဆန္တဲ့ ပတ္၀န္းက်င္တစ္ခုက ေက်းငွက္တိရစၦာန္မ်ား၊ ေရ၊ ေျမ၊ ေတာ၊ ေတာင္၊ သစ္ပင္စေသာ ရုပ္ေလာကျဖစ္သည္။ လူတုိ႔သည္ သဘာ၀ကေပးတဲ့ ကြ်ဲ၊ ႏြား၊ ဆင္ စတဲ့ တိရစၦာန္အၾကီးစားနဲ႔ ေက်းငွက္ကအစ ပုိးရြခ်ပုံးအထိ ေသးငယ္တဲ့ သက္ရွိသတၱ၀ါေတြနဲ႔ အတူယွဥ္တြဲေနၾကရသည္။ ထုိအရာ၀တၳဳ၊ ထုိသတၱ၀ါမ်ားနဲ႔ လုိက္ေလ်ာညီေထြ ေနၾကရသည္။ သူတုိ႔ မရွိဘဲ လူ႔ေလာကၾကီးသည္ ရပ္တည္၍ မျဖစ္။ သူတုိ႔သည္လည္း လူသားမရွိဘဲ ရပ္မတည္ႏုိင္၊ သူတုိ႔ေနတဲ့ ကမၻာကို လူသားေတြကပဲ ထိမ္းသိန္းႏုိင္သည္၊ လူသားေတြကပဲ ဖ်က္ဆီးသည္၊ ထိမ္းသိန္းတဲ့ လူသားဆန္တဲ့ လူရွိျခင္းေၾကာင့္ ထုိသဘာ၀ ေရေျမ ေတာေတာင္တုိ႔၊ သက္ရွိသတၱ၀ါတုိ႔ ေရရွည္တည္တံ့ တည္တန္႔ခုိင္းျမဲလ်က္ရွိသည္။ လူသားမ်ားသည္လည္း ထုိ သက္ရွိ သက္မဲ့တုိ႔သည္လည္း လူ႔အသုိင္းအ၀ုိင္းတစ္ခုလုံးကုိ ေက်းဇူးျပဳေနဆဲ၊ ျဖစ္သည္။ ဤသုိ႔အားျဖင့္ အျပန္အလွန္ ေက်းဇူးတရားမ်ားရွိသည္ျဖစ္၍ ေက်းဇူးျပဳရမွာ ျဖစ္သည္။ ျဗာဟၼဏ၀ါဒတြင္ သက္မဲ့၀တၳဳေတြကို ပူေဇာ္ျခင္းသည္ ဘူတယညဟုေခၚသည္။ သက္မဲ့ေတြရဲ့ ေက်းဇူးကုိ ျပန္လည္တုံ႕ျပန္ျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။

ထုိေရ ေျမ၊ ေတာေတာင္၊ ေက်းငွက္စတဲ့ သက္ရွိ သက္မဲ့ေတြကို ထိမ္းသိန္းေစာင့္ေရွာက္ျခင္း၊ ကာကြယ္ျခင္းျဖင့္ ေက်းဇူးဆပ္ရာ ေရာက္သည္။ ထုိသုိ႔ကဲ့သုိ႔ ေက်းဇူးရွိသူမ်ားကို သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္လုိ႔ေခၚတဲ့ သက္ရွိသက္မဲ့တုိ႔က ျပန္လည္ ေစာင့္ေရွာက္သည္။ ထုိသဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ကို ဖ်က္ဆီးလွ်င္ သူတုိ႔က တန္ျပန္သက္ေရာက္မႈအေနျဖင့္ ဖ်က္ဆီးလိမ့္မည္။ ယေန႔ ေျမျပိဳျခင္း၊ ေရၾကီးျခင္း၊ ေျမငလွ်င္လႈပ္ျခင္း၊ မုိးၾကီးၾကီးျခင္း စတဲ့ သဘာ၀ေဘးဒဏ္တုိ႔ မည္သည္ နတ္ဆုိး၊ မည္သည့္ တန္ခုိးရွင္ကမွ ျပဳလုပ္သည္ မဟုတ္၊ မိမိတုိ႔ကုိယ္တုိင္ ျပဳလုပ္ျခင္းျဖစ္သည္၊ မိမိတုိ႔ကုိယ္တုိင္ သဘာ၀ ပတ္၀န္းက်င္ကို ဖ်က္ဆီးျခင္း ေစာ္ကားျခင္းတုိ႔ေၾကာင့္ တန္ျပန္ သက္ေရာက္မႈ အက်ိဳးမ်ားပင္ ျဖစ္သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ယေန႔ေခတ္ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ ထိမ္းသိန္းေရးတုိ႔သည္ တကမၻာလုံးအတုိင္းအတာျဖင့္ ေဆာင္ရြက္ဖုိ႔ လုိသည္၊ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ကုိ ေက်းဇူးသိတက္ျခင္းႏွင့္ ေက်းဇူးဆပ္ျခင္းတုိ႔သည္ အေရးတၾကီးလုိအပ္ေနသည္။

စာေပမွာ ေလာက၌ အျမဲတေစ ပူေဇာ္ ေစာင့္ေရွာက္ရမည့္ သူ ငါးဦးရွိသည္။ (က) ရုိးရာႏွင့္ မ်ိဳးရုိးအစဥ္ဆက္၊ (ခ) ဆရာသခင္ေက်းဇူးရွင္၊ (ဂ) ျမင္႔မုိရ္ေတာင္ဦး မကက်ဴးသည့္ ေက်းဇူးၾကီးလွ မိႏွင့္ဖ၊ (ဃ) မိမိပတ္၀န္းက်င္ရွိ လူသားမ်ား ႏွင့္ (င) ေက်းငွက္တိရစၦာန္မ်ား အပါ၀င္ ပတ္၀န္းက်င္ ရုပ္ေလာက ျဖစ္သည္။ ထုိသူ ငါးဦးတုိ႔သည္ ေက်းဇူးရွိသူမ်ား ျဖစ္ၾကရကား ေက်းဇူးသိတတ္သူတုိ႔အတြက္ ေက်းဇူးဆပ္ျခင္းျဖင့္ ပူေဇာ္ရာေရာက္သည္။ ပတ္၀န္းက်င္ႏွင့္ သက္ရွိသက္မဲ့မ်ားကို ေက်းဇူးဆပ္နည္းကား အထက္ပါအတုိင္ အျပန္အလွန္ ထိမ္းသိန္း ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ျခင္းပင္ျဖစ္သည္။

နိဂုံးခ်ဳပ္ေသာ္
ေလာကၾကီးကို ေမတၱာျဖင့္ ၾကည့္လွ်င္ ခ်စ္စရာေကာင္းသည္ကုိ ျမင္ရမည္၊ ကရုဏာျဖင့္ ၾကည့္လွ်င္ စာနာေထာက္ထားသည့္ ၾကင္နာမူ႔ေတြကို ေတြ႕ရမည္၊ မုဒိတာျဖင့္ ၾကည့္လွ်င္ ၀မ္းသာစရာေတြ၊ ေပ်ာ္ရႊင္စရာေတြ၊ ပီတိျဖစ္စရာေတြ ေတြ႕ရမည္၊ ဥေပကၡာျဖင့္ ၾကည့္လွ်င္ လူသားအခ်င္းခ်င္း ခြဲျခားမႈ မရွိေတာ့ဘဲ လူလူခ်င္း အတူတူပင္ ျမင္ရေတာ့မည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ေလာကၾကီး ေအးခ်မ္းဖုိ႔ဆုိသည္မွာ လူကို လူဟု ျမင္တတ္ေသာ အေျခခံသူေတာ္ေကာင္းတရား ေလးပါးျဖစ္ေသာ ေမတၱာ၊ ကရုဏာ၊ မုဒိတာႏွင့္ ဥေပကၡာတရား လက္ကုိင္ထား၍ ေက်းဇူးတရားမ်ားကို အျပန္အလွန္ သိတတ္ျခင္း၊ အျပန္အလွန္ ေပးဆပ္ျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။ ထုိမွသာလွ်င္ လူသားဆန္ေသာ လူပီသေသာ ပရမတၳမႏုႆျဖစ္ပါေတာ့မည္။

ရႊင္လန္းခ်မ္းေျမ့ပါေစ
သီတဂူစတား
၂၁-၃-၂၀၁၃